'ZC Vieuw rij dek op Haring vlietbrug Eilandhoppen in de delta X Stofwolken boven Schouwse zuidkust betaald voetbal Rondje met pontje studeert op veer van Kats naar Stavenisse 14 krkeershinder door werkzaamheden niet te vermijden wegpiraat ijgt boete voor Éeloos rijden EPZ maakt minder stroom Forse partij sigaretten gestolen Mannen aangehouden Schoenen aan in Wemeldinge VVD-Goes wil gladde paden GEOPEND BOUWVAK zeeuwse almanak Accu gg. 0113-315649 y.pzc.nl b rreaatucc ;us3,,4460 AA Goes E Midden-Zeeland: 0113-315520; Cs Vlaenderen: 0114-372770; pnaal: 020-4562500. isdag 10 augustus 2004 waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844-1998 editie Schouwen-Duiveland krPifftKleemans SBIKZEE - De klep van het bedeel van de Haringvliet- lg krijgt een nieuw rijdek. bardhout wordt vervangen ir een aluminium construc ts karwei neemt anderhal- maand in beslag. Tijdens het !k zijn files niet te voorko- L stelt brugbeheerder Rijks- jtrstaat. huidige, uit 1984 daterende, Ivan de basculebrug, is op- Duwd uit delen van de tropi- l hardhoutsoort Azobé, af- Ktig uit de oerbossen van neroen. Azobéhout staat be id als zeer sterk, maar ont- rt het FSC-keurmerk dat it voor verantwoord gekapt t, Omdat Nederland zich j verplicht alleen hout met FSC-keurmerk te gebruiken >st Rijkswaterstaat uitzien been alternatief. De keuze is [bi) uiteindelijk gevallen op iünium. |alumirüum dek bestaat uit die' zijn opgebouwd uit aan elkaar gelaste alumini- profielen. Alles bij elkaar boorde basculebrug 210 pa- en met een gezamenlijke op- riakte van 645 vierkante me- nodig. De aluminium con- actie is met een gewicht van Skiloper vierkante meter een felichter dan het huidige hou- Idek, dat een gewicht heeft 1165 kilo per vierkante me- Om te voorkomen dat het bnwicht van de basculebrug wdt verstoord, wordt ballast |deconstructie toegevoegd, pbnigdek gemaakt van alu- mum is, zo geeft Rijkswater- ilofeen stuk duurder dan n houten exemplaar. Daar RonMaqnée JDELBURG - Een negentien de inwoner van Oosterland ft gisteren van politierechter Doorewaard Boekhout een peboete gekregen. p november van het vorige (scheurde hij met zijn auto Zienkzee met hoge snelheid gdeparallelweg van de N59. Rns een getuige reed hij ^bij wel honderd kilometer tuur. Plotseling vloog hij, onverminderde snelheid en leen plek waar dat niet ttt, de N59 op. Een ongeluk N daarbij ternauwernood (tomen. De Oosterlander, ptenkele maanden zijn rij- fe had, kwam even later bij inhaalmanoeuvre in aanra- jgmet een auto die voor hem 1 Vervolgens sloeg hij af hting Ouwerkerk. In plaats Ite stoppen, ging de Ooster- |der er volgens getuigen met [snelheid vandoor. Volgens agen lezing was er geen wn te stoppen. De rechter fde het verhaal niet. Boven- was het niet de eerste keer !<k jonge'wegpiraat in het be- hgdenbankje zat. In de korte 'dat hij zijn rijbewijs had, shij al eens veroordeeld voor ^overschrijden van de snel- «slimiet met meer dan vijftig toeter Uiteindelijk kreeg de Pander dan ook een boete pSeüro en een voorwaarde- K ontzegging van de rijbe- gdheid van drie maanden f een proeftijd van twee jaar. 'rie boetes voor romfietser DDELBURG - Een twintigja- f Middelburger werd giste ldoor politierechter B. Doore- H Boekhout tot drie boetes Nordeeld: beschonken rijden, #P een onverzekerde brom iden en het niet kunnen to- f,Van een bromfietscertifi- rjan werd vorig jaar op 26 toer aangehouden toen hij te- Jeen auto was opgebotst. Hij n drie keer zoveel te hebben Honken als is toegestaan, paast bleek hij noch over Verzekeringsbewijs, noch •''een bromfietscertificaat te tokken. De man werd ver bid tot een totale boete wWj euro. staat tegenover dat het alumini um rijdek naar verwachting vijf tig jaar - meer dan twee keer zo lang als het houten rijdek - mee gaat. Ook vereist de alumini- um-constructie veel minder on derhoud. Het werk aan het rijdek begint na de bouwvakvakantie, om pre cies te zijn op 3 september. Het werk duurt naar verwachting tot half oktober, tijdens de werk zaamheden zijn steeds een of meerdere rijstroken afgesloten voor alle verkeer. Rijkswater staat verwacht met name tij dens de spitsuren files. Om deze zoveel mogelijk te be perken worden voorafgaand aan de werkzaamheden op diver se locaties tekstborden ge plaatst, zodat weggebruikers eventueel vertraging kunnen vermijden door een alternatieve route te nemen. door Piet Kleemans KERKWERVE - Het zal vanwe ge de grote stofwolken die het veroorzaakt weinigen ontgaan: de herinrichting van de Schouw se zuidkust. Hoewel de bouw vakvakantie in volle gang is, wordt aan die klus onverdroten verder gewerkt. Het karwei ligt volgens projectleider R. de Jon ge goed op schema. De stofwolken roepen associa ties op met oude westerns, waar in de sheriff met zijn posse door woest landschap boeven achter na zit. De paarden zijn echter vervangen door graafmachines, tractoren en vrachtwagens, de boeven ontbreken en het land schap is allesbehalve woest. Al wordt er wel hard aan gewerkt om het wat woester te maken. Terwijl een graafmachine een hap neemt uit het her in te rich ten gebied snelt een tractor met vers volgeladen aanhanger zich naar elders. De tocht door de kurkdroge grond veroorzaakt een forse stofwolk. De koeien in het verderop gelegen - reeds her ingerichte - Prunjegebied zien het allemaal lodderig herkau wend aan. Camera's Zij kijken er niet van op. Op pas santen heeft het werk en het stof dat wordt gegenereerd een heel andere uitwerking. Came ra's worden veelvuldig op de nij vere werkers gericht. Het werk in het zogeheten deel gebied II langs de Schouwse Zuidkust werd half juni na een pauze weer hervat. De coördine rende Dienst Landelijk Gebied (DLG) heeft nog niet alleen be nodigde gronden in bezit, maar zegt wel over voldoende gron den te beschikken om door te kunnen gaan met de herinrich ting van de Schouwse zuidkust. Over een strook grond aan de rand van het gebied wordt nog onderhandeld. Landinrichtingsproject Schou- wen-Oost behelst herinrichting van in totaal elf deelgebieden De DLG gaat er van uit dat in 2008 het werk aan acht deelge bieden is afgerond. De stofwolken boven de Schouwse zuidhoek doen met een beetje fantasie denken aan het Wilde Westen. foto Marijke Folkertsma Deze zomer volgt de PZC het Monopoly-spelbord, dat voor de ze gelegenheid een geheel Zeeuwse invulling heeft gekre gen. De dobbelsteen brengt ons van daag op kans. Fiets een rondje met een pontje. Het klinkt meer als een straf bij Ganzenbord dan als een kans- kaart bij Monopoly. Maar een kans is het zeker, een buitenkans zelfs, om in Zeeland nog met pontjes naar overkanten te varen. Meer dan honderd veerdiensten voeren ooit door de delta. Ééntje is er over: Vlissingen-Breskens. In de zomer zijn veel meer overkan ten varend te bereiken. Eilandhop pen; je hoeft er niet voor naar Grie kenland. De stichting Fiets een rondje met een pontje beschikt over negen tien veerdiensten in Zeeland, én Zuid-Holland, West-Brabant en Vlaanderen. Test: hoeveel eilan den kun je op één dag fietsend en varend aandoen? Niet alle schepen varen alle dagen en niet alle fietstochten sluiten aan op de vaartijden. Maar met de Almanak van de Zeeuwse pontjes en het bijbehorende fietsboek Over Zee Over Land zijn heel wat tochten samen te stellen. Deze moet lukken: van Middelburg naar Wolphaartsdijk, om 10.00 uur met het pontje naar Kortgene (10.10 aankomst), door naar Co- lijnsplaat, met de boot (11.15) naar Zierikzee (12.00), om 13.00 de Oosterschelde oversteken naar Sophiahaven (14.30 afmeren). Ver der naar Kamperland voor de over tocht naar Veere (17.45, duurt een kwartiertje). En dan naar huis. Middelburg, woensdag, 8.00 uur. Brood en drinken in de fietstas sen, fietsboek en pontjesalmanak mee, regenpak uit voorzorg (er wordt onweer voorspeld). Fietsrou te 20, van Veere naar Wolphaarts dijk, pik ik na Arnemuiden op. De hangars op vliegveld Mid den-Zeeland zijn nog dicht. Het enige dat vliegt, zijn eenden en grauwe ganzen. Ik fiets trouwens al ongemerkt op het tweede eiland van de dag. Tussen Walcheren, dat ooit bij Arnemuiden ophield, en Zuid-Beveland geen brug of boot. Het motorschip Hoop zet 's zomers fietsers over tussen Wolphaartsdijk en Kortgene. foto Willem Mieras De eilanden zijn door inpoldering aan elkaar gegroeid. Zuid-Beve land gaat al even onopvallend over in het voormalige eiland Wol phaartsdijk. De grens wordt ge markeerd door de Schenge; eens een 2,5 kilometer brede getijden- stroom vol veerdiensten, nu een smal water waar de bruine kieken dief en de kleine karekiet leven. Tussen Zuid- en Noord-Beveland vaart 's zomers nog wel een veer boot. Eerste afvaart: 10.00 uur. „Zet je fiets maar voor het hek, dan ziet hij dat je mee wilt", raadt de havenmeester aan. Ze wijst naar de overkant. „Hij kijkt met de verrekijker of er passagiers zijn." Die zijn er zo vroeg niet veel. Er willen ook een ouder echt paar en een moeder met dochter mee. „We moeten wel vroeg begin nen, want er zijn altijd mensen zo als jij, die om kwart over elf met Marcel mee moeten naar Zierik zee", zegt de schippersvrouw. Zondag vindt ze de leukste dag Dan varen vaak Vlissingers mee. „Die komen elkaar bij ons tegen: hé, jullie ook hier?" De Hoop vaart met een westelijke bocht naar Kortgene, en met een oostelij ke bocht naar Wolphaartsdijk. „Hier lag ooit een zandplaat. De veerboten moesten daar omheen. Die plaat ligt er niet meer, maar het is ons eerbetoon aan vroeger." Het fietsrouteboek raadt een tocht langs Kats naar Colijnsplaat aan. Kan net in een uurtje, 15,5 kilome ter. Maar ik heb wel zin in koffie. Dus steek ik Noord-Beveland (ei land vier al) recht over. En het 'gat van de Zeelandbrug', dat je ziet als je recht onder de brug staat en tussen de pijlers door kijkt, heb ik al eens gezien. In Zierikzee heb ik een uurtje. Net genoeg voor een rondje door het centrum en een kleine lunch. Een koud pilsje zou wel smaken, maar ik heb het verkeerde café uitge zocht: de leidingen worden doorge spoeld. Colaatje dan maar. Mis schien ook wel zo verstandig. Om 14.30 uur meert de rondvaart boot Frisia af in Sophiahaven. Ik kan pas over drie uur van Kamper land naar Veere. Dat geeft mooi de tijd voor een bezoekje aan de voorzitter van de stichting Fiets een rondje met een pontje, Cees van Liere. Na het topjaar 2003 - 35.000 passagiers - hoopt Van Lie re op nog meer passagiers. Steeds meer Vlamingen ontdekken 'rond je-pontje', merkt hij. Er komen ook nog altijd lijnen bij. Dit jaar drie en volgend jaar wellicht nog twee: Perkpolder-Hansweert en Kats-Stavenisse. Van Liere, zelf een fanatiek fiet ser, verheugt zich op uitbreiding. „Dit kun je nergens anders in Ne derland nadoen. We zijn een eilan denrijk. Veerdiensten horen bij Zeeland. Daarom willen we oude routes behouden. Dat is goed voor het imago van Zeeland." De veersteiger in Kamperland is er niet alleen voor fietsers; jonge ren gebruiken hem graag als duik- plank. De boot komt een kwartier te laat, maar wat geeft het met zo'n uitzicht op Veere. Middelburg, woensdag, 18.45 uur. Het is gelukt. Vijf (voormalige) ei landen met vier veerdiensten op één dag. Maurits Sep BORSSELE - Stroomproducent EPZ in Borssele heeft last van de warmte. Door de aanhoudende hitte is de tem peratuur van het water van de Westerschelde tot 21 gra den gestegen. EPZ haalt water uit de Westerschelde als koelwater voor de kolencentrale en loost dat ook weer op de Westerschelde. Het water dat EPZ loost is warmer dan in de vergunning is toegestaan. Daarom is het vermogen van de kolencentrale tijdelijk verlaagd, zodat het koelwa ter minder warm wordt Het vermogen van de kerncentra le is maar een heel klein beetje verlaagd. Die heeft minder last van de warmte, omdat de kerncentrale drie koelwater- pompen heeft en de kolencentrale twee. EPZ verwacht dat de centrales over ongeveer vier dagen dagen weer op volle kracht kunnen draaien. ZIERIKZEE - Bij de Aldi-supermarkt in Zierikzee is in de nacht van zondag op maandag ingebroken. De dieven gingen er vandoor met een grote partij sigaretten. De exacte omvang van de schade is bij de politie nog niet be kend. NIEUWERKERK - Op een parkeerterrein aan De Waal in Nieuwerkerk zijn in de nacht van zondag op maandag door de politie vier mannen aangehouden op verdenking van diefstal. De vier mannen, twee van 21 jaar, een 36-ja- rige en een 44-jarige, zijn allen afkomstig uit Litouwen. In hun auto trof de politie inbrekers werktuigen aan. WEMELDINGE - De wildgroei van Japanse oesters in de Oosterschelde wordt nu ook pijnlijk voelbaar aan de voet zolen. De gemeente Kapelle raadt badgasten op de strand jes in Wemeldinge aan om toch vooral niet zonder water schoenen te water te gaan. In het ondiepe water van de strandjes bij Oesterbaai en bij de Nieuwedijk, steken op veel plaatsen scherpe oesterschelpen uit het zand. GOES - De VVD-fractie in de gemeenteraad van Goes heeft vragen gesteld over de verharding van het pad door het sportpark Het Schenge. Zonder dat de fractie er ook maar iets over gelezen heeft, bleek het pad plotseling op nieuw verhard en niet met een gladde asfaltlaag, zoals de fractie al eerder heeft verzocht, maar met fijn grind. De WD wil weten waarom het pad niet, zoals breed gedra gen werd in de raad, geschikt is gemaakt om te skeeleren. door Maurits Sep KATS - Kats en Stavenisse wor den volgend jaar misschien ver bonden met een veerboot die in de zomer fietsers en voetgangers overzet. De stichting Fiets een rondje met een pontje zoekt een schipper die met zijn boot deze verbinding wil onderhouden. Het idee voor de veerdienst tus sen Noord-Beveland en Tholen is ingediend door de dorpsraad van Kats, zegt C. van Liere, voorzitter van de stichting en burgemeester van Noord-Beve land. Maar ook op Tholen is een veer tussen Kats en Stavenisse begin dit jaar geopperd als één van de mogelijkheden om het toerisme op Tholen te stimule ren. Kats ligt aan een fietsroute tus sen twee veerdiensten die mee doen aan Fiets een rondje met een pontje: Kortgene-Wol- phaartsdijk en Colijnsplaat-Zie- rikzee. „Maar wij hebben ook een haven. De vraag ligt dus voor de hand om hier ook een veerverbinding te beginnen", zegt voorzitter R. Breure van de Vereniging Dorpsgemeenschap Kats (de dorpsraad) De dorpsraad heeft het idee al zeker twee jaar geleden geop perd, zegt Breure. „Maar het is een complexe materie. Er moet aan de overkant in Stavenisse ook een aanlegplaats komen. Die moet stevig zijn, dus dat kost geld. Het valt niet mee om fondsen te vinden. En dan moet je nog iemand met een boot vin den." Breure hoopt, net als de stichting Fiets een rondje met een pontje, dat de lijn Kats-Sta- venisse volgend jaar in de vaart genomen kan worden. Voorzit ter Van Liere werkt bovendien aan een lijn tussen Hansweert en Perkpolder. Als die twee er volgend jaar bijkomen, telt het netwerk 21 veerdiensten. Van Liere: „Je kunt het netwerk van veerdiensten in Zeeland on beperkt uitbreiden. Er voeren hier eens meer dan honderd ve ren." Hij vindt dan ook dat Zee land veel meer uit de 'groenblau we oase' kan halen dan tot nu toe is gebeurd. „De provincie is onvoldoende gepromoot als fiets- en watersportprovincie. We hebben hier ruimte zat én een goede infrastructuur." Fi nancieel gaat het weer iets beter met Fiets een rondje met een pontje. Van Liere krijgt als stich tingsvoorzitter begin september een cheque van de provincie van 5000 euro als bijdrage in de pro- motiekosten voor de komende drie jaar. Bovendien betaalt de provincie 200 euro per schip om de voorzieningen voor fietsen en fietsers te verbeteren. (Advertentie) Natuurlijk tijdens de Giashandel Moerstee Nw. Kerkstraat 10a, Kapelle-Biezelinge «0113-341688 www.moerstee.nl Ter voorbereiding op de kam- peervakantie snelde het Goe- se stel nog even langs de spe ciaalzaak. Voor een stroom- blok met aardlekschakelaar. Het prijskaartje van 170 euro zette ze aan het denken. De opladers van de mobiele tele foons en van de batterijen zijn immers voorzien van een stekker voor gebruik in de au to. Enige probleem: de video- camera. Het stel besloot op in- j temet te zoeken naar een I extra batterijlader. Die stond j voor 70 euro te koop en is in middels besteld. Nu hopen dat als straks alle batterijen I zijn opgeladen, de motor van de auto nog wil starten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39