Vlamingen ongerust na gasramp
Waterbedrijf Evides op overnamepad
Fietsen voor het goede doel steeds populairder
Verbijstering over gemak
diefstal van vrachtwagentrailers
Onderzoek naar
radioverkeer tussen
bruggen en schepen
Grensbewoners zien aanleg nieuwe leiding langs Zelzate niet zitten
Dronken man
botst tegen
brandweerauto
i Kreekloop in
Westkapelle
Forse straffen
voor hardrijders
Nachtmarkt
op boulevards
Vlissingen
13
Knokke dreigt winkels met sluiting
SP bezorgd over schulden ouderen
Storing stremt scheepvaart
Verkeersbordendief betrapt
Indringer zet magazijn blank
I door Kris Naudts
on Wout Bareman
ZELZATE - Bewoners van de
grensstreek van Oost-Vlaande-
ren maken zich sinds vrijdag
ernstig zorgen over de aanleg
van een nieuwe, grote gaslei
ding in hun achtertuin. Dat ge-
NIEUWDORP - Een dronken au
tomobilist is gistermiddag in
Nieuwdorp tegen een brand
weerwagen gereden.
Het ongeluk gebeurde even na
tweeën op de kruising van de
Hertenweg en de Prinses Mar
grietstraat. Een 33-jarige, uit de
gemeente Borsele afkomstige,
bestuurder van een brandweer
auto reed over de Prinses Mar-
gnetstraat en wilde op de krui
sing rechtsaf slaan. Op dat mo
ment naderde over de Herten-
weg een 57-jarige automobilist
uit dezelfde gemeente. Hij sloeg
rechtsaf en nam daarbij de
bocht zo ruim dat hij tegen de
knkerachterzijde van de brand-
weerauto botste.
De bestuurder van de personen
auto, die later in zijn woning
S werd aangehouden, bleek vol-
gens de politie meer dan vieren-
I half keer de toegestane hoeveel-
i heid alcohol gedronken te heb-
j| ben. Zijn rijbewijs werd ingeno-
men en hij kreeg een dagvaar-
li ding uitgereikt.
WESTKAPELLE - In Westka-
pelle wordt woensdag 11 augus-
ius voor de 108e maal de Kreek-
loop van Westkapelle gehouden.
ij De Kreekloop is een laagdrempe-
lige prestatieloop langs de kreek
van Westkapelle. De afstanden
zijn 2,7 en 5,4 kilometer. De
start is aan de Ridderkerklaan
om 19.30 uur.
door Harold de Puysseleiir
TERNEUZEN - De kantonrech
ter in Terneuzen heeft gisteroch
tend een 25-jarige motorrijder
uit Terneuzen en een 57-jarige
automobilist uit Burgh-Haam-
stede veroordeeld tot forse straf
fen voor snelheidsovertredin
gen.
Kantonrechter A. Melens was
niet onder de indruk van het ver-
ij weer van de Terneuzenaar, die
ij vraagtekens zette bij de be-
ij trouwbaarheid van de agent die
hem bekeurd had omdat hij met
jl 150 kilometer per uur over de
provinciale weg reed: 70 kilome
ter per uur te hard. Aangezien
de agent ergens een verkeerde
■j datum had ingevuld, zou ook de
i geconstateerde snelheid wel
ij met kloppen, betoogde de Ter
neuzenaar.
Op vraag van de rechter gaf hij
I te kennen dat hij zijn rijbewijs
I niet direct nodig had om zijn
werk te kunnen doen. Reden
j voor officier van justitie R. Jeu
ken om te eisen volgens de richt-
i lijn: 560 euro en vier maanden
het rijbewijs kwijt. Melens von-
j ruste conform die eis.
bok de verklaring van de auto-
mobilist uit Burgh-Haamstede
wilde er bij de rechter niet in.
Een agent had vastgesteld dat
j bij met 155 kilometer per uur
gver de rijksweg nabij Oostburg
nad gereden, ofwel 75 kilometer
te hard. Volgens de verdachte
wilde hij een 'bezopen automobi
list' die voor hem reed, inhalen
I en terwijl hij dat deed ging die
J bestuurder ook harder rijden.
«Dit is een smet op mijn bla
zoen", bekende de verdachte.
„Ik rijd al 39 jaar auto, waarvan
36 jaar schadevrij en ik rijd
40.000 kilometer per jaar. Hier
heb ik nachten van wakker gele
gen", aldus de kleine zelfstandi
ge die zijn rijbewijs niet kon mis
sen vanwege zijn werk.
Officier van justitie Jeuken
vond het geen pas geven om zo
hard te gaan rijden om iemand
in te halen. „Dat zou wellicht al
leen een excuus kunnen zijn als
er een bende schietende roof
moordenaars achter je aan zit.
Nu had u ook gas terug kunnen
nemen." Jeuken hield er in zijn
éis wel rekening mee dat de man
uit Burgh zijn rijbewijs nodig
beeft om zijn werk te kunnen
foen. Hij vroeg een bekeuring
van 800 euro en een voorwaarde-
I lijke rijontzegging van vier
I maanden, in plaats van de 525
I euro en vier maanden. Ook hier
vonniste Melens conform de eis.
beurt in opdracht van Fluxys,
de beheerder van het leidingnet
in België. De leiding wordt ge
legd tussen Zelzate en Zoiner-
gem in het Meetjesland.
Na de ramp in Ghislenghien
(Gellingen) bekijken veel bewo
ners in het grensgebied de aan
leg van een nieuw leidingstelsel
met argusogen. „Alleen al de ge
dachte dat hier ook zoiets kan
gebeuren, maakt me zenuwach
tig". zegt een buurtbewoonster
vlakbij de werkzaamheden tus
sen Sleidinge en Lembeke.
Buurtbewoner André Praet:
„We hebben hier al jaren een
gasleiding van Fluxys in de
buurt. Die ligt er al minstens
twintig jaar en eigenlijk waren
we hem al vergeten. Maar na die
door Emile Calon
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter G. van Un-
nik toonde zich gisteren verbijs
terd over het gemak waarmee
vrachtwagentrailers zijn te ste
len. Ook officier van justitie
R. Rammeloo was duidelijk ver
baasd dat zelfs een onervaren
vrachtwagenchauffeur binnen
enkele minuten een volgeladen
trailer kan stelen.
De officier stelde dan ook dat
transportbedrijven hun verant
woordelijkheid moeten nemen
en niet moeten vertrouwen op
de speurzin van de politie. Hij
vindt dat trailers moeten wor
den beveiligd tegen diefstal. „Ie
dereen heeft toch ook een slot
op de voordeur."
TVailers kunnen wel worden be
veiligd, maar in praktijk ge-
ramp in Ghislenghien, die eigen
lijk plaatsvond op het moment
dat hier een tweede gasleiding
wordt aangelegd, ga je toch na
denken over de risico's. Want ge
loof me, als het hier ook mis
gaat, blijft er niets van ons
over."
Een landbouwer, wiens boerde
rij op nauwelijks vijftig meter
van de nieuwe gasleiding staat,
wil anoniem wel iets zeggen. Hij
wil de onderhandelingen met
Fluxys over onteigening van de
grond voor de aanleg van de lei
ding niet verstoren. Hij voelt
zich machteloos. „Want ze doen
toch precies wat ze willen. Ik
heb ook al tegen de mensen hier
gezegd: je kunt nog zoveel pro
test aantekenen, daar trekken
ze zich toch niets van aan." Hij
beurt dat niet tot nauwelijks,
vertelde een 49-jarige Axelaar.
Samen met een 24-jarige Goese-
naar verscheen hij gisteren voor
Van Unnik wegens diefstal, sep
tember vorig jaar, van twee trai
lers in Antwerpen en Middel
burg.
Het plan voor de diefstal was af
komstig van een 42-jarige inwo
ner van Kapelle. Die wist wel
een manier om snel rijk te wor
den. Hij overtuigde de Goese-
naar, die op zijn beurt een inwo
ner van Sas van Gent en de Axe
laar bij de plannen betrok.
De Goesenaar huurde een
vrachtwagentrekker waarna de
heeft overigens wel de indruk
dat de medewerkers van Fluxys
niets aan het toeval overlaten.
De leidingen worden wekelijks
met een helicopter gecontro
leerd. „Ach als iedereen zich
maar aan de regels houdt, hoeft
er niets mis te gaan."
De buurtbewoners vinden Bel
gië te klein voor die enorme
transportbuizen. Want overal
waar ze in de grond zitten wo
nen mensen. „Vlaanderen is één
grote bom en je kunt op de klap
wachten. Net als in Gellingen",
verwoordt Praet de gevoelens.
Een woordvoerder van Fluxys
verzekert dat alle gemeentebe
sturen en brandweerkorpsen
langs de pijpleiding regelmatig
worden geïnformeerd over de
ontwikkelingen. Maar bij ver
beide Zeeuws-Vlamingen naar
het Antwerps havengebied re
den en daar tal van aanhangers
doorzochten. Uiteindelijk gin
gen ze er vandoor met een trai
ler die volstrekt leeg was. Daar
kwamen ze pas achter toen ze
die aanhanger in Kapelle had
den geparkeerd. Om toch nog
iets te verdienen, reed het duo
vervolgens naar Middelburg. Op
een industrieterrein zagen ze
een koelwagen staan. Die kop
pelden ze binnen een paar minu
ten aan en reden weg. Bij thuis
komst bleek dat ze 24 pallets
diepgevroren friet hadden buit
gemaakt. Ze verstopten de koel-
schillende brandweerkorpsen in
de grensstreek van het Meetjes
land wordt dat ontkend. Fluxys
kan daarover nog deze week een
brief op poten verwachten. Pa
trick Goossens van de brand
weer van Kaprijke: „We weten
helemaal niet waar die gaslei
ding precies loopt. Er is bijvoor
beeld geen kaart van het tra
ject." Eén ding staat wel vast: in
het gebied Kapnjke-Sleidinge
kruist de gaspijp de weg Bres-
kens-IJzendijke-Gent.
Saeftinge
Vanuit Zelzate loopt sinds '98
ook een dubbele gasleiding via
Oost-Zeeuws-Vlaanderen en het
Land van Saeftinge naar
West-Brabant. Via die leiding -
eigendom van Delta en Essent -
wagen in een loods en de Kapel-
lenaar ging vervolgens op zoek
naar een koper. Daar slaagde
hij echter niet in. Ook lukte het
hem niet de koelwagen te verko
pen terwijl die, aldus de Axe
laar, in het buitenland toch mak
kelijk was te verhandelen.
Nieuwsgierigheid
Het geronk van de koelwagen
wekte na enige tijd de nieuws
gierigheid van de politie waarna
het niet moeilijk was de dieven
bende op te sporen. Vooral om
dat de Goesenaar de vrachtwa
gentrekker onder eigen naam
had gehuurd.
wordt gas getransporteerd dat
door de Interconector vanuit
Groot-Britt'annië onder de
Noordzee in Zeebrugge wordt
aangevoerd.
Delta ziet geen aanleiding voor
exra controles op de kwaliteit
van deze gasleiding. Volgens M.
van Zuilen van Delta worden
voortdurend inspecties uitge
voerd, zowel visueel als met be
hulp van allerlei technieken. Bo
vendien weet Gasunie precies
welke leidingen waar liggen.
Het bedrijf controleert ook wie
in de bodem aan het graven is
en of dat schadelijk kan zijn
voor kabels en leidingen. Delta
neemt zelf eveneens poolshoog
te bij graafwerk door andere be
drijven, als dat tenminste be
kend is.
Na hun aanhouding zagen de
Goesenaar en de inwoner van
Axel in dat hun spel uit was en
bekenden volledig. Van Unnik
kon daar wel waardering voor
opbrengen. Rammeloo behandel
de het tweetal ook niet als door
gewinterde criminelen. Een ge
vangenisstraf vond hij dan ook
net te hoog gegrepen. Óm die re
den eiste hij tegen beide man
nen een werkstraf van 240 uur.
De Sassenaar was gisteren niet
op komen dagen. Hij werd bij
verstek veroordeeld tot vier
maanden celstraf omdat hij al
eerder iets soortgelijks heeft uit
gehaald.
De inwoner van Kapelle, de be
denker van de diefstal, moet bin
nenkort voorkomen. Dan moet
hij niet alleen terechtstaan voor
de diefstal van de trailers, maar
ook voor het telen van hennep
en het handelen in drugs.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Rijkswater
staat beslist op z'n vroegst in ok
tober over een experiment met
direct marifoon verkeer tussen
de bruggen over het Kanaal van
Gent naar Terneuzen en de pas
serende scheepvaart. Schippers
vereniging Schuttevaer heeft in
een brief aan minister Peijs van
Verkeer en Waterstaat aange
drongen op een snelle invoering
van rechtstreeks communicatie
tussen brug en schip én andere
maatregelen.
Nu nog verloopt alle marifoon-
verkeer tussen de schepen op
het kanaal en het sluis- en brug-
personeel via het Coördinatie
centrum van Rijkswaterstaat op
het sluizencomplex van Terneu
zen.
Schuttevaer vindt dat een verre
van ideale situatie omdat de me
dewerkers in dat centrum geen
direct beeld hebben van de situa
tie bij de bruggen in Sluiskil en
Sas van Gent. De afgelopen ja
ren drong de schippersvereni
ging tevergeefs aan op direct
contact met de brugwachters.
Die roep werd sterker na twee
zware aanvaringen bij de brug
van Sluiskil. Maar tot nu toe
hield Rijkswaterstaat vast aan
het bestaande communicatiesys
teem-
Alleen op die wijze kan de
scheepvaartbegeleiding in goe
de banen worden geleid, oor
deelt waterstaat. Schuttevaer
vindt die opstelling onbegrijpe
lijk, temeer daar met alle ande
re bruggen in West-Europa wél
rechtstreeks contact kan wor
den onderhouden.
Na de aanvaringen (in 2001 en
2002) en een aantal bijna-aanva-
ringen werd wel de afspraak ge
maakt dat iedere draai van de
kanaalbruggen voortaan via de
marifoon wordt aangekondigd.
Maar naar andere maatregelen
doet waterstaat nog onderzoek.
Daarbij gaat het met name om
het verbeteren van de signale
ring op de brug zelf, wanneer
die 's avonds en 's nachts draait
(lichtsignalen) en om verplaat
sing van de waarschuwingsbor
den, die nu op vijfhonderd me
ter afstand van de brug staan,
naar duizend meter.
Bovendien moet een hoogte-
schaal worden aangebracht.
Woordvoerder E. de Feijter van
Rijkswaterstaat Zeeland: „We
verwachten dat het onderzoek
medio oktober, november kan
worden afgerond. Dan wordt be
slist of we ingaan op het voor
stel van Schuttevaer om gedu
rende een half jaar te experimen
teren met rechtstreeks marifoon-
verkeer tussen de scheepvaart
en de bruggen. De verplaatsing
van de waarschuwingsborden
moeten we landelijk toetsen.
Voor de plaats van die borden
gelden vaste regels en er moet
worden bekeken of we daarvan
dienen af te wijken."
Spoed
Het hoofdbestuur van Schutte
vaer maant minister Peijs tot
spoed. Ze moet snel geld be
schikbaar stellen voor de aan
passingen. In de brief wijst de
schippersvereniging niet alleen
op de veiligheid van de scheep
vaart, maar ook op de aanwezig
heid van 'een groot chemisch
complex in de nabijheid van de
brug'. Daarbij wordt gedoeld op
Broomchemie.
VLISSINGEN - De Vlissingse
wethouder P. van der Maden
opent komende vrijdag met een
paar daverende kanonslagen de
jaarlijkse Midzomemachtmarkt
op de boulevards van Vlissin
gen.
Het evenement wordt voor de
eenentwintigste maal gehouden.
Enkele onderdelen zijn: stand
werkers, diverse podia, folklore
en oude ambachten en driehon
derdvijftig kramen van uiteenlo
pende branches.
Om half een 's nachts begint een
vuurwerk, dat vanaf de hele
Vlissingse boulevard te zien zal
zijn.
De markt wordt vrijdag vanaf
twaalf uur opgebouwd. Vanaf
dit tijdstip worden de boule
vards afgesloten voor het ver
keer. Er kan dan niet meer ge
parkeerd worden.
Zaterdag wordt de markt weer
afgebroken vanaf vijf uur 's och
tends.
door Maurits Sep
ROTTERDAM - Waterbedrijf Evides is
alweer op het overnamepad. Het Rotter
damse bedrijf, dat onlangs is ontstaan
uit een fusie van Delta Water en Water
bedrijf Europoort, aast op Hydron
Zuid-Holland in Gouda.
De fusie van Delta Water en WBE is een
maand geleden ondertekend. Van dezelf
de tijd dateren de eerste contacten tus
sen Evides en Hydron. Van onderhande
lingen is volgens beide bedrijven nog
geen sprake. Zij voeren slechts 'oriënte
rende gesprekken'. De bedoeling van Evi
des is echter volstrekt duidelijk, zegt di
rectiesecretaris J. van Zandbergen: „Sa
mengaan, op welke manier dan ook. Of
dat nu een fusie is of een overname."
Evides is nog volop bezig de nieuwe orga
nisatie op poten te zetten. Toch is de
kans op een samengaan met Hydron te
mooi om te laten liggen, verklaart Van
Zandbergen. „Bovendien hebben we nog
de tijd. Voordat we klaar zijn met aan el
kaar snuffelen en een besluit nemen, is
het al eind dit jaar. En als je de fusie dan
uitvoert, zit je al ver in 2005."
Haast heeft Evides niet, zegt Van Zand
bergen. „Maar de tijd is nu wel rijp." Hy
dron stelt zich aanzienlijk terughouden
der op. „Er is een serieuze vraag gesteld,
dus we praten ook serieus", reageert
woordvoerder J. Schmaal namens Hy
dron. „Maar Evides staat niet bovenaan
ons lijstje van meest ideale partners." Hy
dron benadrukt vooral de verschillen
met Evides.
Bedrijven
ITet Goudse waterbedlijf maakt drinkwa
ter uit grondwater en levert met name
aan huishoudens (315.000 aansluitingen)
in Gouda en omgeving. Evides werkt
voornamelijk met oppervlaktewater en is
voor de helft afhankelijk van de waterle
vering aan bedrijven
Volgens Schmaal biedt een fusie dus wei
nig voordelen. Van Zandbergen be
schouwt de onderlinge verschillen juist
positief: de bedrijven hebben elkaar iets
te bieden. Bovendien sluiten de versprei
dingsgebieden goed op elkaar aan.
Van Zandbergen: „Al tijdens het ont
staan van Evides hebben wij gezegd dat
dit niet de laatste stap is. Wij kijken voor
de verdere toekomst naar de hele provin
cie Zuid-Holland als samenwerkingsge
bied. Fusie met het waterbedrijf in Den
Haag is nu nog niet aan de orde, maar
kan dat wel worden."
Evides en Hydron Zuid-Holland praten
de komende weken verder over de moge
lijkheden van fusie of overname. „De
deur is zeker niet dicht", zegt Schmaal,
ook al vermoedt Hydron dat de motieven
van Evides vooral financieel-economisch
van aard zijn. Van Zandbergen is wat po
sitiever gestemd. „Hydron is in de media
wat terughoudender dan in de directieka-
woensdag 4 augustus 2004
Deelnemers aan de fietstocht pauzeren in Gapinge.
door Nadia Berkelder
GAPINGE - Ruim 2500 fietsers
hebben gisteren meer dan vijf
tig kilometer afgelegd voor Ter-
re des Hommes. De traditione
le fietstocht voor het goede
doel trekt elk jaar meer deelne
mers.
De stempelpost in Gapinge
zorgt voor een heuse verkeer
sopstopping in het dorp. Rijen
fietsers zigzaggen tussen de au
to's door. Even stempelen, kof
fie met een bolus, nog naar het
toilet in de kerk en weer ver
der.
De tocht gaat dit jaar via Mid
delburg, Gapinge, Grijpskerke,
Westkapelle, Biggekerke en
Dishoek. Elke stempelpost
wordt bemand door vertegen
woordigers van één of ander
goed doel.
In Gapinge loopt Adri Gideon-
se te zweten in zijn Zeeuwse
boerenpak. Hij zamelt geld in
voor de Stichting Roemenië
Hulp Midden-Zeeland. De or
ganisatie rijdt een paar keer
per jaar met een vrachtwagen
vol hulpgoederen naar de om
geving van Tirgumures. De
opslagplaats van de stichting is
speciaal voor de dorpentocht
omgebouwd tot kantine.
Uniek
Een medewerker van Terre des
Hommes Nederland komt even
kijken bij de tocht. Die is uniek
voor Nederland, vertelt ze. „Er
komen hier mensen uit het hele
foto Lex de Meester
land. Op het hoofdkantoor
worden we regelmatig gebeld
met de vraag wanneer het weer
is."
De opbrengst van de fietstocht
gaat dit jaar naar het hospi
taalschip Shapla van Terre des
Hommes in Bangladesh. Het
schip is al klaar, maar voor de
inrichting ervan is nog geld no-
dig.
KNOKKE - Burgemeester Leopold graaf Lippens van
Knokke-Heist dreigt de brandonveilige warenhuizen in
zijn gemeente te sluiten. Drie van de zeven Knokse waren
huizen voldoen niet aan de brandveiligheidsvoorschrif
ten.
De burgemeester gaf na de zware warenhuisbrand in Pa
raguay gisteren aan de brandweer opdracht om onmiddel
lijk de zeven warenhuizen in zijn gemeente te controle
ren. Het merendeel bleek niet in orde. Bij een nieuwe con
trole later op de dag voldeden drie warenhuizen nog al
tijd niet aan de brandveiligheidvoorschriften. Het gaat
om overtredingen zoals nooduitgangen die afgesloten of
versperd zijn of fouten in het evacuatiesysteem. Lippens
wil niet langer de verantwoordelijkheid voor de veilig
heid op zich nemen en dreigt daarom met sluiting.
TERNEUZEN - De afdeling Zeeuws-Vlaanderen van de
Socialistische Partij (SP) heeft in een brief aan de gemeen
tebesturen van Hulst, Sluis en Terneuzen aandacht ge
vraagd voor de stijging van de schuldenlast bij ouderen.
Met verschillende Nederlandse ouderenorganisaties
maakt de SP zich grote zorgen over de koopkracht van
ouderen die alleen van een AOW-uitkering moeten rond
komen.
Door allerlei kabinetsmaatregelen is de koopkracht van
de ouderen fors verminderd en zitten zij tegen of ruim on
der de armoedegrens. Via automatische kwijtschelding
van gemeentelijke belastingen kan het leed worden ver
zacht. Via een rechtstreekse mailing kunnen de gemeen
ten de ouderen ook wijzen op bijzondere bijstand zoals de
koopkrachtreparatie, waartoe landelijk is besloten en die
lokaal uitgevoerd zal worden.
SLUISKIL - De scheepvaart op het Kanaal van Gent
naar Terneuzen was gisteren tussen acht en negen uur ge
stremd. Oorzaak was een stroomstoring bij de brug van
Sluiskil. Het aanbod van schepen was op dat moment ove
rigens beperkt. Het wegverkeer kon gewoon gebruikma
ken van de brug. De storing werd verholpen door mede
werkers van Delta.
RENESSE - Op de Hogezoom in Renesse is in de nacht
van maandag op dinsdag door de politie een 20-jarige
man uit Tilburg aangehouden.
De man bleek een verkeersbord van een hek te hebben ger
demonteerd om het vervolgens mee naar huis te nemen.
Dit vergrijp kwam de Tilburger op een boe^e van 120 euro
te staan.
ZIERIKZEE - In de nacht van maandag op dinsdag is
door de politie in een school in Zierikzee een negentienja
rige bewoner van die plaats aangehouden. De man was
het schoolgebouw binnengedrongen door de toegang te
forceren. Toen de politie hem in het magazijn aantrof
stond dat blank. De man bleek drie brandkranen te heb
ben opengedraaid.