Ik heb niks met het verleden Vooral bij mannen drijft de kaper boven Jan-Willem Antheunisse, programmamaker Wrakduiken Wanneer hij bij de kassa in de supermarkt vriendelij ke woorden richt aan het adres van de caissière, kijkt soms een van de wachtenden in de rij hem verrast aan. Die enigszins lijzige stem met dat Middelburgse ac cent. Die komt zo bekend voor. Is dat niet.Jazeker, dat is 'm nu: Jan-Willem Antheunisse, de ma ker en de stem van het tv-pro- gramma Trugkieke van Omroep Zeeland. Elke uitzending van Trugkieke le vert programmamaker Jan-Wil lem Antheunisse een stroom e-mails op. Kijkers die hem deelgenoot maken van de herinneringen die het program ma bij hen heeft opgeroepen, kijkers die mensen hebben herkend op een filmpje of kijkers die hem willen laten weten dat hij een mooi programma maakt, waarmee hij vooral lang moet blijven doorgaan. Antheunisse heeft veel werk aan al die fanmail. Kijkers- onderzoeken hebben het ook te zien gegeven: Trugkieke is het best gewaar deerde en na Omroep Zeeland Nieuws het best bekeken tv-programma van de Zeeuwse regionale omroep. De pro grammamaker haast zich om met een relativering op de proppen te komen: „Ach. dat was een onderzoek uit 2000." Is de populariteit van Trugkie ke sindsdien afgenomen? Antheunis se: „Dat weet ik niet. In 2000 is voor het laatst op die manier de mening van kijkers over onze programma's ge vraagd." Trugkieke. Het programma op de vrijdagavond - in de zomermaan den even niet - met in het intro die fraaie Siemens filmprojector en het melancholieke Mood Indigo van Duke Ellington. De projector draait. Net wanneer de camera bijna de projectie lens inkijkt, begint Antheunisse zijn commentaar. Hij heeft beslag weten te leggen op een filmpje over een uit stapje van de bejaarden in Kruinin- gen, over Koninginnedag in Terneu- zen, over de tewaterlating van een schip in Vlissingen, over de afronding van de oogstwerkzaamheden op Noord-Beveland, over een koninklijk bezoek aan Haamstede of over een hengelkampioenschap op Tholen. De beelden lijken op elkaar: mannen met hoeden en petten, vrouwen met schor ten, meisjes met strikken in het haar en jongens met een kapsel dat erop duidt dat herenkappers in die tijd één model beheersten: de bloempot. En na tuurlijk veel klederdracht, trekpaar den en oldtimers. Oorlog In het Zeeland volgens Trugkieke is altijd iets bijzonders aan de hand. Het is er opmerkelijk vaak mooi weer en er valt dikwijls wat te vieren. De fil mers van weleer hebben veel blije ge zichten vastgelegd. Het is in Trugkie ke echter niet alleen feest en vrolijk heid wat de klok slaat. Ook buitenge woon ernstige gebeurtenissen doen Zeeuwen naar de camera grijpen: oor log, watersnood, strenge winters of in grijpende stadsvemieuwingsprojec- ten. Antheunisse: „Dat is één van de grote verschillen tussen film en video. Met video kun je zo maar wat beelden vastleggen. Als het resultaat tegen valt, spoel je terug en doe je het ge woon over. Maar 8 mm filmpjes waren duur. Mensen die zich zo'n camera konden veroorloven, gingen heel wel overwogen te werk. Die filmden al leen als er echt iets onalledaags ge beurde." Jan-Willem Antheunisse begon zijn werkzame leven als leraar speciaal on derwijs aan de Klimopschool in Mid delburg en vervolgens op de Driestro- menschool. Een vak dat hem goed af ging, maar dat te veel van hem verg de. In 1991 stapte hij eruit, na bijna twintig jaar. „Ik was echt op, leeggezo gen. Ik voelde me op den duur diep on gelukkig in het onderwijs. Ik wilde wel iets gaan doen in de sfeer van de hulpverlening, maar het was lastig iets te vinden. Daarom heb ik allerlei tijdelijke dingen gedaan. Soms aan sluitend op het onderwijs, soms in het verlengde van bezigheden waar ik eer- Naam: Jan-Willem Antheunisse Geboren: Middelburg, 16 juni 1960 Woonplaats: Middelburg Opleiding: Ulo-a, Kweekschool/ Pedagogische Academie Werk: programmamaker (o.a. Trugkie ke) en beeldarchivaris bij Om roep Zeeland Televisie der al mee in de weer was."Zo was Antheunisse al enkele jaren vrijwilli ger en bestuurslid van de stichting Middelburgse Filmtheaters. Op Konin ginnedag 1989 vertoonde deze stich ting op het Damplein in Middelburg een Polygoonfilm van de onthulling van het beeld van koningin Emma op 6 september 1937. „Die film hebben we die dag enkele keren vertoond. Steeds trok er een golf van herken ning en enthousiasme door het pu bliek. We hebben toen als initiatiefne mers tegen elkaar gezegd: we moeten proberen dit soort materiaal te verza melen, want het zou ontzettend jam mer zijn als het verloren zou gaan. Daarom hebben we het Zeeuws Fil marchief opgericht. We wilden bezit ters van oude films laten weten dat hun beelden bij ons in goede handen zijn. Om actief mensen te benaderen, hebben we fotografen gevraagd wie vroeger hun klanten voor 8 mm films waren. Dat liep lekker. Twee jaar la ter hadden we al een catalogus met tweehonderd films." Dat kwam mooi uit toen Omroep Zeeland in oktober 1997 met televisieuitzendingen begon. Antheunisse was al parttime medewer ker van de afdeling radio met een pro gramma over het aanbod van biosco pen en filmhuizen. In de programme ring van de nieuwbakken regionale te levisiezender werd van begin af aan Trugkieke opgenomen. Aan de opzet is in al die jaren nauwelijks iets gewij zigd. Met succesformules hoor je be hoedzaam om te springen. Antheunis se - hij is behalve programmamaker ook beeldarchivaris bij Omroep Zee land - had nooit verwacht dat het pro gramma zo lang door zou gaan. „Ik had niet durven hopen dat er zo veel filmmateriaal boven water zou ko men." Oproep Over de beschikbaarheid van films heeft hij zich de afgelopen jaren af en toe wel eens bezorgd gemaakt. Dan dacht hij dat het eind nu toch wel echt in zicht was. „Ik heb wel eens op het punt gestaan om een dramatische op roep te doen: 'als we nu geen filmpjes meer binnenkrijgen, stopt het pro gramma'. Gelukkig bleek dat uiteinde lijk nooit nodig. Steeds wanneer we bijna droogstonden, werd er weer een nieuwe bron aangeboord. Dan kwam ik via-via in contact met iemand die een oud-amateur-filmer of zijn nabe staanden kende en van het één kwam vaak het ander." Zo verkeert Antheu nisse op dit moment in de comfortabe le wetenschap dat hij zijn programma tot de jaarwisseling al heeft volge- pland. En daarna? „Ach, de ervaring heeft geleerd dat zich dan wel weer wat aandient." Het kost Antheunisse soms enige over redingskracht om toestemming te krij gen van bezitters van oude films hun beelden in Trugkieke te laten zien. „Ik hou het er maar op dat het iets typisch Zeeuws is. Een mengeling van beschei denheid en valse schaamte. 'Er staat alleen wat familie op', krijg ik dan te horen. 'Dir eije toch niks an.'" Antheu nisse is zelf Zeeuw genoeg om met dat soort afwerende reacties om te kun nen gaan. Hij krijgt vrijwel altijd in elk geval de films te zien en meestal volgt ook toestemming om een deel er van in zijn programma op te nemen. „Soms hebben mensen wel eens ge lijk. Dan heb ik inderdaad niets aan een filmpje. Strandscènes uit de jaren zestig heb ik inmiddels wel voldoen de. Maar voor alle zekerheid kijk ik toch wel even. Je weet nooit of ergens op de achtergrond een gestrand schip of de eerste topless zonnebaadster te zien is." Trugkieke is een feest van herkenning. Situaties, straatbeelden, gezichten en details die al lang uit het geheugen leken te zijn verdwenen, worden ineens weer levend. Antheu nisse heeft dat zelf ook wel eens. „Ik heb ooit in een filmpje precies dezelf de tijdschriftenhanger gezien die we thuis ook naast de schoorsteenmantel hadden hangen. Boven de PZC en daaronder de Spiegel en de Elisabeth- bode. En wanneer ik in zo'n filmpje zie hoe de rollen tussen mannen en vrouwen waren verdeeld, dan herken ik daar mijn eigen opoe en opa in." Met het oog op de naderende herden- Jan-Willem Antheunisse foto Mechteld Jansen king van de bevrijding van Zuid-Ne derland (dit najaar zestig jaar gele den), hebben de regionale omroepen van Zeeland, Noord-Brabant en Lim burg geprobeerd samen een documen taire over dit onderwerp te produce ren. Het samenwerkingsproject strandde omdat de ervoor benodigde subsidie uitbleef. Het bleek te duur om het op eigen kracht te doen. Antheunisse was bij de voorbereidin gen betrokken en hij had al verkennen de gesprekken gehad met Zeeuwen die in de documentaire een plaatsje zouden kunnen krijgen. „Dat zijn in drukwekkende verhalen. Van een zoon van een Duitse soldaat bijvoor beeld. van een joodse vrouw die uitge rekend op D-dav op transport werd gesteld naar Auschwitz, van mannen uit Zoutelande die als jongetjes pal na de bevrijding in de duinen met hand granaten speelden. Het zou het jam mer zijn als die verhalen nooit verteld zouden worden. Daarom heb ik samen met collega Tiny Polderman van Om roep Zeeland maar besloten ze op te schrijven." Hun boek 'Bevrijd, maar...' verschijnt dit najaar. De manier waarop Antheunisse al bijna zeven jaar Trugkieke maakt, doet veronderstellen dat hij zeer geïn teresseerd is in geschiedenis. Hij rea geert verbaasd op deze vaststelling. „Nou nee, eigenlijk heb ik helemaal niks met het verleden. Ik hecht niet bijzonder aan het programma. Het is geen roeping. Het is nu eenmaal zo dat je een baan moet hebben om aan je geld te komen. Helaas, maar het is niet anders. Het liefst zou ik gewoon een beetje op een stoel willen zitten en kijken. Niet terug, niet vooruit, ge woon kieke." Ben Jansen zaterdag 24 juli 2004 Ze duiken naar van alles. -Van 'per ongeluk' - voor de verzekering - overboord gekieperde Merce- teen tot koperen patrijspoorten met ingenieuze ka trollen uit 1881. Wrakduikers zijn schatgravers, hal- s'epiraten, maar vooral avonturiers. Verslag van een rtmaal op de Fogo Islè. go Isle is oorspronkelijk gebouwd voor de zee- bdenjacht. Het schip vaart nu naar wrakken in de Noordzee. Het oogt als de maritieme braderie voor aderwater. Op het dek staat duikapparatuur in soor tenen maten. Onder luifels ligt voor kapitalen: rub- fcrpakken, kleine en grote flessen, zwemvliezen, mi s-computers, klokjes, mutsen, metertjes en messen. 'Iieke Stoffels (50) spuugt net zo losjes in haar duik el als de vijftig mannelijke duikfans en wrijft de les schoon. Zo direct mag ze: duiken naar het frak van de Aboukir. Het is één van de drie Engelse tuisers die hier 22 september 1914 door de Duitse fJikboot U9 werden getorpedeerd en zonken. Dit fekje water is het zeemansgraf voor 1400 man. Van ^rest niets. ^stroblonde Mieke heeft leren duiken in de tien me- (frhoge toren in Enschede, op Go Planet. Het in- Plictiebrevet op zak. Waar anderen op hun nazaten ®°gen passen, duikt Mieke op haar vijftigste voor eerst naar een wrak in de Noordzee. „Ik krijg de ^den meer vrij; de kinderen zijn zo ongeveer de -euruit. Als je graag reist zoals ik. is een all- tyind-brevet de garantie voor een leuke vakantie." ^hoe. De ex-docente in vele vechtsporten en -cur- Slsleidster van managers huurt permanent een huis- 5lnKas, Turkije; volgens kenners de mooiste duiklo- at'e in de Middellandse Zee. Mieke begeleidt er "^kelende toeristen en verdient zo haar eigen va- Duikers bij een scheepswrak. kantie terug. „Ik spreek mijn talen goed, vier, dat gaat best." Met acht maatjes van duikvereniging No- BaToWa, afkorting van No Bar To Waste (geen druk in de zuurstoffles te verliezen), monsterde ze een avond eerder aan op de Fogo Isle, trots bezit van ne gen aandeelhouders/duikfans. Mieke heeft bijna drie keer zo vaak gedoken als het vei-eiste minimum - hon derd duiken. Vrolijk telt ze 95 euro neer voor avon tuur op volle zee. „Als je met de familie naar een pret park gaat ben je meer kwijt." Op driehonderd liter rode diesel per uur stoomt de schuit voor zonsopkomst vanuit IJmuiden naar de lo het wrak." Bij de heren drijft kennelijk de kaper bo ven. Mieke is verstrikt geraakt in nylon visdraad, dat be neden los en in bosjes dobbert. Krabben draaien zich erin vast, veel duikers zwaaien hun mes om zich uit het onbreekbare touw te bevrijden. „Ik had nog maar een minuut en kon net op tijd naar boven", zegt ze opmerkelijk kalm. Een duikster is dit voor jaar in een Zeeuws vissersnet verstrikt geraakt en ge stikt. Mieke weet het, de anderen ook. Risico's Er zijn meer risico's. De jacht op trofeeën gaat ver. Twee wrakduikers vinden een munitiekist vol cor- diet. staafjes springstof voor Britse torpedo's. Ze klikken een ballon aan de kist, vullen die met lucht en in vliegende vaart schiet het gevaarte omhoog. Hoofdschuddend hoort Mieke dat andere duikers op een haartje door dat 'projectiel' zijn getorpedeerd. Een ander komt boven met bloedende vingers. Hij klauwde iets te wild naar een vastzittende huls en be taalt met een vleeswond. „De gretigheid is te groot", stelt Mieke. Soms zijn ze een beetje te veel piraat. Lol en verademing regeren na twee duiken. De buit mag klein zijn, iedereen is veilig aan dek. Een beman ningslid haalt een stokje cordiet uit de gescoorde mu nitiekist. Hij houdt een aansteker bij de lange saté pen. Het staafje brandt subiet, ondanks negentig jaar zeesop. Geen windkracht negen, maar met de mond aangeblazen, krijgt het vlammetje uit. Het is zowat symbolisch voor de passie van wrakdui kers. Een etmaal varen en dobberen voor twee maal een half uurtje in steenkoude golven. Niemand die hun vuur uitkrijgt. Mieke en haar Deventer buddy's happen pakken koek weg, pal voor IJmuiden. Chillen geblazen. De kruiser Aboukir is 'genomen' - twee mooie duiken er bij in hun logboek. Ze kunnen nog even vooruit Er liggen nóg 30.000 wrakken op de bodem van deze zee. Bert Janssen ii mi hm i i-iMi i i n i i De Aboukir is één van de drie Engelse kruisers die 22 september 1914 door de Duitse duikboot U9 werden getorpedeerd. Het wrak ligt dertig mijl uit de kust bij Scheveningen. pisch-helder. stress loert. „Het is hier heel anders dan wat ik in Turkije doe. Dit is langer en intensie ver." Officieel is de docente afgekeurd, na een mislukte rugoperatie. Als beladen pakezel puft ze rond in de zon; totaal verpakt, met een volle fles en een wirwar aan spul. „Dat is het voordeel van deze boot: ze brengen je precies op de plek. Aan dek is het oppas sen met alle apparatuur, maar onderwater kun je gi gantisch veel Ze spuugt nog eens in haar duikbril, klaar voor 'beneden'. De crew heeft touwen en lijnen vanaf het schip uitgezet; wegwijzers in wrakland. Mieke plonst, haar buddy's Ben en Elco volgen, ge drieën flipperen ze af naar bijna dertig meter. Aan boord klokt de stopwatch hun duiktijd. Krap een half uur later komen ze boven. Mieke straalt. Ze heeft plenty krabben en anemonen gezien, in velerlei kleuren, vormen en formaten. „Ik kijk naar planten en dieren. Het is daar beneden één gro te rotstuin." Ze schetst sekse-verschillen in wrakdui ken. „Ik kijk niet naar dingen om mee te nemen, maar hang zo een minuut bij een mini-, mini-slakje. Kerels zoeken gelijk hulzen, munitie of stukken van foto EPA catie, dertig mijl uit de kust bij Scheveningen. Bij de briefing halen de gedreven vrijwilligers die de Fogo Isle in de vaart houden, de touwtjes strak aan. Erva ren Noordzeeduikers spreken, iedereen luistert. Mot to van de duikleiden elke deelnemer heeft te letten op het eigen lijf en dat van de buddy, het vaste maat je- Mieke 'proeft' de les, geïnteresseerd en rustig. Hoort dat de instructeurs gepassioneerde lieden zijn, mét' gevoel voor verantwoordelijk. Geen overbodige luxe; duiken in de Noordzee is niet zonder gevaar. De stro ming kan link zijn, het zicht is vaak verre van tro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 53