PZC Juist dat watje met kunt zien Het gewone krijgt plots een nieuwe betekenis Mare Newson 25 King Arthur draagt Romeinse helm Michel Franois Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E.mail:redactie@ pzc.nl 'ostbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520, 7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. woensdag 28 juli 2004 O ft ZU Grijze zielen van Philippe Claudel 21 Brainbox neemt na 35 jaar afscheid Doctor, 1997. an flesopener tot vliegtuig: in de ogen van de Australi sche ontwerper Mare Newson kunnen ze altijd mooier. Het Groninger Museum heeft een Europese primeur met een overzicht van zijn werk, waarvan eenvoud heel vaak bedriegt. Soms zijn de objecten eerder middel dan doel. Een tafel als technisch experiment. Ze is van het type klein maar kordaat. En misschien ziet ze zijn werk voor het eerst, maar over Mare Newson maak je haar niets wijs. „Kijk", wijst ze luidkeels op het serviesgoed van de Mud Picnic Set in een vi trine, „het lijkt wit plastic, maar het is keramiek." Haai man humt op afroep. „Wat een leuk idee", oordeelt zij. En zo doorkruisen ze de hele zaal. „Verhip, een pan", veinst ze hardop verbazing bij wat niets anders kan zijn dan een koekepan - sinds wanneer is mo derne kunst zo herkenbaar? De valkuil is de vitrine waarin de vibrator Mojo zachtgroen ligt te glanzen. Sexspeeltje, meldt de tekst bij wat de vorm heeft van een omgekeerde tol, maar dan met afgeronde lijnen. „Oh, het is een tepel", duidt ze en stiefelt haastig door. En het is zo'n grappig verhaal, van die vibrator. Newson ont wierp hem op verzoek van twee vrouwelijke ondernemers in lin gerie en aanverwante artikelen. Maar hij ging daarbij dwars in tegen de gangbare vorm, die vrij expliciet die van het mannelijk geslachtsdeel volgt. Want: „Ik vond dat je er wel mee gezien moet kunnen worden." Over de effectiviteit laat Newson zich niet uit. „Kopen en uitprobe ren", is zijn devies. Als decora tieve presse papier doet-ie het altijd goed, zoals de audiogids bij de expositie behulpzaam sug gereert. Materiaal Natuurlijk laat het werk van Mare Newson zich niet in deze anekdotische toelichting van gen. Maar ze geeft wel aan dat Vliegtuig (Keivin 40, 2003) en auto (021C Concept Car, 1999). foto's Groninger Museum hij wars is van oude design-dog ma's als 'vorm volgt functie'. Bo vendien kon Newson voor de sili conen Mojo nieuwe mogelijkhe den verkennen van een materi aal dat hem vanwege het lichaamseigen karakter al mate loos boeide. En ook dat typeert zijn werkwijze, waarin materi aal en techniek bepalend zijn. Maar dan moet je wel door de speelse en ronde vormen, felle kleuren en olijke titels heenkij ken. Neem de Lockheed Lounge uit 1986, de aluminium chaise longue waarop Madonna zich nog neervleide in haar videoclip Rain uit 1993. Het is één van de blikvangers van de expositie. De glimmende rondingen van het meubelstuk leiden in eerste instantie de aandacht af van de ontelbare klinknageltjes waar mee de aluminium plaatjes handmatig op de glasfiber basis vorm zijn aangebracht. De vorm verwijst al wel voor zichtig naar wat een constante zal worden in het werk van Newson: de Orgone. Een basis vorm als een zandloper, of - voor wie dat tv-icoontje uit de seventies nog kent - Barbapapa. Geïnspireerd op de ideeën van wetenschapper Wilhelm Reich, die in de orgonomie een manier zag om de wereld te verbeteren. Met orgone energie, een levens energie, als smeermiddel. De vorm keert in heel veel ontwer pen terug, van het duurste, ex clusieve zitmeubel tot een door Alessi in massa geproduceerd gebruiksvoorwerp als de flessen- opener Stavros - die je voor 17 euro meeneemt uit de museum winkel. Bij de rode Orgone Lounge en gele Orgone Table wordt deze Barbapapa-vorm bijna provoce rend benadrukt door de grote kleurvlakken. Qua productie techniek zijn ze geïnspireerd op de in Australië sterk ontwikkel de surfboard-industrie, een be drijfstak waar Newson in het be gin van zijn carrière veel kennis en ideeën opdeed. Zo gebruikte hij voor de bekleding van de Em bryo Chair neopreen, dat ook wordt gebruikt voor surfpakken (wetsuits). Opvallend aan deze stoel is - behalve de felroze kleur en ook weer de ronde vorm - dat het frame niet aan al le kanten is ingepolsterd, maar nadrukkelijk zichtbaar is. Het resultaat van Newsons streven om juist dat te belichten wat je niet kunt zien. Veel van zijn ontwerpen hebben holten en gaten, vaak geaccentu eerd door een felle kleur, die je het idee geven dat je een blik in het binnenste van het object is gegund. Sommige kenners zien er een Freudiaanse suggestie in, maar wie zijn ontwerpen zo bij elkaar ziet, zoekt de verklaring veel eerder in Newsons fascina tie voor ruimtevaart en science fiction. Niet voor niets zien som mige zalen in het Groninger Mu seum er uit alsof captain Kirk of Darth Vader elk moment kan binnenwandelen. Zwart gat In de tafel Event Horizon komt het allemaal samen: het spelen met techniek, het experimente ren met materiaal, het verwij zen naar het onzichtbare. De ti tel is ontleend aan de grens rond om een zwart gat - ben je die eenmaal gepasseerd dan valt er aan dat gat niet meer te ontsnap pen. Dit is geen tafel voor een spelletje ganzenbord of een rom melig familiediner, sterker nog, dit is niet eens een tafel. Het is een technisch experiment met twaalf stukken aluminium, ge hamerd met behulp van zand zakken en boomstammen en toen aan elkaar gelast. En met een holle (oranje) binnenkant die minstens zo belangrijk is als de buitenkant. Dat je de com plexiteit er niet aan af ziet, maakt het alleen maar interes santer, vindt Newson ook zelf: „Deze tafel is een excuus om ple zier te hebben met techniek." In het Coop Himmelblau pavil joen is te zien hoe Newson daar in steeds nieuwe grenzen op zoekt. Daar pronkt de 02IC, de conceptauto in wit en appeltjes- groen die hij voor Ford maakte. Het model doet denken aan on ze aloude Dafjes, of, zoals Alufelt Chair, 1993. angzaam drupt inkt uit het plafond op luhel Brabants Dagblad op de grond in fevan de wolhokken van De Pont in Til- pg Elke dag wordt een verse krant op de ppel gelegd om zo elke dag volgedrupt te pen. Langzaam zal de stapel uitgroeien ,-'een sculptuur van besmeurde kranten P .een verbinding aangaat met de •aft-wit foto's van bomen die op de wand ingeplakt. ^kunstwerk Déja Vu van de Belgische ifötenaar Michel Franois (St. Truiden, '56) heeft een aantal wolhokken verder tegenhanger in One Stone (2004). Ook 6at hok zijn foto's op de muur geplakt. van een boom, maar van twee grote ste- Op de vloer ligt een grote stapel met %s van diezelfde twee stenen. Bezoe- nmogen een poster meenemen. De lang- ri slinkende stapel posters staat zo als ^spiegeling tegenover de stapel groeien- franten van een paar hokken eerder instellingen en losjes gelegde verban- spiegelingen, natuur en cultuur, holle bolle \ormen, het zijn belangrijke the- ls m het werk van de Belgische kunste- In zijn aanpak en denkwijze doet Fra- s denken aan de Nederlandse kunste- <-'Mark Manders. Beide kunstenaars heb been strikt persoonlijke werkwijze ge- Ordenen en arrangeren, uitvergroten ^kleinen, omkeren en transformeren, ■gewone krijgt zo plotsklaps een nieuwe -kenis. De kunstenaar speelt met beel Déja Vu: de met inkt besmeurde kranten op de grond gaan een verbinding aan met de zwart wit foto's van bomen op de wand. foto Ralph van de Lisdonk/GPD den en betekenissen zoals een dichter dat doet met woorden. Er is in één van de wolhokken een installa tie gemaakt die goed illustreert hoe Franois te werk gaat. In het hok hangt een van bo venaf genomen foto van een filmset. Er is een interieur gebouwd, de wanden zijn deels opgetrokken. Op de foto is een fel licht gezet, afkomstig van een grote toneel spot. Op de derde wand is weer een foto ge hangen van een toneelspot. De lamp op die foto is weggesneden en vervangen door een spiegel. Op de spiegel is met behulp van een diaprojector een lamp geprojecteerd en het licht van de spiegel weerkaatst weer de to neelspot die op de foto staat gericht op de tegenover liggende manier. En in het op de muur geworpen silhouet van de toneelspot is te zien hoe warm die spot wordt. Rook kringelt omhoog, iets wat niet te zien is als je naar de spot zelf kijkt. Op papier is het moeilijk uit te leggen hoe het werkt, maar wie in De Pont is, ziet on middellijk wat Franois wil. Zijn speciaal voor De Pont gemaakte installatie gaat over kijken en waarnemen, illusie en werke lijkheid. De werkelijkheid is niet iets wat we waarnemen, maar is gemanipuleerd, cul tureel bepaald en gedicteerd door invloe den van buitenaf. Voor Franois is De Pont de eerste grote mu seale presentatie van zijn werk in Neder land. In Frankrijk en België is zijn werk al meermalen gepresenteerd. Franois vertegen woordigde België al op de Documenta in Kassei en de Biënnale van Venetië. De voor malige wolhokken van de wolspinnerij die De Pont vroeger was, blijken uitermate ge schikt voor het tonen van werk van Fra nois. Want exposeren is voor de Belg niet 'zomaar' wat werk ophangen. Hij verwijst naar ander werk, van zichzelf maar ook naar dat van kunstenaars elders in het museum. Een tentoonstelling is voor Franois een organisme. Vandaar ook het zaaltje waarin met behulp van magneten en metaal de kijker zelf aan de slag kan om een kunstwerk te maken met zwarte lijnen. Het werk van Franois is zeker niet eenvou dig te grijpen. Het lijkt soms op een raritei tenkabinet. Het begin in het eerste hok is nog simpel. Een op groot formaat gedrukte inktvis is grotendeels aan het oog ontrok- ken door vette klodders inkt die eveneens op het doek zijn gedrukt. Maar vervolgens worden de verwijzingen en betekenissen snel gecompliceerder. Wat wil Franois met een agave die hij be licht met een toneelspot waardoor de ge vaarlijke punten stekelige schaduwen wer ken op de achterwand van het wolhok? En wat is de betekenis van de kunstmatig bran dende vlam, in hetzelfde hok, brandend ach ter een gat dat in de wand is gemaakt. De vlam blijkt bij nadere beschouwing, hele maal niet gevaarlijk. Met behulp van drie lampen, een ventilator die een doek in bewe ging zet, schept Franois een illusie. Het on gevaarlijke vlammetje vormt wellicht weer een tegenstelling met de ongevaarlijk lijken de plant, die echter voorzien is van scherpe punten. Scherp genoeg om je flink aan open te halen. Zo gaat het verder. Foto's die op zijn kop zijn geplaatst. Ballonnen van glas die niet kunnen opstijgen, maar aan het plafond zijn gehangen en op die manier weer 'communice ren met een foto van Fiona Tan met opstij gende ballonnen een stuk verderop. Franois speelt met ruimte. De wolhokken bieden hem de kans om ouder werk nog eens op een andere manier te plaatsen en zo nieuwe ver wijzingen mogelijk te maken. Franois werkt met verschillende media. Maar bovenal lijkt hij vooral een beeldhou wer te zijn. Het glazen huisje, dat pontifi caal en enigszins los van de andere kunst werken staat opgesteld, lijkt daar ook naar te verwijzen. In het midden ligt een brok wittte klei. De kunstenaar heeft er met zijn handen klei afgehaald die hij tegen het glas heeft gemikt. In dat beeld ligt al het werk van Franois besloten. Weghalen en opnieuw ordenen van materiaal met blote handen: er is een binnenkant en een buitenkant en Fra nois probeert de relatie tussen die twee in zichtelijk te maken. Gerrit van den Hoven Expositie Michel Franois - Déja Vu: t/m 26 septem ber in De Pont in Tilbura Lockheed Lounge Chair, 1986-88. Newson zelf zegt: „Zo tekent een kind een auto." Het ging hem dan ook niet zozeer om de basisvorm, als wel om de de tails. Normaliter zijn er.al gauw vijftig designers die zich daar mee bezighouden, wat tot veel chaos en lelijkheid leidt. Maar hier is alles wat er op en aan de auto zit door dezelfde persoon ontworpen, en daardoor straalt het ontwerp rust en eenheid uit. Op dezelfde manier provoce rend is de Keivin 40, een specta culaire blikvanger in hetzelfde paviljoen. Een vliegtuig waar mee Newson de saaiheid van de traditionele luchtvloot aan de kaak wil stellen. Tegelijkertijd kwam daarmee voor hemzelf een droom uit, met dank aan de Fondation Cartier, een centrum voor eigentijdse kunst in Parijs. Want voor de bereisde Newson blijft vliegen een wonder, en in een ideale wereld zou hij een vliegtuig als de Keivin gaan ko pen. Van bovenaf lijkt het vlieg tuig wel een beetje op een rog. Het is weliswaar te klein voor een echt vliegtuig en te groot voor een model, maar de aërody namica en voortstuwing klop pen. En voor Newson is het een eerste stap. „Ooit, ergens zal het gaan vliegen." Ingrid Bosman Expositie Mare Newson: t/m 5 sep tember in het Groninger Museum. Open dinsdag tot en met zondag van 10 tot 17 uur, in juli en augustus ook op maandagmiddag van 13 tot 17 uur. www.groningermuseum.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 19