Ik ben nu prettiger om mee te werken DJ Maestro maakt jazz populair bij jong publiek In de huid van BB Joost Swarte schept zijn eigen wereld 25 woensdag 18 augustus 2004 wee keer in korte tijd vertrok hij bij Toneel groep Amsterdam, eerst voor een televisieavon- tuur en daarna tijdens een cri sis met directeur Ivo van Ho ve. Twee keer keerde hij te rug. Nu heeft Hans Kesting (43) een hoofdrol in De Kruis tochten, komedie in drie de len van Alan Ayckboum. „Ie dereen zegt op voorhand: 'O, vijf uur toneel!Maar achter af heb ik nog van niemand vernomen dat het toch wel een hele zit is." Uspeelt Norman, de man die de lachers op zijn hand heeft en de meeste sympathie wekt. „Ik vind alle r'ollen leuk, maar mijn personage is wel het veelzij- digst. Norman is de aanjager van het drama, van het over spel. Het is een man die voortdu rend achter de vrouwen aanzit en de boel op stelten probeert te zetten. Hij is manisch bezig om spanning in zijn leven te bren gen, maar zakt voortdurend door het ijs." Bent u een soort Norman? „Ik vind het altijd moeilijk om te zeggen waar een personage raakvlakken met mij heeft, om dat je snel op gelul uitkomt. Het is iemand in een midlifecrisis die denkt dat zijn leven niet groots en meeslepend genoeg is. 'Wat heb ik nou eigenlijk met mijn leven gedaan?', denkt hij. Dat is voor veel mensen herken- Hans Kesting in De Kruistochten baar, ook voor mij. Niet dat ik na mijn veertigste in een midlife crisis ben beland, maar ik dacht wel: 'Gaat mijn leven zo nog veertig jaar verder, en was dat het dan?' Ik had heel duidelijk het gevoel dat mijn jeugd voor bij was en ik iemand van middel bare leeftijd was geworden." Twee jaar geleden stopte u met de sportschool, omdat u zichzelf te oud vond voor het voortduren de trainen. Maar nu loopt u er weer gespierd hij. „Ik ga niet als een opgepompte oude nicht op het strand lopen, zei ik toen - dat was een beetje gechargeerd. Maar ja, toen ik stopte met sporten, werd ik dik ker. Vorig jaar tijdens Gay Pri de stond ik stoer aan het roer van mijn bootje en toen riep ie mand in plat Amsterdams van de kant: 'Je moet je buik inhou den Daarna kreeg ik met Sin terklaas een surprise van mijn schoonzus met een verschrikke lijke foto van mezelf met een buikje. Dat vond ik zo'n treurig gezicht, dat ik dit jaar toch maar weer ben gaan trainen. Dat je 43 bent, is geen reden om alles meteen maar te laten han gen, denk ik nu. Zo ijdel ben ik wel. Ik wilde mijn oude gewicht weer terug, had last van kleren die te krap zaten. Maar het had ook te maken met de midlife." En dat fitnessen is niet om maar krampachtig jong te blijven? „Nee, dat is het niet. Mijn hoofd wordt toch ook ouder, dat kan me niets schelen. Het heeft al leen maar voordelen, dat spor ten. Ik merk met spelen dat ik een goede conditie heb. Ik slaap er beter van, kan me beter con centreren." Is een voorstelling van vijf uur voor de acteurs zwaar? „Ik vind het fysiek niet zwaar, dat ligt ook aan mijn conditie. Hans Kesting: „Ik weet inmiddels wel dat ik kan toneelspelen." Ik krijg juist energie van het spe len. Als het goed is gegaan, loop ik kort erna alleen maar te zin deren en te bruisen. Pas een uur later merk ik dat ik moe ben. We spelen nu komedie en dan moet je wel ontzettend op je qui-vive blijven. Alles draait opi timing. Je kunt geen moment vérslappen, dat maakt het zwaar. Als ik lekker aan het spe len ben, wat ik bij deze voorstel ling erg heb, ben ik aan het eind nooit moe." Dat klinkt alsof komedie lekker der is om te spelen dan tragedie. „Dat weet ik niet. Maar het gro te verschil is dat je direct aan de reacties uit de zaal merkt of je het goed doet, We hebben de voorstelling twee maanden lang gerepeteerd in volstrekte stilte, zonder publiek. Iedereen in de groep had het stuk al twintig keer gezien, dus niemand lach te. Dan word je compleet gek, want je verliest het vertrouwen dat het ooit leuk was. Gelukkig kregen we meteen vanaf de eer ste try-out veel respons. Dat heb je bij Othello natuurlijk niet. Daar merk je aan de con centratie en het eindapplaus of mensen een mooie avond heb ben gehad. Soms is het leuk voor een acteur om meteen reac ties te krijgen." Regisseur Ivo van Hove is meer van de tragedies. Zou Toneel groep Amsterdam niet vaker ko medie moeten spelen? „Ik zou het toejuichen. Bij som mige mensen leeft het idee dat het gesubsidieerde toneel geen komedie mag doen, maar ik denk dat juist een gesubsidieerd gezelschap als Toneelgroep Am sterdam zo'n stuk van Ayck- bourn moet brengen. Een vrije producent zou dit stuk heel an ders aangepakt hebben, veili ger. Daar is niets mis mee, maar het is des te leuker dat wij het nu spelen. Ivo heeft er duidelijk zijn stempel op gedrukt en laat Ayckbourn eens op een andere manier zien." In 1988, een jaar nadat u van de Toneelschool Maastricht was ge komen, heeft u voor het eerst met Van Hove gewerkt. Hoe was dat? „We waren allebei onervarener en minder zeker van onze zaak. Ik weet nog dat we tijdens de re petities een paar keer een aanva ring hadden. Ik was toen drifti ger en heel direct. Ik reageerde foto Mark Kohn/GPD op een manier waarvan ik dacht: Zo kun je toch met elkaar omgaan? Maar hij vond van niet en nam het heel hoog op. Toch was het een mooie repetitietijd, want er is een mooie voorstel ling uitgekomen. Ik geloof dat ik nu prettiger ben om mee te werken. Gewoon, omdat ik rusti ger en minder grillig ben gewor den. Ik loop niet meer rond met het gevoel dat een rol mij kan maken of breken. Ik weet inmid dels wel dat ik kan toneelspe len." En hoe is Van Hove nu? „Ook hij is rustiger geworden en hij kan nog beter kijken dan toen. Hij heeft aan weinig repeti tietijd genoeg om veel gedaan te krijgen - dat hebben veel goede regisseurs. Gerardjan Rijnders heeft dat ook. De afgelopen ja ren heeft Ivo een heel duidelijk eigen oeuvre opgebouwd. Zijn voorstelling zijn óf heel erg goed óf helemaal niet goed, dat vind ik heel interessant. Het is nooit een grijs middengebied, waarvan je denkt: wel aardig." „Het was toen al duidelijk dat hier iemand van een zekere sta tuur bezig was. Een man die het in zich had uit te groeien tot een toneelleider. Je moet wel de am bitie hebben om leiding te geven aan zo'n gezelschap. Dat is nog geen gemakkelijke taak, maar dat kan hij. En dat is ook iets wat hij met vallen en opstaan heeft moeten leren." Is dat geen understatement? Vo rig jaar verkeerde het gezel schap in een crisis, omdat het en semble Van Hove per brief bekri tiseerde om zijn leiderschap. „We hebben hem nooit aangeval len op zijn artistieke koers, maar hem aangesproken op zijn managementskwaliteiten. Er is een duidelijk verschil tussen Ivo de regisseur en Ivo de manager. Als manager kan hij soms wat... ja, koud zijn. Toen ik die brief ondertekende, kwam ik ook op voor de hele groep. Je behartigt eikaars belangen." U besloot vervolgens op te stap pen. „Dat was een ouderwets voor beeld van een te impulsieve, emotionele beslissing. Al na een paar dagen was het glashelder dat ik de verkeerde beslissing had genomen." En toen? „Toen belde Ivo mij om af te spreken. 'Dit is niet wat je wilt', zei hij. Ik wist dat hij gelijk had, want ik wilde helemaal niet weg bij Toneelgroep Amsterdam. Met deze regisseur en deze groep wilde ik graag werken. Toen ik vervolgens in de acteurs vergadering bekend maakte te blijven, was iedereen blij." Hoe zou u de crisisperiode om schrijven? „Pijnlijk en zenuwslopend voor alle partijen. We zaten midden in de repetitie van Rouw siert Electra. We hadden 's ochtends vergaderingen waar het er hard aan toeging en gingen 's mid dags moesten we repeteren om de voorstelling te maken. Het was fijn om te zien dat we wel gewoon konden werken en de rest vergeten. Zo hoort het ook. We stonden niet met bijlen te genover elkaar." Wat is het grootste verschil met TA van vóór 2001, toen Gerard jan Rijnders artistiek leider was? „Toen Toneelgroep Amsterdam onder Gerardjan afliep, was de glans er ook wel af. In de succes volle periode hadden we precies de juiste ingrediënten die de sa lade van het gezelschap tot een rijke salade maakte. Dat lag aan de verschillende leeftijdscatego rieën en de persoonlijkheden; ie dereen vertegenwoordigde wel iets. We hadden een leider in wie iedereen geloofde. Natuur lijk waren er ook conflicten, maar die liepen nooit zo ontzet tend hoog op. Maar het heeft zo weinig zin om te vergelijken, het is nu gewoon een heel ander gezelschap. Het kan ook niet an ders, want er staat een andere man aan het roer. En zijn nieu we spelers. Er komen echt goede mensen bij: Jacob Derwig, Fed- ja van Huêt, Renée Fokker... daar verheug ik me enorm op. Het blijft net zo'n bijzonder ge zelschap. Dat klinkt flauw, maar als ik dit niet zou vinden, zou ik er niet zitten." Menjn Henfling De Kruistochten, door Toneelgroep Amsterdam; tot en met 27 augustus in de Stadsschouwburg, Amsterdam. Daarna opnieuw in november, decem ber en februari. Vanaf 7 december korte tournee door Nederland en Bel- Als de door jezelf gecreëerde look zijn werking begint te verliezen, moet je op zoek naar iets anders. Bij Kylie Minogue raakte menigeen wat uitgeke ken op haar doorschijnende, luchtige jurkjes, die net niet al les lieten zien, dus werd er iets anders gezocht. Kylie kroop in de huid van Brigitte Bardot en dat doet ze lang niet slecht. Haar kapsel, haar oogopslag, de gelijkenis is haast griezelig. Toch is haar nieuwe uiterlijk niet het enige aardige aan de dvd Body language live, waarop de live-presentatie staat van haar gelijknamige album, uitge voerd in het Apollotheater in Londen. Minogue is in de loop der jaren ongelooflijk professio neel geworden en laat weinig tot niets meer aan het toeval over. Ze regisseerde de show voor een groot deel zelf, zo blijkt uit 'behind the scenes', zo'n beetje met dezelfde flair en zelfverzekerdheid als Beyoncé Knowles. Of je haar stem en kreundeun- tjes kunt verdragen is een kwes tie van smaak, maar wat ze neer zet is buitengewoon knap ge daan. Sinds ze te zien was in tv-soaps als Neighboursheeft ze een lange weg afgelegd en zo als het ernaar uitziet, verdwijnt ze voorlopig nog niet van het to neel. Hanneke van den Berg Titel: Kylie Minogue - Body Langua ge (EMI) Tijdsduur: 110 minuten Extra: Behind the scenes, promovi deo's, pc-rom section Tekening van Joost Swarte uit zijn nieuwe boek Leporetto Het was weer eens tijd voor een bundeling van al zijn werk, vond de Haarlemse strip tekenaar Joost Swarte. Het laat ste overzicht, Hors serie gehe ten, dateert immers alweer van 1984 en is alleen in het Frans verschenen. De internationale Joost Swarte tentoonstelling op de elfde Inter nationale Comic-Salon in het Duitse Erlangen bleek dit jaar een goede aanleiding om spij kers met koppen te slaan. In Er langen zouden meer dan 200 ont werpen en tekeningen van Swar te te zien zijn. Wat lag er dus meer voor de hand dan de catalo gus bij deze expositie uit te wer ken tot een mooi overzichts werk. En nu ligt dan Leporello in Nederland en Duitsland in de winkel. In Leporello toont Swarte eens te meer zijn unieke vaardigheid in het ontwerpen en tekenen. Zijn van Hergé, de maker van Kuifje, overgenomen tekenstijl met daaraan toegevoegd de typi sche Swarte-humor geven zijn werk een volstrekt uniek karak ter. Of hij nu postzegels ont werpt, aluminium tuinbeelden, glas-in-loodramen, affiches of zelfs een theatergebouw: het maakt de striptekenaar alle maal niets uit. Elk ontwerp draagt die karakteristieke Swar- te-handtekening, die zeer popu lair is. Het boek bevat meer afbeeldin gen dan er in Erlangente zien zijn. Wie gaat zoeken naar een chronologische lijn in het boek, komt bedrogen uit. Swarte heeft de ontwerpen en tekeningen cen traal geplaatst. Het gaat hem om het kijken, het werkelijk zien van de tekening. De lezer wordt niet afgeleid door hinder lijke teksten en toevoegingen. De ontwerper heeft alle afbeel dingen associatief geordend op de wijze zoals ook de tentoon stelling in Erlangen is opge bouwd. Daardoor staan tekenin gen uit 1985 naast ontwerpen uit bijvoorbeeld 2003, maar het is een knap iemand die de ver schillen ziet. Leporello toont de artistieke be geestering van een begenadigd tekenaar, wiens fantasie zich niet laat begrenzen door de strakke regels van de wereld om hem heen. Swarte schept zijn ei gen wereld zonder ruimtelijke barrières en met veel humor. Zijn speelse omgang met die zelfverzonnen levensruimte biedt hem inspiratie om tot ont werpen te komen, die niet van deze wereld zijn, maar deson danks onze alledaagse wereld helpen verfraaien. Als dat je lukt, ben je een groot kunste naar. Jan Kuys Leporello. Uitgeverij Oog Blik i.s.m. De Harmonie. Prijs: 35,- Meer nog dan Benjamin Herman en zijn New Cool Collective Big Band heeft DJ Maestro er de afgelopen jaren in Nederland voor gezorgd dat jazz weer cool' werd bij een jong publiek. Zijn Blue jNote Trips, een drieluik dubbel-cd's met compilaties van klassiekers uit de stal van het vermaarde Newyorkse jazzplatenlabel, ajneen doorslaand succes. Jazz laat zich in eens prima mengen met breezers, rosé en hippe strandfeestjes. Tegenwoordig werkt Maestro, wiens echte naam Martijn Bark huis luidt, samen met pianist Michiel Borst- P> de wonderboy van de Nederlandse jfet was warm die vrijdagavond in de Rem- hrandtzaal van het Nederlands Congrescen- tnira in Den Haag. Extreem warm. Je kon ff dan ook over de hoofden lopen. Men was ff afgekomen op het debuutconcert van Michiel Borstlap samen met DJ Maestro en zag een spannende, opzwepende vrije im- provisatiesessie van twee mensen die in elk geval één ding met elkaar gemeen hebben: absolute weigering om in hokjes te den hen. jker dat optreden op North Sea Jazz zegt arkhuis zes weken later: „We hebben voor Michiel Borstlap (links) en DJ Maestro op North Sea Jazz. foto Aad van Vliet/GPD af - vijf minuten vóór het optreden - alleen afgesproken wie van ons tweeën zou begin nen. Dat wil zeggen: Ik heb tegen Michiel gezegd: 'Begin jij maar'." Borstlap begon. Rustig. En Maestro luisterde, zocht vervol gens tussen zijn platen, en haakte in. „Tus sen mij en Michiel klikt het geweldig. We hebben nauwelijks woorden nodig. Ik waar schuw 'm af en toe dat er een break zit aan te komen. De rest gaat heel intuïtief. Hij zorgt voor de melodie, ik voor de grooves. Verder heeft het veel weg van elkaar voort durend opjutten." Warmte Dat DJ Maestro een voorliefde heeft voor échte instrumenten zal de samenwerking tussen de twee zeker ten goede komen. Als dj samplet hij ook veel liever échte instru menten dan dat hij gebruik maakt van elek tronische foefjes. „In de elektronica mis ik de warmte die ech te instrumenten hebben. Mijn vader was jazzpianist. En ik heb zelf vroeger viool ge speeld. Nee, ik raak 'm eigenlijk nooit meer aan. Ik ben ermee gestopt omdat het keurs lijf van een orkest me te benauwend was. Dat trok ik niet meer." Barkhuis noemt zichzelf een jazzliefheb ber, en dat is te horen in zijn werk. „Jazz biedt nou eenmaal veel vrijheid", zegt hij. „Dat spreekt me enorm aan. Mijn keuze om te gaan dj-en zal daar ook wel mee te ma ken hebben. Als dj ben je erg vrij. Ten eer ste werk je veelal alleen. Verder hoef je al leen maar je koffertje met platen op te pak ken en je kunt overal terecht." Zo wonder lijk was het goedbeschouwd niet dat uitge rekend zijn naam ter tafel kwam toen pla tenmaatschappij EMI een dj zocht die de ar chiefkelders van het fameuze jazzlabel Blue Note kon uitstoffen. Barkhuis bleek de ideale man om de waardevolle back cata logue van Blue Note voor een jong publiek toegankelijk te maken. Al spraken fanatie ke jazzpuristen er schande van. Deze zomer verscheen alweer de derde dubbel-cd in de serie Blue Note Trips - de 'gele', met werk van onder anderen Molly Johnson, Cannon- ball Adderly, Donald Byrd, Art Blakey en Lee Morgan. „Ik heb zelf het idee dat de aanvankelijke scepsis een beetje aan het overwaaien is. Of ik met deze serie jongeren opvoed in de jazz? Poeh, dat laat ik liever aan anderen over om dat te beoordelen. Wat ik wel leuk vind: ik was net bij de Blue Note-winkel hier in Amsterdam en daar hoorde ik ie mand naar aanleiding van een van mijn cd's vragen naar een oude jazzplaat." De derde Blue Note Trip-dubbelaar - 'Goin' down, Gettin' up' - is overigens wel de laatste van de hand van Maestro. „Ik heb er nu wel uit gehaald wat er voor mij in zat. Zes cd's is best veel. Financieel? Ik sta tegenwoordig wat minder rood dan vroe ger." Terwijl een collega - er is nog geen naam be kend - de Blue Note Trip zal overnemen, wil Barkhuis zich gaan richten op een nieuw project. Dat zal volledig in het teken staan van Zuid-Amerikaanse ritmes. Maar ook de samenwerking met Michiel Borstlap wil hij graag verder uitbreiden. Een cd zou mooi zijn, maar dat lijkt vooral te liggen in handen van de platenmaatschappijen van Maestro en Borstlap. En optredens? „We zijn een beetje afhankelijk van de festivals, denk ik", zegt Barkhuis. „Dat is toch de meest geschikte plek voor wat wij doen. Voor veel jazzzalen is dit minder geschikt, vermoed ik. Op North Sea Jazz heb ik al thans een paar puristen boos de zaal uit zien lopen. Men verwacht dan toch jazz van ons en dat maken we niet echt. Hoewel, wat is jazz nou eigenlijk? Wat wij doen is in elk geval pure improvisatie. Er staat vrijwel niks vast. Elk optreden is anders." Richard Stekelenburg DJ Maestro en Michiel Borstlap zijn vrijdag 20 au gustus te zien op jazzfestival Haarlem Jazzstad in Haarlem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 45