PZC GS verlangen hulp bedrijfsleven Geld voor vernieuwende projecten Merkenmotor Unilever komt tot stilstand Goud van Zout Kampioenschappen Maatregelen nodig tegen geluidshinder door treinen WCT 19 ukos rekent p stopzetting lieproductie Een schaar, kam en spiegel Meer defensie-orders in VS Efteling daalt op ranglijst Boeing werkt verlies weg Bedrijfsresultaat Sony omlaag factie: 0113-315649 -v,w.pzc.nl Lil:redactie@ pzc.nl ^ostbus 31,4460 AA Goes Hvertentie-exploitatie: word-en Midden-Zeeland: 0113-315520; geuws-\ pjnaal: 020-4562500. jonderdag 29 juli 2004 wifRinus Antonisse ■Vlaanderen: 0114-372770; Lorier bouwt nieuwe oogstmachine IIIDDELBURG - Het bedrijf sle- moet meehelpen aan het op- Ijssen van de spoorweghinder jijos de Zeeuwse lijn. Dit stelt Deputeerde H. van Waveren (DA. ruimtelijke ordening). Üshet bedrijfsleven de Wester- iceide Container Terminal wil, dan moet het meeden- aover het transport door het éterland. Niet alleen meeden- a( maar ook meewerken", tyhij. Hij vindt een daadwer- ilijke inbreng (ook in euro's) al- szins verantwoord. bijdrage is gerechtvaar- nt igd, als je ziet welke mogelijk- sden de WCT biedt voor het be- ijfsleven hier", betoogt de ge muteerde. „Dan moet men mauwen over extra kosten or maatregelen in het achter- ai" mliteit Waveren beklemtoont dat jd voor grote projecten niet al- ju van de overheid (dus de ge- wnschap) moet komen. Dat is hem dé kern van het wiwe beleid dat het dagelijks iovinciebestuur wil voeren. Fe willen het bedrijfsleven mogelijkheden geven, mits Igeïnvesteerd wordt in kwali- t En dan niet alleen door de riieid." ast het natuurverhaal speelt de aanleg van de WCT ook (zogeheten 'achterlandproble- itiek' een belangrijke rol. In bijzonder de toename van treinverkeer en de hinder daardoor voor omwonenden fcjstaat, is een heikel punt. men met de gemeenten zoekt provincie naar oplossingen OSKOU - Het Russische olie- 'ticern Yukos heeft gisteren ge- laschuwd dat het de oliepro- die mogelijk binnen enkele moet staken. inleiding daartoe is een order e justitie om te stoppen met {activiteiten die verandering ogen in de bezittingen van '•bedrijf, zo meldde het pers- teau Interfax gisteren, ios, dat ongeveer 20 procent ai de Russische olieproductie it, is verwikkeld in een frp conflict met de overheid sr miljarden aan achterstalli- belastingen. Daarbij spelen Apolitieke zaken een rol. )i de bezittingen van Yukos be rt krachtens de Russische dgéving ook de olie. De order lïent daarom dat het bedrijf o olie meer mag verkopen, 3 snel leidt tot stopzetting ide productie. öwas het gisteren nog ondui- ■ijk of alle leveranties onmid- ijk moeten worden gestaakt dat het verbod alleen het af- ilen van nieuwe contracten treft. a bron bij Yukos zei dat het rtjf hierover opheldering zal pi bij het ministerie van slitie. 'Yukos de productie moet sta- - gaat het vrijwel zeker fail- Dat vooruitzicht veroor- Ate gisteren een daling yan -eurskoers van Yukos met 16 '*nt -B.tr/ANP/AFP om de overlast terug te dringen. Dat is trouwens ook nodig, als er onverhoopt geen containerter- minal in het Sloegebied wordt aangelegd. Nu al is sprake van teveel geluidoverlast langs het spoor. De gedeputeerde ver wacht veel van het instellen van een 'geluidsreductieplafond', waardoor de hoeveelheid treinla- waai aan een maximum wordt gebonden. Van Waveren geeft aan dat de provincie daar sa men met de gemeenten hard aan zal moeten trekken. Voorbeeldwerking Hij ziet verschillende mogelijk heden voor het invullen van zo'n geluidsreductieplafond. „Je zult wel dingen moeten doen in Zeeland, die nog niet elders ge beuren. Bijvoorbeeld langzamer rijden. Dat lijkt een eenvoudige maatregel, maar het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft er grote moeite mee, vanwege de voorbeeldwerking die ervan uit gaat. Dan zal ook elders om langzamer rijdende treinen ge vraagd worden" Een geluidsredcutieplafond le vert ook mogelijkheden op om de bedrijven die gebruik maken van de trein, aan te spreken, meent Van Waveren. „Als het re ductieplafond bereikt is en een bedrijf in het Sloe wil meer trei nen laten rijden, dan moet een bedrijf dat samen met andere be drijven zélf oplossen. Het kan zijn dat bedrijven dan gaan in vesteren in geluidsarm materi aal voor hun eigen treinen." Het invoeren van een geluidsre ductieplafond langs de Zeeuwse lijn beschouwt acht de gedepu teerde niet als oneerlijke, extra voorwaarden voor het Zeeuwse bedrijfsleven. „Het heeft ermee te maken dat we hier een ander gebied hebben dan Rotterdam. Hier gelden andere voorwaar den en bedrijven moeten dat ac cepteren." Margot Boot (rechts) en Henriëtte Boot zijn bezig met een klant. door Inge Heuff ZIERIKZEE - Voor het pure kappers- werk heeft Henriëtte Sterenborg-Boot van Knipboetiek Boot in Zierikzee niet veel nodig: een kam en een schaar voor haar zelf, een spiegel en een in hoogte verstelbare stoel voor haar klant. Maar bij het kappersvak komt meestal wel wat meer kijken. Haar tray op wiel tjes biedt onder meer plaats voor ver schillende scharen, de waterspuit om het haar nat te maken, krultang voor de krullen, klemmetjes om het haar opzij te houden, tondeuse voor de nek en het hele korte koppie en een kam met mes jes om te dik haar uit te dunnen. Voor het verven en permanenten wordt een aparte tray gebruikt. De Arboregels staan niet toe dat de verf in de kapsa lon, die Sterenborg met haar zus Mar- got runt, geprepareerd wordt, Dat moet in een aparte ruimte gebeuren. De verf wordt met handschoenen aangebracht om kapperseczeem zoveel mogelijk te voorkomen. Wie echt allergisch is voor de chemicaliën kan het vak vergeten. Een afzuigsysteem met filter zorgt er voor dat de kapsters en klanten de che micaliën die vrijkomen bij het verven, permanenten en het spuiten van haar lak niet inademen. „De laatste jaren dragen de meeste klanten het haar infor meler en vragen ze minder om haarlak. Ook het föhnen, wat bij langer haar een inspannend karwei is. komt niet zo vaak meer voor." Tijdens haar oplei ding en bij haar eerste baas moest Ste- foto Dirk-Jan Gjeltema renborg de hele dag staan; zitten was niet toegestaan. Nu vindt de Arbodïenst dat er voldoende in hoogte verstelbare krukken op wieltjes moeten zijn voor de kapsters. ,,Dat is prettig, zeker wanneer je iemand met lang haar moet knippen, met de nekpartij bezig bent, of haar moet invlechten. Daar krijg je, omdat je voorovergebogen werkt, anders pijn van in je schouders en nek. Bovendien loop je door het vele staan het risico spataderen te krijgen. Ik vergeet die kruk alleen nog wel eens te pakken." door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Acht projec ten om de Zeeuwse economie te vernieuwen, krijgen subsidie van de Europese Unie en van de provincie. Zes voorstellen zijn naar de prullenmand verwezen. Zeeland heeft 2,4 miljoen euro subsidie gekregen van de Euro pese Commissie om nieuwe ontwikkelingen in het bedrijfsle ven te stimuleren (in het kader van het programma innovatieve acties). Het probleem is dat het Zeeuwse bedrijfsleven zich in verhouding te weinig vernieuwt (en dus ontwikkelt). Instellin gen en instanties kunnen een be roep op het geld doen door con crete voorstellen bij de provin cie in te dienen. Worden ze goed gekeurd, dan krijgt het project niet alleen een bedrag uit de pot met Europese subsidie. De pro vincie Zeeland legt er een zelfde bedrag bij. De aanvrager dient eveneens eenderde van het beno digde bedrag te betalen. Inmid dels zijn acht projecten goedge keurd die zijn ingediend door de Hogeschool Zeeland, Syntens, MKB Nederland, stichting Jong Ondernemen en de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging. De projecten stimuleren vernieu wend ondernemerschap en moe ten de afstand tussen bedrijfsle ven en onderwijs verkleinen. Zes projecten krijgen geen geld. Ze zijn ingediend door de HZ, ROC Westerschelde. Delta Com- fortnetten en Stichting promo tie Oosterscheldekreeft. De pro jecten voldoen niet aan de doel stellingen of richten zich teveel op promotie. Er is nog beperkt geld beschikbaar voor nieuwe voorstellen. out kost vrijwel niks. Het is geen Opwindend product en zout is er in joorstelbare overvloed. Wie van zout 'Wil worden moet slim zijn. Daartoe ïniseer ik de stille, maar spannende ud van Zout Kampioenschappen, 'met zo weinig mogelijk zout zoveel ?e''jk geld wordt verdiend. lv'ond ik in Amsterdam een potje Jhiit Eindhoven dat genomineerd is «oud van Zout Kampioenschappen "innen. Duurder zout heb ik nog J gevonden. Het zout van Elly •Kroes uit Eindhoven kocht ik op Boerenmarkt in Amsterdam waar ■*n biologische groenteboeren, pad- "eelenhandelaren en geitenkazers ^nerciële fantasten handel drijven "ent, water en sprookjes. En in •'•Het is een handelaar in onwaar schijnlijk dure olijfolie die het zout van Pol-Kroes in zijn assortiment heeft. Voor de Goud van Zout Kampioen schappen wordt scherp onderscheid ge maakt tussen doorzichtige nep en op lichterij. Dat laatste diskwalificeert meteen alle kruidenzouten. Kruiden- zout is zout waar gedroogde kruiden door geroerd zijn. Consumenten den ken dat ze kruiden kopen met wat zout, maar het is andersom. Het is vooral zout, het percentage staat alleen niet op de verpakking. Alle grote kruiden mengers hebben de nieuwe manier ont dekt om zout voor de hoge prijs van kruiden te verkopen. De brutaalsten in de sector zetten op hun product een of ficieel Eko-keurmerk. Zout kan in Ne derland geen Eko-keur krijgen omdat je zout niet kunt zaaien. Kruiden wel. Kruidenzout kan voor wel 90 procent uit zout bestaan. Dan is het Eko-keur voor 90 procent misleiding. Ook in Na tuurvoedingswinkel is men van een pot je misleiding niet vies. De prijs voor Eko-kruidenzout is hoog en de klant ziet niet dat hij zijn goeie geld aan zout uitgeeft en niet aan biologische krui den. Nee, bij de Goud van Zout Kampioen schappen gaat het alleen om zout en dat dan zo duur mogelijk. Zo maar veel geld voor een zak keukenzout vragen, dat werkt natuurlijk niet. Zout moet in teressant gemaakt worden, wil het meer opbrengen dan de 18 tot 40 euro cent per kilo die het in de winkel kost. Alle zout in de supermarkt is zeezout, maar keukenzout wordt zo niet ge noemd omdat de zee waar het uit komt een paar miljoen jaar geleden verdamp te. Het heet nu steenzout. Zout dat kort geleden kristalliseerde uit zeewater dat langs de kust door zon en wind ver dampte heet officieel zeezout. In dit zout zitten de hedendaagse vuiltjes uit de zee en men zegt dat er wat meer mi neralen in zitten dan in keukenzout. Als het al zo zou zijn dat deze minera len door het menselijk lichaam worden opgenomen, dan nog is de hoeveelheid zo gering dat het geen invloed heeft op ons welzijn. Deelnemers aan de gouden zoutkam- pioenschappen gaan hier wijselijk aan voorbij. Ze suggereren dat zeezout boordevol mineralen zit. Ook wordt ver kondigd dat aardappelen met zeezout gekookt beter smaken dan door keuken zout gekookte. Het is niet waar, maar je moet wat, wil je geld vangen. Akwarius, onderneming in biologische producten, bedacht voor zout uit de grond de naam Oerzeezout. Wie aller gisch is voor pinda's kan op een inter netsite lezen dat Oerzeezout geen kwaad doet. Want er zitten geen pin da's in! Er is zeezout dat wordt aanbe volen, omdat het suikervrij is en vrij van koemelkeiwit. 'Zuiver Wadden- zout' is geen zeezout maar keukenzout uit diepe zoutlagen. Het wordt plant aardig genoemd en kost in de natuur- winkel 7 euro per kilo. Elly Pol-Kroef heeft een kookschool in Eindhoven en verkoopt potjes puur zee zout. Ze schrijft op het etiket dat in het zout geen conserveermiddel zit en plakt op het deksel een stickertje met de betoverende tekst 'Biologisch'. In Amsterdam kost haar zout 4,95 per 150 gram. Een record: 33 euro per kilo! Wouter Klootwijk WASHINGTON - Amerikaanse fabrikanten hebben in juni meer opdrachten binnengekregen voor duurzame goe deren. Volgens het ministerie van Handel kwam dat voor al door nieuwe orders voor militaire vliegtuigen. Het ministerie meldde gisteren dat de toename vorige maand 0,7 procent bedroeg. Analisten hadden^ gerekend op een stijging van 1,7 procent. Militair materieel niet meegerekend was sprake van een afname van 0,4 procent. In mei was volgens herziene cijfers sprake van een daling van 0,9 procent en in april was dat 2,7 procent. ANP KAATSHEUVEL - De Efteling moet een stapje terug doen in de toptien van populaire attractieparken in Euro pa. Met 3,2 miljoen bezoekers vorig jaar. was het pret park in Kaatsheuvel goed voor een vijfde plek op de Euro pese ranglijst. Een jaar eerder bezette de Efteling de vier de plaats op deze lijst. Uit de cijfers die de internationale pretparkorganisatie Iaapa gisteren publiceerde, blijkt dat Disneyland Parijs nog altijd de grootste trekker in Europa is. Het park ont ving vorig jaar ruim 10,2 miljoen bezoekers. ANP CHICAGO - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 609 miljoen dollar. Het bedrijf boekte in de zelfde periode vorig jaar nog een verlies van 192 miljoen dollar. Boeing profiteerde van een belastingteruggave en van de verkoop van een bedrijfsonderdeel. De omzet ging in het tweede kwartaal omhoog van 12,72 naar 13,09 miljard dollar. Dat is iets meer dan analisten hadden verwacht. Boeing toont zich positief over dit en volgend jaar. ANP TOKIO - Sony heeft in het eerste kwartaal van het op 1 april begonnen boekjaar een daling van het bedrijfsresul taat moeten incasseren van 16,7 miljard yen tot 9,8 mil jard yen (73,5 miljoen euro). De nettowinst ging echter scherp omhoog van 1,1 miljard yen tot 23,3 miljard yen (175 miljoen euro). De discrepan tie heeft te maken met winsten en verliezen op deelnemin gen in andere bedrijven. Vooral de verbetering bij Sony Ericsson krikte het netto resultaat van de Japanse fabrikant van consumentenelek tronica flink op. De bijdrage van deze gezamenlijke onder neming met het Zweedse Ericsson voor de productie van mobiele telefoons sloeg om van een verlies van 5,8 miljard yen in een even grote winst. ANP door Tim Preger ROTTERDAM - De groei van de grote merken van Unilever stokt. Voor de eerste keer sinds de strategie 'de weg naar groei' werd ingezet groeien de grote merken niet meer. De slechte markt, tegenvallende verkopen in ijs, kant-en-klare thee,.problemen met het afslank- product Slim-Fast en het onder deel diepvriesproducten speel den het was- en levensmiddelen concern parten. De omzet tegen actuele wissel koersen zakte in het tweede kwartaal met 6 procent in lot 10,5 miljard euro. De bedrijfs winst daalde met 4 procent tot 1,56 miljard euro. Dat maakte de onderneming gisteren be kend. Het concern zag de nettowinst ten opzichte van dezelfde perio de vorig jaar (tegen constante wisselkoersen) wel groeien met 34 procent tot 770 miljoen euro. Unilever (onder meer Ola, Knorr en Bertolli) wist dit cijfer overeind te houden door de ho gere winsten die werden ge boekt op de verkoop van be drijfsonderdelen, lagere inkoop- kosten en herstructureringspro gramma's. Bestuursvoorzitter A. Burgmans is ontevreden. „Bij een omzet groei voor de leidende merken beneden de drie procent ben ik geen tevreden man. De stagna tie heeft te maken met het ver minderde consumentenvertrou wen. Consumenten willen hun koopkracht behouden en letten op de kleintjes. Daarnaast zien we druk door de opkomst van de harddiscounters." Prijsdalingen Het concern staat aan het einde van het strategische programma 'de weg naar groei', waarbij van de 1600 merken (in 2000) nog vierhonderd leidende merken moesten overblijven. Inmiddels komt 95 procent van de omzet uit deze merken, waar van er over zes maanden vol gens Burgmans er inderdaad on geveer vierhonderd over zijn. Unilever had in Europa te ma ken met prijsdalingen in de markten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Bij de voedingsmiddelen stag neerde de markt voor ijs en kant-en-klare thee. Vooral in Duitsland, Frankrijk en Neder land was dat goed te merken. Hierdoor zakte de totale omzet in Europa met 7 procent tot 4,6 miljard euro. „Dat heeft te vooral maken met de slechte zomer", aldus Burg mans. „Als de zomer beter was geweest, had ons dat in ijs en thee samen 2 procentpunt ge scheeld. In vergelijking met vo rig jaar is het verschil nog veel groter. Toen hadden we een ge weldige zomer." Het concern denkt marktaan deel terug te winnen door snel ler in te spelen op prijs. „We wil len de consument behagen", al dus Burgmans. Als die een pro duct te duur vindt, dan moet er wat af. We zijn nu bovendien ook al met onze merken aanwe zig in discountformules." Slim-Fast Een ander zorgenkindje is de diepvriessector, waar de omzet 4 procent afnam. De merken (zo als Iglo) moeten zich duidelijker gaan onderscheiden. Het concern heeft ook proble men met het afslankproduct Slim-Fast. Het marktaandeel daarvan in de Verenigde Staten daalde de afge lopen periode. Om het tij te ke ren, ging het assortiment om. „Het Atkins-dieet (de grote con current, red.) lijkt wel een reli gieuze beweging", zei Burg mans „Daar heeft Slim-Fast on der te lijden. We hebben het sui kerniveau nu aangepast en de basisproducten opnieuw in de markt gezet." Om de resultaten in de toekomst te verbeteren kondigde het be drijf een nieuwe reorganisatie aan onder de naam Simplex. Processen moeten simpeler zo als personeelsdiensten, it en fi nanciële processen. „We willen meer doen met minder." Voor de reorganisatie is 850 mil joen euro beschikbaar. Vanaf 2006 moet het zevenhonderd mil joen per jaar opleveren. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 17