Provincie zet ganzenopvang door PZC Bouwers zijn tegen verkorten van WCT Vergrijzing dwingt Zeeuwen langer door te werken 13 Tientallen truckers op de bon in Antwerpse tunnel ILTO roept boeren op massaal bezwaar te maken Spelletjes roor Unicef Oostelijke tunnelbuis tijdelijk dicht Oplichter krijgt werkstraf Plaquette gevallenen Biervliet Ontvoering in Sluiskil voor film Joyride Parade over Westerschelde Vlissinger van bedreiging vrijgesproken IfriorRinus Antonisse zaterdag 24 juli 2004 joor Bart De Clerck In Wout Bareman KpERPEN - De verkeers maatregelen in de Kennedytun- jjl, schakel in de Antwerpse ging, leiden dagelijks tot tiental- ifn boetes voor hardleerse ttachtwagenchauffeurs. Ze ne- ■fren het verbod dat sinds 1 juli jeldt voor de passage van voer- tuigen breder dan twee meter. Via grote borden op tal van plaatsen langs de Ring wordt de weggebruikers gewezen op het verbod. Vrachtwagens, cara vans en brede personenwagens worden verondersteld om te rij den via de Liefkenshoektunnel. Maar vooral de vrachtwa genchauffeurs gaan in de fout. Al de hele maand worden dage lijks meer dan honderd vracht wagens aan de kant gezet en in colonne richting Liefkenshoek tunnel geleid. De chauffeurs krijgen een boete van vijftig eu ro, maar hun omrijschade is ve le malen groter. De renovatie van het wegdek in één van de tunnelbuizen van de tunnel verloopt overigens zo vlot, dat maandagochtend kan worden begonnen met de voorbe reidende werken voor de om schakeling van het verkeer. De wegversmallingen en andere maatregelen worden in de loop van de dag opgeheven. Tegen middernacht zal alle verkeer, dus ook het (brede) vrachtver keer, in beide richtingen van de tunnel opnieuw kunnen beschik ken over drie volwaardige rijstroken. Op de Ring zelf rijdt sinds het begin van de heraan- leg, bijna een maand geleden, een derde minder verkeer dan voor de aanvang van de werken. Het verkeer in en om Antwer pen verloopt daardoor onver wacht vlot en de stad blijkt goed bereikbaar. De werken aan de Ring zelf zitten goed op sche ma. Vanaf begin augustus be gint de aannemer met het aan brengen van het gewapend be ton. Ruim een maand later wordt het werk tot mei volgend jaar stilgelegd. MIDDELBURG - Het dagelijks jjrovinciebestuur zet de aanwij- gng van opvanggebieden voor {verwinterende ganzen onver kort door. Er komt geen verlen ing van de inspraaktermijn. De Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie Zeeland had daar {ringend om gevraagd. Voorzitter P. de Koeijer van de ZLTO Zeeland voorspelt dat de 'weren nu massaal gaan dwars- „Ze zijn zeer ontstemd jvèr de hele gang van zaken. Wij adviseren onze leden dan »k bezwaar aan te tekenen te- sn de aanwijzing. Het zou toch iel van de zotte zijn als de pro cure gewoon doorgaat wan neer 80 procent van de betrokke- mtegen is." Bet verzoek om verlenging van ie inspraak was ingegeven door let nog ontbreken van duidelijk- leid over de spelregels en ver- bedingen die voor de ganzenres- tmrants gaan gelden. Zo is on- termeer de vraag of er in de op- ebieden wel gewoon ge- mag worden op andere eersoorten, niet beantwoord. Gedeputeerde M. Kramer (Pv- iA. natuur en water) vindt ver engen van de inspraak weinig envoi. Hij verwacht niet dat tij- ienszo'n verlenging meer duide- ijkheid komt over de regels oor de ganzenopvang. Boven- iien zorgt het voor vertraging inde aanwijzingsprocedure, tamer wil uiterlijk 1 oktober «slist hebben over de begren- tingvan de opvanggebieden. Be- jn september staat een informa- iebijeenkomst op het program- MIDDELBURG - Leerlingen ran basisschool De Vosscn- burch in Middelburg hebben 1600 euro opgehaald voor Uni- «f. Het geld is bij elkaar ge tocht door een sponsorloop en sn spelletjesmiddag. ïoel Felius, de Goese winnaar tan het kindersongfestival, nam net geld gisteren namens Unicef a ontvangst. ten. deel van het bedrag is be- =?md voor de actie 'wereldklas- k' Die is erop gericht om kansarme kinderen toch naar xnool te laten gaan. Dit jaar jaat het geld naar een school in bundi. De leerlingen van de fcssenburch krijgen in de les in- SSrmatie over de actie. Be Vossenburch is een zoge- Samde 'wereldschool'. Daar- geeft de school aan dat ze ens bepaalde normen en *aarden wil werken. ma. Hij rekent erop dat het mi nisterie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit dan inmid dels uitsluitsel heeft gegeven over de regels. Uitstel met één jaar - ook een wens van de ZLTO - is volgens de gedeputeerde onmogelijk: de provincie is gebonden aan lande lijke afspraken. Kramer wil zich daaraan houden. Zeeland staat aan de bak voor netto 12.478 hectare aan pleisterplaatsen, waarvan ruim 7000 hectare land bouwgronden. Binnen de opvanggebieden kun nen ganzen foerageren en mo gen ze niet worden verstoord. Boeren met land in de pleister plaatsen ontvangen een vergoe ding voor het aanbieden van voedsel aan ganzen en krijgen schade aan gewassen vergoed. Buiten de opvanggebieden moe ten ganzen eerst worden ver jaagd. Lukt dat niet, dan geeft de provincie toestemming voor het afschieten van de vogels. Opgewonden ZLTO-voorman De Koeijer noemt het volstrekt onjuist om over de hoofden van de belang hebbende boeren een opvangre- geling in het leven te roepen, zonder dat de inhoud van de re geling bekend is (en dus even min de gevolgen voor de boe ren). „Onze leden hebben zich er erg over opgewonden." Volgens hem zijn de agrariërs 'doodsbenauwd' dat de regeling voor de opvanggebieden maar een eerste stap is. „We vrezen dat op kousenvoeten meer beper kingen volgen. Dat is meer ver toond", aldus De Koeijer. Ook als het ministerie er in slaagt helderheid te verschaffen over bijvoorbeeld .beheer en jacht, dan blijft het probleem van een fatsoenlijke schadever goeding overeind, stelt de ZL- TO-voorzitter. „Als je helemaal niet meer mag verjagen, lopen de gewassen zoveel schade op, dat je er het huidige taxatiesys teem niet meer voor kunt gebrui ken. Dat systeem herzien, kost tijd." TERNEUZEN - Een technische storing in de oostelijke buis van de Westerscheldetunnel, richting Zuid-Beve land, heeft gistermiddag tot verkeershinder in Zeeuws-Vlaanderen geleid. Waarschijnlijk als gevolg van blikseminslag bleken aan de Temeuzense zijde de slagbo men ter hoogte van het signaleringssyteem dat de hoogte van voertuigen meet, niet meer te werken. Ze konden van wege een storing ook niet met een noodvoorziening wor den bediend. Daarom besloot exploitant NV Westerschel detunnel de tunnelbuis af te sluiten. Alle verkeer moest hierdoor via de westelijke tunnelbuis. Het euvel was gis termiddag nog niet verholpen, maar nadat de storing aan de noodbediening 's middags was hersteld, werden beide tunnelbuizen vrijgegeven. Onder begeleiding van de tun nel wacht werd het verkeer enige tijd in groepen van vijf tig voertuigen door de oostelijke tunnelbuis geleid. Rond half zes deed dezelfde storing zich opnieuw voor en was er weer korte tijd sprake van oponthoud. Het verkeer in de westelijke tunnelbuis kon zijn weg zonder proble men vervolgen. MIDDELBURG - Een 35-jarige inwoner van Vlissingen is gisteren in Middelburg voor medeplichtigheid aan oplich ting veroordeeld tot vijfenzeventig uur werkstraf. De Vlis- singer had in opdracht van een aantal oplichters kopieën van een identiteitsbewijs, een valse salarisstrook en een vals arbeidscontract van een gefingeerd bedrijf gemaakt. Zodoende had hij ertoe bijgedragen dat een kennis eind augustus vorig jaar bij de Rabobank in Middelburg een krediet van 12.000 euro kon krijgen. Actrice Peggy Vrijens en acteur Tygo Gernandt krijgen uitleg van regisseur Frank Herrebout nabij het pontje van Sluiskil aan het kanaal Gent-Terneuzen. foto Camile Schelstraete door Raymond de Frel TERNEUZEN - Je kent het ge bied, hebt familie in de buurt die je tal van faciliteiten kan ver lenen en bovendien heeft een Zeeuws-Vlaams adviesbureau gezorgd voor de geldschieters van je film. Reden te over dus voor de uit Temeuzen afkomsti ge regisseur Frank Herrebout om vier dagen in zijn geboorte streek shots te maken voor zijn roadmovie Joyride. En dus bivakkeert de filmcrew dezer dagen in Zeeuws-Vlaande- ren. Het grootste gedeelte van de rolprent werd opgenomen in Frankrijk, maar tot en met zon dag wordt er op diverse locaties in Sas van Gent, Sluiskil en Ter- neuzen gedraaid. „Ik heb be wust voor een niet te 'Rand- stad-achtige' omgeving geko zen. Bovendien zijn we hier in de buurt van België. We draaien ook nog in Gent. Verder is het ook makkelijk dat we terecht kunnen in het bedrijf van mijn broer (Aricom Yachtservices in Terneuzen) voor de catering en andere facilitaire dingen. Heb ben we bijvoorbeeld een hoog werker nodig, dan is dat geen probleem", aldus Herrebout. De 46-jarige Herrebout richtte zich na zijn opleiding aan de filmacademie in eerste instantie vooral op documentaire-werk. maar later concentreerde hij zich op het schrijven van scena rio's. Joyride draait om drie jon ge meiden (Joy, Roos en Chan- tal) die een Cadillac stelen, waarmee zij naai* Nice rijden voor een talentenjacht voor mo dellen. Halverwege de reis blijkt dat Joy - gespeeld door Peggv Vrijens - voor een vierde passa gier heeft gezorgd: de twintigja rige Tim, vertolkt door Tygo Gernandt. Die ligt bewusteloos in de achterbak. Georgina Verbaan en Dorien Haan spelen de andere twee hoofdrollen. Nadat donderdag al scenes werden opgenomen in een oude villa in Sas van Gent, werd gisterochtend halt gehou den bij het aanmeerpunt van het pontje bij Sluiskil. Daar werd de zogenoemde liftscene opgenomen, waarin Joy haar slag slaat door Tim te ontvoe ren. Een nabijgelegen parkeer plaats fungeerde als alternatie ve make up-ruimte, de rode Ca dillac werd ter plekke nog even opgepoetst en Tygo Gernandt hing de lolbroek uit door scenes als fake-verslaggever van com mentaar te voorzien. „Ik ben nu 25 jaar weg uit Ter- neuzen, maar via vrienden en be kenden die ik nog ken uit cafés als Porgy Bess en Snugly, heb ben we hier een aantal locaties kunnen regelen", vertelt Herre bout. De Zeeuwse inbreng in Joyride blijft niet beperkt tot de locaties en regisseur. Zo zorgde kunste naar Edwin van Lunteren uit feor Rinus Antonisse MIDDELBURG - De provincie toet de Westerschelde Contai- Kr Terminal niet inkorten, toar vasthouden aan de oor- ?ronkelijke kadelengte van 1650 meter. Elders in de Wester- toelde moeten mogelijkheden torden geschapen voor jonge Zinvorming. fat vindt de beoogde bouwer fa de WCT, het consortium •faterschelde Container Ter- faal (bestaande uit Volker- 'ösels en BosKalis). Leen van iMjke, ambassadeur (de om- wrijving 'lobbyist' vindt hij na een belediging) van Vol- ^"Wessels, is blij dat het da- pijb provinciebestuur een -ouwe poging met de WCT wil v'8§en, maar hij is sceptisch '■'fa het plan met een verkorte iade. 'fat is onnodig, ongewenst en faicovolstelt oud-Kamerlid fa Dijke. Het risico zit met na- toin de uitleg van de Europese atuurregels. Bij een verkorte ^e kunnen weliswaar de jon- Nuintjes bij de Kaloot blijven :SraP één hectare), maar het is 'oor de vraag of ze in de scha duw van de containerkade tot hun recht kunnen komen of re delijke levenskansen hebben. Die twijfel valt negatief uit voor een verkorte WCT. Van Dijke meent dat het ministe rie van LNV moet aangeven hoe de Europese regels bij het WCT-project moeten worden uitgelegd. De deskundigen van het consortium verwachten dat het opofferen van de Kaloot met jonge duintjes aanvaardbaar is, als dat royaal wordt gecompen seerd met kansen voor jonge duinvorming op een andere plek in de Westerschelde. Realistisch „De stuifduinen bij de Kaloot zijn ontstaan op een in de jaren zestig door de mens opgespoten gebied. Dat kunstje kun je op nieuw doen", betoogt Van Dij ke. „Het is realistisch en haal baar en past in de Europese re- gels." Het inkorten van de kade acht hij in meerdere opzichten niet verstandig. De rentabiliteit van de terminal komt op de tocht te staan en het gevaar van een juri dische afwijzing blijft bestaan. Van Dijke noemt het een ty pisch Nederlandse oplossing: van alles een beetje en uiteinde lijk net niks. Hij begrijpt niet waarom de mi lieubeweging zo tegen een WCT aanhikt. „Ze maken een crucia le vergissing over de betekenis van de WCT voor de Wester schelde. Kennelijk heeft de mi lieubeweging zich neergelegd bij een voortgaande verdieping. Dat is een wens van Antwerpen, gebaseerd op een verdrag uit de zeilvaartijd in de 19e eeuw." Van Dijke beklemtoont dat er geen inzicht is in de gevolgen van de recent uitgevoerde ver dieping. In het spoor van des kundigen gelooft hij dat verder verdiepen grotere veiligheidsrisi co's oplevert en 'majeure ingre pen' noodzakelijk maakt (ont- poldering). „Door de WCT kun je de noodzaak van verdere ver dieping verminderen. De diep stekende schepen in het Sloe ontvangen en Antwerpen tege moet komen met onder meer een goede aansluiting op de Betuwe lijn. Hier is niet slechts relevant wat Antwerpen wil, maar voor al ook wat maatschappelijk ver antwoord is." De ambassadeur van VolkerWes- sels betreurt het dat de aan dacht vooral gericht is op ver- De jonge duintjes op de Kaloot kunnen ook elders in de Westerschelde tot ontwikkeling worden ge bracht. foto Willem Mieras lies van het Kalootstrand, waar van de natuurwaarden - op de duinvorming na - gering zijn. Hij geeft aan dat er ook veel mi lieuwinst is te behalen. Voor beeld: het vervoeren van meer dan veertig procent van de con tainers via de binnenvaart. „Dat is een sublieme kans." Betaalbaar VolkerWessels is betrokken bij onderzoek naar mogelijkheden om de overlast van het spoor in de woonkernen, met name Goes, te verminderen. Van Dijke on derstreept dat ook zonder WCT maatregelen nodig zijn. „Meters hoge schermen door Goes is geen maatschappelijk acceptabe le oplossing. Het verleggen van het spoor is niet realistisch. Je moet een techniek kiezen die de hinder drastisch vermindert én betaalbaar is. Een oplossing en het verevenen van kosten wor den gemakkelijker met dan zon der WCT." Van Dijke pleit ervoor dat pro vincie, Zeeland Seaports. Hes- se-Noord Natie en het consor tium WCT de koppen bij elkaar BIERVLIET - Kunstenaar Ernest Joachim maakt een pla quette ter nagedachtenis van de Biervlietse gevallenen in de Tweede Wereldoorlog. De namen van 42 dorpelingen die in de jaren '40 en '44 omkwamen, moeten op de ge denkplaat komen te staan. De plaquette komt op de muur van de bibliotheek en wordt in oktober onthuld tijdens dé viering van zestig jaar bevrijding. De gemeente Temeu zen heeft al toegezegd 3700 euro bij te dragen aan de ze ven mille kostende plaat. Het bedrijfsleven van Biervliet tastte ook al in de buidel en de aanbevelende werkgroep hoopt de rest van de dorpsbevolking te ontvangen. ANTWERPEN - Zeilfeest Tallships Antwerp 2004 krijgt vandaag aan het einde van de middag en het begin van de avond een vervolg op de Westerschelde. De ongeveer tach tig zeilschepen die Antwerpen de afgelopen week bezoch ten, komen door Zeeland. De Noorse driemastbark Stats- raad Lehmkuhl begint om drie uur de zeilparade op de Schelde bij Antwerpen. De Nederlandse driemaster Tha- lassa uit 1980 sluit de rij tegen zes uur 's avonds. De Stats- raad Lehmkuhl wordt als eerste rond vijf uur bij Hans- weert verwacht, om zes uur voor Terneuzen en tegen ze ven uur bij Vlissingen. Vanaf de Akkaertbank voor de Vlaamse kust begint maandagochtend vroeg de eerste etappe van de Tall Ships' Race naar het Deense Aalborg. Tallships Antwerp 2004 heeft ondanks de wegwerken rond Antwerpen tegen de één miljoen bezoekers getrok ken, volgens de organisatie. Sas van Gent voor het gothic-achtige interieur van Joy's kamer en ook de figuran ten in de 'Zeeuwse scenes' ko men uit de regio. „De producent heeft wat mensen van toneelver eniging De Zeeuwse Komedie benaderd voor figurantenrol len", vertelt Izaak Wondergem uit Vlissingen. Hij mocht giste ren doen alsof hij Joy wilde op pikken. Temeuzenaar Peter de Feijter kreeg een heel andere rol toebedeeld. „Ik verricht wat hand- en spandiensten. Ik ken Frank al 35 jaar en heb voor de film een aantal locaties in Zeeuws-Vlaanderen uitge zocht", vertelt hij. De film draait begin 2005 in de bioscopen. steken en zo snel mogelijk een nieuwe streekplanwijziging (op basis van een kade van 2650 me ter) maken. „De regie en toet sing blijven bij de provincie, de totstandkoming is een gezamen lijke verantwoordelijkheid." Hij merkt op dat VolkerWessels met zo'n aanpak elders in het land succesvolle projecten tot stand brengt. „Het is natuurlijk welbegrepen eigenbelang, maar we willen ook maatschappelijk betrokken ondernemen en het publieke belang nadrukkelijk in het oog houden." door Jean-Lou de Gucht TERNEUZEN - Zeeuwen zullen in de toekomst langer moeten doorwerken. Dat is de kern van de campagne De grijsgroene mo tor: Zeeland is nog lang niet uit gewerkt, die in september gaat lopen. De campagne is opgezet door het Regionaal Platform Arbeids marktbeleid Zeeland (RPA). Het RPA waarschuwt dat Zeeland sterker dan elders wordt gecon fronteerd met vergrijzing en ont groening. Account-manager Louise Be- duwé van het RPA: „Zeeland moet vandaag maatregelen ne men om de tekorten op de ar beidsmarkt in de toekomst te voorkomen. Dus hebben bedrij ven, overheden en vakorganisa ties wat uit te leggen." Door de vergrijzing gaan steeds meer mensen met pensioen en verlaten de bedrijven. Deze ne gatieve ontwikkeling wordt ver sterkt doordat zich minder jon geren op de arbeidsmarkt mel den om de vrijkomende plaatsen in te nemen. Verschil Uit het onderzoek Eenheid in verscheidenheid blijkt dat de vergrijzing zich in Zeeland rela tief sterker voordoet dan in de rest van Nederland. Beduwé: „In 2010 is 18 procent van de Zeeuwse bevolking 65 jaar of ouder. Het landelijke percenta ge blijft in dat jaar steken op bijna 15 procent. Dat is een aan zienlijk verschil." De grootste problemen zullen zich volgens Beduwé voordoen in de industrie. „Daar begint over enkele jaren de grote uit tocht. Voor dertig tot veertig procent van het personeel breekt het moment aan te stop pen met werken." Maar ook de zorgsector kan de ogen niet slui ten. „Daar zijn de komende ja ren zo'n vijfhonderd mensen extra nodig. Daar doet het pro bleem zich in nog grotere mate voor. Mensen worden ouder en hebben meer zorg nodig. Het is de vraag of we voldoende gekwa lificeerd personeel kunnen vin den." Beduwé geeft toe dat iemand die nu werkloos is weinig heeft aan de campagne. „Begrijpelijk Die man of vrouw wil nu werk hebben. Dat werkgevers over zes jaar mogelijk in de rij staan om hem of haar aan te nemen valt bijna niet uit te leggen." De campagne wil niet alleen het probleem inzichtelijk maken, maar ook oplossingen aanrei ken. Beduwé: „Het gaat er om oudere werknemers langer bin nen een bedrijf te houden. Om het werk voor hen zo aantrekke lijk mogelijk te houden. En ook om jongeren te bereiken, niet al leen uit Zeeland, maar ook uit de rest van Nederland. Hoewel dat niet zal meevallen om mbo' ers naar Zeeland te halen. Dat zijn de jongeren die we nodig hebben. Daarnaast willen we ook de herintreders bereiken. Om een leven lang leren moge lijk te maken. Ook voor de oude ren. Het mag niet zo zijn dat oudere werknemers geen oplei ding meer kunnen volgen omdat ze als te oud beoordeeld wor den." Zeeland is met de campagne koploper in Nederland. Be duwé: „Het is ieders zorg dat de Zeeuws motor niet hapert. Mis schien dat werken tot 65 dan, net als vroeger, weer heel nor maal wordt." MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter I. Wol- tring heeft gisteren een 24-jari- ge inwoner van Vlissingen vrij gesproken van een bedreiging. De man werd verweten 11 okto ber vorig jaar in Vlissingen de stiefvader van zijn vriendin met de dood te hebben bedreigd. Zo zou hij 'ik schiet je dood, ik maak je dood' hebben geroepen. Aan de bedreiging was een vechtpartij tussen de twee voor afgegaan. Het (vermeende) slachtoffer was ook niet van onbesproken ge drag. Dezelfde dag had hij zijn stiefdochter mishandeld. Daar voor heeft hij inmiddels een boe te gehad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 51