vastgelegd Het gaat ons alleen om de fundamentalistische moslims RUDEN RIEMENS Geen enorm grote moskeeën meer, geen hoge minaretten, geen hoofddoekjes voor ambtenaren, geen imams die 'moslims dom houden' en geen vrouwenbesnijdenis. Leefbaar Rotterdam heeft haar pijlen het afgelo pen jaar nadrukkelijk gericht op wat ze de fundamentalistische islam noemt. Fractievoorzitter Ronald Sorensen: „We kunnen niet om het de bat over de islam heen. Het is een hei lig moeten." Autochtonen versus allochtonen? „Oh, dat is nooit het vraagstuk geweest," stelt hij halverwege het gesprek plots. „Het is vanaf het begin gegaan om moslims en niet-moslims. Daar zit het probleem. Daar willen we als Leefbaar Rotterdam een debat over." Om er direct aan toe te voegen dat hi] alleen een debat wil over een bepaalde groep moslims. „Voor allen die me nog steeds verkeerd willen begrijpen: het gaat ons niet om alle moslims. Het gaat ons niet om de gematigde moslims, niet om de libera le alevieten. Het gaat ons alleen om de fun damentalistische groep." De fundamentalisten. Dat zijn volgens Ro nald Sorensen, de fractievoorzitter van Leef baar Rotterdam, de 'mensen die denken dat zij de wijsheid in pacht hebben'. „De men sen die de wereldbevolking opdelen in waar devolle en minder waardevolle mensen, mos lims dus en niet-moslims. De mensen die niet openstaar oor kritiek." Op de vraag of deze typering k niet opgaat voor alle strerg-^elov - van welke gezindte ook - knijy - L°efb£ar-leider de ogen dicht. „Daar erger ik ie Jus te pletter aan. Dat mensen er in d' .scussie altijd Staphorst bij slepen. Waarom wij de streng-gerefor- meerden niei aanpakken? Omdat die niet de neiging hebben om met vliegtuigen door ge bouwen heen te vliegen. Daarom." In de loop van het interview zal hij er op nieuw over beginnen. „Religie is mijn hob by", zegt het raadslid, zelf vrijmetselaar. „Ik heb hier veel over nagedacht. Ik vind het godsbegrip van deze groep moslims on begrijpelijk. Deze groep moslims zal zijn God wel even een handje helpen. Die gaat van 'Allah Akbar' (God is groot, red.) door een gebouw. Ze hebben een zeer sterke beke ringsdrang. Dat beangstigt me." De Leefbaar-leider is ervan overtuigd dat -minstens tien procent van de 80.000 Rotter damse moslims voor het geloof op de barri caden zou klimmen. „Die tien procent is be- 'reid deel te nemen aan anti-westerse acties. Dat kan dan alles betekenen. Van demon straties tot aanslagen." Hoe komt u aan die schatting? „Ik hoef niks te schatten, want het multicul turele blad Contrast heeft vlak na de aansla gen van 11 september een enquête gehou den. Daaruit bleek dat bijna vijftig procent van de moslims volledig begrip had voor de aanslagen. Vijftig procent vindt het dus ge woon dat er drieduizend mensen verplet terd worden omdat ze Amerikaan zijn. Dat zegt genoeg. Dus die schatting van tien pro cent is misschien nog te laag." „Wat na 11 seAptember ook opviel is dat zo weinig gematigde moslims zich openlijk van de aanslagen hebben gedistantieerd. Dat zo weinigen hebben gezegd: het is godslaster lijk om in Gods naam mensen te doden. Waarom niet? Is er soms een te sterke con trole van die andere, strengere groep? Dat maakt me bang." Waar bent u precies bang voor? „Laten we er eens mee beginnen dat ik geen krant meer open kan slaan of er is weer iets verschrikkelijks gebeurd, terwijl Allah Ak bar werd geroepen. Alle haarden van ellen de, misère: allemaal plekken waar de islam aan andere religies grenst. Indonesië, Tsjetsjenië, de Balkan. Ik ben bang dat de fundamentalisten van elders ook hier grip op de samenleving krijgen. Dat is niet on voorstelbaar. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat de Taliban en andere groeperingen ook infil tranten naar Nederland hebben gestuurd, toen asielzoekers nog gemakkelijk binnen kwamen." „Nu, op dit moment, ben ik ook bang voor tweespalt. Tweespalt tussen de moslims en niet-moslims. Er zijn mensen die het niet meer pikken dat moslims hier een toekomst op willen bouwen, maar tegelijk op hun nieuwe landgenoten neerkijken omdat die niet in Allah geloven. Mensen pikken het niet meer dat er zo'n knots van een moskee staat. Mensen pikken het niet meer dat de ruiten van zwembaden geblindeerd worden omdat er moslimvrouwen zwemmen. Dat ze verboden wordt hun hond uit te laten om dat er een moskee staat. Dat niet-islamiti- sche meisjes uitgescholden worden voor hoer. Het is toch te gek voor woorden dat vrouwen in hun eigen wijk niet meer in een zomerjurk rond kunnen lopen?" Dus u begint 'het debat', maar wat wil u daar eigenlijk mee? „Wij willen dat moslims zich net zo gedra gen als de vertegenwoordigers van de 650 andere geloofsgemeenschappen in Neder land. We willen dat ze anderen als gelijk- waardigen zien. Dat ze openstaan voor kri tiek. Dat laatste is lastig. Wij in Nederland zijn gewend aan kritiek, aan een open dis Ronald Sorensen, fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam: „Religie is mijn hobby." foto Victor van Breukelen/GPD cussie, maar het gros van de moslims niet. Er zijn maar weinig democratische islamiti sche landen: daar kunnen we toch moeilijk omheen?" De manier waarop uw partij kritiek uit, heeft voor veel ophef gezorgd. Wetenschap pers stelden onlangs nog dat zo'n aanpak juist leidt tot de radicalisering van moslims. „Laat iemand die bewering maar eens hard maken. Ik geloof er niks van. Het punt is dat het probleem van de fundamentalisti sche moslims jaren met mocht bestaan. Er werd gepapt en natgehouden. Wij zetten het probleem van de fundamentalische islam op de agenda, omdat onze achterban dat vraagt. Velen hebben op ons gestemd vanwe ge dit onderwerp. Het waren stemmen voor Pirn Fortuyn. Fortuyn die het boek Tegen de islamisering van onze cultuur schreef, For tuyn die de islam een achterlijke cultuur noemde. We kunnen dus niet om het debat over de islam heen." U bent het daar mee eens, een achterlijke cultuur? „Het is geen achterlijke cultuur, maar som mige moslims komen wel uit achterlijke en achterlopende gebieden. Zo heeft het gros van de moslims achterlijke opvattingen over seksualiteit. Dat mannen alles mogen en meisjes niet. Fortuyn heeft er een belang rijk vraagstuk van gemaakt en zoals hij dat kan, kan ik dat niet. Ik moet niet proberen hem na te doen, ik ben gematigder. Dat hij het onderwerp op de agenda zette, daar was ik het helemaal mee eens. Ik heb zoveel ge zien, zoveel gehoord, toen ik leraar was op een middelbare school. Ik heb de spannin gen op zien lopen tussen de fundamentalisti sche leerlingen en de anderen. Zó dat gema tigde moslimmeisjes maar een hoofddoek gingen dragen: 'dan word ik in ieder geval niet lastig gevallen', zeiden ze dan. Daar er gerde ik me te pletter aan. Ik.heb geenvcJ- oordeel, ik heb een oordeel. Omdat ik tel tig jaar tussen de moslims heb gewerkt: I Heeft u, sinds u in de politiek zit, nog ireij eens contact met strenggelovige mos/im/ „Nee. Dat komt vooral omdat zij mij en mijn club meteen in de slechte, racistisch! hoek hebben gedrukt. Ik, die nog les hebjf- geven aan kinderen van asielzoekers. Ik, me dus daadwerkelijk heb ingezet voorc;| integratie." Lacht: „Hoor mij. Ik ben eer, frustraat geworden. Goed, dat contactisa dus niet. Alleen laatst, bij een reünie van j school. Een vervelend gesprek met één ra mijn voormalige leerlingen, een moslims Ze vond dat ik mezelf niet meer was. Ik vroeg me af hoe ze dat kon denken. Wiecj haar nu weer aan had gepraat. Ik ben nod exact dezelfde." Het CDA, uw coalitiepartner in Rotterm J wil een dialoog met moslims. „Dat willen wij ook. Wij gaan het komen® politieke jaar met moslims rond de tafela h ten. Laat het eerst maar lekker een debatI zijn. Dan wordt het misschien een dialoogje Hij is een tijd stil. Dan: „Wat deze discus! overschaduwt, is dat ik me heb voorgenoj men dat ik dit college coüte que coütevid jaar de tijd geef. Na het gelazer bij de LP'sd is Rotterdam nog de enige stad waar het Ffv tuynisme in de praktijk wordt gebracht.il j1 prijs daarvoor is dat ik af en toe op mijn 11 tong moet bijten. Ik moet ervoor zorgen# ik CDA en VVD niet in de gordijnen jaag r Leefbaar Rotterdam heeft al latiger plaiïy* voor de landelijke politiek. Staat de isZaffij S ook op de agenda? „De landelijke partij zal draaien om vijfp Iers, waaronder ook nationalisme. Weer trots zijn op je eigen land. Je eerst Neder:: 1 der voelen en dan pas lid van een religie of etnische groep. Niet andersom. Anders punten zijn: law and order en decentrale me. Er moet veel meer overgelaten word» aan de gemeenten zelf. Verder: grote staal kundige veranderingen. Een gekozen mirj ter-president, gekozen burgemeester, zal# kabinet. Als laatste: geen ambtenaren mst in dienst, maar alleen nog op contractus! Als ze goed werk doen, kunnen ze blijver-j. Anders niet. Maar goed, dit zijn ideeën.^ zitten nog in de oriënterende fase." L Stel, er staat in 2006 een sterke islamite partij op. I? „Ik hoop het. Dat zou de hypocrisie bij df andere partijen wegnemen. Die redeneret nu vooral vanuit het idee dat ze ook islam j> sche kiezers moeten trekken. Een sterkea f mitische partij, dat zou prima zijn. KarJ daar eindelijk mee in debat." 'n Eefje Oob

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 22