Strijd tegen de moskee stopt nooit
Onder Hollanders
PZC
'Blokkade van angst' in Nepal
PZC
Islamitische gebedshuizen
Eigen partij dumpt
Hongaarse premier
Argumenten tegen opening van moslimtempels zijn altijd dezelfde
21 augustus 1954
zaterdag 21 augustus 2004
Weer laait de discussie over mos
keeën in Nederland op. Dit keer
in Zeist, waar de El Moslimen
Mathakinemoskee via de mina
ret gaat oproepen tot het vrij
daggebed. In de meeste gevallen
gebeurt dat in de gebedsruimte
zelf, ook al is het eigenlijk over
bodig. „We hebben allemaal een
horloge? Dan weet je toch wan
neer het tijd is om te bidden.
door Rudi Buis
en Remko Tanis
Yassin Hartog, coördinator
van de stichting Islam en
Burgerschap zucht. „Het is iede
re keer een volksoproer rond
moskeeën, zeker als het om
nieuwbouw gaat. Een moskee is
zo langzamerhand net als een
verslaafdenopvang een omstre
den voorziening."
Met alle protesten van dien als
er één wordt gebouwd. Of het
nu gaat om de pasteltinten, de
minaretten of de oproep tot ge
bed vanaf die torens. Tegenstan
ders zijn er altijd, met steeds de
zelfde argumenten: zo'n moskee
past niet in het straatbeeld en is
slecht voor de integratie. Het ge
beurt in Amsterdam, in Rotter
dam, in Zeist, overal. Voor veel
mensen is een moskee een
vreemd gebouw waar mannen
met baarden naar binnen gaan
en wie weet wat allemaal doen.
„Als buurten en moskeeën meer
contact hebben, verdwijnt de
steeds oplaaiende discussie",
denkt Hartog. „Moskeebesturen
mogen de hand wat dat betreft
in eigen boezem steken. Het zijn
niet bepaald specialisten op het
gebied van de public relations."
Ook Piet Oskam zucht eens. „Ik
wil best met ze in gesprek, maar
ik heb geen flauw idee wie er
achter de knoppen zit."
De voorzitter van de SGP-afde-
ling Zeist zoekt het bestuur van
moskee El Moslimen Mathaki-
ne. Die roept op vrijdagmiddag
moslims via de megafoon op tot
gebed. Wekelijks klinken dan
drie minuten lang Arabische tek
sten vanaf de minaret. Zo'n 175
bewoners uit de directe omge
ving tekenden daartegen protest
aan. „Ik kijk met zorg naar de
toekomst", zegt. Oskam. „Vrij
heid van godsdienst vind ik pri
ma, maar dat heeft niets te ma
ken met Arabische leuzen die
door de straten schallen. Dat is
een vreselijk geluid en de tek
sten zijn soms discriminerend."
De voorzitter van het Zeister
moskeebestuur noemt dit onzin
en beticht op zijn beurt Oskam
en de zijnen van discriminatie.
„Wij roepen moslims gewoon op
om te bidden", aldus Allal
Tafrunte. „Wie bezwaar heeft
moet maar gaan klagen bij de re-
gering."
Grondrechten
Alle handtekeningen en bezwa
ren ten spijt, zijn moskeeën vrij
om op te roepen tot gebed. Wel
kunnen gemeentebesturen af
spreken hoe luid en hoe vaak.
„Maar", zegt Yassin Hartog, „be
stuurders moeten zich wel reali
seren dat iedereen gelijke grond
rechten heeft. Ook moslims."
Volgens islamoloog Sjoerd van
Koningsveld van de Universiteit.
Leiden gaan gemeenten soms te
ver. „In verschillende plaatsen
krijgen moslims alleen een ver
gunning voor een moskee als ze
de minaret weggelaten. Of ze
mogen er geen oosters uiterlijk
aan geven. Belachelijk. Als een
christelijke gemeenschap een
kerk wil bouwen, wordt toch
ook niet gevraagd de toren weg
te laten?"
Yassin Hartog relativeert: „Een
moskee hoeft heus niet altijd
In Nederland wonen 919.000 moslims. Dat is
5,7 procent van de bevolking. Moslims kun
nen naar de 456 moskeeën die Nederland telt.
De meeste moslims wonen in de Randstad. In
Amsterdam, Utrecht en Den Haag is één op de
tien inwoners islamitisch, in Rotterdam is dat
één op de acht.
In de grote steden zijn dan ook de meeste mos
keeën te vinden. In Amsterdam 48, in Den
Haag 37 en in Rotterdam 31, waaronder de Me-
vlana-moskee, de grootste van Nederland.
Maar ook in Twente (8) en rond Eindhoven (10)
zijn veel moskeeën. Friesland en Zeeland heb
ben de minste islamitische gebedshuizen. De
eerste moskee in Nederland, de Turkse Yunus
Emre moskee, staat in Almelo en werd in 1974
gebouwd.
De meeste moskeeën zijn Turks, gevolgd door
Marokkaanse en Surinaamse gebedshuizen.
Verder zijn er nog Indonesische, Pakistaanse,
Somalische en Bosnische moskeeën
Moslims bidden thuis of in de moskee vijf keer
per dag vijf minuten lang in de richting van de
Saoedi-Arabische heilige stad Mekka. Mannen
en vrouwen bidden apart. De tijd waarop ze
bidden is afhankelijk van de zon. Er wordt
voor zonsopgang gebeden, op het midden van
de dag, aan het eind van de middag, na zonson
dergang en in de late avond.
De oproep voor elk van de vijf dagelijkse gebe
den wordt in islamitische landen gedaan door
de moeddzin of muezzin (gebedsoproeper) van
af de minaret van de moskee - soms met behulp
van een luidspreker.
Niet altijd is de oproep van een levend mens af
komstig. Er zijn ook moskeeën die een bandje
afdraaien. In Nederland klinkt de oproep in
vrijwel alle gevallen alleen uit luidsprekers bin
nen de moskee. GPD
een exotische slagroomtaart te
zijn." Eigenlijk is de oproep tot
gebed net zo overbodig als het
gebeier van kerkklokken, vindt
Haci Karacaer, directeur van de
Turkse stichting Milli Görüs,
een van de grootste organisatie
van Turkse moslims in Neder
land. „We hebben toch allemaal
een horloge om? Dan weet je
vanzelf wanneer het tijd is om
te bidden." De oproep tot gebed
vanaf de minaret is om nog een
reden onzinnig, stelt Karacaer:
„Als je het met het maximaal
toegestane aantal decibellen
doet, is het honderd meter ver
der al niet meer te horen."
De hele discussie is hypocriet,
vindt Karacaer. „Iedei'een wil
dat moslims meedoen, zolang
maar niet te zien is dat het mos
lims zijn. We mogen geen zicht
bare moskeeën bouwen, geen mi
naretten en ook geen oproep
doen tot gebed." Cynisch: „Mis
schien moeten we maar schuil-
moskeeën gaan bouwen. Dan
merkt niemand meer iets van de
moslims." GPD
De Mevlana-moskee in Rotterdam, de grootste van het land.
foto Phil Nijhuis/GPD
door Runa Hellinga
Het opmerkelijkste aan
het ontslag van de Hon
gaarse premier Péter Med-
gyessy is wel, hoe makkelijk
zijn eigen MSzP hem heeft la
ten vallen. De man die ruim
twee jaar geleden was binnen
gehaald als het nieuwe ge
zicht van de socialisten en
waarvan velen toen hoopten
dat hij de vernieuwing van
de partij zou inluiden, bracht
de MSzP en de regering
steeds meer in verlegenheid.
Medgyessy bleek niet alleen
een zwak leider, de initiatie
ven die hij ontplooide, liepen
steeds uit op een mislukking.
Afgelopen voorjaar verraste
hij vriend en vijand bijvoor
beeld met zijn idee voor één
gezamenlijke nationale lijst
bij de Europese verkiezingen.
Het voorstel was niet alleen
absurd gezien de enorme poli
tieke 'tegenstellingen tussen
regering en oppositie, het ge
tuigde ook van weinig inzicht
in de basis van de parlemen-
taire democratie. De opposi
tie hoonde het idee weg en
vergeleek het met de volks-
frontpolitiek van kort na de
oorlog, toen andere partijen
onder het mom van nationale
eenheid tot samenwerking
met de communistische partij
werden gedwongen.
Ook Medgyessy's volharding
om minister van Economi
sche Zaken Istvan Csillag te
willen ontslaan, ondanks de
tegenstand van diens partij,
de liberale coalitiepartner
SzDSz, getuigde van gebrek
aan politiek inzicht. Woens
dag zei hij over dat ontslag in
een interview dat een premier
af en toe daadkrachtig moet
optreden. Zijn daadkracht
kwam echter net op het ver-
keerde moment.
Politiek heeft Medgyessy's re
gering bitter weinig voor el
kaar gekregen. Na een vlie
gende start, waarin de salaris-
sen van ambtenaren, onder
wijzers, verpleegsters en art
sen spectaculair stegen en
ook bejaarden werden ver
blijd met meer pensioen,
bleef de regering met eenoi
tekort zitten.
De belofte om de forse belas-
tingdruk aan te pakken, werd
ingeruild voor een verhoging
van het btw-tarief tot 25 pro-
cent en een verhoging van de
energieprijzen. Hoogst nood
zakelijke hervormingen in de
gezondheidszorg bleven uit.
Om het begrotingstekort en
de inflatie van tegen de zeven
procent in de hand te krijgen,
kondigde de regering een
ï'eeks bezuinigingen af.
Het werd de regering ook niet
gemakkelijk gemaakt, want
vrijwel ieder kabinetsvoorstel
werd door oppositiepartij Fi-
desz afgebrand. Maar de bur
gers zagen slechts zwak be
leid, en het is daarom geen
wonder dat Medgyessy per-
soonlijk, zowel als zijn rege
ring in de opiniepeilingen
naar beneden zijn getuimeld,
Bij een peiling midden augus
tus bleek dat 64 procent van
de ondervraagden meent dat
het land de verkeerde kant op
gaat. Fidesz kan op 37 pro
cent van de stemmen reke
nen, de socialisten nog maar
op 20.
Daar komt bij dat Medgyessy
er geenszins in is geslaagd
zijn partij te vernieuwen. Bin
nen de MSzP is een fractie-
strijd gaande tussen gematig
de en linkse stromingen.
Zeker is dat het de MSzP niet
ongelegen komt dat Medgyes
sy nu verdwijnt. Dat geeft de
partij tot de volgende verkie
zingen twintig maanden de
tijd om een beter imago op te
bouwen.
Blijft de vraag, wat er na Med
gyessy komt. Zijn beoogde op
volger Péter Kiss wordt voor
al als een overgangsfiguur ge
zien. De socialisten zullende
komende maanden orde in ei
gen huis moeten krijgen, ril
len ze een kans maken bij de
verkiezingen. Ook zonder
Medgyessy zal dat gezien de
interne tegenstellingen een
moeilijke klus worden. GPD
Een Nepalees paar onder dhums, traditionele paraplu's, moeten te
voet terug naar huis vanwege de blokkade van Kathmandu. Het
transport is daardoor uitgevallen. foto Narendra Shrestha /EPA
door Harald Doornbos
Ze heben geen wegblokkades
opgeworpen, toegangswe
gen tot de hoofdstad controle
ren ze niet en er is geen enkele
gewapende rebel te zien in en
rondom de hoofdstad Kathman
du. Toch hebben maoïstische re
bellen in Nepal drie dagen gele
den het beleg van Kathmandu
uitgeroepen. Iedereen die de
stad in of uit wil, zo lieten de re
bellen weten, is een mogelijk
doelwit.
De maoïsten eisen de vrijlating
van door de regering gevangen
genomen kameraden en willen
dat zij in de media niet langer
worden getypeerd als 'terroris
ten'. Ondanks de totale afwezig
heid van een fysieke blokkade,
lijkt het beleg te werken. Bijna
niemand durft Nepals hoofd
stad nog in of uit.
Het succes van dit beleg lijkt op
het eerste gezicht merkwaardig.
Want iedere toevoer-weg naar
Kathmandu is stevig in handen
van het leger. Bijna elke 500 me
ter staan er groepjes militairen
op de weg.
Bovendien wemelt het in de ber
gen rondom Kathmandu van de
militairen. De stad zelf ziet
groen van soldaten en blauw
van politie.
Het beleg van de maoïsten is
veel meer symbolisch, onzicht
baar en zelfs mysterieus. En dat
is precies de reden dat het zo'n
succes is: de rebellen vormen
een zeer schimmige club. Nie
mand ziet ze ooit, niemand weet
precies waar ze zitten of wat ze
nou precies willen. Er bestaat
onduidelijkheid over hun aan
tal, hun bewapening en hun ach
tergrond. Zijn het boeren of
juist studenten?
De maoïsten hebben geen eigen
radio- of televisiestations. Ze ge
ven geen interviews aan de pers
en hebben nog nooit een journa
list een exotische documentaire
laten maken over hun vrijheids
strijd. Ondertussen ontploffen
er al sinds 1996 links en rechts
bommen. Ook worden er bijna
wekelijks politiebureaus over
vallen, waarbij soms tot twee
honderd politiemannen worden
vermoord.
Bloedig
Politie en leger slaan bijna even
bloedig terug. Bij de strijd zijn
intussen bijna tienduizend do
den gevallen. Amnesty Interna
tional beschuldigt rebellen en
autoriteiten beiden van het op
grote schaal schenden van de
mensem-echten. Een paar jaar
geleden werd de strijd vooral
uitgevochten in het westen van
Nepal. Maar de laatste tijd zijn
de onzichtbare rebellen steeds
vaker actief in en rondom de
hoofdstad Kathmandu. Twee
weken geleden werd een school
in een buitenwijk overvallen en
bijna 100 kinderen na een korte
gijzeling vrijgelaten. Deze week
ontploften er bommen bij een
van Kathmandu's vijf sterren ho
tels. En gisteren ging er een bom
af in een regelingsgebouw in
het hart van de stad, waarna
twee maoïsten het vuur openden
op de politie.
De onzichtbaarheid van de
maoïsten creëert een enorme
angst en onzekerheid onder de
inwoners van Kathmandu. De
regering zegt alles onder contro
le te hebben, maar waarom ont
ploffen er dan bommen? De re
bellen zeggen communisme te
willen - maai- wat voor een soort
communisme? Mao is hun held,
maar waarom plakken ze overal
posters van Stalin? Of willen ze
slechts landhervormingen en
meer scholen? De rebellen zijn
schimmen, opererend als dieven
in de nacht. En wie is er soms
niet bang in het donker? GPD
Wat is dit voor een land?
Het is de vraag over Nederland
die een Vlaming als Steven De Foer
zich een'tijdje geleden na een verblijf
van een paar jaar als correspondent
van de Belgische krant De Standaard
hardop stelde. Om er na enig nadenken
'Onder Hollanders' rechttoe rechtaan
een antwoord op te geven: 'Dit is een
natie die er prat op gaat niet chauvinis
tisch te zijn, maar wel oranje water uit
zijn fonteinen liet spuiten tijdens Euro
2000. Die open en objectief meent te
zijn, maar ook enorm lange tenen heeft
en maar moeilijk kritiek slikt.'
Zelden zal een 'buitenlander' - ja, ook
Vlamingen zijn door een grens van Ne
derland gescheiden - zo raak hebben
getroffen: Nederland heeft iets dub
bels. Zelfs de meest verstokte 'Hollan
der' zal moeten tóegeven dat het land
meer dan één gezicht heeft.
Aan de ene kant doet het land zich
graag progressief voor, aan de andere
kant heeft het iets verstókts, krampach
tig ouderwets. Het lijkt even open als
de befaamde Hollandse wolkenpartijen
op zeventiende eeuwse schilderijen,
maar het sluit zich gemakkelijker dan
de Oosterscheldekering bij storm. Het
is even belerend voor het buitenland
als het beknepen doet over het eigen ko
loniale verleden. Het presenteert zich
graag als wereldwijze koopman, maar
het is even vaak een puriteinse predi
kant. Nederland zingt even hard mee
met de Evangelische Omroep als dat
het tijdens de Gay Games staat de jui
chen aan de rand van de Amsterdamse
grachten. Het is even republikeins als
oranjegezind. Als voormalige 'christelij
ke natie' heeft het God en de kerk de
rug toegekeerd en het knielt even ge
dwee, even massaal voor andere goden.
Het applaudisseert de ene dag voor
Paars, om de volgende dag massaal ach
ter Pim Fortuyn aan te lopen.
Goed beschouwd is het geen wonder
dat Nederland het land is waar 'alloch
tonen' zo slecht ingeburgerd. Dat ze
nauwelijks Nederlands spreken, dat ze
de Nederlandse normen niet eigen heb
ben gemaakt, dat ze niet geïntegreerd
zijn.
Dat Turken, Marokkanen en al die an
dere 'minderheden' aan de rand van de
natie staan, is niet de uitkomst van wel
overwogen beleid, zoals jarenlang ge
dacht. Het heeft niks te maken met dat
tolerante, milde Nederland dat immi
granten in hun waarde wilde laten en
hen vooral niet wilde dwingen om zich
de Nederlandse taal en cultuur eigen te
maken. Nee, het is de resultante van
een nationale zwakte.
Nederland heeft, op de keper be
schouwd, te weinig te bieden.
Ondanks alle stoere verhalen heeft Ne
derland een zwak ontwikkelde identi
teit. Het heeft als natie te weinig een ei
gen, herkenbare identiteit om buiten
staanders te binden. Of is het gebrek
aan zelfrespect? Een minderwaardig
heidsgevoel misschien? Een Maduro-
damcomplex? Feit is dat Nederlanders
vaak praten over Nederlanders alsof zij
het over anderen hebben.
Er zijn, bij wijze van spreken, bijna net
zo veel Nederlanden als er Nederlan
ders zijn.
Dat heeft niet zo veel te maken met die
ene veelbesproken, veelgeprezen natio
nale eigenschap: individualisme. Mis
schien hebben Nederlanders een iets
grotere mate van eigenzinnigheid of
zelfs koppigheid dan anderen. Maar
dat verklaart nog niet waarom het land
zo weinig gemeenschappelijkheid ver
toont.
Dat is veel meer een erfenis van het ver
leden. De Nederlanden - let op de aan
duiding - zijn nooit een eenheid ge
weest. De Republiek der Verenigde Ne
derlanden hing, ondanks de naam, als
los zand aan elkaar. En nog maar nau
welijks was er een eenheidsstaat ont
staan, of die gemeenschappelijkheid
ging ten onder aan levensbeschouwelij
ke verdeeldheid: de verzuiling. Katho
lieken en protestanten (in soorten en
maten) organiseerden zichzelf, net als
arbeiders, in eigen partijen, vakbonden
en geitenfokverenigingen. En zelfs toen
de verzuiling afbrokkelde, moest de 'na
tionale idee' het afleggen tegen de uit
verkoop van alles wat riekte naar pa
triottisme vanaf 1968.
Soms lijk Nederland zichzelf te annexe
ren.
Neem alleen al de taal. Als er een land
is dat slordig, zelfs achteloos om
springt met z'n taal, is het Nederland
wel. Een steenkolenachtig Engels Ne
derlands, een soort Double Dutch,
krijgt om een of andere onverklaarbare
wijze in de top van het bedrijfsleven
sympathie. Hoe lang is het geleden dat
Nederlandse minister van Onderwijs
serieus voorstelde om colleges voortaan
in het Engels te geven?
Een ander voorbeeld? Er zijn hele volks
stammen die het Wilhelmus - jazeker,
het volkslied - niet uit hun hoofd ken
nen. Zelfs het nationale symbool van
uitstek, de Oranje monarchie, is zelden
algemeen geaccepteerd geweest. Hoog-
KWESTIE-CYPRUS - Bij an
ti-Britse demonstraties in Grie
kenland zijn 78 personen ge
wond geraakt, onder wie 27 po-
litie-agenten. Ruim 200.000
Grieken demonstreerden voor
de vereniging van Cyprus met
Griekenland. Er werd geroe
pen: 'Weg met de Britten'. Grie
kenland maakt geen aan
spraak op de souvereiniteit
over de Britse kolonie Cyprus,
maar eist de vrijheid voor de
bevolking om zelf over haar
toekomst te beslissen.
ARK - Een Zwitserse expedi
tie heeft in Turkije de top van
de Ararat bereikt. Op de berg
werd geen spoor gevondeirai
de ark van Noach waarnaar d'
Zwitsers op zoek waren.
ONTSNAPT - Kordaat optre
den van personeel van he
Huis van Bewaring in Middel
burg heeft ervoor gezorgd da
een ontsnapte gevangene me
lang van zijn vrijheid heef
kunnen genieten. De 19-jarige
die wegens diefstal nog twe
maanden moest uitzitten, nan
tijdens het lossen van eei
vrachtwagen de benen. De di
recteur en twee personeelsla
den zetten per fiets de achter
volging in en wisten hem opd-
Beenhouwerssingel te vangen.
uit de (korte) periode tijdens en kort na
de Tweede Wereldoorlog.
Als gevolg van die nationale zwakte be
staat er niet zoiets als een Nederlandge-
voel, een min of meer vastomlijnde stan
daard van wat Nederland en wat Neder
lands is. Meestentijds wordt dat geca
moufleerd door een weg-met-ons stem
ming, die - en dat maakt het zo onbere
kenbaar - op onverhoedse momenten
omslaat in een dolgedraaid Oranjege
voel.
Zo zijn uitzinnigheden rondom het na
tionale elftal en de nonchalante uitver
koop van Fokker, KLM en andere on
derdelen van het nationale erfgoed te
combineren. Zo gaat het nationale weg
cijferen in Europa hand in hand met de
euforie rond het poldermodel. Zo kan
het dwepen met God, Nederland
Oranje verkeren in verwaarlozing van
de vaderlandse geschiedenis. Zo blij
ken nationale waarden en normen hol
en leeg. En zo kan de ongeïnteresseerd
heid voor al die 'nieuwe Nederlanders'
verworden tot weerzin.
Ja, Nederland heeft twee gezichten.
Steven De Foer analyseerde het haar
scherp: 'De meeste Nederlanders be
schouwen de erkenning van hun sterke
punten als vanzelfsprekend, terwij] ze
iedere zweem van negatieve kritiek als
een dolksteek in het hart van hun land
ervaren.' Of is dat het Nederlandge-
voel?
Jan Schinkelshoek
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-maïl: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111 >454651
Fax: (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag)
per maand: 19,45
per kwartaal: 56,60
per jaar: €217.00
Voor toezending per post geldt een
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice,
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,20
zaterdag: 1,70
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig.de
Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de Regelen
voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax:(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax: (0114)372771
Internet: www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De door
aan ons verstrekte gegevens hebben wi| opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor on
(abonnementen)admmistratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten enp
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig 9e50'??t
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC.
zersservice, Postbus 314460 AA Goes
Behoort tot WGGGNGR