Veel voordelen aan kunstgras PZC Maatwerk voor elke drankrijder Promotiecampagne is zaak voor NV W esterscheldetunnel 13 Arduin steekt Westerschelde over Intensiever gebruik velden, goedkoper onderhoud en ruimte voor bouwen Franse politie wantrouwt T-tag Stichting MMM blijft actief Klaverblad mag Goes verlaten Vismijnen 1 januari 2005 samen Kinderweek in de knel Raadsel van oude brief is opgelost PZC J Kleintjes Watersporters op de penning zoeken havens Neeltje Jans op Op zoek naar eer baan woensdag 28 juli 2004 rinorClaudia Sondervan GOES - Arduin begint in okto ber met zorgverlening aan ver standelijk gehandicapten in '/ceuws-VIaanderen. De zorgor ganisatie opent drie woningen voor zes bewoners in Axel. Mo gelijk stapt Arduin ook in woon voorzieningen in Brabant. De Axelse woningen worden ge huurd van de Regionale Zeeuws Vlaamse Woningbouwvereni ging. De zes bewoners moeten hun dagbesteding of werk vin den in het lokale bedrijfsleven. Hun verzorgers komen van de Arduin-vestigingen boven de Westerschelde of worden even tueel in Zeeuws-Vlaanderen ge worven, zegt directeur P. van den Beemt. De zes Arduin-cliënten zijn af komstig uit Zeeuws-Vlaanderen en wilden vanuit Walcheren te rugkomen. Aanvankelijk toonde een groep van twaalf tot vijftien mensen daar interesse in, maar tot nog toe hebben er zes de knoop doorgehakt. Gezin Ai-duin, van oorsprong Wal- chers, maakt zodoende de over steek naar Zeeuws-Vlaanderen. De organisatie was al actief in Noord- en Midden-Zeeland. Bin nenkort begint Arduin in Zeeuws-Vlaanderen ook met zorgverlening voor gehandicap ten die thuis wonen. Die voorzie ning, waarbij Arduin een gezin ondersteunt in huishouden en li chamelijke verzorging of onder wijs, verleent de zorginstantie sinds kort op Walcheren en in de Oosterschelderegio. Voor enkele tientallen Brabant se cliënten overweegt Arduin nu ook woonvoorzieningen te scheppen in hun provincie. En kele decennia geleden vloeiden een zeventigtal Brabantse ver zorgingsplaatsen voor verstande lijk gehandicapten over van Bra bant naar Zeeland. Brabant kon niet voldoende mensen plaat sen, Vijvervreugd (de voorgan ger van Arduin) had plaatsen over. Nu zijn er nog dertig tot veertig Arduincliënten die uit Brabant komen, zegt Van den Beemt. Het gaat vooral om oudere men sen. Willen zij terug naar hun ge boortegrond, dan wil Arduin be kijken wat de mogelijkheden zijn, zegt de directeur. Volgens hem kunnen gehandi capten buiten zijn organisatie niet of nauwelijks de voorzienin gen vinden die Arduin hun biedt. Arduin staat voor dat ge handicapten zelf hun huisves ting, dagbesteding en opleiding bepalen op de vrije markt van de maatschappij. TERNEUZEN - Hij stond als een crimineel voor de Fran se politie, die vakantieganger uit Kloetinge. Wat was het probleem? De politie zag de lege houder van zijn T-tag voor de Westerscheldetunnel voor de houder van een ver boden radarverklikker aan. Het kostte de automobilist uit Kloetinge anderhalf uur soebatten met de gendarmes om zijn onschuld te bewijzen. Hij moest praten als Brug man. De directie van de NV Westerscheldetunnel raadt nu iedere T-tagbezitter, en dat zijn er duizenden, die naar het buitenland gaat, aan de gebruiksaanwijzing van de T-tag mee te nemen om te kunnen overleggen als de poli tie moeilijk gaat doen. MIDDELBURG - De provincie vindt dat de stichting Mi neralen en Middelen Meester (MMM) door moet gaan met haar werk. Dat is: bevorderen dat de uitstoot van mest stoffen en bestrijdingsmiddelen in het Zeeuwse milieu af neemt. Samen met de andere deelnemers in de stichting wil de provincie een nieuwe overeenkomst aangaan. Het gaat om de ZLTO, het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt, de beide Zeeuwse waterschappen en de Zeeuw se Milieu Federatie. De activiteiten van de stichting MMM voortzetten is volgens de provincie zinvol, omdat er nog genoeg verbeteringen bij de boeren te bereiken zijn. Bovendien kunnen de agrariërs wel een extra steun tje in de rug gebruiken, nu er nieuwe mestregels aanko men. De bedoeling is de aparte projecten die de stichting op het gebied van meststoffen en bestrijdingsmiddelen uitvoert, te bundelen tot één totaalproject voor duur zaam, milieuvriendelijk telen GOES - Als Goes geen geschikt pand heeft, mag consu menten- en patiëntenplatform Het Klaverblad uitkijken naar een nieuw kantoor elders. In een duurder kantoor mag Het Klaverblad echter niet. Dat schrijft het dagelijks provinciebestuur aan het patiëntenplatform. Het Klaver blad woont nu nog in bij de GGD Zeeland in Goes, maar die heeft al geruime tijd geleden laten weten de ruimte zelf nodig te hebben. Bovendien ontgroeit de organisatie de inwoning in hoog tempo. De tijd dringt, manen Gede puteerde Staten. Het Klaverblad heeft nog een half jaar voor het huurcontract bij de GGD afloopt en tot nog toe zijn geen bruikbare alternatieven aangedragen. Nieuwe locaties voor Het Klaverblad moeten centraal gelegen zijn en goed bereikbaar met openbaar vervoer. VLISSINGEN - Weinig staat een fusie tussen de vismij nen van Vlissïngen en Breskens nog in de weg. Het onder zoek van de financiële boeken is afgerond. De Vlissingse wethouder P. van der Maden gaat ervan uit dat de fusie op 1 januari 2005 een feit kan zijn. Tegelijkertijd wordt de gemeentelijke vismijn van Vlissingen verzelfstandigd. De Vlissingse afslag is de laatste in gemeentelijke han den. Die van Breskens is eerder op afstand gezet van de gemeente, die wel voor het volle pond aandeelhouder bleef. De aandelen van de fusiemijn komen in handen van de gemeenten Vlissingen en Sluis, waarschijnlijk volgens de verdeelsleutel drie staat tot één. Voor 1 januari wordt ook de benoeming van een directeur verwacht. door Emile Calon MIDDELBURG - Heel wat drankrijders mochten gisteren voor de Middelburgse politie rechter B. Doorewaard Boek hout verschijnen. Van een Vlis singse studente tot een bejaarde Goesenaar. Die laatste is zo geschrokken van de lichte botsing die hij in dronken toestand maakte dat hij sinds die tijd nimmer meer rijdt en zijn auto heeft verkocht. Ondanks dat moet hij toch beta len voor het drinken van zeven biertjes en het vervolgens in de auto stappen. De aow'er kan een volledig maandloon overma ken aan justitie. Doorewaard Boekhout en offi cier van justitie G. Oosterveld bleven gisteren maar herhalen dat het iedereen vrij staat om zo veel te drinken als ze willen. Wat ze echter niet moeten doen, is vervolgens achter het stuur stappen. Er is volgens hen geen reden te verzinnen waarom be schonken mensen dat moeten doen; noch werk, noch een rela tie, noch iets anders. Ze bleven gisteren vertellen dat eventuele slachtoffers van dron ken lijders geen enkele bood schap hebben aan de werk- of re latieproblemen van beschonken bestuurders. „Ze willen gewoon veilig over de weg lopen, fiet sen, rijden", aldus de rechter. De officier herhaalde met regel maat dat ze 'niet wakker ligt als u uzelf te pletter rijdt'. Ze ligt er wel wakker van als een dronken bestuurder een onschuldige weg gebruiker treft. Heel wat gedaagden moesten gis teren voor de tweede maal voor de politierechter verschijnen om dat ze te veel hadden gedron ken. Allen erkenden dat ze ge woon stom waren geweest. Een 36-jarige inwoner van Kortgene was zelfs door zijn vader geadvi seerd niet achter het stuur te stappen na een middag drinken langs de waterkant. Toch deed hij het. Hij kon gisteren vertrek ken met de wetenschap dat hij 650 euro moet dokken en zes maanden niet mag autorijden. Werkstraf Een 40-jarige inwoner van Hulst mag zelfs een jaar niet meer rijden omdat hij weer dron ken achter het stuur is gekropen in zijn proefperiode. De politie rechter hield wel rekening met 's mans moeilijke financiële posi tie. Om die reden legde hij hem geen boete op maar wel een werkstraf van 40 uur. Een welgestelde Belgische za kenman vertrok gisteren met een boete van 1500 euro. „Dat kunt u makkelijk betalen." Om hem zakelijk echter niet te zeer te treffen hoeft de man maar korte tijd zijn rijbewijs in te le veren. Zo laveerde Doorewaard Boekhout tussen de mogelijkhe den die het recht hem geeft. Wel hield hij iedereen voor dat de clementie echt ophoudt als ze voor de derde keer worden ge pakt. „Dan is het echt menens." door Rob Paardekam YERSEKE - De kindervakantie week in Yerseke dreigt niet door te gaan door een gebrek aan vrij willigers. Samen met het servicepunt vrij willigerswerk van de gemeente Reimerswaal onderneemt de or ganisatie een ultieme poging om het evenement te redden. Aan de week nemen meestal zo'n 150 kinderen deel. Volgens H. West- strate, die al jaren betrokken is bij de organisatie, zijn daar vijf tien tot twintig vrijwilligers voor nodig, maar er zijn er nog maar twee, inclusief Weststrate zelf. Waarom veel vrijwilligers uit de voorgaande jaren afha ken, daar kan ze alleen maar gis sen. Hoewel de inschrijvingstermijn voor vrijwilligers is afgelopen, wordt een laatste poging onder nomen. In de Reimerswaal Infor matie verschijnt deze week een oproep voor nieuwe vrijwilli gers. Die dienen zich voor het eind van de week aan te melden: dan moet de organisatie beslis sen of de tent wordt gehuurd. Als er aan het eind van de week niet een flink aantal vrijwilli gers bij is gekomen, gaat de kin dervakantieweek definitief niet door. Het festijn staat gepland voor de week van 30 augustus tot en met 4 september. door Ben Jansen MIDDELBURG - De NV Wes terscheldetunnel moet zelf be oordelen of en hoe ze een pro motiecampagne houdt. De pro vincie Zeeland heeft als aan deelhouder geen aanleiding ge zien de tunnelexploitant tot de orde te roepen naar aanleiding van een recente actie om meer klanten te werven. Die campagne is op touw gezet in verband met de werkzaam heden aan de Ring in Antwer pen. Onder het motto 'Volg de slimste route' heeft de Wester scheldetunnel zich daarin ge presenteerd als alternatief voor langdurig in de file staan. Dat leverde vragen op van de PvdA-Statenfractie, die zich af vroeg hoe de wervingsactie zich verhoudt tot het uitgangs punt dat de tunnel geen scha- kei is in een internationale noord-zuidroute, maar een re gionale verbinding. Gedepu teerde A. Poppelaars (infra structuur) verklaarde daarop dat hij de directie van de NV Westerscheldetunnel inmid dels had gevraagd niet al te na drukkelijk reclame te maken voor het noord-zuidverkeer. Antwoord In antwoord op de vragen van de PvdA laat het dagelijks pro vinciebestuur nu weten dat de campagne met het oog op de werkzaamheden aan de Ant werpse Ring op aandringen van de provincie beperkter is gehouden dan aanvankelijk de bedoeling was. In de oorspron kelijke opzet waren ook de N57 (via de Oosterscheldeke- ring, Veersegatdam en Middel burg) en de Midden-Zeeland route (Zierikzee-Goes) als aan trekkelijke trajecten in de cam pagne opgenomen. In de huidi ge opzet worden alleen de A58 en de N62 in Zeeuws-Vlaande ren als aanrijroute genoemd. De NV Westerscheldetunnel verwacht als gevolg van de pro motiecampagne een gemiddel de toename van 1000 tot 1500 voertuigen per etmaal. Ter ver gelijking: in het eerste jaar na de opening van de tunnel maak ten dagelijks gemiddeld 12.000 voertuigen er gebruik van. In de eerste week na het begin van de werkzaamheden in Ant werpen zijn dagelijks ongeveer 1000 passages extra geteld. On duidelijk is of deze extra klan ten door de campagne naar de tunnel zijn gelokt. Volgens het dagelijks provin ciebestuur kan een toename van 1000 tot 1500 voertuigen per etmaal op de Sloeweg op Zuid-Beveland tot enige file vorming leiden. Bij nog grotere toenames moet daar ook rekening mee worden gehouden op de Tractaatweg en op de N61 in Zeeuws-Vlaan deren. joorRinus Antonisse JÜDDELBURG - Gedeputeerde H, van Waveren (CDA, sport) uet veel voordelen in het ge bruik van kunstgras voor tportaccommodaties. Hij vindt Jat gemeenten, die verplicht rijn circa de helft van de nieuw bouw binnen de bestaande be bouwing te verwezenlijken, der gelijke kansen moeten grijpen. Bovendien kan meer kunstgras de sportbeoefening, niet alleen in wedstrijdverband, bevorde ren en ook dat is volgens de ge deputeerde winst. Hij wijst erop dat gebruik van natuurgras aan beperkingen on- derlievig is. „Zeven dagen, acht uur per dag houdt een grasveld het niet vol. Als je het natuur- gras inruilt voor kunstgras kun je komen tot een intensiever ge bruik van de sportaccommoda ties en daarmee van je ruimte." Van Waveren realiseert zich dat aanleg van een kunstgrasveld aanzienlijk duurder is. „Maar •et onderhoud kost veel minder, e hoeft bijvoorbeeld niet steeds maaien. Als je een veld inten- aever gebruikt, kom je op lage re kosten uit." Het onderzoek Optimalisering Buitensportac- mmodaties van Sport Zeeland onderstreept dat: de kosten per speeluur komen voor kunstgras op ongeveer 32 euro, voor tradi tioneel gras rond 88 euro. Anders dan bij gras zijn er geen rustperioden' nodig, alleen bij een laag sneeuw is spelen moei lijk. Doordat kunstgras continu bespeelbaar is, zijn er per saldo minder velden nodig, stelt Van Waveren. „Als je bijvoorbeeld twee grasvelden hebt en je maakt er een kunstgrasveld van, kun je daarnaast mooie voorzie ningen maken, die je betaalt met de opbrengst van de ver koop van een grasveld. Zoals een leuke kantine, maar ook een combinatie van kantine met dorpshuis." De gedeputeerde herinnert er aan dat de leefbaarheid in veel kernen onder druk staat. Bij dorpshuizen moet dik geld bij en ook de sportaccommodaties bedruipen zichzelf bij lange na niet. „Ik denk aan de situatie op Schouwen-Duiveland, waar be zuinigd moet worden op wel zijn. Als er in de dorpen dorps huizen dicht moeten, kun je met deze combinatie tot betere voor zieningen komen, of ze in elk ge val op peil houden." Van Wave ren merkt op dat sprake is van 'ontsporting'. Weliswaar groeit het aantal actieve sporters, maar die onttrekken zich steeds meer aan de traditionele vereni gingen omdat ze sport vooral als vorm van recreatie willen beoe fenen. Dat onderstreept de nood zaak om het sportgebeuren meer, te koppelen met andere functies. De gedeputeerde is zich ervan bewust dat zijn visie niet in elke gemeente even makkelijk toepas baar is. De gebruikspercentages van de sportaccommodaties ver schillen nogal per dorp of vereni ging. Hij meent dat zijn ideeën wel meegenomen moeten wor den als het opknappen of aanleg gen van nieuwe sportaccommo daties aan de orde is. „In het on derzoek van Sport Zeeland zit ten goede recepten, maar de ge meenten moeten zelf voor de be reiding zorgen", aldus Van Wa veren. Hij beklemtoont dat het abso luut niet de bedoeling van het door hem aangekaarte onder zoek is, sportvelden te gaan bun delen. In het onderzoek, dat al leen betrekking heeft op de voet bal-, hockey- en korfbalvelden, worden overigens wel enkele aanbevelingen gedaan voor het fuseren van noodlijdende vereni gingen. Kijk op de advertentiepagina's Personeel op zaterdag. Ga naar www.pzc.nl Plaats zelf een advertentie op www.kleintiesmarkt.nl in de krant én op internet. OOSTBURG - Het raadsel van de mysterieuze oude brief die 88 jaar na dato opdook in het post kantoor in Oostburg is opgelost. Johan Verhulst uit Oostburg weet het antwoord. „Hij was ge nét aan de Belg Joseph Haege- aan, die vier jaar lang aan de Rijksweg in Oostburg heeft ge- De steigers in de havens bij de Roompotsluis zijn 'verboden te parkeren', maar veel eigenaren van jachten kiezen toch voor deze gratis ligplaats. 'voond. Mijn moeder woonde er naast." Verhulsts moeder was Marie Boonman. Zij raakte als meisje bevriend met haar foto Marijke Folkertsma duren. Joseph Haegeman was £en Belg die in de Eerste Wereld- naar Nederland vluchtte om de dienstplicht te ontlopen en in Oostburg neerstreek. „De man kwam van een rijke fami lie, ze hadden een drukkerij. Mijn moeder werd een goede lennis en later, na die oorlog, zijn ze nog meerdere malen op bezoek geweest in België." Debrief van 1916 was van ene Iscar Ceuterich aan Haegeman. 'ermoedelijk was hij een mili tair die in Frankrijk vocht en ervaringen meedeelde aan zijn vriend Joseph Haegeman. door Harmen van der Werf NEELTJE JANS - De maat is vol voor P. Bouman van sportvis- bedrijf Neeltje Jans en K. Breu- re, eigenaar van frituur De Hel ling bij de Roompotsluis. Steeds meer jachtbezitters overnachten aan steigers in de havens bij de Roompotsluis, al is dat verbo den. En Rijkswaterstaat laat het toe. Tegen watersporters op zich heb ben ze niks, stellen Bouman en Breure voorop. „Maar", geeft Bouman aan, „voorzieningen (Advertentie) zijn hier nauwelijks. Geen open baar toilet. Te weinig vuilniscon tainers. Zeker na het weekeinde is het een rommeltje." Hij laat foto's zien van vuilniszakken die door meeuwen zijn openge scheurd. De inhoud' ligt overal verspreid. „Ik heb speciaal voor mijn zaak een toilet buiten staan", vult frituureigenaar Breure aan. „Zonder iets bij mij te kopen, maken ze daarvan gebruik. Als het maar gratis is, is het goed. Ook gooien ze van alles in mijn vuilniscontainer. Die staat dich ter bij de steiger." Ideaal Zeker voor zeezeilers is Neeltje Jans ideaal. Wie dat wil, zit zo op zee. In het verleden is wel eens gepleit voor een jachthaven op het voormalige werkeiland, aan de Noordzeekant. Rijkswa terstaat wilde dat niet. Aan de Oosterschelde-zijde is wel een soort jachthaven, een lange stei ger van Roompot Marina, met op de wal een toiletgebouw en zes vuilniscontainers. Het ge bruik kost echter 80 eurocent per strekkende meter schip plus 85 eurocent toeristenbelasting per persoon per nacht. „Dat heb ben die mensen met zeker twee keer modaal er niet voor over", is de ervaring van Bouman. J. Oosdijk, beheerder van Room pot Marina, kan zich er nauwe lijks nog druk over maken. „Rijkswaterstaat heeft ons ooit aangesproken op onze voorzie ningen. Die moesten we verbete ren. 'Dat is mooi', hebben we ge zegd, 'maar waarom moeten wij dat wel doen en jullie niet?' Goe de service leveren, dat moeten wij blijven doen. Tegen die over nachtingen bij de Roompotsluis kunnen wij toch niks onderne men." Rijkswaterstaat zou dat wél kunnen, maar, laat voorlich ter E. de Feijter weten, geeft 'er geen voorrang aan'. „Die jach ten mogen daar niet liggen. We zien het ook liever niet. Maar zo lang ze ons geen overlast bezor gen bij onze activiteiten, staan wij het toe. Wil je het echt aan pakken, dan moet je er iemand voor vrijmaken. In deze tijd van bezuinigingen is dat niet eenvou dig." Meer voorzieningen Bouman en Breure hebben het idee dat dit niet zo moeilijk is. „Opzichters van Rijkswater staat rijden hier zo vaak rond. Ze komen hun auto nauwelijks uit. Soms zie je ze ook gewoon met watersporters babbelen. Ze moeten die mensen doorsturen naar jachthavens in de buurt. Of Rijkswaterstaat moet bij de Roompotsluis meer voorzienin gen laten aanbrengen, ook voor ons als ondernemers." Zo moet frituur De Helling het zonder stromend water en elektriciteit stellen. Breure neemt elke dag een jerrycan water mee en voor stroom heeft hij een aggregaat. „Terwijl vlakbij een elektrici teitskabel loopt." De KNRM is met reddingstation Noordland-Burghsluis een vaste gebruiker van de havens bij de Roompotsluis. „Ook waterspor ters letten op de kleintjes", stelt woordvoerder K. Groeneveld la coniek vast. „Wij hebben er tot nu toe geen last van." Met Bouman en Breu re signaleert hij wel een toena me van het aantal overnachten de watersporters. Groeneveld er gert zich er niet aan, maar, zegt hij, 'kloppen doet het niet'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 13