J DUIZENDEN
Hoe sexy is
eigenlijk een
0
PZ
Alfa Romeo 156 wil nog graag een potje knokken
150 AUTO'S!
EURO'S VOORDEEL!
in samenwerking met AutoTrack.nl
Schuimpje verslaat de Limbabive-Express Daewoo lekker op stoom
n Palletvoordeel bij AutoTeam:
KEUZE UIT MEER DAN
AutoTeam
Kijk op www.autoteam.nl
wij willen blije klanten www.autoteam.nl
Redactie bijlagen: 0113-315680
vww.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 30 juli 2004
Na uitlaten en schokbrekers is de trekhaak
het meest ondergeschoven kindje in auto-
land. Pas als we gaan pakken voor de vakantie
zien we hem ineens zitten. Een bekende fabri
kant als Bosal maakt wel twaalfhonderd ver
schillende. Waarom niet één haak voor ieder
een?
Ze lijken allemaal op elkaar, en toch zijn geen twee trekhaken hetzelfde.
DoorRien van der Steen
Moor een Bentley be-
M M staan niet eens trek-
haken. Voor een
lf Aston Martin ook
■r niet. Nee, sexy pro
ducten zijn het bepaald niet, er
kent Dick Monté, lid van de
Raad van Bestuur van Bosal.
Schokbrekers en accu's hebben
erook last van: je ziet ze amper
en dan is het voor de fabrikant
moeilijk om er een beetje aar
dig mee voor de dag te komen.
Bosal houdt zich bezig met trek
haken, maar onder meer ook
met uitlaten, katalysatoren, ma
gazijnstellingen, autokriks en
dakdragers.
Per jaar worden in Europa zo'n
drie miljoen trekhaken ver
kocht, goeddeels van vier grote
abrikanten. Zo'n 900.000 stuks
dragen het merk Bosal, maar
ook de collega's van Brink in
Staphorst doen goede zaken.
Brink verkoopt er momenteel
zo'n miljoen, maar vaak is het
stuivertje wisselen tussen Bosal
en Brink.
Knobbel
De trekhaakdichtheid is nog al
tijd het grootst in caravanlan-
den Zweden en Engeland. Ne
derland staat op de derde
plaats: 1 op elke 3,5 auto heeft
een knobbel. Bij Bosal geloven
ze dat de vraag naar haken nog
verder toeneemt, omdat de
kwakkelende economie de du
re hotelvakanties afremt. Men
sen zullen eerder besluiten met
een caravan of vouwwagen te
gaan. Oost-Europeanen kiezen
tegenwoordig met regelmaat
voor een caravanvakantie, dus
ook die moeten aan de haak
Oy Bosal en Brink
basal werd 81 jaar
geleden opgericht door Karei
Bos in Alkmaar. Het bedrijf
heeft fabrieken in Vianen en
Made, in Zuid-Afrika, Duits
land, Hongarije, Frankrijk en
Engeland, en een hoofdkantoor
in België. Uitlaten beslaan 70
procent van de omzet, trekha
ken meer dan 15 procent.
BRINK International BV in
Staphorst is Europees markt
leider met ruim een miljoen
trekhaken per jaar. Het bedrijf
heeft verkoop- en productie
vestigingen in zes landen en
daarnaast twee buitenlandse
verkoopkantoren.
worden geslagen.
Hoe onbeduidend zo'n trek
haak ook lijkt, iedereen die er
ooit een onder zijn auto heeft
laten zetten weet dat er geen
twee hetzelfde zijn. Bij elke mo
delwisseling hoort een andere
haak. Omslachtig en duur, en
het roept de vraag op waarom
er nog geen universeel systeem
bestaat. Steeds meer auto's wor
den nota bene op hetzelfde plat
form gebouwd, zodat met ge
mak dezelfde trekhaaksyste
men passen. Bij Bosal weten ze
dat ook, alleen: de industrie wil
niet. Want voor het ene merk
moet een achterbumper er zus
uitzien, voor het andere zo.
Wat ook een beletsel vormt is
de factor veiligheid. Bij de ene
auto zit de brandstoftank op
een andere plek dan bij de ande
re. Die tank mag onder geen be
ding beschadigd raken. En hij
mag dus bij een aanrijding ze
ker niet worden doorboord
door de ophanging van de trek
haak.
Modus
Het hele ding integreren in het
chassis van de auto zou een op
lossing zijn. Renault gaat zoiets
doen bij de binnenkort te lance
ren kleine Modus. Waarom ook
niet? Een moderne auto heeft
immers ook radiovoorberei
ding. En zeker de trekhaakbe-
luste Nederlander - behalve ca
ravans exploiteren wij honderd
duizenden fietsdragers - zou
welvaren bij eenheid en dus
een goedkopere montage.
Een kale sleephaak kost rond
de tweehonderd euro, maar
daar komt de dure bekabeling
Foto Mare Bolsius
nog bij. Bosal vreest, dat het
ontwikkelen van die bekabe
ling steeds duurder wordt. ,,We
hebben nog geen systeem voor
de Mercedes E Kombi bijvoor
beeld. Want die auto zit boorde
vol elektronica en daar moeten
we de passende draadjes bij zoe
ken.
Alleen de fabriek lean die Merce
des met een trekhaak leveren.
Als die trend doorzet, is de be
kabeling die wij moeten maken
straks duurder dan de haak
zelf', zegt Dick Monté.
Het aandeel afneembare trekha
ken neemt flink toe. Dat heeft
twee redenen: kentekenplaten
zitten steeds lager en daar mag
geen haak voor zitten. En de an
dere is dat we wél allemaal een
trekhaak willen, maar dat we
hem vooral niet willen zien.
Zie ook. www.caravantrekker nl
Nu een opvolger voor de succesvolle 156 op
stapel staat, dient Alfa Romeo hem nog één
slok toverdrank toe. Sportwagen Q4 en Cross
wagon Q4 heten de Italiaanse Asterix en Obe-
lix.
KENNISMAKING
Door Rien van der Steen
staat op de badge die beide
laatste Alfa's 156 siert. Het staat
symbool voor de vierwie-
laandrijving die zowel de Cross
wagon als de iets eenvoudiger
Sportwagon meekreeg. De
Crosswagon is volgens Alfa Ro-
neo een crossover, het midden
tussen een stationwagon en
ten terreinachtig voertuig. Hij
staat wat hoger op de poten
dan een gewone 156, en daar
zie je meteen het verschil met
de Sportwagon Q4. Die herken
je alleen aan de grotere wielen
die hem overigens erg goed
staan. Beide auto's worden aan
gedreven door een 1.9 liter die
selmotor van 150 pk en een zes-
versnellingsbak. Alfa belooft
meer tractie en meer veiligheid
met deze Asterix en Obelix in
Italiaanse stijl. Het toverdrank
je moet de 156-reeks nog even
op de been houden totdat die
in 2005 door een nieuwe 157
wordt afgelost.
Bij de Crosswagon maken sta
len beschermingsplaten op dor
pels en onder bumpers alsmede
uitgebouwde wielkasten duide
lijk dat hij graag een potje wil
knokken in het terrein. Onder
de auto zitten drie differen
tiëlen. Het werkt uitstekend, al
vinden we de manier waarop
de diesel is afgesteld een tikje
vreemd. De motor begint pas
echt trekkracht te ontwikkelen
bij tweeduizend toeren en dat
vraagt intensief roeren met de
pook. Bij wegtrekken op een
hellinkje word je gedwongen
de koppelingsplaten nogal
sterk aan te spreken. Toch
heeft de fabrikant dat doelbe
wust gedaan. Het bevordert het
rijcomfort, want bij een vroe
ger intredend koppel zou de
vierwielaandrijving voor bok
kig gedrag kunnen zorgen. En
daar is ook weer wat voor te
zeggen.
Bij normaal gebruik gaat de
meeste aandrijfkracht naar de
achterwielen, waar hij ooit bij
De Alfa Crosswagon Q4, het laat
ste model van de 156-reeks,
voelt zich goed thuis naast ge
baande paden.
alle Alfa's zat, en waar hij vol
gens velen nog steeds hoort. Ze
zijn bijna 150 kilo zwaarder
dan hun broertjes met twee-
wielaandrijving. Omdat zo'n au
to wat hoger van de grond staat
en bovendien grotere wielen
met zachtere banden heeft, is
het brandstofverbruik wel der
tien procent hoger dan van een
normalel56. Dat is fors, maar
een echte suv is veel on-econo-
mischer.
Alfa Sportwagon/Crosswagon Q4
De Crosswagon Q4 kost 37 400 euro,
de Sportwagon Q4 36.000 euro De
verkoop in Nederland start in decem
ber
Het was tien voor half tien 's avonds,
het jaar 1982. Ik stond op het per
ron in Roermond. Na het weekend
bij mijn ouders te hebben doorgebracht
/«trok ik voor de zoveelste keer naar Nij-
«egen, de oude Keizerstad, waar ik aan de
Katholieke Universiteit 'een studie' volgde.
De trein werd in het Nijmeegse schertsend
'■mbabwe-express genoemd, omdat de trein al
tijd volgepakt zat met studenten die even
hun geliefde geboortestreek moesten verla
ten. Tot vrijdag, dan ging de rit weer terug,
fc tuurde vaak om me heen en herkende al
tijd wel een paar mensen, maar ik durfde
"ooit contact te leggen: ik kende ze niet
ioed genoeg en had ook eigenlijk geen zin.
wilde hier helemaal niet zijn.
kn week eerder had ik mijn rijbewijs ge-
•^ld en ik verlangde enorm naar een ei
sten autootje. Maar als arme student had ik
teen geld voor deze droom, en daarom was
fcnog steeds veroordeeld tot de express. Ik
onderging mijn lot met tegenzin. Dit
moest snel afgelopen zijn.
hde trein dwaalden mijn gedachten vaak
af naar de vrijheid en onafhankelijkheid
"teeen eigen wagen zou betekenen. Ik
"toomde van landen die ik ging bereizen
fnde avonturen die ik zou beleven. Helaas
Was dat allemaal toekomstmuziek. Voor de
leiding staarde ik in een studieboek,
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde (SLOT).
maar ik kon me in de trein nooit echt con
centreren. Al die trieste koppen, ik kon er
niet tegen. Ik verlangde naar een automo
biel. 'Station Nijmegen Heyendaal' schalde het
door de trein. Bijna iedereen stapte hier
uit, want alle Limburgse studenten woon
den in hetzelfde studentencomplex nabij
Heyendaal. Gezellig. Ilc kon gelukkig nog
even blijven zitten, want ik woonde in het
centrum, in een 'vrij' huis.
Een paar weken later kwam ik thuis bij
mijn ouders. I-lier is de sleutel, zoon". Mijn va
der overhandigde me de contactsleutel van
een prachtige kanariegele Fiat 127. „Hij is
van jou, jongen", sprak hij. Ik kon mijn ogen
niet geloven. Mijn eigen auto! De hele we
reld lag voor mij open. Al diezelfde zater
dagmiddag kocht ik zwarte plaldetters
voor op de achterklep: ik wildé dat de auto
van mij en voor mij was. Een uniek exem
plaar. Hij was knalgeel en om op te vreten,
dus noemde ik hem SCHUIMPJE. Toen ik
voorzichtig die zwarte letters op dat gele
lichaam plakte, voelde ik zelfs een opwin
ding....
Die zondagavond rond de klok van half
tien snorde ik over de provinciale weg naar
Nijmegen. Ik keek heel even naar links, en
daar zag ik de Limbabwe-express door het
landschap snijden. Deze keer zonder mij.
OUDE LIEFDE GEBUNDELD! Dit was de laatste in
de serie Oude Liefde Roest Niet. Sinds 28 maart van
het vorig jaar beschreven zo'n zeventig redacteuren
en lezers wekelijks de ervaringen met hun eerste au
tootje. Voor wie ze heeft gemist is het nog met te
laat' binnenkort verschijnt een bundeltje met hoogte
punten uit de reeks. We houden u hiervan op de
hoogte.
Op deze plek leest u voortaan tweewekelijks de co
lumn 1 op 14 van Maks Mulder, de andere week af
gewisseld met autonieuws of tijdelijke rubrieken.
Daewoo, twee jaar geleden
door General Motors onder de
hoede genomen, meldt groeien
de verkoopaantallen. Daewoo
verkocht de afgelopen zes
maanden 13.500 auto's in Euro
pa. Dat moeten er dit jaar in to
taal 40.000 worden, volgend
jaar 55.000. Zo is Daewoo bezig
met een fabriek voor diesels, ge
holpen door de Italiaanse diesel
constructeur VM Motori. Er wor
den vanaf maart 2006 nieuwe
1.5- en 2.0-motoren gebouwd,
de eerste diesels van Daewoo.
De nieuwe Nubira stationwa
gon moet de export vanuit Ko
rea verder opschroeven. De wa
gon kan 1.410 liter bagage ver
stouwen. De auto is vormgege
ven door de Koreanen, die de lij
nen van de door Pininfarina ge
tekende sedan en de vorm van
de hatchback (die Lacetti heet
en door Giugiaro is getekend)
als basis namen. Het resultaat
mag er zijn. Hij is er met
1.6/109 pk of 1.8/122 pk benzi
nemotor, en komt in januari.
Prijs: vanaf 17.000 euro.
Stem op uw favoriete
WegDroomplaat!
j Op basis van honderden
inzendingen van lezers
hebben we nu een keuzelijst
met WegDroomplaten sa
mengesteld. Het is een bonte
mix geworden van herrie,
Hollandse deuntjes en beats. I f
Voor rustige ritjes, voor de WegDroomplaat
Autobahn, om wakker te
worden of juist te blijven. De meer
dan zeventig muzikale hoogtepunten
zijn verdeeld over zes categorieën.
bijvoorbeeld 'Hotel California' (The Eagles)
Stoer Toeren
nummers als: 'Boys of Summer' (Don Henley)
0
©Paardenkrachten
o.a. 'Let's Go Crazy' van Prince
O Van vóór de APK
bijvoorbeeld 'Carmina Burana' van Carl Orff
©Uitlaatklep
o.a. 'Mexico' van Zangeres zonder Naam
O Blij dat ik rij
o.a. 'It's Raining Men' van The Weather Girls
Stem mee op de website van de krant onder de rubriek
Auto. Wie straks heeft gestemd op de uiteindelijk geko
zen WegDroomplaat maakt kans op een Pioneer autora-
dio/cd-speler van 549 euro.
Bijdehand
'Verkeersreclamebord'
Bordreclame
Rotterdam heeft een lande
lijke primeur met twee
enorme digitale verkeersbor
den. De ene helft is gevuld met
informatie, de andere met re
clame.
ANWB-projectleider Theo Kuy-
pers: „Het gaat om een proef
met twee informatiepanelen,
aan de Stadhoudersweg en bij
station Blaak. De vier bij drie meter grote, digitale bor
den worden 24 uur per dag gevuld met parkeer-, ver-
keers-, weer- en cvenementeninformatie. Daaronder
staat reclame. Als blijkt dat de borden verkeersveilig en
kostendekkend zijn zullen de panelen ook in andere ste
den verschijnen. Maar geen zorg: niet langs snelwegen!"
Verjaardagsritje van Maserati
Op 1 december 1914 stichtte Alfieri Maserati zijn
Societa Anonima Offïcine Alfieri Maserati in Bolog
na. Het bedrijf prepareerde auto's voor wegraces. De eer
ste Maserati was de Tipo 26, die meteen won in zijn klas
se tijdens de Targa Florio in 1926 op Sicilië. Onder
Fiat-vlag werkt het merk nu samen met Ferrari. Het jubi
leum wordt op 17, 18 en 19 september gevierd met een
rit van Milaan naar Rome.
Een Maserati 3500 Vignale van begin jaren zestig.
Ferrari's voor zieke kinderen
Op zaterdag 25 september wordt in de omgeving
van Nijmegen een rit gehouden, waarbij chronisch
zieke kinderen kunnen meerijden in wel zestig Ferra
ri's. De kinderen uit het Medisch Centrum Sint-Radboud
rijden ook naar Brabant en zijn getuige van spektakel
op vliegbasis De Peel. De Ferrari's arriveren vanaf acht
uur bij het Nijmeegse ziekenhuis.
Wie altijd al droomde van het rijden in een exclusieve
sportwagen krijgt op 4 augustus een bijzondere kans.
Op die dag wordt een speciale sponsortocht gehouden
voor Maarten van Sten. Deze sportwagenliefhebber over
leed precies een jaar geleden op 27-jarige leeftijd aan
kanker. Voor de ruim vijftig Lotussen, Ferrari's, Aston
Martins en Lamborghini's die meedoen worden sponso
ren gezocht.
Meer informatie- www.maartenmemorial com
Volgende week in Auto:
Kleine BMW is bepaald geen lelijk Eentje
Maks Mulder: 1 op 14
Rubriek Fiets: de Cruiser
De Nubira Wagon.