PZC
Raad wil
minder saai
vergaderen
Mooier kan toch niet
Op het achterwiel de straat over
Gemeenten worstelen
met afstemmen regels
parkeren invaliden
Later met pensioen
Amokmakers aangehouden
Jongen beroofd in Renesse
Steroccasionshow
Sturm Auto B.V.
zeeuwse almanak
Lift
Wburg zoekt alternatief
van de reepe
Redactie: 0113-315649
i iMW.pzc.nl
ffliail:redactie pzc.nl
postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Mrd-en Midden-Zeeland: 01
ijeuws-Vlaanderen: 0114-372'
Nationaal: 020-4562500.
jaterdag 24 juli 2004
editie Walcheren
TERNEUZEN - De grijsgroene motor: Zeeland is nog
lang niet uitgewerkt. Dit is het motto van de campagne
die na de zomervakantie van start gaat om Zeeuwen be
wust te maken van de gevolgen van de vergrijzing voor de
arbeidsmarkt. Mensen zullen tot op latere leeftijd dan nu
het geval moeten blijven werken. De campagne is opgezet
door het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Zee
land (RPA). Het RPA waarschuwt dat Zeeland sterker
dan elders wordt geconfronteerd met vergrijzing en ont
groening,
pagina 13
vergrijzing dwingt tot langer werken
VLISSINGEN - Een zestienjarige Souburger is vrijda
gochtend rond tien over half drie op het Bellamypark in
Vlissingen aangehouden. Hij had een een medebezoeker
van een café aan het Bellamypark bedreigd. Tijdens de
aanhouding begonnen omstanders zich ermee te be
moeien. Twee personen van 17 en 18 jaar, beiden uit
Oost-Souburg, weigerden zich te verwijderen. Hierop
volgde een handgemeen tussen hen en de politieagenten.
De jongens werden eveneens aangehouden.
RENESSE - Een zestienjarige jongen uit Den Bosch is in
de nacht van donderdag op vrijdag rond kwart voor drie
aan de Vroonweg in Renesse beroofd. De jongen fietste
over de weg. Net buiten de bebouwde kom werd hij door
een achteropkomende auto aangereden, waardoor hij ten
val kwam. Vervolgens beroofden de inzittenden hem van
zijn geld. Het slachtoffer raakte hierbij gewond en werd
later opgenomen in het ziekenhuis.
De politie verzoekt getuigen zich te melden via telefoon
nummer 0900-8844.
(Advertentie)
Vandaag zaterdag 24 juli
Vestiging Bergen op Zoom
Mimosastniui 50, 4621 IIV Bergen Zoom
k-l. 0164 - 25 28 80, lux 0164 25 37 12
Mercedes-Benz
door Miriam van den Broek
MIDDELBURG - Het lijkt maar
niet te lukken om de regels voor
invalidenparkeerplaatsen in de
Walcherse gemeenten gelijk te
trekken.
De gemeente Vlissingen dacht
hetzelfde beleid te gaan voeren
als Middelburg, maar blijkt nu
juist het tegenovergestelde te
gaan doen.
Al een paar jaar hanteren ver
schillende gemeenten andere
parkeerregels voor gehandicap
ten. In de ene gemeente mogen
gehandicapten met een invali-
denparkeerkaart overal gratis
parkeren. In de andere moeten
ze zelfs betalen op een gereser
veerde parkeerplaats voor ge
handicapten. Veel boetes door
die onduidelijkheid zijn het ge
volg.
Om hieraan een eind te maken
zijn Middelburg en Vlissingen
om de tafel gaan zitten om de re
gels op elkaar af te stemmen.
Ook Veere was bij het overleg
betrokken.
Gratis
Middelburg besloot vorig jaar
dat bezitters van een gehandi-
captenparkeerkaart vanaf 2004
geld in de meter moeten doen
als ze hun auto op een gewone
parkeerplaats zetten.
Alleen op een gehandicaptenpar
keerplaats kunnen ze gratis
staan. Ter compensatie van de
parkeerkosten zijn de kosten
voor de keuring voor een gehan-
dicaptenparkeerkaart ge
schrapt.
De gemeenteraad van Vlissin
gen buigt zich op 29 juli (19.30
uur) in het Arsenaaltheater over
het voorstel het parkeren voor
gehandicapten met een invali-
denparkeerkaart, overal gratis
te maken
Alleen voor het Keizersbolwerk
en de parkeergarage wordt een
uitzondering gemaakt. Daar
moet wel betaald worden.
Europees model
„We volgen hiermee het Europe
se model", zegt wethouder P.
van der Maden van Vlissingen
„Dat betekent dat gehandicap
ten met een invalidenparkeer-
kaart, in vrijwel heel Vlissingen
gratis kunnen parkeren. De
parkeergarage is een uitzonde
ring omdat we daar te maken
hebben met een elektronisch sys
teem. En bij het Keizersbolwerk
vonden we het ook niet gewenst
om gratis parkeren toe té
staan."
Bezwaarschriften
Vlissingen wil hiermee de ondui
delijkheid over het parkeren
wegnemen. „Momenteel heeft
tien procent van de bezwaar
schriften die jaarlijks binnenko
men, betrekking op onbetaald
parkeren terwijl er een geldige
invalidenparkeerkaart in de au
to lag. Dat moet straks een stuk
minder vaak voorkomen."
Dat het plan van Vlissingen het
tegenovergestelde is van de re
gels in Middelburg, verbaast
Van der Maden. „Ik begrijp het
niet. We hebben er vorig jaar
overleg over gehad. Heeft Mid
delburg dan toch haar eigen
plan getrokken? Ik dacht dat on
ze regels hetzelfde waren."
Tijdens de opnames voor de
film Joyride aan een industrie
weg in Sluiskil kreeg een pi
kant geklede actrice de op
dracht te doen alsof ze een lift
wilde. Ze wreef daarom tij
dens de opnames eens sen
sueel door haar blonde haar
dos en floepte het duimpje om
hoog. Vrachtwagens remden
af om dit moois eens goed te
kunnen bekijkenmaar lieten
haar desondanks langs de
kant van de weg staan. Een
passerende wielrenner had
ook al geen oog voor de actri
ce. Maar dat was logisch: hij
had toch geen bagagedrager.
Deze zomer volgt de PZC het
Monopoly-spelbord, dat voor
deze gelegenheid een geheel
Zeeuwse invulling heeft ge
kregen.
De dobbelsteen brengt ons
vandaag op vrij parkeren; het
transferium bij Renesse.
3RASTISCH AFGEPRIJSD
lechter twijfelt
lan bewijs
oor drankrit
IDDELBURG - De Middel-
ngse politierechter heeft giste-
m een 39-jarige drankrijder
Vlissingen veroordeeld tot
[gen maanden rijontzegging
teertig uur werkstraf.
werd 12 april in
iggekerke betrapt met een alco-
van 860 micro-
am' bijna vier keer zoveel als
toegestaan. Van het rijden on-
tr invloed op 7 oktober vorig
rin Veere werd hij vrijgespro-
ffl.De officier van justitie wil-
de man voor beide alcohol-
isdrijven veroordeeld zien. Ze
dezeventien maanden rijont-
gging en zestig uur werkstraf,
te Vlissinger beweerde dat hij
P? oktober zijn auto langs de
tot van de weg had gepar-
*rd en daarna acht blikjes
had gedronken. De politie
M hem daar slaapdronken
so. De lege blikjes zei hij een
fdje verderop te hebben weg-
Pid. maar die werden niet
tonden. „De politie heeft niet
gekeken. Het was donker",
telde hij. Uit de blaastest,
de politie hem afnam, volg-
t een score van 760 micro-
•tm De politierechter had zo
twijfels en sprak verdachte
ïvan vrij. In de straf voor het
token rijden op 12 april hield
*el rekening met het feit dat
man in 1999 en 2000 ook is
toordeeld voor dronken rij-
officier overweegt om tegen
mtspraak in hoger beroep te
Sn.
(Advertentie)
i anorNadia Berkelder
f
•i BDDELBURG - Bewoners
i. BOeien meer betrokken worden
lij de lokale politiek. Een aan-
ulMiddelburgse raadsleden wil
E. barom anders gaan werken. De
raditionele commissie- en
adsvergaderingen zouden moe-
en vervallen. In plaats daarvan
wet er een politieke markt ko-
E ren.
a iet idee is afkomstig uit Alme-
i waar sinds het begin van dit
ar wekelijks een politieke
arkt wordt gehouden. Een de
cade van Middelburgse raads-
sien is onlangs in Almere op be-
geweest. Ze zijn enthou-
iist teruggekeerd. De politieke
arkt in Almere bestaat uit een
i antal onderdelen. Aan het be-
irvan de avond worden op een
formele manier onderwerpen
ehandeld. Bewoners, raadsle-
a en collegeleden kunnen on
twerpen aandragen. Daarna
njrdt er gedebatteerd en wor-
aer knopen doorgehakt.
Je besluitvorming gaat sneller
-liet is voor het publiek aan-
ikelijker", vindt PvdA-raads-
::R. Bielok. „Nu zit het pu-
5ek soms al om half acht op de
june, terwijl het onderwerp
iar men voor komt pas om elf
irwordt behandeld. Ik kan me
irstellen dat je dan gillend
j gloopt. Als raadslid zou je
(Advertentie)
dat misschien ook wel willen,
maar dat kan niet. Met zo'n poli
tieke markt kan een raadslid
ook beter tot zijn recht komen."
In Almere kunnen bewoners een
onderwerp op de agenda zetten
door vijftig handtekeningen op
te halen. De onderwerpen wor
den besproken in kleinere ka
mers. „Een soort huiskamer. In
Middelburg is het nu niet echt
uitnodigend om in te spreken,
daar wel. Wij hebben allerlei re
gels voor insprekers."
J. van Nieuwenhuizen (Groen-
Links) deelt het enthousiasme
van Bielok. „In plaats van 85
keer vergaderen ze in Almere
nog maar 35 keer per jaar, met
hetzelfde resultaat. Als raadslid
houd je dan tijd over voor ande
re dingen." CD A-fractievoorzit
ter J. Kodde is iets voorzichti
ger. „Ons voorstel is om met zijn
allen nog een keer naar Almere
te gaan en om goed te bekijken
wat de consequenties zijn." Kod
de is het met zijn collega's eens
dat er iets moet veranderen.
„De huidige situatie is niet zo
bevredigend. We willen dat poli
tiek levendiger wordt en dichter
bij de burger komt. Dat schijnt
in Almere te lukken."
Dit najaar experimenteert de
Middelburgse raad al met een
nieuwe vorm van debatteren.
Commissievergaderingen wor
den nu officieel gebruikt om in
formatie uit te wisselen. In de
praktijk komt het er vaak op
neer dat een discussie twee keer
wordt gevoerd: één keer tijdens
de vergadering van commissie
en één keer in de gemeenteraads
vergadering. Vanaf september
wordt de politieke discussie in
commissieverband gevoerd.
Steeds meer berijders van twee-
wielers vinden dat één wiel
meer dan voldoende is om bij
voorbeeld een kaai af te rijden
of de straat over te steken. De
wheelie is niet langer alleen
voorbehouden aan Achterhoek-
se motorrijders, fietscrossers
met een tweewieler van het type
BMX of deelnemers aan trekker-
trekwedstrijden.
Het wheelie-rijden is vooral een
kwestie van goed oefenen, be
zweren enkele BMX-rijders en
skaters vrijdagmiddag bij het
Molenwater in Middelburg. En
dan is het niet moeilijk meer.
De manier van fietsen is echter
niet geheel risicoloos. Een door
gewinterde wheelierijder legt de
kneepjes van het vak uit. De vijf
tienjarige Nehelennia-scholier
Andries van Hoeijdonck uit
Oost-Souburg verricht de whee
lie bij wijze van spreken met
twee vingers in z'n neus Hij
doet voor hoe je zonder kleer
scheuren op je achterwiel rijdt.
Allereerst is het zaak om rustig
te komen aanrijden. „Op een ge
geven moment moet je je ge
wicht naar achter brengen",
legt Andries uit. Juist op dat mo
ment geef je een flinke korte
trap. „En dan is het zaak om je
balans te houden."
Tip
Belangrijke tip is om goed te let
ten op de achterrem. Op het mo
ment dat je achterover dreigt te
vallen, is het een kwestie van
hard remmen. Andries doet het
voor op de Batavus van een
vriend.
Door met zijn lichaam heen en
weer te bewegen kan hij zelfs
nog sturen ook. En zo rijdt
Andries rustig een straatlengte
op één wiel. „Wat mijn record
is? Ik zou het niet weten. Hon
derd meter of zoiets."
De Australische profwielrenner
Robbie McEwen besloot zijn
De wheelie, het fietsen op het achterwiel, wordt steeds vaker gemaakt met een stadsfiets.
foto Ruben Oreel
tijdrit deze week naar de Alpe
d'Huez op één wiel. Na de klim
van 15,5 kilometer had de fiet
ser uit Brisbane nog voldoende
zuurstof over om een wheelie te
laten zien. Als een voormalige
BMX-fietser sluit hij steevast el
ke zwaarste klim van de Tour af
met een wheelie, om te laten
zien dat hij heelhuids over de
bergen is gekomen.
Het wheelie-virus verspeidt
zich verder onder weggebrui
kers, benadrukken Andries en
zijn vrienden. Niet alleen berij
ders van motoren en fietsen,
maar ook van scooters verrich
ten nog wel eens een wheelie.
„Met de knietjes op het zadel, of
de benen op het stuur", aldus
Andries' vrienden.
Maar de vraag is of een wheelie
in het drukke stadsverkeer niet
een hachelijke zaak is. „Nou,
dat valt wel mee hoor", zegt
Andries.
Ondanks een enorme pleister op
zijn elleboog bezweert hij dat
het geen gevaarlijke hobby is.
Al twee jaar lang haalt hij de ge
vaarlijkste capriolen uit. „En
mij is nog nooit iets ernstigs
overkomen."
door Ron Maqnée
MIDDELBURG - Het fenomeen
neemt onder fietsers hand over
hand toe: de wheelie, het rijden
op het achterwiel. En dan niet
op zo'n handige crossfiets, maar
op een doodgewone stadsfiets.
Vrij parkeren. Moniek van
Eist uit Utrecht laat die
twee woorden langzaam uit
haar mond komen alsof het om
iets zeer delicaats gaat. Vrij par
keren, herhaalt ze wat zangerig.
„Gewoon zalig zeg." Ze weet
waar ze over praat. Ze woont
namelijk in Utrecht en heeft
een aantal jaren geleden haar
auto noodgedwongen verkocht
omdat parkeren bij haar in de
binnenstad zo goed als onmoge
lijk is. Parkeervergunningen
zijn volgens haar schrikbarend
duur en geven geen enkele ga
rantie op een plekje. En gewoon
parkeren voor de deur kost
maar liefst 2,50 euro per uur.
Samen met haar vriend staat ze
te genieten op het transferium
bij Renesse. Ze heeft net de Vol
vo van hem geparkeerd, 'hele
maal gratis'.
De Utrechtse consultant looft
de initiatiefnemers die jaren
her het idee lanceerden dat acht
jaar geleden resulteerde in het
gigantische parkeerterrein aan
de rand van Renesse. Sinds die
tijd zijn zo'n twee miljoen men
sen daar uit de auto gestapt om
vervolgens met het openbaar
vervoer gratis verder te reizen.
In de meeste gevallen naar een
van de vele stranden. Maar ook
naar Renesse zelf of een van de
andere bezienswaardigheden in
de Schouwse Westhoek. Ook is
het mogelijk om vanaf het trans
ferium alle andere delen van
Schouwen-Duiveland te bezoe
ken. Wie in het bezit is van een
Het vrij parkeren op plus gratis aansluitend vervoer vanaf het transferium in Renesse blijkt al jaren
een sterke troef voor Schouwen-Duiveland. foto Marijke Folkertsma
toeristenpas kan gratis met alle
bussen over het voormalige ei
land reizen.
Rob van Oost is een van die ini
tiatiefnemers. De eigenaar van
camping De Oase noemt het
transferium het mooiste schot
van Schouwen-Duiveland.
„Hebben we precies mee in de
roos geschoten", zegt hij in de
receptie van zijn recreatiebe-
drijf. Hij kan vanuit zijn bu
reaustoel zo het transferium
zien liggen en ziet dat het op de
ze vrijdag langzaam wat voller
wordt. Hij roemt vooral het sys
teem van verkeerafhankelijk
vervoer. „Als het drukker
wordt, komen er meer bussen
om de mensen te vervoeren."
Niemand hoeft lang te wachten.
Van zijn campingklanten krijgt
hij dan ook niets dan lof over
het vervoerssysteem.
De campingeigenaar herinnert
zich maar al te goed de tijd voor
het transferium, toen de kustwe
gen in de Westhoek op zonnige
zomers dagen muur- en muur
vast zaten.
Die situatie was volstrekt on
houdbaar, vervolgt hij. Om die
reden stak een aantal inwoners
van Schouwen de koppen bij el
kaar en kwam op het idee voor
het transferium. De politiek
nam het over en sinds die tijd is
er van verkeersoverlast langs de
kuststrook geen sprake meer.
Vorig jaar boekte het transfe
rium van Renesse zelfs een re
cord. In een seizoen werden
maar liefst 350.000 mensen ver
voerd, zegt Phons Guddeu trots
vanachter de balie in het
VW-kantoor bij het parkeerter
rein. „Hoeveel auto's dat zijn?"
Hij weet het niet, omdat auto's
niet worden geteld. Wel weet
hij dat het donderdag weer een
ouderwets drukke dag was voor
het transferium. En als vandaag
en morgen de zon schijnt zal het
parkeerterrein ook weer volstro
men.
Jaarlijks worden er in het sei
zoen, van 15 mei tot en met 15
september, ongeveer honderd
duizend auto's geparkeerd en
stappen om en nabij de 275.000
mensen in de bus. 2003 was
echt een topper. „Dankzij het
fantastische weer", aldus Gud
deu. Op doordeweekse dagen
vervoerden de bussen toen dage
lijks zo'n 10.000 toeristen. Er
waren echter ook topdagen bij
waarbij het dubbele aantal in
de bussen stapte.
Axel Diets en zijn zoon Peter
hebben een rit van bijna drie
uitr achter de rug vanuit het
Duitse Kamp-Lintfort nabij
Duisburg. Net als de Utrechtse
Moniek van Eist vindt de Duit
se ingenieur het transferium ge
weldig. Alleen de weg over het
eiland naar Renesse mag wat
breder worden. Want die rit
over dat laatste stukje weg
houdt nog het meeste op.
De bewaking van het transfe
rium is dit jaar verscherpt. Dat
heeft al geleid tot meer aanhou
dingen. Van Oost vertelt dat
wat hem betreft vanaf het ko
mende seizoen de parkeerwach
ters ook moeten controleren of
er mensen illegaal in campers
slapen op het transferium of op
een van de andere parkeerterrei
nen. Voor de politie heeft dat
geen prioriteit, zegt hij. De on
dernemer vindt echter dat zulke
illegale slapers gewoon moeten
worden beboet, „Als de politie
wegens gebrek aan mankracht
geen tijd heeft moeten anderen
optreden."
Anita de Regt uit Goes maakt al
zeven jaar gebruik van het
transferium en noemt het gratis
parkeerterrein en het gratis
natransport 'gewoon ideaal'. Bo
vendien is het vervoer in de bus
naar het strand gezellig, vult ze
aan. Haar kinderen maken in
de bus op weg naar het strand
vaak contact met anderen zodat
ze, zodra ze op de plaats van be
stemming aankomen, al speelka
meraadjes hebben. „Mooier kan
toch niet."
Emile Calon