»zc
Zorgen over renovatie wijken
eplaagd door achterkanten
Westerveld
is het zat
herstructurering Stromenwijk en Middengebied in gevaar
Steun voor
iiekenhuisbus
Meisje valt met arm in spijkers
Tunnel blijft duur voor camper
Scooter gestolen uit schuur
Aangeschoten man aangehouden
Fietsvierdaagse trekt meer rijders
GS niet in actie tegen
verhuizing kippenfarm
ri
J
Centrum voor
arbeidstraining
jongeren
zeeuwse almanak
Friet
Koopjes van de week
'inr'
factie: 0113-315649
tfW.pze.nl
imaihredactie® pzc.nl
l-jtbus 314460 AA Goes
jjvertentie-exploitatie:
^rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
•«euws-Vlaanderen: 0114-372770;
IBonaal: 020-4562500.
woensdag 28 juli 2004
editie Walcheren
LrNadia Berkelder
IIDDELBURG - De grootscha-
gc opknapbeurten van het Mid-
jfDgebied in Vlissingen en de
Ktromenwijk in Middelburg ko-
xn in gevaar als de Tweede Ka-
het beschikbare geld voor
adsvernieuwing verdeelt over
fcgrote steden.
jat zeggen de wethouders A.
Je Vries (Middelburg) en C. de
{eijzer (Vlissingen). De vereni-
jing van Zeeuwse Gemeenten
ji'ZG) heeft de Tweede Kamer
itvraagd om het al toegezegde
jeld over te maken. Volgens de
liZG neigt een meerderheid van
Kamer ernaar om het be-
:hikbare geld voor de periode
*)Od-2010 te verdelen over de
DERIKZEE - De provincie gaat
Ktbetalen aan een directe bus-
wbinding tussen het zieken-
ais in Goes en het medisch cen-
ai in Zierikzee.
shuttle rijdt sinds de ope-
ag van de Schouwse oogkli-
rk in januari dit jaar in een
irdienst voor patiënten en be
ek.
«armee tracht de Stichting
osterschelde Ziekenhuizen
iOZ) enigszins tegemoet te ko-
aan de bezwaren die ont-
onden na de sluiting van de
•rpleegafdeling in Zierikzee.
edeputeerde Staten besloten
steren tot een bijdrage van
000 euro voor het twee jaar
arende experiment met de bus.
1 schiet over van het aan-
ankelijke budget van 225.000
irodat in totaal voor eeri perio-
■van vïjf fhar beschikbaar was
aorde aanstelling van een zorg-
»rdinator in Zierikzee. Geble-
ïn is dat voor die functie kan
orden volstaan met 36.000 eu-
1 per jaar.
dertig grootste gemeenten, de zo
genoemde G30. Voor de Zeeuw
se gemeenten was ruim 23 mil
joen beschikbaar, waaronder
5,1 miljoen voor Vlissingen en
3,6 miljoen voor Middelburg.
„Als de Tweede Kamer die be
slissing neemt, kan het gros van
de plannen voor het Middenge
bied niet meer worden uitge
voerd", aldus De Keijzer. „Dat
geld was bedoeld om de onren
dabele top weg te halen, het
gaat in het Middengebied om
honderd procent huurwoningen.
Wij steken er hetzelfde bedrag
in en de woningcorporatie niet
minder. Als je één van die ste
nen er tussenuit trekt, valt het
helemaal stil."
De gemeente Vlissingen kan het
bedrag niet zelf aanvullen. „We
zitten ook nog met een gat in de
begroting. Ik probeer nog over
eind te houden dat we niet op
het Middengebied bezuinigen."
De eerste fase van de herstructu
rering van het Middengebied,
die nu bezig is, gaat in elk geval
wel door. Dat valt nog onder
een oude subsidieregeling.
De Keijzer vindt dat de proble
men in steden als Vlissingen
worden onderschat.
„Dat is een schande. We hebben
bouwplannen gepresenteerd, vi
sitaties gehad. En straks wor
den al die voorbereidingen met
één pennenstreek weggevaagd."
Kleine ramp
Als Middelburg het geld niet
krijgt, zou dat 'een kleine ramp'
zijn voor de opknapbeurt van de
Stromenwijk, zegt De Vries.
„Dat betekent dat we het pro
ject uit eigen middelen moeten
financieren en dat zal moeilijk
zijn. Of we moeten het trager uit
voeren, of delen schrappen."
Middelburg rekent op zo'n 3,6
miljoen euro. De Vries vindt het
niet terecht dat de grotere ste
den nu aanspraak maken op al
het geld.
„In Rotterdam en Amsterdam
zijn de problemen natuurlijk
wel wat ernstiger dan hier.
Maar steden als Den Bosch en
Enschede, die wel in de G30 zit
ten, hebben dezelfde problemen
als wij. Het zou bijzonder zijn
als de Tweede Kamer zou doen
alsof heel Nederland uit dertig
steden bestaat. Je kunt je dan
ook afvragen hoe het zit met de
continuïteit en de betrouwbaar
heid van de rijksoverheid."
De plannen voor de Stromen
wijk bestaan uit de bouw van on
der meer een nieuw gebouw
voor de twee scholen in de wijk,
woningen en een nieuw winkel
centrum.
Op dit moment is de architect
bezig met het ontwerp van de
school. Het moet een 'brede
school' worden, vergelijkbaar
met die in de Magistraatwijk.
Boven op de school komen wo
ningen. Het is de bedoeling dat
de brede school begin 2007
klaar is.
De Tweede Kamer beslist in het
najaar over de verdeling van het
geld voor stadsvernieuwing.
MIDDELBURG - Een meisje is gistermiddag gewondgeraakt bij een val van een hut op de bouwspeelplaats aan de Nassaulaan in
Middelburg. Toen het kind van een hut af sprong, belandde ze met haar arm in spijkers die uit een pallet staken. De brandweer heeft
haar moeten bevrijden. In het ziekenhuis zijn de spijkers operatief verwijderd. Volgens een medewerker van de organisatie van de
huttenbouw gaat het inmiddels weer prima met het meisje. foto Lex de Meester
MIDDELBURG - Volgens het dagelijks provinciebestuur
valt er niets aan te doen dat bezitters van een camper
voor een rit door de Westerscheldetunnel ruim twee keer
zoveel moeten betalen als de bestuurder van een personen
auto met caravan. Gelet op het gebruik van camper en ca
ravan is het verschil groot, geven Gedeputeerde Staten
toe, maar het is nu eenmaal een gevolg van het gekozen
tolinningssysteem. Dat meet de hoogte van een voertuig
(een camper is vaak net zo groot als een grote bestelbus of
een kleine vrachtwagen). Onderscheid in het gebruik
maakt het systeem niet.
In antwoord op vragen van PvdA-Statenleden laten GS
weten overleg met de directie van de Westerscheldetun
nel hierover weinig zinvol te vinden. De suggestie van de
PvdA dat toeristen Zeeland links zullen laten liggen door
het tariefverschil tuissen caravans en campers, deelt het
dagelijks provinciebestuur niet.
OOST-SOUBURG - Onbekenden hebben tussen maandag
avond zes uur en gisterenochtend zes uur een scooter ge
stolen uit een schuur aan de Gouwestraat in Oost-Sou
burg. Het gaat om een zilverkleurige Yamaha. De waarde
van de scooter is onbekend.
VLISSINGEN - De politie heeft gisterenmiddag in Wes-
terzicht in Vlissingen een 61-jarige man aangehouden we
gens openbare dronkenschap.
De Vlissinger wilde geen kant op. Hij wilde niet opstaan
van de straat en wilde ook niet naar huis gaan. De politie
nam de man mee naar het bureau waar hij een proces-ver
baal kreeg.
GOES - Op de kop af 996 fietsers hebben gisteren meege
daan aan de eerste rit van de Zeeuwse Rijwiel- en Toer-
vierdaagse vanuit Goes. Het aantal deelnemers ligt hoger
dan andere jaren, toen de teller rond de 850 rijders bleef
steken. De goede weersvoorspellingen voor deze week
werken stimulerend, aldus de organisatie.
Eerdere fietsvierdaagsen in het land zijn verregend. Van
de 996 deelnemers gisteren schreven er 821 in voor vier
dagen, 175 voor één dag. Startplaats 's morgens om negen
uur is steeds Sportpunt Zeeland.
Vandaag gaat de rit naar Schouwen-Duiveland, morgen
naar 's-Heerenhoek en omgeving en vrijdag richting Kwa-
dendamme en Oudelande. Gekozen kan worden uit de
dagafstanden twintig, veertig en zestig kilometer. De
meesten rijden veertig kilometer.
zomer volgt de PZC het
Mopoly-spelbord, dat voor de-
gelegenheid een geheel
leeuwse invulling heeft gekre-
p.
De dobbelsteen brengt ons van-
faag op de Wijngaardstraat in
een plaats waar de wijn-
nnken ver te zoeken zijn.
ser nog hoop voor de Wijngaard
straat? Zal de straat ooit nog
m voorname rol kunnen spelen
ihct compacte winkelgebied
aar Goes zo prat op gaat?
at betreft de ligging heeft de
ijngaardstraat alle potenties om
tGoese binnenstad als koopcen-
nog compacter te maken. Tus-
a het winkelcentrum Kolveniers-
if uit de jaren tachtig en het oude
ipcentrum met wortels in de
ideleeuwen, zou de straat een
acht van een las kunnen vormen.
Lar dan moet de Wijngaard-
at ook zelf wat meer allure krij-
De Goese Wijngaardstraat: bepaald geen A-locatie.
om wijn van andere vruchten te
maken. Oude tekeningen van de
Wijngaardstraat laten een idyl
lisch plaatje zien van wandelende
burgers in een lommerrijke laan.
De hele prent kan best op fantasie
berusten, maar iets zal er toch van
waar zijn.
Foto
De loepzuivere waarheid toont een
foto uit hét begin van de vorige
eeuw: een voorname klinkerstraat
met hoge, hardstenen stoepen,
smeedijzeren hekjes en chique hui
zen aan weerskanten. Een mooie
straat, waar het goed wonen is.
Die kwaliteit is de Wijngaard
straat kwijt en het is niet moeilijk
om te achterhalen waardoor dat
komt. Allereerst is de teruggang
natuurlijk te wijten aan het feit
dat de straat één functie altijd be
houden heeft: die van een door
gaande route. Weliswaar mag de
automobilist tegenwoordig alleen
van noord naar zuid rijden en dan
nog alleen voor elven 's ochtends
en 's avonds na zessen, maar voor
een voetgangsgebied is de Wijn
gaardstraat nooit in aanmerking
gekomen. Het verkeer door de bin
nenstad moet nu eenmaal ergens
langs worden geleid.
Een minder doordacht ruimtelijk
beleid kan ook een deel van de
schuld dragen. Een groot deel van
de westelijke gevelwand bestaat
uit achterkanten. Achterkanten
van de winkels aan het Bleekveld
en aan het Kolveniershof, die alle
maal langs achteren moeten wor
den bevoorraad. Ook voor elf uur
's ochtends laat de Goesenaar het
dus wel uit zijn hoofd om door de
Wijngaardstraat te gaan, want ne
gen van de tien keer staat het er
vol met vrachtauto's en bestelwa
gens. Dat doet het beeld van een
straat weinig goed.
Het is, kortom, geen A-locatie,
maar dat heeft ook wel weer zijn
charme. De Turkse slager en le
vensmiddelenwinkel ontwikkelt
zich er tot een drukbeklante
buurtwinkel en ook andere speci
fieke detailhandelaren vinden in
de Wijngaardstraat een plekje. On-
foto Willem Mieras
der meer een christelijke boekhan
del en een fietsenwinkel houden
het best goed uit, in tegenstelling
tot andere winkelbranches, die na
korte tijd het veld ruimden.
Het ziet er niet naar uit dat het er
uit zichzelf beter op zal worden in
de Goese Wijngaardstraat. De over
heid zal toch een handje moeten
helpen. Er bestaat een plan om tus
sen de Singelstraat en de Wijn
gaardstraat een passage te maken,
op de plaats waar de voormalige
bioscoop nog altijd leegstaat. Dat
plan is in het Masterplan voor de
binnenstad echter opgenomen om
een winkelroute te scheppen tus
sen de Singelstraat en het weste
lijk deel van het Kolveniershof. Of
de Wijngaardstraat daar iets mee
op zal schieten, is dus nog maar de
vraag.
Wie weet komt het allemaal nog
goed. De achterkanten zijn nieuw
bouwprojecten en die blijken lang
zo duurzaam niet als wat vroeger
in de straat is neergezet.
Mieke van der Jagt
§3 I
S O
Sg 01
gs
EXTRA
ELASTING
BETAAL
im
100
CO
2 g
MIDDELBURG - De Korczak-
school in Middelburg onder
zoekt de mogelijkheden om een
centrum voor arbeidstraining
op te zetten, bestemd voor jonge
ren met een grote afstand tot de
arbeidsmarkt.
De samenwerkingsschool, die
speciaal onderwijs biedt aan
zeer moeilijk opvoedbare kinde
ren, constateert dat steeds meer
jongeren het onderwijs verlaten
zonder dat zij in aanmerking ko
men voor een baan. Vaak mis
sen zij daarvoor de elementaire
vaardigheden. De school heeft
daarom het initiatief genomen
om alle ervaring op dat gebied
te bundelen onder de naam Ar
beidstraining Coaching Cen
trum Zeeland (ACCZ). Dat ge
beurt in samenwerking met de
twee regionale opleidingencen
tra in de provincie, het orthope
dagogisch didactisch centrum
Griffioen, de Kamer van Koop
handel, stichting voor jeugdzorg
De Zuidwester en de Stichting
Jongerencoaching. Ook de pro
vincie is erbij betrokken. Het
ACCZ moet proberen de jonge
ren toch aan het werk te krij
gen.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Gedeputeerde
Staten gaan niet overleggen met
de gemeente Middelburg om ver
plaatsing van het kippenbedrijf
Sturm naar de Golsteinseweg te
gen te gaan. Dat heeft het colle
ge gisteren geantwoord op
schriftelijke vragen van de Sta
tenfractie van GroenLinks.
B en W van Middelburg willen
meewerken aan de verhuizing
van het kippenbedrijf naar de
Golsteinseweg. GroenLinks is
bang dat de inwoners van Sint
Laurens te maken krijgen met
stank. GS delen die angst niet.
„Van ontoelaatbare stankhinder
zal geen sprake zijn, aangezien
het bedrijf moet voldoen aan de
daarvoor geldende regels." De
gemeente zal daarop moeten toe
zien als het een milieuvergun
ning verleent. Het kippenbedrijf
komt pal naast de N57 te liggen.
GS erkennen evenals Middel
burg dat de aanleg van de N57
gevolgen heeft voor de omge
ving. De verplaatsing van het be
drijf heeft echter nooit ter dis
cussie gestaan. Al zes jaar gele
den heeft de gemeente de provin
cie laten weten het pluimveebe-
drijf in de toekomst te willen
verplaatsen. Gedeputeerde Sta
ten zeggen niet het idee te heb
ben dat Middelburg hinderlijke
bedrijven wil wegstoppen langs
de N57. Volgens het provinciaal
beleid is vestiging van niet-agra-
rische bedrijvigheid en nieuw-
vestiging van intensieve veehou
derij niet mogelijk. De regels
voor die vorm van veehouderij
en bio-industrie zijn volgens GS
al streng genoeg.
„Voor vier euro friet graag",
luidde de eenvoudige bestel
ling van de Goesenaar in de
snackbar, een order die hij
met enige regelmaat plaatst.
„Dat zal vandaag helaas niet
gaan, meneer", kaatste de ver
koper onverhoeds terug. „Dat
is uitverkocht. We hebben nog
wel voor drie en voor vijf euro
friet.
Weten we meteen van welke
aardappel hij zijn patat bakt.
Van het meligste soort.
Advertentie
Magere sucadelappen
Brugse beenham, schouderham,
casselerrib of gehakt
vers van het mes
per 100 gram
elders 1.19/1.89
Appelsientje
sinaasappelsap
diverse varianten
pak 1 liter
0.85/1.18
Nu 2 pakken
Edet Friendly
toiletpapier
pak 24 rollen
elders 8.75
Konmar Middelburg Geldig van 26 juli t/ml augustus 2004
met ae Konmar consumentenservice uouu-uauy.
Pottenbakkerssingel 2 Vlagen? Kijk op www.konrrur.nl of bel gratis 11
met de Konmar Consumentenservice 0800-0809.^o<