Honderdmet een marge
PZC
Plan WCT zet dubbel in op natuur
ELICHT
15
Versterking
pastoresteam
Z-Vlaanderen
Dag van het Oor
Vraagtekens bij kokkel vergunning
Wrak blijft liggen
Gesteggel om sanering Paardekuup
Bromfietser (17) gewond
Wespen zorgen
voor overlast in
Z-Vlaanderen
lezers schrijven
De Broekert IV
Ouderen
Stadsmuur Sluis
moet opgeknapt
vrijdag 30 juli 2004
HULST - Het pastoresteam in
Oost-Zeeuws-Vlaanderen krijgt
meer lucht. Pater J. Reurs uit
Keurt wordt binnenkort door
fcschop Muskens benoemd tot
Sedewerker van het pastorale
He! bestuur van de Inter Paro-
iuele Vereniging (IPV) zei eer-
yj bet pastoresteam van vijf
-eisen (twee priesters, een dia-
sen en twee pastoraal werkers)
(tivoldoende te vinden om de
dertien parochies op een profes
te manier te bedienen.
Diaken W. Tobé: „Aan de verde-
jüg van de taken zijn we nog
-et toegekomen. Vast staat wel
dat pater Reurs de basistaken
voor zijn rekening neemt zoals
je zondagdiensten, de liturgie,
uitvaarten en dopen." Pater
Reurs is priester van de congre
gatie van de Maristen. Pater
leui-sis in 1947 geboren in Mon-
sickendam. Hij volgde zijn oplei
ding in Lievelde en Nijmegen en
ispriestér gewijd in 1974. De pa
ler is geen onbekende in de re-
Eind jaren zeventig was hij
actief in het jongerenwerk in
Zeeuws-Vlaanderen. Reurs gaat
vanaf 1 oktober aan de slag te
san. Hij neemt zijn intrek in
•et klooster van de Maristen in
Suist.
GOES - De Zeeuwse dovenvere-
sigingen houden vrijdag 5 no
vember de Infodag van het Oor.
in de Zeeuwse Bibliotheek in
ïiddelburg wordt een dagvul-
'aid programma gehouden voor
slechthorenden, plotsdoven en
aensen met aangeboren doof-
heid en geïnteresseerde horen
den.
Eris aandacht voor voorzienin
gen, hulpmiddelen en oplossin-
p voor hoorproblemen.
Het programma wordt samenge
teld door de Zeeuwse afdeling
van de Nederlandse Vereniging
voor Slechthorenden (NWS) en
de Zeeuwse Stichting Welzijn
Doven (ZSWD).
De Infodag, van 11.00 tot 20.30
uur, is deel van de nationale
Week van het Oor, die zondag
31 oktober begint.
door Maurits Sep
Manon Veroude wordt bij het afda
len in de Westerscheldetunnel re
gelmatig voorbijgedenderd door vracht
wagens. Die ze dan later weer inhaalt
als het omhoog gaat naar de uitgang,
want ze zit liever niet achter die grote
jongens. Maar haar 110, 120 per uur is
voor velen niet snel genoeg; met 140 ste
ken anderen haar vaak voorbij.
Veroude duikt twee keer per dag onder
de Westerschelde door. Ze woont in
Middelburg en werkt in Terneuzen, bij
Zeeland Seaports. Best een eind, vindt
ze die 6,6 kilometer lange buis. Zeker
als de snelheid in bijzondere situaties
wordt verlaagd naar 50 per uur. „Ik rij
liever 100. Ik ben toch maar het liefst zo
snel mogelijk aan de overkant."
Tunnelvrees heeft ze niet, maar prettig
is anders daar beneden. Daarom rijdt ze
meestal iets harder dan de 100 die is toe
gestaan. Gek eigenlijk, geeft ze toe. Im
mers, juist omdat ze harder gaat rijden
Tunnel
dan mag, wordt het onveiliger in de tun
nel. „Dat is wel tegenstrijdig, ja. Want
als je harder rijdt, raak je eerder de
macht over het stuur kwijt." Ze wijt het
ook een beetje aan gewenning. „Dat zie
je altijd bij mensen die vaak op een be
paalde weg rijden. Dan gaan ze harder
rijden. Ze kennen de omgeving."
Veroude bevestigt de indruk die direc
teur Tin Buis van de NV Westerschelde
tunnel heeft, dat 'te veel te hard' wordt
gereden in de tunnel. „En niet alleen in
de stille uren. Er zitten uitschieters bij
van meer dan 150 per uur en die meten
we soms ook om acht uur in de ochtend,
als het druk is."
De provincie Zeeland heeft daarom het
initiatief genomen voor invoering van
trajectcontrole. Gedeputeerde Toine
Poppelaars (verkeer) benadrukt het be
lang ervan voor het voorkomen van on
gevallen. „Zeker de uitwassen die we
Te veel automobilisten rijden te hard door de Westerscheldetunnel.
soms constateren, kunnen ernstige ge
volgen hebben. Voorkomen is beter dan
genezen." Indirect is door onveilig weg
gedrag ook het imago van de tunnel als
veilige verbinding in het geding en dat
baart Poppelaars eveneens zorgen.
Buis juicht trajectcontrole toe. Veroude
en haar collega Hanneke Blok ook.
„Het zou wel prettig zijn. Ik rij regelma
tig in de spits door de tunnel en dan
word ik regelmatig ingehaald door hard
rijders", vertelt Blok.
Zelf houdt Blok het op 100, 110. Ie
mand die met 130 voorbij komt, hoeft
geen gevaar te veroorzaken, als hij goed
stuurt. „Maar het gevaar schuilt erin
dat het verschil in snelheid met anderen
te groot is. Een hardrijder moet vol in
de remmen voor iemand die keurig 100
rijdt en een vrachtwagen wil inhalen.
Dat is gevaarlijk."
Het heeft toch ook geen enkele zin om
met 140 door de tunnel te knallen als
het daarna barst van de flitspalen en je
toch niet harder kunt dan tachtig, vindt
Paul van Damme van het koeriersbe
drijf Sneldienst Terneuzen. „Wat heb je
dan voor tijdwinst? Niks." Van hem
mag die trajectcontrole in de Wester
scheldetunnel er best komen. Als daar
maar wat tegenover staat. „Ik vind het
goed dat ze overdag scherp vasthouden
aan de maximumsnelheid, zo tussen zes
's ochtends en tien 's avonds. Dat is
goed voor de verkeersveiligheid. Maar
daarna moet er een marge zijn van twin
tig procent waarbinnen je geen bekeu
ring krijgt. Dan is het immers rustig op
de weg. Die snelheidscontroles lijken
soms wel een melkkoe van de overheid,
alleen om geld te verdienen."
Van Damme rijdt zelf niet harder dan
110 in de Westerscheldetunnel. Als er te
hard wordt gereden, dan ook meteen
veel te hard, is zijn indruk, en niet een
beetje te hard. Maar het valt volgens
hem wel mee met het aantal snelheids
duivels. „Ik zie er niet veel."
Sneldienst Terneuzen heeft altijd te ma
ken met tijdsdruk, maar stuurt de chauf
feurs op pad met de strikte opdracht
dat ze zich aan de snelheidslimieten
moeten houden. Boetes zijn voor eigen
rekening. Als proef heeft Van Damme
foto Wim Kooyman
op de nieuwste auto cruise control laten
zetten. Niet vanwege de veiligheid, be-*
kent hij. „Maar om prentën te voorko
men en brandstof te besparen."
Frits Steutel van Verbrugge Terminals
in Vlissingen-Oost heeft cruise control
in zijn auto, maar gebruikt die nooit in
de tunnel. „Alleen op autowegen met
een ruim overzicht. Dus wel als ik uit
de tunnel kom in Zeeuws-Vlaanderen,
want daar is het redelijk leeg."
In de Westerscheldetunnel ('ruim en
tweebaans') voelt Steutel zich veilig.
„Een keurig overdekte autoweg. Tegelij
kertijd blijft het natuurlijk een tunnel,
zonder uitwijkmogelijkheden. Het is
dus altijd oppassen geblazen. Ik vind
het bijvoorbeeld geen prettig idee om
tussen vrachtwagens te zitten."
Op zulke momenten verhoogt Steutel
zijn snelheid tot boven de 100 voor een
inhaalmanoeuvre. „Maar ook op andere
momenten maak ik me wel schuldig
hoor", geeft hij toe. „Ik weet dat je 100
mag, maar ik wil er wel eens een kleine
marge van tien procent op zetten. Ik zal
het alleen niet gekker maken dan 120."
DEN HAAG - De mechanische kokkelvisserij in de Wad
denzee vanaf 1 januari 2005 willen beëindigen vanwege
de schadelijke effecten én voor dit jaar nog een vergun
ning afgeven voor het vissen van acht miljoen kilo kokkel
vlees: dat wringt, volgens GroenLinks in de Tweede Ka
mer, ook al ligt er in de Waddenzee een record-hoeveel*-
heid kokkelvlees van 44 miljoen kilo. GroenLinks-Kamer-
leden E. Tonkens en W. Duyvendak hebben minister Veer
man van Landbouw deze week gevraagd de definitieve
visvergunning pas te verlenen na overleg met de Kamer.
Actiegroep Wilde Kokkels, de Wadden vereniging en Vo
gelbescherming hebben al aangekondigd bezwaar te ma
ken. Voor de vergunning heeft minister Veerman extra
zware eisen gesteld aan voedselreservering voor vogels.
TERNEUZEN - Rijkswaterstaat ziet in de aanvaring vori
ge week van het jacht Murell met het wrak van de Lay At-
lantide in de Westerschelde geen aanleiding laatstge
noemd wrak op te ruimen. Dat zegt woordvoerder E. dë
Feijter van Rijkswaterstaat. De Murell was al het vierde
jacht dat lek sloeg op het wrak van de Atlantide. Toch is
dat voor Rijkswaterstaat geen reden om over te gaan tot
actie.
„Het wrak ligt buiten de hoofdvaargeul en staat goed ge
markeerd op kaarten", aldus De Feijter. „Er liggen hon
derden van dit soort wrakken in de Westerschelde. Het
zou ondoenlijk en onbetaalbaar zijn die allemaal op te rui
men." Rijkswaterstaat heeft nog niet zo lang geleden een
grootscheepse operatie afgerond waarbij wel veel scheeps
wrakken verwijderd zijn uit de rivier. „Maar dat waren
wrakken die in de hoofdvaargeul lagen en een belemme-
ring voor de diepgang en de veiligheid van het scheep
vaartverkeer vormden.
COLIJNSPLAAT - De gemeente Noord-Beveland wil niet
betalen voor de sanering van een voormalige vuilstort
plaats op het terrein Paardekuup in Colijnsplaat. Het Wa
terschap Zeeuwse Eilanden, eigenaar van de grond, wil
dat de gemeente de vervuiling te lijf gaat, voordat het erf-
pachtrecht beëindigd wordt. De gemeente pacht de grond
op dit moment van het waterschap. Op het terrein kan
worden geparkeerd.
De watersportvereniging van Colijnsplaat wil de grond
gebruiken voor het aanleggen van een privéparkeerter-
rein voor haar leden. Ook wil ze het terrein gaan gebrui
ken voor de opslag van boten. Daarom lijkt het de burge
meester en wethouders van Noord-Beveland logischer dat
de watersportvereniging de grond rechtstreeks van het
waterschap pacht.
MIDDELBURG - Een 17-jarige bromfietser uit Vlissin-
gen is gisterenochtend gewond geraakt bij een botsing op
de kruising Langevieleweg/De Ruyterstraat in Middel
burg. Hij is met verwondingen aan been en rug overgé-
bracht naar het ziekenhuis in Vlissingen.
De jongen werd op het kruispunt geschept door een 64-ja-
rige automobilist uit Middelburg. De brommer van cle
Vlissinger is total loss. De auto liep schade op aan de voor
zijde.
Aandacht voor jonge duintjes bij Kaloot én elders langs Westerschelde
TERNEUZEN - Veel Zeeuws-
Vlamingen ondervinden de laat-
ste weken overlast van wespen
lie in groten getale het zonneba
len in de tuin proberen te ver
ballen. De diensten Openbare
Werken van de drie gemeenten
indestreek krijgen elke dag wel
telefoontjes van mensen die een
nest weg willen laten halen.
,Als de zon gaat schijnen, zijn
ze er weer", aldus een woord
voerder van de buitendienst van
legemeente Hulst. De gemeente
schakelt de groenvoorzienings-
takvan het arbeidsrëintegratie-
ccdrijf Dethon in om de nesten
op te ruimen.
Sluis is de enige gemeente in de
s'reek met een gecertificeerde
medewerker in de buitendienst
lie wespennesten mag verwijde
ren. Deze gemeente krijgt vol
lens: een woordvoerder dertig
lot veertig overlastmeldingen in
ze week, een aantal dat volgens
ïem overigens niet hoger ligt
ian andere jaren.
lok bij de gemeente Terneuzen
iomen dagelijks meldingen van
ïespenoverlast. De gemeente
oerwijst die mensen door naar
ongediertebestrijder R. Lader
'otAxel. Volgens Lader zijn er
dit jaar meer wespen dan ande
re jaren het geval is. Een oor-
daarvoor is volgens hem
wet direct aanwijsbaar. „Er
ffordt wel gewezen op de zachte
winter, maar dat is juist slecht
voor insecten. In een zachte win
ter kan een wesp zijn winter
slaap niet goed afmaken waar
door die periode uitmondt in
ten uitputtingsslag waarbij een
-oop wespen sterven", legt hij
iat.De Axelse ongediertebestrij-
fe' zegt momenteel dagelijks
one tot vier keer uit te rukken
nn wespennesten bij woningen
^cg te halen.
k Calle van de Oost-Zeeuws-
daamse natuurbeschermings-
'Creniging De Steltkluut is niet
?ecifiek deskundig op het ge-
itcd van wespen, maar raadt
pensen in ieder geval met klem
«fzelf in de weer te gaan met
-,Je kunt dat beter overlaten
zan een gespecialiseerd iemand,
"■ant voor je het weet zitten er
Mnderd wespen op je lijf."
,-oUe onderschrijft een voor de
liggende tip om zo veel mo
gelijk gevrijwaard te blijven
',an rondzoemende wespen: zet
§een lokkers zoals frisdranken
andere zoete levensmiddelen
°Pde terrastafel,
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Bij het uitwer
ken van het nieuwe plan voor de
Westerschelde Container Termi
nal krijgen de natuurwaarden
dubbele aandacht. Op de beoog
de plek aan de Kaloot worden
door inkorting van de kade zo
veel mogelijk jonge duintjes ge
spaard. Daar bovenop komt el
ders in de speciale bescher
mingszone Westerschelde een
plek waar jonge duinvorming
kan plaats vinden.
Gedeputeerde H. van Waveren
(CDA, ruimtelijke ordening)
noemt het een 'saldo-benade
ring', die een dikke plus voor de
natuur moet opleveren. Hij
hoopt dat op deze manier vol
daan'kan worden aan de regels
van de Europese Habitatricht
lijn. Er zal volgens hem geen
sprake zijn van onherstelbare
schade aan de speciale bescher
mingszone Westerschelde.
Overigens is de Westerschelde
formeel nog niet als zodanig aan
gewezen. Er zijn voor de zeearm
dan ook geen natuurdoelen vast
gesteld, waarvoor de bescher
mende regels in het bijzonder
gelden. Het ministerie van Land
bouw, Natuur en Voedselkwali
teit komt daar eind dit jaar mee.
Het kan dan zelfs zo zijn dat jon
ge duintjes niet als speciale 'ha
bitat' worden aangemerkt.
Van Waveren wil daar niet over
speculeren. Hij vindt dat de pro
vincie op zeker moet spelen.
Voor zover dat tenminste moge
lijk is. „Er is zo weinig ervaring
met de procedures voor de Vo
gel- en Habitatrichtlijnen. Moe
ten we kiezen voor het verminde
ren van de nadelige effecten ter
plaatse? Of kiezen voor de sal
do-benadering? Als college heb
ben we gezegd: laten we beide
doen. Dus niet of-of, maar
en-en."
Wanneer er geen onherstelbare
schade aan de Westerschelde-na-
tuur optreedt, hoeft de provin
cie niet te bewijzen dat voor aan
leg van de WCT een 'dwingende
reden van groot openbaar be
lang' aan de orde is. Dat laatste
is moeilijk aan te tonen. Van Wa
veren: „Het regionaal belang is
wel overduidelijk, maar om te
zeggen: 'het is dwingend, want
de haveneconomie wordt een
sterfhuis als we de WCT niet
aanleggen' - dat is moeilijk hard
te maken."
De gedeputeerde voelt zich ge
Op de voorgrond de westelijke duintjes met het fossielenstrand van de Kaloot, op de achtergrond zijn de oostelijke duintjes te zien die
mogelijk worden uitgebreid. De ingekorte kade van de containerterminal komt volgens het herziene plan tussen deze duintjes te liggen.
foto Aerolin
sterkt door overleg met het mi
nisterie van LNV Ook daar is
een voorkeur voor de saldo-be
nadering uitgesproken.
Hij voelt dan ook weinig voor de
suggestie van de combinatie
Westerschelde Container Termi
nal, beoogde bouwers van de ter
minal. Die pleit voor een lange,
niet-ingekorte kade met verlies
van duinen op de Kaloot en com
pensatie elders.
„Het is onverstandig alles op
één kaart te zetten", stelt Van
Waveren. „Uit de eerste proce
dure bij de Raad van State heb
ben we geleerd dat er uiterst kri
tisch gekeken wordt naar wat er
in Zeeland plaatsvindt. Als Rot
terdam of Antwerpen iets wil, is
dat meteen een nationaal be
lang. In Zeeland is dat niet zo
vanzelfsprekend. Dat heeft mo
gelijk te maken met de schoon
heid van ons gebied."
Muggenziften
Al dat gedoe over een paar dui
zend vierkante meter duintjes
en discussie over de vraag of nu
die duintjes het meest waarde
vol zijn of juist het dynamisch
proces dat tot duinvorming leidt
- het lijkt nogal muggenziften.
De gedeputeerde gaat daar niet
in mee. „Op landelijk niveau
heeft iedereen tussen de oren zit
ten dat Rotterdam een economi
sche mainport is voor Neder
land. In Zeeland gaat het toch
in eerste instantie om het regio
nale economische belang. Dat
wordt kritisch benaderd. We
hebben een extra motiverings
plicht waarom we in dit gebied
iets willen. Ook het bedrijfsle
ven moet zich realiseren dat ze
in een prachtig gebied iets mo
gen ondernemen en dat daaruit
consequenties voortvloeien."
Voor de uitwerking van het nieu
we WCT-plan richt de provincie
twee stuurgroepen op. Van Wa
veren leidt zelf de bestuurlijke
groep (met vertegenwoordigers
gemeenten en ministeries). Gede
puteerde G. de Kok (PvdA, eco
nomie) is aan de bak voor de
groep die het plan ontwikkelt
(met vertegenwoordigers van
Zeeland Seaports en exploitant
Hesse-Noord Natie; of de bou
wers erin komen is niet nog dui
delijk).
De stuurgroepen gaan aan de
slag als Provinciale Staten op 7
oktober akkoord gaan met een
herkansing voor de WCT. Van
Waveren rekent daar wel op.
„Ik heb geen signalen dat er in
de Staten geen meerderheid
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver
schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie
tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat
de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Zeeland paradijs voor orgellief
hebber. Een prachtige gedachte.
Jammer dan dat de heer De
Broekert als organist in de Uit-
bijlage van de PZC van vorige
week alleen Bach en tijdgenoten
voor vol aanziet en andere mu
ziek en organisten afdoet als
christelijke rotzooi en kitsche
righeid. Ik weet niet waar De
Broekert het lef vandaan haalt
om vele collega's van hem zo te
kleineren. Dat iemand een voor
keur heeft voor bepaalde mu
ziek, oké, maar wat voor zin
heeft het om al het andere te be
noemen als rotzooi omdat men
een bekende melodie bewerkt
tot koraalspel? Wat is er op te
gen dat anderen als begeleider
van een solist, speciaal panfluit,
bijvoorbeeld Roemeense muziek
bewerken voor orgel en dit op
knappe, kunstige wijze uitvoe
ren? Organisten als Klaas Jan
Mulder of Sander van Marion,
Martin Mans zullen hun naam
niet op deze manier te grabbel
gooien, zoals hier wordt voorge
steld. Ware kunst wordt eerder
met respect gediend dan op zo'n
laatdunkende manier. Of speelt
hier ongewild ook de gedachte
mee dat organisten met christe
lijke rotzooi en kitsch meer men
sen op hun concert treffen dan
die Bach en tijdgenoten spelen,
wat volgens hen mogelijk van
een beter gehalte is? Ik hoop dat
veel mensen van allerlei muziek
kunnen en willen genieten en
dan zonder het gevoel te éénvou
dig te zijn.
C. Verhage
Van Vollenhovenstraal 14
Amemuiden
Ouderen zijn een groot risico op
de weg, de vergrijzing brengt de
veiligheid in gevaar, zo staat in
de PZC van 28 juli. In woon zelf
op de Boulevard 'die van ieder
een is' en ik zie dagelijks oude
ren over de weg vliegen als rij
dende disco's én ook op één wiel
door het verkeer laveren. Die
ouderen moeten geladen zijn
met geestverruimende middelen
om goed de snelheid van 30 kilo
meter te kunnen inschatten. Ik
weet niet of Ragnhild Davidse
het gedrag hier is komen opne
men. Ouderen rijden zeer agres
sief, zeker 's nachts, ze hebben
de macht niet meer om het stuur
in bedwang te houden en eindi
gen soms tegen een boom die toe
vallig verkeerd geplant is, of ze
rijden de sloot in. Geachte redac
tie, hoe bestaat het dat u zo'n
humbug op de voorpagina laat
prijken, dit is echt iets voor 'sim
ple minds' die alles geloven wat
in een krant staat. Over tien
jaar of meer zal dat SWOV-ver-
slag een hype kunnen zijn, als
de bejaarden van nu eindelijk
van de weg af zijn, de toekomst
is immers aan de jeugd indien ze
het overleven op één wiel. We
zullen maar zeggen: het is kom
kommertijd en er is niets belang
rijks te melden, alleen hét
SWOV, 't is een SOF.
L. Cloet
Boulevard de Ruijter 144
Vlissingen
SLUIS - De stadsraad van Sluis
bekijkt momenteel of er draag
vlak is onder de Sltiisse inwo
ners om een reddingsplan op te
stellen voor een veertiende eeuw-
se muur aan de Kalkboei, een
straat achter de Sluisse Vaart.
Stadsraadvoorzitter W. Behr
heeft tot nu toe drie reacties van
inwoners binnen, die vinden dat
het muurtje -daterend uit 1384-
moet worden opgeknapt. „Maar
we willen meer soortgelijke ge
luiden horen, voordat we rich
ting de gemeente Sluis stappen.
Er moet natuurlijk wel draag
vlak zijn voor een eventuele ac
tie."
Het stuk muur, ongeveer dertien
meter lang, vier meter hoog en
voorzien van schietgaten, is een
erkend monument. „Maar de fi
nanciën zijn niet aanwezig om
het muurtje op te knappen. De
Monumentenwacht wacht tot
het echt niet anders meer kan,
maar dan denk ik 'restaureer
het nu, dan kost het helemaal
niet zoveel geld'. Het is met een
klein beetje geld op te lossen. Er
vallen geregeld stenen uit de
muur. Zo houdt die muur het
geen vijftig jaar meer vol."
In afwachting van steunbetui
gingen lanceert Behr alvast een
idee. „Wellicht kan de gemeente
Sluis de muur adopteren. Daar
moeten we dus nog over praten,
maar een 'adoptiemuurtje' zou
misschien een optie zijn."