»zc
Q
n
arige Cadillac lonkt naar Europa
in samenwerking met AutoTrack.nl
kennismaking
loofd en hart
Een diesel die rijdt als op benzine
Bijdehand
■dactie bijlagen: 0113-315680
^.pzc.nl/auto
mail: redactie@pzc.nl
Ibus 31,4460 AA Goes
Ivertentie-exploitatie:
j en Midden-Zeeland: 0113-315520
ws-Vlaanderen: 0114-372770
tonaal: 020-4562500
j 20 augustus 2004
AutoTeam
Kijk op www.autoteam.nl
■v i inulan blije klanten www.autoteam.nl
ij een vijf meter lange auto is het misschien
iet het eerste waar je aan denkt, maar de
jeuwe Cadillac STS heeft groeikansen. Fi-
uurlijk gesproken dan. De chique sedan zal
ikverstokte Mercedes- of BMW-rijders in Eu-
jpa bekoren. Het is alleen de vraag of ze de
lowroom kunnen vinden.
De Cadillac STS oogt minder hoekig dan andere nieuwe Cadillacs.
door Rob van Cinneken
rijdens het Concours
d'Élegance voor klas
sieke automobielen
dat eind volgende
week in de tuinen
ifaleis Het Loo wordt gehou-
is een hoofdrol weggelegd
het honderdjarige Ca-
ic. De kersverse Cadillac Eu-
organisatie timmert waar
ilijk aan de weg om het
rk weer wat van zijn oude
ie terug te geven. Geen ge-
je opgave.
zal nog jaren duren voor de
middelde autokoper naast
rcedes, BMW of Lexus ook
dillac op zijn boodschappen-
t. De 'Renaissance van Ca-
ac' waar de importeur over
eekt, zal beslist geen soepele
oorte worden.
di gaan de Amerikanen met
arme stappen vooruit. Zo is
maar net gelanceerde
een indrukwekkende
iwkomer. Een soort krui-
tussen stationwagen en ter
auto. die prima naast een
1WX5 mag staan. Maar er zit
erin het vat.
Detroit reden we met de Ca-
acSTS. Een primeur die ook
l?end weekeinde niét in Het
te zien is. Het duurt nog
te voor de auto hier aan-
at.
STS is een bijna vijf meter
Van binnen strak en hoogwaardig afgewerkt, desgewenst met houten paneeltjes.
grote ümousine. Op papier de
opvolger van de Seville, maar
technisch en uiterlijk van een
geheel andere orde. Met dit
vlaggenschip keert Cadillac te
rug naar achterwielaandrijving
en de Amerikanen bieden zelfs
een V8 met vierwielaandrijving
aan. De vormgeving is een ver
haal apart. De STS oogt name
lijk minder hoekig en confron
terend dan andere nieuwe Ca
dillacs. Van binnen hetzelfde
verhaal: opvallend strak en
hoogwaardig afgewerkt. Hij
moet zijn wat rommelig inge
richte voorgangers doen verge
ten, zodat ook de verwende za
kenman in wil stappen. Zelfs de
paneeltjes zijn van echt metaal
gemaakt. Net als bij de SRX
hoefje bij déze Caddy geen lief
hebber te zijn om hem te kie
zen. En het is weer eens wat an
ders dan je vierde of vijfde Mer
cedes E-klasse.
Rust
Eenmaal op weg valt de rust in
het interieur op. Mede door het
gebruik van dubbelwandig 'wa
fel' plaatwerk, volgeschuimde
carrosseriebalken en driedubbe
le rubberafdichting op de deu
ren. Plus vloermatten waar je
bijna in wegzakt. Zelfs het tradi
tionele Amerikaanse gebonk
van het onderstel is vrijwel ver
dwenen. Onder de STS wordt
namelijk veel lichtmetaal ge
bruikt (wieldraagarmen en rem-
tangen) om de op en neer dan
sende massa in de wielkasten
lichtvoetiger te laten werken.
Er is bijvoorbeeld ook een keu
ze tussen Duitse Sachs schok
dempers of een geavanceerde
Magnetic Ride vering. Die laat
ste kan de werking van de
schokdempers flitsend snel aan
passen. In drieduizendste van
een tel van maximaal zacht
naar maximaal stevig als het
moet. De auto voelt op de rech
te weg comfortabel aan, terwijl
hij zich in een bocht of bij rem
men juist schrap zet. Het rij
karakter hangt overigens ook
met de krachtbron samen. Met
het oog op zijn geboortegrond
zou je denken dat een dikke V8
de voorkeur heeft. Toch is de
V6 de plezierigste keuze.
De grote achtcilinder motor
pakt zijn zaakjes nog steeds
wat 'Amerikaans grofstoffelijk'
aan, terwijl de zespitter poep-
chique Europese Gran Turismo
famiüe lijkt te hebben. Hij
snijdt bochten mooi stabiel en
toch levendig aan, de hele ba
lans van de auto lijkt beter voor
elkaar en met zijn 255 pk raf
felt de V6 met twee vingers in
de neus een Autobahn af. De
sprint naar honderd doet hij in
zeven tellen. Een hele sensatie,
trouwens. Met de automatische
5-bak transmissie blijft de zwa
re Amerikaan bij volgas tot vér
over de 200 pauzeloos accelere
ren.
Starten op afstand
Vanzelfsprekend biedt de Ca
dillac alle snufjes die meneer
de president-directeur gewend
is. En een paar waar hij nooit
van gehoord heeft. Zoals de pri
meur van een hoogwaardige
dvd-audio geluidsinstallatie,
projectie van snelheid en toe
rental op de voorruit en zelfs
de mogelijkheid om de auto op
afstand te starten. Zodat je in
een voorgekoelde auto stapt.
Opvallends detail: een ontsnap
pingshendel binnenin de koffer
bak. Zodat je aan onverlaten
kunt ontsnappen.
De STS gaat naar schatting
rond de 60 mille kosten. Even
- Op 28 en 29 augustus wordt op
de terreinen van Paleis Het Loo
opnieuw het Concours d'Elégance
gehouden.
Het klassieke autofestijn beleeft
zijn vijfde editie. Dit jaar krijgt
het eeuwfeest van Cadillac bij
zondere aandacht.
Cadillac bouwde een kwali
teitsreputatie op en bood als een
van de weinige fabrikanten een
motor met zestien cilinders aan,
Het automerk is in Europa in
de vergetelheid geraakt, maar
er is met Kroymans uit Houten
een aangesteld die de nieuwe
modellen onder de aandacht
brengt. Naast Cadillac is er aan
dacht voor carrosseriebouwer
Bertone uit Turijn, die sinds de
jaren vijftig ontwerpen maakte
voor onder meer Alfa Romeo,
Fiat en Ferrari.
De weduwe van Nuccio Bertone
is eregast in Apeldoorn.
Openingstijden van 09.00 tot
18.30 uur, toegang 15 euro.
schrikken, maar in deze klasse
eerder voordelig dan exotisch.
Belangrijkste kritiekpunt: geen
dieselversie. Helemaal snappen
doen de Amerikanen het kenne
lijk nog steeds niet.
J rzijn mensen die een au-
1 to kiezen omdat hij zo lek-
1 ker zuinig is. Anderen ge-
de voorkeur aan een model
fde hond languit in de ach-
fak kan. Onrustige slapers
Den hun vier kinderen graag
kunnen vervoeren. En
zijn er ook nog argumen
ts gunstige prijs, hoge in-
roaarde, betrouwbaarheid
het merk en lage onder
dosten die van doorslag-
r'tnde betekenis kunnen zijn.
die verschillende keuzes wor-
D?emaakt met het hoofd. En
's jammer. Want het hoofd
heel slechte raadgever,
tfkernog, het hoofd is welbe-
°uwd een beetje een zeur-
LHet hoofd is er namelijk
de kippen bij om je genade-
°ver je mieter te geven
"neer je toch nog de verkeer
ds blijkt te hebben ge-
ikt
dat de verwachtingen niet
daal uitkomen. Blijkt het
automobiel ineens
Door Maks Mulder
maar 1 op 12 in plaats van de
beloofde 1 op 14 te lopen? Of
kan de hond toch net niet hele
maal languit liggen waardoor
hij onderweg heel ergerlijk be
gint te janken? Dan gaan er 's
nachts onherroepelijk akelige
zinnetjes door het hoofd spo
ken als: „Zie je wel, ik had het
nog zó gezegd, je moet niet al
les geloven wat ze zeggen, wat
bén je toch een sukkel!"
Koop daarom bij voorkeur een
auto met het hart! Het hart
vindt stilzwijgend heel veel
goed. Kwestie van gevoel. Im
mer dol geweest op de allerdik
ste Thunderbird? Kópen dan
dat ding! Laat het kind in
jeeens los!
Zo'n Thunderbird is, qua auto
rijden, immers het ultieme
leuk. Alleen het starten al. De
grom waarmee een V8 aanslaat,
jaagt iedere Dobermann het
schaamrood naar de kaken. En
dan moetje nog gaan rijden!
Vervolgens is het overal waar je
komt bekijks geblazen. Daar
wordt een mens ook al niet een
zamer van. Maar het allermooi
ste is datje elke nacht ligt te tin
telen in je bed bij de voorpret
datje de volgende dag wéér
met de Thunderbird op pad
mag.
Dus, als je per se iets met je
hoofd wilt doen, kun je er wel
licht een hoedje op zetten.
Maar als het op genieten aan
komt. moetje bij het hart aan
kloppen. En het woord Thun
derbird in dit stukje is volstrekt
inwisselbaar.
Gaat de voorkeur uit naar een
De Lorean of voor mijn part een
Lada 1200? Doen!
Door Rien van der Steen
Dat was me nog nooit over
komen. Werkelijk kilome
ters lang heb ik in een ter be
schikking gestelde nieuwe Co
rolla zitten zoeken of er nou
een benzinemotor of een diesel
aggregaat onder de kap zat.
Luisteren, letten op het schakel
gedrag, het gewicht en het
stuurgedrag in de bocht, niets
hielp. Totdat de auto tussen
twee muurtjes voor een slag
boom stond en plots bij lage
toeren een licht gereutel door
het open raam naar binnen
drong. Hee, toch een diesel!
Het gaat om de splinternieuwe
1.4 D-4D common rail, die net
zoveel pk's te berde brengt als
de vorige 2.0 diesel, maar met
in totaal 108 kilo een stuk of ze
ventig kilo's lichter is. En dat
scheelt. Bovendien is het ding
dus net zo vlot, stil en trillings-
vrij als een lichte benzinemo
tor. Geweldige techniek.
De nieuwe Toyota Corolla (van
af 16.390 euro) is er als drie- en
vijfdeurs hatchback, sedan en
De Corolla 1.4 diesel is verbazend lichtvoetig, stil en zuinig.
wagon en die nieuwe 1.4 diesel
speelt daar een opvallende rol
in. De 90 pk motor kan gecom
bineerd worden met multi-mo-
de automaat (zonder meerprijs)
en wordt standaard met airco
geleverd voor 21.890 euro. En
Toyota denkt, dat hij daarmee
voor de zakelijke markt heel in
teressant is.
De nieuwe Corolla, de negende
generatie van het model, met
standaard acht airbags speelt
het klaar met de Euro4 1.4 die
sel tot een verbruik van 1:18,5
te komen.
De moderne diesel -afkomstig
uit de Yaris, maar door andere
compressie en variabele turbo
15 pk sterker- is gebouwd rond
een aluminium motorblok. Met
multi-mode automaat maakt
hij gebruik van een geroboti
seerde versnellingsbak met au
tomatisch werkende platenkop-
peling.
Muzikale kopgroepen
O Langzaam maar zeker
tekenen zich de duidelij
ke favorieten af in de strijd
om de ultieme WegDroom-
plaat. Inmiddels staat de teller
op meer dan 1600 stemmen.
k- Meebrullers WegDröómplaat
Marco Borsato (Binnen) verslaat tot
nu toe ruimschoots Frans Bauer
(Heb je even voor mij).
Relaxed rijden
The Eagles (Hotel California) lopen mijlenver uit
op de rest.
Klassiekers
En masse voorkeur voor Vivaldi (Four Seasons).
Stoer toeren
Metallica (Nothing Else Matters) leidt voor
Phil Collins en Philip Bailey (Easy Lover).
Paardenkrachten
Meat Loaf (Paradise by the Dashboardlight) laat zelfs
Radar Love van 'onze' Golden Earring achter zich.
Blij dat ik rij
Er tekent zich nog geen duidelijke winnaar af.
Nog niet gestemd? Ga dan naar de website van de krant,
klik op de rubriek Auto en geef uw favoriete WegDroomplaat
aan. Als uw keus uiteindelijk wint maakt u kans op
een Pioneer autoradio/cd-speler ter waarde van 549 euro.
Tekenfilmauto
Hij lijkt uit een tekenfilm
te komen, maar komt uit
voormalig Oost-Duits-
land; de Jetcar 2.5. Vorige
week werd in het dorpje
Nietwerder in de deel
staat Brandenburg de eer
ste productiehal van dit
opzienbarende autootje
in gebruik genomen. De
Jetcar is een ranke tweezitter met de stoelen achter el
kaar gepositioneerd. Het meest bijzondere is het ver
bruik. Met behulp van technische snufjes uit de zweef-
vliegsport is een auto ontwikkeld die slechts 2,5 liter die
sel op 100 kilometer verbruikt. Daarmee is de Jetcar het
zuinigste serieproductievoertuig van dit moment. De ko
mende weken zullen de eerste honderd exemplaren wor
den gebouwd. Onduidelijk is nog of het karretje in Ne
derland te koop zal zijn.
www.jetcar.de
Maxi-Mini
Bij wijze van publiciteitsstunt laat Mini tot eind augus
tus een wel heel bijzondere auto in Athene rondrijden.
Het betreft een maar liefst zes meter lange Mini Cooper
S limousine. Het model heeft vier deuren en biedt plaats
aan zes personen. De uitvoering is zonder al te erg te
overdrijven luze te noemen. Zo beschikt de Mini XXL
over een uitklapbaar televisiescherm, een zwart leren in
terieur, dvd- en cdspeler. Vanzelfsprekend is er airco en
ook is er een interne telefoon om te spreken met de be
stuurder. Maar werkelijk luxe is het bubbelbad dat zich
achterin de auto bevindt. Het achterste gedeelte van het
dak is weg te klappen zodat ook in de open lucht gebad
derd kan worden.
Om het enorme gewicht te dragen, krijgt deze 'Mini
XXL' niet één, maar twee achterassen mee. Na de Olym
pische Spelen gaat deze teckeluitvoering van Mini op
tournee door Europa en Azië.
De Jetcar 2.5
Skoda Octavia Combi
Half september presenteert Skoda zijn nieuwe 'business
class' Octavia model aan de consument. Prijzen vanaf
17.690 euro. Tijdens de eerste rijdende kennismaking
bleek de Tsjech een opvallend ruime auto. Maar je hebt
altijd baas boven baas. Tijdens de Autosalon van Parijs -
eind september - lanceert Skoda de grote broer van het
hatchbackmodel. De Octavia Combi is een klassieke sta
tionwagen met een enorme laadruimte van 580 liter. Hij
komt begin volgend jaar naar ons land.
BMW 3-Serie uitgelekt
Doorgaans regisseren automerken het 'uitlekken' van
modelnieuws superstrak. Maar kennelijk gaat er ook
wel eens eentje de mist in. BMW is pijnlijk getroffen nu
alle nieuws en foto's van zijn nieuwe 3-serie al via het in
ternet en in media op straat liggen. De oorzaak is een on
gewild naar buiten gekomen proefdruk van een brochu
re. De 3 zou pas volgend jaar op de Autosalon van
Genève worden onthuld.
De BMW groeit in alle richtingen en wordt ook van bin
nen ook een slagje ruimer. Toch blijft zijn gewicht onge
veer gelijk. Het design is modem, maar zeker niet zo
spraakmakend als dat van de 7- en 5-serie.