Op elpee hoor je de kuchjes nog Is er geen café, bel dan Bavaria De magie van vinyl Waar Ed Bakkenes vooral punk en new wave verzamelde, kon het voor Joke Hauser niet breed genoeg zijn. Jazz, blues, soul, zelfs onvervalste schlagers ontkwamen niet aan haar verzamelwoede. Dat is ook zo geble ven nadat eind jaren tachtig de cd de muziekmarkt veroverde. „Ik vind toch dat muziek op single of elpee veel mooier klinkt. Neem jazzopnamen van Miles David of John Coltrane. Op elpee hoor je de kuchjes nog, op cd is dat allemaal weggefilterd. Als ik naar elpees luister, heb ik het gevoel dat ik zelf aanwezig ben in die rokerige zaal tjes waar de opnames plaatsvonden." Ed Bakkenes vult aan: „Er is ook een esthetisch verschil. Als je iets meer wilt lezen over de cd moet je het doen met zo'n miezerig boekje waar je nau welijks wijs uit wordt. De elpeehoe zen zijn wat dat betreft natuurlijk ve le malen mooier. Ik vind het echt een genot zo'n hoes en de teksten erbij te pakken, die te bestuderen terwijl je naar de muziek luistert." Joke Hauser zegt het typerend te vin den dat je met een cd ook helemaal niet netjes hoeft om te gaan. „Je pakt hem eruit en een vingerafdruk meer of minder, er is niemand die er wakker van ligt." Ad knikt, terwijl hij een el pee pakt. Behoedzaam laat hij de plaat uit de papieren hoes zakken. „Je ontwikkelde zelf de perfecte manier om met je elpee om te gaan. Je liet hem rusten tussen je twee vingers op het label en je duim aan de rand. Daar raakte je erg bedreven in. Wat te den ken van de plastic beschermhoezen die je direct kocht? Je elpee was je schat. Daar mocht ook niemand aan komen. Tegenwoordig wordt er vooral gedownload. Ik vind het prima hoor, ik geloof dat de mini-iPod niet is aan te slepen, maar met romantiek heeft het allemaal weinig van doen." Joke: „Muziek is toch een soort van wegwer partikel geworden. Je downloadt je suf en je gooit het weg als je de mu ziek niet leuk meer vindt. Vinyl heeft magie, zo simpel is het." Jeugdherinnering 2. Oké, nostalgie is volgens Geert Mak heimwee in de tijd. Maar toch. Vrij dagavond was 'single-avond'. Geen bijeenkomst voor vrijgezellen, maar een avond met de nieuwste eigen top-20 van 45-toerensingles. Te draaien op de jongenskamer, volbe- hangen met posters van verse Engelse sensaties en ver van het gekrakeel van het gezin beneden. Eerlijk zeggen: wie deed het niet? Wie zong niet luidkeels mee en speelde zelf dj met dezelfde cli chés van de jongens van Veronica, en wie gebruikte niet een badminton- racket als gitaar voor de spiegel? Gerd Berg (46) uit het Duitse Biele- zaterdag 7 augustus 2004 Met de komst van de cd leek de elpee dood. Mooi niet. De technologie schrijdt immer voort, maar de zwarte schijf is niet kapot te krijgen. Liefheb bers verzamelen zich nog altijd suf, handelaren verdienen een goede boterham en er worden nog altijd nieuwe platen geperst. Over dingen die gelukkig nooit voorbij gaan. Joke Hauser (57) heeft de laatste ja ren haar woning omgetoverd tot een waar paradijs voor de vinylliefheb- ber. Elpeehoezen van Frank Zappa, Thelonious Monk en David Bowie sie ren de wanden, tot in de wc aan toe. Waar nog ruimte is, staan kasten vol elpees en singeltjes. Her en der staan platenspelers; van enkele moderne tot een vooroorlogs Philips-exemplaar van bakeliet. De jukebox middenin de kamer heeft zojuist het opgevraagde singeltje van The Doors uitgepikt en nu klinkt de dreunende beat van 'Roadfiouse Blues' door de kamer. „Dat is toch het echte werk", zegt ze. „Al van jongs af aan ben ik in de weer met muziek. Vroeger werkte ik als schoonmaakster en bijna al het geld dat ik verdiende, ging naar elpees en singeltjes. Mijn eerste singeltje? Iets heel suffigs, 'The young ones' van Cliff Richard." Ook bij haar 'platenvriend' Ed Bakke nes (43) zit de liefde voor het zwarte goud diep. „Vroeger werkte ik met een vriend iedere zaterdag in een groentewinkel. Van het geld konden we net een elpee voor 25 gulden ko pen. Of, wanneer we geluk hadden, twee tweedehandsplaten. Mooie tij den waren dat." Jeugdherinnering 1. Goed. het is natuurlijk nostalgie naar een zelfbedacht verleden, maar het was er toch maar: voorovergebogen op de fiets, altijd tegen de wind in, met het tasje van de hipste platenzaak in de stad over het stuur. De knieën naar binnen gehoekt rijdend, want voor je het weet sloeg dat met hard werken in het weekeinde verdiende versverwor- ven bezit dubbel en dan zat er al een kreuk in de hoes voor je thuis was. Daar was-ie dan eindelijk, de langver wachte plaat van de nieuwste hype; vaak meer opvallend door kapsel dan door muziek. Verdorie, net tegen het einde van de maand. 'Heb je bijna geen geld meer?', vroeg dat nog altijd opduikende droombeeld van het meis je uit de platenzaak. 'Ach, jongen, wat kan jou het allemaal schelen. Koop die plaat! Dan eet je toch een keer niet.' feld reist half Europa door om te han delen in cd's en elpees - 'voor mij is dit verkopen én vakantie tegelijk'. Met zijn bordeauxrood geverfde haar doet hij denken aan een jonge versie van de oude versie van protestzanger Armand. De strijd tussen het kleine zilveren cd-schijfje en de enorme zwarte discus die elpee heet, is voor hem eenvoudig te beslechten. De Schallplatte wint met vele straatleng tes voorsprong. „Vinyl! Zoveel mooier. Om te begin nen is de hoes al stukken fraaier, je hebt echt iets in je handen. Verder vind ik een elpee een creatiever pro duct: je moet om de twintig minuten je stoel uit om hem om te draaien. Dat dwingt je na te denken wat je wil gaan horen, je moet zelf meedoen. Bij cd's niet. Je stelt een cd-speler één keer in en dan hoef je nooit meer na te denken, het gaat allemaal vanzelf. Voor mij is de cd consumeren, de el pee creëren." Over zijn morele bezwa ren heeft de Duitser het dan nog niet eens gehad. De cd heeft immers vaak maar verdraaid weinig te maken met de originele elpees. „Dan komt er een cd uit en krijg je bonustracks. Daarna komt de dvd uit, daar staan ook weer andere nummers, nieuwe versies en li ve-optredens op. Het is helemaal erg dat hetzelfde product op die manier soms drie tot vier keer aan één klant verkocht wordt." Moeiteloos trekt Gerd de lijn door naar de muziek. „Door de cd is mu ziek nog nooit zo vlak geweest als nu. Een cd moet lang zijn. Als die geen zes tig of zeventig minuten duurt, is het voor de consument niet goed. Daarom komt er een heleboel op dat niet goed genoeg is en nooit op een elpee van twee keer twintig minuten terecht zou zijn gekomen. Door de nieuwe techno logie wordt het alleen maar erger. Mensen krijgen zoveel muziek binnen, soms luisteren ze nog maar een heel klein stukje en dan gaan ze naar het volgende nummer." Maar hoe diep het muzikale ravijn in Gerds ogen mag zijn, de artistieke bergtoppen van het verleden zijn nog altijd binnen bereik. Hij ziet het in zijn stand, of hij nu in Nederland of in Duitsland is: de tweedehands elpee doet het beter dan ooit. „Er is sprake van een heuse retro-golf. Mensen ko men weer platen kopen. Platen uit de jaren zeventig lopen nu heel goed, maar eigenlijk kopen ze alles. Ieder een koopt: verzamelaars en fans, die op jacht zijn naar een complete collec- In de fabriek van Record Industry in Haarlem worden elk jaar zo'n zeven miljoen platen geperst. foto's Theo Bohmers/GPD tie, maar ook jongeren, die weer geïn teresseerd zijn in het originele pro duct. De mensen hebben geen zin meer in die ellenlange cd's met 27 bo nustracks. Ze willen het echte ding, ze willen bij wijze van spreken horen hoe het destijds is gemaakt, hoe het destijds is bedoeld." Jeugdherinnering 3. Akkoord, heldendaden worden helhaf- tiger naarmate de tijd verstrijkt. Toch moet die bijzondere eerste zomerdag bestaan hebben. Hoe ze heette is niet vergeten, maar dat gaat u natuurlijk niets aan. Er was niet veel, alleen dat nummer 'Nightporter' van Japan, en dat vond ze zo mooi dat het een keer of 34 achter elkaar gedraaid moest worden. Gelukkig duurde het een mi nuut of zeven, maar dan moest het snel opnieuw opgezet, anders kreeg je de alle romantiek bedervende herrie van 'Taking islands in Africa'. Hoe dan ook, bij de 34ste keer natuurlijk net te laat, en sinds die tijd zit er een lelijke kras in het zinnetje 'Here am I, alone again'. Toch kan zo'n kras uit groeien tot een mijlpaal in een mensen leven. Ton Vermeulen (40) weet nog goed hoe zijn vrienden en kennissen rea geerden toen hij zes jaar geleden de platenfabriek van Sony in Haarlem overnam. De allermildsten onder hen verklaarden hem voor krankzinnig. „Sony zag er niets meer in. Vinyl was toch ten dode opgeschreven? De des kundigen zeiden toen ik begon, dat er binnen een paai- jaar wereldwijd nog maar één of twee miljoen platen zou den worden geperst. Op dit moment zijn het er nog altijd tussen de 120 en 150 miljoen." Daarvan perst Record Industry, waar Vermeulen directeur/eigenaar is, er dagelijks der tigduizend, zo'n zeven miljoen per jaar. Dit jaar rekent hij op een omzet stijging van acht tot negen procent. In de fabriek gaat alles ook in de zomer gewoon door. Dat fascinerende proces van snijden, galvaniseren, het nikkel- bad en natuurlijk het uiteindelijke per sen: dat haast opwindende gezicht hoe een vormeloze zwarte klomp veran dert in een perfect ronde schijf geluid. Vermeulen: „Ik ben begonnen met ze ventien mensen, nu zijn het er zestig. We hebben een fabriek van 5500 vier kante meter, waar we alles zelf doen. Alleen de labeltjes worden buitens huis gemaakt. Ik pretendeer de beste plaat van de wereld te persen." Die beste plaat kan van alles tussen de groeven hebben. „Ik zou bijna willen zeggen: Wat maken we niet. Het gaat van een paar exemplaren voor een nieuwe dance-plaat, speciaal bedoeld voor dj's, tot tienduizenden exempla ren van Dark Side of the Moon van Pink Floyd, waar we vorig jaar een heruitgave van geperst hebben. We hebben ook vinyl gemaakt van recent materiaal van bijvoorbeeld Kylie Mi- nogue, Robbie Williams, Norah Jones en Celine Dion. En we blijven nog ie der jaar Yellow Submarine van The Beatles persen." Hoewel Vermeulen niet zelf de ver koop doet, weet hij wel waar alles heen gaat. „De danceplaten worden gekocht door de dj's en zij die dat graag willen worden en thuis oefenen of op verjaardagsfeesten draaien. Som mige mensen kopen vinyl omdat ze het per se in bezit willen hebben. Dan zijn er de fans, die domweg alles ko pen: ze hebben de cd al, maar willen ook de versie op vinyl." „Dan is er in Engeland nog altijd een markt van mensen die geen cd-speler hebben en op platen zijn aangewezen. Zo'n zes tig procent van de productie ver dwijnt dan ook naar de andere kant van de Noordzee. Tien procent blijft in Nederland, de rest gaat naar Frank rijk, Duitsland en België." Niet alleen nostalgie of verzameldrift is volgens Vermeulen een goed argu ment voor de plaat: ook het geluid vindt hij veel beter te pruimen. Ver meulen: „De cd is destijds op de markt gebracht met de tekst dat het geluid oneindig veel beter zou zijn dan van een elpee. Onzin! Veel men sen vinden het geluid van een elpee veel warmer en van cd's killer, mecha- nischer. De hogere tonen kunnen we niet kwijt op vinyl, maar juist hoge to nen worden door veel luisteraars als onaangenaam ervaren." Alleen daar om al zal de elpee volgens hem altijd blijven bestaan. „Onze omzet groeit ieder jaar nog met acht, negen pro cent, maar daar moet ik bij zeggen dat wereldwijd het aantal geperste elpees langzaam blijft afnemen. Ik voorzie wel dat die daling steeds minder snel zal gaan. De elpee zal nooit verdwij nen: die kun je over vijftig jaar nog af spelen." Luuk Kortekaas en Taco van der Mark Wil je met je dorpje bekend worden, doe dan niks. Zoals Jaarsveld. Er is geen enkele voorziening. Geen winkel, geen bank, geen café. Maar het is wél iedere keer het Oudhollandse decor van een film of tv-serie. Na 'Het wassende water' (1986) en 'Erik, of het klein insectenboek' (première op 16 december) speelt het Utrechtse ge hucht Jaarsveld de hoofdrol in een bierre clame. De Brabantse brouwerij Bavaria koos de plaats voor de nieuwe reclamespot. Heb je geen café, bel de brouwers van Bava ria en ze zorgen ervoor. „Ach, meneer", zegt Dinie van de Berg, één van de 328 inwoners, „we hebben hier al de hele Nederlandse filmindustrie gehad. We weten er alles van. We weten ook precies hoe je bedrogen wordt." Ze bedoelt dat de filmmakers van alles mengen. „Iemand gaat een huis in Jaarsveld binnen, komt in een woonkamer in Bergambacht terecht en stapt er in Schoonhoven weer uit, dat be doel ik." In de tv-spot van Bavaria klopt ook lang met alles, zegt ze. „Die stuk of tien zogenaamde inwoners die je voorbij ziet flitsen, daar woont er niet één van hier. Het geeft niet, hoor, ik vind het wel leuk." Drie weken geleden begon Bavaria met de uitzending van haar derde tv-spot van het jaar, bijna in zijn geheel opgenomen in Jaarsveld. De clou: als je dorp geen café heeft, kun je dat bij Bavaria melden. De honderd dorpen die de meeste 'stemmen' krijgen, worden bezocht door een Bavaria- ploeg die een barretje, een tapje van tien li ter, glazen, viltjes en een buitenreclame brengt. Dat gebeurt dan op een gewoon pri- vé-adres. De eerste Zeeuwse dorpen zijn afgelopen week voorzien van een café aan huis. Dreischor, Oudelande en Geersdijk hadden woensdag de primeur. Waarde volgde een dag later. In de spot werd het spul in Jaarsveld ge plaatst in de woonkamer van Udo Mon- foort.Montfoort streek een jaar of vijftien geleden in Jaarsveld neer. De andere hoofd rolspeler is Peet van de Berg, al vijftig jaar geleden vanuit Jaarsveld naar Lopik ver huisd maar nog steeds gezien als een echte Jaarsvelden Hij is van onderaan de dijk ge filmd als bij hem, staande óp de dijk, door een reus van een Bavariabevoorradingswa- gen de vouwen uit zijn broek geblazen wor den. De caféscène is opgenomen in het vereni- ging-sgebouw van de hervormde kerk. De dominee is pas terug van vakantie en heeft de spot nog niet gezien. „Ik heb er de men sen wel over gehoord. Nee hoor, niemand vindt dat het te frivool is." Of ze betaald hebben voor de opnamen? „Natuurlijk, we gaan Bavaria niet sponsoren. Hoeveel er voor betaald is, weet ik niet, daar hebben we een beheerscommissie voor. Er wordt daar wel vaker geschonken, hoor. Nee niet uit een tap, maar flesjes. Men moet niet doen of wij zo streng zijn." Montfoorts buurvrouw Lenie Benschop zegt dat ze niet het idee heeft dat Jaarsveld een café echt mist. „De jongelui gaan ge woon ergens anders heen. Dertig jaar gele den was er trouwens nog wel een café, Lek- zicht. Het staat nog op de gevel, het is dat pand bovenaan de dijk. Ik heb er nog ge werkt. Er waren veel verkopingen, kersen op het hout, appels, peren. Onder leiding van de notaris. Dan wérd er na afloop ook wel een biertje gedronken. Nee, niet tijdens de verkoping, ze waren natuurlijk bang dat ze in de war zouden raken bij het bieden. Daar zag de notaris heel goed op toe." Bavaria's marketingmanager Frenkel De- nie zegt dat ze wel lol hebben om het succes van de spot. „Je richt je bijna altijd op het grote, het stedelijke, het trendy-achtige, nu hebben we ons eens op 'onderaan' toege- legd. Er is ook een kort spotje op radio en tv dat mensen via onze website kunnen melden of hun dorp geen café heeft. De reacties stro men binnen. We hadden, helemaal aan het begin toen we nog een plaats voor de opna men moesten uitkiezen, met een ploegje wat dorpen afgebeld. Binnen een uur had den we vijfenzestig dorpen zonder café. Jaarsveld werd het omdat het een mooi dorp is. Inmiddels hebben we al een lijst van meer dan honderd van die plaatsen. De vijf meest gedupeerde dorpen zetten we op de website." Aad Nekeman In het Utrechtse dorpje Jaarsveld worden opnamen gemaakt voor de reclamespot van B? ria. foto Cf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 24