PZC Havens moeten samenwerken Een blouse voor in de klas VAKANTIE! al Knullig onderzoek stemt officier mild Slenteren over jaarmarkt Rijkswaterstaat wil test met bescherming paalhoofd op strand Tunnel is nu ook te vinden voor fietsers GESLOTEN CAR-GROEP ZEELAND VERRASSEND VEELZIJDIG kunststof kozijnen GARAGEDEUREN novoferm sektiqnaal ISO 20 Handmatig ISO 20 Elektrisch foa/rfe André Knevel concerteert Nieuwe Vlaamse regering zet in op snelle verdieping Westerschelde BOSCH OPTIEK keukenV/jJie tememenb.v. Teba Nationaal dinsdag .27 juli 2004 door Emile Calon MIDDELBURG - Het scheelde maar weinig of de 46-jarige in woner van de gemeente Sluis was 22 november vorig jaar bij een verkeersongeval bij Schoon- dijke om het leven gekomen. Een banc! van zijn jeep klapte, waarna zijn terreinwagen na een fikse buiteling, ernstig be- schadigd tot stilstand kwam. Toen de politie arriveerde was het personeel van een ambulan ce hem al aan het stabiliseren voor een spoedrit naar het zie kenhuis. Tijd om te zoeken naar sporen alcohol in het bloed was er niet. Dat deden de agenten, met succes, pas vele uren later. De West-Zeeuws-Vlaming herin nerde zich de klapband nog wel, zo zei hij gisteren tegen politie rechter M. Meeuwisse. En hij wist ook nog dat hij die dag één biertje en twee tot drie borrel tjes had gedronken voor hij in de auto was gestapt. Waarom zo veel? Daarop bleef hij het ant woord schuldig. Officier van jus titie J. Valente was gisteren ta melijk mild tegenover de 46-jari- ge. Vooral omdat er het een en ander mis was gegaan bij de bloedproef en het vervolg daar op. Zo is de man nimmer gewe zen op de mogelijkheid van een contra-expertise en zijn de gege vens van zijn onderzoek een tijd zoek geweest. „Een knullig on derzoek". oordeelde de officier. Hij eiste 700 euro boete. De man mag wat hem betreft onder voor waarden zijn rijbewijs houden omdat hij als vrachtwagenchauf feur niet zonder kan. Als hij de komende twee jaar echter nog eens wordt betrapt op drankrij den moet hij het rijbewijs als nog voor zeven maanden inleve ren. De Middelburgse politie rechter vonniste conform. U moet maar denken: na regen komt serres en veranda's markiezen uitvalschermen Lid van de Alg. Ver. van Contactlens-specialisten ANVO (237,5 x 212,5 cm.) van fc42S5T- voor 1135,- (237,5x212,5 cm.) van €Jl-66tT- voor 1525,- Inclusief montage/BTW Onder dak bij Morres Wonen B.V. - Hulst Telefoon 0031 (0) I 14 374471 <L meer dan alleen zonwering Noordstraat 62 - Axel Telefoon 0031 (0) 115 563565 www.everse.n BRESKENS - Ze bleven gisteren toestromen, de bezoekers aan de jaarmarkt in Breskens. De markt is ieder jaar een voltreffer voor toeristen en mensen uit het vissersdorp zelf. Even proeven, passen, kopen of lekker rondslenteren in de hoop iets leuks te vin den of een bekende tegen te komen. De markt op het Oranjeplein en de aangrenzende Mercuriusstraat is groot en overzichtelijk. Of de jaarmarkt volgend jaar weer plaats vindt, hangt helemaal af van de plannen van de gemeente Sluis. In september gaat het Oranjeplein op de schop, dan wordt een begin gemaakt om Bres kens zijn 'kloppend hart' terug te geven. Twee werkmannen lie ten zich door alle drukte gisteren niet van de wijs brengen. Zij waren aan de kop van het plein bezig met het plaatsen van een groot publicatiebord o^er de plannen van de gemeente. foto Peter Nicolai door Ben Jansen VLISSINGEN - Rijkswaterstaat wil bij wijze van proef onder wa ter zand aanbrengen bij een paalhoofd aan de zuidwestkust van Walcheren. Daaruit moet blijken of op deze manier kan worden voorkomen dat de golf brekers door de steeds meer naar het strand kruipende geul het Oostgat worden aangetast. Met enige regelmaat worden de stranden opgehoogd om de kust lijn vast te houden. Dat weer houdt de stroming in het Oost gat (tussen Vlissingen en West- kapelle) er niet van de geulrand aan de kant van het strand uit te schuren. De vaargeul komt daarmee steeds dichter op het strand te liggen. Zo dicht dat Rijkswaterstaat heeft besloten ook de strandzijde van het Oost- gast van lichtboeien en blinde tonnen neer te leggen. Stuurlui van onbeloodste schepen die in de richting Westkapelle voeren, hadden onwillekeurig de nei ging onvoldoende rechts te hou den omdat het strand zo onge woon dicht bij de vaarroute ligt. De aanvullende bebakening maakt het makkelijker te beoor delen waar aan de strandkant de grens van de geul ligt. Dynamiek Het geleidelijk richting strand kruipende Oostgat is een ken merk van het wisselende onder waterlandschap in de Wester- scheldemonding. Geulen en pla ten liggen niet vast, maar veran deren geleidelijk van plaats. De dynamiek heeft in het geval van het Oostgat het nadeel dat de geul over twintig of dertig jaar zo ver richting strand is opge schoven dat de stabiliteit van de paalhoofden in gevaar komt. Rijkswaterstaat wil onderzoe ken of een onderwaterzandsup- pletie daartegen helpt. Het idee is 1,5 miljoen kubieke meter zand niet op het strand maar aan de oostkant van de vaargeul aan te brengen. Wat Rijkswater staat betreft zou de proef vol gend jaar kunnen worden uitge voerd. De vraag is alleen of e geld voor beschikbaar is. j| Volgens een woordvoerder var, Rijkswaterstaat heeft de ver- schuiving van het Oostgat niets te maken met de verdieping van de Westerschelde, zoals de Fede ratie van Ondernemersverenigin; gen in de gemeente Veere heeij gesuggereerd. Er is sprake van een op zichzelf staand veranda ringsproces in het onderwater landschap. Tot dusver wijst niets erop dat de verlaging van drempels in de Westerschelde de stroomsnel heden voor de W* cherse zuidwestkust zodanig verhoogt dat de verplaatsing van de geul vlugger verloopt. De Federatie van Ondernemers- verenigingen suggereerde ook dat een verdere verdieping van de vaargeul in de Westerschelde leidt tot meer grotere en mee golfslag veroorzakende schep® in het Oostgat. Dat klopt even min. Deze in- en uitgangsroute naar en van de Westerscheldëis zo krap dat er slechts zelden gro te schepen gebruik van maken: Die varen meestal om en nade^ ren of verlaten de WesterscheK de via de zuidelijker geleg® Wielingen. Een volgende verdij ping zal daar geen verandering in brengen. Voor meer schepen met gevaarlijke stoffen hoeft ook nauwelijks te worden ge* vreesd. Ammoniaktankers en grotere schepen met lpg mogen nu al niet door het Oostgat. ZAAMSLAG - De organist André Knevel uit Canada con? certeert donderdagavond in de i gereformeerde kerk in Zaam- slag. Knevel verzorgt een reeks zor merconcerten in Nederland. In Zaamslag brengt hij een geva rieerd programma. Het concert begint om half acht; de kerk is open vanaf kwart voor zeven; De organisatie is in handen van het Orgelcomité Zaamslag. door Harmen van der Werf 's-HEERENHOEK - De Wester- scheldetunnel is voor fietsers sinds kort veel gemakkelijker te vinden. De ANWB heeft in op dracht van de provincie speciale venvïjsbordjes geplaatst in 's-Heerenhoek, Nieuwdorp en directe omgeving. De plaatsing van de richtingwij zers is vooral te danken aan de Zeeuwse afdeling van de Fiet sersbond. De organisatie voerde eind vorig jaar actie voor een be wegwijzering naar de fiets-bus- verbinding door de Westerschel- detunnel. Die ontbrak volledig. De Fietsersbond vond gehoor bij de provincie, bij provinciaal fietscoördinator Stan Lauret. „We hebben samen de bordjes ontworpen en ook geplaatst in overleg met de Fietsersbond", vertelt Lauret. De verwijsbord- jes zijn net zo uniek als de fiets-busverbinding door de tun nel. Zo'n voorziening komt ner gens anders in Nederland voor. De Westerscheldetunnel en Ter- neuzen worden erop aangege ven met twee symbolen, van een fiets en een bus. In Nieuwdorp sluit de eerste richtingwijzer aan op de landelijke fietsroute LF 13, van Middelburg naar Venlo. Vanwege de kosten is er voor gekozen uitsluitend in de directe omgeving van de tunnel de richtingwijzers te plaatsen. Ze leiden naar het tolplein. Voor wie daar niet bekend is, is het even zoeken naar de bushal te richting Terneuzen. Op het tolplein ontbreekt elke verwij zing naar de loopbrug over de tunnelweg, waarover fietsers nog naar de bushalte moeten. De loopbrug hoeft straks waar schijnlijk niet meer genomen te worden. De provincie en de NV Westerscheldetunnel zijn met el kaar in overleg om een fietspad te maken aan de westkant van het tolplein, aan de kant van de bushalte. „We moeten het nog over de ver deling van de kosten hebben", laat fietscoördinator Lauret weten. Het is volgens hem de bedoeling voor het seizoen 2005 de fietsverbinding klaar te heb ben. West-Zeeuws-Vlaamse doceert in Washington en helpt in Malawi WEGENS VAKANTIE VAN ZATERDAG 31 JULI T/M DINSDAG 17 AUGUSTUS MAX3MALK OOG7.ORG KORTE NIEUWSTRAAT 3 JÊÊ^ÊK» 4561 AX HULST OrB TELEFOON: (0114) 312327 zÊJ' TELEFAX: (0114) 319494 www. bosch-opt iekn I door Wout Bareman TERNEUZEN - De Vlaamse ha vens moeten intensiever samen werken. In het regeerakkoord is opgenomen dat de havens welis waar verder worden verzelfstan digd, maar tegelijkertijd ook de handen ineen moeten slaan. De afgelopen jaren kwam die sa menwerking nauwelijks van de grond. De nieuwe Vlaamse regering on der leiding van premier Yves Le- terme streeft naar een verre gaande bestuurlijke vernieu wing van het 'havenlandschap' De havens mogen straks dan meer dan ooit op eigen benen staan, ze kunnen wel blijven re kenen op financiële steun van het Vlaams Gewest. Leterme geeft de hoogste priori teit aan verbetering van de mari tieme toegankelijkheid van de havens, de verdieping van de Westerschelde voorop. Letter lijk wordt daarover in het re geerakkoord gemeld: We-zor gen voor een verdieping van de Schelde tot 13,1 meter getij onge bonden vaart, conform de resolu ties Schelde-estuarium van het Vlaams Parlement en het Memo randum van Vlissingen. Voor het einde van 2004 willen we de gemeenschappelijke Vlaams-Ne derlandse politieke beslissing daartoe rond krijgen, zodat de verdieping zonder verder tijd verlies en in volle rechtszeker heid kan worden uitgevoerd." Bij de uitvoering van grote infra structurele werken in de Vlaam se havens moeten de Europese richtlijnen worden gerespec teerd, benadrukt de regering. Ecologogie, economie en infra structuur moeten hand in hand gaan. Die grote havenprojecten kunnen overigens enkel fasege wijs worden uitgevoerd. Dat past, vindt Leterme, in 'een zui nig ruimtegebruik', Toekomsti ge havenontwikkelingen moeten worden vastgelegd in een strate gisch plan. Aan de toekomst van het be dreigde polderdorp Doel wordt één zin gewijd: „Wat Doel be treft wordt de beslissing van de Vlaamse regering van 19 mei on verkort uitgevoerd." Maar die ene zin leidde al direct tot discussies over de betekenis. Verschillende lokale politici in Beveren noemden de zinsnede 'de doodsteek voor Doel', maar volgens woordvoerder Jan Cre- ve van het actiecomité Doel 2020 ligt het anders. Hij zegt: „Het houdt simpelweg in dat het Deurganckdok - dat geen rechtstreekse bedreiging vormt voor Doel - wordt afgebouwd, maar ook dat de leefbaarheid van Doel gegarandeerd blijft tot minstens 2007." Om de leefbaar heid te garanderen voerde de vo rige regering het woonrecht in. Dat bleek, volgens Creve, tot nu toe een wassen neus. Er zijn nau welijks leegstaande woningen toegewezen, terwijl zieh 200 ge zinnen hebben gemeld voor tij delijk onderdak. Daar moet de nieuwe regering verandering in brengen, oor deelt Doel 2020. door Raymond de Frel GROEDE - Ze is al veertig jaar weg uit Groede, maar schakelt nog moeiteloos over op het West-Zeeuws-Vlaamse dialect. Het gaat haar zelfs beter af dan algemeen beschaafd Neder lands. Heel af en toe floept er nog een Engelse term door, maar dat is niet meer dan lo gisch. Na vier decennia Ameri ka, Azië en Afrika is Nettie Graulich-Risseeuw (64) voor even terug in haar geboorte dorp. Dat is hoofdzakelijk om familie op te zoeken en tot rust te ko men, maar ook hier kan ze niet stilzitten. En dus gaat het ge sprek voornamelijk over haar project in het Afrikaanse ont wikkelingsland Malawi. Na een opleiding tot landbouw- en huis- houdlerares belandde de West-Zeeuws-Vlaamse voor de klas op een middelbare school in Tiel. „Toen ik 24 was. kreeg ik steeds meer de drang om weg te gaan. Ik vond de leerlingen zo verwend, ze konden niets meer waarderen. Daarom wilde ik naar een land waar de noodzaak tot onderwijs veel groter was", vertelt ze. Via de Food and Agriculture Or ganisation van de Verenigde Na ties kwam ze in 1965 terecht in Malawi, waar ze voedingslessen gaf. „Ik leerde mensen hoe uit het minimale het maximale te halen. Ook ontmoette ik er mijn latere man, een Amerikaan. We vertrokken naar de Verenigde Staten, maar ik heb altijd gewe ten dat ik nog eens terug zou gaan. Nu ben ik professor Mode aan de Marymount University in Washington DC. In Amerika heb ik mij meteen gericht op mo- kinderen om niet naar school te kunnen. Bijvoorbeeld omdat ze geen blouse hebben om naar school aan te doen. Toen dacht ik: we moeten kleding maken voor deze weeskinderen", aldus Graulich-Risseeuw. Ondersteuning In het Malawi Children's Villa- ge worden weeskinderen uit 37 dorpen opgevangen. „Zij wor den onder toezicht van het cen trum bij familieleden geplaatst. Denk aan grootouders en ooms en tantes. Alleen, die mensen hebben ook geen geld om deze kinderen te onderhouden. Dus worden zij door ons onder steund." Met financiële hulp van vrien den startte de Amerikaanse West-Zeeuws-Vlaamse een naai school voor vrouwen. „Alles moest geregeld worden. Fietsen bijvoorbeeld, zodat de vrouwen niet twee keer per dag ander half uur moesten lopen. Lun ches, trapnaaimachines, ga zo maar door. Dat is een proces van jaren. Dit jaar concludeerde ik dat er genoeg arbeiders en ma chines zijn voor een volwaardi ge productie. De kwaliteit van de kleding wordt ook steeds be ter." Graulich-Risseeuw woont nog altijd in Washington, maar gaat jaarlijks twee maanden naar Ma lawi om haar project draaiende te houden en te verbeteren. „Op deze manier hoop ik de bevol king langdurig te helpen. Dat zie ik als mijn hobby, niet als mijn werk. En als ik moe ben, kom ik toch gewoon lekker naar Groede? Lekker plat pralen en heerlijke suikerwafels bakken. Hier rust ik uit, in een totaal an dere wereld." Mr.FJ Haarmanweg 26^ TERNEUZEN Telefoon 0115-620851 de, omdat ik altijd van naaien heb gehouden." Graulich-Riss eeuw had twintig jaar haar ei gen zaak. Ze ontwierp kleding, die in Aziatische landen werd gefabriceerd. Dat betekende ver blijven in onder andere India, In donesië en Maleisië. Ondanks al die drukte bleef het gevoel dat tweeënhalf jaar Malawi te kort was geweest. „Ik wilde iets doen. En niet zomaar even een bezoekje brengen aan het land. Iedereen is daar arm, ik zou ze allemaal willen helpen, maar dat gaat natuurlijk niet. Toen ik drie jaar geleden terugging, zag ik dat de situatie in 37 jaar tijd alleen maar was verslechterd. Er was nog meer armoede en nog minder educatie. Daarin spelen aids en klimatologische veranderingen een grote rol. Ik ben lid van de organisatie Friends of Malawi. Zo kwam-ik in aanraking met het project Ma lawi Children's Village. Eén zin in de omschrijving van dit pro ject greep mij enorm aan. Ik las dat er veel redenen waren voor Nettie Graulich-Risseeuw: „Ik zou ze in Malawi allemaal willen hel pen. maar dat gaat natuurlijk niet." foto Peter Nicolai Ruime keuze in zonwering, markiezen, rolluiken, raamdecoraties en garagedeuren Kunststof kozijnen Serres t Snelle levering, vakkundige montage Romazo garantie AMBIANCE ZONWERING Livlngstoneweg 8, Goes, tel,: (0113) 22 22 31 www.tebazonwering.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 38