Slimme auto voorkomt botsingen
Ziekenhuizen kunnen heel
wat leren van bedrijfsleven
PZC
Handelsakkoord
lijkt nog ver weg
Taximarkt kent nog
steeds problemen
Verkeersdeelname ouderen veiliger door nieuwe techniek
te gast
28 juli 1954
woensdag 28 juli 2004
door Sal Stam
De wereldeconomie kan er
een flinke impuls van
krijgen. Meer dan honderd
miljoen arme mensen zouden
een beter bestaan tegemoet
kunnen zien. De voordelen
van een akkoord voor een
vrijere wereldhandel zijn
klip en klaar. En toch lijkt
zo'n akkoord nog ver weg.
Deze week komen in de Zwit
serse stad Genève ministers
en regeringsfunctionarissen
bijeen van de Wereldhandels
organisatie WTO. Ze probe
ren de vastgelopen onderhan
delingen over een vrijere we
reldhandel nieuw leven in te
blazen en hopen in elk geval
op een kaderovereenkomst
die de basis moet vormen van
verder overleg.
De deelnemers zijn het er
over eens dat zo'n kaderover
eenkomst wel het minste is
dat het overleg in Genève
moet opleveren. Blijft zo'n ak
koord uit, dan zullen de
WTO-onderhandelingen ze
ker niet op tijd worden afge
rond. Volgens het huidige
tijdspad zouden de besprekin
gen eind volgend jaar moeten
worden afgerond.
De zogeheten Doha-ronde be
gon in 2001 en is vernoemd
naar de hoofdstad van de
Golfstaat Qatar. Daar werd
tijdens een conferentie van
de WTO een brede agenda op
gesteld die het I begin van de
onderhandelingen inluidde.
Het wegnemen van handels
belemmeringen moet vooral
de situatie van ontwikkelings
landen verbeteren.
Fiasco
Een tussentijdse ministersbij
eenkomst die vorig jaar in de
Mexicaanse badplaats Can-
cun werd gehouden üep uit
op een fiasco. Rijke en arme
landen stonden lijnrecht te
genover elkaar. Het grootste
struikelblok vormden de wes
terse landbouwsubsidies. Die
zorgen ervoor dat westerse
boeren hun producten goed
koop aan de man kunnen
brengen, waardoor hun colle
ga's in arme landen met hun
waar blijven zitten. De rijke
landen op hun beurt dringen
aan op meer markttoegang in
ontwikkelingslanden.
Tussentijdse besprekingen op
diverse internationale fora
hebben er intussen voor ge
zorgd dat de wil om de Do
ha-ronde tot een goed einde
te brengen wel weer aanwe
zig is. Toch blijft er onzeker
heid bestaan of het ook zal
lukken.
Tijdens een conferentie van
de VN-organisatie Unctad vo
rige maand in Brazilië stak
de Nederlandse minister voor
Ontwikkelingssamenwerking
Van Ardenne haar twijfel I
niet onder stoelen of banken.
Ze wees er op dat de Europe-
se Unie de komende maan-
den in beslag wordt genomen
door de samenstelling van
een nieuwe Europese Com
missie. In de Verenigde Sta
ten staan later dit jaar de pre
sidentsverkiezingen op het
programma.
In Genève ligt er nu een com
promisvoorstel op tafel dat I
de directeur van de WTO, de j
Thai Supachai Panitchpakdi,
heeft opgesteld. Frankrijk
heeft het voorstel afgewezen,
omdat het bezorgd is over de I
toekomst van zijn grote land
bouwsector, die een aanzien
lijk deel van de Europese
steun ontvangt.
Vitale belangen
Panitchpakdi heeft in de aan
loop naar het overleg in
Genève gezegd dat geen en
kel land bang hoeft te zijn
dat „vitale belangen" wor
den geschaad. Zeker is vol
gens hem wel dat bij het uit
blijven van een akkoord ie
dereen de pijn zal gaan voe
len.
Een trage totstandkoming
van een handelsakkoord zou
overigens niet geheel nieuw
zijn. De vorige handelsronde,
de zogeheten Uruguay-ron-
de, duurde maar liefst acht
jaar. ANP
Ouderen in hel verkeerer
wordt vaak lacherig over ge
daan. Behalve als het jezelf of je
ouders betreft. Niemand tal im
mers zijn mobiliteit verliezen.
Bezorgdheid is echter op zijn
plaats: ouderen lópen het groot
ste risico op een verkeersonge
val met dodelijke afloop. Een op
lossing: de intelligente auto die
de oudere bestuurder veilig door
het verkeer loodst. „De airbags
hebben we gehad, nu komen de
camera's, de radar- en de par
keersystemen.
door Merle Tip
Op het volgende kruispunt
linksaf. Voor sommige oude
re automobilisten een lastige op
gave. zeker als het een druk en
onoverzichtelijk kruispunt is.
Maar gelukkig heeft de boord
computer minuten eerder al
doorgegeven hoe de voorrangssi
tuatie daar is. Dat helpt. Het na
vigatiesysteem projecteert de
route op de voorruit. En omdat
ouderen moeite krijgen met het
inschatten van de snelheid van
andere weggebruikers, bere
kent een radarsysteem wanneer
er voldoende ruimte is om op te
trekken en in te voegen.
Toekomstmuziek? „Ja, dat dach
ten we vroeger ook van de air
bag of de mobiele telefoon'
zegt Ragnhild Davidse van het
wetenschappelijk onderzoeksin
stituut voor verkeersveiligheid
SWOV. „Er bestaan al enkele
systemen voor veiliger autorij
den. De cruise control bijvoor
beeld, en de ISA, het snelheids-
adaptatiesysteem dat de juiste
afstand tot de voorganger re
gelt. En de parkeercomputer
Andere systemen komen er mis
schien pas over twintig jaar.
Maar het is mogelijk."
Davidse onderzoekt de techni
sche mogelijkheden om autorij
den voor oudere bestuurders vei
liger te maken. Aanleiding .is
het jaarlijks toenemende aantal
ongevallen onder ouderen. Er
zijn ook steeds meer oudere
weggebruikers en door de ver
grijzing neemt dat aantal de ko
mende jaren verder toe.
Ouderen zorgen in het verkeer vaak voor gevaarlijke situaties. Bovendien lopen ze de meeste kans op een
Bijna vierhonderd 75-plussers
raakten vorig jaar gewond bij
een verkeersongeval en 23 kwa
men urn het leven. De prognose
is dat in 2010 het aantal slacht
offers, zowel gewonden als ver
keersdoden. in vergelijking met
ruim tien jaar daarvóór zal zijn
toegenomen met 25 procent.
Davidse: „Deze cijfers zijn
extra verontrustend als je be
denkt dat deze groep relatief
weinig kilometers maakt. En
zonder maatregelen zal ook de
totale verkeersveiligheid slech
ter worden."
Moeten ouderen daarom maar
uit de auto? Vier jaar geleden
werd daar een serieuze discus
sie oyer gevoerd nadat het Open
baar Ministerie, de SWOV en
Veilig Verkeer Nederland heten
weten bejaarden van de weg te
willen halen die de drukte van
het verkeer niet meer aankon
den. Emoties hepen hoog op. Lo
gisch, want mobiliteit is belang
rijk. Uit «onderzoek van de
SWOV blijkt nu bovendien dat
75-plussers een nog groter risi
co lopen op een dodehjk onge
val als zij in plaats van de auto
de fiets pakken of gaan wande
len.
Snufjes
Een goede auto is dus beter. Da
vidse: „Autofabrikanten ontwik
kelen allerlei technische snufjes
ter verbetering van het rij com
fort. Als we dat al kunnen, la
ten we er dan ook< voor zorgen
dat er systemen komen die de
verkeersveiligheid bevorde
ren."
Hoe ver autofabrikanten inmid
dels zijn met de ontwikkeling
van intelligente autosystemen
is moeilijk te peilen. Dat zijn be
drijfsgeheimen. Maar woord
voerder Guido Roozekrans van
Toyota bevestigt dat dit soort
technieken de komende jaren
een behoorlijke vlucht zal ne
men. „Het stadium van auto's
veiliger maken door airbags en
dergelijke hebben we gehad en
die markt is inmiddels behoor
lijk dichtgetimmerd. Nu richten
we ons dus op systemen met ca
mera's en radar die helpen aan
rijdingen te voorkomen." Auto
fabrikanten richten zich bij de-
ongeluk met dodelijke afloop,
foto Marcel van den Bergh/GPD
ze innovaties overigens niet spe
cifiek op oudere verkeersdeelne
mers.
Woordvoerder Joost Vermeer
van Peugeot Nederland: „Je
richt je op de hele doelgroep,
dus iedereen met een rijbewijs,
en niet alleen op de extremen.
Wel letten we op de leesbaar
heid, een makkelijke instap of
verhoogde stoelen. Maar ieder
een moet er profijt van hebben.
En veel van de ontwikkelingen
die ouderen zouden moeten hel
pen bij het rijden zijn natuur
lijk ook heel handig voor jonge
re bestuurders."
Welke lichaamsfuncties worden
minder als we ouder worden?
Het lichaam is minder soepel en
flexibel waardoor bewegingen,
bijvoorbeeld het hoofd bijdraai
en om het verkeer naast je te
zien, moeilijker worden.
Het 'periferische' zicht wordt
minder: ouderen zien wel vóór
zich, maar niet meer in dezelfde
oogopslag wat er naast hen ge
beurt. Bij het ouder worden
krijg je als het ware oogkleppen
op. Een bril verbetert dit niet
meer.
Als we ouder worden, worden
we ook langzamer. Niet alleen
in beweging maar ook in het op
nemen van informatie en in het
reageren op prikkels. Gevolgen
voor de rijvaardigheid: Meer
tijd nodig hebben om een situa
tie te overzien en daarop te rea
geren. En meer moeite om de
snelheid van medeweggebrui
kers in te schatten. Ook worden
medeweggebruikers bij het in
voegen of tijdens het wisselen
van rijstroken sneller over het
hoofd gezien.
Reactietijd
Voor wie twijfelt aan het ver
minderde reactievermogen van
oudere verkeersdeelnemers: Het
Michigan Transportation Re
search Institute in de Verenigde
Staten vergeleek enkele jaren
geleden de prestatie van auto
mobilisten tussen de 65 en 75
met die van 18- tot 30-jarigen.
De onderzoekers ontdekten dat
oudere bestuurders tot veertig
procent meer reactietijd nodig
hadden om tijdens een rit op de
snelweg een bepaalde Afgespro
ken handeling uit te voeren.
Voor het lezen van informatie
op een navigatieschermpje had
den de ouderen dertig tot hon
derd procent meer tijd nodig.
Ook terwijl de auto langs de
kant van de weg geparkeerd
stond, hadden ouderen bijna
tachtig procent meer tijd nodig
om navigatiekaartjes te lezen.
Verder bleek dat bij ouderen de
behoefte aan visuele informatie
vijftien tot vijftig procent hoger
lag dan bij jongeren. Ouderen
moeten de ogen dus vaker en
langer op de weg houden dan
jongere bestuurders en hebben
tijdens het rijden minder tijd
over om zich bezig te houden
met moderne snufjes. GPD
door Jan Mastwijk
In 2000 werd de taximarkt
vrijgegeven. Iedereen met
een rijbewijs, doktersverkla
ring én verklaring van goed
gedrag kon de markt op.
'Paars' geloofde heilig in het
marktmechanisme. De maat
regelen zouden leiden tot
meer kwaliteit tegen lagere
prijzen. We weten inmiddels
beter.
Gedoe op en rond Schiphol
en in de grote steden. Meer
taxi's. gestegen prijzen.
Chauffeurs die niet of nauwe
lijks Nederlands spreken, de
weg niet weten, geen mame
ren kennen en de passagier
een stratengids in de hand du
wen.
Voor alle duidelijkheid: het is
niet altijd en overal mis. Fr
zijn natuurlijk ook massa's
eerzame taxichauffeurs die
voorkomend zijn. je op een
aangename, veilige manier
van A naar B brengen en je
wél helpen met je zware kof
fer. En zo hoort het ook. Veel
taxibedrijven, zowel voor
straattaxi als voor contract-
vervoer, hebben hun zaakjes
prima op orde.
In september 2003 overlegde
- de Tweede Kamer met minis
ter Peijs en kamerbreed werd
erkend dat het uitgestippelde
beleid uit de paarse jaren fa
liekant was mislukt. Eén van
de maatregelen om de kwali
teit te verbeteren, was het in
voeren van een Keurmerk
Taxi. Een tweede maatregel
was het invoeren van een
chauffeursdiploma. In het
examen wordt aandacht be
steed aan stratenkennis, Ne-
- derlandse taal, voertuigtech
niek en nog wat zaken.
Dit voorjaar waren er steeds
meer signalen dat de in aan
bouw zijnde examenregeling
een paar ongewenste kanten
had. Een bezoek aan een taxi
bedrijf in de buurt van
Utrecht maakte een aantal
dingen duidelijk. Het bedrijf
in kwestie rijdt met pakweg
tien busjes voor een Medisch
Kinderdagverblijf. Het exa
men dat in de maak was,
blijkt nu volledig afgestemd
op de straattaxi De mensen
in het contractvervoer wor
den meestal gevonden in de
groep die geen kans heeft op
een volledige baan, of die
niet wil. Vaak zijn het men
sen met weinig opleiding en
weinig kans op de arbeids
markt of zitten ze in de
WAO,
Het bedrijf van het werkbe
zoek werkt met deze mensen,
parttimers, voor een paar uur
per dag Ze rijden nagenoeg
altijd met dezelfde groep kin
deren en altijd op vaste rou
tes Het examen is niet voor
hen bedoeld, met afgestemd
op het werk dat ze doen en
wordt ervaren als een drem
pel. De ondernemer (en zo
zijn er vele. óók in het rol
stoelvervoer) vrezen voor ver-
lies van personeel. De kans is
groot dat we zo mensen 'in de
kaartenbak' houden die eruit
willen en kunnen
Wat moet de chauffeur van
zo'n busje met voertuigtech
niek als hij bij pech het busje
niet uit mag vanwege zijn
passagiers':' Wat moet hij met
stratenkennis als hij de route
bij wijze van spreken blind
kan rijden? Voor de goede or-
flt 27 procent van het totale
taxivervoer betreft de straat
taxi. de rest is contractver
voer. waaronder rolstoelver
voer. Binnen die 27 procent
liggen de problemen.
Wat is er mis gegaan? Wilde
de minister te snel? Heeft de
brancheorganisatie (KNV
taxi) niet goed opgelet? En de
Kamer' De minister was snel.
Daarvoor past waardering,
want het is de hoogste tijd
dat er iets verandert. Echter,
de minister ziet geen aanlei
ding onderscheid te maken
tussen straattaxi en contract-
vervoer Het examen is op
zich een goed medicijn tegen
de kwalen van de taxi
branche De CDA-fractie
vindt dat de samenstelling
moet veranderen om de bij
werkingen te laten verdwij
nen. Desnoods worden er
twee verschillende chauf-
feurspassen ingevoerd. GPD
Jan Mastwijk is lid van de
t 'DA-fractie in de Tweede Ka
mer
Het kabinet maant ziekenhui
zen tot efficiënter werken. Kun
nen ziekenhuizen iets leren van
complexe grootbedrijven als
Ahold, TPG of KLM? De direc
teur van het Oogziekenhuis Rot
terdam ziet op het terrein van
de logistiek duidelijke overeen
komsten tussen zijn hospitaal
en de luchtvaartmaatschappij
KLM.
door Sylvia Marmelstein
Een patiënt is geen postpak
ketje. En dus barstte on
langs een storm van kritiek los
boven het hoofd van Peter Bak
ker, de topman van TPG Post.
Want hij was het die aan de
hand van eigen onderzoek be
weerde dat ziekenhuizen een
stuk goedkoper en efficiënter
kunnen werken als ze beter op
hun logistiek letten.
Bakker moet zich bij zijn leest
houden, vinden veel ziekenhuis
directeuren. Zij menen dat een
postbedrijf dat winst moet ma
ken niet te vergelijken valt met
een ziekenhuis.
„Niet helemaal waar", zegt di
recteur Kees Sol van Het Oog
ziekenhuis Rotterdam. Sol ziet
duidelijke overeenkomsten in
de logistieke aanpak van beide
organisaties: ook een zieken
huis kan plannen hoe en wan
neer een patiënt van punt A
naar punt B naar punt C en ver
der 'reist'.
Het Oogziekenhuis Rotterdam
heeft veel afgekeken van KLM
en Albert Heijn. Daar schaamt
Sol zich niet voor. „Het heeft er
toe geleid dat we de toegangstij
den hebben teruggebracht van
een halfjaar naar een paar we
ken. Bovendien behandelen we
veel meer mensen en gaan er
minder dingen fout", zegt hij
Minister Hoogervorst van Volks
gezondheid voert steeds weer
het Oogziekenhuis Rotterdam
op als hèt voorbeeld van hoe zie
kenhuizen in de toekomst moe
ten gaan werken. „Sneller, goed
koper en met minder medische
blunders", predikt de bewinds
man.
Onder dreiging van fusie met
een academisch ziekenhuis
moest het Oogziekenhuis ruim
10 jaar geleden veranderen. Op
de polikliniek heersten chaoti
sche taferelen. Patiënten moes
ten lang wachten voordat ze te
recht konden. Als operaties uit
liepen kwam de oogarts te laat
op het spreekuur. Ook gaven
artsen hun afwezigheid te laat
door waardoor complete spreek
uren uitvielen en patiënten nog
langer moesten wachten. Resul
taat: boze patiënten, ontevre
den artsen.
De directie riep de hulp in van
het bedrijfsleven. Wat bleek?
„De manier waarop poliklini
sche afspraken worden ge
maakt. vertoont sterke gelijke
nissen met de manier waarop
KLM zijn vliegtuigstoelen reser
veert". vertelt logistiek mana
ger Angus Tee. Het logistieke
schema van de KLM werd voor
taan gebruikt om de afspraken
te plannen.
In de praktijk betekent het, dat
artsen hun vakantie drie maan
den van tevoren moeten doorge
ven. Ingeboekte patiënten kun
nen dan worden doorgeschoven
naar een ander spreekuur.
Ook is het systeem van overboe
kingen gekopieerd. In vakantie
tijden worden dus meer mensen
op een spreekuur ingepland dan
behandeld kunnen worden, om
dat normaal gesproken een deel
niet komt opdagen. Komen ze
toch dan moet het ziekenhuis
een extra arts of assistent aan
rukken. Tee: „Want als er geen
piloot is, wordt er niet gevlo
gen." Patiënten liepen vroeger
ook vaak vast in het ziekenhuis
zelf. Werden ze doorgestuurd
naar een andere specialist,
bleek die een wachttijd te heb
ben. De verschillende afdelin
gen stemden het werk niet op el
kaar af. Ook dat heeft het zie
kenhuis aangepakt.
Reisbureau
Eerst werd onderzocht welke
routes de meeste patiënten af
legden. Die routes werden ge
standaardiseerd. Net als bij een
reisbureau: je koopt een reis
naar een vakantiebestemming.
De overstap en het vervoer naar
het appartement worden auto
matisch geregeld.
Tee: „Een voorbeeld. Van een
patiënt die binnenkomt met
staar ligt de route van intake
tot en met operatie helemaal
vast. Hij hoeft zelf geen af
spraak te maken bij verschillen
de specialisten, want het is al
voor hem geregeld op welk mo
ment hij welke arts bezoekt.
Dat scheelt een hoop tijd." De
patiënt koopt als het ware een
retourtje Staarstraat.
BOTERSMOKKEL - De Mid
delburgse politierechter heeft
gisteren zware straffen opge
legd aan de leden van het Bel
gisch-Nederlandse botersmok-
kelcomplot.
De zwaarste straf was voor
een veehandelaar uit Groede,
de grote organisator aan Ne
derlandse zijde. Hij kreeg een
gevangenisstraf van zes maan
den waarvan twee voorwaarde
lijk met een proeftijd van twee
jaar.
De smokkelaars vervoerden
van april tot juni van dit jaar
naar schatting ruim 16.000 ki
logram naar België. Zij deden
dit in 23 smokkelritten.
HITTEGOLF - In Spanje'
heerst sinds zaterdag een ware
hittegolf. De grootste warmte*?
is tot dusver gemeten op Lan-
zarote op de Canarische eilan™
den: 59 graden Celsius.
TOUR - De Fransman Louison-
Bobet kan de eindzege in der
Tour de France nauwelijks,
meer ontgaan. De gele-truidra-
ger won de zware bergetappe'
door de Alpen van Grenoble'
naar Briangon, waardoor hij.
een grote voorsprong heeft op
gebouwd op zijn concurrenten.
De Nederlander Wout Wagt-
mans eindigde als vierde in de
bergrit.
Oogonderzoek moet in de toekomst efficiënter plaatsvinden. Op die manier kan veel geld worden be
spaard. foto Cees Zorn/GPD
Veel van de operaties in de zes
operatiekamers zijn gestandaar
diseerd zodat daar zoveel moge
lijk patiënten per dag geope
reerd kunnen worden. Twee
van de operatiekamers zijn spe
ciaal ingericht voor staaropera
ties. „Iedere chirurg gebruikt
daar dezelfde materia
len...hechtdraden, tangetjes. Na
de operatie gaat iedere patiënt
met zijn arts op de polaroidfoto
als aandenken. Daarna rijdt de
arts de patiënt weer terug naar
de elders in het gebouw wach
tende familie. Specialisten wis
selen ook zo min mogelijk.
Ook op andere terreinen viel
geld te verdienen. De inkoop
van spullen als medicijnen en
pleisters verloopt nu via een
centraal inkoopmagazijn. Eén
keer per weekricomt een vracht
wagen langs om het ziekenhuis
te bevoorraden. „Afgekeken
van Albert Heijn", zegt Sol. Lo
gistiek manager Tee denkt dat
ziekenhuizen in Nederland heel
wat kunnen leren van het be
drijfsleven. „Maar makkelijk is
het niet. Het vergt veel energie
om al het personeel zo ver te
krijgen dat ze eraan meewer
ken. Want echt alles moet an
ders. GPD
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationpark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax: (0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454647
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdagstot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag)
per maand: 19,45
per kwartaal: 56,60
per jaar: €217.00
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,20
zaterdag: 1,70
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig de
Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de Regelen
voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag, van 16 00 tot 18.00 uur
Tel. (0113) 315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax:(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel, (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Internet: www.pzc.nl/adverteren
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is oen onderdeel van hoi Wegener-concern. De doom
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt vooronte
(abonnementen)admimstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappi|en van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC. Ie-
Postbus 314460 AA Goes.
Behoort tot WGGGNGR