Provincie zet ganzenopvang door
PZC
Bouwers zijn tegen
verkorten van WCT
Vergrijzing dwingt
Zeeuwen langer
door te werken
13
Tientallen truckers op de bon in Antwerpse tunnel
ILTO roept boeren op massaal bezwaar te maken
Spelletjes
roor Unicef
Oostelijke tunnelbuis tijdelijk dicht
Oplichter krijgt werkstraf
Plaquette gevallenen Biervliet
Ontvoering in Sluiskil voor film Joyride
Parade over Westerschelde
Vlissinger van
bedreiging
vrijgesproken
IfriorRinus Antonisse
zaterdag 24 juli 2004
joor Bart De Clerck
In Wout Bareman
KpERPEN - De verkeers
maatregelen in de Kennedytun-
jjl, schakel in de Antwerpse
ging, leiden dagelijks tot tiental-
ifn boetes voor hardleerse
ttachtwagenchauffeurs. Ze ne-
■fren het verbod dat sinds 1 juli
jeldt voor de passage van voer-
tuigen
breder dan twee meter.
Via grote borden op tal van
plaatsen langs de Ring wordt de
weggebruikers gewezen op het
verbod. Vrachtwagens, cara
vans en brede personenwagens
worden verondersteld om te rij
den via de Liefkenshoektunnel.
Maar vooral de vrachtwa
genchauffeurs gaan in de fout.
Al de hele maand worden dage
lijks meer dan honderd vracht
wagens aan de kant gezet en in
colonne richting Liefkenshoek
tunnel geleid. De chauffeurs
krijgen een boete van vijftig eu
ro, maar hun omrijschade is ve
le malen groter.
De renovatie van het wegdek in
één van de tunnelbuizen van de
tunnel verloopt overigens zo
vlot, dat maandagochtend kan
worden begonnen met de voorbe
reidende werken voor de om
schakeling van het verkeer. De
wegversmallingen en andere
maatregelen worden in de loop
van de dag opgeheven. Tegen
middernacht zal alle verkeer,
dus ook het (brede) vrachtver
keer, in beide richtingen van de
tunnel opnieuw kunnen beschik
ken over drie volwaardige
rijstroken. Op de Ring zelf rijdt
sinds het begin van de heraan-
leg, bijna een maand geleden,
een derde minder verkeer dan
voor de aanvang van de werken.
Het verkeer in en om Antwer
pen verloopt daardoor onver
wacht vlot en de stad blijkt
goed bereikbaar. De werken aan
de Ring zelf zitten goed op sche
ma. Vanaf begin augustus be
gint de aannemer met het aan
brengen van het gewapend be
ton. Ruim een maand later
wordt het werk tot mei volgend
jaar stilgelegd.
MIDDELBURG - Het dagelijks
jjrovinciebestuur zet de aanwij-
gng van opvanggebieden voor
{verwinterende ganzen onver
kort door. Er komt geen verlen
ing van de inspraaktermijn. De
Zuidelijke Land- en Tuinbouw
Organisatie Zeeland had daar
{ringend om gevraagd.
Voorzitter P. de Koeijer van de
ZLTO Zeeland voorspelt dat de
'weren nu massaal gaan dwars-
„Ze zijn zeer ontstemd
jvèr de hele gang van zaken.
Wij adviseren onze leden dan
»k bezwaar aan te tekenen te-
sn de aanwijzing. Het zou toch
iel van de zotte zijn als de pro
cure gewoon doorgaat wan
neer 80 procent van de betrokke-
mtegen is."
Bet verzoek om verlenging van
ie inspraak was ingegeven door
let nog ontbreken van duidelijk-
leid over de spelregels en ver-
bedingen die voor de ganzenres-
tmrants gaan gelden. Zo is on-
termeer de vraag of er in de op-
ebieden wel gewoon ge-
mag worden op andere
eersoorten, niet beantwoord.
Gedeputeerde M. Kramer (Pv-
iA. natuur en water) vindt ver
engen van de inspraak weinig
envoi. Hij verwacht niet dat tij-
ienszo'n verlenging meer duide-
ijkheid komt over de regels
oor de ganzenopvang. Boven-
iien zorgt het voor vertraging
inde aanwijzingsprocedure,
tamer wil uiterlijk 1 oktober
«slist hebben over de begren-
tingvan de opvanggebieden. Be-
jn september staat een informa-
iebijeenkomst op het program-
MIDDELBURG - Leerlingen
ran basisschool De Vosscn-
burch in Middelburg hebben
1600 euro opgehaald voor Uni-
«f. Het geld is bij elkaar ge
tocht door een sponsorloop en
sn spelletjesmiddag.
ïoel Felius, de Goese winnaar
tan het kindersongfestival, nam
net geld gisteren namens Unicef
a ontvangst.
ten. deel van het bedrag is be-
=?md voor de actie 'wereldklas-
k' Die is erop gericht om
kansarme kinderen toch naar
xnool te laten gaan. Dit jaar
jaat het geld naar een school in
bundi. De leerlingen van de
fcssenburch krijgen in de les in-
SSrmatie over de actie.
Be Vossenburch is een zoge-
Samde 'wereldschool'. Daar-
geeft de school aan dat ze
ens bepaalde normen en
*aarden wil werken.
ma. Hij rekent erop dat het mi
nisterie van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit dan inmid
dels uitsluitsel heeft gegeven
over de regels.
Uitstel met één jaar - ook een
wens van de ZLTO - is volgens
de gedeputeerde onmogelijk: de
provincie is gebonden aan lande
lijke afspraken. Kramer wil zich
daaraan houden. Zeeland staat
aan de bak voor netto 12.478
hectare aan pleisterplaatsen,
waarvan ruim 7000 hectare land
bouwgronden.
Binnen de opvanggebieden kun
nen ganzen foerageren en mo
gen ze niet worden verstoord.
Boeren met land in de pleister
plaatsen ontvangen een vergoe
ding voor het aanbieden van
voedsel aan ganzen en krijgen
schade aan gewassen vergoed.
Buiten de opvanggebieden moe
ten ganzen eerst worden ver
jaagd. Lukt dat niet, dan geeft
de provincie toestemming voor
het afschieten van de vogels.
Opgewonden
ZLTO-voorman De Koeijer
noemt het volstrekt onjuist om
over de hoofden van de belang
hebbende boeren een opvangre-
geling in het leven te roepen,
zonder dat de inhoud van de re
geling bekend is (en dus even
min de gevolgen voor de boe
ren). „Onze leden hebben zich
er erg over opgewonden."
Volgens hem zijn de agrariërs
'doodsbenauwd' dat de regeling
voor de opvanggebieden maar
een eerste stap is. „We vrezen
dat op kousenvoeten meer beper
kingen volgen. Dat is meer ver
toond", aldus De Koeijer.
Ook als het ministerie er in
slaagt helderheid te verschaffen
over bijvoorbeeld .beheer en
jacht, dan blijft het probleem
van een fatsoenlijke schadever
goeding overeind, stelt de ZL-
TO-voorzitter. „Als je helemaal
niet meer mag verjagen, lopen
de gewassen zoveel schade op,
dat je er het huidige taxatiesys
teem niet meer voor kunt gebrui
ken. Dat systeem herzien, kost
tijd."
TERNEUZEN - Een technische storing in de oostelijke
buis van de Westerscheldetunnel, richting Zuid-Beve
land, heeft gistermiddag tot verkeershinder in
Zeeuws-Vlaanderen geleid. Waarschijnlijk als gevolg van
blikseminslag bleken aan de Temeuzense zijde de slagbo
men ter hoogte van het signaleringssyteem dat de hoogte
van voertuigen meet, niet meer te werken. Ze konden van
wege een storing ook niet met een noodvoorziening wor
den bediend. Daarom besloot exploitant NV Westerschel
detunnel de tunnelbuis af te sluiten. Alle verkeer moest
hierdoor via de westelijke tunnelbuis. Het euvel was gis
termiddag nog niet verholpen, maar nadat de storing aan
de noodbediening 's middags was hersteld, werden beide
tunnelbuizen vrijgegeven. Onder begeleiding van de tun
nel wacht werd het verkeer enige tijd in groepen van vijf
tig voertuigen door de oostelijke tunnelbuis geleid.
Rond half zes deed dezelfde storing zich opnieuw voor en
was er weer korte tijd sprake van oponthoud. Het verkeer
in de westelijke tunnelbuis kon zijn weg zonder proble
men vervolgen.
MIDDELBURG - Een 35-jarige inwoner van Vlissingen is
gisteren in Middelburg voor medeplichtigheid aan oplich
ting veroordeeld tot vijfenzeventig uur werkstraf. De Vlis-
singer had in opdracht van een aantal oplichters kopieën
van een identiteitsbewijs, een valse salarisstrook en een
vals arbeidscontract van een gefingeerd bedrijf gemaakt.
Zodoende had hij ertoe bijgedragen dat een kennis eind
augustus vorig jaar bij de Rabobank in Middelburg een
krediet van 12.000 euro kon krijgen.
Actrice Peggy Vrijens en acteur Tygo Gernandt krijgen uitleg van regisseur Frank Herrebout nabij het pontje van Sluiskil aan het kanaal Gent-Terneuzen.
foto Camile Schelstraete
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Je kent het ge
bied, hebt familie in de buurt
die je tal van faciliteiten kan ver
lenen en bovendien heeft een
Zeeuws-Vlaams adviesbureau
gezorgd voor de geldschieters
van je film. Reden te over dus
voor de uit Temeuzen afkomsti
ge regisseur Frank Herrebout
om vier dagen in zijn geboorte
streek shots te maken voor zijn
roadmovie Joyride.
En dus bivakkeert de filmcrew
dezer dagen in Zeeuws-Vlaande-
ren. Het grootste gedeelte van
de rolprent werd opgenomen in
Frankrijk, maar tot en met zon
dag wordt er op diverse locaties
in Sas van Gent, Sluiskil en Ter-
neuzen gedraaid. „Ik heb be
wust voor een niet te 'Rand-
stad-achtige' omgeving geko
zen. Bovendien zijn we hier in
de buurt van België. We draaien
ook nog in Gent. Verder is het
ook makkelijk dat we terecht
kunnen in het bedrijf van mijn
broer (Aricom Yachtservices in
Terneuzen) voor de catering en
andere facilitaire dingen. Heb
ben we bijvoorbeeld een hoog
werker nodig, dan is dat geen
probleem", aldus Herrebout.
De 46-jarige Herrebout richtte
zich na zijn opleiding aan de
filmacademie in eerste instantie
vooral op documentaire-werk.
maar later concentreerde hij
zich op het schrijven van scena
rio's. Joyride draait om drie jon
ge meiden (Joy, Roos en Chan-
tal) die een Cadillac stelen,
waarmee zij naai* Nice rijden
voor een talentenjacht voor mo
dellen. Halverwege de reis blijkt
dat Joy - gespeeld door Peggv
Vrijens - voor een vierde passa
gier heeft gezorgd: de twintigja
rige Tim, vertolkt door Tygo
Gernandt. Die ligt bewusteloos
in de achterbak.
Georgina Verbaan en Dorien
Haan spelen de andere twee
hoofdrollen. Nadat donderdag
al scenes werden opgenomen in
een oude villa in Sas van Gent,
werd gisterochtend halt gehou
den bij het aanmeerpunt van
het pontje bij Sluiskil. Daar
werd de zogenoemde liftscene
opgenomen, waarin Joy haar
slag slaat door Tim te ontvoe
ren. Een nabijgelegen parkeer
plaats fungeerde als alternatie
ve make up-ruimte, de rode Ca
dillac werd ter plekke nog even
opgepoetst en Tygo Gernandt
hing de lolbroek uit door scenes
als fake-verslaggever van com
mentaar te voorzien.
„Ik ben nu 25 jaar weg uit Ter-
neuzen, maar via vrienden en be
kenden die ik nog ken uit cafés
als Porgy Bess en Snugly, heb
ben we hier een aantal locaties
kunnen regelen", vertelt Herre
bout.
De Zeeuwse inbreng in Joyride
blijft niet beperkt tot de locaties
en regisseur. Zo zorgde kunste
naar Edwin van Lunteren uit
feor Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De provincie
toet de Westerschelde Contai-
Kr Terminal niet inkorten,
toar vasthouden aan de oor-
?ronkelijke kadelengte van
1650 meter. Elders in de Wester-
toelde moeten mogelijkheden
torden geschapen voor jonge
Zinvorming.
fat vindt de beoogde bouwer
fa de WCT, het consortium
•faterschelde Container Ter-
faal (bestaande uit Volker-
'ösels en BosKalis). Leen van
iMjke, ambassadeur (de om-
wrijving 'lobbyist' vindt hij
na een belediging) van Vol-
^"Wessels, is blij dat het da-
pijb provinciebestuur een
-ouwe poging met de WCT wil
v'8§en, maar hij is sceptisch
'■'fa het plan met een verkorte
iade.
'fat is onnodig, ongewenst en
faicovolstelt oud-Kamerlid
fa Dijke. Het risico zit met na-
toin de uitleg van de Europese
atuurregels. Bij een verkorte
^e kunnen weliswaar de jon-
Nuintjes bij de Kaloot blijven
:SraP één hectare), maar het is
'oor de vraag of ze in de scha
duw van de containerkade tot
hun recht kunnen komen of re
delijke levenskansen hebben.
Die twijfel valt negatief uit voor
een verkorte WCT.
Van Dijke meent dat het ministe
rie van LNV moet aangeven hoe
de Europese regels bij het
WCT-project moeten worden
uitgelegd. De deskundigen van
het consortium verwachten dat
het opofferen van de Kaloot met
jonge duintjes aanvaardbaar is,
als dat royaal wordt gecompen
seerd met kansen voor jonge
duinvorming op een andere plek
in de Westerschelde.
Realistisch
„De stuifduinen bij de Kaloot
zijn ontstaan op een in de jaren
zestig door de mens opgespoten
gebied. Dat kunstje kun je op
nieuw doen", betoogt Van Dij
ke. „Het is realistisch en haal
baar en past in de Europese re-
gels."
Het inkorten van de kade acht
hij in meerdere opzichten niet
verstandig. De rentabiliteit van
de terminal komt op de tocht te
staan en het gevaar van een juri
dische afwijzing blijft bestaan.
Van Dijke noemt het een ty
pisch Nederlandse oplossing:
van alles een beetje en uiteinde
lijk net niks.
Hij begrijpt niet waarom de mi
lieubeweging zo tegen een WCT
aanhikt. „Ze maken een crucia
le vergissing over de betekenis
van de WCT voor de Wester
schelde. Kennelijk heeft de mi
lieubeweging zich neergelegd
bij een voortgaande verdieping.
Dat is een wens van Antwerpen,
gebaseerd op een verdrag uit de
zeilvaartijd in de 19e eeuw."
Van Dijke beklemtoont dat er
geen inzicht is in de gevolgen
van de recent uitgevoerde ver
dieping. In het spoor van des
kundigen gelooft hij dat verder
verdiepen grotere veiligheidsrisi
co's oplevert en 'majeure ingre
pen' noodzakelijk maakt (ont-
poldering). „Door de WCT kun
je de noodzaak van verdere ver
dieping verminderen. De diep
stekende schepen in het Sloe
ontvangen en Antwerpen tege
moet komen met onder meer een
goede aansluiting op de Betuwe
lijn. Hier is niet slechts relevant
wat Antwerpen wil, maar voor
al ook wat maatschappelijk ver
antwoord is."
De ambassadeur van VolkerWes-
sels betreurt het dat de aan
dacht vooral gericht is op ver-
De jonge duintjes op de Kaloot kunnen ook elders in de Westerschelde tot ontwikkeling worden ge
bracht. foto Willem Mieras
lies van het Kalootstrand, waar
van de natuurwaarden - op de
duinvorming na - gering zijn.
Hij geeft aan dat er ook veel mi
lieuwinst is te behalen. Voor
beeld: het vervoeren van meer
dan veertig procent van de con
tainers via de binnenvaart. „Dat
is een sublieme kans."
Betaalbaar
VolkerWessels is betrokken bij
onderzoek naar mogelijkheden
om de overlast van het spoor in
de woonkernen, met name Goes,
te verminderen. Van Dijke on
derstreept dat ook zonder WCT
maatregelen nodig zijn. „Meters
hoge schermen door Goes is
geen maatschappelijk acceptabe
le oplossing. Het verleggen van
het spoor is niet realistisch. Je
moet een techniek kiezen die de
hinder drastisch vermindert én
betaalbaar is. Een oplossing en
het verevenen van kosten wor
den gemakkelijker met dan zon
der WCT."
Van Dijke pleit ervoor dat pro
vincie, Zeeland Seaports. Hes-
se-Noord Natie en het consor
tium WCT de koppen bij elkaar
BIERVLIET - Kunstenaar Ernest Joachim maakt een pla
quette ter nagedachtenis van de Biervlietse gevallenen in
de Tweede Wereldoorlog. De namen van 42 dorpelingen
die in de jaren '40 en '44 omkwamen, moeten op de ge
denkplaat komen te staan. De plaquette komt op de muur
van de bibliotheek en wordt in oktober onthuld tijdens dé
viering van zestig jaar bevrijding. De gemeente Temeu
zen heeft al toegezegd 3700 euro bij te dragen aan de ze
ven mille kostende plaat. Het bedrijfsleven van Biervliet
tastte ook al in de buidel en de aanbevelende werkgroep
hoopt de rest van de dorpsbevolking te ontvangen.
ANTWERPEN - Zeilfeest Tallships Antwerp 2004 krijgt
vandaag aan het einde van de middag en het begin van de
avond een vervolg op de Westerschelde. De ongeveer tach
tig zeilschepen die Antwerpen de afgelopen week bezoch
ten, komen door Zeeland. De Noorse driemastbark Stats-
raad Lehmkuhl begint om drie uur de zeilparade op de
Schelde bij Antwerpen. De Nederlandse driemaster Tha-
lassa uit 1980 sluit de rij tegen zes uur 's avonds. De Stats-
raad Lehmkuhl wordt als eerste rond vijf uur bij Hans-
weert verwacht, om zes uur voor Terneuzen en tegen ze
ven uur bij Vlissingen. Vanaf de Akkaertbank voor de
Vlaamse kust begint maandagochtend vroeg de eerste
etappe van de Tall Ships' Race naar het Deense Aalborg.
Tallships Antwerp 2004 heeft ondanks de wegwerken
rond Antwerpen tegen de één miljoen bezoekers getrok
ken, volgens de organisatie.
Sas van Gent voor het
gothic-achtige interieur van
Joy's kamer en ook de figuran
ten in de 'Zeeuwse scenes' ko
men uit de regio. „De producent
heeft wat mensen van toneelver
eniging De Zeeuwse Komedie
benaderd voor figurantenrol
len", vertelt Izaak Wondergem
uit Vlissingen. Hij mocht giste
ren doen alsof hij Joy wilde op
pikken. Temeuzenaar Peter de
Feijter kreeg een heel andere rol
toebedeeld. „Ik verricht wat
hand- en spandiensten. Ik ken
Frank al 35 jaar en heb voor de
film een aantal locaties in
Zeeuws-Vlaanderen uitge
zocht", vertelt hij.
De film draait begin 2005 in de
bioscopen.
steken en zo snel mogelijk een
nieuwe streekplanwijziging (op
basis van een kade van 2650 me
ter) maken. „De regie en toet
sing blijven bij de provincie, de
totstandkoming is een gezamen
lijke verantwoordelijkheid."
Hij merkt op dat VolkerWessels
met zo'n aanpak elders in het
land succesvolle projecten tot
stand brengt. „Het is natuurlijk
welbegrepen eigenbelang, maar
we willen ook maatschappelijk
betrokken ondernemen en het
publieke belang nadrukkelijk in
het oog houden."
door Jean-Lou de Gucht
TERNEUZEN - Zeeuwen zullen
in de toekomst langer moeten
doorwerken. Dat is de kern van
de campagne De grijsgroene mo
tor: Zeeland is nog lang niet uit
gewerkt, die in september gaat
lopen.
De campagne is opgezet door
het Regionaal Platform Arbeids
marktbeleid Zeeland (RPA). Het
RPA waarschuwt dat Zeeland
sterker dan elders wordt gecon
fronteerd met vergrijzing en ont
groening.
Account-manager Louise Be-
duwé van het RPA: „Zeeland
moet vandaag maatregelen ne
men om de tekorten op de ar
beidsmarkt in de toekomst te
voorkomen. Dus hebben bedrij
ven, overheden en vakorganisa
ties wat uit te leggen."
Door de vergrijzing gaan steeds
meer mensen met pensioen en
verlaten de bedrijven. Deze ne
gatieve ontwikkeling wordt ver
sterkt doordat zich minder jon
geren op de arbeidsmarkt mel
den om de vrijkomende plaatsen
in te nemen.
Verschil
Uit het onderzoek Eenheid in
verscheidenheid blijkt dat de
vergrijzing zich in Zeeland rela
tief sterker voordoet dan in de
rest van Nederland. Beduwé:
„In 2010 is 18 procent van de
Zeeuwse bevolking 65 jaar of
ouder. Het landelijke percenta
ge blijft in dat jaar steken op
bijna 15 procent. Dat is een aan
zienlijk verschil."
De grootste problemen zullen
zich volgens Beduwé voordoen
in de industrie. „Daar begint
over enkele jaren de grote uit
tocht. Voor dertig tot veertig
procent van het personeel
breekt het moment aan te stop
pen met werken." Maar ook de
zorgsector kan de ogen niet slui
ten. „Daar zijn de komende ja
ren zo'n vijfhonderd mensen
extra nodig. Daar doet het pro
bleem zich in nog grotere mate
voor. Mensen worden ouder en
hebben meer zorg nodig. Het is
de vraag of we voldoende gekwa
lificeerd personeel kunnen vin
den."
Beduwé geeft toe dat iemand
die nu werkloos is weinig heeft
aan de campagne. „Begrijpelijk
Die man of vrouw wil nu werk
hebben. Dat werkgevers over
zes jaar mogelijk in de rij staan
om hem of haar aan te nemen
valt bijna niet uit te leggen."
De campagne wil niet alleen het
probleem inzichtelijk maken,
maar ook oplossingen aanrei
ken. Beduwé: „Het gaat er om
oudere werknemers langer bin
nen een bedrijf te houden. Om
het werk voor hen zo aantrekke
lijk mogelijk te houden. En ook
om jongeren te bereiken, niet al
leen uit Zeeland, maar ook uit
de rest van Nederland. Hoewel
dat niet zal meevallen om mbo'
ers naar Zeeland te halen. Dat
zijn de jongeren die we nodig
hebben. Daarnaast willen we
ook de herintreders bereiken.
Om een leven lang leren moge
lijk te maken. Ook voor de oude
ren. Het mag niet zo zijn dat
oudere werknemers geen oplei
ding meer kunnen volgen omdat
ze als te oud beoordeeld wor
den."
Zeeland is met de campagne
koploper in Nederland. Be
duwé: „Het is ieders zorg dat de
Zeeuws motor niet hapert. Mis
schien dat werken tot 65 dan,
net als vroeger, weer heel nor
maal wordt."
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter I. Wol-
tring heeft gisteren een 24-jari-
ge inwoner van Vlissingen vrij
gesproken van een bedreiging.
De man werd verweten 11 okto
ber vorig jaar in Vlissingen de
stiefvader van zijn vriendin met
de dood te hebben bedreigd. Zo
zou hij 'ik schiet je dood, ik
maak je dood' hebben geroepen.
Aan de bedreiging was een
vechtpartij tussen de twee voor
afgegaan.
Het (vermeende) slachtoffer was
ook niet van onbesproken ge
drag. Dezelfde dag had hij zijn
stiefdochter mishandeld. Daar
voor heeft hij inmiddels een boe
te gehad.