m
Ruimtegebrek
)p naaktstrand
Eilandhoppen in de delta
O»
betaald
voetbal
Rondje met pontje
studeert op veer van
Kats naar Stavenisse
Wethouder wil overleg met recreanten Vrachtwagen met stro uitgebrand
Wegpiraat krijgt boete
voor roekeloos rijden
O
EPZ maakt minder stroom
Oplossing voor natte woonwagen
Aanrijding in Terneuzen
GEOPEND
BOUWVAK
Accu
(actie: 0113-315649
mr.pzc.nl
II'redactie iffpzc.nl
L31,4460 AA Goes
^MiddmSand: 0113-315520;
i Vlaanderen: 0114-372770;
Sat 020-4562500.
„sdag 10 augustus 2004
editie Zeeuws-Vlaanderen
pr Raymond de Frel
I0EDE - Recreanten op het
iktstrand in Groede klagen
tr ruimtegebrek. Tijdens het
ubije weekeinde werden di-
rse naturisten door strand
den gesommeerd zich naar
ndoor borden afgebakend ter-
in te begeven.
de drukte hadden zij
piekje vergaard net buiten
eigenlijke naaktstrand. Het
eelte voor naaktrecreatie
de West-Zeeuws-Vlaamse
it telt twee strandvakken van
ongeveer honderd meter,
ar bij extreme warmte blijkt
gedeelte volgens de recrean-
teklein. „De borden die aan
een waar het naaktstrand be
ten eindigt, worden regelma-
gestolen. Of eigenhandig ver-
ist. zodat de mensen van
derde strandvak gebruik
men maken. Zie het als een
rt 'landjepik'. Officieel is
its anderhalf strandvak aan
wezen voor naaktrecreatie,
ar het is oogluikend toege-
jan dat dit gebied is uitge-
Eid tot twee stranden. Daar-
astwordt ook door de vingers
den dat op het strand bij de
lartoren - richting Nieuw
st-geklede en blote mensen
hdoor elkaar begeven", ver
wethouder L. Kamphuis
.isme en recreatie),
gemeente Sluis heeft de
anden in beheer. Kamphuis
tede klachten: „De proble-
anjn ons maar een beetje be-
edrijven dragen
et bij in aanpak
erlast spoor
SNEUZEN - De provincie
i(t absoluut niet te rekenen
financiële steun van het be-
fsleven bij het oplossen van
zogeheten 'achterlandproble-
iliek' van de Westerschelde
ntainer Terminal (WCT). Dat
ft een eigen onderzoek van
Statenfractie van de Partij
ir Zeeland (PvZ) uitgewezen.
deputeerde H. van Waveren
r~ ruimtelijke ordening)
idt dat het bedrijfsleven moet
ehelpen om met name de hin-
(verkeersoverlast, geluids-
tder) langs het Zeeuwse spoor
rug te dringen. „Een bijdrage
gerechtvaardigd, als je ziet
ke mogelijkheden de WCT
dt voor het bedrijfsleven
r", zei Van Waveren onlangs,
fetievoorzitter M. Stoffels
i de PvZ doet Gedeputeerde
iten in een toelichting op
jriftelijke vragen de suggestie
de hand eerst maar eens te
te gaan bij het Rijk en bij
Antwerps Havenbedrijf,
at volgens hem profiteert
ral Antwerpen van 'een goed
Beerde en geaccommodeer-
voorhaven'. zeker als de
ens van de uitdieping van de
Verschelde is bereikt. En
icht hel Rijk niet thuis geven,
moeten de reserves van Del-
[maar worden aangesproken.
die manier komt het geld
n de Zeeuwen immers weer te-
bij diezelfde Zeeuwen",
Pt Stoffels.
j wil van het college weten
aarom het een financiële bij-
age van het bedrijfsleven voor
1 treffen van extra maatrege-
1 in het achterland gerecht-
ardigd vindt. Bovendien wil
'"els antwoord op de vraag
«■om het bedrijfsleven in de
idel moet tasten, terwijl infra-
Ucturele voorzieningen toch
een pure overheidstaak
n.
offels is ook benieuwd waar-
GS het bedrijfsleven niet
chtstreeks hebben aangespro-
over financiële steun, maar
it via de media hebben ge-
fk jto.^e^s ac'lt het zinvol
v^djfsleven te betrekken
J vooroverleg over projecten
mhastructureel gebied,
aar wat de financiering van
«en betreft, ook al vallen die
«en de ramingen, is het be-
1 steven in onze optiek geen
pi En dat geldt volgens
ook voor de bouw van een
mel onder het Kanaal
-Terneuzen bij Sluiskil.
kend. In 1991 hebben wij een
brief gehad waarin om uitbrei
ding werd gevraagd. Dat ver
zoek is toen afgewezen, maar
daarna hebben wij niets meer
vernomen. Pas sinds afgelopen
weekeinde, toen naakte mensen
door strandwachten naar het
tweede strandvak werden gediri
geerd, hoor ik meer geluiden
over beperkte ruimte. Voor alle
duidelijkheid: er is absoluut
geen sprake van dat wij het
naaktstrand willen afschaffen.
Het voorziet duidelijk in een be
hoefte en dat moet ook zo blij
ven. Bovendien werd er tien
jaar geleden over het algemeen
nog heel anders aangekeken te
gen naaktstranden. Tegenwoor
dig wordt er veel meer geaccep
teerd."
Sinds 1991 heeft de gemeente
dus niets meer gehoord van de
blootlopers, maar Kamphuis is
bereid om een gesprek aan te
gaan met de 'onofficiële' be
zwaarmakers. „Ik wil best met
hen om de tafel, maar dan ook
in aanwezigheid van andere, ge
klede recreanten, om zo tot een
oplossing te komen. Wellicht
dat we kunnen kijken of het mo
gelijk is een derde strandvak te
legaliseren, maar daarover moet
ik mij voorzichtig uitdrukken.
De gemeenteraad moet immers
beslissen", aldus de wethouder.
KIJKUIT - Een met stro geladen vrachtwagen
met aanhanger is gistermiddag volledig uitge
brand op een landbouwperceel aan de Reigersbos
straat. vlakbij de Axelse buurtschap Kijkuit. De
vermoedelijke oorzaak van de brand is een vonk
uit de uitlaat van de vrachtwagencombinatie.
De brandweer was snel na de melding omstreeks
kwart over vijf ter plekke met twee wagens uit
Axel en Vogelwaarde. Het vuur greep echter zo
snel om zich heen dat de vrachtwagen zelfs met
een derde bluswagen uit Axel niet kon worden ge
red. Met de drie bluswagens werden zo'n dertig
brandweerlieden ingezet bij het blussen van de
brand. Hoewel de brand binnen een uur was ge
blust, bleef een aantal van hen tot laat in de
avond in de weer om het stro te blussen. „De
dicht op elkaar gepakte stropakketten moeten
goed uit elkaar worden getrokken om er zeker
van te zijn dat het stro niet opnieuw vlam vat. Het
nablussen moet uiterst nauwkeurig gebeuren",
legde officier van dienst C. Overdulve uit. De oor
zaak van de brand stond gisteravond nog niet
vast. De brandweer vermoedt dat bij het starten
van de vrachtwagen een vonk uit de uitlaat op de
grond liggend stro in vlam heeft gezet. Het vuur is
vervolgens overgeslagen naar de vrachtwagen en
de balen stro die daarin lagen. De schade van de
uitgebrande vrachtwagencombinatie en de lading
wordt door de brandweer op minstens tachtigdui
zend euro geschat. foto Wim Kooyman
door Ron Maqnée
MIDDELBURG - Een negen
tienjarige inwoner van Ooster-
land heeft gisteren van politie
rechter B. Doorewaard Boek
hout een fikse boete gekre
gen.
Op 27 november vorig jaar
scheurde hij met zijn auto bij
Zierikzee met hoge snelheid
over de parallelweg van de
N59. Volgens een getuige reed
hij daarbij wel honderd kilo
meter per uur. Plotseling
vloog hij, met onverminderde
snelheid en op een plek waar
dat niet mocht, de N59 op.
Een ongeluk werd daarbij ter
nauwernood voorkomen. De
Oosterlander, die net enkele
maanden zijn rijbewijs had,
kwam even later bij een in
haalmanoeuvre in aanraking
met een auto die voor hem
reed. Vervolgens sloeg hij af
richting Ouwerkerk. In plaats
van te stoppen, ging de Oos
terlander er volgens getuigen
met hoge snelheid vandoor.
Volgens zijn eigen lezing was
er geen plek om te stoppen.
De rechter geloofde dat niet.
Bovendien was het niet de eer
ste keer dat de jonge wegpi
raat in het beklaagdenbankje
zat. In de korte tijd dat hij
zijn rijbewijs had, was hij al
eens veroordeeld voor het
overschrijden van de snel
heidslimiet met meer dan vijf
tig kilometer. Uiteindelijk
kreeg de Oostlander dan ook
een boete van 425 euro en een
voorwaardelijke rijontzeg
ging van drie maanden met
een proeftijd van twee jaar.
Deze zomer volgt de PZC het
Monopoly-spelbord, dat voor de
ze gelegenheid een geheel
Zeeuwse invulling heeft gekre
gen.
De dobbelsteen brengt ons van
daag op kans.
Fiets een rondje met een pontje.
Het klinkt meer als een straf
bij Ganzenbord dan als een kans-
kaart bij Monopoly. Maar een kans
is het zeker, een buitenkans zelfs,
om in Zeeland nog met pontjes
naar overkanten te varen.
Meer dan honderd veerdiensten
voeren ooit door de delta. Eentje
is er over: Vlissingen-Breskens. In
de zomer zijn veel meer overkan
ten varend te bereiken. Eilandhop
pen; je hoeft er niet voor naar Grie
kenland.
De stichting Fiets een rondje met
een pontje beschikt over negen
tien veerdiensten in Zeeland, én
Zuid-Holland, West-Brabant en
Vlaanderen. Test: hoeveel eilan
den kun je op één dag fietsend en
varend aandoen?
Niet alle schepen varen alle c
en niet alle fietstochten sluiten
aan op de vaartijden. Maar met de
Almanak van de Zeeuwse pontjes
en het bijbehorende fietsboek
Over Zee Over Land zijn heel
wat tochten samen te stellen. Deze
moet lukken: van Middelburg
naar Wolphaartsdijk, om 10.00
uur met het pontje naar Kortgene
(10.10 aankomst), door naar Co-
lijnsplaat, met de boot (11.15)
naar Zierikzee (12.00), om 13.00
de Oosterschelde oversteken naar
Sophiahaven (14.30 afmeren). Ver
der naar Kamperland voor de over
tocht naar Veere (17.45, duurt een
kwartiertje). En dan naar huis.
Middelburg, woensdag, 8.00 uur.
Brood en drinken in de fietstas
sen. fietsboek en pontjesalmanak
mee, regenpak uit voorzorg (er
wordt onweer voorspeld). Fietsrou
te 20, van Veere naar Wolphaarts
dijk, pik ik na Arnemuidcn op.
De hangars op vliegveld Mid
den-Zeeland zijn nog dicht. Het
enige dat vliegt, zijn eenden en
grauwe ganzen. Ik fiets trouwens
al ongemerkt op het tweede eiland
van de dag. Tussen Walcheren, dat
ooit bij Arnemuiden ophield, en
Zuid-Beveland geen brug of boot.
Het motorschip Hoop zet 's zomers fietsers over tussen Wolphaartsdijk en Kortgene.
foto Willem Mieras
De eilanden zijn door inpoldering
aan elkaar gegroeid. Zuid-Beve
land gaat al even onopvallend
over in het voormalige eiland Wol
phaartsdijk. De grens wordt ge
markeerd door de Schenge; eens
een 2,5 kilometer brede getijden-
stroom vol veerdiensten, nu een
smal water waar de bruine kieken
dief en de kleine karekiet leven.
Tussen Zuid- en Noord-Beveland
vaart 's zomers nog wel een'veer
boot. Eerste afvaart: 10.00 uur.
„Zet je fiets maar voor het hek,
dan ziet hij dat je mee wilt", raadt
de havenmeester aan. Ze wijst
naar de overkant. „Hij kijkt met
de verrekijker of er passagiers
zijn." Die zijn er zo vroeg niet
veel. Er willen ook een ouder echt
paar en een moeder met dochter
mee. „We moeten wel vroeg begin
nen, want er zijn altijd mensen zo
als jij, die om kwart over elf met
Marcel mee moeten naar Zierik
zee", zegt de schippersvi'ouw.
Zondag vindt ze de leukste dag.
Dan varen vaak Vlissingers mee.
„Die komen elkaar bij ons tegen:
hé, jullie ook hier?" De Hoop
vaart met een westelijke bocht
naar Kortgene, en met een oostelij
ke bocht naar Wolphaartsdijk.
„Hier lag ooit een zandplaat. De
veerboten moesten daar omheen.
Die plaat ligt er niet meer, maar
het is ons eerbetoon aan vroeger."
Het fietsrouteboek raadt een tocht
langs Kats naar Colijnsplaat aan.
Kan net in een uurtje, 15,5 kilome
ter. Maar ik heb wel zin in koffie.
Dus steek ik Noord-Beveland (ei
land vier al) recht over. En het
'gat van de Zeelandbrug', dat je
ziet als je recht onder de brug
staat en tussen de pijlers door
kijkt, heb ik al eens gezien.
In Zierikzee heb ik een uurtje. Net
genoeg voor een rondje door het
centrum en een kleine lunch. Een
koud pilsje zou wel smaken, maar
ik heb het verkeerde café uitge
zocht: de leidingen worden doorge
spoeld. Colaatje dan maar. Mis
schien ook wel zo verstandig.
Om 14.30 uur meert de rondvaart
boot Frisia af in Sophiahaven. Ik
kan pas over drie uur van Kamper
land naar Veere. Dat geeft mooi
de tijd voor een bezoekje aan de
voorzitter van de stichting Fiets
een rondje met een pontje, Cees
van Liere. Na het topjaar 2003 -
35.000 passagiers - hoopt Van Lie
re op nog meer passagiers. Steeds
meer Vlamingen ontdekken 'rond
je-pontje'. merkt hij. Er komen
ook nog altijd lijnen bij. Dit jaar
drie en volgend jaar wellicht nog
twee: Perkpolder-Hansweert en
Kats-Stavenisse.
Van Liere, zelf een fanatiek fiet
ser, verheugt zich op uitbreiding,
„Dit kun je nergens anders in Ne
derland nadoen. We zijn een eilan
denrijk. Veerdiensten horen bij
Zeeland. Daarom willen we oude
routes behouden. Dat is goed voor
het imago van Zeeland."
De veersteiger in Kamperland is
er niet alleen voor fietsers; jonge
ren gebruiken hem graag als duik-
plank. De boot komt een kwartier
te laat, maar wat geeft het met
zo'n uitzicht op Veere.
Middelburg, woensdag, 18.45 uur.
Het is gelukt. Vijf (voormalige) ei
landen met vier veerdiensten op
één dag.
Maurits Sep
BORSSELE - Stroomproducent EPZ in Borssele heeft
last van de warmte. Door de aanhoudende hitte is de tem
peratuur van het Westerschelde-water tot 21 graden ge
stegen.
EPZ haalt water uit de Westerschelde als koelwater voor
de kolencentrale en loost dat ook weer op de Westerschel
de. Het water dat EPZ loost is warmer dan in de vergun
ning is toegestaan. Het vermogen van de kolencentrale is
tijdelijk verlaagd, zodat het koelwater minder warm
wordt.
Het vermogen van de kerncentrale is maar een heel klein
beetje verlaagd. Die heeft minder last van de warmte, om
dat de kerncentrale drie koelwaterpompen heeft en de ko
lencentrale twee. EPZ verwacht dat de centrales over on
geveer vier dagen weer op volle kracht kunnen draaien.
ZAAMSLAG - De vochtproblemen in de woonwagen van
de familie Jansen-Bak uit Zaamslag moeten voor de win
ter opgelost zijn. Dat zegt wethouder A. van Waes naar
aanleiding van klachten die de familie had over het ge
brek aan medewerking van de gemeente bij de oplossing
van de problemen. Het gezin Jansen-Bak ziet de komende
winter met angst en beven tegemoet, temeer omdat de een
jarige zoon Christiaan lijdt aan ernstige bronchitis. Los
van die gezondheidsproblemen, zijn de financiële proble
men gegroeid.
Om het natte huis in de winter warm te stoken, is zo'n 400
tot 500 kubieke meter gas per maand nodig, een veelvoud
van wat gebruikelijk is. „Enkele ambtenaren die zich met
de kwestie bezighouden zijn momenteel op vakantie",
zegt de wethouder, „maar zodra die terug zijn maken we
een afspraak om een oplossing te vinden." De wethouder
noemt het eind van deze maand als termijn. „De gemeen
te is er ermee eens dat er iets moet gebeuren", vervolgt
Van Waes.
„Het verschil is dat wij een oplossing hebben aangeboden
in de vorm van een verbouwing, waar het gezin niet mee
akkoord wilde gaan."
TERNEUZEN - Op de kruising Binnenvaartweg-Buiten-
haven in Terneuzen heeft zijn gisteren rond 11 uur twee
auto's in botsing gekomen. Een 62-jarige Terneuzenaar
reed over de Binnenvaartweg. Toen hij linksaf de Buiten
haven in wilde rijden, verleende hij geen voorrang aan
een 25-jarige automobilist uit Terneuzen die rechtdoor
ging op dezelfde weg.
De 25-jarige is met nog onbekende verwondingen per am
bulance overgebracht naar ziekenhuis De Honte in Ter
neuzen.
door Maurits Sep
KATS - Kats en Stavenisse wor
den volgend jaar misschien ver
bonden met een veerboot die in
de zomer fietsers en voetgangers
overzet. De stichting Fiets een
rondje met een pontje zoekt een
schipper die met zijn boot deze
verbinding wil onderhouden.
Het idee voor de veerdienst tus
sen Noord-Beveland en Tholen
is ingediend door de dorpsraad
van Kats, zegt C. van Liere,
voorzitter van de stichting en
burgemeester van Noord-Beve
land. Maar ook op Tholen is een
veer tussen Kats en Stavenisse
begin dit jaar geopperd als één
van de mogelijkheden om het
toerisme op Tholen te stimule
ren.
Kats ligt aan een fietsroute tus
sen twee veerdiensten die mee
doen aan Fiets een rondje met
een pontje: Kortgene-Wol-
phaartsdijk en Colijnsplaat-Zie-
rikzee. „Maar wij hebben ook
een haven. De waag ligt dus
voor de hand om hier ook een
veerverbinding te beginnen",
zegt voorzitter R. Breure van de
Vereniging Dorpsgemeenschap
Kats (de dorpsraad).
De dorpsraad heeft het idee al
zeker twee jaar geleden geop
perd, zegt Breure. „Maar het is
een complexe materie. Er moet
aan de overkant in Stavenisse
ook een aanlegplaats komen.
Die moet stevig zijn, dus dat
kost geld. Het valt niet mee om
fondsen te vinden. En dan moet
je nog iemand met een boot vin
den." Breure hoopt, net als de
stichting Fiets een rondje met
een pontje, dat de lijn Kats-Sta
venisse volgend jaar in de vaart
genomen kan worden. Voorzit
ter Van Liere werkt bovendien
aan een lijn tussen Hansweert
en Perkpolder. Als die twee er
volgend jaar bijkomen, telt het
netwerk 21 veerdiensten.
Van Liere: „Je kunt het netwerk
van veerdiensten in Zeeland on
beperkt uitbreiden. Er voeren
hier eens meer dan honderd ve
ren." Hij vindt dan ook dat Zee
land veel meer uit de 'groenblau
we oase' kan halen dan tot nu
toe is gebeurd. „De provincie is
onvoldoende gepromoot als
fiets- en watersportprovincie.
We hebben hier ruimte zat én
een goede infrastructuur." Fi
nancieel gaat het weer iets beter
met Fiets een rondje met een
pontje. Van Liere krijgt als stich
tingsvoorzitter begin september
een cheque van de provincie van
5000 euro als bijdrage in de pro-
motiekosten voor de komende
drie jaar. Bovendien betaalt de
provincie 200 euro per schip om
de voorzieningen voor fietsen en
fietsers te verbeteren.
(Advertentie)
Natuurlijk
tijdens de
Glashandel Moerstee
Nw. Kerkstraat 10a, Kapelle-Biezelinge
*0113-341688
www.moerstee.nl
zeeuwse almanak
Ter voorbereiding op de kam-
peervakantie snelde het Goe-
se stel nog even langs de spe
ciaalzaak. Voor een stroom-
blok met aardlekschakelaar.
Het prijskaartje van 170 euro
zette ze aan het denken. De
opladers van de mobiele tele
foons en van de batterijen
zijn immers voorzien van een
stekker voor gebruik in de au
to. Enige probleem: de video
camera. Het stel besloot op in
ternet te zoeken naar een
extra batterij lader. Die stond
voor 70 euro te koop en is in
middels besteld. Nu hopen
dat als straks alle batterijen
zijn opgeladen, de motor van
de auto nog wil starten.