J DUIZENDEN Hoe sexy is eigenlijk een 0 PZ Alfa Romeo 156 wil nog graag een potje knokken 150 AUTO'S! EURO'S VOORDEEL! in samenwerking met AutoTrack.nl Schuimpje verslaat de Limbabive-Express Daewoo lekker op stoom n Palletvoordeel bij AutoTeam: KEUZE UIT MEER DAN AutoTeam Kijk op www.autoteam.nl wij willen blije klanten www.autoteam.nl Redactie bijlagen: 0113-315680 vww.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 30 juli 2004 Na uitlaten en schokbrekers is de trekhaak het meest ondergeschoven kindje in auto- land. Pas als we gaan pakken voor de vakantie zien we hem ineens zitten. Een bekende fabri kant als Bosal maakt wel twaalfhonderd ver schillende. Waarom niet één haak voor ieder een? Ze lijken allemaal op elkaar, en toch zijn geen twee trekhaken hetzelfde. DoorRien van der Steen Moor een Bentley be- M M staan niet eens trek- haken. Voor een lf Aston Martin ook ■r niet. Nee, sexy pro ducten zijn het bepaald niet, er kent Dick Monté, lid van de Raad van Bestuur van Bosal. Schokbrekers en accu's hebben erook last van: je ziet ze amper en dan is het voor de fabrikant moeilijk om er een beetje aar dig mee voor de dag te komen. Bosal houdt zich bezig met trek haken, maar onder meer ook met uitlaten, katalysatoren, ma gazijnstellingen, autokriks en dakdragers. Per jaar worden in Europa zo'n drie miljoen trekhaken ver kocht, goeddeels van vier grote abrikanten. Zo'n 900.000 stuks dragen het merk Bosal, maar ook de collega's van Brink in Staphorst doen goede zaken. Brink verkoopt er momenteel zo'n miljoen, maar vaak is het stuivertje wisselen tussen Bosal en Brink. Knobbel De trekhaakdichtheid is nog al tijd het grootst in caravanlan- den Zweden en Engeland. Ne derland staat op de derde plaats: 1 op elke 3,5 auto heeft een knobbel. Bij Bosal geloven ze dat de vraag naar haken nog verder toeneemt, omdat de kwakkelende economie de du re hotelvakanties afremt. Men sen zullen eerder besluiten met een caravan of vouwwagen te gaan. Oost-Europeanen kiezen tegenwoordig met regelmaat voor een caravanvakantie, dus ook die moeten aan de haak Oy Bosal en Brink basal werd 81 jaar geleden opgericht door Karei Bos in Alkmaar. Het bedrijf heeft fabrieken in Vianen en Made, in Zuid-Afrika, Duits land, Hongarije, Frankrijk en Engeland, en een hoofdkantoor in België. Uitlaten beslaan 70 procent van de omzet, trekha ken meer dan 15 procent. BRINK International BV in Staphorst is Europees markt leider met ruim een miljoen trekhaken per jaar. Het bedrijf heeft verkoop- en productie vestigingen in zes landen en daarnaast twee buitenlandse verkoopkantoren. worden geslagen. Hoe onbeduidend zo'n trek haak ook lijkt, iedereen die er ooit een onder zijn auto heeft laten zetten weet dat er geen twee hetzelfde zijn. Bij elke mo delwisseling hoort een andere haak. Omslachtig en duur, en het roept de vraag op waarom er nog geen universeel systeem bestaat. Steeds meer auto's wor den nota bene op hetzelfde plat form gebouwd, zodat met ge mak dezelfde trekhaaksyste men passen. Bij Bosal weten ze dat ook, alleen: de industrie wil niet. Want voor het ene merk moet een achterbumper er zus uitzien, voor het andere zo. Wat ook een beletsel vormt is de factor veiligheid. Bij de ene auto zit de brandstoftank op een andere plek dan bij de ande re. Die tank mag onder geen be ding beschadigd raken. En hij mag dus bij een aanrijding ze ker niet worden doorboord door de ophanging van de trek haak. Modus Het hele ding integreren in het chassis van de auto zou een op lossing zijn. Renault gaat zoiets doen bij de binnenkort te lance ren kleine Modus. Waarom ook niet? Een moderne auto heeft immers ook radiovoorberei ding. En zeker de trekhaakbe- luste Nederlander - behalve ca ravans exploiteren wij honderd duizenden fietsdragers - zou welvaren bij eenheid en dus een goedkopere montage. Een kale sleephaak kost rond de tweehonderd euro, maar daar komt de dure bekabeling Foto Mare Bolsius nog bij. Bosal vreest, dat het ontwikkelen van die bekabe ling steeds duurder wordt. ,,We hebben nog geen systeem voor de Mercedes E Kombi bijvoor beeld. Want die auto zit boorde vol elektronica en daar moeten we de passende draadjes bij zoe ken. Alleen de fabriek lean die Merce des met een trekhaak leveren. Als die trend doorzet, is de be kabeling die wij moeten maken straks duurder dan de haak zelf', zegt Dick Monté. Het aandeel afneembare trekha ken neemt flink toe. Dat heeft twee redenen: kentekenplaten zitten steeds lager en daar mag geen haak voor zitten. En de an dere is dat we wél allemaal een trekhaak willen, maar dat we hem vooral niet willen zien. Zie ook. www.caravantrekker nl Nu een opvolger voor de succesvolle 156 op stapel staat, dient Alfa Romeo hem nog één slok toverdrank toe. Sportwagen Q4 en Cross wagon Q4 heten de Italiaanse Asterix en Obe- lix. KENNISMAKING Door Rien van der Steen staat op de badge die beide laatste Alfa's 156 siert. Het staat symbool voor de vierwie- laandrijving die zowel de Cross wagon als de iets eenvoudiger Sportwagon meekreeg. De Crosswagon is volgens Alfa Ro- neo een crossover, het midden tussen een stationwagon en ten terreinachtig voertuig. Hij staat wat hoger op de poten dan een gewone 156, en daar zie je meteen het verschil met de Sportwagon Q4. Die herken je alleen aan de grotere wielen die hem overigens erg goed staan. Beide auto's worden aan gedreven door een 1.9 liter die selmotor van 150 pk en een zes- versnellingsbak. Alfa belooft meer tractie en meer veiligheid met deze Asterix en Obelix in Italiaanse stijl. Het toverdrank je moet de 156-reeks nog even op de been houden totdat die in 2005 door een nieuwe 157 wordt afgelost. Bij de Crosswagon maken sta len beschermingsplaten op dor pels en onder bumpers alsmede uitgebouwde wielkasten duide lijk dat hij graag een potje wil knokken in het terrein. Onder de auto zitten drie differen tiëlen. Het werkt uitstekend, al vinden we de manier waarop de diesel is afgesteld een tikje vreemd. De motor begint pas echt trekkracht te ontwikkelen bij tweeduizend toeren en dat vraagt intensief roeren met de pook. Bij wegtrekken op een hellinkje word je gedwongen de koppelingsplaten nogal sterk aan te spreken. Toch heeft de fabrikant dat doelbe wust gedaan. Het bevordert het rijcomfort, want bij een vroe ger intredend koppel zou de vierwielaandrijving voor bok kig gedrag kunnen zorgen. En daar is ook weer wat voor te zeggen. Bij normaal gebruik gaat de meeste aandrijfkracht naar de achterwielen, waar hij ooit bij De Alfa Crosswagon Q4, het laat ste model van de 156-reeks, voelt zich goed thuis naast ge baande paden. alle Alfa's zat, en waar hij vol gens velen nog steeds hoort. Ze zijn bijna 150 kilo zwaarder dan hun broertjes met twee- wielaandrijving. Omdat zo'n au to wat hoger van de grond staat en bovendien grotere wielen met zachtere banden heeft, is het brandstofverbruik wel der tien procent hoger dan van een normalel56. Dat is fors, maar een echte suv is veel on-econo- mischer. Alfa Sportwagon/Crosswagon Q4 De Crosswagon Q4 kost 37 400 euro, de Sportwagon Q4 36.000 euro De verkoop in Nederland start in decem ber Het was tien voor half tien 's avonds, het jaar 1982. Ik stond op het per ron in Roermond. Na het weekend bij mijn ouders te hebben doorgebracht /«trok ik voor de zoveelste keer naar Nij- «egen, de oude Keizerstad, waar ik aan de Katholieke Universiteit 'een studie' volgde. De trein werd in het Nijmeegse schertsend '■mbabwe-express genoemd, omdat de trein al tijd volgepakt zat met studenten die even hun geliefde geboortestreek moesten verla ten. Tot vrijdag, dan ging de rit weer terug, fc tuurde vaak om me heen en herkende al tijd wel een paar mensen, maar ik durfde "ooit contact te leggen: ik kende ze niet ioed genoeg en had ook eigenlijk geen zin. wilde hier helemaal niet zijn. kn week eerder had ik mijn rijbewijs ge- •^ld en ik verlangde enorm naar een ei sten autootje. Maar als arme student had ik teen geld voor deze droom, en daarom was fcnog steeds veroordeeld tot de express. Ik onderging mijn lot met tegenzin. Dit moest snel afgelopen zijn. hde trein dwaalden mijn gedachten vaak af naar de vrijheid en onafhankelijkheid "teeen eigen wagen zou betekenen. Ik "toomde van landen die ik ging bereizen fnde avonturen die ik zou beleven. Helaas Was dat allemaal toekomstmuziek. Voor de leiding staarde ik in een studieboek, Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde (SLOT). maar ik kon me in de trein nooit echt con centreren. Al die trieste koppen, ik kon er niet tegen. Ik verlangde naar een automo biel. 'Station Nijmegen Heyendaal' schalde het door de trein. Bijna iedereen stapte hier uit, want alle Limburgse studenten woon den in hetzelfde studentencomplex nabij Heyendaal. Gezellig. Ilc kon gelukkig nog even blijven zitten, want ik woonde in het centrum, in een 'vrij' huis. Een paar weken later kwam ik thuis bij mijn ouders. I-lier is de sleutel, zoon". Mijn va der overhandigde me de contactsleutel van een prachtige kanariegele Fiat 127. „Hij is van jou, jongen", sprak hij. Ik kon mijn ogen niet geloven. Mijn eigen auto! De hele we reld lag voor mij open. Al diezelfde zater dagmiddag kocht ik zwarte plaldetters voor op de achterklep: ik wildé dat de auto van mij en voor mij was. Een uniek exem plaar. Hij was knalgeel en om op te vreten, dus noemde ik hem SCHUIMPJE. Toen ik voorzichtig die zwarte letters op dat gele lichaam plakte, voelde ik zelfs een opwin ding.... Die zondagavond rond de klok van half tien snorde ik over de provinciale weg naar Nijmegen. Ik keek heel even naar links, en daar zag ik de Limbabwe-express door het landschap snijden. Deze keer zonder mij. OUDE LIEFDE GEBUNDELD! Dit was de laatste in de serie Oude Liefde Roest Niet. Sinds 28 maart van het vorig jaar beschreven zo'n zeventig redacteuren en lezers wekelijks de ervaringen met hun eerste au tootje. Voor wie ze heeft gemist is het nog met te laat' binnenkort verschijnt een bundeltje met hoogte punten uit de reeks. We houden u hiervan op de hoogte. Op deze plek leest u voortaan tweewekelijks de co lumn 1 op 14 van Maks Mulder, de andere week af gewisseld met autonieuws of tijdelijke rubrieken. Daewoo, twee jaar geleden door General Motors onder de hoede genomen, meldt groeien de verkoopaantallen. Daewoo verkocht de afgelopen zes maanden 13.500 auto's in Euro pa. Dat moeten er dit jaar in to taal 40.000 worden, volgend jaar 55.000. Zo is Daewoo bezig met een fabriek voor diesels, ge holpen door de Italiaanse diesel constructeur VM Motori. Er wor den vanaf maart 2006 nieuwe 1.5- en 2.0-motoren gebouwd, de eerste diesels van Daewoo. De nieuwe Nubira stationwa gon moet de export vanuit Ko rea verder opschroeven. De wa gon kan 1.410 liter bagage ver stouwen. De auto is vormgege ven door de Koreanen, die de lij nen van de door Pininfarina ge tekende sedan en de vorm van de hatchback (die Lacetti heet en door Giugiaro is getekend) als basis namen. Het resultaat mag er zijn. Hij is er met 1.6/109 pk of 1.8/122 pk benzi nemotor, en komt in januari. Prijs: vanaf 17.000 euro. Stem op uw favoriete WegDroomplaat! j Op basis van honderden inzendingen van lezers hebben we nu een keuzelijst met WegDroomplaten sa mengesteld. Het is een bonte mix geworden van herrie, Hollandse deuntjes en beats. I f Voor rustige ritjes, voor de WegDroomplaat Autobahn, om wakker te worden of juist te blijven. De meer dan zeventig muzikale hoogtepunten zijn verdeeld over zes categorieën. bijvoorbeeld 'Hotel California' (The Eagles) Stoer Toeren nummers als: 'Boys of Summer' (Don Henley) 0 ©Paardenkrachten o.a. 'Let's Go Crazy' van Prince O Van vóór de APK bijvoorbeeld 'Carmina Burana' van Carl Orff ©Uitlaatklep o.a. 'Mexico' van Zangeres zonder Naam O Blij dat ik rij o.a. 'It's Raining Men' van The Weather Girls Stem mee op de website van de krant onder de rubriek Auto. Wie straks heeft gestemd op de uiteindelijk geko zen WegDroomplaat maakt kans op een Pioneer autora- dio/cd-speler van 549 euro. Bijdehand 'Verkeersreclamebord' Bordreclame Rotterdam heeft een lande lijke primeur met twee enorme digitale verkeersbor den. De ene helft is gevuld met informatie, de andere met re clame. ANWB-projectleider Theo Kuy- pers: „Het gaat om een proef met twee informatiepanelen, aan de Stadhoudersweg en bij station Blaak. De vier bij drie meter grote, digitale bor den worden 24 uur per dag gevuld met parkeer-, ver- keers-, weer- en cvenementeninformatie. Daaronder staat reclame. Als blijkt dat de borden verkeersveilig en kostendekkend zijn zullen de panelen ook in andere ste den verschijnen. Maar geen zorg: niet langs snelwegen!" Verjaardagsritje van Maserati Op 1 december 1914 stichtte Alfieri Maserati zijn Societa Anonima Offïcine Alfieri Maserati in Bolog na. Het bedrijf prepareerde auto's voor wegraces. De eer ste Maserati was de Tipo 26, die meteen won in zijn klas se tijdens de Targa Florio in 1926 op Sicilië. Onder Fiat-vlag werkt het merk nu samen met Ferrari. Het jubi leum wordt op 17, 18 en 19 september gevierd met een rit van Milaan naar Rome. Een Maserati 3500 Vignale van begin jaren zestig. Ferrari's voor zieke kinderen Op zaterdag 25 september wordt in de omgeving van Nijmegen een rit gehouden, waarbij chronisch zieke kinderen kunnen meerijden in wel zestig Ferra ri's. De kinderen uit het Medisch Centrum Sint-Radboud rijden ook naar Brabant en zijn getuige van spektakel op vliegbasis De Peel. De Ferrari's arriveren vanaf acht uur bij het Nijmeegse ziekenhuis. Wie altijd al droomde van het rijden in een exclusieve sportwagen krijgt op 4 augustus een bijzondere kans. Op die dag wordt een speciale sponsortocht gehouden voor Maarten van Sten. Deze sportwagenliefhebber over leed precies een jaar geleden op 27-jarige leeftijd aan kanker. Voor de ruim vijftig Lotussen, Ferrari's, Aston Martins en Lamborghini's die meedoen worden sponso ren gezocht. Meer informatie- www.maartenmemorial com Volgende week in Auto: Kleine BMW is bepaald geen lelijk Eentje Maks Mulder: 1 op 14 Rubriek Fiets: de Cruiser De Nubira Wagon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 17