vastgelegd
Het gaat ons alleen om de fundamentalistische moslims
RUDEN RIEMENS
Geen enorm grote moskeeën meer,
geen hoge minaretten, geen
hoofddoekjes voor ambtenaren, geen
imams die 'moslims dom houden' en
geen vrouwenbesnijdenis. Leefbaar
Rotterdam heeft haar pijlen het afgelo
pen jaar nadrukkelijk gericht op wat
ze de fundamentalistische islam
noemt. Fractievoorzitter Ronald
Sorensen: „We kunnen niet om het de
bat over de islam heen. Het is een hei
lig moeten."
Autochtonen versus allochtonen? „Oh,
dat is nooit het vraagstuk geweest,"
stelt hij halverwege het gesprek plots. „Het
is vanaf het begin gegaan om moslims en
niet-moslims. Daar zit het probleem. Daar
willen we als Leefbaar Rotterdam een debat
over." Om er direct aan toe te voegen dat hi]
alleen een debat wil over een bepaalde
groep moslims. „Voor allen die me nog
steeds verkeerd willen begrijpen: het gaat
ons niet om alle moslims. Het gaat ons niet
om de gematigde moslims, niet om de libera
le alevieten. Het gaat ons alleen om de fun
damentalistische groep."
De fundamentalisten. Dat zijn volgens Ro
nald Sorensen, de fractievoorzitter van Leef
baar Rotterdam, de 'mensen die denken dat
zij de wijsheid in pacht hebben'. „De men
sen die de wereldbevolking opdelen in waar
devolle en minder waardevolle mensen, mos
lims dus en niet-moslims. De mensen die
niet openstaar oor kritiek." Op de vraag of
deze typering k niet opgaat voor alle
strerg-^elov - van welke gezindte ook -
knijy - L°efb£ar-leider de ogen dicht.
„Daar erger ik ie Jus te pletter aan. Dat
mensen er in d' .scussie altijd Staphorst
bij slepen. Waarom wij de streng-gerefor-
meerden niei aanpakken? Omdat die niet de
neiging hebben om met vliegtuigen door ge
bouwen heen te vliegen. Daarom."
In de loop van het interview zal hij er op
nieuw over beginnen. „Religie is mijn hob
by", zegt het raadslid, zelf vrijmetselaar.
„Ik heb hier veel over nagedacht. Ik vind
het godsbegrip van deze groep moslims on
begrijpelijk. Deze groep moslims zal zijn
God wel even een handje helpen. Die gaat
van 'Allah Akbar' (God is groot, red.) door
een gebouw. Ze hebben een zeer sterke beke
ringsdrang. Dat beangstigt me."
De Leefbaar-leider is ervan overtuigd dat
-minstens tien procent van de 80.000 Rotter
damse moslims voor het geloof op de barri
caden zou klimmen. „Die tien procent is be-
'reid deel te nemen aan anti-westerse acties.
Dat kan dan alles betekenen. Van demon
straties tot aanslagen."
Hoe komt u aan die schatting?
„Ik hoef niks te schatten, want het multicul
turele blad Contrast heeft vlak na de aansla
gen van 11 september een enquête gehou
den. Daaruit bleek dat bijna vijftig procent
van de moslims volledig begrip had voor de
aanslagen. Vijftig procent vindt het dus ge
woon dat er drieduizend mensen verplet
terd worden omdat ze Amerikaan zijn. Dat
zegt genoeg. Dus die schatting van tien pro
cent is misschien nog te laag."
„Wat na 11 seAptember ook opviel is dat zo
weinig gematigde moslims zich openlijk van
de aanslagen hebben gedistantieerd. Dat zo
weinigen hebben gezegd: het is godslaster
lijk om in Gods naam mensen te doden.
Waarom niet? Is er soms een te sterke con
trole van die andere, strengere groep? Dat
maakt me bang."
Waar bent u precies bang voor?
„Laten we er eens mee beginnen dat ik geen
krant meer open kan slaan of er is weer iets
verschrikkelijks gebeurd, terwijl Allah Ak
bar werd geroepen. Alle haarden van ellen
de, misère: allemaal plekken waar de islam
aan andere religies grenst. Indonesië,
Tsjetsjenië, de Balkan. Ik ben bang dat de
fundamentalisten van elders ook hier grip
op de samenleving krijgen. Dat is niet on
voorstelbaar. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat
de Taliban en andere groeperingen ook infil
tranten naar Nederland hebben gestuurd,
toen asielzoekers nog gemakkelijk binnen
kwamen."
„Nu, op dit moment, ben ik ook bang voor
tweespalt. Tweespalt tussen de moslims en
niet-moslims. Er zijn mensen die het niet
meer pikken dat moslims hier een toekomst
op willen bouwen, maar tegelijk op hun
nieuwe landgenoten neerkijken omdat die
niet in Allah geloven. Mensen pikken het
niet meer dat er zo'n knots van een moskee
staat. Mensen pikken het niet meer dat de
ruiten van zwembaden geblindeerd worden
omdat er moslimvrouwen zwemmen. Dat ze
verboden wordt hun hond uit te laten om
dat er een moskee staat. Dat niet-islamiti-
sche meisjes uitgescholden worden voor
hoer. Het is toch te gek voor woorden dat
vrouwen in hun eigen wijk niet meer in een
zomerjurk rond kunnen lopen?"
Dus u begint 'het debat', maar wat wil u
daar eigenlijk mee?
„Wij willen dat moslims zich net zo gedra
gen als de vertegenwoordigers van de 650
andere geloofsgemeenschappen in Neder
land. We willen dat ze anderen als gelijk-
waardigen zien. Dat ze openstaan voor kri
tiek. Dat laatste is lastig. Wij in Nederland
zijn gewend aan kritiek, aan een open dis
Ronald Sorensen, fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam: „Religie is mijn hobby." foto Victor van Breukelen/GPD
cussie, maar het gros van de moslims niet.
Er zijn maar weinig democratische islamiti
sche landen: daar kunnen we toch moeilijk
omheen?"
De manier waarop uw partij kritiek uit,
heeft voor veel ophef gezorgd. Wetenschap
pers stelden onlangs nog dat zo'n aanpak
juist leidt tot de radicalisering van moslims.
„Laat iemand die bewering maar eens hard
maken. Ik geloof er niks van. Het punt is
dat het probleem van de fundamentalisti
sche moslims jaren met mocht bestaan. Er
werd gepapt en natgehouden. Wij zetten het
probleem van de fundamentalische islam op
de agenda, omdat onze achterban dat
vraagt. Velen hebben op ons gestemd vanwe
ge dit onderwerp. Het waren stemmen voor
Pirn Fortuyn. Fortuyn die het boek Tegen de
islamisering van onze cultuur schreef, For
tuyn die de islam een achterlijke cultuur
noemde. We kunnen dus niet om het debat
over de islam heen."
U bent het daar mee eens, een achterlijke
cultuur?
„Het is geen achterlijke cultuur, maar som
mige moslims komen wel uit achterlijke en
achterlopende gebieden. Zo heeft het gros
van de moslims achterlijke opvattingen
over seksualiteit. Dat mannen alles mogen
en meisjes niet. Fortuyn heeft er een belang
rijk vraagstuk van gemaakt en zoals hij dat
kan, kan ik dat niet. Ik moet niet proberen
hem na te doen, ik ben gematigder. Dat hij
het onderwerp op de agenda zette, daar was
ik het helemaal mee eens. Ik heb zoveel ge
zien, zoveel gehoord, toen ik leraar was op
een middelbare school. Ik heb de spannin
gen op zien lopen tussen de fundamentalisti
sche leerlingen en de anderen. Zó dat gema
tigde moslimmeisjes maar een hoofddoek
gingen dragen: 'dan word ik in ieder geval
niet lastig gevallen', zeiden ze dan. Daar er
gerde ik me te pletter aan. Ik.heb geenvcJ-
oordeel, ik heb een oordeel. Omdat ik tel
tig jaar tussen de moslims heb gewerkt: I
Heeft u, sinds u in de politiek zit, nog ireij
eens contact met strenggelovige mos/im/
„Nee. Dat komt vooral omdat zij mij en
mijn club meteen in de slechte, racistisch!
hoek hebben gedrukt. Ik, die nog les hebjf-
geven aan kinderen van asielzoekers. Ik,
me dus daadwerkelijk heb ingezet voorc;|
integratie." Lacht: „Hoor mij. Ik ben eer,
frustraat geworden. Goed, dat contactisa
dus niet. Alleen laatst, bij een reünie van j
school. Een vervelend gesprek met één ra
mijn voormalige leerlingen, een moslims
Ze vond dat ik mezelf niet meer was. Ik
vroeg me af hoe ze dat kon denken. Wiecj
haar nu weer aan had gepraat. Ik ben nod
exact dezelfde."
Het CDA, uw coalitiepartner in Rotterm J
wil een dialoog met moslims.
„Dat willen wij ook. Wij gaan het komen®
politieke jaar met moslims rond de tafela h
ten. Laat het eerst maar lekker een debatI
zijn. Dan wordt het misschien een dialoogje
Hij is een tijd stil. Dan: „Wat deze discus!
overschaduwt, is dat ik me heb voorgenoj
men dat ik dit college coüte que coütevid
jaar de tijd geef. Na het gelazer bij de LP'sd
is Rotterdam nog de enige stad waar het Ffv
tuynisme in de praktijk wordt gebracht.il j1
prijs daarvoor is dat ik af en toe op mijn 11
tong moet bijten. Ik moet ervoor zorgen#
ik CDA en VVD niet in de gordijnen jaag r
Leefbaar Rotterdam heeft al latiger plaiïy*
voor de landelijke politiek. Staat de isZaffij S
ook op de agenda?
„De landelijke partij zal draaien om vijfp
Iers, waaronder ook nationalisme. Weer
trots zijn op je eigen land. Je eerst Neder:: 1
der voelen en dan pas lid van een religie
of etnische groep. Niet andersom. Anders
punten zijn: law and order en decentrale
me. Er moet veel meer overgelaten word»
aan de gemeenten zelf. Verder: grote staal
kundige veranderingen. Een gekozen mirj
ter-president, gekozen burgemeester, zal#
kabinet. Als laatste: geen ambtenaren mst
in dienst, maar alleen nog op contractus!
Als ze goed werk doen, kunnen ze blijver-j.
Anders niet. Maar goed, dit zijn ideeën.^
zitten nog in de oriënterende fase." L
Stel, er staat in 2006 een sterke islamite
partij op. I?
„Ik hoop het. Dat zou de hypocrisie bij df
andere partijen wegnemen. Die redeneret
nu vooral vanuit het idee dat ze ook islam j>
sche kiezers moeten trekken. Een sterkea f
mitische partij, dat zou prima zijn. KarJ
daar eindelijk mee in debat." 'n
Eefje Oob