m Het blijft toch het van en oma land opa Terug naar de Molukken? 23 'Burgemeester' van Schapenbout 24; Heimwee naar de elpee 25 I Civita zet zichzelf op de kaart foto's Ruben Oreel veren aan het verbeteren van de situa tie. Het ideaal van de RMS leeft niet meer zo onder de derde generatie, het gaat er meer om dat de mensen daar vrij kunnen leven. Bryan Haurissa (30) uit Middelburg wil juist wél een onafhankelijke repu bliek van de Molukken. Hij was in de tijd voor de burgeroorlog actief in een politieke jongerenorganisatie die jon geren wilde verzamelen om voor het RMS-ideaal op te komen. „Ik vond dat zowel de Nederlandse- als de RMS-regering in Nederland te weinig deed om de onafhankelijkheid van de Molukken te realiseren." Haurissa's gevoel voor de RMS was al een paar jaar aan het wegebben. Maar dit voorjaar kwam zijn enthousiasme in volle glorie terug, toen op de Moluk ken de RMS-vlag werd gehesen tij dens de 25 april-viering. Dat is de dag in 1950 waarop de Molukse leider Sou- mokil de Republiek der Vrije Zuid-Molukken uitriep. Na enkele maanden maakte Indonesië een eind aan die vrijheid. Het hijsen van de vlag op de Molukken gebeurt sinds 2000, toen een radicale groepering tot die actie overging. Haurissa: „Juist nu de herdenking in Nederland op een la ger pitje komt te staan, door de cere monie niet meer op landelijk niveau te organiseren, zie je een opleving op de Molukken zelf. Dat geeft mij een heel apart gevoel. Zoiets was vroeger on denkbaar op de Molukken. Dan werd je bijna meteen neergeschoten." De 22-jarige Annet Pattinama uit Mid delburg verbleef als kleuter zeven maanden in de stad Ambon. Ze houdt nog steeds vast aan de Molukse cul tuur, het geloof en de taal (het Ma leis). „Toen ik terugkwam, waren de enige Nederlandse woorden die ik nog kon zeggen: 'Ik ga verstoppertje spe len.'" Toch houdt ze zich niet zo bezig met de Molukken en de situatie daar. „Ik leef hier. Ik heb hier alles opge bouwd. Ik werk bij de marine en zit daar voorlopig goed. Maar ik vergeet mijn roots niet. Laat dat duidelijk zijn." Eensgezind Het gevoel van Moluks zijn is er al tijd. Maar het ideaal van de oude gene ratie om terug te keren naar de Moluk ken leeft niet onder de jonge genera tie. De jongeren zijn vrijwel eensge zind in hun antwoord op de vraag of ze ooit in het vaderland willen wonen. Zoals de situatie er nu uitziet zeker niet. Hun toekomst ligt in Nederland. „Je moet je goed voorstellen: We kwa men hier met een enkeltje naar toe. Hoe kun je nou terug willen naar een land dat je niet hebt?", zegt Eduard Tomasowa. „Je kunt beter je kinderen de boodschap meegeven om iets van hun leven te maken. Pas als je iets hebt geleerd, kun je iets betekenen voor de Molukken." Valeska Nastaly tje met bijna alleen Nederlandse vrien den. Toen ik op vakantie ging naar de Molukken, beviel de cultuur me. Een maal weer thuis, ging ik steeds vaker naar mijn tante in de Molukse wijk hier in Souburg. Daar voelde ik mij op mijn gemak." „Je voelt je altijd Molukker, al ben je het maar voor een kwart", zegt Eduard Tomasowa (54) uit Oost-Sou burg. Zijn 17-jarige dochter Zalina heeft wel een verklaring. „Het is toch het land waar je opa en oma vandaan komen." Volgens vader Tomasowa kun je jongeren eigenlijk niet vragen of ze willen terugkeren naar de Moluk ken. „De meesten zijn er nog nooit ge weest, ze hebben dus niets tastbaars." Zalina speelt dan ook niet met de ge dachte om terug te gaan. „Dat is voor de .jeugd niet aan de orde. Wij kunnen hier alles doen wat we willen. Voor ouderen is het anders. Zij zijn het le ven daar gewend." Christine Nanlohy is directeur van het Landelijk Orgaan Welzijn Moluk ken, dat bemiddelt in het beleid van de Nederlandse regering ten opzichte van de Molukse gemeenschap hier. Volgens haar zijn de Molukse jonge ren in te delen in drie groepen. „Je hebt een groep die een job heeft en ge woon meedraait in de Nederlandse sa menleving. Daarnaast is er een groep met een politiek ideaal: dat van de RMS, de onafhankelijke Republiek der Vrije Molukken. Deze jongeren willen naar het land van hun grootou ders. En dan heb je nog de groep die zich sterk maakt voor ontwikkeling van de Molukken. De eerste en de laat ste groep willen niet per se terug." Dat de Molukse archipel vrij moet ko men van de Indonesische overheer sing; daarover zijn vrijwel alle Moluk- kers het eens. Wat de visie op de poli tieke toekomst van de Molukken be treft, zijn er twee groepen te onder scheiden. Eén die wil dat er een onaf hankelijke Molukse republiek komt en één die onafhankelijkheid wil voor de Molukken via zelfbestuur binnen de Republiek Indonesië. Arantis Telehala rekent zichzelf tot de tweede groep. „Via het bijwonen van demonstraties en benefietconcer ten denk ik een bijdrage te kunnen le- Opgroeien in een modern en luxe land als Nederland en je toch steeds afvragen of je ooit op de Moluk ken zou willen wonen. Dat geldt voor vrijwel alle Molukse jongeren, ook in Zeeland. Maar daadwerkelijk terug gaan naar het land van je voorouders, dat is wat andei's. „Je hebt hier een be staan opgebouwd, je toekomst ligt hier", zegt Dimitri Wannee (17) uit Oost-Souburg. „Waarom zou je terug gaan naar een land waar sommigen niet eens een knopje hebben om het licht aan te doen? Dat de oudere gene ratie terug wil, kan ik begrijpen. Zij zijn zo van het eiland geplukt en hier geplaatst. Dan wil je wel terug." Die eerste generatie Molukkers is af komstig uit het koloniale Koninklijk Nederlands-Indisch leger, het KNIL. Nederland gebruikte dat leger om de zeggenschap over de Molukse kolonie te verdedigen tegen de vrijgevochten Indonesische regering onder leiding van Soekamo. In 1951 hield de Neder landse regering deze strijd voor ge zien. De 3500 KNIL-militairen en hun gezinnen werden naar Nederland over gebracht, onder meer naar Zeeland. De veiligheid van de militairen was niet meer gegarandeerd onder het In donesische gezag, waardoor ze niet op de Molukken konden blijven. Het ver blijf hier zou slechts tijdelijk zijn. „De manier waarop de gezinnen des tijds zijn ondergebracht, is niet te ver gelijken met hoe de asielzoekers nu ons land binnenkomen", zegt Arthur Parinussa uit Middelburg. „Ze wer den in kampen gestopt met een hek er om. De mensen liepen in traditionele klederdracht, terwi jl het hartje winter was in Nederland. Ze zijn echt goed koop door de Nederlandse regering af gezeken. De pijn die zij geleden heb ben, is niet te verwoorden. Hun frus traties daarover hebben zij alleen op hun kinderen kunnen afgeven. En dat is nu de tweede en de derde genera tie." Geplunderd Parinussa (39) hoort bij de tweede ge neratie; hij is geboren in Nederland. Volgens hem speelt elke Molukker met de gedachte ooit terug te keren naar de Molukken. Maar de situatie op de eilandengroep is politiek en eco nomisch slecht. Indonesië regeert met harde hand over de bewoners. Hun goederen worden onder de prijs opge kocht en hun woningen worden ge plunderd en vernield door de gezag voerders. Daardoor is de inheemse be volking steeds genoodzaakt te verhui zen. Parinussa haalt fel uit: „En de in ternationale gemeenschap, waaronder Nederland, doet helemaal niets." Bij alle Molukkers, jong en oud, speelt de onzekerheid over de situatie in hun land. Parinussa: „Ik wil niet terug. Ik heb de keuze gemaakt hier te blijven, omdat ik weet wat ik hier heb." Arthur Parinussa is zes keer bij zijn familie op de Molukken geweest. Hij weet waar hij over spreekt als hij het heeft over terugkeren. Sommige Mo lukse jongeren lopen volgens hem iets te hard van stapel als ze zeggen dat ze naar de Molukken willen. „Daarheen gaan betekent de situatie willen verbe teren." Jongeren beseffen volgens Pa rinussa heel goed dat ze een primitie vere samenleving zullen aantreffen. „Je wilt zoveel doen, maar eigenlijk wil je meer geven dan je kan. Het is al tijd te weinig, nooit te veel. Je moet meer met je verstand praten dan met je gevoel, omdat er veel verdriet is." Rapgroep De situatie op de Molukken gaat Dimi tri Wannee zeer aan het hart. Samen met zijn vriend Arantis Telehala (16) uit Oost-Souburg zit hij in een rap groep, waarmee hij liederen zingt over onder meer de burgeroorlog die in 1999 op de eilanden uitbrak. Nog steeds steekt het conflict tussen mos lims en christenen regelmatig de kop op. Op de vraag of Wannee zich Nederlan der noemt of juist Molukker, ant woordt hij dat hij zich meer Molukker voelt. „Bij Molukkers heb ik het ge voel dat ik thuiskom. De sfeer is er. Als ik bij een Nederlands gezin op visi te ga, ontbreekt er iets. Je voelt je gast, terwijl ik me bij een Moluks ge zin onderdeel voel van het geheel." De jonge Wannee hecht veel waarde aan de Molukse manier van omgaan met mensen en het onderlinge respect. Dat gevoel heeft hij overigens pas ont dekt na een vakantie op de Molukken. „Ik was vroeger een echt Nederlander- Zalina Tomasowa en haar oma Wilmien in de Molukse wijk in Oost-Souburg. Bryan Haurissa, Annet Pattinama, Dimitri Wannee en Arantis Telehala (vlnr). odactie bijlagen: 0113-315680 Sww.pzc.nl F.mail:redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes itvertentie-exploitatie: SS en Midden-Zeeland: 0113-315520; Ews-Vlasnderen: 0114-372770; L,onaal: 020-4562500. „Ik heb de keuze gemaakt hier te blijven, omdat ik weet wat Saterdag 7 augustus 2004 T Terug naar het vaderland. Het is het ideaal van de eerste ge neratie Molukkers in Nederland. Sinds hun komst al - vanaf de ja ren '50 van de vorige eeuw - is te ruggaan uitgesloten. De situatie op de Indonesische eilanden groep is nog steeds niet veilig ge noeg. Wat blijft zijn de gedach ten aan de Molukken. Ook bij de kinderen en kleinkinderen. Maar hebben zij nog dezelfde ideaal beelden over een vrije Molukse staat als hun (groot)ouders? Arthur Parinussa: ik hier heb."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21