Slimme auto voorkomt botsingen Ziekenhuizen kunnen heel wat leren van bedrijfsleven PZC Handelsakkoord lijkt nog ver weg Taximarkt kent nog steeds problemen Verkeersdeelname ouderen veiliger door nieuwe techniek te gast 28 juli 1954 woensdag 28 juli 2004 door Sal Stam De wereldeconomie kan er een flinke impuls van krijgen. Meer dan honderd miljoen arme mensen zouden een beter bestaan tegemoet kunnen zien. De voordelen van een akkoord voor een vrijere wereldhandel zijn klip en klaar. En toch lijkt zo'n akkoord nog ver weg. Deze week komen in de Zwit serse stad Genève ministers en regeringsfunctionarissen bijeen van de Wereldhandels organisatie WTO. Ze probe ren de vastgelopen onderhan delingen over een vrijere we reldhandel nieuw leven in te blazen en hopen in elk geval op een kaderovereenkomst die de basis moet vormen van verder overleg. De deelnemers zijn het er over eens dat zo'n kaderover eenkomst wel het minste is dat het overleg in Genève moet opleveren. Blijft zo'n ak koord uit, dan zullen de WTO-onderhandelingen ze ker niet op tijd worden afge rond. Volgens het huidige tijdspad zouden de besprekin gen eind volgend jaar moeten worden afgerond. De zogeheten Doha-ronde be gon in 2001 en is vernoemd naar de hoofdstad van de Golfstaat Qatar. Daar werd tijdens een conferentie van de WTO een brede agenda op gesteld die het I begin van de onderhandelingen inluidde. Het wegnemen van handels belemmeringen moet vooral de situatie van ontwikkelings landen verbeteren. Fiasco Een tussentijdse ministersbij eenkomst die vorig jaar in de Mexicaanse badplaats Can- cun werd gehouden üep uit op een fiasco. Rijke en arme landen stonden lijnrecht te genover elkaar. Het grootste struikelblok vormden de wes terse landbouwsubsidies. Die zorgen ervoor dat westerse boeren hun producten goed koop aan de man kunnen brengen, waardoor hun colle ga's in arme landen met hun waar blijven zitten. De rijke landen op hun beurt dringen aan op meer markttoegang in ontwikkelingslanden. Tussentijdse besprekingen op diverse internationale fora hebben er intussen voor ge zorgd dat de wil om de Do ha-ronde tot een goed einde te brengen wel weer aanwe zig is. Toch blijft er onzeker heid bestaan of het ook zal lukken. Tijdens een conferentie van de VN-organisatie Unctad vo rige maand in Brazilië stak de Nederlandse minister voor Ontwikkelingssamenwerking Van Ardenne haar twijfel I niet onder stoelen of banken. Ze wees er op dat de Europe- se Unie de komende maan- den in beslag wordt genomen door de samenstelling van een nieuwe Europese Com missie. In de Verenigde Sta ten staan later dit jaar de pre sidentsverkiezingen op het programma. In Genève ligt er nu een com promisvoorstel op tafel dat I de directeur van de WTO, de j Thai Supachai Panitchpakdi, heeft opgesteld. Frankrijk heeft het voorstel afgewezen, omdat het bezorgd is over de I toekomst van zijn grote land bouwsector, die een aanzien lijk deel van de Europese steun ontvangt. Vitale belangen Panitchpakdi heeft in de aan loop naar het overleg in Genève gezegd dat geen en kel land bang hoeft te zijn dat „vitale belangen" wor den geschaad. Zeker is vol gens hem wel dat bij het uit blijven van een akkoord ie dereen de pijn zal gaan voe len. Een trage totstandkoming van een handelsakkoord zou overigens niet geheel nieuw zijn. De vorige handelsronde, de zogeheten Uruguay-ron- de, duurde maar liefst acht jaar. ANP Ouderen in hel verkeerer wordt vaak lacherig over ge daan. Behalve als het jezelf of je ouders betreft. Niemand tal im mers zijn mobiliteit verliezen. Bezorgdheid is echter op zijn plaats: ouderen lópen het groot ste risico op een verkeersonge val met dodelijke afloop. Een op lossing: de intelligente auto die de oudere bestuurder veilig door het verkeer loodst. „De airbags hebben we gehad, nu komen de camera's, de radar- en de par keersystemen. door Merle Tip Op het volgende kruispunt linksaf. Voor sommige oude re automobilisten een lastige op gave. zeker als het een druk en onoverzichtelijk kruispunt is. Maar gelukkig heeft de boord computer minuten eerder al doorgegeven hoe de voorrangssi tuatie daar is. Dat helpt. Het na vigatiesysteem projecteert de route op de voorruit. En omdat ouderen moeite krijgen met het inschatten van de snelheid van andere weggebruikers, bere kent een radarsysteem wanneer er voldoende ruimte is om op te trekken en in te voegen. Toekomstmuziek? „Ja, dat dach ten we vroeger ook van de air bag of de mobiele telefoon' zegt Ragnhild Davidse van het wetenschappelijk onderzoeksin stituut voor verkeersveiligheid SWOV. „Er bestaan al enkele systemen voor veiliger autorij den. De cruise control bijvoor beeld, en de ISA, het snelheids- adaptatiesysteem dat de juiste afstand tot de voorganger re gelt. En de parkeercomputer Andere systemen komen er mis schien pas over twintig jaar. Maar het is mogelijk." Davidse onderzoekt de techni sche mogelijkheden om autorij den voor oudere bestuurders vei liger te maken. Aanleiding .is het jaarlijks toenemende aantal ongevallen onder ouderen. Er zijn ook steeds meer oudere weggebruikers en door de ver grijzing neemt dat aantal de ko mende jaren verder toe. Ouderen zorgen in het verkeer vaak voor gevaarlijke situaties. Bovendien lopen ze de meeste kans op een Bijna vierhonderd 75-plussers raakten vorig jaar gewond bij een verkeersongeval en 23 kwa men urn het leven. De prognose is dat in 2010 het aantal slacht offers, zowel gewonden als ver keersdoden. in vergelijking met ruim tien jaar daarvóór zal zijn toegenomen met 25 procent. Davidse: „Deze cijfers zijn extra verontrustend als je be denkt dat deze groep relatief weinig kilometers maakt. En zonder maatregelen zal ook de totale verkeersveiligheid slech ter worden." Moeten ouderen daarom maar uit de auto? Vier jaar geleden werd daar een serieuze discus sie oyer gevoerd nadat het Open baar Ministerie, de SWOV en Veilig Verkeer Nederland heten weten bejaarden van de weg te willen halen die de drukte van het verkeer niet meer aankon den. Emoties hepen hoog op. Lo gisch, want mobiliteit is belang rijk. Uit «onderzoek van de SWOV blijkt nu bovendien dat 75-plussers een nog groter risi co lopen op een dodehjk onge val als zij in plaats van de auto de fiets pakken of gaan wande len. Snufjes Een goede auto is dus beter. Da vidse: „Autofabrikanten ontwik kelen allerlei technische snufjes ter verbetering van het rij com fort. Als we dat al kunnen, la ten we er dan ook< voor zorgen dat er systemen komen die de verkeersveiligheid bevorde ren." Hoe ver autofabrikanten inmid dels zijn met de ontwikkeling van intelligente autosystemen is moeilijk te peilen. Dat zijn be drijfsgeheimen. Maar woord voerder Guido Roozekrans van Toyota bevestigt dat dit soort technieken de komende jaren een behoorlijke vlucht zal ne men. „Het stadium van auto's veiliger maken door airbags en dergelijke hebben we gehad en die markt is inmiddels behoor lijk dichtgetimmerd. Nu richten we ons dus op systemen met ca mera's en radar die helpen aan rijdingen te voorkomen." Auto fabrikanten richten zich bij de- ongeluk met dodelijke afloop, foto Marcel van den Bergh/GPD ze innovaties overigens niet spe cifiek op oudere verkeersdeelne mers. Woordvoerder Joost Vermeer van Peugeot Nederland: „Je richt je op de hele doelgroep, dus iedereen met een rijbewijs, en niet alleen op de extremen. Wel letten we op de leesbaar heid, een makkelijke instap of verhoogde stoelen. Maar ieder een moet er profijt van hebben. En veel van de ontwikkelingen die ouderen zouden moeten hel pen bij het rijden zijn natuur lijk ook heel handig voor jonge re bestuurders." Welke lichaamsfuncties worden minder als we ouder worden? Het lichaam is minder soepel en flexibel waardoor bewegingen, bijvoorbeeld het hoofd bijdraai en om het verkeer naast je te zien, moeilijker worden. Het 'periferische' zicht wordt minder: ouderen zien wel vóór zich, maar niet meer in dezelfde oogopslag wat er naast hen ge beurt. Bij het ouder worden krijg je als het ware oogkleppen op. Een bril verbetert dit niet meer. Als we ouder worden, worden we ook langzamer. Niet alleen in beweging maar ook in het op nemen van informatie en in het reageren op prikkels. Gevolgen voor de rijvaardigheid: Meer tijd nodig hebben om een situa tie te overzien en daarop te rea geren. En meer moeite om de snelheid van medeweggebrui kers in te schatten. Ook worden medeweggebruikers bij het in voegen of tijdens het wisselen van rijstroken sneller over het hoofd gezien. Reactietijd Voor wie twijfelt aan het ver minderde reactievermogen van oudere verkeersdeelnemers: Het Michigan Transportation Re search Institute in de Verenigde Staten vergeleek enkele jaren geleden de prestatie van auto mobilisten tussen de 65 en 75 met die van 18- tot 30-jarigen. De onderzoekers ontdekten dat oudere bestuurders tot veertig procent meer reactietijd nodig hadden om tijdens een rit op de snelweg een bepaalde Afgespro ken handeling uit te voeren. Voor het lezen van informatie op een navigatieschermpje had den de ouderen dertig tot hon derd procent meer tijd nodig. Ook terwijl de auto langs de kant van de weg geparkeerd stond, hadden ouderen bijna tachtig procent meer tijd nodig om navigatiekaartjes te lezen. Verder bleek dat bij ouderen de behoefte aan visuele informatie vijftien tot vijftig procent hoger lag dan bij jongeren. Ouderen moeten de ogen dus vaker en langer op de weg houden dan jongere bestuurders en hebben tijdens het rijden minder tijd over om zich bezig te houden met moderne snufjes. GPD door Jan Mastwijk In 2000 werd de taximarkt vrijgegeven. Iedereen met een rijbewijs, doktersverkla ring én verklaring van goed gedrag kon de markt op. 'Paars' geloofde heilig in het marktmechanisme. De maat regelen zouden leiden tot meer kwaliteit tegen lagere prijzen. We weten inmiddels beter. Gedoe op en rond Schiphol en in de grote steden. Meer taxi's. gestegen prijzen. Chauffeurs die niet of nauwe lijks Nederlands spreken, de weg niet weten, geen mame ren kennen en de passagier een stratengids in de hand du wen. Voor alle duidelijkheid: het is niet altijd en overal mis. Fr zijn natuurlijk ook massa's eerzame taxichauffeurs die voorkomend zijn. je op een aangename, veilige manier van A naar B brengen en je wél helpen met je zware kof fer. En zo hoort het ook. Veel taxibedrijven, zowel voor straattaxi als voor contract- vervoer, hebben hun zaakjes prima op orde. In september 2003 overlegde - de Tweede Kamer met minis ter Peijs en kamerbreed werd erkend dat het uitgestippelde beleid uit de paarse jaren fa liekant was mislukt. Eén van de maatregelen om de kwali teit te verbeteren, was het in voeren van een Keurmerk Taxi. Een tweede maatregel was het invoeren van een chauffeursdiploma. In het examen wordt aandacht be steed aan stratenkennis, Ne- - derlandse taal, voertuigtech niek en nog wat zaken. Dit voorjaar waren er steeds meer signalen dat de in aan bouw zijnde examenregeling een paar ongewenste kanten had. Een bezoek aan een taxi bedrijf in de buurt van Utrecht maakte een aantal dingen duidelijk. Het bedrijf in kwestie rijdt met pakweg tien busjes voor een Medisch Kinderdagverblijf. Het exa men dat in de maak was, blijkt nu volledig afgestemd op de straattaxi De mensen in het contractvervoer wor den meestal gevonden in de groep die geen kans heeft op een volledige baan, of die niet wil. Vaak zijn het men sen met weinig opleiding en weinig kans op de arbeids markt of zitten ze in de WAO, Het bedrijf van het werkbe zoek werkt met deze mensen, parttimers, voor een paar uur per dag Ze rijden nagenoeg altijd met dezelfde groep kin deren en altijd op vaste rou tes Het examen is niet voor hen bedoeld, met afgestemd op het werk dat ze doen en wordt ervaren als een drem pel. De ondernemer (en zo zijn er vele. óók in het rol stoelvervoer) vrezen voor ver- lies van personeel. De kans is groot dat we zo mensen 'in de kaartenbak' houden die eruit willen en kunnen Wat moet de chauffeur van zo'n busje met voertuigtech niek als hij bij pech het busje niet uit mag vanwege zijn passagiers':' Wat moet hij met stratenkennis als hij de route bij wijze van spreken blind kan rijden? Voor de goede or- flt 27 procent van het totale taxivervoer betreft de straat taxi. de rest is contractver voer. waaronder rolstoelver voer. Binnen die 27 procent liggen de problemen. Wat is er mis gegaan? Wilde de minister te snel? Heeft de brancheorganisatie (KNV taxi) niet goed opgelet? En de Kamer' De minister was snel. Daarvoor past waardering, want het is de hoogste tijd dat er iets verandert. Echter, de minister ziet geen aanlei ding onderscheid te maken tussen straattaxi en contract- vervoer Het examen is op zich een goed medicijn tegen de kwalen van de taxi branche De CDA-fractie vindt dat de samenstelling moet veranderen om de bij werkingen te laten verdwij nen. Desnoods worden er twee verschillende chauf- feurspassen ingevoerd. GPD Jan Mastwijk is lid van de t 'DA-fractie in de Tweede Ka mer Het kabinet maant ziekenhui zen tot efficiënter werken. Kun nen ziekenhuizen iets leren van complexe grootbedrijven als Ahold, TPG of KLM? De direc teur van het Oogziekenhuis Rot terdam ziet op het terrein van de logistiek duidelijke overeen komsten tussen zijn hospitaal en de luchtvaartmaatschappij KLM. door Sylvia Marmelstein Een patiënt is geen postpak ketje. En dus barstte on langs een storm van kritiek los boven het hoofd van Peter Bak ker, de topman van TPG Post. Want hij was het die aan de hand van eigen onderzoek be weerde dat ziekenhuizen een stuk goedkoper en efficiënter kunnen werken als ze beter op hun logistiek letten. Bakker moet zich bij zijn leest houden, vinden veel ziekenhuis directeuren. Zij menen dat een postbedrijf dat winst moet ma ken niet te vergelijken valt met een ziekenhuis. „Niet helemaal waar", zegt di recteur Kees Sol van Het Oog ziekenhuis Rotterdam. Sol ziet duidelijke overeenkomsten in de logistieke aanpak van beide organisaties: ook een zieken huis kan plannen hoe en wan neer een patiënt van punt A naar punt B naar punt C en ver der 'reist'. Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft veel afgekeken van KLM en Albert Heijn. Daar schaamt Sol zich niet voor. „Het heeft er toe geleid dat we de toegangstij den hebben teruggebracht van een halfjaar naar een paar we ken. Bovendien behandelen we veel meer mensen en gaan er minder dingen fout", zegt hij Minister Hoogervorst van Volks gezondheid voert steeds weer het Oogziekenhuis Rotterdam op als hèt voorbeeld van hoe zie kenhuizen in de toekomst moe ten gaan werken. „Sneller, goed koper en met minder medische blunders", predikt de bewinds man. Onder dreiging van fusie met een academisch ziekenhuis moest het Oogziekenhuis ruim 10 jaar geleden veranderen. Op de polikliniek heersten chaoti sche taferelen. Patiënten moes ten lang wachten voordat ze te recht konden. Als operaties uit liepen kwam de oogarts te laat op het spreekuur. Ook gaven artsen hun afwezigheid te laat door waardoor complete spreek uren uitvielen en patiënten nog langer moesten wachten. Resul taat: boze patiënten, ontevre den artsen. De directie riep de hulp in van het bedrijfsleven. Wat bleek? „De manier waarop poliklini sche afspraken worden ge maakt. vertoont sterke gelijke nissen met de manier waarop KLM zijn vliegtuigstoelen reser veert". vertelt logistiek mana ger Angus Tee. Het logistieke schema van de KLM werd voor taan gebruikt om de afspraken te plannen. In de praktijk betekent het, dat artsen hun vakantie drie maan den van tevoren moeten doorge ven. Ingeboekte patiënten kun nen dan worden doorgeschoven naar een ander spreekuur. Ook is het systeem van overboe kingen gekopieerd. In vakantie tijden worden dus meer mensen op een spreekuur ingepland dan behandeld kunnen worden, om dat normaal gesproken een deel niet komt opdagen. Komen ze toch dan moet het ziekenhuis een extra arts of assistent aan rukken. Tee: „Want als er geen piloot is, wordt er niet gevlo gen." Patiënten liepen vroeger ook vaak vast in het ziekenhuis zelf. Werden ze doorgestuurd naar een andere specialist, bleek die een wachttijd te heb ben. De verschillende afdelin gen stemden het werk niet op el kaar af. Ook dat heeft het zie kenhuis aangepakt. Reisbureau Eerst werd onderzocht welke routes de meeste patiënten af legden. Die routes werden ge standaardiseerd. Net als bij een reisbureau: je koopt een reis naar een vakantiebestemming. De overstap en het vervoer naar het appartement worden auto matisch geregeld. Tee: „Een voorbeeld. Van een patiënt die binnenkomt met staar ligt de route van intake tot en met operatie helemaal vast. Hij hoeft zelf geen af spraak te maken bij verschillen de specialisten, want het is al voor hem geregeld op welk mo ment hij welke arts bezoekt. Dat scheelt een hoop tijd." De patiënt koopt als het ware een retourtje Staarstraat. BOTERSMOKKEL - De Mid delburgse politierechter heeft gisteren zware straffen opge legd aan de leden van het Bel gisch-Nederlandse botersmok- kelcomplot. De zwaarste straf was voor een veehandelaar uit Groede, de grote organisator aan Ne derlandse zijde. Hij kreeg een gevangenisstraf van zes maan den waarvan twee voorwaarde lijk met een proeftijd van twee jaar. De smokkelaars vervoerden van april tot juni van dit jaar naar schatting ruim 16.000 ki logram naar België. Zij deden dit in 23 smokkelritten. HITTEGOLF - In Spanje' heerst sinds zaterdag een ware hittegolf. De grootste warmte*? is tot dusver gemeten op Lan- zarote op de Canarische eilan™ den: 59 graden Celsius. TOUR - De Fransman Louison- Bobet kan de eindzege in der Tour de France nauwelijks, meer ontgaan. De gele-truidra- ger won de zware bergetappe' door de Alpen van Grenoble' naar Briangon, waardoor hij. een grote voorsprong heeft op gebouwd op zijn concurrenten. De Nederlander Wout Wagt- mans eindigde als vierde in de bergrit. Oogonderzoek moet in de toekomst efficiënter plaatsvinden. Op die manier kan veel geld worden be spaard. foto Cees Zorn/GPD Veel van de operaties in de zes operatiekamers zijn gestandaar diseerd zodat daar zoveel moge lijk patiënten per dag geope reerd kunnen worden. Twee van de operatiekamers zijn spe ciaal ingericht voor staaropera ties. „Iedere chirurg gebruikt daar dezelfde materia len...hechtdraden, tangetjes. Na de operatie gaat iedere patiënt met zijn arts op de polaroidfoto als aandenken. Daarna rijdt de arts de patiënt weer terug naar de elders in het gebouw wach tende familie. Specialisten wis selen ook zo min mogelijk. Ook op andere terreinen viel geld te verdienen. De inkoop van spullen als medicijnen en pleisters verloopt nu via een centraal inkoopmagazijn. Eén keer per weekricomt een vracht wagen langs om het ziekenhuis te bevoorraden. „Afgekeken van Albert Heijn", zegt Sol. Lo gistiek manager Tee denkt dat ziekenhuizen in Nederland heel wat kunnen leren van het be drijfsleven. „Maar makkelijk is het niet. Het vergt veel energie om al het personeel zo ver te krijgen dat ze eraan meewer ken. Want echt alles moet an ders. GPD Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationpark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454647 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdagstot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag) per maand: 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar: €217.00 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,20 zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag, van 16 00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel, (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Internet: www.pzc.nl/adverteren Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is oen onderdeel van hoi Wegener-concern. De doom aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt vooronte (abonnementen)admimstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappi|en van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC. Ie- Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4