Honderdmet een marge PZC Plan WCT zet dubbel in op natuur ELICHT 15 Versterking pastoresteam Z-Vlaanderen Dag van het Oor Vraagtekens bij kokkel vergunning Wrak blijft liggen Gesteggel om sanering Paardekuup Bromfietser (17) gewond Wespen zorgen voor overlast in Z-Vlaanderen lezers schrijven De Broekert IV Ouderen Stadsmuur Sluis moet opgeknapt vrijdag 30 juli 2004 HULST - Het pastoresteam in Oost-Zeeuws-Vlaanderen krijgt meer lucht. Pater J. Reurs uit Keurt wordt binnenkort door fcschop Muskens benoemd tot Sedewerker van het pastorale He! bestuur van de Inter Paro- iuele Vereniging (IPV) zei eer- yj bet pastoresteam van vijf -eisen (twee priesters, een dia- sen en twee pastoraal werkers) (tivoldoende te vinden om de dertien parochies op een profes te manier te bedienen. Diaken W. Tobé: „Aan de verde- jüg van de taken zijn we nog -et toegekomen. Vast staat wel dat pater Reurs de basistaken voor zijn rekening neemt zoals je zondagdiensten, de liturgie, uitvaarten en dopen." Pater Reurs is priester van de congre gatie van de Maristen. Pater leui-sis in 1947 geboren in Mon- sickendam. Hij volgde zijn oplei ding in Lievelde en Nijmegen en ispriestér gewijd in 1974. De pa ler is geen onbekende in de re- Eind jaren zeventig was hij actief in het jongerenwerk in Zeeuws-Vlaanderen. Reurs gaat vanaf 1 oktober aan de slag te san. Hij neemt zijn intrek in •et klooster van de Maristen in Suist. GOES - De Zeeuwse dovenvere- sigingen houden vrijdag 5 no vember de Infodag van het Oor. in de Zeeuwse Bibliotheek in ïiddelburg wordt een dagvul- 'aid programma gehouden voor slechthorenden, plotsdoven en aensen met aangeboren doof- heid en geïnteresseerde horen den. Eris aandacht voor voorzienin gen, hulpmiddelen en oplossin- p voor hoorproblemen. Het programma wordt samenge teld door de Zeeuwse afdeling van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NWS) en de Zeeuwse Stichting Welzijn Doven (ZSWD). De Infodag, van 11.00 tot 20.30 uur, is deel van de nationale Week van het Oor, die zondag 31 oktober begint. door Maurits Sep Manon Veroude wordt bij het afda len in de Westerscheldetunnel re gelmatig voorbijgedenderd door vracht wagens. Die ze dan later weer inhaalt als het omhoog gaat naar de uitgang, want ze zit liever niet achter die grote jongens. Maar haar 110, 120 per uur is voor velen niet snel genoeg; met 140 ste ken anderen haar vaak voorbij. Veroude duikt twee keer per dag onder de Westerschelde door. Ze woont in Middelburg en werkt in Terneuzen, bij Zeeland Seaports. Best een eind, vindt ze die 6,6 kilometer lange buis. Zeker als de snelheid in bijzondere situaties wordt verlaagd naar 50 per uur. „Ik rij liever 100. Ik ben toch maar het liefst zo snel mogelijk aan de overkant." Tunnelvrees heeft ze niet, maar prettig is anders daar beneden. Daarom rijdt ze meestal iets harder dan de 100 die is toe gestaan. Gek eigenlijk, geeft ze toe. Im mers, juist omdat ze harder gaat rijden Tunnel dan mag, wordt het onveiliger in de tun nel. „Dat is wel tegenstrijdig, ja. Want als je harder rijdt, raak je eerder de macht over het stuur kwijt." Ze wijt het ook een beetje aan gewenning. „Dat zie je altijd bij mensen die vaak op een be paalde weg rijden. Dan gaan ze harder rijden. Ze kennen de omgeving." Veroude bevestigt de indruk die direc teur Tin Buis van de NV Westerschelde tunnel heeft, dat 'te veel te hard' wordt gereden in de tunnel. „En niet alleen in de stille uren. Er zitten uitschieters bij van meer dan 150 per uur en die meten we soms ook om acht uur in de ochtend, als het druk is." De provincie Zeeland heeft daarom het initiatief genomen voor invoering van trajectcontrole. Gedeputeerde Toine Poppelaars (verkeer) benadrukt het be lang ervan voor het voorkomen van on gevallen. „Zeker de uitwassen die we Te veel automobilisten rijden te hard door de Westerscheldetunnel. soms constateren, kunnen ernstige ge volgen hebben. Voorkomen is beter dan genezen." Indirect is door onveilig weg gedrag ook het imago van de tunnel als veilige verbinding in het geding en dat baart Poppelaars eveneens zorgen. Buis juicht trajectcontrole toe. Veroude en haar collega Hanneke Blok ook. „Het zou wel prettig zijn. Ik rij regelma tig in de spits door de tunnel en dan word ik regelmatig ingehaald door hard rijders", vertelt Blok. Zelf houdt Blok het op 100, 110. Ie mand die met 130 voorbij komt, hoeft geen gevaar te veroorzaken, als hij goed stuurt. „Maar het gevaar schuilt erin dat het verschil in snelheid met anderen te groot is. Een hardrijder moet vol in de remmen voor iemand die keurig 100 rijdt en een vrachtwagen wil inhalen. Dat is gevaarlijk." Het heeft toch ook geen enkele zin om met 140 door de tunnel te knallen als het daarna barst van de flitspalen en je toch niet harder kunt dan tachtig, vindt Paul van Damme van het koeriersbe drijf Sneldienst Terneuzen. „Wat heb je dan voor tijdwinst? Niks." Van hem mag die trajectcontrole in de Wester scheldetunnel er best komen. Als daar maar wat tegenover staat. „Ik vind het goed dat ze overdag scherp vasthouden aan de maximumsnelheid, zo tussen zes 's ochtends en tien 's avonds. Dat is goed voor de verkeersveiligheid. Maar daarna moet er een marge zijn van twin tig procent waarbinnen je geen bekeu ring krijgt. Dan is het immers rustig op de weg. Die snelheidscontroles lijken soms wel een melkkoe van de overheid, alleen om geld te verdienen." Van Damme rijdt zelf niet harder dan 110 in de Westerscheldetunnel. Als er te hard wordt gereden, dan ook meteen veel te hard, is zijn indruk, en niet een beetje te hard. Maar het valt volgens hem wel mee met het aantal snelheids duivels. „Ik zie er niet veel." Sneldienst Terneuzen heeft altijd te ma ken met tijdsdruk, maar stuurt de chauf feurs op pad met de strikte opdracht dat ze zich aan de snelheidslimieten moeten houden. Boetes zijn voor eigen rekening. Als proef heeft Van Damme foto Wim Kooyman op de nieuwste auto cruise control laten zetten. Niet vanwege de veiligheid, be-* kent hij. „Maar om prentën te voorko men en brandstof te besparen." Frits Steutel van Verbrugge Terminals in Vlissingen-Oost heeft cruise control in zijn auto, maar gebruikt die nooit in de tunnel. „Alleen op autowegen met een ruim overzicht. Dus wel als ik uit de tunnel kom in Zeeuws-Vlaanderen, want daar is het redelijk leeg." In de Westerscheldetunnel ('ruim en tweebaans') voelt Steutel zich veilig. „Een keurig overdekte autoweg. Tegelij kertijd blijft het natuurlijk een tunnel, zonder uitwijkmogelijkheden. Het is dus altijd oppassen geblazen. Ik vind het bijvoorbeeld geen prettig idee om tussen vrachtwagens te zitten." Op zulke momenten verhoogt Steutel zijn snelheid tot boven de 100 voor een inhaalmanoeuvre. „Maar ook op andere momenten maak ik me wel schuldig hoor", geeft hij toe. „Ik weet dat je 100 mag, maar ik wil er wel eens een kleine marge van tien procent op zetten. Ik zal het alleen niet gekker maken dan 120." DEN HAAG - De mechanische kokkelvisserij in de Wad denzee vanaf 1 januari 2005 willen beëindigen vanwege de schadelijke effecten én voor dit jaar nog een vergun ning afgeven voor het vissen van acht miljoen kilo kokkel vlees: dat wringt, volgens GroenLinks in de Tweede Ka mer, ook al ligt er in de Waddenzee een record-hoeveel*- heid kokkelvlees van 44 miljoen kilo. GroenLinks-Kamer- leden E. Tonkens en W. Duyvendak hebben minister Veer man van Landbouw deze week gevraagd de definitieve visvergunning pas te verlenen na overleg met de Kamer. Actiegroep Wilde Kokkels, de Wadden vereniging en Vo gelbescherming hebben al aangekondigd bezwaar te ma ken. Voor de vergunning heeft minister Veerman extra zware eisen gesteld aan voedselreservering voor vogels. TERNEUZEN - Rijkswaterstaat ziet in de aanvaring vori ge week van het jacht Murell met het wrak van de Lay At- lantide in de Westerschelde geen aanleiding laatstge noemd wrak op te ruimen. Dat zegt woordvoerder E. dë Feijter van Rijkswaterstaat. De Murell was al het vierde jacht dat lek sloeg op het wrak van de Atlantide. Toch is dat voor Rijkswaterstaat geen reden om over te gaan tot actie. „Het wrak ligt buiten de hoofdvaargeul en staat goed ge markeerd op kaarten", aldus De Feijter. „Er liggen hon derden van dit soort wrakken in de Westerschelde. Het zou ondoenlijk en onbetaalbaar zijn die allemaal op te rui men." Rijkswaterstaat heeft nog niet zo lang geleden een grootscheepse operatie afgerond waarbij wel veel scheeps wrakken verwijderd zijn uit de rivier. „Maar dat waren wrakken die in de hoofdvaargeul lagen en een belemme- ring voor de diepgang en de veiligheid van het scheep vaartverkeer vormden. COLIJNSPLAAT - De gemeente Noord-Beveland wil niet betalen voor de sanering van een voormalige vuilstort plaats op het terrein Paardekuup in Colijnsplaat. Het Wa terschap Zeeuwse Eilanden, eigenaar van de grond, wil dat de gemeente de vervuiling te lijf gaat, voordat het erf- pachtrecht beëindigd wordt. De gemeente pacht de grond op dit moment van het waterschap. Op het terrein kan worden geparkeerd. De watersportvereniging van Colijnsplaat wil de grond gebruiken voor het aanleggen van een privéparkeerter- rein voor haar leden. Ook wil ze het terrein gaan gebrui ken voor de opslag van boten. Daarom lijkt het de burge meester en wethouders van Noord-Beveland logischer dat de watersportvereniging de grond rechtstreeks van het waterschap pacht. MIDDELBURG - Een 17-jarige bromfietser uit Vlissin- gen is gisterenochtend gewond geraakt bij een botsing op de kruising Langevieleweg/De Ruyterstraat in Middel burg. Hij is met verwondingen aan been en rug overgé- bracht naar het ziekenhuis in Vlissingen. De jongen werd op het kruispunt geschept door een 64-ja- rige automobilist uit Middelburg. De brommer van cle Vlissinger is total loss. De auto liep schade op aan de voor zijde. Aandacht voor jonge duintjes bij Kaloot én elders langs Westerschelde TERNEUZEN - Veel Zeeuws- Vlamingen ondervinden de laat- ste weken overlast van wespen lie in groten getale het zonneba len in de tuin proberen te ver ballen. De diensten Openbare Werken van de drie gemeenten indestreek krijgen elke dag wel telefoontjes van mensen die een nest weg willen laten halen. ,Als de zon gaat schijnen, zijn ze er weer", aldus een woord voerder van de buitendienst van legemeente Hulst. De gemeente schakelt de groenvoorzienings- takvan het arbeidsrëintegratie- ccdrijf Dethon in om de nesten op te ruimen. Sluis is de enige gemeente in de s'reek met een gecertificeerde medewerker in de buitendienst lie wespennesten mag verwijde ren. Deze gemeente krijgt vol lens: een woordvoerder dertig lot veertig overlastmeldingen in ze week, een aantal dat volgens ïem overigens niet hoger ligt ian andere jaren. lok bij de gemeente Terneuzen iomen dagelijks meldingen van ïespenoverlast. De gemeente oerwijst die mensen door naar ongediertebestrijder R. Lader 'otAxel. Volgens Lader zijn er dit jaar meer wespen dan ande re jaren het geval is. Een oor- daarvoor is volgens hem wet direct aanwijsbaar. „Er ffordt wel gewezen op de zachte winter, maar dat is juist slecht voor insecten. In een zachte win ter kan een wesp zijn winter slaap niet goed afmaken waar door die periode uitmondt in ten uitputtingsslag waarbij een -oop wespen sterven", legt hij iat.De Axelse ongediertebestrij- fe' zegt momenteel dagelijks one tot vier keer uit te rukken nn wespennesten bij woningen ^cg te halen. k Calle van de Oost-Zeeuws- daamse natuurbeschermings- 'Creniging De Steltkluut is niet ?ecifiek deskundig op het ge- itcd van wespen, maar raadt pensen in ieder geval met klem «fzelf in de weer te gaan met -,Je kunt dat beter overlaten zan een gespecialiseerd iemand, "■ant voor je het weet zitten er Mnderd wespen op je lijf." ,-oUe onderschrijft een voor de liggende tip om zo veel mo gelijk gevrijwaard te blijven ',an rondzoemende wespen: zet §een lokkers zoals frisdranken andere zoete levensmiddelen °Pde terrastafel, door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Bij het uitwer ken van het nieuwe plan voor de Westerschelde Container Termi nal krijgen de natuurwaarden dubbele aandacht. Op de beoog de plek aan de Kaloot worden door inkorting van de kade zo veel mogelijk jonge duintjes ge spaard. Daar bovenop komt el ders in de speciale bescher mingszone Westerschelde een plek waar jonge duinvorming kan plaats vinden. Gedeputeerde H. van Waveren (CDA, ruimtelijke ordening) noemt het een 'saldo-benade ring', die een dikke plus voor de natuur moet opleveren. Hij hoopt dat op deze manier vol daan'kan worden aan de regels van de Europese Habitatricht lijn. Er zal volgens hem geen sprake zijn van onherstelbare schade aan de speciale bescher mingszone Westerschelde. Overigens is de Westerschelde formeel nog niet als zodanig aan gewezen. Er zijn voor de zeearm dan ook geen natuurdoelen vast gesteld, waarvoor de bescher mende regels in het bijzonder gelden. Het ministerie van Land bouw, Natuur en Voedselkwali teit komt daar eind dit jaar mee. Het kan dan zelfs zo zijn dat jon ge duintjes niet als speciale 'ha bitat' worden aangemerkt. Van Waveren wil daar niet over speculeren. Hij vindt dat de pro vincie op zeker moet spelen. Voor zover dat tenminste moge lijk is. „Er is zo weinig ervaring met de procedures voor de Vo gel- en Habitatrichtlijnen. Moe ten we kiezen voor het verminde ren van de nadelige effecten ter plaatse? Of kiezen voor de sal do-benadering? Als college heb ben we gezegd: laten we beide doen. Dus niet of-of, maar en-en." Wanneer er geen onherstelbare schade aan de Westerschelde-na- tuur optreedt, hoeft de provin cie niet te bewijzen dat voor aan leg van de WCT een 'dwingende reden van groot openbaar be lang' aan de orde is. Dat laatste is moeilijk aan te tonen. Van Wa veren: „Het regionaal belang is wel overduidelijk, maar om te zeggen: 'het is dwingend, want de haveneconomie wordt een sterfhuis als we de WCT niet aanleggen' - dat is moeilijk hard te maken." De gedeputeerde voelt zich ge Op de voorgrond de westelijke duintjes met het fossielenstrand van de Kaloot, op de achtergrond zijn de oostelijke duintjes te zien die mogelijk worden uitgebreid. De ingekorte kade van de containerterminal komt volgens het herziene plan tussen deze duintjes te liggen. foto Aerolin sterkt door overleg met het mi nisterie van LNV Ook daar is een voorkeur voor de saldo-be nadering uitgesproken. Hij voelt dan ook weinig voor de suggestie van de combinatie Westerschelde Container Termi nal, beoogde bouwers van de ter minal. Die pleit voor een lange, niet-ingekorte kade met verlies van duinen op de Kaloot en com pensatie elders. „Het is onverstandig alles op één kaart te zetten", stelt Van Waveren. „Uit de eerste proce dure bij de Raad van State heb ben we geleerd dat er uiterst kri tisch gekeken wordt naar wat er in Zeeland plaatsvindt. Als Rot terdam of Antwerpen iets wil, is dat meteen een nationaal be lang. In Zeeland is dat niet zo vanzelfsprekend. Dat heeft mo gelijk te maken met de schoon heid van ons gebied." Muggenziften Al dat gedoe over een paar dui zend vierkante meter duintjes en discussie over de vraag of nu die duintjes het meest waarde vol zijn of juist het dynamisch proces dat tot duinvorming leidt - het lijkt nogal muggenziften. De gedeputeerde gaat daar niet in mee. „Op landelijk niveau heeft iedereen tussen de oren zit ten dat Rotterdam een economi sche mainport is voor Neder land. In Zeeland gaat het toch in eerste instantie om het regio nale economische belang. Dat wordt kritisch benaderd. We hebben een extra motiverings plicht waarom we in dit gebied iets willen. Ook het bedrijfsle ven moet zich realiseren dat ze in een prachtig gebied iets mo gen ondernemen en dat daaruit consequenties voortvloeien." Voor de uitwerking van het nieu we WCT-plan richt de provincie twee stuurgroepen op. Van Wa veren leidt zelf de bestuurlijke groep (met vertegenwoordigers gemeenten en ministeries). Gede puteerde G. de Kok (PvdA, eco nomie) is aan de bak voor de groep die het plan ontwikkelt (met vertegenwoordigers van Zeeland Seaports en exploitant Hesse-Noord Natie; of de bou wers erin komen is niet nog dui delijk). De stuurgroepen gaan aan de slag als Provinciale Staten op 7 oktober akkoord gaan met een herkansing voor de WCT. Van Waveren rekent daar wel op. „Ik heb geen signalen dat er in de Staten geen meerderheid Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Zeeland paradijs voor orgellief hebber. Een prachtige gedachte. Jammer dan dat de heer De Broekert als organist in de Uit- bijlage van de PZC van vorige week alleen Bach en tijdgenoten voor vol aanziet en andere mu ziek en organisten afdoet als christelijke rotzooi en kitsche righeid. Ik weet niet waar De Broekert het lef vandaan haalt om vele collega's van hem zo te kleineren. Dat iemand een voor keur heeft voor bepaalde mu ziek, oké, maar wat voor zin heeft het om al het andere te be noemen als rotzooi omdat men een bekende melodie bewerkt tot koraalspel? Wat is er op te gen dat anderen als begeleider van een solist, speciaal panfluit, bijvoorbeeld Roemeense muziek bewerken voor orgel en dit op knappe, kunstige wijze uitvoe ren? Organisten als Klaas Jan Mulder of Sander van Marion, Martin Mans zullen hun naam niet op deze manier te grabbel gooien, zoals hier wordt voorge steld. Ware kunst wordt eerder met respect gediend dan op zo'n laatdunkende manier. Of speelt hier ongewild ook de gedachte mee dat organisten met christe lijke rotzooi en kitsch meer men sen op hun concert treffen dan die Bach en tijdgenoten spelen, wat volgens hen mogelijk van een beter gehalte is? Ik hoop dat veel mensen van allerlei muziek kunnen en willen genieten en dan zonder het gevoel te éénvou dig te zijn. C. Verhage Van Vollenhovenstraal 14 Amemuiden Ouderen zijn een groot risico op de weg, de vergrijzing brengt de veiligheid in gevaar, zo staat in de PZC van 28 juli. In woon zelf op de Boulevard 'die van ieder een is' en ik zie dagelijks oude ren over de weg vliegen als rij dende disco's én ook op één wiel door het verkeer laveren. Die ouderen moeten geladen zijn met geestverruimende middelen om goed de snelheid van 30 kilo meter te kunnen inschatten. Ik weet niet of Ragnhild Davidse het gedrag hier is komen opne men. Ouderen rijden zeer agres sief, zeker 's nachts, ze hebben de macht niet meer om het stuur in bedwang te houden en eindi gen soms tegen een boom die toe vallig verkeerd geplant is, of ze rijden de sloot in. Geachte redac tie, hoe bestaat het dat u zo'n humbug op de voorpagina laat prijken, dit is echt iets voor 'sim ple minds' die alles geloven wat in een krant staat. Over tien jaar of meer zal dat SWOV-ver- slag een hype kunnen zijn, als de bejaarden van nu eindelijk van de weg af zijn, de toekomst is immers aan de jeugd indien ze het overleven op één wiel. We zullen maar zeggen: het is kom kommertijd en er is niets belang rijks te melden, alleen hét SWOV, 't is een SOF. L. Cloet Boulevard de Ruijter 144 Vlissingen SLUIS - De stadsraad van Sluis bekijkt momenteel of er draag vlak is onder de Sltiisse inwo ners om een reddingsplan op te stellen voor een veertiende eeuw- se muur aan de Kalkboei, een straat achter de Sluisse Vaart. Stadsraadvoorzitter W. Behr heeft tot nu toe drie reacties van inwoners binnen, die vinden dat het muurtje -daterend uit 1384- moet worden opgeknapt. „Maar we willen meer soortgelijke ge luiden horen, voordat we rich ting de gemeente Sluis stappen. Er moet natuurlijk wel draag vlak zijn voor een eventuele ac tie." Het stuk muur, ongeveer dertien meter lang, vier meter hoog en voorzien van schietgaten, is een erkend monument. „Maar de fi nanciën zijn niet aanwezig om het muurtje op te knappen. De Monumentenwacht wacht tot het echt niet anders meer kan, maar dan denk ik 'restaureer het nu, dan kost het helemaal niet zoveel geld'. Het is met een klein beetje geld op te lossen. Er vallen geregeld stenen uit de muur. Zo houdt die muur het geen vijftig jaar meer vol." In afwachting van steunbetui gingen lanceert Behr alvast een idee. „Wellicht kan de gemeente Sluis de muur adopteren. Daar moeten we dus nog over praten, maar een 'adoptiemuurtje' zou misschien een optie zijn."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 15