Vlamingen ongerust na gasramp Waterbedrijf Evides op overnamepad Fietsen voor het goede doel steeds populairder Verbijstering over gemak diefstal van vrachtwagentrailers Onderzoek naar radioverkeer tussen bruggen en schepen Grensbewoners zien aanleg nieuwe leiding langs Zelzate niet zitten Dronken man botst tegen brandweerauto i Kreekloop in Westkapelle Forse straffen voor hardrijders Nachtmarkt op boulevards Vlissingen 13 Knokke dreigt winkels met sluiting SP bezorgd over schulden ouderen Storing stremt scheepvaart Verkeersbordendief betrapt Indringer zet magazijn blank I door Kris Naudts on Wout Bareman ZELZATE - Bewoners van de grensstreek van Oost-Vlaande- ren maken zich sinds vrijdag ernstig zorgen over de aanleg van een nieuwe, grote gaslei ding in hun achtertuin. Dat ge- NIEUWDORP - Een dronken au tomobilist is gistermiddag in Nieuwdorp tegen een brand weerwagen gereden. Het ongeluk gebeurde even na tweeën op de kruising van de Hertenweg en de Prinses Mar grietstraat. Een 33-jarige, uit de gemeente Borsele afkomstige, bestuurder van een brandweer auto reed over de Prinses Mar- gnetstraat en wilde op de krui sing rechtsaf slaan. Op dat mo ment naderde over de Herten- weg een 57-jarige automobilist uit dezelfde gemeente. Hij sloeg rechtsaf en nam daarbij de bocht zo ruim dat hij tegen de knkerachterzijde van de brand- weerauto botste. De bestuurder van de personen auto, die later in zijn woning S werd aangehouden, bleek vol- gens de politie meer dan vieren- I half keer de toegestane hoeveel- i heid alcohol gedronken te heb- j| ben. Zijn rijbewijs werd ingeno- men en hij kreeg een dagvaar- li ding uitgereikt. WESTKAPELLE - In Westka- pelle wordt woensdag 11 augus- ius voor de 108e maal de Kreek- loop van Westkapelle gehouden. ij De Kreekloop is een laagdrempe- lige prestatieloop langs de kreek van Westkapelle. De afstanden zijn 2,7 en 5,4 kilometer. De start is aan de Ridderkerklaan om 19.30 uur. door Harold de Puysseleiir TERNEUZEN - De kantonrech ter in Terneuzen heeft gisteroch tend een 25-jarige motorrijder uit Terneuzen en een 57-jarige automobilist uit Burgh-Haam- stede veroordeeld tot forse straf fen voor snelheidsovertredin gen. Kantonrechter A. Melens was niet onder de indruk van het ver- ij weer van de Terneuzenaar, die ij vraagtekens zette bij de be- ij trouwbaarheid van de agent die hem bekeurd had omdat hij met jl 150 kilometer per uur over de provinciale weg reed: 70 kilome ter per uur te hard. Aangezien de agent ergens een verkeerde ■j datum had ingevuld, zou ook de i geconstateerde snelheid wel ij met kloppen, betoogde de Ter neuzenaar. Op vraag van de rechter gaf hij I te kennen dat hij zijn rijbewijs I niet direct nodig had om zijn werk te kunnen doen. Reden j voor officier van justitie R. Jeu ken om te eisen volgens de richt- i lijn: 560 euro en vier maanden het rijbewijs kwijt. Melens von- j ruste conform die eis. bok de verklaring van de auto- mobilist uit Burgh-Haamstede wilde er bij de rechter niet in. Een agent had vastgesteld dat j bij met 155 kilometer per uur gver de rijksweg nabij Oostburg nad gereden, ofwel 75 kilometer te hard. Volgens de verdachte wilde hij een 'bezopen automobi list' die voor hem reed, inhalen I en terwijl hij dat deed ging die J bestuurder ook harder rijden. «Dit is een smet op mijn bla zoen", bekende de verdachte. „Ik rijd al 39 jaar auto, waarvan 36 jaar schadevrij en ik rijd 40.000 kilometer per jaar. Hier heb ik nachten van wakker gele gen", aldus de kleine zelfstandi ge die zijn rijbewijs niet kon mis sen vanwege zijn werk. Officier van justitie Jeuken vond het geen pas geven om zo hard te gaan rijden om iemand in te halen. „Dat zou wellicht al leen een excuus kunnen zijn als er een bende schietende roof moordenaars achter je aan zit. Nu had u ook gas terug kunnen nemen." Jeuken hield er in zijn éis wel rekening mee dat de man uit Burgh zijn rijbewijs nodig beeft om zijn werk te kunnen foen. Hij vroeg een bekeuring van 800 euro en een voorwaarde- I lijke rijontzegging van vier I maanden, in plaats van de 525 I euro en vier maanden. Ook hier vonniste Melens conform de eis. beurt in opdracht van Fluxys, de beheerder van het leidingnet in België. De leiding wordt ge legd tussen Zelzate en Zoiner- gem in het Meetjesland. Na de ramp in Ghislenghien (Gellingen) bekijken veel bewo ners in het grensgebied de aan leg van een nieuw leidingstelsel met argusogen. „Alleen al de ge dachte dat hier ook zoiets kan gebeuren, maakt me zenuwach tig". zegt een buurtbewoonster vlakbij de werkzaamheden tus sen Sleidinge en Lembeke. Buurtbewoner André Praet: „We hebben hier al jaren een gasleiding van Fluxys in de buurt. Die ligt er al minstens twintig jaar en eigenlijk waren we hem al vergeten. Maar na die door Emile Calon MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter G. van Un- nik toonde zich gisteren verbijs terd over het gemak waarmee vrachtwagentrailers zijn te ste len. Ook officier van justitie R. Rammeloo was duidelijk ver baasd dat zelfs een onervaren vrachtwagenchauffeur binnen enkele minuten een volgeladen trailer kan stelen. De officier stelde dan ook dat transportbedrijven hun verant woordelijkheid moeten nemen en niet moeten vertrouwen op de speurzin van de politie. Hij vindt dat trailers moeten wor den beveiligd tegen diefstal. „Ie dereen heeft toch ook een slot op de voordeur." TVailers kunnen wel worden be veiligd, maar in praktijk ge- ramp in Ghislenghien, die eigen lijk plaatsvond op het moment dat hier een tweede gasleiding wordt aangelegd, ga je toch na denken over de risico's. Want ge loof me, als het hier ook mis gaat, blijft er niets van ons over." Een landbouwer, wiens boerde rij op nauwelijks vijftig meter van de nieuwe gasleiding staat, wil anoniem wel iets zeggen. Hij wil de onderhandelingen met Fluxys over onteigening van de grond voor de aanleg van de lei ding niet verstoren. Hij voelt zich machteloos. „Want ze doen toch precies wat ze willen. Ik heb ook al tegen de mensen hier gezegd: je kunt nog zoveel pro test aantekenen, daar trekken ze zich toch niets van aan." Hij beurt dat niet tot nauwelijks, vertelde een 49-jarige Axelaar. Samen met een 24-jarige Goese- naar verscheen hij gisteren voor Van Unnik wegens diefstal, sep tember vorig jaar, van twee trai lers in Antwerpen en Middel burg. Het plan voor de diefstal was af komstig van een 42-jarige inwo ner van Kapelle. Die wist wel een manier om snel rijk te wor den. Hij overtuigde de Goese- naar, die op zijn beurt een inwo ner van Sas van Gent en de Axe laar bij de plannen betrok. De Goesenaar huurde een vrachtwagentrekker waarna de heeft overigens wel de indruk dat de medewerkers van Fluxys niets aan het toeval overlaten. De leidingen worden wekelijks met een helicopter gecontro leerd. „Ach als iedereen zich maar aan de regels houdt, hoeft er niets mis te gaan." De buurtbewoners vinden Bel gië te klein voor die enorme transportbuizen. Want overal waar ze in de grond zitten wo nen mensen. „Vlaanderen is één grote bom en je kunt op de klap wachten. Net als in Gellingen", verwoordt Praet de gevoelens. Een woordvoerder van Fluxys verzekert dat alle gemeentebe sturen en brandweerkorpsen langs de pijpleiding regelmatig worden geïnformeerd over de ontwikkelingen. Maar bij ver beide Zeeuws-Vlamingen naar het Antwerps havengebied re den en daar tal van aanhangers doorzochten. Uiteindelijk gin gen ze er vandoor met een trai ler die volstrekt leeg was. Daar kwamen ze pas achter toen ze die aanhanger in Kapelle had den geparkeerd. Om toch nog iets te verdienen, reed het duo vervolgens naar Middelburg. Op een industrieterrein zagen ze een koelwagen staan. Die kop pelden ze binnen een paar minu ten aan en reden weg. Bij thuis komst bleek dat ze 24 pallets diepgevroren friet hadden buit gemaakt. Ze verstopten de koel- schillende brandweerkorpsen in de grensstreek van het Meetjes land wordt dat ontkend. Fluxys kan daarover nog deze week een brief op poten verwachten. Pa trick Goossens van de brand weer van Kaprijke: „We weten helemaal niet waar die gaslei ding precies loopt. Er is bijvoor beeld geen kaart van het tra ject." Eén ding staat wel vast: in het gebied Kapnjke-Sleidinge kruist de gaspijp de weg Bres- kens-IJzendijke-Gent. Saeftinge Vanuit Zelzate loopt sinds '98 ook een dubbele gasleiding via Oost-Zeeuws-Vlaanderen en het Land van Saeftinge naar West-Brabant. Via die leiding - eigendom van Delta en Essent - wagen in een loods en de Kapel- lenaar ging vervolgens op zoek naar een koper. Daar slaagde hij echter niet in. Ook lukte het hem niet de koelwagen te verko pen terwijl die, aldus de Axe laar, in het buitenland toch mak kelijk was te verhandelen. Nieuwsgierigheid Het geronk van de koelwagen wekte na enige tijd de nieuws gierigheid van de politie waarna het niet moeilijk was de dieven bende op te sporen. Vooral om dat de Goesenaar de vrachtwa gentrekker onder eigen naam had gehuurd. wordt gas getransporteerd dat door de Interconector vanuit Groot-Britt'annië onder de Noordzee in Zeebrugge wordt aangevoerd. Delta ziet geen aanleiding voor exra controles op de kwaliteit van deze gasleiding. Volgens M. van Zuilen van Delta worden voortdurend inspecties uitge voerd, zowel visueel als met be hulp van allerlei technieken. Bo vendien weet Gasunie precies welke leidingen waar liggen. Het bedrijf controleert ook wie in de bodem aan het graven is en of dat schadelijk kan zijn voor kabels en leidingen. Delta neemt zelf eveneens poolshoog te bij graafwerk door andere be drijven, als dat tenminste be kend is. Na hun aanhouding zagen de Goesenaar en de inwoner van Axel in dat hun spel uit was en bekenden volledig. Van Unnik kon daar wel waardering voor opbrengen. Rammeloo behandel de het tweetal ook niet als door gewinterde criminelen. Een ge vangenisstraf vond hij dan ook net te hoog gegrepen. Óm die re den eiste hij tegen beide man nen een werkstraf van 240 uur. De Sassenaar was gisteren niet op komen dagen. Hij werd bij verstek veroordeeld tot vier maanden celstraf omdat hij al eerder iets soortgelijks heeft uit gehaald. De inwoner van Kapelle, de be denker van de diefstal, moet bin nenkort voorkomen. Dan moet hij niet alleen terechtstaan voor de diefstal van de trailers, maar ook voor het telen van hennep en het handelen in drugs. door Wout Bareman TERNEUZEN - Rijkswater staat beslist op z'n vroegst in ok tober over een experiment met direct marifoon verkeer tussen de bruggen over het Kanaal van Gent naar Terneuzen en de pas serende scheepvaart. Schippers vereniging Schuttevaer heeft in een brief aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat aange drongen op een snelle invoering van rechtstreeks communicatie tussen brug en schip én andere maatregelen. Nu nog verloopt alle marifoon- verkeer tussen de schepen op het kanaal en het sluis- en brug- personeel via het Coördinatie centrum van Rijkswaterstaat op het sluizencomplex van Terneu zen. Schuttevaer vindt dat een verre van ideale situatie omdat de me dewerkers in dat centrum geen direct beeld hebben van de situa tie bij de bruggen in Sluiskil en Sas van Gent. De afgelopen ja ren drong de schippersvereni ging tevergeefs aan op direct contact met de brugwachters. Die roep werd sterker na twee zware aanvaringen bij de brug van Sluiskil. Maar tot nu toe hield Rijkswaterstaat vast aan het bestaande communicatiesys teem- Alleen op die wijze kan de scheepvaartbegeleiding in goe de banen worden geleid, oor deelt waterstaat. Schuttevaer vindt die opstelling onbegrijpe lijk, temeer daar met alle ande re bruggen in West-Europa wél rechtstreeks contact kan wor den onderhouden. Na de aanvaringen (in 2001 en 2002) en een aantal bijna-aanva- ringen werd wel de afspraak ge maakt dat iedere draai van de kanaalbruggen voortaan via de marifoon wordt aangekondigd. Maar naar andere maatregelen doet waterstaat nog onderzoek. Daarbij gaat het met name om het verbeteren van de signale ring op de brug zelf, wanneer die 's avonds en 's nachts draait (lichtsignalen) en om verplaat sing van de waarschuwingsbor den, die nu op vijfhonderd me ter afstand van de brug staan, naar duizend meter. Bovendien moet een hoogte- schaal worden aangebracht. Woordvoerder E. de Feijter van Rijkswaterstaat Zeeland: „We verwachten dat het onderzoek medio oktober, november kan worden afgerond. Dan wordt be slist of we ingaan op het voor stel van Schuttevaer om gedu rende een half jaar te experimen teren met rechtstreeks marifoon- verkeer tussen de scheepvaart en de bruggen. De verplaatsing van de waarschuwingsborden moeten we landelijk toetsen. Voor de plaats van die borden gelden vaste regels en er moet worden bekeken of we daarvan dienen af te wijken." Spoed Het hoofdbestuur van Schutte vaer maant minister Peijs tot spoed. Ze moet snel geld be schikbaar stellen voor de aan passingen. In de brief wijst de schippersvereniging niet alleen op de veiligheid van de scheep vaart, maar ook op de aanwezig heid van 'een groot chemisch complex in de nabijheid van de brug'. Daarbij wordt gedoeld op Broomchemie. VLISSINGEN - De Vlissingse wethouder P. van der Maden opent komende vrijdag met een paar daverende kanonslagen de jaarlijkse Midzomemachtmarkt op de boulevards van Vlissin gen. Het evenement wordt voor de eenentwintigste maal gehouden. Enkele onderdelen zijn: stand werkers, diverse podia, folklore en oude ambachten en driehon derdvijftig kramen van uiteenlo pende branches. Om half een 's nachts begint een vuurwerk, dat vanaf de hele Vlissingse boulevard te zien zal zijn. De markt wordt vrijdag vanaf twaalf uur opgebouwd. Vanaf dit tijdstip worden de boule vards afgesloten voor het ver keer. Er kan dan niet meer ge parkeerd worden. Zaterdag wordt de markt weer afgebroken vanaf vijf uur 's och tends. door Maurits Sep ROTTERDAM - Waterbedrijf Evides is alweer op het overnamepad. Het Rotter damse bedrijf, dat onlangs is ontstaan uit een fusie van Delta Water en Water bedrijf Europoort, aast op Hydron Zuid-Holland in Gouda. De fusie van Delta Water en WBE is een maand geleden ondertekend. Van dezelf de tijd dateren de eerste contacten tus sen Evides en Hydron. Van onderhande lingen is volgens beide bedrijven nog geen sprake. Zij voeren slechts 'oriënte rende gesprekken'. De bedoeling van Evi des is echter volstrekt duidelijk, zegt di rectiesecretaris J. van Zandbergen: „Sa mengaan, op welke manier dan ook. Of dat nu een fusie is of een overname." Evides is nog volop bezig de nieuwe orga nisatie op poten te zetten. Toch is de kans op een samengaan met Hydron te mooi om te laten liggen, verklaart Van Zandbergen. „Bovendien hebben we nog de tijd. Voordat we klaar zijn met aan el kaar snuffelen en een besluit nemen, is het al eind dit jaar. En als je de fusie dan uitvoert, zit je al ver in 2005." Haast heeft Evides niet, zegt Van Zand bergen. „Maar de tijd is nu wel rijp." Hy dron stelt zich aanzienlijk terughouden der op. „Er is een serieuze vraag gesteld, dus we praten ook serieus", reageert woordvoerder J. Schmaal namens Hy dron. „Maar Evides staat niet bovenaan ons lijstje van meest ideale partners." Hy dron benadrukt vooral de verschillen met Evides. Bedrijven ITet Goudse waterbedlijf maakt drinkwa ter uit grondwater en levert met name aan huishoudens (315.000 aansluitingen) in Gouda en omgeving. Evides werkt voornamelijk met oppervlaktewater en is voor de helft afhankelijk van de waterle vering aan bedrijven Volgens Schmaal biedt een fusie dus wei nig voordelen. Van Zandbergen be schouwt de onderlinge verschillen juist positief: de bedrijven hebben elkaar iets te bieden. Bovendien sluiten de versprei dingsgebieden goed op elkaar aan. Van Zandbergen: „Al tijdens het ont staan van Evides hebben wij gezegd dat dit niet de laatste stap is. Wij kijken voor de verdere toekomst naar de hele provin cie Zuid-Holland als samenwerkingsge bied. Fusie met het waterbedrijf in Den Haag is nu nog niet aan de orde, maar kan dat wel worden." Evides en Hydron Zuid-Holland praten de komende weken verder over de moge lijkheden van fusie of overname. „De deur is zeker niet dicht", zegt Schmaal, ook al vermoedt Hydron dat de motieven van Evides vooral financieel-economisch van aard zijn. Van Zandbergen is wat po sitiever gestemd. „Hydron is in de media wat terughoudender dan in de directieka- woensdag 4 augustus 2004 Deelnemers aan de fietstocht pauzeren in Gapinge. door Nadia Berkelder GAPINGE - Ruim 2500 fietsers hebben gisteren meer dan vijf tig kilometer afgelegd voor Ter- re des Hommes. De traditione le fietstocht voor het goede doel trekt elk jaar meer deelne mers. De stempelpost in Gapinge zorgt voor een heuse verkeer sopstopping in het dorp. Rijen fietsers zigzaggen tussen de au to's door. Even stempelen, kof fie met een bolus, nog naar het toilet in de kerk en weer ver der. De tocht gaat dit jaar via Mid delburg, Gapinge, Grijpskerke, Westkapelle, Biggekerke en Dishoek. Elke stempelpost wordt bemand door vertegen woordigers van één of ander goed doel. In Gapinge loopt Adri Gideon- se te zweten in zijn Zeeuwse boerenpak. Hij zamelt geld in voor de Stichting Roemenië Hulp Midden-Zeeland. De or ganisatie rijdt een paar keer per jaar met een vrachtwagen vol hulpgoederen naar de om geving van Tirgumures. De opslagplaats van de stichting is speciaal voor de dorpentocht omgebouwd tot kantine. Uniek Een medewerker van Terre des Hommes Nederland komt even kijken bij de tocht. Die is uniek voor Nederland, vertelt ze. „Er komen hier mensen uit het hele foto Lex de Meester land. Op het hoofdkantoor worden we regelmatig gebeld met de vraag wanneer het weer is." De opbrengst van de fietstocht gaat dit jaar naar het hospi taalschip Shapla van Terre des Hommes in Bangladesh. Het schip is al klaar, maar voor de inrichting ervan is nog geld no- dig. KNOKKE - Burgemeester Leopold graaf Lippens van Knokke-Heist dreigt de brandonveilige warenhuizen in zijn gemeente te sluiten. Drie van de zeven Knokse waren huizen voldoen niet aan de brandveiligheidsvoorschrif ten. De burgemeester gaf na de zware warenhuisbrand in Pa raguay gisteren aan de brandweer opdracht om onmiddel lijk de zeven warenhuizen in zijn gemeente te controle ren. Het merendeel bleek niet in orde. Bij een nieuwe con trole later op de dag voldeden drie warenhuizen nog al tijd niet aan de brandveiligheidvoorschriften. Het gaat om overtredingen zoals nooduitgangen die afgesloten of versperd zijn of fouten in het evacuatiesysteem. Lippens wil niet langer de verantwoordelijkheid voor de veilig heid op zich nemen en dreigt daarom met sluiting. TERNEUZEN - De afdeling Zeeuws-Vlaanderen van de Socialistische Partij (SP) heeft in een brief aan de gemeen tebesturen van Hulst, Sluis en Terneuzen aandacht ge vraagd voor de stijging van de schuldenlast bij ouderen. Met verschillende Nederlandse ouderenorganisaties maakt de SP zich grote zorgen over de koopkracht van ouderen die alleen van een AOW-uitkering moeten rond komen. Door allerlei kabinetsmaatregelen is de koopkracht van de ouderen fors verminderd en zitten zij tegen of ruim on der de armoedegrens. Via automatische kwijtschelding van gemeentelijke belastingen kan het leed worden ver zacht. Via een rechtstreekse mailing kunnen de gemeen ten de ouderen ook wijzen op bijzondere bijstand zoals de koopkrachtreparatie, waartoe landelijk is besloten en die lokaal uitgevoerd zal worden. SLUISKIL - De scheepvaart op het Kanaal van Gent naar Terneuzen was gisteren tussen acht en negen uur ge stremd. Oorzaak was een stroomstoring bij de brug van Sluiskil. Het aanbod van schepen was op dat moment ove rigens beperkt. Het wegverkeer kon gewoon gebruikma ken van de brug. De storing werd verholpen door mede werkers van Delta. RENESSE - Op de Hogezoom in Renesse is in de nacht van maandag op dinsdag door de politie een 20-jarige man uit Tilburg aangehouden. De man bleek een verkeersbord van een hek te hebben ger demonteerd om het vervolgens mee naar huis te nemen. Dit vergrijp kwam de Tilburger op een boe^e van 120 euro te staan. ZIERIKZEE - In de nacht van maandag op dinsdag is door de politie in een school in Zierikzee een negentienja rige bewoner van die plaats aangehouden. De man was het schoolgebouw binnengedrongen door de toegang te forceren. Toen de politie hem in het magazijn aantrof stond dat blank. De man bleek drie brandkranen te heb ben opengedraaid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 13