Veel voordelen aan kunstgras
PZC
Maatwerk voor
elke drankrijder
Promotiecampagne
is zaak voor NV
W esterscheldetunnel
13
Arduin steekt Westerschelde over
Intensiever gebruik velden, goedkoper onderhoud en ruimte voor bouwen
Franse politie wantrouwt T-tag
Stichting MMM blijft actief
Klaverblad mag Goes verlaten
Vismijnen 1 januari 2005 samen
Kinderweek in de knel
Raadsel van
oude brief
is opgelost
PZC J Kleintjes
Watersporters op de penning zoeken havens Neeltje Jans op
Op zoek naar eer baan
woensdag 28 juli 2004
rinorClaudia Sondervan
GOES - Arduin begint in okto
ber met zorgverlening aan ver
standelijk gehandicapten in
'/ceuws-VIaanderen. De zorgor
ganisatie opent drie woningen
voor zes bewoners in Axel. Mo
gelijk stapt Arduin ook in woon
voorzieningen in Brabant.
De Axelse woningen worden ge
huurd van de Regionale Zeeuws
Vlaamse Woningbouwvereni
ging. De zes bewoners moeten
hun dagbesteding of werk vin
den in het lokale bedrijfsleven.
Hun verzorgers komen van de
Arduin-vestigingen boven de
Westerschelde of worden even
tueel in Zeeuws-Vlaanderen ge
worven, zegt directeur P. van
den Beemt.
De zes Arduin-cliënten zijn af
komstig uit Zeeuws-Vlaanderen
en wilden vanuit Walcheren te
rugkomen. Aanvankelijk toonde
een groep van twaalf tot vijftien
mensen daar interesse in, maar
tot nog toe hebben er zes de
knoop doorgehakt.
Gezin
Ai-duin, van oorsprong Wal-
chers, maakt zodoende de over
steek naar Zeeuws-Vlaanderen.
De organisatie was al actief in
Noord- en Midden-Zeeland. Bin
nenkort begint Arduin in
Zeeuws-Vlaanderen ook met
zorgverlening voor gehandicap
ten die thuis wonen. Die voorzie
ning, waarbij Arduin een gezin
ondersteunt in huishouden en li
chamelijke verzorging of onder
wijs, verleent de zorginstantie
sinds kort op Walcheren en in
de Oosterschelderegio.
Voor enkele tientallen Brabant
se cliënten overweegt Arduin nu
ook woonvoorzieningen te
scheppen in hun provincie. En
kele decennia geleden vloeiden
een zeventigtal Brabantse ver
zorgingsplaatsen voor verstande
lijk gehandicapten over van Bra
bant naar Zeeland. Brabant kon
niet voldoende mensen plaat
sen, Vijvervreugd (de voorgan
ger van Arduin) had plaatsen
over.
Nu zijn er nog dertig tot veertig
Arduincliënten die uit Brabant
komen, zegt Van den Beemt.
Het gaat vooral om oudere men
sen. Willen zij terug naar hun ge
boortegrond, dan wil Arduin be
kijken wat de mogelijkheden
zijn, zegt de directeur.
Volgens hem kunnen gehandi
capten buiten zijn organisatie
niet of nauwelijks de voorzienin
gen vinden die Arduin hun
biedt. Arduin staat voor dat ge
handicapten zelf hun huisves
ting, dagbesteding en opleiding
bepalen op de vrije markt van
de maatschappij.
TERNEUZEN - Hij stond als een crimineel voor de Fran
se politie, die vakantieganger uit Kloetinge. Wat was het
probleem? De politie zag de lege houder van zijn T-tag
voor de Westerscheldetunnel voor de houder van een ver
boden radarverklikker aan. Het kostte de automobilist
uit Kloetinge anderhalf uur soebatten met de gendarmes
om zijn onschuld te bewijzen. Hij moest praten als Brug
man. De directie van de NV Westerscheldetunnel raadt
nu iedere T-tagbezitter, en dat zijn er duizenden, die naar
het buitenland gaat, aan de gebruiksaanwijzing van de
T-tag mee te nemen om te kunnen overleggen als de poli
tie moeilijk gaat doen.
MIDDELBURG - De provincie vindt dat de stichting Mi
neralen en Middelen Meester (MMM) door moet gaan met
haar werk. Dat is: bevorderen dat de uitstoot van mest
stoffen en bestrijdingsmiddelen in het Zeeuwse milieu af
neemt. Samen met de andere deelnemers in de stichting
wil de provincie een nieuwe overeenkomst aangaan. Het
gaat om de ZLTO, het Zeeuws Agrarisch Jongeren
Kontakt, de beide Zeeuwse waterschappen en de Zeeuw
se Milieu Federatie. De activiteiten van de stichting
MMM voortzetten is volgens de provincie zinvol, omdat
er nog genoeg verbeteringen bij de boeren te bereiken
zijn. Bovendien kunnen de agrariërs wel een extra steun
tje in de rug gebruiken, nu er nieuwe mestregels aanko
men. De bedoeling is de aparte projecten die de stichting
op het gebied van meststoffen en bestrijdingsmiddelen
uitvoert, te bundelen tot één totaalproject voor duur
zaam, milieuvriendelijk telen
GOES - Als Goes geen geschikt pand heeft, mag consu
menten- en patiëntenplatform Het Klaverblad uitkijken
naar een nieuw kantoor elders. In een duurder kantoor
mag Het Klaverblad echter niet. Dat schrijft het dagelijks
provinciebestuur aan het patiëntenplatform. Het Klaver
blad woont nu nog in bij de GGD Zeeland in Goes, maar
die heeft al geruime tijd geleden laten weten de ruimte
zelf nodig te hebben. Bovendien ontgroeit de organisatie
de inwoning in hoog tempo. De tijd dringt, manen Gede
puteerde Staten. Het Klaverblad heeft nog een half jaar
voor het huurcontract bij de GGD afloopt en tot nog toe
zijn geen bruikbare alternatieven aangedragen. Nieuwe
locaties voor Het Klaverblad moeten centraal gelegen
zijn en goed bereikbaar met openbaar vervoer.
VLISSINGEN - Weinig staat een fusie tussen de vismij
nen van Vlissïngen en Breskens nog in de weg. Het onder
zoek van de financiële boeken is afgerond. De Vlissingse
wethouder P. van der Maden gaat ervan uit dat de fusie
op 1 januari 2005 een feit kan zijn. Tegelijkertijd wordt
de gemeentelijke vismijn van Vlissingen verzelfstandigd.
De Vlissingse afslag is de laatste in gemeentelijke han
den. Die van Breskens is eerder op afstand gezet van de
gemeente, die wel voor het volle pond aandeelhouder
bleef. De aandelen van de fusiemijn komen in handen van
de gemeenten Vlissingen en Sluis, waarschijnlijk volgens
de verdeelsleutel drie staat tot één. Voor 1 januari wordt
ook de benoeming van een directeur verwacht.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Heel wat
drankrijders mochten gisteren
voor de Middelburgse politie
rechter B. Doorewaard Boek
hout verschijnen. Van een Vlis
singse studente tot een bejaarde
Goesenaar.
Die laatste is zo geschrokken
van de lichte botsing die hij in
dronken toestand maakte dat
hij sinds die tijd nimmer meer
rijdt en zijn auto heeft verkocht.
Ondanks dat moet hij toch beta
len voor het drinken van zeven
biertjes en het vervolgens in de
auto stappen. De aow'er kan
een volledig maandloon overma
ken aan justitie.
Doorewaard Boekhout en offi
cier van justitie G. Oosterveld
bleven gisteren maar herhalen
dat het iedereen vrij staat om zo
veel te drinken als ze willen.
Wat ze echter niet moeten doen,
is vervolgens achter het stuur
stappen. Er is volgens hen geen
reden te verzinnen waarom be
schonken mensen dat moeten
doen; noch werk, noch een rela
tie, noch iets anders.
Ze bleven gisteren vertellen dat
eventuele slachtoffers van dron
ken lijders geen enkele bood
schap hebben aan de werk- of re
latieproblemen van beschonken
bestuurders. „Ze willen gewoon
veilig over de weg lopen, fiet
sen, rijden", aldus de rechter.
De officier herhaalde met regel
maat dat ze 'niet wakker ligt als
u uzelf te pletter rijdt'. Ze ligt er
wel wakker van als een dronken
bestuurder een onschuldige weg
gebruiker treft.
Heel wat gedaagden moesten gis
teren voor de tweede maal voor
de politierechter verschijnen om
dat ze te veel hadden gedron
ken. Allen erkenden dat ze ge
woon stom waren geweest. Een
36-jarige inwoner van Kortgene
was zelfs door zijn vader geadvi
seerd niet achter het stuur te
stappen na een middag drinken
langs de waterkant. Toch deed
hij het. Hij kon gisteren vertrek
ken met de wetenschap dat hij
650 euro moet dokken en zes
maanden niet mag autorijden.
Werkstraf
Een 40-jarige inwoner van
Hulst mag zelfs een jaar niet
meer rijden omdat hij weer dron
ken achter het stuur is gekropen
in zijn proefperiode. De politie
rechter hield wel rekening met
's mans moeilijke financiële posi
tie. Om die reden legde hij hem
geen boete op maar wel een
werkstraf van 40 uur.
Een welgestelde Belgische za
kenman vertrok gisteren met
een boete van 1500 euro. „Dat
kunt u makkelijk betalen." Om
hem zakelijk echter niet te zeer
te treffen hoeft de man maar
korte tijd zijn rijbewijs in te le
veren. Zo laveerde Doorewaard
Boekhout tussen de mogelijkhe
den die het recht hem geeft. Wel
hield hij iedereen voor dat de
clementie echt ophoudt als ze
voor de derde keer worden ge
pakt. „Dan is het echt menens."
door Rob Paardekam
YERSEKE - De kindervakantie
week in Yerseke dreigt niet door
te gaan door een gebrek aan vrij
willigers.
Samen met het servicepunt vrij
willigerswerk van de gemeente
Reimerswaal onderneemt de or
ganisatie een ultieme poging om
het evenement te redden. Aan
de week nemen meestal zo'n 150
kinderen deel. Volgens H. West-
strate, die al jaren betrokken is
bij de organisatie, zijn daar vijf
tien tot twintig vrijwilligers
voor nodig, maar er zijn er nog
maar twee, inclusief Weststrate
zelf. Waarom veel vrijwilligers
uit de voorgaande jaren afha
ken, daar kan ze alleen maar gis
sen.
Hoewel de inschrijvingstermijn
voor vrijwilligers is afgelopen,
wordt een laatste poging onder
nomen. In de Reimerswaal Infor
matie verschijnt deze week een
oproep voor nieuwe vrijwilli
gers. Die dienen zich voor het
eind van de week aan te melden:
dan moet de organisatie beslis
sen of de tent wordt gehuurd.
Als er aan het eind van de week
niet een flink aantal vrijwilli
gers bij is gekomen, gaat de kin
dervakantieweek definitief niet
door. Het festijn staat gepland
voor de week van 30 augustus
tot en met 4 september.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De NV Wes
terscheldetunnel moet zelf be
oordelen of en hoe ze een pro
motiecampagne houdt. De pro
vincie Zeeland heeft als aan
deelhouder geen aanleiding ge
zien de tunnelexploitant tot de
orde te roepen naar aanleiding
van een recente actie om meer
klanten te werven.
Die campagne is op touw gezet
in verband met de werkzaam
heden aan de Ring in Antwer
pen. Onder het motto 'Volg de
slimste route' heeft de Wester
scheldetunnel zich daarin ge
presenteerd als alternatief
voor langdurig in de file staan.
Dat leverde vragen op van de
PvdA-Statenfractie, die zich af
vroeg hoe de wervingsactie
zich verhoudt tot het uitgangs
punt dat de tunnel geen scha-
kei is in een internationale
noord-zuidroute, maar een re
gionale verbinding. Gedepu
teerde A. Poppelaars (infra
structuur) verklaarde daarop
dat hij de directie van de NV
Westerscheldetunnel inmid
dels had gevraagd niet al te na
drukkelijk reclame te maken
voor het noord-zuidverkeer.
Antwoord
In antwoord op de vragen van
de PvdA laat het dagelijks pro
vinciebestuur nu weten dat de
campagne met het oog op de
werkzaamheden aan de Ant
werpse Ring op aandringen
van de provincie beperkter is
gehouden dan aanvankelijk de
bedoeling was. In de oorspron
kelijke opzet waren ook de
N57 (via de Oosterscheldeke-
ring, Veersegatdam en Middel
burg) en de Midden-Zeeland
route (Zierikzee-Goes) als aan
trekkelijke trajecten in de cam
pagne opgenomen. In de huidi
ge opzet worden alleen de A58
en de N62 in Zeeuws-Vlaande
ren als aanrijroute genoemd.
De NV Westerscheldetunnel
verwacht als gevolg van de pro
motiecampagne een gemiddel
de toename van 1000 tot 1500
voertuigen per etmaal. Ter ver
gelijking: in het eerste jaar na
de opening van de tunnel maak
ten dagelijks gemiddeld 12.000
voertuigen er gebruik van. In
de eerste week na het begin
van de werkzaamheden in Ant
werpen zijn dagelijks ongeveer
1000 passages extra geteld. On
duidelijk is of deze extra klan
ten door de campagne naar de
tunnel zijn gelokt.
Volgens het dagelijks provin
ciebestuur kan een toename
van 1000 tot 1500 voertuigen
per etmaal op de Sloeweg op
Zuid-Beveland tot enige file
vorming leiden.
Bij nog grotere toenames moet
daar ook rekening mee worden
gehouden op de Tractaatweg
en op de N61 in Zeeuws-Vlaan
deren.
joorRinus Antonisse
JÜDDELBURG - Gedeputeerde
H, van Waveren (CDA, sport)
uet veel voordelen in het ge
bruik van kunstgras voor
tportaccommodaties. Hij vindt
Jat gemeenten, die verplicht
rijn circa de helft van de nieuw
bouw binnen de bestaande be
bouwing te verwezenlijken, der
gelijke kansen moeten grijpen.
Bovendien kan meer kunstgras
de sportbeoefening, niet alleen
in wedstrijdverband, bevorde
ren en ook dat is volgens de ge
deputeerde winst.
Hij wijst erop dat gebruik van
natuurgras aan beperkingen on-
derlievig is. „Zeven dagen, acht
uur per dag houdt een grasveld
het niet vol. Als je het natuur-
gras inruilt voor kunstgras kun
je komen tot een intensiever ge
bruik van de sportaccommoda
ties en daarmee van je ruimte."
Van Waveren realiseert zich dat
aanleg van een kunstgrasveld
aanzienlijk duurder is. „Maar
•et onderhoud kost veel minder,
e hoeft bijvoorbeeld niet steeds
maaien. Als je een veld inten-
aever gebruikt, kom je op lage
re kosten uit." Het onderzoek
Optimalisering Buitensportac-
mmodaties van Sport Zeeland
onderstreept dat: de kosten per
speeluur komen voor kunstgras
op ongeveer 32 euro, voor tradi
tioneel gras rond 88 euro.
Anders dan bij gras zijn er geen
rustperioden' nodig, alleen bij
een laag sneeuw is spelen moei
lijk. Doordat kunstgras continu
bespeelbaar is, zijn er per saldo
minder velden nodig, stelt Van
Waveren. „Als je bijvoorbeeld
twee grasvelden hebt en je
maakt er een kunstgrasveld van,
kun je daarnaast mooie voorzie
ningen maken, die je betaalt
met de opbrengst van de ver
koop van een grasveld. Zoals
een leuke kantine, maar ook een
combinatie van kantine met
dorpshuis."
De gedeputeerde herinnert er
aan dat de leefbaarheid in veel
kernen onder druk staat. Bij
dorpshuizen moet dik geld bij
en ook de sportaccommodaties
bedruipen zichzelf bij lange na
niet.
„Ik denk aan de situatie op
Schouwen-Duiveland, waar be
zuinigd moet worden op wel
zijn. Als er in de dorpen dorps
huizen dicht moeten, kun je met
deze combinatie tot betere voor
zieningen komen, of ze in elk ge
val op peil houden." Van Wave
ren merkt op dat sprake is van
'ontsporting'. Weliswaar groeit
het aantal actieve sporters,
maar die onttrekken zich steeds
meer aan de traditionele vereni
gingen omdat ze sport vooral als
vorm van recreatie willen beoe
fenen. Dat onderstreept de nood
zaak om het sportgebeuren
meer, te koppelen met andere
functies.
De gedeputeerde is zich ervan
bewust dat zijn visie niet in elke
gemeente even makkelijk toepas
baar is. De gebruikspercentages
van de sportaccommodaties ver
schillen nogal per dorp of vereni
ging. Hij meent dat zijn ideeën
wel meegenomen moeten wor
den als het opknappen of aanleg
gen van nieuwe sportaccommo
daties aan de orde is. „In het on
derzoek van Sport Zeeland zit
ten goede recepten, maar de ge
meenten moeten zelf voor de be
reiding zorgen", aldus Van Wa
veren.
Hij beklemtoont dat het abso
luut niet de bedoeling van het
door hem aangekaarte onder
zoek is, sportvelden te gaan bun
delen. In het onderzoek, dat al
leen betrekking heeft op de voet
bal-, hockey- en korfbalvelden,
worden overigens wel enkele
aanbevelingen gedaan voor het
fuseren van noodlijdende vereni
gingen.
Kijk op de advertentiepagina's
Personeel op zaterdag.
Ga naar www.pzc.nl
Plaats zelf een advertentie op
www.kleintiesmarkt.nl in de krant én op internet.
OOSTBURG - Het raadsel van
de mysterieuze oude brief die 88
jaar na dato opdook in het post
kantoor in Oostburg is opgelost.
Johan Verhulst uit Oostburg
weet het antwoord. „Hij was ge
nét aan de Belg Joseph Haege-
aan, die vier jaar lang aan de
Rijksweg in Oostburg heeft ge- De steigers in de havens bij de Roompotsluis zijn 'verboden te parkeren', maar veel eigenaren van jachten kiezen toch voor deze gratis ligplaats.
'voond. Mijn moeder woonde er
naast." Verhulsts moeder was
Marie Boonman. Zij raakte als
meisje bevriend met haar
foto Marijke Folkertsma
duren. Joseph Haegeman was
£en Belg die in de Eerste Wereld-
naar Nederland vluchtte
om de dienstplicht te ontlopen
en in Oostburg neerstreek. „De
man kwam van een rijke fami
lie, ze hadden een drukkerij.
Mijn moeder werd een goede
lennis en later, na die oorlog,
zijn ze nog meerdere malen op
bezoek geweest in België."
Debrief van 1916 was van ene
Iscar Ceuterich aan Haegeman.
'ermoedelijk was hij een mili
tair die in Frankrijk vocht en
ervaringen meedeelde aan
zijn vriend Joseph Haegeman.
door Harmen van der Werf
NEELTJE JANS - De maat is
vol voor P. Bouman van sportvis-
bedrijf Neeltje Jans en K. Breu-
re, eigenaar van frituur De Hel
ling bij de Roompotsluis. Steeds
meer jachtbezitters overnachten
aan steigers in de havens bij de
Roompotsluis, al is dat verbo
den. En Rijkswaterstaat laat het
toe.
Tegen watersporters op zich heb
ben ze niks, stellen Bouman en
Breure voorop. „Maar", geeft
Bouman aan, „voorzieningen
(Advertentie)
zijn hier nauwelijks. Geen open
baar toilet. Te weinig vuilniscon
tainers. Zeker na het weekeinde
is het een rommeltje." Hij laat
foto's zien van vuilniszakken
die door meeuwen zijn openge
scheurd. De inhoud' ligt overal
verspreid. „Ik heb speciaal voor
mijn zaak een toilet buiten
staan", vult frituureigenaar
Breure aan.
„Zonder iets bij mij te kopen,
maken ze daarvan gebruik. Als
het maar gratis is, is het goed.
Ook gooien ze van alles in mijn
vuilniscontainer. Die staat dich
ter bij de steiger."
Ideaal
Zeker voor zeezeilers is Neeltje
Jans ideaal. Wie dat wil, zit zo
op zee. In het verleden is wel
eens gepleit voor een jachthaven
op het voormalige werkeiland,
aan de Noordzeekant. Rijkswa
terstaat wilde dat niet. Aan de
Oosterschelde-zijde is wel een
soort jachthaven, een lange stei
ger van Roompot Marina, met
op de wal een toiletgebouw en
zes vuilniscontainers. Het ge
bruik kost echter 80 eurocent
per strekkende meter schip plus
85 eurocent toeristenbelasting
per persoon per nacht. „Dat heb
ben die mensen met zeker twee
keer modaal er niet voor over",
is de ervaring van Bouman.
J. Oosdijk, beheerder van Room
pot Marina, kan zich er nauwe
lijks nog druk over maken.
„Rijkswaterstaat heeft ons ooit
aangesproken op onze voorzie
ningen. Die moesten we verbete
ren. 'Dat is mooi', hebben we ge
zegd, 'maar waarom moeten wij
dat wel doen en jullie niet?' Goe
de service leveren, dat moeten
wij blijven doen. Tegen die over
nachtingen bij de Roompotsluis
kunnen wij toch niks onderne
men." Rijkswaterstaat zou dat
wél kunnen, maar, laat voorlich
ter E. de Feijter weten, geeft 'er
geen voorrang aan'. „Die jach
ten mogen daar niet liggen. We
zien het ook liever niet. Maar zo
lang ze ons geen overlast bezor
gen bij onze activiteiten, staan
wij het toe. Wil je het echt aan
pakken, dan moet je er iemand
voor vrijmaken. In deze tijd van
bezuinigingen is dat niet eenvou
dig."
Meer voorzieningen
Bouman en Breure hebben het
idee dat dit niet zo moeilijk is.
„Opzichters van Rijkswater
staat rijden hier zo vaak rond.
Ze komen hun auto nauwelijks
uit. Soms zie je ze ook gewoon
met watersporters babbelen. Ze
moeten die mensen doorsturen
naar jachthavens in de buurt.
Of Rijkswaterstaat moet bij de
Roompotsluis meer voorzienin
gen laten aanbrengen, ook voor
ons als ondernemers." Zo moet
frituur De Helling het zonder
stromend water en elektriciteit
stellen. Breure neemt elke dag
een jerrycan water mee en voor
stroom heeft hij een aggregaat.
„Terwijl vlakbij een elektrici
teitskabel loopt."
De KNRM is met reddingstation
Noordland-Burghsluis een vaste
gebruiker van de havens bij de
Roompotsluis. „Ook waterspor
ters letten op de kleintjes", stelt
woordvoerder K. Groeneveld la
coniek vast.
„Wij hebben er tot nu toe geen
last van." Met Bouman en Breu
re signaleert hij wel een toena
me van het aantal overnachten
de watersporters. Groeneveld er
gert zich er niet aan, maar, zegt
hij, 'kloppen doet het niet'.