Spaanse zit tussen twee vuren in
PZC
Slimmer werken is te verkiezen
boven week van veertig uur
PZC
Ramp in Darfoer
treft heel Soedan
HAL verpandt zijn
hart aan Rotterdam
Boek is aanklacht tegen laks beleid overheid met bosbranden
3 augustus 1954
te gast
dinsdag 3 augustus 2004
door Bob Kroon
Als de humanitaire crisis
in Darfoer niet wordt
opgelost, wankelt ook het
vredesakkoord voor het
zuiden van Soedan en wordt
het hele land met ontwrich
ting bedreigd. Dat staat te
lezen in een vernietigend
rapport van Francis M. Deng,
de speciale gevolmachtigde
van VN secretaris-generaal
Kofi Annan voor ontheem
den.
Pikant detail is dat Deng zelf
een Soedanees is, die naar ei
gen zeggen 'volledige toegang
en gehoor' vond bij zijn land
genoten in Khartoem. Daar
beweerden de autoriteiten er
alles aan te doen om een te
rugkeer van de vluchtelingen
uit Darfoer te bewerkstelli
gen en de terroristen van de
Janjaweed-milities niet 'straf
feloos te laten'.
Maar de beloften sporen niet
met de realiteit, zegt Deng,
die vorige week behalve Khar
toem ook de regio Darfoer en
de vluchtelingenkampen be
zocht. Meer dan 1,3 miljoen
ontheemden en tienduizen
den doden heeft de terreur te
gen de zwarte Afrikaanse be
volking van Darfoer tot dus
ver opgeleverd.
De Veiligheidsraad van de
Verenigde Naties dreigt Soe
dan met sancties, maar het
Arabisch-islamitische regime
van Omar el Bashir in Khar
toem lijkt zich daarvan wei
nig aan te trekken. „In tegen
stelling tot de officiële verkla
ringen over een verbetering
van de veiligheid, houden de
aanvallen en verkrachtingen
aan", zegt Deng. „Ontheem
den, die onder druk van de re
gering schoorvoetend huis
waarts gaan, staan opnieuw
bloot aan moorddadig ge
weld."
Vrees
Hoewel de vluchtelingen in
de door de VN-vluchtelinge-
norganisatie UNHCR beheer
de kampen redelijk veilig
zijn, durft geen mens nas:
buiten, omdat de bereden Jar-
jaweed nog overal te vuur J
te zwaard de zwarte bevol;
king terroriseert. „Ik was bli1
met de verzekering van
Soedanese minister van Just!
tie, dat de schenders van a]
mensenrechten niet vrij®
zullen gaan", schrijft Dengs!
zijn rapport aan secretaris-gs-!
neraal Kofi Annan. „Mat;
men zegt dat het moeilijks1
om met harde bewijzen te W'
men."
Ondanks officiële ontkennit!
gen dat de Soedanese over!
heid heult met de Jan j a wee:
zegt Deng over 'betrouwbaa!
bewijsmateriaal' te beschik-1
ken, dat het tegendeel het g&'j
val is. „De regering dient t!
eerste instantie paal en peii;
te stellen aan de voortduur
de onveiligheid en eerlijk m
open samen te werken met él
internationale gemeet!
schap."
Er zijn nu negen internations-
le waarnemers in en om Das-
foer gestationeerd, maar
aantal schiet zwaar tekort!
Hetzelfde geldt voor de dono:-
hulp. De medewerking vanè!
Soedanese autoriteiten is ooi
niet overtuigend, constate®!
Deng" in zijn rapport.
Identiteitscrisis
„Visa voor buitenlandse hulp
verleners worden mondjes
maat en met een beperk
tijdsduur verstrekt en all;
vluchten voor medische- ei
voedselhulp moeten tevore
in Khartoem worden aange
meld."
Deng beschijft het drama ii
zijn land als een 'tragischer
tientallen jaren durende idee-,
titeitscrisis', die wordt ge
voed door rassendiscrimina
tie en religieuze tegenstelliF
gen. „Als het drama in Dar
foer niet wordt opgelost
komt ook het jaren bevochte;
vredesakkoord in het zuide
van Soedan op losse schro®
ven te staan, en krijgt he
land er nog een humanitair
catastrofe bij", conclude®
Deng. GPD
mensen absoluut niet weten wat
ze moeten doen bij een bos
brand.
„Omdat ze nergens op voorbe
reid zijn en geen voorlichting
krijgen, doen ze in hun paniek
juist de verkeerde dingen." Het
bewijs, zijn volgens haar de vier
mensen die vorig jaar in hun au
to verbrandden toen ze op de
vlucht sloegen. Als ze thuis wa
ren gebleven hadden ze het over
leefd, want hun woning bleef on
beschadigd.
„Wij zelf wisten ook absoluut
niet wat we moesten doen. Onze
mannen gingen met hun tracto
ren het bos in om brandvrije
zones te maken en wij wouwen
probeerden de huizen te redden
door ze nat te houden. Twee wo
ningen, waar de mensen niet
thuis waren, zijn afgebrand. Het
was een complete chaos. Brand
weer en medische hulp hebben
we hier al die dagen niet ge
zien."
Australië
Florinda wil dat Spanje een
voorbeeld neemt aan Australië,
waar de overheid draaiboeken
heeft gemaakt en goed is voorbe
reid op bosbranden. De eigena
ren van de bossen worden ge
dwongen om ze schoon te hou
den en brandwerende zones te
maken.
Volgens de gegevens van het mi
nisterie van Milieu is in Spanje
de afgelopen tien jaar anderhalf
miljoen ha bos verloren gegaan.
Dat is vijf procent van het totale
areaal. Voor Florinda is het on
begrijpelijk dat een overheid elk
jaar dergelijke dramatische cij
fers publiceert en er vervolgens
helemaal niets aan doet. Het eni
ge waar ze zich druk om maken
zijn de bestrijdingsmiddelen.
Steeds maar meer blusvliegtui
gen en brandweerauto's aan
schaffen. Maar als die moeten
uitrukken is het al te laat.
„Onze mediterrane bossen zijn
erg brandgevaarlijk. Dat weten
we. Het risico loert om de hoek.
Vanwege de gemakzucht waar
mee we met onze natuur om
springen, krijgen we woeg of
laat de rekening gepresen
teerd." GPD
door Henk van den Boom
'Zoals elke zomer gaan ook dit
jaar in Spanje en Portugal dui
zenden hectaren bos in vlam
men op. En zoals elke zomer
laaien de politieke discussies
over maatregelen hoog op. Maar
er gebeurt niet veel, zegt Florin
da Plans die zes jaar geleden
zelf slachtoffer werd van een
van de ergste branden ooit.
'Daarna voerde ze een vergeefse
strijd, 'Tussen twee vuren', zo
als ze het zelf noemt in haar
boek.
Spanning
Als het sein brand meester
wordt gegeven, prijst president
Jordi Pujol van de deelregio Ca-
talonië zich op de druk bezochte
persconferentie gelukkig dat er
geen mensenlevens zijn te be
treuren.
„Maar hij vergeet er één, dat
van mijn man", zegt-Florinda,
de echtgenote van Francesc.
„Hij was kerngezond, maar zijn
lichaam kon deze spanning niet
aan. Er was in de verste verte
geen hulp te krijgen. Toen uit
eindelijk een bewiende huisarts
uit de dichtstbijzijnde stad met
gevaar voor eigen leven door de
brandende bossen naar ons dorp
kwam, was het te laat."
Florinda Plans is nog altijd zeer
triest gestemd. En vandaag,
wanneer elders in Spanje weder
om de bossen branden en men
sen omkomen, wordt ze op
nieuw heel boos. Ze zit op een'
open plek aan een natuurstenen
tafel in het enige stukje bos ach
ter haar huis dat gespaard is ge
bleven. Rondom zijn de heuvels
nog kaal, met slechts een paar
bomen en ruig struikgewas, afge
wisseld met graanvelden en var-
kensschuren. „Het landschap is
radicaal veranderd", zegt ze.
Florinda heeft het allemaal op
geschreven in haar boek Tussen
twee vuren. De dubbelzinnige ti
tel slaat op de periode tussen de
twee grote branden in 1994 en
1998. Maar het is ook een verwij
zing naar het andere vuur waar
tegen ze heeft gestreden: de mid
delmatigheid van de politici en
hun onkunde en onwil.
Het boek gaat over bestuurders
die na de brand van zes jaar ge
leden exact hetzelfde beloofden
als in 1994 toen het ook mis
ging in Solsones. De twee vrij
wel identieke lijstjes met fraaie
beloftes en voornemens staan
schrijnend naast elkaar afge
drukt in haar boek. Ze moeten
nu, .tien en zes jaar later, nóg
worden uitgevoerd.
Florinda heeft er lezingen over
gegeven als presidente van de
burgerbeweging die de overhe
den wilde dwingen om maatrege-
len te nemen. „Preventie, de bos
sen schoon houden, een goede or
ganisatie opzetten, mensen in
formeren en bewust maken. Het
is allemaal heel simpel", vindt
ze.
Opgebrand
Maar na zes jaar heeft Florinda
de strijd gestaakt. „Ik ben zelf
opgebrand. Ik kan het niet
meer. Politici willen maar één
ding en dat is de verkiezingen
winnen. Verder helemaal niets."
Het ergste vindt Plans dat de
Het is 1998. De grootste bos
brand sinds jaren houdt Spanje
in zijn greep. Op 19 juli begint
het vuur als een razende om
zich heen te grijpen in de lariks-
bossen van Solsones, een groot
natuurgebied in Aragon, een
paar honderd kilometer ten
noordoosten van Barcelona. De
hete wind jaagt de vlammen van
heuveltop naar heuveltop. In
vier dagen worden 27.000 ha
bos in de as gelegd.
De bemanning van een blusvliegtuig aan het werk in het zuiden van Spanje. In dat land ging de afgelopen tien jaar anderhalf miljoen
hectare bos verloren, alle mooie beloften voor een beter beleid ten spijt. foto Alejandro Ruesga/RTR
Politie en brandweer waren
vergeten om Freixinet te
evacueren. Het dorpje met zijn
honderd inwoners stond ge
woon niet aangegeven op de
kaarten die door de rampenbe
strijders werden gebruikt. Toen
de bewoners na twee dagen
wanhopig vechten tegen het op
rukkende vuur besloten om te
vluchten, zakte de 47-jarige
Francesc Plans in elkaar voor
dat hij in de auto kon stappen.
Hij overleed aan een hartaan
val.
door Hans Roodenburq
De Amerikaanse Holland
America Line (HAL) is
er meer dan ooit van over
tuigd dat de Rotterdamse
roots van de rederij moeten
worden gekqesterd. De pu
blieke belangstelling voor
het nieuwste HAL-schip Wes-
terdam was het afgelopen
weekeinde echter niet zo over
weldigend als vorig jaar bij
de viering van het 130-jarig
bestaan. HAL had toen twee
cruiseschepen, het vlaggen
schip Rotterdam en de Ooster-
dam, aan de Wilhelminakade
liggen, de oorspronkelijke
thuisbasis. Zaterdag para
deerden tienduizenden men
sen over de Erasmusbrug om
een blik op de nieuwste aan
winst van de HAL te werpen.
Hoewel HAL zijn Nederland
se afkomst nooit verioochen-
de, alle schepen staan nog
steeds in de Maasstad geregis
treerd, willen de Amerikaan
se eigenaren de historische
banden met Rotterdam nieuw
leven inblazen. Zo is het be
drijf met 50.000 euro hoofd
sponsor van de tentoonstel
ling in het Maritiem Museum,
waar men in een paar uur
heel aardig op de hoogte
wordt gebracht van verhalen
over de Rotterdamse rederij.
President-directeur Stein
Kruse (van Noorse afkomst)
van de cruiseoperaties speel
de zaterdag handig in op het
algemeen gevoel dat de HAL
nog steeds een beetje van Rot
terdam is. „Het is te hopen
dat zij allen ooit een cruise
willen maken met ons, want
dat zal ons bedrijf zeer ten
goede komen", wees hij op de
kijkers op de kade.
Amerikaanse prijzen
Zij moeten, dan wel een aardi
ge duit neertellen. De goed
koopste mogelijkheid (binnen
hut) is een cruise op de Mid
dellandse Zee voor circa 1700
euro, waarbij de vliegreis
daar naartoe nog niet is inbe
grepen. Hoewel alle overvloe
dige maaltijden aan boord
wel in de prijs zitten, is men
dan nog lang niet klaar. Een
biertje aan boord kost ruim
.vier euro en een glas gewone
witte wijn ruim vijf euro. Een
wat betere soort komt al op
acht euro. Amerikaanse prij
zen dus.
HAL is ondertussen bezig om
de wat oudere bestaande sche
pen te verbeteren en nog aan
trekkelijker te maken voor
het verwennen van zijn klan
ten. Alleen al met dit pro
gramma is tot eind 2006 225
miljoen dollar gemoeid. Hier
mee moet HAL zich als leiden
de vijfsterren-rederij handha
ven. Dat geld moet natuurlijk
ook weer worden terugver
diend, dus de kans dat de crui-
seprijzen zullen zakken, is
vrijwel nihil. Prijzenslagen zo
als op bijna alle andere vakan-
tiemarkten in periodes van te
veel aanbood en te weinig
vraag zijn in de cruisesector
niet te verwachten.
Kruse onderstreepte zaterdag
het belang voor Nederland nu
de rederij Rotterdam heront
dekte. Vóór vorig jaar, toen
het 130-jarig jubileum is ge
vierd, kwamen de schepen
bijna nooit in de thuishaven.
Volgens Kruse zijn de activi
teiten alleen dit jaar in Neder
land al goed voor een econo
mische injectie van 107 mil
joen euro.
Containers
Hoe mooi ook, deze economi
sche waarde is zeer relatief
als men die vergelijkt met een
aantal aankomsten en afvaar
ten van containerschepen in
Rotterdam. Daarmee is veel
meer geld en werkgelegen
heid gemoeid. Het is niet zo
precies uitgerekend, maar de
overslag, de aan- en afvoer en
het soms ook verpakken en
uitpakken van één container
zijn al goed voor een economi
sche waarde van minstens dui
zend euro. En als men dan na
gaat dat in Rotterdam jaar
lijks zeven miljoen containers
worden gelost en geladen, is
er sprake van geheel andere
economische grootheden.
Het is natuurlijk wel zo dat
cruiseschepen misschien
meer tot de verbeelding spre
ken dan vrachtschepen. Ze
zorgen ervoor dat een haven
meer allure krijgt. Havenwet
houder Van der Sluis van
Rotterdam: „Cruiseschepen
brengen het gevoel in de stad
terug dat Rotterdam een we
reldhaven heeft." GPD
Ontgroening, vergrijzing, toene
mende concurrentie, zwak inno
vatief vermogen en beperkte pro
ductiviteitsgroei bedreigen de
concurrentiepositie van de Ne
derlandse bedrijven. FNV Bond
genoten is dat met kabinet en
werkgevers eens. Overheid en
werkgevers zoeken de oplossing
in meer en langer werken, maar
de grootste vakbond ziet meer
in slimm.er werken.
door Fredy Peltzer
Meer werken betekent een
werkweek van 40 uur te
gen hetzelfde salaris en minder
vrije dagen. Kabinet en werkge
vers stellen dat wij minder wer
ken dan andere Europese lan
den. Het verschil wordt echter
volledig verklaard door ons ho
ge aantal deeltijdwerkers.
Deeltijdwerk is de motor achter
de groei van Nederland in de
tweede helft van de jaren negen
tig. De productiviteit met het
zelfde aantal mensen groeide
toen met een schamele ander
half procent per jaar.
Opnieuw menen kabinet en
werkgevers dat meer werken
leidt tot goedkopere arbeid en
daarmee tot economische groei
en werkgelegenheid. Er is ech
ter iets veranderd, er is nu geen
werk beschikbaar. Dit beleid
leidt tot 50.000 extra werklozen
per jaar. (Conclusie op basis van
de CPB notitie De macro-econo
mische effecten van arbeidsduur-
verlenging (2004)).
Het gaat bij deze extra werklo
zen om mensen die op minimale
voorzieningen zullen terugval
len. Voor een land dat tot de eco
nomische top van Europa wil ho
ren, is dit een merkwaardige
strategie. Zeker omdat onze
loonkosten al concurrerend zijn.
Chinees niveau
Uit het werkgeversrapport Ne
derland moet actiever blijkt dat
landen als Duitsland, Groot-
Brittanië en Denemarken hoge
re loonkosten per uur hebben.
De economische top zullen we
echt niet halen met loonkosten
op Chinees niveau.
Het kabinet meent ook dat een
soepeler ontslagrecht naar
Deens model tot meer banen
leidt. Daarbij wordt vergeten
dat Denemarken actief beleid
voert om mensen van werk naar
werk te begeleiden. Laat dat
laatste nou net ook het beleid
van de Nederlandse vakbewe
ging zijn-
Kabinet en werkgevers vinden
dat er langer moet worden ge
werkt. Hiervoor is 'activerend
sociaal beleid' ontwikkeld. Vol
gens het woordenboek betekent
dat: bezuinigingen. Het doel is
dat minstens 100.000 oudere
mensen extra op de arbeids
markt komen of blijven. (Dit
aantal is berekend op basis van
CBS Statline.) Hierdoor worden
100.000 jongeren van de arbeids
markt verdrongen en deels wor
den ouderen werkzoekend.
Doordat het kabinet VUT en pre
pensioen om zeep heeft gehol
pen komt er zelfs een veel grote
re groep senioren op de arbeids
markt: circa een half miljoen
mensen. Zo wordt de doelstel
ling alleen maar gehaald door
mensen uit VUT of prepensioen
de WW of de bijstand in te ja
gen.
Sociale innovatie oftewel slim
mer werken krijgt helaas wat
minder publiciteit. Slimmer wer
ken houdt in dat arbeid beter
wordt georganiseerd. Hierdoor
ontstaat meer productie per per
soon. De vakbonden FNV Bond
genoten, CNV Bedrijvenbond en
de Unie en de werkgeversvereni
ging AWVN hebben een innova
tieplatform gevormd waarin het
thema 'slimmer werken' op
CAO-niveau verder is uitge
werkt. Hierbij zijn reeds aan
sprekende successen geboekt.
Zo is bij papierfabriek SCA in
Tilburg een nieuw ouderenbe
leid geïntroduceerd, waarbij
werknemers boven de 55 jaar
een duobaan kunnen krijgen te
gen 80 procent van hun salaris.
Dit heeft als voordelen: minder
ziekteverzuim onder deze groep,
nieuwe instroom doordat er va
catures worden gecreëerd. Oude
ren hebben een goede deal én bij
ziekte of vakantie 'van de één
kan de ander het werk tijdelijk
overnemen.
Schoonmaaksector
Een ander voorbeeld komt uit
de schoonmaaksector, waarbij
roosters dusdanig zijn aange
past, dat de werknemers niet al
leen maar nachtdiensten hoeven
te draaien. Voordelen: gezonder
VERDRONKEN - In Domburg
en in Bloemendaal zijn badgas
ten in zee verdronken.
In Domburg werd een 22-jari-
ge jongeman onwel tijdens het
zwemmen. Pogingen om hem
te redden faalden. In Bloemen
daal kon een achttienjarige
jongen door de sterke stro
ming het strand niet meer be
reiken.
OVERSTROMINGEN - In Per-
zië, Oost-Pakistan en India
zijn vele tienduizenden men
sen dakloos geworden als ge
volg van overstromingen. Ten
noord-westen van de Perzi
sche hoofdstad Teheran zijn
ten minste 180 mensen om t<
leven gekomen.
GUATEMALA - In Guatem
la-stad zijn hevige gevecht!
uitgebroken. Enkele wekenj
leden pleegde kolonel Arm
een coupe. Delen van het leg
zijn nu in opstand gekomen!
gen het regime van Armas.
KOUDÉ MAAND - Juli 19)
was te koud, te somber en:
nat. Geen enkele dag kreeg b
predikaat 'zomers'. Met eeng
middelde temperatuur
14,3 graden was de afg'elop?
maand de koudste juli sinï
1919.
Door het kabinetsbeleid worden jongeren uit bet arbeidsproces gestoten. Voor hen wordt het zoeken in
de kaartenbakken van het CWI. foto GPD
werken met een lager ziektever
zuim tot gevolg. Het zou goed
zijn als arbeidsmarkthervormin
gen worden overgelaten aan vak
bonden en werkgevers. Wan
neer het kabinet verstandige
doelstellingen zou combineren
met voldoende ruimte om deze
in CAO-afspraken tot stand te
brengen, zouden we rimpelloos
de arbeidsmarkt kunnen hervor
men.
Helaas geeft het kabinet de voor
keur aan een ramkoers. Het ge
kozen beleid leidt vooral tot
extra werkloosheid. Daarnaast
veroorzaakt het veel onrust,
waardoor investeringen en con
sumptie dalen. Dat is slecht
voor de economie.
Zware druk
De onrust zal ook het initiatief
'slimmer werken' onder zware
druk zetten en daarmee het inno
vatievermogen en de productivi
teitsgroei. De doelen van het ka
binet zijn niet slecht maar de ge
kozen aanpak reduceert haal
baarheid en tempo drastisch.
Dus, beste Jan-Gerrit Zalmenen-
de, ga slimmer regeren! GPD
Fredy Peltzer is adviseur arbeids
voorwaarden bij FNV Bondgenoten
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationpark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454647
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag)
per maand: 19,45
per kwartaal: 56,60
per jaar: É217.00
Voor toezending per post geldt een
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand vo(
het einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice,
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,20
zaterdag: 1,70
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTV
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig de
Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de Regelei
voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax:(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord-en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax: (0114)372771
Internet: www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De doo
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor 01
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en p
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecte
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC,
zersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes.
Behoort tot WGGGNGR