PZC Altijd bezig met muziek Violiste laat ervaren wat haar hart beroert Brainbox neemt na 35 jaar afscheid 21 Duivelse muziek op Delfts festival Carla Leurs woensdag 28 juli 2004 proza Martin Amis: De gele hond. Er iopen bizarre figuren rond in de- je groteske komedie: een half- riislukte riooljournalist en zijn louter in sms-taal communice rende vrouw, een pornotycoon én een geperverteerd konings- inns, waarvan de koning een Aziatische minnares, een chanta bele dochter en een flamboyant adviseur, bijgenaamd Bugger, beeft. De roman speelt zich af in bet decor en een wereld die na drukkelijk zijn gekleurd door de gebeurtenissen op 11 september 2001. Toch is het geen politiek boek geworden. Amis is meer ;einteresseerd in mensen en de -amer waarop ze met elkaar omgaan. De tragische hoofdper soon. Xan Meo. is een vriendelij- ieman, maar na een vechtpartij .reen kroeg verandert hij in het egendeel. Vertaling Gert Jan de Vries. Uitgeverij Contact, 258 •ag„ €22,90. gemco Campert: Campert com- chetRemco Campert wordt iandaag (woensdag) 75 jaar. Re ien voor zijn uitgever om in de tasterdamse Kleine Komedie sn feestje voor de schrijver/ achter/columnist te organise ren - weliswaar pas op 13 sep- lember - en al Camperts romans linclusief het dit jaar versche ten'Een liefde in Parijs'), novel len, verhalen en gedichten bij- te brengen in een cassette vanformaat: 871 pagina's verha- 1 pagina's romans en no- relien en 701 pagina's gedich- len.Lang zal Campert Compleet overigens niet 'compleet' blij ven'begin september verschijnt apart nog 'Schrijversleven, Dag- :oekaantekeningen' - een selec te uit het literair dagboek dat Gampert in de jaren zestig en ze- atig bijhield. Uitgeverij De Be rge Bij, introductieprijs €75,-, al oktober €95,-. thriller Jodi Compton: De vermiste -in. Het werk bij de afdeling vermiste personen van de politie rui Minneapolis is Sarah Pri- iek op het lijf geschreven. Bo vendien is ze zojuist gelukkig ge rouwd met collega Shiloh. 'laar dan overlijdt de enige tochter van haar beste vriendin Genevieve op weg naar het zie- ïenhuis, nadat ze gruwelijk is verkracht. De dader gaat vrijuit ;anwege een vormfout. En dan lient zich nog een nieuwe ramp san: Shiloh verdwijnt zonder spoor achter te laten. Sarah gaat op onderzoek uit en stuit :an op een vreselijk geheim uit ailoh's verleden. Vertaling Che- ne van Gelder. Uitgeverij Lui- agh-Sijthoff, 300 pag., €15,95. Garol Higgins Clark: Opgekrast. led rust is privé detective Re in Reilly niet gegund als ze iaikt een heerlijk zomers week- de te kunnen doorbrengen un het strand, niet ver van Sew York. Het wemelt daar van s beroemdheden en één van sa, countryzangeres Brigid Weill blijkt de hulp van Reilly te hebben. Ze is in de Hurt om een concert te geven, 'M ontvangt plotseling aller- dreigbrieven. Vertaling Car- Benink. Uitgeverij Sijthoff, Sópag., €14,95. Brainbox: Pierre van der Linden, John Schuursma, Kaz Lux, Eric Bagchus en Rudy de Queljoe (vlnr). foto Gerard Kievits ïeve mannen zijn het. Geen gehaaide rocksterren met kap sones, maar sociale types die altijd klaar staan voor een praatje, iedereen toelaten in de kleedkamer en mee laten genieten met de voor de band bedoelde drank en spijzen. Dat was volgens de bandle den 35 jaar geleden al zo en dat is in 2004 nog steeds het geval. De afscheidstoumee van Brainbox is tevens het af scheid van een bepaalde men taliteit. De meeste hedendaagse top- bands weten zich afge schermd door dranghekken, polsbandjes en bodyguards. Hoe anders gaat het eraan toe bij de pophelden uit de jaren zestig en zeventig. Als het bij sommige op tredens bomvol is in de kleed ruimte en alle stoelen bezet zijn, nemen de muzikanten van Brain box bescheiden genoegen met een hoekje van een flightcase. Volgens Bita Tuhumury (53) uit Waalwijk, al twintig jaar de vas te chauffeur van frontman Kaz Lux, behoren de bandleden van Brainbox tot een uitstervend ras. „Het zijn fantastische muzi kanten. Ze spelen zeker voor Ne derlandse begrippen op hoog ni veau. Dat zie je tegenwoordig zelden meer. Daarom rij ik Kaz nog graag naar bijna alle optre dens. Het zijn levende legendes en ik vind het bijzonder dat ik met hen kan omgaan zoals met vrienden. Deze gasten hebben totaal geen sterallures en zijn al zo lang als ik ze ken enorm gast vrij." Lux: „Het is dat je het zegt, maar ik sta er niet eens bi] stil. Wij wilden als band tussen de mensen staan. Beroemd zijn, daar heb ik niets mee. Wel grap pig om op Texel herkend te wor den, maar het boeit me niet. We waren als band constant met muziek bezig. Het moest alleen maar beter en beter worden." Brainbox zette in 1969, het jaar van de grote doorbraak, met hui veringwekkende songs als 'Down Man' en 'Dark Rose' heel Nederland op zijn kop. Na het vertrek van gitarist Jan Akker man, vanwege een financieel ge schil met manager John van Set ten, scooi'de de groep in verschil lende bezettingen tot 1972 nog diverse hits en werd er intensief door Europa getoerd, onder meer met Creedence Clearwater Revival. Kaz Lux: „Brainbox was een be hoorlijk serieus bandje. We tra den bijna dagelijks op en zaten na ieder concert op de terugweg in een Ford Transit-busje te dis cussiëren hoe alles nog beter kon. Dan kwamen sommige mu zikanten onder vuur te liggen. Dat had tot gevolg dat we in een tijdsbestek van vier jaar in zes verschillende bezettingen heb ben gespeeld." De versie waar mee Brainbox nu door het land trekt, is in feite de derde samen stelling. Naast Kaz Lux (gitaar, zang) bestaat Brainbox deze af scheidstoumee uit de uit Middel burg afkomstige Rudy de Quel joe (gitaar), Pierre van der Lin den (drums), John Schuursma (gitaar) en Eric Bagchus (bas). Focus Na het vertrek van Jan Akker man in 1969 naar Focus, werd zijn vervanger Herman Meijer na korte tijd alweer vervangen door John Schuursma. Enkele maanden daarna vertrok drum mer Pierre van der Linden naar Focus en voegde zich bij zijn oude maatje Jan Akkerman. Van der Linden: „Jan en ik vormden een soort tandem. We komen allebei uit Amsterdam en passen ook muzikaal goed bij elkaar. Sommige Brainbox-num- mers speel ik liever met Jan, die heeft een agressievere aanpak, maar in deze samenstelling, met Rudy de Queljoe en John op gi taar, speel ik ook graag." Akker man is wel benaderd om mee te spelen bij de afscheidstoumee, maar had daar geen trek in. Lux: „Jan heeft ook een keer een reünie in gang willen zetten, maar toen wilde ik niet. Het kan er mee te maken hebben dat hij daarom nu op zijn beurt geen zin heeft." Voor Kaz Lux wordt het hoog tijd om een punt achter zijn elek trisch versterkte carrière te zet ten. „De oren gaan achteruit, een vorm van metaalmoeheid. De stem is nog goed, maar over tien jaar misschien niet meer. Het moet nu gebeuren." Als on derdeel van de afscheidstoumee speelt de groep de dag van dit interview op de Waalkade in Nij megen. De onderhuidse slijtage is Lux niet aan te zien. De front man rolt een shaggie, speelt wat gitaar en praat gezellig bij met Erik Bagchus en de andere band leden. De soundcheck is relaxed en het optreden loopt ogen schijnlijk op rolletjes. Na afloop komt de aap uit de mouw. Lux: „Ik hoor mezelf niet meer op het podium. Ik kan echter goed toneel spelen." De vaste geluidsmixer Bart van Poppel uit Amsterdam, die ook bij de eerste reünietour in 1982 achter de knoppen stond, doet wat hij kan. „Op het podium moet alles zo zacht mogelijk staan. Als de gitaren en de drums te hard klinken, krijgt Kaz last van zijn oren." Lux: „Ik wil op een waardige manier stoppen met Brainbox. Alles mooi vastleggen op cd. Daarna ga ik door met akoestische optre dens. Ik moet iets om handen hebben. Muziek maken houdt me geestelijk gezond." Tijdens het concert vallen de problemen niet op. Lux heeft een uitstekende stem en be weegt zich soepeitjes met kara- teachtige bewegingen over het podium. De hoofden op de Waal kade knikken mee als de band 'Sea of Delight' inzet. Ook de cover 'Reason to Believe' en de knaller 'Dark Rose' worden met gejuich onthaald. Als de band echter 'Down Man' speelt, gaat het hemeldak er af. De woorden 'AMan... a Room, a Man Alone in a Room' snijden door de ziel en de groove blijkt ook na bijna vier decennia nog steeds te wer ken. De massa buigt automa tisch mee, gehypnotiseerd door het slepende ritme en de soul- stem van Lux. Pierre van der Linden heeft zich in drie kwar tier helemaal leeg gespeeld. Het dertig jaar oude Zyldjian-bek- ken, samen met de hi-hat de enig ovérgebleven relikwieën uit de begintijd, trilt nog na als de drummer compleet bezweet en met een tevreden glimlach van het podium stapt. „Het pu bliek blijft dit een geweldig nummer vinden. Ik voel die drive ook wel, maar ik heb geen favoriet. De andere Brain- box-nummers zijn me even lief." Volgens Bart van Poppel is Brainbox nog steeds relevant. „Overal zie je jongeren in de zaal staan. De nieuwe generatie vindt dit interessante muziek. En terecht. Brainbox kun je niet vergelijken met al die revival bands. Als je ziet hoe Shocking Blue het oude repertoire uit melkt, dan zakt je broek af. Bij Brainbox wordt nog steeds geïm proviseerd. Het blijft spannende muziek." Volgens Lux is dat al tijd de kracht van de band ge weest. „We spelen nu in de leuk ste bezetting. We repeteren nooit. In het begin zijn we een stelletje rommelaars bij elkaar. We moeten dan weer ingespeeld raken. Na een paar optredens voel je iedereen beter worden. Dan komt de oude vakkennis weer boven drijven." Wijnflessen Na afloop van het concert wor den de wijnflessen ontkurkt. Oude bekenden, onder wie Har ry Muskee, komen een praatje maken. Telkens als één van de bandleden huiswaarts gaat, lo pen de anderen even mee, dra gen een tasje of een gitaar en slaan de armen om eikaars schouders. Als Kaz Lux uitein delijk 's nachts door Bita Tuhu mury terug naar Oosterhout wordt gereden, draait de zanger zich plotseling om. „Het is een vreemd vak. Je rijdt ergens heen, doet je ding en krijgt daar een redelijk geldbedrag voor. Dat stelt toch allemaal niet zo veel voor. Ik denk dat ik eigen lijk niet geschikt ben voor het vak van rockster." Rob Musters Brainbox treedt tijdens de afscheids- toemee onder meer op in 013 in Til burg (11 sept.), Tïvoli in Utrecht (19 sept.) en de Melkweg in Amsterdam (22 sept.). Het allerlaatste Brain- box-concert is op 30 september in Muziekcentrum De Schaaf in Leeuwarden. Informatie: www.brain box-flavium.nl. Wijdde het Residentie Or kest onlangs een reeks concerten aan de religieuze mu ziek, het Kamermuziekfestival in Delft dat vrijdag voor de acht ste keer van start gaat, staat dit jaar in het teken van de duivel. Geen kunstenaar met een diabo- lischer uitstraling dan violist Nicolö Paganini (1782-1840). Met zijn uiterst virtuoze Capri ces, zijn officiële opus één, gaf Paganini zijn geloofsbrieven af. Als een rode draad lopen ze door het festivalprogramma. Met zijn lange, magere gestalte, zijn ingevallen gezicht en zijn lange haren oogt hij op schilde rijen als een geestesverschij- ning. Als een popster 'avant la lettre' koesterde Paganini zijn duivelse imago. Hij liet zich naar zijn concerten vervoeren in een zwarte koets getrokken door zwarte paarden, droeg al tijd donkere kleding en omhul de zich met geheimzinnigheid. Maar echt verbijsterd waren zijn tijdgenoten door wat ze te horen kregen. Virtuozen waren er al eerder, maar wat Paganini presteerde was letterlijk en fi guurlijk ongehoord. Diabolische dubbelgrepen, betoverende bo ventonen en veel, heel veel wa- tervlugge nootjes. Als één van de eersten speelde de violist uit zijn hoofd. Paganini's vioolspel was het re sultaat van muzikale aanleg, noeste studie en de juiste fysiek. Naar men zegt studeerde Pagani ni in zijn glorietijden nog maar zelden. Maar als klein jongetje oefende hij uren achter elkaar onder de strenge leiding van zijn vader, een havenarbeider en amateur-musicus uit Genua. Paganini speelde vooral zijn ei gen muziek en dus geven zijn composities een mooi kijkje in zijn keuken. Toen zijn Caprices in 1820 in druk verschenen, ge loofde geen mens dat iemand in staat zou zijn ze te spelen. Ze la ten zich lezen als een encyclope die van de hoogstandjes waar mee Paganini zijn luisteraars be goochelde. De linkerhand moet duizelingwekkende sprongen maken, zich door razend snelle loopjes worstelen en soms op twee snaren tegelijk aanwezig zijn. De rechterhand moet de stok afwisselend laten dansen, hameren, springen en glijden. Maar het is niet alleen maar vir tuositeit wat de klok slaat. Paga nini toont zich ook een zanger: hoe mooi beweegt de melodie zich boven de tremolo's in het Zesde Caprice. Hij ontpopt zich als dichter: in nummer negen roept de nagebootste klank van fluit en hoorn een landelijke sfeer op. En hij toont zich een voorbeeld voor collega compo nisten. Geen stuk is vaker geci teerd dan Paganini's Caprice nummer 24. Brahms en Schu mann maar ook de Amerikaanse componist George Rochberg. Als eerbetoon aan de goddelijke violist met het duivelse imago. Winand van de Kamp Delft Chamber Music Festival: 30 juli t/m 8 augustus in het Stedelijk museum Het Prinsenhof in Delft. Aanvang van de concerten. 14.15 uur en 20.15 uur. (Tiet dat ik nou uit zo'n muzikale fami- N lie kom, zegt de Purmerendse violiste ria Leurs. Ze vervolgt: „Mijn moeder sdde piano. Dat wel. Maar mijn broertje sit heel andere interesses. Als ik aan de skant van het huis studeerde, draaide hij ade andere house." Carla Leurs is een in- ïuationale belofte. Ze studeert nu nog bij grote violist Itzkak Perlman in New :"k, maar geeft al wereldwijd concerten is dus zelden in Nederland. Op 5 augus- speelt ze tijdens het festival Holland ■isic Sessions in de Bergense Ruïnekerk. streden in Bergen is heel bijzonder", ?ze. „Bovendien is dit festival qua deel- ®ers en qua niveau zo internationaal. -ar het is vooral heerlijk om weer eens les -rijgen en te spelen op twintig kilometer mde plaats waar je bent opgegroeid. Bo adien kan ik bij Holland Music Sessions aderen bij meneer Krebbers, meneer luk en meneer Lubotsky." daarmee is Carla Leurs een sprekend lorbeeld van wat dit festival biedt: topta- ut uit de hele wereld studeert daar van 1 en 21 augustus met de groten uit het "kvaak in openbare masterclasses. Daar- doen de deelnemers podiumervaring 'met voor een breed publiek aantrekkelij- concerten in Alkmaar en Bergen. De Wiste beloften draaien later mee in de in- mationale concertserie Young Masters on u". waarin ook de Kleine Zaal van het H-'terdamse Concertgebouw en het Haag- Diligentia zijn opgenomen. Ook Carla sirs. r^s was zeven toen ze op de muziek- "ri Waterland de viool ontdekte. Al snel ze terecht bij de pedagoge Coosje i^nbeek, die haar al even vlot opnam in -Fancy Fiddlers, een groep van niet al- in vertederend vioolspelende kinderen, ^ook echt barstensvol talent. „Ik denk ik toen heel Nederland heb gezien. We zaten zelfs nog in de Honeymoonquiz van Ron Brandsteden" Veertien was Carla Leurs toen ze naar het conservatorium in Den Haag ging. „Eerst woonde ik bij fami lie in Gouda, maar na een jaar verhuisde ik naar een gastgezin in Den Haag: de familie foto Erna Faust Arthur Docters van Leeuwen. Dat ik al zo vroeg het huis uit was, werkte vast in mijn voordeel. Want toen ik op mijn achttiende mijn ouders heel eigenwijs vertelde dat ik in Zwitserland wilde studeren, vonden ze dat goed." „In Den Haag had ik Stefan Muhmentahler leren kennen, een docent uit Basel. Een man vol gekke ideeën, maar ik kon goed met hem werken. Hij liet me daar het viool concert van Tsjaikovksi instuderen en tel kens als hij een valse noot bij me hoorde, stuurde hij me weg. Bij hem moest je ook weer toonladders spelen en hij liet je een half uur op één snaar zoeken naar de mooi ste toon." Schubert „Maar toen we met vijf meiden het strijk kwintet van Schubert instudeerden, nam hij ons mee de bergen in om de sfeer te erva ren die Schubert ook moet hebben gekend toen hij dat schreef. Ik denk dat hij gelijk heeft. Dit jaar speelde ik voor Holland Mu sic Sessions op de opening van het Sacharov Festival in Nizhni Novgorod, in Siberië, het vioolconcert van Tsjaikovski. Er is daar voor de mensen niet zo veel te be leven, maar op zondag zag ik wel hoe ze daar lopen te flaneren." „Prachtig om te zien. Je gaat er niet beter van spelen, maar het geeft je wel een ande re band met die cultuur en dus ook die mu ziek. Je voelt beter aan waaruit die muziek voortkomt. Sindsdien speel ik dat stuk heel anders. Ook de literatuur heeft daarin een rol. Toen ik voor het eerst een sonate van Sjostakovitsj zou spelen, ben ik Dostojevs- ki gaan lezen om de donkere kanten van die muziek te begrijpen." „Itzhak Perlman, bij wie ik nu studeer aan de Juilliard School, heeft ook die brede aan pak. Zo regelde hij ooit dat we op een maan dag terecht konden in een museum dat dan eigenlijk dicht was. Wij konden toen rustig kijken naar schilderijen die iets te zeggen hadden over het stuk dat we instudeerden. Muziek is voor mij dan ook niet het middel punt van mijn leven, maar een deel daar van." „Als je dan zo breed om je heen kijkt, heb je al gauw minder last van vooroordelen. Zeker als je zo in je eentje in een smeltkroes van culturen als New York zit. Dan zie je dat niemand gemiddeld is en dan zie je hoe jij als musicus de tussenpersoon bent die via muziek al die uiteenlopende mensen kennis laat maken met al die andere cultu ren waaruit die muziek met die emoties voorkomt. Daarom is Tsjaikovski nog zo ac tueel. Hij had een leven als een soapserie, worstelde met zijn huwelijk. Zoals Brahms worstelde met zijn liefde voor Clara, de vrouw van Robert Schumann. Hun emoties en hun wereld, zitten in hun muziek en die draag je over. Net als in de popmuziek. Ik ben er dan ook trots op dat ik in Cleveland, waar ik ook studeerde, een concert heb mee gemaakt van The Everly Brothers en Simon Garfunkel." „Bij meneer Perlman draait trouwens ook niet alles om de klassieke muziek. Hij heeft een zoon die graag carrière zou maken met zijn rockband. Hij heeft maar een paar leer lingen, maar die zijn dan ook een deel van zijn familie. Eens per maand spelen we bij hem voor en daarna gaan we eten. Mét dis cussie. Dan waagt hij bijvoorbeeld wat vol gens ons de belangrijkste talenten zijn: spel techniek, muzikaliteit of een mooie toon. Maar wie kiest voor techniek ligt er uit. Zelf geloof ik in de balans tussen muzikali teit en een mooie toon. Hij is trouwens wel iemand die zijn mening na zo'n discussie durft te herzien." Dankzij de Dorothy Delay Beurs en het- Prins Bernhard Fonds rondt Carla Leurs in mei haar studie in New York af, waar Perl man onder de indruk is van de manier waar op ze tijdens haar spel het publiek laat erva ren wat haai- hart op dat moment beroert. Intussen won ze al het Prinses Christina Concours, het Oscar Back Concours, het Zwitserse Tibor Varga Concours, plus nog een handvol eerste prijzen in Amerika. Met het Nesher Trio gaat ze straks naar Carne gie Hall en ze speelde al thuis bij vice-presi dent Dick Cheney en voor het Amerikaanse Congres. En dan wil ze volgend jaar ook nog meedoen aan het Brusselse Koningin Elisa beth Concours. Maar of daarmee een grote carrière wacht? „Nederland heeft veel goe de violisten, maar je zult hier niet gauw op vallen. Janine Jansen is nu door Decca ont dekt, maar er zijn er meer. Zo heeft Liza Freschtman, die ik nog ken uit Den Haag en die ook bij Holland Music Sessions heeft ge speeld, in Philadelphia indrukwekkend eindexamen gedaan. Ik ben dus één van de velen. Een succesvol concours kan dan toch helpen." „Maar wat ik het liefste zou willen? Sole ren, kamermuziek of spelen in een orkest? Liefst speel ik kamermuziek en zelfs als ik met een orkest speel van honderd man, is het toch alsof ik kamermuziek maak. En spe len in een orkest? Ik speelde ooit in een con servatoriumorkest een symfonie van Bruckner. Daar zat ik, achteraan bij de tweede violen, te huilen van emotie. Maar ik geef ook graag les: mensen helpen om hun instrument een eigen stem te vinden. Ach, muziek is muziek, we zien wel. Zolang ik nog wat kan leren, ben ik niet klaar." Hans Visser Carla Leurs treedt 5 aug. op in de Ruïnekerk in Bergen. Aanvang 16.00 uur. Het festival Holland Music Sessions duurt van 1 t/m 21 augustus Meer informatie: www.hollandmusicsessions.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21