Met vakantie? VERRAS EEN ANDER MET UW KRANT KRANT VOOR ZEELAND Bereikbaar Agenda eenf.in°*°»ert0e- if.w.Bf »>nm«»mniiiuhomi Op nevenstaande bon kunt u als abonnee aangeven wat u met de krant wilt doen gedurende uw afwezigheid. Bezorgen bij de buren of familie in uw omgeving, per post opsturen naar het vakantieadres (binnen Nederland) of waardebonnen voor losse nummers. De bon kunt u in een gefrankeerde envelop sturen naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes. U kunt ook het formulier op de website invullen www.pzc.nl (kopje 'abonneren'). De bon dient uiterlijk 2 weken vóór de ingangsdatum binnen te zijn. Alleen volledig ingevulde bonnen kunnen worden verwerkt. Wilt u meer informatie, bel de afdeling Lezersservice: 0800-0231231 (gratis). Ter voorkoming van onjuiste adressering, kunnen opdrachten per telefoon NIET in behandeling worden genomen. Vakantieservice-antwoordformulier Naam: Voorletter(s): m/v Woonplaats: Telefoon: e-mail: maakt gebruik van één van de nevenstaande aan te kruisen vakantieservicemogelijkheden in de periode (minimaal 1 week) D ander bezorgadres in verspreidingsgebied (gratis) D waardebonnen voor krant op vakantieadres in Zeeland (gratis) j D postverzending Nederland 0,50 per dag) r restitutie abonnementsgeld 5,00 in rekening) Tijdelijk bezorg- of vakantieadres Naam: Naam hotel/camping/park: Woonplaats: datum: t/m datum: -<3 Klaverblad c fix-. L. Inzage in het medisch dossier De heer K. en zijn zus wonen bij elkaar in de straat en hebben al jaren dezelfde huis arts. Het gaat al langer niet goed met de zus van de heer K:ze is voortdurend moe, valt kilo's af en ziet erg bleek. De heer K. maakt zich hierover ernstige zorgen. Zijn zus is al enige malen bij de huisarts geweest. Als de heer K. zijn zus vraagt hoe het met haar gaat krijgt hij een ontwijkend ant woord. De heer K. belt de huisarts en zegt dat hij inzage wil hebben in het medisch dossier van zijn zus. De huisarts vertelt hem echter dat hij geen recht heeft op inzage. De heer K. neemt contact op met het IKG. Hij vraagt zich af waarom hij geen inzage in het dossier krijgt. Het IKG geeft de heer K. uitleg over patiëntenrechten. Patiëntenrechten Wie de spreekkamer van huisarts of spe cialist binnenstapt, zal zich niet direct realiseren dat het 'recht' dan ook mee naar binnen gaat. Toch is dat het geval, want het contact met de hulpverlener is in wettelijke zin een overeenkomst. In deze 'geneeskundige behandelingsovereen komst' zijn patiënt en hulpverlener de twee partijen die over en weer rechten en plich ten hebben. In dit artikel worden deze rechten en plichten beschreven. U kunt ook lezen op welke manier en bij wie de patiënt eventueel een klacht kwijt kan over bijvoorbeeld de huisarts, de medisch specialist, de fysiotherapeut of de tandarts. Het leidend rechtsbeginsel bij patiënten rechten is het zelfbeschikkingsrecht. Dit houdt in dat ieder mens vrij en autonoom is en zijn eigen leven kan bepalen binnen de grenzen die de wet stelt. De belangrijkste patiëntenrechten zijn afgeleid van dit beginsel: het recht op informatie, het toestemmingsvereiste, geheimhouding en het recht op inzage. De meeste en belangrijkste patiëntenrech ten zijn geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst, afgekort WGBO, die op I april I995 inwer king is getreden. Informatie Het recht op informatie houdt in dat de hulpverlener u duidelijk, en desgevraagd schriftelijk, dient te informeren over onder andere: aard en doel van onderzoek en behandeling, alternatieve mogelijkheden en te verwachten gevolgen en risico's. Hij moet deze informatie op een voor u begrijpelijke manier geven. Toestemmingsvereiste Op basis van informatie die u heeft gekre gen van de hulpverlener kunt u beslissen of u toestemming wilt geven voor onderzoek of behandeling. Zonder uw toestemming mag een hulpverlener niet tot behandeling overgaan, tenzij er sprake is van een nood situatie. De behandelaar mag soms wel uit gaan van stilzwijgende toestemming. Vrije keuze Het is van groot belang dat u vertrouwen heeft in uw hulpverlener. U heeft daarom in principe het recht om uw eigen hulpverlener te kiezen. Dit houdt ook in dat u van behandelaar kunt veran deren. In de praktijk zijn er wel beperkin gen b.v. als er in een dorp slechts één huis arts is gevestigd. Geheimhoudingsplicht De hulpverlener is verplicht te zwijgen over alles wat u hem vertelt. De resultaten van onderzoeken en keuringen mag hij in principe alleen met uw toestemming aan derden meedelen. Privacy U heeft er recht op dat uw privacy zoveel mogelijk wordt gewaarborgd. Een hulpverlener mag niet meer gegevens vragen en schriftelijk vastleggen dan voor een goede diagnose en behandeling nood zakelijk is. Het recht op privacy houdt ook in dat zonder uw toestemming geen der den bij het onderzoek of de behandeling aanwezig mogen zijn. Inzage dossier De hulpverlener is verplicht een dossier van u als patiënt bij te houden. U heeft het recht om dit dossier in te zien en u kunt, tegen een redelijke vergoeding, een kopie van uw dossier ontvangen. U kunt gegevens in uw dossier laten aan vullen. U kunt (delen van) uw dossier ook laten vernietigen, tenzij het bewaren ervan heel belangrijk is voor derden. Klachtrecht Wanneer u niet tevreden bent over de manier waarop u behandeld bent, heeft u verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen. Allereerst kunt u natuurlijk uw klacht bespreken met de betrokken hulpverlener. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing dan kunt u uw klacht indienen bij de klachtencommissie waar de hulpverlener bij is aangesloten of bij het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg Zeeland (IKG) van Het Klaverblad. Plichten patiënt De relatie tussen een patiënt en een hulp verlener is, juridisch gezien, gebaseerd op een overeenkomst. Als patiënt heeft u daarom, naast uw rechten, ook een aantal plichten. U geeft de hulpverlener duidelijke en volle dige informatie zodat hij een verantwoorde behandeling kan geven. U werkt zoveel mogelijk mee aan de behandeling door de adviezen en voorschriften op te volgen die de hulpverlener u geeft. En u zorgt ervoor, voor zover van toepas sing, dat de hulpverlener tijdig door u betaald wordt voor zijn verrichtingen. Het Klaverblad Postbus 2054 4460 MB Goes 0I 13-249 325 Op werkdagen van 09.00-17.00 uur algemeen@klaverbladzeeland.nl www.klaverbladzeeland.nl Redactie: Marleen Vermeer Informatie-en Klachtenbureau Gezondheidszorg Zeeland Telefonisch spreekuur op werkdagen van 09.30-12.00 u. 01I3-249 490 l.nl WAO-Platform Zeeland Telefonisch spreekuur op werkdagen van 09.30-11.30 01I3-249 315 wao-platform@klaverbladzeeland.nl ZSG adviesbureau Telefoon 0118-623 592 Fax. 01 18-627 690 Herengracht 52,4331 PX Middelburg Bezoek op afspraak Cliënt Vertrouwens - Persoon Jeugdzorg Telefoon 06-55 80 08 88 cvp@klaverbladzeeland.nl Alle vestigingen hebben een invalidenparkeerplaats C Vooraankondiging Drie voorlichtingsbijeenkomsten WAO: (her)keuringsprocedures, reintegratie en keuze- en beroepsmogelijkheden. 28 september, 's middags,Vlissingen 5 oktober,'s middags, Axel II oktober.'s middags, Kapelle (onder voorbehoud) Nader bericht volgt o.a. op www.klaverbladzeeland.nl Het Klaverbl"d wenst u Gouden Klaver voor... Mr. Jan Delfgaauw Jan Delfgaauw is de tekstschrijver van een overzichtelijke brochure over patiëntenrech ten: "Patiëntenrechten". Het boekje is gemaakt in opdracht van de Regionale Patiënten Consumenten Platforms in Zuid-Holland. Dit boekje is behalve voor patiënten, ook van belang voor zorgverleners en mensen die willen gaan werken in de zorg. Het ISBN nummer is 90-807465-1-7. Ook de gids met tips voor consumenten in de gezondheidszorg:" Vragen, Klachten, Rechten" is een aanbeveling waard en te verkrijgen bij Het Klaverblad. Informatie over deze onderwerpen is ook te vinden op www.klaverbladzeeland.nl of www.klachtenopvangzorg.nl. Doe de test over patiëntenwetgeving op www.zichtopzorg.nl/actueel: 'Test uw patiën tenrechten'. Obstakel van de maandde teletaxi Een blinde mevrouw belt de teletaxi bij een woonzorgcomplex in Zeeland. Zij bestelt een taxi voor 10.00 uur. Om 9.45 uur zit mevrouw te wachten op het bankje voor het woonzorgcomplex. Als er om I 1.00 uur nog niemand geweest is gaat zij naar binnen en vraagt de telefoniste de teletaxi te bellen. Met de vraag: waar blijft mijn taxi? Na onderzoek blijkt dat de taxichauffeur 15 minuten heeft staan wachten en weer is doorgereden. Bij de centrale is men bekend met de handicap van mevrouw... Suggesties voor: 'Gouden Klaver' en 'Obstakel van de maand' kunt u melden bij de redaktie. "Patiëntenrechten, van Jan Delfgaauw foto Marcel de Ronde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 22