»zc Zorgen over renovatie wijken eplaagd door achterkanten Westerveld is het zat herstructurering Stromenwijk en Middengebied in gevaar Steun voor iiekenhuisbus Meisje valt met arm in spijkers Tunnel blijft duur voor camper Scooter gestolen uit schuur Aangeschoten man aangehouden Fietsvierdaagse trekt meer rijders GS niet in actie tegen verhuizing kippenfarm ri J Centrum voor arbeidstraining jongeren zeeuwse almanak Friet Koopjes van de week 'inr' factie: 0113-315649 tfW.pze.nl imaihredactie® pzc.nl l-jtbus 314460 AA Goes jjvertentie-exploitatie: ^rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; •«euws-Vlaanderen: 0114-372770; IBonaal: 020-4562500. woensdag 28 juli 2004 editie Walcheren LrNadia Berkelder IIDDELBURG - De grootscha- gc opknapbeurten van het Mid- jfDgebied in Vlissingen en de Ktromenwijk in Middelburg ko- xn in gevaar als de Tweede Ka- het beschikbare geld voor adsvernieuwing verdeelt over fcgrote steden. jat zeggen de wethouders A. Je Vries (Middelburg) en C. de {eijzer (Vlissingen). De vereni- jing van Zeeuwse Gemeenten ji'ZG) heeft de Tweede Kamer itvraagd om het al toegezegde jeld over te maken. Volgens de liZG neigt een meerderheid van Kamer ernaar om het be- :hikbare geld voor de periode *)Od-2010 te verdelen over de DERIKZEE - De provincie gaat Ktbetalen aan een directe bus- wbinding tussen het zieken- ais in Goes en het medisch cen- ai in Zierikzee. shuttle rijdt sinds de ope- ag van de Schouwse oogkli- rk in januari dit jaar in een irdienst voor patiënten en be ek. «armee tracht de Stichting osterschelde Ziekenhuizen iOZ) enigszins tegemoet te ko- aan de bezwaren die ont- onden na de sluiting van de •rpleegafdeling in Zierikzee. edeputeerde Staten besloten steren tot een bijdrage van 000 euro voor het twee jaar arende experiment met de bus. 1 schiet over van het aan- ankelijke budget van 225.000 irodat in totaal voor eeri perio- ■van vïjf fhar beschikbaar was aorde aanstelling van een zorg- »rdinator in Zierikzee. Geble- ïn is dat voor die functie kan orden volstaan met 36.000 eu- 1 per jaar. dertig grootste gemeenten, de zo genoemde G30. Voor de Zeeuw se gemeenten was ruim 23 mil joen beschikbaar, waaronder 5,1 miljoen voor Vlissingen en 3,6 miljoen voor Middelburg. „Als de Tweede Kamer die be slissing neemt, kan het gros van de plannen voor het Middenge bied niet meer worden uitge voerd", aldus De Keijzer. „Dat geld was bedoeld om de onren dabele top weg te halen, het gaat in het Middengebied om honderd procent huurwoningen. Wij steken er hetzelfde bedrag in en de woningcorporatie niet minder. Als je één van die ste nen er tussenuit trekt, valt het helemaal stil." De gemeente Vlissingen kan het bedrag niet zelf aanvullen. „We zitten ook nog met een gat in de begroting. Ik probeer nog over eind te houden dat we niet op het Middengebied bezuinigen." De eerste fase van de herstructu rering van het Middengebied, die nu bezig is, gaat in elk geval wel door. Dat valt nog onder een oude subsidieregeling. De Keijzer vindt dat de proble men in steden als Vlissingen worden onderschat. „Dat is een schande. We hebben bouwplannen gepresenteerd, vi sitaties gehad. En straks wor den al die voorbereidingen met één pennenstreek weggevaagd." Kleine ramp Als Middelburg het geld niet krijgt, zou dat 'een kleine ramp' zijn voor de opknapbeurt van de Stromenwijk, zegt De Vries. „Dat betekent dat we het pro ject uit eigen middelen moeten financieren en dat zal moeilijk zijn. Of we moeten het trager uit voeren, of delen schrappen." Middelburg rekent op zo'n 3,6 miljoen euro. De Vries vindt het niet terecht dat de grotere ste den nu aanspraak maken op al het geld. „In Rotterdam en Amsterdam zijn de problemen natuurlijk wel wat ernstiger dan hier. Maar steden als Den Bosch en Enschede, die wel in de G30 zit ten, hebben dezelfde problemen als wij. Het zou bijzonder zijn als de Tweede Kamer zou doen alsof heel Nederland uit dertig steden bestaat. Je kunt je dan ook afvragen hoe het zit met de continuïteit en de betrouwbaar heid van de rijksoverheid." De plannen voor de Stromen wijk bestaan uit de bouw van on der meer een nieuw gebouw voor de twee scholen in de wijk, woningen en een nieuw winkel centrum. Op dit moment is de architect bezig met het ontwerp van de school. Het moet een 'brede school' worden, vergelijkbaar met die in de Magistraatwijk. Boven op de school komen wo ningen. Het is de bedoeling dat de brede school begin 2007 klaar is. De Tweede Kamer beslist in het najaar over de verdeling van het geld voor stadsvernieuwing. MIDDELBURG - Een meisje is gistermiddag gewondgeraakt bij een val van een hut op de bouwspeelplaats aan de Nassaulaan in Middelburg. Toen het kind van een hut af sprong, belandde ze met haar arm in spijkers die uit een pallet staken. De brandweer heeft haar moeten bevrijden. In het ziekenhuis zijn de spijkers operatief verwijderd. Volgens een medewerker van de organisatie van de huttenbouw gaat het inmiddels weer prima met het meisje. foto Lex de Meester MIDDELBURG - Volgens het dagelijks provinciebestuur valt er niets aan te doen dat bezitters van een camper voor een rit door de Westerscheldetunnel ruim twee keer zoveel moeten betalen als de bestuurder van een personen auto met caravan. Gelet op het gebruik van camper en ca ravan is het verschil groot, geven Gedeputeerde Staten toe, maar het is nu eenmaal een gevolg van het gekozen tolinningssysteem. Dat meet de hoogte van een voertuig (een camper is vaak net zo groot als een grote bestelbus of een kleine vrachtwagen). Onderscheid in het gebruik maakt het systeem niet. In antwoord op vragen van PvdA-Statenleden laten GS weten overleg met de directie van de Westerscheldetun nel hierover weinig zinvol te vinden. De suggestie van de PvdA dat toeristen Zeeland links zullen laten liggen door het tariefverschil tuissen caravans en campers, deelt het dagelijks provinciebestuur niet. OOST-SOUBURG - Onbekenden hebben tussen maandag avond zes uur en gisterenochtend zes uur een scooter ge stolen uit een schuur aan de Gouwestraat in Oost-Sou burg. Het gaat om een zilverkleurige Yamaha. De waarde van de scooter is onbekend. VLISSINGEN - De politie heeft gisterenmiddag in Wes- terzicht in Vlissingen een 61-jarige man aangehouden we gens openbare dronkenschap. De Vlissinger wilde geen kant op. Hij wilde niet opstaan van de straat en wilde ook niet naar huis gaan. De politie nam de man mee naar het bureau waar hij een proces-ver baal kreeg. GOES - Op de kop af 996 fietsers hebben gisteren meege daan aan de eerste rit van de Zeeuwse Rijwiel- en Toer- vierdaagse vanuit Goes. Het aantal deelnemers ligt hoger dan andere jaren, toen de teller rond de 850 rijders bleef steken. De goede weersvoorspellingen voor deze week werken stimulerend, aldus de organisatie. Eerdere fietsvierdaagsen in het land zijn verregend. Van de 996 deelnemers gisteren schreven er 821 in voor vier dagen, 175 voor één dag. Startplaats 's morgens om negen uur is steeds Sportpunt Zeeland. Vandaag gaat de rit naar Schouwen-Duiveland, morgen naar 's-Heerenhoek en omgeving en vrijdag richting Kwa- dendamme en Oudelande. Gekozen kan worden uit de dagafstanden twintig, veertig en zestig kilometer. De meesten rijden veertig kilometer. zomer volgt de PZC het Mopoly-spelbord, dat voor de- gelegenheid een geheel leeuwse invulling heeft gekre- p. De dobbelsteen brengt ons van- faag op de Wijngaardstraat in een plaats waar de wijn- nnken ver te zoeken zijn. ser nog hoop voor de Wijngaard straat? Zal de straat ooit nog m voorname rol kunnen spelen ihct compacte winkelgebied aar Goes zo prat op gaat? at betreft de ligging heeft de ijngaardstraat alle potenties om tGoese binnenstad als koopcen- nog compacter te maken. Tus- a het winkelcentrum Kolveniers- if uit de jaren tachtig en het oude ipcentrum met wortels in de ideleeuwen, zou de straat een acht van een las kunnen vormen. Lar dan moet de Wijngaard- at ook zelf wat meer allure krij- De Goese Wijngaardstraat: bepaald geen A-locatie. om wijn van andere vruchten te maken. Oude tekeningen van de Wijngaardstraat laten een idyl lisch plaatje zien van wandelende burgers in een lommerrijke laan. De hele prent kan best op fantasie berusten, maar iets zal er toch van waar zijn. Foto De loepzuivere waarheid toont een foto uit hét begin van de vorige eeuw: een voorname klinkerstraat met hoge, hardstenen stoepen, smeedijzeren hekjes en chique hui zen aan weerskanten. Een mooie straat, waar het goed wonen is. Die kwaliteit is de Wijngaard straat kwijt en het is niet moeilijk om te achterhalen waardoor dat komt. Allereerst is de teruggang natuurlijk te wijten aan het feit dat de straat één functie altijd be houden heeft: die van een door gaande route. Weliswaar mag de automobilist tegenwoordig alleen van noord naar zuid rijden en dan nog alleen voor elven 's ochtends en 's avonds na zessen, maar voor een voetgangsgebied is de Wijn gaardstraat nooit in aanmerking gekomen. Het verkeer door de bin nenstad moet nu eenmaal ergens langs worden geleid. Een minder doordacht ruimtelijk beleid kan ook een deel van de schuld dragen. Een groot deel van de westelijke gevelwand bestaat uit achterkanten. Achterkanten van de winkels aan het Bleekveld en aan het Kolveniershof, die alle maal langs achteren moeten wor den bevoorraad. Ook voor elf uur 's ochtends laat de Goesenaar het dus wel uit zijn hoofd om door de Wijngaardstraat te gaan, want ne gen van de tien keer staat het er vol met vrachtauto's en bestelwa gens. Dat doet het beeld van een straat weinig goed. Het is, kortom, geen A-locatie, maar dat heeft ook wel weer zijn charme. De Turkse slager en le vensmiddelenwinkel ontwikkelt zich er tot een drukbeklante buurtwinkel en ook andere speci fieke detailhandelaren vinden in de Wijngaardstraat een plekje. On- foto Willem Mieras der meer een christelijke boekhan del en een fietsenwinkel houden het best goed uit, in tegenstelling tot andere winkelbranches, die na korte tijd het veld ruimden. Het ziet er niet naar uit dat het er uit zichzelf beter op zal worden in de Goese Wijngaardstraat. De over heid zal toch een handje moeten helpen. Er bestaat een plan om tus sen de Singelstraat en de Wijn gaardstraat een passage te maken, op de plaats waar de voormalige bioscoop nog altijd leegstaat. Dat plan is in het Masterplan voor de binnenstad echter opgenomen om een winkelroute te scheppen tus sen de Singelstraat en het weste lijk deel van het Kolveniershof. Of de Wijngaardstraat daar iets mee op zal schieten, is dus nog maar de vraag. Wie weet komt het allemaal nog goed. De achterkanten zijn nieuw bouwprojecten en die blijken lang zo duurzaam niet als wat vroeger in de straat is neergezet. Mieke van der Jagt §3 I S O Sg 01 gs EXTRA ELASTING BETAAL im 100 CO 2 g MIDDELBURG - De Korczak- school in Middelburg onder zoekt de mogelijkheden om een centrum voor arbeidstraining op te zetten, bestemd voor jonge ren met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De samenwerkingsschool, die speciaal onderwijs biedt aan zeer moeilijk opvoedbare kinde ren, constateert dat steeds meer jongeren het onderwijs verlaten zonder dat zij in aanmerking ko men voor een baan. Vaak mis sen zij daarvoor de elementaire vaardigheden. De school heeft daarom het initiatief genomen om alle ervaring op dat gebied te bundelen onder de naam Ar beidstraining Coaching Cen trum Zeeland (ACCZ). Dat ge beurt in samenwerking met de twee regionale opleidingencen tra in de provincie, het orthope dagogisch didactisch centrum Griffioen, de Kamer van Koop handel, stichting voor jeugdzorg De Zuidwester en de Stichting Jongerencoaching. Ook de pro vincie is erbij betrokken. Het ACCZ moet proberen de jonge ren toch aan het werk te krij gen. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Gedeputeerde Staten gaan niet overleggen met de gemeente Middelburg om ver plaatsing van het kippenbedrijf Sturm naar de Golsteinseweg te gen te gaan. Dat heeft het colle ge gisteren geantwoord op schriftelijke vragen van de Sta tenfractie van GroenLinks. B en W van Middelburg willen meewerken aan de verhuizing van het kippenbedrijf naar de Golsteinseweg. GroenLinks is bang dat de inwoners van Sint Laurens te maken krijgen met stank. GS delen die angst niet. „Van ontoelaatbare stankhinder zal geen sprake zijn, aangezien het bedrijf moet voldoen aan de daarvoor geldende regels." De gemeente zal daarop moeten toe zien als het een milieuvergun ning verleent. Het kippenbedrijf komt pal naast de N57 te liggen. GS erkennen evenals Middel burg dat de aanleg van de N57 gevolgen heeft voor de omge ving. De verplaatsing van het be drijf heeft echter nooit ter dis cussie gestaan. Al zes jaar gele den heeft de gemeente de provin cie laten weten het pluimveebe- drijf in de toekomst te willen verplaatsen. Gedeputeerde Sta ten zeggen niet het idee te heb ben dat Middelburg hinderlijke bedrijven wil wegstoppen langs de N57. Volgens het provinciaal beleid is vestiging van niet-agra- rische bedrijvigheid en nieuw- vestiging van intensieve veehou derij niet mogelijk. De regels voor die vorm van veehouderij en bio-industrie zijn volgens GS al streng genoeg. „Voor vier euro friet graag", luidde de eenvoudige bestel ling van de Goesenaar in de snackbar, een order die hij met enige regelmaat plaatst. „Dat zal vandaag helaas niet gaan, meneer", kaatste de ver koper onverhoeds terug. „Dat is uitverkocht. We hebben nog wel voor drie en voor vijf euro friet. Weten we meteen van welke aardappel hij zijn patat bakt. Van het meligste soort. Advertentie Magere sucadelappen Brugse beenham, schouderham, casselerrib of gehakt vers van het mes per 100 gram elders 1.19/1.89 Appelsientje sinaasappelsap diverse varianten pak 1 liter 0.85/1.18 Nu 2 pakken Edet Friendly toiletpapier pak 24 rollen elders 8.75 Konmar Middelburg Geldig van 26 juli t/ml augustus 2004 met ae Konmar consumentenservice uouu-uauy. Pottenbakkerssingel 2 Vlagen? Kijk op www.konrrur.nl of bel gratis 11 met de Konmar Consumentenservice 0800-0809.^o<

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 9