m Ruimtegebrek )p naaktstrand Eilandhoppen in de delta O» betaald voetbal Rondje met pontje studeert op veer van Kats naar Stavenisse Wethouder wil overleg met recreanten Vrachtwagen met stro uitgebrand Wegpiraat krijgt boete voor roekeloos rijden O EPZ maakt minder stroom Oplossing voor natte woonwagen Aanrijding in Terneuzen GEOPEND BOUWVAK Accu (actie: 0113-315649 mr.pzc.nl II'redactie iffpzc.nl L31,4460 AA Goes ^MiddmSand: 0113-315520; i Vlaanderen: 0114-372770; Sat 020-4562500. „sdag 10 augustus 2004 editie Zeeuws-Vlaanderen pr Raymond de Frel I0EDE - Recreanten op het iktstrand in Groede klagen tr ruimtegebrek. Tijdens het ubije weekeinde werden di- rse naturisten door strand den gesommeerd zich naar ndoor borden afgebakend ter- in te begeven. de drukte hadden zij piekje vergaard net buiten eigenlijke naaktstrand. Het eelte voor naaktrecreatie de West-Zeeuws-Vlaamse it telt twee strandvakken van ongeveer honderd meter, ar bij extreme warmte blijkt gedeelte volgens de recrean- teklein. „De borden die aan een waar het naaktstrand be ten eindigt, worden regelma- gestolen. Of eigenhandig ver- ist. zodat de mensen van derde strandvak gebruik men maken. Zie het als een rt 'landjepik'. Officieel is its anderhalf strandvak aan wezen voor naaktrecreatie, ar het is oogluikend toege- jan dat dit gebied is uitge- Eid tot twee stranden. Daar- astwordt ook door de vingers den dat op het strand bij de lartoren - richting Nieuw st-geklede en blote mensen hdoor elkaar begeven", ver wethouder L. Kamphuis .isme en recreatie), gemeente Sluis heeft de anden in beheer. Kamphuis tede klachten: „De proble- anjn ons maar een beetje be- edrijven dragen et bij in aanpak erlast spoor SNEUZEN - De provincie i(t absoluut niet te rekenen financiële steun van het be- fsleven bij het oplossen van zogeheten 'achterlandproble- iliek' van de Westerschelde ntainer Terminal (WCT). Dat ft een eigen onderzoek van Statenfractie van de Partij ir Zeeland (PvZ) uitgewezen. deputeerde H. van Waveren r~ ruimtelijke ordening) idt dat het bedrijfsleven moet ehelpen om met name de hin- (verkeersoverlast, geluids- tder) langs het Zeeuwse spoor rug te dringen. „Een bijdrage gerechtvaardigd, als je ziet ke mogelijkheden de WCT dt voor het bedrijfsleven r", zei Van Waveren onlangs, fetievoorzitter M. Stoffels i de PvZ doet Gedeputeerde iten in een toelichting op jriftelijke vragen de suggestie de hand eerst maar eens te te gaan bij het Rijk en bij Antwerps Havenbedrijf, at volgens hem profiteert ral Antwerpen van 'een goed Beerde en geaccommodeer- voorhaven'. zeker als de ens van de uitdieping van de Verschelde is bereikt. En icht hel Rijk niet thuis geven, moeten de reserves van Del- [maar worden aangesproken. die manier komt het geld n de Zeeuwen immers weer te- bij diezelfde Zeeuwen", Pt Stoffels. j wil van het college weten aarom het een financiële bij- age van het bedrijfsleven voor 1 treffen van extra maatrege- 1 in het achterland gerecht- ardigd vindt. Bovendien wil '"els antwoord op de vraag «■om het bedrijfsleven in de idel moet tasten, terwijl infra- Ucturele voorzieningen toch een pure overheidstaak n. offels is ook benieuwd waar- GS het bedrijfsleven niet chtstreeks hebben aangespro- over financiële steun, maar it via de media hebben ge- fk jto.^e^s ac'lt het zinvol v^djfsleven te betrekken J vooroverleg over projecten mhastructureel gebied, aar wat de financiering van «en betreft, ook al vallen die «en de ramingen, is het be- 1 steven in onze optiek geen pi En dat geldt volgens ook voor de bouw van een mel onder het Kanaal -Terneuzen bij Sluiskil. kend. In 1991 hebben wij een brief gehad waarin om uitbrei ding werd gevraagd. Dat ver zoek is toen afgewezen, maar daarna hebben wij niets meer vernomen. Pas sinds afgelopen weekeinde, toen naakte mensen door strandwachten naar het tweede strandvak werden gediri geerd, hoor ik meer geluiden over beperkte ruimte. Voor alle duidelijkheid: er is absoluut geen sprake van dat wij het naaktstrand willen afschaffen. Het voorziet duidelijk in een be hoefte en dat moet ook zo blij ven. Bovendien werd er tien jaar geleden over het algemeen nog heel anders aangekeken te gen naaktstranden. Tegenwoor dig wordt er veel meer geaccep teerd." Sinds 1991 heeft de gemeente dus niets meer gehoord van de blootlopers, maar Kamphuis is bereid om een gesprek aan te gaan met de 'onofficiële' be zwaarmakers. „Ik wil best met hen om de tafel, maar dan ook in aanwezigheid van andere, ge klede recreanten, om zo tot een oplossing te komen. Wellicht dat we kunnen kijken of het mo gelijk is een derde strandvak te legaliseren, maar daarover moet ik mij voorzichtig uitdrukken. De gemeenteraad moet immers beslissen", aldus de wethouder. KIJKUIT - Een met stro geladen vrachtwagen met aanhanger is gistermiddag volledig uitge brand op een landbouwperceel aan de Reigersbos straat. vlakbij de Axelse buurtschap Kijkuit. De vermoedelijke oorzaak van de brand is een vonk uit de uitlaat van de vrachtwagencombinatie. De brandweer was snel na de melding omstreeks kwart over vijf ter plekke met twee wagens uit Axel en Vogelwaarde. Het vuur greep echter zo snel om zich heen dat de vrachtwagen zelfs met een derde bluswagen uit Axel niet kon worden ge red. Met de drie bluswagens werden zo'n dertig brandweerlieden ingezet bij het blussen van de brand. Hoewel de brand binnen een uur was ge blust, bleef een aantal van hen tot laat in de avond in de weer om het stro te blussen. „De dicht op elkaar gepakte stropakketten moeten goed uit elkaar worden getrokken om er zeker van te zijn dat het stro niet opnieuw vlam vat. Het nablussen moet uiterst nauwkeurig gebeuren", legde officier van dienst C. Overdulve uit. De oor zaak van de brand stond gisteravond nog niet vast. De brandweer vermoedt dat bij het starten van de vrachtwagen een vonk uit de uitlaat op de grond liggend stro in vlam heeft gezet. Het vuur is vervolgens overgeslagen naar de vrachtwagen en de balen stro die daarin lagen. De schade van de uitgebrande vrachtwagencombinatie en de lading wordt door de brandweer op minstens tachtigdui zend euro geschat. foto Wim Kooyman door Ron Maqnée MIDDELBURG - Een negen tienjarige inwoner van Ooster- land heeft gisteren van politie rechter B. Doorewaard Boek hout een fikse boete gekre gen. Op 27 november vorig jaar scheurde hij met zijn auto bij Zierikzee met hoge snelheid over de parallelweg van de N59. Volgens een getuige reed hij daarbij wel honderd kilo meter per uur. Plotseling vloog hij, met onverminderde snelheid en op een plek waar dat niet mocht, de N59 op. Een ongeluk werd daarbij ter nauwernood voorkomen. De Oosterlander, die net enkele maanden zijn rijbewijs had, kwam even later bij een in haalmanoeuvre in aanraking met een auto die voor hem reed. Vervolgens sloeg hij af richting Ouwerkerk. In plaats van te stoppen, ging de Oos terlander er volgens getuigen met hoge snelheid vandoor. Volgens zijn eigen lezing was er geen plek om te stoppen. De rechter geloofde dat niet. Bovendien was het niet de eer ste keer dat de jonge wegpi raat in het beklaagdenbankje zat. In de korte tijd dat hij zijn rijbewijs had, was hij al eens veroordeeld voor het overschrijden van de snel heidslimiet met meer dan vijf tig kilometer. Uiteindelijk kreeg de Oostlander dan ook een boete van 425 euro en een voorwaardelijke rijontzeg ging van drie maanden met een proeftijd van twee jaar. Deze zomer volgt de PZC het Monopoly-spelbord, dat voor de ze gelegenheid een geheel Zeeuwse invulling heeft gekre gen. De dobbelsteen brengt ons van daag op kans. Fiets een rondje met een pontje. Het klinkt meer als een straf bij Ganzenbord dan als een kans- kaart bij Monopoly. Maar een kans is het zeker, een buitenkans zelfs, om in Zeeland nog met pontjes naar overkanten te varen. Meer dan honderd veerdiensten voeren ooit door de delta. Eentje is er over: Vlissingen-Breskens. In de zomer zijn veel meer overkan ten varend te bereiken. Eilandhop pen; je hoeft er niet voor naar Grie kenland. De stichting Fiets een rondje met een pontje beschikt over negen tien veerdiensten in Zeeland, én Zuid-Holland, West-Brabant en Vlaanderen. Test: hoeveel eilan den kun je op één dag fietsend en varend aandoen? Niet alle schepen varen alle c en niet alle fietstochten sluiten aan op de vaartijden. Maar met de Almanak van de Zeeuwse pontjes en het bijbehorende fietsboek Over Zee Over Land zijn heel wat tochten samen te stellen. Deze moet lukken: van Middelburg naar Wolphaartsdijk, om 10.00 uur met het pontje naar Kortgene (10.10 aankomst), door naar Co- lijnsplaat, met de boot (11.15) naar Zierikzee (12.00), om 13.00 de Oosterschelde oversteken naar Sophiahaven (14.30 afmeren). Ver der naar Kamperland voor de over tocht naar Veere (17.45, duurt een kwartiertje). En dan naar huis. Middelburg, woensdag, 8.00 uur. Brood en drinken in de fietstas sen. fietsboek en pontjesalmanak mee, regenpak uit voorzorg (er wordt onweer voorspeld). Fietsrou te 20, van Veere naar Wolphaarts dijk, pik ik na Arnemuidcn op. De hangars op vliegveld Mid den-Zeeland zijn nog dicht. Het enige dat vliegt, zijn eenden en grauwe ganzen. Ik fiets trouwens al ongemerkt op het tweede eiland van de dag. Tussen Walcheren, dat ooit bij Arnemuiden ophield, en Zuid-Beveland geen brug of boot. Het motorschip Hoop zet 's zomers fietsers over tussen Wolphaartsdijk en Kortgene. foto Willem Mieras De eilanden zijn door inpoldering aan elkaar gegroeid. Zuid-Beve land gaat al even onopvallend over in het voormalige eiland Wol phaartsdijk. De grens wordt ge markeerd door de Schenge; eens een 2,5 kilometer brede getijden- stroom vol veerdiensten, nu een smal water waar de bruine kieken dief en de kleine karekiet leven. Tussen Zuid- en Noord-Beveland vaart 's zomers nog wel een'veer boot. Eerste afvaart: 10.00 uur. „Zet je fiets maar voor het hek, dan ziet hij dat je mee wilt", raadt de havenmeester aan. Ze wijst naar de overkant. „Hij kijkt met de verrekijker of er passagiers zijn." Die zijn er zo vroeg niet veel. Er willen ook een ouder echt paar en een moeder met dochter mee. „We moeten wel vroeg begin nen, want er zijn altijd mensen zo als jij, die om kwart over elf met Marcel mee moeten naar Zierik zee", zegt de schippersvi'ouw. Zondag vindt ze de leukste dag. Dan varen vaak Vlissingers mee. „Die komen elkaar bij ons tegen: hé, jullie ook hier?" De Hoop vaart met een westelijke bocht naar Kortgene, en met een oostelij ke bocht naar Wolphaartsdijk. „Hier lag ooit een zandplaat. De veerboten moesten daar omheen. Die plaat ligt er niet meer, maar het is ons eerbetoon aan vroeger." Het fietsrouteboek raadt een tocht langs Kats naar Colijnsplaat aan. Kan net in een uurtje, 15,5 kilome ter. Maar ik heb wel zin in koffie. Dus steek ik Noord-Beveland (ei land vier al) recht over. En het 'gat van de Zeelandbrug', dat je ziet als je recht onder de brug staat en tussen de pijlers door kijkt, heb ik al eens gezien. In Zierikzee heb ik een uurtje. Net genoeg voor een rondje door het centrum en een kleine lunch. Een koud pilsje zou wel smaken, maar ik heb het verkeerde café uitge zocht: de leidingen worden doorge spoeld. Colaatje dan maar. Mis schien ook wel zo verstandig. Om 14.30 uur meert de rondvaart boot Frisia af in Sophiahaven. Ik kan pas over drie uur van Kamper land naar Veere. Dat geeft mooi de tijd voor een bezoekje aan de voorzitter van de stichting Fiets een rondje met een pontje, Cees van Liere. Na het topjaar 2003 - 35.000 passagiers - hoopt Van Lie re op nog meer passagiers. Steeds meer Vlamingen ontdekken 'rond je-pontje'. merkt hij. Er komen ook nog altijd lijnen bij. Dit jaar drie en volgend jaar wellicht nog twee: Perkpolder-Hansweert en Kats-Stavenisse. Van Liere, zelf een fanatiek fiet ser, verheugt zich op uitbreiding, „Dit kun je nergens anders in Ne derland nadoen. We zijn een eilan denrijk. Veerdiensten horen bij Zeeland. Daarom willen we oude routes behouden. Dat is goed voor het imago van Zeeland." De veersteiger in Kamperland is er niet alleen voor fietsers; jonge ren gebruiken hem graag als duik- plank. De boot komt een kwartier te laat, maar wat geeft het met zo'n uitzicht op Veere. Middelburg, woensdag, 18.45 uur. Het is gelukt. Vijf (voormalige) ei landen met vier veerdiensten op één dag. Maurits Sep BORSSELE - Stroomproducent EPZ in Borssele heeft last van de warmte. Door de aanhoudende hitte is de tem peratuur van het Westerschelde-water tot 21 graden ge stegen. EPZ haalt water uit de Westerschelde als koelwater voor de kolencentrale en loost dat ook weer op de Westerschel de. Het water dat EPZ loost is warmer dan in de vergun ning is toegestaan. Het vermogen van de kolencentrale is tijdelijk verlaagd, zodat het koelwater minder warm wordt. Het vermogen van de kerncentrale is maar een heel klein beetje verlaagd. Die heeft minder last van de warmte, om dat de kerncentrale drie koelwaterpompen heeft en de ko lencentrale twee. EPZ verwacht dat de centrales over on geveer vier dagen weer op volle kracht kunnen draaien. ZAAMSLAG - De vochtproblemen in de woonwagen van de familie Jansen-Bak uit Zaamslag moeten voor de win ter opgelost zijn. Dat zegt wethouder A. van Waes naar aanleiding van klachten die de familie had over het ge brek aan medewerking van de gemeente bij de oplossing van de problemen. Het gezin Jansen-Bak ziet de komende winter met angst en beven tegemoet, temeer omdat de een jarige zoon Christiaan lijdt aan ernstige bronchitis. Los van die gezondheidsproblemen, zijn de financiële proble men gegroeid. Om het natte huis in de winter warm te stoken, is zo'n 400 tot 500 kubieke meter gas per maand nodig, een veelvoud van wat gebruikelijk is. „Enkele ambtenaren die zich met de kwestie bezighouden zijn momenteel op vakantie", zegt de wethouder, „maar zodra die terug zijn maken we een afspraak om een oplossing te vinden." De wethouder noemt het eind van deze maand als termijn. „De gemeen te is er ermee eens dat er iets moet gebeuren", vervolgt Van Waes. „Het verschil is dat wij een oplossing hebben aangeboden in de vorm van een verbouwing, waar het gezin niet mee akkoord wilde gaan." TERNEUZEN - Op de kruising Binnenvaartweg-Buiten- haven in Terneuzen heeft zijn gisteren rond 11 uur twee auto's in botsing gekomen. Een 62-jarige Terneuzenaar reed over de Binnenvaartweg. Toen hij linksaf de Buiten haven in wilde rijden, verleende hij geen voorrang aan een 25-jarige automobilist uit Terneuzen die rechtdoor ging op dezelfde weg. De 25-jarige is met nog onbekende verwondingen per am bulance overgebracht naar ziekenhuis De Honte in Ter neuzen. door Maurits Sep KATS - Kats en Stavenisse wor den volgend jaar misschien ver bonden met een veerboot die in de zomer fietsers en voetgangers overzet. De stichting Fiets een rondje met een pontje zoekt een schipper die met zijn boot deze verbinding wil onderhouden. Het idee voor de veerdienst tus sen Noord-Beveland en Tholen is ingediend door de dorpsraad van Kats, zegt C. van Liere, voorzitter van de stichting en burgemeester van Noord-Beve land. Maar ook op Tholen is een veer tussen Kats en Stavenisse begin dit jaar geopperd als één van de mogelijkheden om het toerisme op Tholen te stimule ren. Kats ligt aan een fietsroute tus sen twee veerdiensten die mee doen aan Fiets een rondje met een pontje: Kortgene-Wol- phaartsdijk en Colijnsplaat-Zie- rikzee. „Maar wij hebben ook een haven. De waag ligt dus voor de hand om hier ook een veerverbinding te beginnen", zegt voorzitter R. Breure van de Vereniging Dorpsgemeenschap Kats (de dorpsraad). De dorpsraad heeft het idee al zeker twee jaar geleden geop perd, zegt Breure. „Maar het is een complexe materie. Er moet aan de overkant in Stavenisse ook een aanlegplaats komen. Die moet stevig zijn, dus dat kost geld. Het valt niet mee om fondsen te vinden. En dan moet je nog iemand met een boot vin den." Breure hoopt, net als de stichting Fiets een rondje met een pontje, dat de lijn Kats-Sta venisse volgend jaar in de vaart genomen kan worden. Voorzit ter Van Liere werkt bovendien aan een lijn tussen Hansweert en Perkpolder. Als die twee er volgend jaar bijkomen, telt het netwerk 21 veerdiensten. Van Liere: „Je kunt het netwerk van veerdiensten in Zeeland on beperkt uitbreiden. Er voeren hier eens meer dan honderd ve ren." Hij vindt dan ook dat Zee land veel meer uit de 'groenblau we oase' kan halen dan tot nu toe is gebeurd. „De provincie is onvoldoende gepromoot als fiets- en watersportprovincie. We hebben hier ruimte zat én een goede infrastructuur." Fi nancieel gaat het weer iets beter met Fiets een rondje met een pontje. Van Liere krijgt als stich tingsvoorzitter begin september een cheque van de provincie van 5000 euro als bijdrage in de pro- motiekosten voor de komende drie jaar. Bovendien betaalt de provincie 200 euro per schip om de voorzieningen voor fietsen en fietsers te verbeteren. (Advertentie) Natuurlijk tijdens de Glashandel Moerstee Nw. Kerkstraat 10a, Kapelle-Biezelinge *0113-341688 www.moerstee.nl zeeuwse almanak Ter voorbereiding op de kam- peervakantie snelde het Goe- se stel nog even langs de spe ciaalzaak. Voor een stroom- blok met aardlekschakelaar. Het prijskaartje van 170 euro zette ze aan het denken. De opladers van de mobiele tele foons en van de batterijen zijn immers voorzien van een stekker voor gebruik in de au to. Enige probleem: de video camera. Het stel besloot op in ternet te zoeken naar een extra batterij lader. Die stond voor 70 euro te koop en is in middels besteld. Nu hopen dat als straks alle batterijen zijn opgeladen, de motor van de auto nog wil starten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 45