Soul wax zoekt humor Rapper bekent zijn misdaad Kinderen strijden om kampioenschap Levend Standbeeld Duo werkt aan film W7 Tribute to Johnny Paycheck Triggerfinger is pure kracht Laverman zingt Slauerhoff zaterdag 21 augustus 2004 Het ging vanzelf want de dui vel zat in me Ik wou het niet doen maar het ging per onge luk. Ook rapt hij over spijt en zijn naderende lot. Met tranen in mijn ogen Ik ben bang Ik heb mijn leven ver neukt want ik weet dat ik hang. Awa lijkt met zijn rap inspira tie te hebben geput uit de tek sten van rappers als Biggie, Tu pac en Eminem. Met name Eminem laat in zijn raps zelden na dat hij zijn ex-vriendin in mootjes zal hak ken, wat er nog niet van is geko men. Tupac schreef raps over de moorden die zijn gang zou hebben gepleegd. Awa vormde samen met vrien den de rapgang The Lords. De overige leden hebben de jongen inmiddels de rug toegekeerd. Toch had hij een omvangrijke groep om zich heen verzameld, waarmee hij in het centrum van Leeuwarden rondhing en ruzie zocht op de schoolpleinen. Sinds vorig jaar had hij weinig anders te doen. Met zijn ouders, broer en zus zou hij verhuizen naar Almere. De buurt waar hij woonde slaakte een zucht van opluchting. Maar Awa keerde in zijn eentje terug naar Leeuwarden, want in die vreemde polderstad bleek zijn reputatie weinig zeggend. Op school zat hij allang niet meer. Hij bracht zijn tijd door met met meisjes die hij af en toe overlaadde met cadeaus. Later vroeg hij daar dan geld voor te rug, een gewoonte die volgens oud-vrienden steeds meer ging lijken op afpersing. Inmiddels zijn er op internet ook raps te vinden met steunbe tuigingen van vrienden ('De dui vel zat in je; had God je toen maar vast') en scherpe staaltjes dissen: „Hou op met je verha len. Ik heb nog nooit een Koerd zo diep zien dalen." GPD Kinderen tussen 8 en 16 jaar kunnen volgende week za terdag in Arnhem meedoen aan het Nederlands Kampioenschap Living Statues. Het is voor het eerst dat de jeugd een eigen kam pioenschap in het razend popu laire standbeeld-spelen krijgt. Het Nederlands Kampioen schap Living Statues is al jaren lang het hoogtepunt van het Arnhemse Rijnfestijn. Aan de wedstrijd doen tientallen stand beelden mee. Een aantal deelne mers trekt als professioneel standbeeld door heel Europa om op allerlei plaatsen aan wedstrij den mee te doen. Arnhem ver wacht dit jaar ruim zestig deel nemers. De wedstrijd voor vol wassenen heeft volgende week zondag plaats. De organisatie heeft voor het eerst een aparte jeugdwedstrijd georganiseerd, omdat deze cate gorie deelnemers zich snel uit breidt, aldus een woordvoerster. Maar de kinderacts kregen te midden van de voorstellingen van professionele volwassen deelnemers niet voldoende aan dacht. De zaterdagmiddag is daarom nu helemaal gereser veerd voor de jeugd. Arnhem vernacht ruim zestig deelnemers aan het NK Living Statues. Veel professionele deel nemers laten in Arnhem voor het eerst hun nieuwe act voor het komende seizoen zien. Daar hebben zij veelal maanden aan gewerkt, zegt de woordvoerster. Het kampioenschap trekt elk jaar ongeveer 200.000 belang stellenden naar de stad. ANP Regisseur Ben Sombogaart werkt aan een film, samen met kinderboekenschrijver Sjoerd Kuyper. De titel van het project luidt Jimmy weet het be ter. De producent is Bumy Bos. Het scenario wordt geschreven door Sjoerd Kuyper en is niet op één van zijn boeken gebaseerd. Kuyper en regisseur Sombo gaart werken voor de tweede keer samen. Eerder maakten zij de bekroonde productie Het zak mes. Daarna regisseerde Sombo gaart onder meer De Tweeling. De nieuwe film verhaalt over het jongetje Jimmy, die tijdelijk door zijn ouders uit logeren wordt gestuurd, omdat zijn moe der hoogzwanger is. Hij denkt echter dat zijn ouders hem af danken en probeert deze actie samen met zijn speelgoedkroko dil aan te vechten. De opnames moeten begin 2006 plaatsvinden. ANP Jarenlang hebben de fans moeten wachten op het nieuwe album van de inter nationaal succesvolle Gent se rockgroep Soulwax, dat maandag in de winkels ligt. Morgen (zondag) staat de band rond de broers David en Stephane Dewaele op het Lowlands Festival. Voorlopig het enige concert in ons land. Het nieuwe album van Soul wax heet Any Minute now. Zes jaar na het verschijnen van het internationaal verrassend goed ontvangen Much against everyone's Advice. Op Soulwax heeft altijd het art- rock-dekseltje gepast. Stevig in de jaren zeventig gewortelde rockliedjes in weldoordachte, uitbundige arrangementen, ge combineerd met een sterke po diumpresentatie en een overtui gend imago. In 2001 gaf de groep rond de broers David en Stephan Dewaele - zoons van een Belgische radiodiskjockey - in het Japanse Osaka het voorlo pig laatste Soul wax-concert, in het kader van de uitgebreide Much against...-tournee. Bij veel rockgroepen staat op zo'n moment een nieuwe plaat alweer in de steigers. Met David en Stephan, beiden fanatieke platen verzamelaars, liep het an ders. Ze hadden al eerder samen gedeejayd op feestjes, maar nu werd het menens. Eerst als The Flying Dewaele Brothers en la ter als The Fuckin' Dewaele Brothers speelden ze in op de tijdgeest door als party-voorgan gers te balanceren op de grens van camp en goede smaak. Met hun kennis van de popmuziek populariseerden ze het al langer bestaande bootleg-ambacht: twee platen zo precies over el kaar heen draaien dat er iets ver rassend nieuws ontstaat. Ze maakten in 2002 onder de naam Too many DJ's een cd vol boot leg-mixen waarvan wereldwijd meer dan driehonderdduizend exemplaren verkocht werden. Veel meer, dan van de eerste twee Soulwax-cd's. Any Minute now is opgenomen in Londen met producer Flood, en thuis in Gent. Geen plaat die muzikaal onontgonnen gebie den verkent of artistieke aard verschuivingen zal veroorzaken. Wel een gevarieerd en goed ge maakt rockalbum met een hand vol sterke liedjes. En een plaat die een grootse, bijna orkestrale indruk achter laat. „Terwijl de productie bij dit al bum in feite kleinschaliger is ge weest," zegt David Dewaele. „Op onze vorige plaat werkten we vaak met twintig micro foons, nu met drie of vier. Maar we hebben veel meer tijd in de arrangementen gestoken. Van ieder nummer hadden we uitein delijk minstens vier totaal ver schillende versies." Bezetting In de studio speelde David vrij wel alle gitaar- en toetsenpar- tijen, terwijl Stephane de tek sten schreef en zong. Tijdens de concerten worden de broers bij gestaan door drummer Steven Slingeneyer, die al in Soulwax speelde, bassist Stefaan van Leu ven en een toetsenman. In die bezetting kunnen alle songs van het nieuwe album ge speeld worden. Sommige mis schien in een andere versie, zo als NY Excuse dat op de cd ge zongen wordt door LCD-vocalis- te Nancy Whang en klinkt als een eenentwintigste-eeuwse va riant op Tom Tom Clubs Wordy Rappinghood. Een typische no- velty-song zou je kunnen zeg gen. David Dewaele heeft geen moeite met die uitdrukking. „Dat novelty-gehalte is ook wat ons zo aansprak in de plaatver sie. Dat misten we in de rest van de songs op Any Minute now. Het vormt zo een beetje een te genwicht voor al die zwaar geor kestreerde stukken. We hebben weer een heel volle plaat ge maakt. Het brengt wat humor in het album, wat ook belangrijk is. Vergis je daar niet in, zelfs in de songs van bloedserieuze ar tiesten als The Smiths, Radio- head of Beatles zit nog humor." Waar plaatsen ze hun dj-activi- teiten artistiek gesproken nu ten opzichte van Soulwax? Da vid aarzelt geen moment. „Het verschil is dat het dj-en toch een afgeleide blijft: Plaatjes van an deren draaien, meer is het in fei te niet. Soulwax is wat dat be treft iets heel anders. Daar zit mijn hart en mijn ziel in." Peter Bruyn Met de hausse aan dEUS- achtige, experimentele popbandjes uit België zou je bijna denken dat daar alleen kunstminnende muzikanten rondlopen met een jongensach tig stemgeluid en een voorliefde voor Zappa en Beefheart. Trig gerfinger verstoort het beeld. De drie mannen hebben een rockplaat gemaakt die niets aan de fantasie overlaat. Zware gi- taar-riffs, dikke galm over de stem, een productie die in het stadion niet zou misstaan. Klas sieke rock in Black Sab- bath-stijl met de zwaarmoedige invloed van de grunge uit de ja ren negentig. De Belgische luch tigheid ontbreekt volledig, waar door Triggerfinger misschien iets te weinig eigenheid heeft, maar de overtuiging groot is. Geen trucjes en maniertjes, maar pure kracht. Het is stoner- rock die niet uitblinkt in origina liteit, wél in gedrevenheid. Ho pelijk is het een trigger om weer wat meer pit in die Belgische creativiteit te brengen. De band is in september te zien op ver schillende Nederlandse podia. Maaike Borst Triggerfinger 'Triggerfinger' (Greenlfant/Bang!) Speelduur: 48.55 min. Tussen Robbie Williams, André Hazes en Coldplay verscheen deze week plotseling de cd Sielesalt van Nynke Laver man in de staart van de Album Top 100. Een prestatie, want Sielesalt is op het eerste gehoor een plaat voor een klein pu bliek. De 24-jarige Nynke Laverman vertaalde hiervoor een aantal ge dichten van Jan Jacob Slauer hoff (1898-1936) in haar moeder taal: het Fries. Het resultaat is fascinerend. De kaal gearran geerde composities van Custo- dio Castelo lijken de voortreffe lijk zingende Laverman op het lijf geschreven. En dan te beden ken dat ze tijdens haar oplei ding aan de Kleinkunstacade mie nooit fado heeft gezongen, omdat ze vond dat ze als 'echte Hollander' niets aan het genre had toe te voegen. Gelukkig was er Cristina Bran- co, die voor haar cd Canta Slau erhoff Nederlandse teksten in het Portugees vertaalde. Dat bracht Nynke op een idee: de Friese fado was geboren. Sielesalt is met nadruk ook inte ressant voor niet-Friezen: het cd-boekje bevat tevens de Ne derlandse teksten. Martin Groenewold Nynke Laverman Sielesalt (Fama/ Pink). Speelduur: 31.20 Soulwax, met David Dewaele rechts op de foto. foto GPD Sinds afgelopen week circu leert op internet een omstre den rapnummer: Hoe kan dit? Het is de zwanenzang van de Iraaks-Koerdische jongen die vorige week in Leeuwarden zijn ex-vriendin uit jaloezie in brand stak. In het rapnummer bekent hij zijn misdaad, betuigt spijt en beseft hij dat hij erbij is. Awa schreef het nummer toen hij onderdook bij een vriendin in Stiens, vorige week dinsdag. Op de beat van D-12's hitnum mer How Come, bekent hij: /Ik heb het gedaan en ik heb er spijt van Ik pakte terpentine en ik kreeg het zwart voor me Vorig jaar overleed Donald Lytle, beter bekend als Joh nny Paycheck. De 64 jaar die de ze outlaw op de wereld door bracht, leefde hij het leven waar over hij zong. Drugs, drank, schietpartijen en gevangenissen, Paycheck wist waarover hij het had. Met Take This Job And Sho ve It, geschreven door die ande re boef David Allan Coe, scoor de hij in 1978 zijn grootste hit. Het fijne label Sugar Hill komt nu met een door Robbie Fulks geproduceerd eerbetoon aan de ze cultheld. Het is Paycheck waardig. Artiesten als Mavis Staples, Hank Williams III, Bob by Bare, Buck Owens, Neko Ca se, George Jones en Jeff Tweedy bieden een fraaie dwarsdoorsne de - van honky-tonk tot country soul - van het nagelaten werk. Paycheck was, net als zijn voor malige drinkbroeder Quincy Jo nes, een meester in het mixen van tragedie en komedie. Alleen jammer dat een hilarisch prijs- nummer als (Pardon Me) I've Got Someone To Kill ontbreekt. Peter van der Heide A tribute to Johnny Paycheck Touch My Heart (Sugar Hill Munich). Speelduur: 56.40 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35