publiek Lowlands trekt minder Het strand werd een veilige haven Pop in de polder Dvd als aandenken -wv.pzc.nl LnaiCredactieCq» pzc.nl Ltbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: 2nord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; vVlaanderen: 0114-372770; Zeeuws- fjationaal: 020-4562500. woensdag 18 augustus 2004 24 Freek de Jonge gaat door de knieën 2j i Hans Kesting is rustiger geworden 27 New Venture Concort in Groede owlands zal dit jaar opnieuw niet uitver kocht raken. Festival organisator Mojo verwacht dat de teller dit weekeinde uit zal komen op 50.000 be zoekers, tienduizend minder dan het aantal beschikbare kaarten. Het was vorig jaar voor het eerst dat het drie daagse popfestival in Bid dinghuizen niet uitverkocht. Toen kwamen uiteindelijk 48.000 mensen naar de Flevo- polder, wat een behoorlijke verliespost betekende. In de begroting voor dit jaar is daarom al rekening gehouden met minder bezoekers. Dat scheelt onder meer één tent. Na dat vorig jaar al de Charlie-tent en de Foxtrot-tent sneuvelden, is dit jaar de Dommelsch-tent verdwenen uit de programme ring. „We hebben jaren achter een een onstuimige groei ge kend", zegt festivaldirecteur Eric van Eerdenburg. „Daarmee is ook het aanbod steeds ge groeid. Elk jaar kwam er weer wat bij. Nu gaat er wat af. Dat is natuurlijk niet leuk. Aan de andere kant ga ik uit van de stel ling dat je met minder mensen ook minder onderdak nodig hebt." Aanbod foto's Harmen de Jong/GPD Voor de hoeveelheid bands maakt het niet heel veel uit dat de Dommelsch-tent, die vorig jaar nog als vervanger van het openluehtpodium werd geïntro duceerd, dit jaar niet wordt op gesteld. Het programma biedt 115 popacts, dat zijn er slechts vijf minder dan vorig jaar. Tus sen dat enorme aanbod gelden vooraf als smaakmakers onder Het driedaagse popfestival Lowlands in Biddinghuizen. Ook dit jaar zal Lowlands niet uitverkocht raken. anderen: Velvet Revolver (de nieuwe band van ex- Guns n' Ro- ses-mannen Slash, Duff McKa- gan en Matt Sorum en oud-Sto- ne Temple Pilots-voorman Scott Weiland), de Belgische bands dEUS en Soulwax (beide terug van veel te lang weggeweest), Keane, The Hives, Snow Patrol, The Streets, Franz Ferdinand, White Stripes en Oceansize. Als grote massa-trekkers fungeren N.E.R.D, The Offspring en Fait hless. Het driedaagse camping festival biedt verder filmvoor stellingen, theater, ballet, caba ret en literatuur. Dat Lowlands dit jaar niet geheel uitverkocht raakt, daar zal de vaste bezoe ker verder nauwelijks rouwig om zijn. Steen en been wordt er al jaren geklaagd over hoe Mojo het festivalterrein ieder jaar weer voller probeert te proppen. De edities van 2001 en 2002 lie ten al zien dat een uitverkocht Lowlands de leefbaarheid in het mini-stadje behoorlijk aantast. Van Eerdenburg zegt voor de toekomst echter vast te willen blijven houden aan 60.000 bezoe kers als streefgetal. „Groot zijn is voor ons geen doel op zich. Het is wel zo dat ik met 60.000 bezoekers pas echt een goed evenwicht kan aanbrengen in het programma. We zijn niet een festival van de echt hele grote namen, maar het is wel zo leuk er een paar tussen te hebben. Dit jaar hebben we er aardig wat." De suggestie dat N.E.R.D, The Offspring en Faithless 'ge woon' Pinkpop-acts zijn (Fait hless geldt de laatste paar jaar zo'n beetje als de huisband in Landgraaf), terwijl Lowlands juist altijd zegt zich graag van dat festival te onderscheiden, wijst Van Eerdenburg van de Wel eens gehoord van Voicst, Ojos de Brujo, Kopna Kopna, Apparat Organ Quartet en Cleaning Women? Nee? Dan is het vrijwel uitgesloten dat je vorig jaar drie dagen op het Lowlands-festival in Bidding huizen was. Alle voornoemde bands speel den daar en zijn te zien en te horen op de dvd Lowlands 2003. Hiernaar kijken betekent van het ene uiter ste in het andere vallen en dat is nou juist zo prettig aan Lowlands. Punk van The Van dals, dance van Audio Bullys, absurdisme van Kamagurka, skapop van The Coral, folkrock van The Levellers, witte jur- ken-pop van Polyphonic Spree, hardrock van The Datsuns, hoemparock van Kaizers Orchestra en speedrock van The Spades. Om maar een greep te doen, want er zijn liefst 36 verschillende Lowlands-acts op de ze dvd waar te nemen. En zelfs dat is lang geen volledige lijst van alles wat vorig jaar op het terrein was te horen. Vooral de grote namen van het affiche ontbreken. Moloko en Stereophonies haalden de dvd nog wel, maar waar zijn de beelden van an dere publiekstrekkers? Onder meer Starsail- or, The Streets, Live, Beck, PJ Harvey, Ra- veonettes en Interpol ontbreken. Zij gaven geen toestemming voor opnames of de ver spreiding daarvan. Lowlands 2003 is een leuk aandenken voor wie er was en leuk voor de thuisblijvers om te zappen en ken nis te nemen van het onbekende. Nog leuker is het om dit weekend nog even naar Bid dinghuizen te gaan voor Lowlands 2004. Fred Hoogendoorn Titel: Lowlands 2003 (Video/Film Express) Extra: Tweede dvd met interviews, backstage en akoesti sche sessies tijdsduur: 260 minuten hand. „Ik vind ze alle drie heel goed op Lowlands passen. Ik ga me er absoluut niet voor scha men dat ze hier staan." Dat Lowlands voor het tweede achtereenvolgende jaar met kaarten blijft zitten, wijt de fes tivaldirecteur aan de verslech terde economische situatie. Vo rig jaar kwam daar nog bij dat het festival pas in het laatste weekeinde van augustus werd gehouden, toen veel scholieren en studenten hun vakantie al weer achter zich hadden liggen. Dit jaar is Lowlands een week eerder. Dat is mogelijk omdat de grote Engelse popfestivals dit jaar weer een week later zijn. „Het is voor ons erg belangrijk een festival als Leeds and Rea ding te ontlopen", zegt Van Eer denburg. „Omdat daar vrijwel niets aan de aankleding wordt gedaan, kunnen zij ongelooflijk hoge be dragen bieden aan artiesten. Daar valt voor ons niet tegenop te concurreren. Als we dit jaar in hetzelfde weekeinde hadden gezeten, hadden we bands als de White Stripes, The Darkness, N.E.R.D en The Streets dan ook nooit kunnen krijgen." Richard Stekelenburg Lowlands 2003 Strandleven. Tegenwoordig betekent dat lekker bakken in de zon en ter afwisse ling een koele versnapering. Vroeger was dat wel anders. De expositie Strandleven in museum Mesdag in Den Haag en het gelijk namige boek laten dat zien aan de hand van schilderijen. Lange tijd golden zee en strand als gevaar lijke gebieden waar monsters heersten en je beter maar niet gezien kon worden. Pas on der invloed van theologen werd in de 17e eeuw het strand veilig verklaard. Toen vat te het idee post dat de natuur een door God geschreven boek was en dus volmaakt. Theologen stelden dat de stranden door God waren geschapen als barrière tegen de woeste zee en dat ze werden schoonge spoeld door de vloed. De vloed maakte het tevens makkelijk voor schepen het strand op te varen. Gods frisse bries aan zee maak te zeilen mogelijk en zorgde voor verkoe ling op hete dagen. Het strand was dus een veilige haven geworden. Er werd sindsdien dan ook gevist dat het een lieve lust was en later ontdekte de ge goede burgerij de heilzame werking van zon, zee en zout en ontstond er een zeker badleven. Het vissers- en badleven werd door diverse schilders in olieverf vastge legd. Deze ontwikkeling stopte onder druk van de tijdgeest in de achttiende eeuw toen schilders niet langer het strandleven op zochten om dat vast te leggen, maar pasto rale landschappen met boeren en herderin netjes gemeengoed waren. Dat duurde ook al gauw honderd jaar tot dat in de negentiende eeuw gedurende de Romantiek het accent weer werd gelegd op het strand en alles wat daarbij hoorde. De schilders van toen keken aanvankelijk naar hun vakbroeders uit de zeventiende eeuw die ze min of meer kopiëerden. Eén van hen was Andreas Schelfhout die evenals de collega's uit de zeventiende eeuw vissers vereeuwigde die bezig waren met hun dagelijkse werkzaamheden. In de tweede helft van de negentiende eeuw ont stond er meer eigen werk van schilders die behoorden tot de Haagse School en voorna melijk het Scheveningse strandleven als on derwerp kozen. Het ging hen niet zozeer om de werkelijke weergave van een tafereel als wel om de stemming die dat opriep weer te geven. Jo zef Israëls zette de trend met zijn verbeel ding van een visser die bij thuiskomst wel een baby maar niet zijn echtgenote aan treft. Deze is vermoedelijk gestorven in het kraambed. Met de baby en haar grotere broer brengt de visser een bezoek aan het graf van zijn vrouw en hun moeder. Tot dan was de thuis komst van een visser altijd als een blijde ge beurtenis afgebeeld. Navolgers van dit gen re waren David Artz en Bernard Blomers. Eind negentiende eeuw was ook Hendrik Willem Mesdag actief. Hij was niet zozeer een vastlegger van het strandleven maar een zeeschilder die een voorkeur had voor schepen. Zijn beroemdste werk is het Pano rama van Mesdag waarop hij het strand en het dorp Scheveningen vastlegde. De vis sers liet hij echter schilderen door Israëls. Het waren Mesdag en zijn vrouw, de kunste nares Sientje van Houten, die meer dan 350 schilderijen van Franse en Nederlandse schilders uit de negentiende eeuw verzamel den. Een deel hiervan is geselecteerd en is onderwerp van de expositie Strandleven. Een aantal schilders uit de negentiende eeuw hield zich incidenteel bezig met het strand- of vissersleven. Johannes Hendrik Weissenbruch en Jacob Maris deden wel eens wat op dat gebied. Ook Vincent van Gogh en George Hendrik Breitner werden af en toe door het strand bekoord. De basis voor het moderne strandleven met flanerende (gegoede) burgers werd in 1818 gelegd toen op de plek waar nu het Kurhaus staat een badhuis werd gesticht. Daar kon de burgerij afgeschermd van het gewone volk een bad nemen en zich op het privéter- ras laven aan de zilte zeelucht. De betrok ken ondernemer liet vanaf het badhuis ook koetsen rijden naar het strand waar de luxe-gasten door een werknemer drie keer in zee werden ondergedompeld. De gemeente Den Haag zag het toenemende succes van het badhuis, besloot met de trend mee te liften en stichtte in 1828 zelf een badhuis dat werd uitgebreid met aller lei luxe voorzieningen zoals een biljartka mer en een bibliotheek. Rondom werden ver volgens door wakkere ondernemers toen ook hotels gebouwd en zo was het Scheven ingse badleven een feit. Later werden nog een wandelpier en de Kurzaal gerealiseerd. HennieTalens Strandleven: Samenstelling Maartje de Haan - Uit gever Terra, 14,95 De expositie 'Strandleven. Zee en zand in de ne gentiende eeuiv' is t/m 26 sept. te zien in museum Mesdag in Den Haag, open di. t/m zo. 12.00-17.00 Willem Mesdag: Het breeuwen van de boot.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23