Strijd tegen de moskee stopt nooit Onder Hollanders PZC 'Blokkade van angst' in Nepal PZC Islamitische gebedshuizen Eigen partij dumpt Hongaarse premier Argumenten tegen opening van moslimtempels zijn altijd dezelfde 21 augustus 1954 zaterdag 21 augustus 2004 Weer laait de discussie over mos keeën in Nederland op. Dit keer in Zeist, waar de El Moslimen Mathakinemoskee via de mina ret gaat oproepen tot het vrij daggebed. In de meeste gevallen gebeurt dat in de gebedsruimte zelf, ook al is het eigenlijk over bodig. „We hebben allemaal een horloge? Dan weet je toch wan neer het tijd is om te bidden. door Rudi Buis en Remko Tanis Yassin Hartog, coördinator van de stichting Islam en Burgerschap zucht. „Het is iede re keer een volksoproer rond moskeeën, zeker als het om nieuwbouw gaat. Een moskee is zo langzamerhand net als een verslaafdenopvang een omstre den voorziening." Met alle protesten van dien als er één wordt gebouwd. Of het nu gaat om de pasteltinten, de minaretten of de oproep tot ge bed vanaf die torens. Tegenstan ders zijn er altijd, met steeds de zelfde argumenten: zo'n moskee past niet in het straatbeeld en is slecht voor de integratie. Het ge beurt in Amsterdam, in Rotter dam, in Zeist, overal. Voor veel mensen is een moskee een vreemd gebouw waar mannen met baarden naar binnen gaan en wie weet wat allemaal doen. „Als buurten en moskeeën meer contact hebben, verdwijnt de steeds oplaaiende discussie", denkt Hartog. „Moskeebesturen mogen de hand wat dat betreft in eigen boezem steken. Het zijn niet bepaald specialisten op het gebied van de public relations." Ook Piet Oskam zucht eens. „Ik wil best met ze in gesprek, maar ik heb geen flauw idee wie er achter de knoppen zit." De voorzitter van de SGP-afde- ling Zeist zoekt het bestuur van moskee El Moslimen Mathaki- ne. Die roept op vrijdagmiddag moslims via de megafoon op tot gebed. Wekelijks klinken dan drie minuten lang Arabische tek sten vanaf de minaret. Zo'n 175 bewoners uit de directe omge ving tekenden daartegen protest aan. „Ik kijk met zorg naar de toekomst", zegt. Oskam. „Vrij heid van godsdienst vind ik pri ma, maar dat heeft niets te ma ken met Arabische leuzen die door de straten schallen. Dat is een vreselijk geluid en de tek sten zijn soms discriminerend." De voorzitter van het Zeister moskeebestuur noemt dit onzin en beticht op zijn beurt Oskam en de zijnen van discriminatie. „Wij roepen moslims gewoon op om te bidden", aldus Allal Tafrunte. „Wie bezwaar heeft moet maar gaan klagen bij de re- gering." Grondrechten Alle handtekeningen en bezwa ren ten spijt, zijn moskeeën vrij om op te roepen tot gebed. Wel kunnen gemeentebesturen af spreken hoe luid en hoe vaak. „Maar", zegt Yassin Hartog, „be stuurders moeten zich wel reali seren dat iedereen gelijke grond rechten heeft. Ook moslims." Volgens islamoloog Sjoerd van Koningsveld van de Universiteit. Leiden gaan gemeenten soms te ver. „In verschillende plaatsen krijgen moslims alleen een ver gunning voor een moskee als ze de minaret weggelaten. Of ze mogen er geen oosters uiterlijk aan geven. Belachelijk. Als een christelijke gemeenschap een kerk wil bouwen, wordt toch ook niet gevraagd de toren weg te laten?" Yassin Hartog relativeert: „Een moskee hoeft heus niet altijd In Nederland wonen 919.000 moslims. Dat is 5,7 procent van de bevolking. Moslims kun nen naar de 456 moskeeën die Nederland telt. De meeste moslims wonen in de Randstad. In Amsterdam, Utrecht en Den Haag is één op de tien inwoners islamitisch, in Rotterdam is dat één op de acht. In de grote steden zijn dan ook de meeste mos keeën te vinden. In Amsterdam 48, in Den Haag 37 en in Rotterdam 31, waaronder de Me- vlana-moskee, de grootste van Nederland. Maar ook in Twente (8) en rond Eindhoven (10) zijn veel moskeeën. Friesland en Zeeland heb ben de minste islamitische gebedshuizen. De eerste moskee in Nederland, de Turkse Yunus Emre moskee, staat in Almelo en werd in 1974 gebouwd. De meeste moskeeën zijn Turks, gevolgd door Marokkaanse en Surinaamse gebedshuizen. Verder zijn er nog Indonesische, Pakistaanse, Somalische en Bosnische moskeeën Moslims bidden thuis of in de moskee vijf keer per dag vijf minuten lang in de richting van de Saoedi-Arabische heilige stad Mekka. Mannen en vrouwen bidden apart. De tijd waarop ze bidden is afhankelijk van de zon. Er wordt voor zonsopgang gebeden, op het midden van de dag, aan het eind van de middag, na zonson dergang en in de late avond. De oproep voor elk van de vijf dagelijkse gebe den wordt in islamitische landen gedaan door de moeddzin of muezzin (gebedsoproeper) van af de minaret van de moskee - soms met behulp van een luidspreker. Niet altijd is de oproep van een levend mens af komstig. Er zijn ook moskeeën die een bandje afdraaien. In Nederland klinkt de oproep in vrijwel alle gevallen alleen uit luidsprekers bin nen de moskee. GPD een exotische slagroomtaart te zijn." Eigenlijk is de oproep tot gebed net zo overbodig als het gebeier van kerkklokken, vindt Haci Karacaer, directeur van de Turkse stichting Milli Görüs, een van de grootste organisatie van Turkse moslims in Neder land. „We hebben toch allemaal een horloge om? Dan weet je vanzelf wanneer het tijd is om te bidden." De oproep tot gebed vanaf de minaret is om nog een reden onzinnig, stelt Karacaer: „Als je het met het maximaal toegestane aantal decibellen doet, is het honderd meter ver der al niet meer te horen." De hele discussie is hypocriet, vindt Karacaer. „Iedei'een wil dat moslims meedoen, zolang maar niet te zien is dat het mos lims zijn. We mogen geen zicht bare moskeeën bouwen, geen mi naretten en ook geen oproep doen tot gebed." Cynisch: „Mis schien moeten we maar schuil- moskeeën gaan bouwen. Dan merkt niemand meer iets van de moslims." GPD De Mevlana-moskee in Rotterdam, de grootste van het land. foto Phil Nijhuis/GPD door Runa Hellinga Het opmerkelijkste aan het ontslag van de Hon gaarse premier Péter Med- gyessy is wel, hoe makkelijk zijn eigen MSzP hem heeft la ten vallen. De man die ruim twee jaar geleden was binnen gehaald als het nieuwe ge zicht van de socialisten en waarvan velen toen hoopten dat hij de vernieuwing van de partij zou inluiden, bracht de MSzP en de regering steeds meer in verlegenheid. Medgyessy bleek niet alleen een zwak leider, de initiatie ven die hij ontplooide, liepen steeds uit op een mislukking. Afgelopen voorjaar verraste hij vriend en vijand bijvoor beeld met zijn idee voor één gezamenlijke nationale lijst bij de Europese verkiezingen. Het voorstel was niet alleen absurd gezien de enorme poli tieke 'tegenstellingen tussen regering en oppositie, het ge tuigde ook van weinig inzicht in de basis van de parlemen- taire democratie. De opposi tie hoonde het idee weg en vergeleek het met de volks- frontpolitiek van kort na de oorlog, toen andere partijen onder het mom van nationale eenheid tot samenwerking met de communistische partij werden gedwongen. Ook Medgyessy's volharding om minister van Economi sche Zaken Istvan Csillag te willen ontslaan, ondanks de tegenstand van diens partij, de liberale coalitiepartner SzDSz, getuigde van gebrek aan politiek inzicht. Woens dag zei hij over dat ontslag in een interview dat een premier af en toe daadkrachtig moet optreden. Zijn daadkracht kwam echter net op het ver- keerde moment. Politiek heeft Medgyessy's re gering bitter weinig voor el kaar gekregen. Na een vlie gende start, waarin de salaris- sen van ambtenaren, onder wijzers, verpleegsters en art sen spectaculair stegen en ook bejaarden werden ver blijd met meer pensioen, bleef de regering met eenoi tekort zitten. De belofte om de forse belas- tingdruk aan te pakken, werd ingeruild voor een verhoging van het btw-tarief tot 25 pro- cent en een verhoging van de energieprijzen. Hoogst nood zakelijke hervormingen in de gezondheidszorg bleven uit. Om het begrotingstekort en de inflatie van tegen de zeven procent in de hand te krijgen, kondigde de regering een ï'eeks bezuinigingen af. Het werd de regering ook niet gemakkelijk gemaakt, want vrijwel ieder kabinetsvoorstel werd door oppositiepartij Fi- desz afgebrand. Maar de bur gers zagen slechts zwak be leid, en het is daarom geen wonder dat Medgyessy per- soonlijk, zowel als zijn rege ring in de opiniepeilingen naar beneden zijn getuimeld, Bij een peiling midden augus tus bleek dat 64 procent van de ondervraagden meent dat het land de verkeerde kant op gaat. Fidesz kan op 37 pro cent van de stemmen reke nen, de socialisten nog maar op 20. Daar komt bij dat Medgyessy er geenszins in is geslaagd zijn partij te vernieuwen. Bin nen de MSzP is een fractie- strijd gaande tussen gematig de en linkse stromingen. Zeker is dat het de MSzP niet ongelegen komt dat Medgyes sy nu verdwijnt. Dat geeft de partij tot de volgende verkie zingen twintig maanden de tijd om een beter imago op te bouwen. Blijft de vraag, wat er na Med gyessy komt. Zijn beoogde op volger Péter Kiss wordt voor al als een overgangsfiguur ge zien. De socialisten zullende komende maanden orde in ei gen huis moeten krijgen, ril len ze een kans maken bij de verkiezingen. Ook zonder Medgyessy zal dat gezien de interne tegenstellingen een moeilijke klus worden. GPD Een Nepalees paar onder dhums, traditionele paraplu's, moeten te voet terug naar huis vanwege de blokkade van Kathmandu. Het transport is daardoor uitgevallen. foto Narendra Shrestha /EPA door Harald Doornbos Ze heben geen wegblokkades opgeworpen, toegangswe gen tot de hoofdstad controle ren ze niet en er is geen enkele gewapende rebel te zien in en rondom de hoofdstad Kathman du. Toch hebben maoïstische re bellen in Nepal drie dagen gele den het beleg van Kathmandu uitgeroepen. Iedereen die de stad in of uit wil, zo lieten de re bellen weten, is een mogelijk doelwit. De maoïsten eisen de vrijlating van door de regering gevangen genomen kameraden en willen dat zij in de media niet langer worden getypeerd als 'terroris ten'. Ondanks de totale afwezig heid van een fysieke blokkade, lijkt het beleg te werken. Bijna niemand durft Nepals hoofd stad nog in of uit. Het succes van dit beleg lijkt op het eerste gezicht merkwaardig. Want iedere toevoer-weg naar Kathmandu is stevig in handen van het leger. Bijna elke 500 me ter staan er groepjes militairen op de weg. Bovendien wemelt het in de ber gen rondom Kathmandu van de militairen. De stad zelf ziet groen van soldaten en blauw van politie. Het beleg van de maoïsten is veel meer symbolisch, onzicht baar en zelfs mysterieus. En dat is precies de reden dat het zo'n succes is: de rebellen vormen een zeer schimmige club. Nie mand ziet ze ooit, niemand weet precies waar ze zitten of wat ze nou precies willen. Er bestaat onduidelijkheid over hun aan tal, hun bewapening en hun ach tergrond. Zijn het boeren of juist studenten? De maoïsten hebben geen eigen radio- of televisiestations. Ze ge ven geen interviews aan de pers en hebben nog nooit een journa list een exotische documentaire laten maken over hun vrijheids strijd. Ondertussen ontploffen er al sinds 1996 links en rechts bommen. Ook worden er bijna wekelijks politiebureaus over vallen, waarbij soms tot twee honderd politiemannen worden vermoord. Bloedig Politie en leger slaan bijna even bloedig terug. Bij de strijd zijn intussen bijna tienduizend do den gevallen. Amnesty Interna tional beschuldigt rebellen en autoriteiten beiden van het op grote schaal schenden van de mensem-echten. Een paar jaar geleden werd de strijd vooral uitgevochten in het westen van Nepal. Maar de laatste tijd zijn de onzichtbare rebellen steeds vaker actief in en rondom de hoofdstad Kathmandu. Twee weken geleden werd een school in een buitenwijk overvallen en bijna 100 kinderen na een korte gijzeling vrijgelaten. Deze week ontploften er bommen bij een van Kathmandu's vijf sterren ho tels. En gisteren ging er een bom af in een regelingsgebouw in het hart van de stad, waarna twee maoïsten het vuur openden op de politie. De onzichtbaarheid van de maoïsten creëert een enorme angst en onzekerheid onder de inwoners van Kathmandu. De regering zegt alles onder contro le te hebben, maar waarom ont ploffen er dan bommen? De re bellen zeggen communisme te willen - maai- wat voor een soort communisme? Mao is hun held, maar waarom plakken ze overal posters van Stalin? Of willen ze slechts landhervormingen en meer scholen? De rebellen zijn schimmen, opererend als dieven in de nacht. En wie is er soms niet bang in het donker? GPD Wat is dit voor een land? Het is de vraag over Nederland die een Vlaming als Steven De Foer zich een'tijdje geleden na een verblijf van een paar jaar als correspondent van de Belgische krant De Standaard hardop stelde. Om er na enig nadenken 'Onder Hollanders' rechttoe rechtaan een antwoord op te geven: 'Dit is een natie die er prat op gaat niet chauvinis tisch te zijn, maar wel oranje water uit zijn fonteinen liet spuiten tijdens Euro 2000. Die open en objectief meent te zijn, maar ook enorm lange tenen heeft en maar moeilijk kritiek slikt.' Zelden zal een 'buitenlander' - ja, ook Vlamingen zijn door een grens van Ne derland gescheiden - zo raak hebben getroffen: Nederland heeft iets dub bels. Zelfs de meest verstokte 'Hollan der' zal moeten tóegeven dat het land meer dan één gezicht heeft. Aan de ene kant doet het land zich graag progressief voor, aan de andere kant heeft het iets verstókts, krampach tig ouderwets. Het lijkt even open als de befaamde Hollandse wolkenpartijen op zeventiende eeuwse schilderijen, maar het sluit zich gemakkelijker dan de Oosterscheldekering bij storm. Het is even belerend voor het buitenland als het beknepen doet over het eigen ko loniale verleden. Het presenteert zich graag als wereldwijze koopman, maar het is even vaak een puriteinse predi kant. Nederland zingt even hard mee met de Evangelische Omroep als dat het tijdens de Gay Games staat de jui chen aan de rand van de Amsterdamse grachten. Het is even republikeins als oranjegezind. Als voormalige 'christelij ke natie' heeft het God en de kerk de rug toegekeerd en het knielt even ge dwee, even massaal voor andere goden. Het applaudisseert de ene dag voor Paars, om de volgende dag massaal ach ter Pim Fortuyn aan te lopen. Goed beschouwd is het geen wonder dat Nederland het land is waar 'alloch tonen' zo slecht ingeburgerd. Dat ze nauwelijks Nederlands spreken, dat ze de Nederlandse normen niet eigen heb ben gemaakt, dat ze niet geïntegreerd zijn. Dat Turken, Marokkanen en al die an dere 'minderheden' aan de rand van de natie staan, is niet de uitkomst van wel overwogen beleid, zoals jarenlang ge dacht. Het heeft niks te maken met dat tolerante, milde Nederland dat immi granten in hun waarde wilde laten en hen vooral niet wilde dwingen om zich de Nederlandse taal en cultuur eigen te maken. Nee, het is de resultante van een nationale zwakte. Nederland heeft, op de keper be schouwd, te weinig te bieden. Ondanks alle stoere verhalen heeft Ne derland een zwak ontwikkelde identi teit. Het heeft als natie te weinig een ei gen, herkenbare identiteit om buiten staanders te binden. Of is het gebrek aan zelfrespect? Een minderwaardig heidsgevoel misschien? Een Maduro- damcomplex? Feit is dat Nederlanders vaak praten over Nederlanders alsof zij het over anderen hebben. Er zijn, bij wijze van spreken, bijna net zo veel Nederlanden als er Nederlan ders zijn. Dat heeft niet zo veel te maken met die ene veelbesproken, veelgeprezen natio nale eigenschap: individualisme. Mis schien hebben Nederlanders een iets grotere mate van eigenzinnigheid of zelfs koppigheid dan anderen. Maar dat verklaart nog niet waarom het land zo weinig gemeenschappelijkheid ver toont. Dat is veel meer een erfenis van het ver leden. De Nederlanden - let op de aan duiding - zijn nooit een eenheid ge weest. De Republiek der Verenigde Ne derlanden hing, ondanks de naam, als los zand aan elkaar. En nog maar nau welijks was er een eenheidsstaat ont staan, of die gemeenschappelijkheid ging ten onder aan levensbeschouwelij ke verdeeldheid: de verzuiling. Katho lieken en protestanten (in soorten en maten) organiseerden zichzelf, net als arbeiders, in eigen partijen, vakbonden en geitenfokverenigingen. En zelfs toen de verzuiling afbrokkelde, moest de 'na tionale idee' het afleggen tegen de uit verkoop van alles wat riekte naar pa triottisme vanaf 1968. Soms lijk Nederland zichzelf te annexe ren. Neem alleen al de taal. Als er een land is dat slordig, zelfs achteloos om springt met z'n taal, is het Nederland wel. Een steenkolenachtig Engels Ne derlands, een soort Double Dutch, krijgt om een of andere onverklaarbare wijze in de top van het bedrijfsleven sympathie. Hoe lang is het geleden dat Nederlandse minister van Onderwijs serieus voorstelde om colleges voortaan in het Engels te geven? Een ander voorbeeld? Er zijn hele volks stammen die het Wilhelmus - jazeker, het volkslied - niet uit hun hoofd ken nen. Zelfs het nationale symbool van uitstek, de Oranje monarchie, is zelden algemeen geaccepteerd geweest. Hoog- KWESTIE-CYPRUS - Bij an ti-Britse demonstraties in Grie kenland zijn 78 personen ge wond geraakt, onder wie 27 po- litie-agenten. Ruim 200.000 Grieken demonstreerden voor de vereniging van Cyprus met Griekenland. Er werd geroe pen: 'Weg met de Britten'. Grie kenland maakt geen aan spraak op de souvereiniteit over de Britse kolonie Cyprus, maar eist de vrijheid voor de bevolking om zelf over haar toekomst te beslissen. ARK - Een Zwitserse expedi tie heeft in Turkije de top van de Ararat bereikt. Op de berg werd geen spoor gevondeirai de ark van Noach waarnaar d' Zwitsers op zoek waren. ONTSNAPT - Kordaat optre den van personeel van he Huis van Bewaring in Middel burg heeft ervoor gezorgd da een ontsnapte gevangene me lang van zijn vrijheid heef kunnen genieten. De 19-jarige die wegens diefstal nog twe maanden moest uitzitten, nan tijdens het lossen van eei vrachtwagen de benen. De di recteur en twee personeelsla den zetten per fiets de achter volging in en wisten hem opd- Beenhouwerssingel te vangen. uit de (korte) periode tijdens en kort na de Tweede Wereldoorlog. Als gevolg van die nationale zwakte be staat er niet zoiets als een Nederlandge- voel, een min of meer vastomlijnde stan daard van wat Nederland en wat Neder lands is. Meestentijds wordt dat geca moufleerd door een weg-met-ons stem ming, die - en dat maakt het zo onbere kenbaar - op onverhoedse momenten omslaat in een dolgedraaid Oranjege voel. Zo zijn uitzinnigheden rondom het na tionale elftal en de nonchalante uitver koop van Fokker, KLM en andere on derdelen van het nationale erfgoed te combineren. Zo gaat het nationale weg cijferen in Europa hand in hand met de euforie rond het poldermodel. Zo kan het dwepen met God, Nederland Oranje verkeren in verwaarlozing van de vaderlandse geschiedenis. Zo blij ken nationale waarden en normen hol en leeg. En zo kan de ongeïnteresseerd heid voor al die 'nieuwe Nederlanders' verworden tot weerzin. Ja, Nederland heeft twee gezichten. Steven De Foer analyseerde het haar scherp: 'De meeste Nederlanders be schouwen de erkenning van hun sterke punten als vanzelfsprekend, terwij] ze iedere zweem van negatieve kritiek als een dolksteek in het hart van hun land ervaren.' Of is dat het Nederlandge- voel? Jan Schinkelshoek Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-maïl: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111 >454651 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden: zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag) per maand: 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar: €217.00 Voor toezending per post geldt een E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,20 zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig.de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax: (0114)372771 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De door aan ons verstrekte gegevens hebben wi| opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor on (abonnementen)admmistratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten enp ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig 9e50'??t de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC. zersservice, Postbus 314460 AA Goes Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4