»zc Q n arige Cadillac lonkt naar Europa in samenwerking met AutoTrack.nl kennismaking loofd en hart Een diesel die rijdt als op benzine Bijdehand ■dactie bijlagen: 0113-315680 ^.pzc.nl/auto mail: redactie@pzc.nl Ibus 31,4460 AA Goes Ivertentie-exploitatie: j en Midden-Zeeland: 0113-315520 ws-Vlaanderen: 0114-372770 tonaal: 020-4562500 j 20 augustus 2004 AutoTeam Kijk op www.autoteam.nl ■v i inulan blije klanten www.autoteam.nl ij een vijf meter lange auto is het misschien iet het eerste waar je aan denkt, maar de jeuwe Cadillac STS heeft groeikansen. Fi- uurlijk gesproken dan. De chique sedan zal ikverstokte Mercedes- of BMW-rijders in Eu- jpa bekoren. Het is alleen de vraag of ze de lowroom kunnen vinden. De Cadillac STS oogt minder hoekig dan andere nieuwe Cadillacs. door Rob van Cinneken rijdens het Concours d'Élegance voor klas sieke automobielen dat eind volgende week in de tuinen ifaleis Het Loo wordt gehou- is een hoofdrol weggelegd het honderdjarige Ca- ic. De kersverse Cadillac Eu- organisatie timmert waar ilijk aan de weg om het rk weer wat van zijn oude ie terug te geven. Geen ge- je opgave. zal nog jaren duren voor de middelde autokoper naast rcedes, BMW of Lexus ook dillac op zijn boodschappen- t. De 'Renaissance van Ca- ac' waar de importeur over eekt, zal beslist geen soepele oorte worden. di gaan de Amerikanen met arme stappen vooruit. Zo is maar net gelanceerde een indrukwekkende iwkomer. Een soort krui- tussen stationwagen en ter auto. die prima naast een 1WX5 mag staan. Maar er zit erin het vat. Detroit reden we met de Ca- acSTS. Een primeur die ook l?end weekeinde niét in Het te zien is. Het duurt nog te voor de auto hier aan- at. STS is een bijna vijf meter Van binnen strak en hoogwaardig afgewerkt, desgewenst met houten paneeltjes. grote ümousine. Op papier de opvolger van de Seville, maar technisch en uiterlijk van een geheel andere orde. Met dit vlaggenschip keert Cadillac te rug naar achterwielaandrijving en de Amerikanen bieden zelfs een V8 met vierwielaandrijving aan. De vormgeving is een ver haal apart. De STS oogt name lijk minder hoekig en confron terend dan andere nieuwe Ca dillacs. Van binnen hetzelfde verhaal: opvallend strak en hoogwaardig afgewerkt. Hij moet zijn wat rommelig inge richte voorgangers doen verge ten, zodat ook de verwende za kenman in wil stappen. Zelfs de paneeltjes zijn van echt metaal gemaakt. Net als bij de SRX hoefje bij déze Caddy geen lief hebber te zijn om hem te kie zen. En het is weer eens wat an ders dan je vierde of vijfde Mer cedes E-klasse. Rust Eenmaal op weg valt de rust in het interieur op. Mede door het gebruik van dubbelwandig 'wa fel' plaatwerk, volgeschuimde carrosseriebalken en driedubbe le rubberafdichting op de deu ren. Plus vloermatten waar je bijna in wegzakt. Zelfs het tradi tionele Amerikaanse gebonk van het onderstel is vrijwel ver dwenen. Onder de STS wordt namelijk veel lichtmetaal ge bruikt (wieldraagarmen en rem- tangen) om de op en neer dan sende massa in de wielkasten lichtvoetiger te laten werken. Er is bijvoorbeeld ook een keu ze tussen Duitse Sachs schok dempers of een geavanceerde Magnetic Ride vering. Die laat ste kan de werking van de schokdempers flitsend snel aan passen. In drieduizendste van een tel van maximaal zacht naar maximaal stevig als het moet. De auto voelt op de rech te weg comfortabel aan, terwijl hij zich in een bocht of bij rem men juist schrap zet. Het rij karakter hangt overigens ook met de krachtbron samen. Met het oog op zijn geboortegrond zou je denken dat een dikke V8 de voorkeur heeft. Toch is de V6 de plezierigste keuze. De grote achtcilinder motor pakt zijn zaakjes nog steeds wat 'Amerikaans grofstoffelijk' aan, terwijl de zespitter poep- chique Europese Gran Turismo famiüe lijkt te hebben. Hij snijdt bochten mooi stabiel en toch levendig aan, de hele ba lans van de auto lijkt beter voor elkaar en met zijn 255 pk raf felt de V6 met twee vingers in de neus een Autobahn af. De sprint naar honderd doet hij in zeven tellen. Een hele sensatie, trouwens. Met de automatische 5-bak transmissie blijft de zwa re Amerikaan bij volgas tot vér over de 200 pauzeloos accelere ren. Starten op afstand Vanzelfsprekend biedt de Ca dillac alle snufjes die meneer de president-directeur gewend is. En een paar waar hij nooit van gehoord heeft. Zoals de pri meur van een hoogwaardige dvd-audio geluidsinstallatie, projectie van snelheid en toe rental op de voorruit en zelfs de mogelijkheid om de auto op afstand te starten. Zodat je in een voorgekoelde auto stapt. Opvallends detail: een ontsnap pingshendel binnenin de koffer bak. Zodat je aan onverlaten kunt ontsnappen. De STS gaat naar schatting rond de 60 mille kosten. Even - Op 28 en 29 augustus wordt op de terreinen van Paleis Het Loo opnieuw het Concours d'Elégance gehouden. Het klassieke autofestijn beleeft zijn vijfde editie. Dit jaar krijgt het eeuwfeest van Cadillac bij zondere aandacht. Cadillac bouwde een kwali teitsreputatie op en bood als een van de weinige fabrikanten een motor met zestien cilinders aan, Het automerk is in Europa in de vergetelheid geraakt, maar er is met Kroymans uit Houten een aangesteld die de nieuwe modellen onder de aandacht brengt. Naast Cadillac is er aan dacht voor carrosseriebouwer Bertone uit Turijn, die sinds de jaren vijftig ontwerpen maakte voor onder meer Alfa Romeo, Fiat en Ferrari. De weduwe van Nuccio Bertone is eregast in Apeldoorn. Openingstijden van 09.00 tot 18.30 uur, toegang 15 euro. schrikken, maar in deze klasse eerder voordelig dan exotisch. Belangrijkste kritiekpunt: geen dieselversie. Helemaal snappen doen de Amerikanen het kenne lijk nog steeds niet. J rzijn mensen die een au- 1 to kiezen omdat hij zo lek- 1 ker zuinig is. Anderen ge- de voorkeur aan een model fde hond languit in de ach- fak kan. Onrustige slapers Den hun vier kinderen graag kunnen vervoeren. En zijn er ook nog argumen ts gunstige prijs, hoge in- roaarde, betrouwbaarheid het merk en lage onder dosten die van doorslag- r'tnde betekenis kunnen zijn. die verschillende keuzes wor- D?emaakt met het hoofd. En 's jammer. Want het hoofd heel slechte raadgever, tfkernog, het hoofd is welbe- °uwd een beetje een zeur- LHet hoofd is er namelijk de kippen bij om je genade- °ver je mieter te geven "neer je toch nog de verkeer ds blijkt te hebben ge- ikt dat de verwachtingen niet daal uitkomen. Blijkt het automobiel ineens Door Maks Mulder maar 1 op 12 in plaats van de beloofde 1 op 14 te lopen? Of kan de hond toch net niet hele maal languit liggen waardoor hij onderweg heel ergerlijk be gint te janken? Dan gaan er 's nachts onherroepelijk akelige zinnetjes door het hoofd spo ken als: „Zie je wel, ik had het nog zó gezegd, je moet niet al les geloven wat ze zeggen, wat bén je toch een sukkel!" Koop daarom bij voorkeur een auto met het hart! Het hart vindt stilzwijgend heel veel goed. Kwestie van gevoel. Im mer dol geweest op de allerdik ste Thunderbird? Kópen dan dat ding! Laat het kind in jeeens los! Zo'n Thunderbird is, qua auto rijden, immers het ultieme leuk. Alleen het starten al. De grom waarmee een V8 aanslaat, jaagt iedere Dobermann het schaamrood naar de kaken. En dan moetje nog gaan rijden! Vervolgens is het overal waar je komt bekijks geblazen. Daar wordt een mens ook al niet een zamer van. Maar het allermooi ste is datje elke nacht ligt te tin telen in je bed bij de voorpret datje de volgende dag wéér met de Thunderbird op pad mag. Dus, als je per se iets met je hoofd wilt doen, kun je er wel licht een hoedje op zetten. Maar als het op genieten aan komt. moetje bij het hart aan kloppen. En het woord Thun derbird in dit stukje is volstrekt inwisselbaar. Gaat de voorkeur uit naar een De Lorean of voor mijn part een Lada 1200? Doen! Door Rien van der Steen Dat was me nog nooit over komen. Werkelijk kilome ters lang heb ik in een ter be schikking gestelde nieuwe Co rolla zitten zoeken of er nou een benzinemotor of een diesel aggregaat onder de kap zat. Luisteren, letten op het schakel gedrag, het gewicht en het stuurgedrag in de bocht, niets hielp. Totdat de auto tussen twee muurtjes voor een slag boom stond en plots bij lage toeren een licht gereutel door het open raam naar binnen drong. Hee, toch een diesel! Het gaat om de splinternieuwe 1.4 D-4D common rail, die net zoveel pk's te berde brengt als de vorige 2.0 diesel, maar met in totaal 108 kilo een stuk of ze ventig kilo's lichter is. En dat scheelt. Bovendien is het ding dus net zo vlot, stil en trillings- vrij als een lichte benzinemo tor. Geweldige techniek. De nieuwe Toyota Corolla (van af 16.390 euro) is er als drie- en vijfdeurs hatchback, sedan en De Corolla 1.4 diesel is verbazend lichtvoetig, stil en zuinig. wagon en die nieuwe 1.4 diesel speelt daar een opvallende rol in. De 90 pk motor kan gecom bineerd worden met multi-mo- de automaat (zonder meerprijs) en wordt standaard met airco geleverd voor 21.890 euro. En Toyota denkt, dat hij daarmee voor de zakelijke markt heel in teressant is. De nieuwe Corolla, de negende generatie van het model, met standaard acht airbags speelt het klaar met de Euro4 1.4 die sel tot een verbruik van 1:18,5 te komen. De moderne diesel -afkomstig uit de Yaris, maar door andere compressie en variabele turbo 15 pk sterker- is gebouwd rond een aluminium motorblok. Met multi-mode automaat maakt hij gebruik van een geroboti seerde versnellingsbak met au tomatisch werkende platenkop- peling. Muzikale kopgroepen O Langzaam maar zeker tekenen zich de duidelij ke favorieten af in de strijd om de ultieme WegDroom- plaat. Inmiddels staat de teller op meer dan 1600 stemmen. k- Meebrullers WegDröómplaat Marco Borsato (Binnen) verslaat tot nu toe ruimschoots Frans Bauer (Heb je even voor mij). Relaxed rijden The Eagles (Hotel California) lopen mijlenver uit op de rest. Klassiekers En masse voorkeur voor Vivaldi (Four Seasons). Stoer toeren Metallica (Nothing Else Matters) leidt voor Phil Collins en Philip Bailey (Easy Lover). Paardenkrachten Meat Loaf (Paradise by the Dashboardlight) laat zelfs Radar Love van 'onze' Golden Earring achter zich. Blij dat ik rij Er tekent zich nog geen duidelijke winnaar af. Nog niet gestemd? Ga dan naar de website van de krant, klik op de rubriek Auto en geef uw favoriete WegDroomplaat aan. Als uw keus uiteindelijk wint maakt u kans op een Pioneer autoradio/cd-speler ter waarde van 549 euro. Tekenfilmauto Hij lijkt uit een tekenfilm te komen, maar komt uit voormalig Oost-Duits- land; de Jetcar 2.5. Vorige week werd in het dorpje Nietwerder in de deel staat Brandenburg de eer ste productiehal van dit opzienbarende autootje in gebruik genomen. De Jetcar is een ranke tweezitter met de stoelen achter el kaar gepositioneerd. Het meest bijzondere is het ver bruik. Met behulp van technische snufjes uit de zweef- vliegsport is een auto ontwikkeld die slechts 2,5 liter die sel op 100 kilometer verbruikt. Daarmee is de Jetcar het zuinigste serieproductievoertuig van dit moment. De ko mende weken zullen de eerste honderd exemplaren wor den gebouwd. Onduidelijk is nog of het karretje in Ne derland te koop zal zijn. www.jetcar.de Maxi-Mini Bij wijze van publiciteitsstunt laat Mini tot eind augus tus een wel heel bijzondere auto in Athene rondrijden. Het betreft een maar liefst zes meter lange Mini Cooper S limousine. Het model heeft vier deuren en biedt plaats aan zes personen. De uitvoering is zonder al te erg te overdrijven luze te noemen. Zo beschikt de Mini XXL over een uitklapbaar televisiescherm, een zwart leren in terieur, dvd- en cdspeler. Vanzelfsprekend is er airco en ook is er een interne telefoon om te spreken met de be stuurder. Maar werkelijk luxe is het bubbelbad dat zich achterin de auto bevindt. Het achterste gedeelte van het dak is weg te klappen zodat ook in de open lucht gebad derd kan worden. Om het enorme gewicht te dragen, krijgt deze 'Mini XXL' niet één, maar twee achterassen mee. Na de Olym pische Spelen gaat deze teckeluitvoering van Mini op tournee door Europa en Azië. De Jetcar 2.5 Skoda Octavia Combi Half september presenteert Skoda zijn nieuwe 'business class' Octavia model aan de consument. Prijzen vanaf 17.690 euro. Tijdens de eerste rijdende kennismaking bleek de Tsjech een opvallend ruime auto. Maar je hebt altijd baas boven baas. Tijdens de Autosalon van Parijs - eind september - lanceert Skoda de grote broer van het hatchbackmodel. De Octavia Combi is een klassieke sta tionwagen met een enorme laadruimte van 580 liter. Hij komt begin volgend jaar naar ons land. BMW 3-Serie uitgelekt Doorgaans regisseren automerken het 'uitlekken' van modelnieuws superstrak. Maar kennelijk gaat er ook wel eens eentje de mist in. BMW is pijnlijk getroffen nu alle nieuws en foto's van zijn nieuwe 3-serie al via het in ternet en in media op straat liggen. De oorzaak is een on gewild naar buiten gekomen proefdruk van een brochu re. De 3 zou pas volgend jaar op de Autosalon van Genève worden onthuld. De BMW groeit in alle richtingen en wordt ook van bin nen ook een slagje ruimer. Toch blijft zijn gewicht onge veer gelijk. Het design is modem, maar zeker niet zo spraakmakend als dat van de 7- en 5-serie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 17