Spaanse zit tussen twee vuren in PZC Slimmer werken is te verkiezen boven week van veertig uur PZC Ramp in Darfoer treft heel Soedan HAL verpandt zijn hart aan Rotterdam Boek is aanklacht tegen laks beleid overheid met bosbranden 3 augustus 1954 te gast dinsdag 3 augustus 2004 door Bob Kroon Als de humanitaire crisis in Darfoer niet wordt opgelost, wankelt ook het vredesakkoord voor het zuiden van Soedan en wordt het hele land met ontwrich ting bedreigd. Dat staat te lezen in een vernietigend rapport van Francis M. Deng, de speciale gevolmachtigde van VN secretaris-generaal Kofi Annan voor ontheem den. Pikant detail is dat Deng zelf een Soedanees is, die naar ei gen zeggen 'volledige toegang en gehoor' vond bij zijn land genoten in Khartoem. Daar beweerden de autoriteiten er alles aan te doen om een te rugkeer van de vluchtelingen uit Darfoer te bewerkstelli gen en de terroristen van de Janjaweed-milities niet 'straf feloos te laten'. Maar de beloften sporen niet met de realiteit, zegt Deng, die vorige week behalve Khar toem ook de regio Darfoer en de vluchtelingenkampen be zocht. Meer dan 1,3 miljoen ontheemden en tienduizen den doden heeft de terreur te gen de zwarte Afrikaanse be volking van Darfoer tot dus ver opgeleverd. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties dreigt Soe dan met sancties, maar het Arabisch-islamitische regime van Omar el Bashir in Khar toem lijkt zich daarvan wei nig aan te trekken. „In tegen stelling tot de officiële verkla ringen over een verbetering van de veiligheid, houden de aanvallen en verkrachtingen aan", zegt Deng. „Ontheem den, die onder druk van de re gering schoorvoetend huis waarts gaan, staan opnieuw bloot aan moorddadig ge weld." Vrees Hoewel de vluchtelingen in de door de VN-vluchtelinge- norganisatie UNHCR beheer de kampen redelijk veilig zijn, durft geen mens nas: buiten, omdat de bereden Jar- jaweed nog overal te vuur J te zwaard de zwarte bevol; king terroriseert. „Ik was bli1 met de verzekering van Soedanese minister van Just! tie, dat de schenders van a] mensenrechten niet vrij® zullen gaan", schrijft Dengs! zijn rapport aan secretaris-gs-! neraal Kofi Annan. „Mat; men zegt dat het moeilijks1 om met harde bewijzen te W' men." Ondanks officiële ontkennit! gen dat de Soedanese over! heid heult met de Jan j a wee: zegt Deng over 'betrouwbaa! bewijsmateriaal' te beschik-1 ken, dat het tegendeel het g&'j val is. „De regering dient t! eerste instantie paal en peii; te stellen aan de voortduur de onveiligheid en eerlijk m open samen te werken met él internationale gemeet! schap." Er zijn nu negen internations- le waarnemers in en om Das- foer gestationeerd, maar aantal schiet zwaar tekort! Hetzelfde geldt voor de dono:- hulp. De medewerking vanè! Soedanese autoriteiten is ooi niet overtuigend, constate®! Deng" in zijn rapport. Identiteitscrisis „Visa voor buitenlandse hulp verleners worden mondjes maat en met een beperk tijdsduur verstrekt en all; vluchten voor medische- ei voedselhulp moeten tevore in Khartoem worden aange meld." Deng beschijft het drama ii zijn land als een 'tragischer tientallen jaren durende idee-, titeitscrisis', die wordt ge voed door rassendiscrimina tie en religieuze tegenstelliF gen. „Als het drama in Dar foer niet wordt opgelost komt ook het jaren bevochte; vredesakkoord in het zuide van Soedan op losse schro® ven te staan, en krijgt he land er nog een humanitair catastrofe bij", conclude® Deng. GPD mensen absoluut niet weten wat ze moeten doen bij een bos brand. „Omdat ze nergens op voorbe reid zijn en geen voorlichting krijgen, doen ze in hun paniek juist de verkeerde dingen." Het bewijs, zijn volgens haar de vier mensen die vorig jaar in hun au to verbrandden toen ze op de vlucht sloegen. Als ze thuis wa ren gebleven hadden ze het over leefd, want hun woning bleef on beschadigd. „Wij zelf wisten ook absoluut niet wat we moesten doen. Onze mannen gingen met hun tracto ren het bos in om brandvrije zones te maken en wij wouwen probeerden de huizen te redden door ze nat te houden. Twee wo ningen, waar de mensen niet thuis waren, zijn afgebrand. Het was een complete chaos. Brand weer en medische hulp hebben we hier al die dagen niet ge zien." Australië Florinda wil dat Spanje een voorbeeld neemt aan Australië, waar de overheid draaiboeken heeft gemaakt en goed is voorbe reid op bosbranden. De eigena ren van de bossen worden ge dwongen om ze schoon te hou den en brandwerende zones te maken. Volgens de gegevens van het mi nisterie van Milieu is in Spanje de afgelopen tien jaar anderhalf miljoen ha bos verloren gegaan. Dat is vijf procent van het totale areaal. Voor Florinda is het on begrijpelijk dat een overheid elk jaar dergelijke dramatische cij fers publiceert en er vervolgens helemaal niets aan doet. Het eni ge waar ze zich druk om maken zijn de bestrijdingsmiddelen. Steeds maar meer blusvliegtui gen en brandweerauto's aan schaffen. Maar als die moeten uitrukken is het al te laat. „Onze mediterrane bossen zijn erg brandgevaarlijk. Dat weten we. Het risico loert om de hoek. Vanwege de gemakzucht waar mee we met onze natuur om springen, krijgen we woeg of laat de rekening gepresen teerd." GPD door Henk van den Boom 'Zoals elke zomer gaan ook dit jaar in Spanje en Portugal dui zenden hectaren bos in vlam men op. En zoals elke zomer laaien de politieke discussies over maatregelen hoog op. Maar er gebeurt niet veel, zegt Florin da Plans die zes jaar geleden zelf slachtoffer werd van een van de ergste branden ooit. 'Daarna voerde ze een vergeefse strijd, 'Tussen twee vuren', zo als ze het zelf noemt in haar boek. Spanning Als het sein brand meester wordt gegeven, prijst president Jordi Pujol van de deelregio Ca- talonië zich op de druk bezochte persconferentie gelukkig dat er geen mensenlevens zijn te be treuren. „Maar hij vergeet er één, dat van mijn man", zegt-Florinda, de echtgenote van Francesc. „Hij was kerngezond, maar zijn lichaam kon deze spanning niet aan. Er was in de verste verte geen hulp te krijgen. Toen uit eindelijk een bewiende huisarts uit de dichtstbijzijnde stad met gevaar voor eigen leven door de brandende bossen naar ons dorp kwam, was het te laat." Florinda Plans is nog altijd zeer triest gestemd. En vandaag, wanneer elders in Spanje weder om de bossen branden en men sen omkomen, wordt ze op nieuw heel boos. Ze zit op een' open plek aan een natuurstenen tafel in het enige stukje bos ach ter haar huis dat gespaard is ge bleven. Rondom zijn de heuvels nog kaal, met slechts een paar bomen en ruig struikgewas, afge wisseld met graanvelden en var- kensschuren. „Het landschap is radicaal veranderd", zegt ze. Florinda heeft het allemaal op geschreven in haar boek Tussen twee vuren. De dubbelzinnige ti tel slaat op de periode tussen de twee grote branden in 1994 en 1998. Maar het is ook een verwij zing naar het andere vuur waar tegen ze heeft gestreden: de mid delmatigheid van de politici en hun onkunde en onwil. Het boek gaat over bestuurders die na de brand van zes jaar ge leden exact hetzelfde beloofden als in 1994 toen het ook mis ging in Solsones. De twee vrij wel identieke lijstjes met fraaie beloftes en voornemens staan schrijnend naast elkaar afge drukt in haar boek. Ze moeten nu, .tien en zes jaar later, nóg worden uitgevoerd. Florinda heeft er lezingen over gegeven als presidente van de burgerbeweging die de overhe den wilde dwingen om maatrege- len te nemen. „Preventie, de bos sen schoon houden, een goede or ganisatie opzetten, mensen in formeren en bewust maken. Het is allemaal heel simpel", vindt ze. Opgebrand Maar na zes jaar heeft Florinda de strijd gestaakt. „Ik ben zelf opgebrand. Ik kan het niet meer. Politici willen maar één ding en dat is de verkiezingen winnen. Verder helemaal niets." Het ergste vindt Plans dat de Het is 1998. De grootste bos brand sinds jaren houdt Spanje in zijn greep. Op 19 juli begint het vuur als een razende om zich heen te grijpen in de lariks- bossen van Solsones, een groot natuurgebied in Aragon, een paar honderd kilometer ten noordoosten van Barcelona. De hete wind jaagt de vlammen van heuveltop naar heuveltop. In vier dagen worden 27.000 ha bos in de as gelegd. De bemanning van een blusvliegtuig aan het werk in het zuiden van Spanje. In dat land ging de afgelopen tien jaar anderhalf miljoen hectare bos verloren, alle mooie beloften voor een beter beleid ten spijt. foto Alejandro Ruesga/RTR Politie en brandweer waren vergeten om Freixinet te evacueren. Het dorpje met zijn honderd inwoners stond ge woon niet aangegeven op de kaarten die door de rampenbe strijders werden gebruikt. Toen de bewoners na twee dagen wanhopig vechten tegen het op rukkende vuur besloten om te vluchten, zakte de 47-jarige Francesc Plans in elkaar voor dat hij in de auto kon stappen. Hij overleed aan een hartaan val. door Hans Roodenburq De Amerikaanse Holland America Line (HAL) is er meer dan ooit van over tuigd dat de Rotterdamse roots van de rederij moeten worden gekqesterd. De pu blieke belangstelling voor het nieuwste HAL-schip Wes- terdam was het afgelopen weekeinde echter niet zo over weldigend als vorig jaar bij de viering van het 130-jarig bestaan. HAL had toen twee cruiseschepen, het vlaggen schip Rotterdam en de Ooster- dam, aan de Wilhelminakade liggen, de oorspronkelijke thuisbasis. Zaterdag para deerden tienduizenden men sen over de Erasmusbrug om een blik op de nieuwste aan winst van de HAL te werpen. Hoewel HAL zijn Nederland se afkomst nooit verioochen- de, alle schepen staan nog steeds in de Maasstad geregis treerd, willen de Amerikaan se eigenaren de historische banden met Rotterdam nieuw leven inblazen. Zo is het be drijf met 50.000 euro hoofd sponsor van de tentoonstel ling in het Maritiem Museum, waar men in een paar uur heel aardig op de hoogte wordt gebracht van verhalen over de Rotterdamse rederij. President-directeur Stein Kruse (van Noorse afkomst) van de cruiseoperaties speel de zaterdag handig in op het algemeen gevoel dat de HAL nog steeds een beetje van Rot terdam is. „Het is te hopen dat zij allen ooit een cruise willen maken met ons, want dat zal ons bedrijf zeer ten goede komen", wees hij op de kijkers op de kade. Amerikaanse prijzen Zij moeten, dan wel een aardi ge duit neertellen. De goed koopste mogelijkheid (binnen hut) is een cruise op de Mid dellandse Zee voor circa 1700 euro, waarbij de vliegreis daar naartoe nog niet is inbe grepen. Hoewel alle overvloe dige maaltijden aan boord wel in de prijs zitten, is men dan nog lang niet klaar. Een biertje aan boord kost ruim .vier euro en een glas gewone witte wijn ruim vijf euro. Een wat betere soort komt al op acht euro. Amerikaanse prij zen dus. HAL is ondertussen bezig om de wat oudere bestaande sche pen te verbeteren en nog aan trekkelijker te maken voor het verwennen van zijn klan ten. Alleen al met dit pro gramma is tot eind 2006 225 miljoen dollar gemoeid. Hier mee moet HAL zich als leiden de vijfsterren-rederij handha ven. Dat geld moet natuurlijk ook weer worden terugver diend, dus de kans dat de crui- seprijzen zullen zakken, is vrijwel nihil. Prijzenslagen zo als op bijna alle andere vakan- tiemarkten in periodes van te veel aanbood en te weinig vraag zijn in de cruisesector niet te verwachten. Kruse onderstreepte zaterdag het belang voor Nederland nu de rederij Rotterdam heront dekte. Vóór vorig jaar, toen het 130-jarig jubileum is ge vierd, kwamen de schepen bijna nooit in de thuishaven. Volgens Kruse zijn de activi teiten alleen dit jaar in Neder land al goed voor een econo mische injectie van 107 mil joen euro. Containers Hoe mooi ook, deze economi sche waarde is zeer relatief als men die vergelijkt met een aantal aankomsten en afvaar ten van containerschepen in Rotterdam. Daarmee is veel meer geld en werkgelegen heid gemoeid. Het is niet zo precies uitgerekend, maar de overslag, de aan- en afvoer en het soms ook verpakken en uitpakken van één container zijn al goed voor een economi sche waarde van minstens dui zend euro. En als men dan na gaat dat in Rotterdam jaar lijks zeven miljoen containers worden gelost en geladen, is er sprake van geheel andere economische grootheden. Het is natuurlijk wel zo dat cruiseschepen misschien meer tot de verbeelding spre ken dan vrachtschepen. Ze zorgen ervoor dat een haven meer allure krijgt. Havenwet houder Van der Sluis van Rotterdam: „Cruiseschepen brengen het gevoel in de stad terug dat Rotterdam een we reldhaven heeft." GPD Ontgroening, vergrijzing, toene mende concurrentie, zwak inno vatief vermogen en beperkte pro ductiviteitsgroei bedreigen de concurrentiepositie van de Ne derlandse bedrijven. FNV Bond genoten is dat met kabinet en werkgevers eens. Overheid en werkgevers zoeken de oplossing in meer en langer werken, maar de grootste vakbond ziet meer in slimm.er werken. door Fredy Peltzer Meer werken betekent een werkweek van 40 uur te gen hetzelfde salaris en minder vrije dagen. Kabinet en werkge vers stellen dat wij minder wer ken dan andere Europese lan den. Het verschil wordt echter volledig verklaard door ons ho ge aantal deeltijdwerkers. Deeltijdwerk is de motor achter de groei van Nederland in de tweede helft van de jaren negen tig. De productiviteit met het zelfde aantal mensen groeide toen met een schamele ander half procent per jaar. Opnieuw menen kabinet en werkgevers dat meer werken leidt tot goedkopere arbeid en daarmee tot economische groei en werkgelegenheid. Er is ech ter iets veranderd, er is nu geen werk beschikbaar. Dit beleid leidt tot 50.000 extra werklozen per jaar. (Conclusie op basis van de CPB notitie De macro-econo mische effecten van arbeidsduur- verlenging (2004)). Het gaat bij deze extra werklo zen om mensen die op minimale voorzieningen zullen terugval len. Voor een land dat tot de eco nomische top van Europa wil ho ren, is dit een merkwaardige strategie. Zeker omdat onze loonkosten al concurrerend zijn. Chinees niveau Uit het werkgeversrapport Ne derland moet actiever blijkt dat landen als Duitsland, Groot- Brittanië en Denemarken hoge re loonkosten per uur hebben. De economische top zullen we echt niet halen met loonkosten op Chinees niveau. Het kabinet meent ook dat een soepeler ontslagrecht naar Deens model tot meer banen leidt. Daarbij wordt vergeten dat Denemarken actief beleid voert om mensen van werk naar werk te begeleiden. Laat dat laatste nou net ook het beleid van de Nederlandse vakbewe ging zijn- Kabinet en werkgevers vinden dat er langer moet worden ge werkt. Hiervoor is 'activerend sociaal beleid' ontwikkeld. Vol gens het woordenboek betekent dat: bezuinigingen. Het doel is dat minstens 100.000 oudere mensen extra op de arbeids markt komen of blijven. (Dit aantal is berekend op basis van CBS Statline.) Hierdoor worden 100.000 jongeren van de arbeids markt verdrongen en deels wor den ouderen werkzoekend. Doordat het kabinet VUT en pre pensioen om zeep heeft gehol pen komt er zelfs een veel grote re groep senioren op de arbeids markt: circa een half miljoen mensen. Zo wordt de doelstel ling alleen maar gehaald door mensen uit VUT of prepensioen de WW of de bijstand in te ja gen. Sociale innovatie oftewel slim mer werken krijgt helaas wat minder publiciteit. Slimmer wer ken houdt in dat arbeid beter wordt georganiseerd. Hierdoor ontstaat meer productie per per soon. De vakbonden FNV Bond genoten, CNV Bedrijvenbond en de Unie en de werkgeversvereni ging AWVN hebben een innova tieplatform gevormd waarin het thema 'slimmer werken' op CAO-niveau verder is uitge werkt. Hierbij zijn reeds aan sprekende successen geboekt. Zo is bij papierfabriek SCA in Tilburg een nieuw ouderenbe leid geïntroduceerd, waarbij werknemers boven de 55 jaar een duobaan kunnen krijgen te gen 80 procent van hun salaris. Dit heeft als voordelen: minder ziekteverzuim onder deze groep, nieuwe instroom doordat er va catures worden gecreëerd. Oude ren hebben een goede deal én bij ziekte of vakantie 'van de één kan de ander het werk tijdelijk overnemen. Schoonmaaksector Een ander voorbeeld komt uit de schoonmaaksector, waarbij roosters dusdanig zijn aange past, dat de werknemers niet al leen maar nachtdiensten hoeven te draaien. Voordelen: gezonder VERDRONKEN - In Domburg en in Bloemendaal zijn badgas ten in zee verdronken. In Domburg werd een 22-jari- ge jongeman onwel tijdens het zwemmen. Pogingen om hem te redden faalden. In Bloemen daal kon een achttienjarige jongen door de sterke stro ming het strand niet meer be reiken. OVERSTROMINGEN - In Per- zië, Oost-Pakistan en India zijn vele tienduizenden men sen dakloos geworden als ge volg van overstromingen. Ten noord-westen van de Perzi sche hoofdstad Teheran zijn ten minste 180 mensen om t< leven gekomen. GUATEMALA - In Guatem la-stad zijn hevige gevecht! uitgebroken. Enkele wekenj leden pleegde kolonel Arm een coupe. Delen van het leg zijn nu in opstand gekomen! gen het regime van Armas. KOUDÉ MAAND - Juli 19) was te koud, te somber en: nat. Geen enkele dag kreeg b predikaat 'zomers'. Met eeng middelde temperatuur 14,3 graden was de afg'elop? maand de koudste juli sinï 1919. Door het kabinetsbeleid worden jongeren uit bet arbeidsproces gestoten. Voor hen wordt het zoeken in de kaartenbakken van het CWI. foto GPD werken met een lager ziektever zuim tot gevolg. Het zou goed zijn als arbeidsmarkthervormin gen worden overgelaten aan vak bonden en werkgevers. Wan neer het kabinet verstandige doelstellingen zou combineren met voldoende ruimte om deze in CAO-afspraken tot stand te brengen, zouden we rimpelloos de arbeidsmarkt kunnen hervor men. Helaas geeft het kabinet de voor keur aan een ramkoers. Het ge kozen beleid leidt vooral tot extra werkloosheid. Daarnaast veroorzaakt het veel onrust, waardoor investeringen en con sumptie dalen. Dat is slecht voor de economie. Zware druk De onrust zal ook het initiatief 'slimmer werken' onder zware druk zetten en daarmee het inno vatievermogen en de productivi teitsgroei. De doelen van het ka binet zijn niet slecht maar de ge kozen aanpak reduceert haal baarheid en tempo drastisch. Dus, beste Jan-Gerrit Zalmenen- de, ga slimmer regeren! GPD Fredy Peltzer is adviseur arbeids voorwaarden bij FNV Bondgenoten Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationpark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454647 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag) per maand: 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar: É217.00 Voor toezending per post geldt een E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand vo( het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,20 zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTV Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelei voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax: (0114)372771 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De doo aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor 01 (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en p ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecte de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, zersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4