PZC Raad wil minder saai vergaderen Mooier kan toch niet Op het achterwiel de straat over Gemeenten worstelen met afstemmen regels parkeren invaliden Later met pensioen Amokmakers aangehouden Jongen beroofd in Renesse Steroccasionshow Sturm Auto B.V. zeeuwse almanak Lift Wburg zoekt alternatief van de reepe Redactie: 0113-315649 i iMW.pzc.nl ffliail:redactie pzc.nl postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Mrd-en Midden-Zeeland: 01 ijeuws-Vlaanderen: 0114-372' Nationaal: 020-4562500. jaterdag 24 juli 2004 editie Walcheren TERNEUZEN - De grijsgroene motor: Zeeland is nog lang niet uitgewerkt. Dit is het motto van de campagne die na de zomervakantie van start gaat om Zeeuwen be wust te maken van de gevolgen van de vergrijzing voor de arbeidsmarkt. Mensen zullen tot op latere leeftijd dan nu het geval moeten blijven werken. De campagne is opgezet door het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Zee land (RPA). Het RPA waarschuwt dat Zeeland sterker dan elders wordt geconfronteerd met vergrijzing en ont groening, pagina 13 vergrijzing dwingt tot langer werken VLISSINGEN - Een zestienjarige Souburger is vrijda gochtend rond tien over half drie op het Bellamypark in Vlissingen aangehouden. Hij had een een medebezoeker van een café aan het Bellamypark bedreigd. Tijdens de aanhouding begonnen omstanders zich ermee te be moeien. Twee personen van 17 en 18 jaar, beiden uit Oost-Souburg, weigerden zich te verwijderen. Hierop volgde een handgemeen tussen hen en de politieagenten. De jongens werden eveneens aangehouden. RENESSE - Een zestienjarige jongen uit Den Bosch is in de nacht van donderdag op vrijdag rond kwart voor drie aan de Vroonweg in Renesse beroofd. De jongen fietste over de weg. Net buiten de bebouwde kom werd hij door een achteropkomende auto aangereden, waardoor hij ten val kwam. Vervolgens beroofden de inzittenden hem van zijn geld. Het slachtoffer raakte hierbij gewond en werd later opgenomen in het ziekenhuis. De politie verzoekt getuigen zich te melden via telefoon nummer 0900-8844. (Advertentie) Vandaag zaterdag 24 juli Vestiging Bergen op Zoom Mimosastniui 50, 4621 IIV Bergen Zoom k-l. 0164 - 25 28 80, lux 0164 25 37 12 Mercedes-Benz door Miriam van den Broek MIDDELBURG - Het lijkt maar niet te lukken om de regels voor invalidenparkeerplaatsen in de Walcherse gemeenten gelijk te trekken. De gemeente Vlissingen dacht hetzelfde beleid te gaan voeren als Middelburg, maar blijkt nu juist het tegenovergestelde te gaan doen. Al een paar jaar hanteren ver schillende gemeenten andere parkeerregels voor gehandicap ten. In de ene gemeente mogen gehandicapten met een invali- denparkeerkaart overal gratis parkeren. In de andere moeten ze zelfs betalen op een gereser veerde parkeerplaats voor ge handicapten. Veel boetes door die onduidelijkheid zijn het ge volg. Om hieraan een eind te maken zijn Middelburg en Vlissingen om de tafel gaan zitten om de re gels op elkaar af te stemmen. Ook Veere was bij het overleg betrokken. Gratis Middelburg besloot vorig jaar dat bezitters van een gehandi- captenparkeerkaart vanaf 2004 geld in de meter moeten doen als ze hun auto op een gewone parkeerplaats zetten. Alleen op een gehandicaptenpar keerplaats kunnen ze gratis staan. Ter compensatie van de parkeerkosten zijn de kosten voor de keuring voor een gehan- dicaptenparkeerkaart ge schrapt. De gemeenteraad van Vlissin gen buigt zich op 29 juli (19.30 uur) in het Arsenaaltheater over het voorstel het parkeren voor gehandicapten met een invali- denparkeerkaart, overal gratis te maken Alleen voor het Keizersbolwerk en de parkeergarage wordt een uitzondering gemaakt. Daar moet wel betaald worden. Europees model „We volgen hiermee het Europe se model", zegt wethouder P. van der Maden van Vlissingen „Dat betekent dat gehandicap ten met een invalidenparkeer- kaart, in vrijwel heel Vlissingen gratis kunnen parkeren. De parkeergarage is een uitzonde ring omdat we daar te maken hebben met een elektronisch sys teem. En bij het Keizersbolwerk vonden we het ook niet gewenst om gratis parkeren toe té staan." Bezwaarschriften Vlissingen wil hiermee de ondui delijkheid over het parkeren wegnemen. „Momenteel heeft tien procent van de bezwaar schriften die jaarlijks binnenko men, betrekking op onbetaald parkeren terwijl er een geldige invalidenparkeerkaart in de au to lag. Dat moet straks een stuk minder vaak voorkomen." Dat het plan van Vlissingen het tegenovergestelde is van de re gels in Middelburg, verbaast Van der Maden. „Ik begrijp het niet. We hebben er vorig jaar overleg over gehad. Heeft Mid delburg dan toch haar eigen plan getrokken? Ik dacht dat on ze regels hetzelfde waren." Tijdens de opnames voor de film Joyride aan een industrie weg in Sluiskil kreeg een pi kant geklede actrice de op dracht te doen alsof ze een lift wilde. Ze wreef daarom tij dens de opnames eens sen sueel door haar blonde haar dos en floepte het duimpje om hoog. Vrachtwagens remden af om dit moois eens goed te kunnen bekijkenmaar lieten haar desondanks langs de kant van de weg staan. Een passerende wielrenner had ook al geen oog voor de actri ce. Maar dat was logisch: hij had toch geen bagagedrager. Deze zomer volgt de PZC het Monopoly-spelbord, dat voor deze gelegenheid een geheel Zeeuwse invulling heeft ge kregen. De dobbelsteen brengt ons vandaag op vrij parkeren; het transferium bij Renesse. 3RASTISCH AFGEPRIJSD lechter twijfelt lan bewijs oor drankrit IDDELBURG - De Middel- ngse politierechter heeft giste- m een 39-jarige drankrijder Vlissingen veroordeeld tot [gen maanden rijontzegging teertig uur werkstraf. werd 12 april in iggekerke betrapt met een alco- van 860 micro- am' bijna vier keer zoveel als toegestaan. Van het rijden on- tr invloed op 7 oktober vorig rin Veere werd hij vrijgespro- ffl.De officier van justitie wil- de man voor beide alcohol- isdrijven veroordeeld zien. Ze dezeventien maanden rijont- gging en zestig uur werkstraf, te Vlissinger beweerde dat hij P? oktober zijn auto langs de tot van de weg had gepar- *rd en daarna acht blikjes had gedronken. De politie M hem daar slaapdronken so. De lege blikjes zei hij een fdje verderop te hebben weg- Pid. maar die werden niet tonden. „De politie heeft niet gekeken. Het was donker", telde hij. Uit de blaastest, de politie hem afnam, volg- t een score van 760 micro- •tm De politierechter had zo twijfels en sprak verdachte ïvan vrij. In de straf voor het token rijden op 12 april hield *el rekening met het feit dat man in 1999 en 2000 ook is toordeeld voor dronken rij- officier overweegt om tegen mtspraak in hoger beroep te Sn. (Advertentie) i anorNadia Berkelder f •i BDDELBURG - Bewoners i. BOeien meer betrokken worden lij de lokale politiek. Een aan- ulMiddelburgse raadsleden wil E. barom anders gaan werken. De raditionele commissie- en adsvergaderingen zouden moe- en vervallen. In plaats daarvan wet er een politieke markt ko- E ren. a iet idee is afkomstig uit Alme- i waar sinds het begin van dit ar wekelijks een politieke arkt wordt gehouden. Een de cade van Middelburgse raads- sien is onlangs in Almere op be- geweest. Ze zijn enthou- iist teruggekeerd. De politieke arkt in Almere bestaat uit een i antal onderdelen. Aan het be- irvan de avond worden op een formele manier onderwerpen ehandeld. Bewoners, raadsle- a en collegeleden kunnen on twerpen aandragen. Daarna njrdt er gedebatteerd en wor- aer knopen doorgehakt. Je besluitvorming gaat sneller -liet is voor het publiek aan- ikelijker", vindt PvdA-raads- ::R. Bielok. „Nu zit het pu- 5ek soms al om half acht op de june, terwijl het onderwerp iar men voor komt pas om elf irwordt behandeld. Ik kan me irstellen dat je dan gillend j gloopt. Als raadslid zou je (Advertentie) dat misschien ook wel willen, maar dat kan niet. Met zo'n poli tieke markt kan een raadslid ook beter tot zijn recht komen." In Almere kunnen bewoners een onderwerp op de agenda zetten door vijftig handtekeningen op te halen. De onderwerpen wor den besproken in kleinere ka mers. „Een soort huiskamer. In Middelburg is het nu niet echt uitnodigend om in te spreken, daar wel. Wij hebben allerlei re gels voor insprekers." J. van Nieuwenhuizen (Groen- Links) deelt het enthousiasme van Bielok. „In plaats van 85 keer vergaderen ze in Almere nog maar 35 keer per jaar, met hetzelfde resultaat. Als raadslid houd je dan tijd over voor ande re dingen." CD A-fractievoorzit ter J. Kodde is iets voorzichti ger. „Ons voorstel is om met zijn allen nog een keer naar Almere te gaan en om goed te bekijken wat de consequenties zijn." Kod de is het met zijn collega's eens dat er iets moet veranderen. „De huidige situatie is niet zo bevredigend. We willen dat poli tiek levendiger wordt en dichter bij de burger komt. Dat schijnt in Almere te lukken." Dit najaar experimenteert de Middelburgse raad al met een nieuwe vorm van debatteren. Commissievergaderingen wor den nu officieel gebruikt om in formatie uit te wisselen. In de praktijk komt het er vaak op neer dat een discussie twee keer wordt gevoerd: één keer tijdens de vergadering van commissie en één keer in de gemeenteraads vergadering. Vanaf september wordt de politieke discussie in commissieverband gevoerd. Steeds meer berijders van twee- wielers vinden dat één wiel meer dan voldoende is om bij voorbeeld een kaai af te rijden of de straat over te steken. De wheelie is niet langer alleen voorbehouden aan Achterhoek- se motorrijders, fietscrossers met een tweewieler van het type BMX of deelnemers aan trekker- trekwedstrijden. Het wheelie-rijden is vooral een kwestie van goed oefenen, be zweren enkele BMX-rijders en skaters vrijdagmiddag bij het Molenwater in Middelburg. En dan is het niet moeilijk meer. De manier van fietsen is echter niet geheel risicoloos. Een door gewinterde wheelierijder legt de kneepjes van het vak uit. De vijf tienjarige Nehelennia-scholier Andries van Hoeijdonck uit Oost-Souburg verricht de whee lie bij wijze van spreken met twee vingers in z'n neus Hij doet voor hoe je zonder kleer scheuren op je achterwiel rijdt. Allereerst is het zaak om rustig te komen aanrijden. „Op een ge geven moment moet je je ge wicht naar achter brengen", legt Andries uit. Juist op dat mo ment geef je een flinke korte trap. „En dan is het zaak om je balans te houden." Tip Belangrijke tip is om goed te let ten op de achterrem. Op het mo ment dat je achterover dreigt te vallen, is het een kwestie van hard remmen. Andries doet het voor op de Batavus van een vriend. Door met zijn lichaam heen en weer te bewegen kan hij zelfs nog sturen ook. En zo rijdt Andries rustig een straatlengte op één wiel. „Wat mijn record is? Ik zou het niet weten. Hon derd meter of zoiets." De Australische profwielrenner Robbie McEwen besloot zijn De wheelie, het fietsen op het achterwiel, wordt steeds vaker gemaakt met een stadsfiets. foto Ruben Oreel tijdrit deze week naar de Alpe d'Huez op één wiel. Na de klim van 15,5 kilometer had de fiet ser uit Brisbane nog voldoende zuurstof over om een wheelie te laten zien. Als een voormalige BMX-fietser sluit hij steevast el ke zwaarste klim van de Tour af met een wheelie, om te laten zien dat hij heelhuids over de bergen is gekomen. Het wheelie-virus verspeidt zich verder onder weggebrui kers, benadrukken Andries en zijn vrienden. Niet alleen berij ders van motoren en fietsen, maar ook van scooters verrich ten nog wel eens een wheelie. „Met de knietjes op het zadel, of de benen op het stuur", aldus Andries' vrienden. Maar de vraag is of een wheelie in het drukke stadsverkeer niet een hachelijke zaak is. „Nou, dat valt wel mee hoor", zegt Andries. Ondanks een enorme pleister op zijn elleboog bezweert hij dat het geen gevaarlijke hobby is. Al twee jaar lang haalt hij de ge vaarlijkste capriolen uit. „En mij is nog nooit iets ernstigs overkomen." door Ron Maqnée MIDDELBURG - Het fenomeen neemt onder fietsers hand over hand toe: de wheelie, het rijden op het achterwiel. En dan niet op zo'n handige crossfiets, maar op een doodgewone stadsfiets. Vrij parkeren. Moniek van Eist uit Utrecht laat die twee woorden langzaam uit haar mond komen alsof het om iets zeer delicaats gaat. Vrij par keren, herhaalt ze wat zangerig. „Gewoon zalig zeg." Ze weet waar ze over praat. Ze woont namelijk in Utrecht en heeft een aantal jaren geleden haar auto noodgedwongen verkocht omdat parkeren bij haar in de binnenstad zo goed als onmoge lijk is. Parkeervergunningen zijn volgens haar schrikbarend duur en geven geen enkele ga rantie op een plekje. En gewoon parkeren voor de deur kost maar liefst 2,50 euro per uur. Samen met haar vriend staat ze te genieten op het transferium bij Renesse. Ze heeft net de Vol vo van hem geparkeerd, 'hele maal gratis'. De Utrechtse consultant looft de initiatiefnemers die jaren her het idee lanceerden dat acht jaar geleden resulteerde in het gigantische parkeerterrein aan de rand van Renesse. Sinds die tijd zijn zo'n twee miljoen men sen daar uit de auto gestapt om vervolgens met het openbaar vervoer gratis verder te reizen. In de meeste gevallen naar een van de vele stranden. Maar ook naar Renesse zelf of een van de andere bezienswaardigheden in de Schouwse Westhoek. Ook is het mogelijk om vanaf het trans ferium alle andere delen van Schouwen-Duiveland te bezoe ken. Wie in het bezit is van een Het vrij parkeren op plus gratis aansluitend vervoer vanaf het transferium in Renesse blijkt al jaren een sterke troef voor Schouwen-Duiveland. foto Marijke Folkertsma toeristenpas kan gratis met alle bussen over het voormalige ei land reizen. Rob van Oost is een van die ini tiatiefnemers. De eigenaar van camping De Oase noemt het transferium het mooiste schot van Schouwen-Duiveland. „Hebben we precies mee in de roos geschoten", zegt hij in de receptie van zijn recreatiebe- drijf. Hij kan vanuit zijn bu reaustoel zo het transferium zien liggen en ziet dat het op de ze vrijdag langzaam wat voller wordt. Hij roemt vooral het sys teem van verkeerafhankelijk vervoer. „Als het drukker wordt, komen er meer bussen om de mensen te vervoeren." Niemand hoeft lang te wachten. Van zijn campingklanten krijgt hij dan ook niets dan lof over het vervoerssysteem. De campingeigenaar herinnert zich maar al te goed de tijd voor het transferium, toen de kustwe gen in de Westhoek op zonnige zomers dagen muur- en muur vast zaten. Die situatie was volstrekt on houdbaar, vervolgt hij. Om die reden stak een aantal inwoners van Schouwen de koppen bij el kaar en kwam op het idee voor het transferium. De politiek nam het over en sinds die tijd is er van verkeersoverlast langs de kuststrook geen sprake meer. Vorig jaar boekte het transfe rium van Renesse zelfs een re cord. In een seizoen werden maar liefst 350.000 mensen ver voerd, zegt Phons Guddeu trots vanachter de balie in het VW-kantoor bij het parkeerter rein. „Hoeveel auto's dat zijn?" Hij weet het niet, omdat auto's niet worden geteld. Wel weet hij dat het donderdag weer een ouderwets drukke dag was voor het transferium. En als vandaag en morgen de zon schijnt zal het parkeerterrein ook weer volstro men. Jaarlijks worden er in het sei zoen, van 15 mei tot en met 15 september, ongeveer honderd duizend auto's geparkeerd en stappen om en nabij de 275.000 mensen in de bus. 2003 was echt een topper. „Dankzij het fantastische weer", aldus Gud deu. Op doordeweekse dagen vervoerden de bussen toen dage lijks zo'n 10.000 toeristen. Er waren echter ook topdagen bij waarbij het dubbele aantal in de bussen stapte. Axel Diets en zijn zoon Peter hebben een rit van bijna drie uitr achter de rug vanuit het Duitse Kamp-Lintfort nabij Duisburg. Net als de Utrechtse Moniek van Eist vindt de Duit se ingenieur het transferium ge weldig. Alleen de weg over het eiland naar Renesse mag wat breder worden. Want die rit over dat laatste stukje weg houdt nog het meeste op. De bewaking van het transfe rium is dit jaar verscherpt. Dat heeft al geleid tot meer aanhou dingen. Van Oost vertelt dat wat hem betreft vanaf het ko mende seizoen de parkeerwach ters ook moeten controleren of er mensen illegaal in campers slapen op het transferium of op een van de andere parkeerterrei nen. Voor de politie heeft dat geen prioriteit, zegt hij. De on dernemer vindt echter dat zulke illegale slapers gewoon moeten worden beboet, „Als de politie wegens gebrek aan mankracht geen tijd heeft moeten anderen optreden." Anita de Regt uit Goes maakt al zeven jaar gebruik van het transferium en noemt het gratis parkeerterrein en het gratis natransport 'gewoon ideaal'. Bo vendien is het vervoer in de bus naar het strand gezellig, vult ze aan. Haar kinderen maken in de bus op weg naar het strand vaak contact met anderen zodat ze, zodra ze op de plaats van be stemming aankomen, al speelka meraadjes hebben. „Mooier kan toch niet." Emile Calon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 9