PZC IJskonijn Sarkozy raast naar top Strafmaat remt ruilen van gevangenen af Hollandse hondenziekte PZC Zwartbonte idylle Franse minister van Financiën gaat als wervelwind door politiek landschap 24 juli 1954 zaterdag 24 juli 2004 Als een wervelwind is Nicolas Sarkozy de afgelopen twee jaar door het Franse politieke land schap geraasd, links en rechts slachtoffers makend, maar toege juicht door een groeiend aantal kiezers - eveneens van links tot rechts. Niemand lijkt de 49-jari- ge minister van Financiën nog te kunnen stoppen op weg naar de top: het Elysée. Een politiek wonderdier of een briljante pr-politicus? door Henk Glimmerveen Nicolas Sarkozy is een ijsko- nijn. Na de openlijke schrobbering door president Jac ques Chirac tijdens diens tv-in- tcrview op 14 juli ('Ik besluit, hij voert uit'), laat 'Sarko' dood leuk weten: „Zo ken ik de presi dent niet. Hij luistert altijd, de batteert en beoordeelt alle minis ters op hun prestaties. Maar de toon in het televisie-interview was nu anders. Ik heb daar nota van genomen." Ieder ander in de top van de door Chirac opgerichte UMP zou trillend van angst in een hoekje zijn weggekropen na een dergelijke frontale aanval, maar met de 49-jarige minister van Fi nanciën Óndanks zijn relatief jonge leeftijd is hij al een oudge diende in de Franse politiek en hij kent het klappen van de zweep. „Vijfentwintig jaar in de politiek hebben me geleerd onge voelig te blijven voor aanval len." Het staat voor iedereen in Frankrijk nu wel vast: Sarkozy gaat de strijd met Chirac aan om de rechtse kandidatuur voor het presidentschap. De weinige vrienden van de mi nister verbaast dat niet. Toen Patrick Balkany, een jeugd vriend, hem dertig jaar geleden vroeg wat zijn doel in het leven was, kreeg hij een kort ant woord: „President worden." Bal- kanv en Sarkozy delen dezelfde Hongaarse achtergrond. Sarko zy's vader vluchtte in 1951 uit Hongarije naar Frankrijk, hij nam dienst in het Vreemdelin genlegioen en verkreeg zo de Franse nationaliteit. Veel ver Minister Nicolas Sarkozy (1) in gesprek met president Jacques Chirac (r) op het Elysée. der gaat de relatie van Sarkozy met zijn vader niet, want het hu welijk liep al snel op de klippen. Moeder Sarkozy had moeite om de eindjes aan elkaar te knopen en toen Nicolas wilde gaan stu deren, moest hij zelf de handen uit de mouwen steken om de uni versiteit te kunnen betalen. Toen al verbaasde hij door zijn tomeloze energie die hij koppel de aan een grenzeloze ambitie. Buitenbeentje Sarkozy had snel door dat wie in Frankrijk carrière wil maken, dat het best via een politieke partij doet. Maar hij was een buitenbeentje. Voor hem geen opleiding aan een van de eli te-universiteiten zoals alle Fran se politici en topambtenaren. Het belette hem met een blik semcarrière te maken in de gaul listische beweging, die hem als 28-jarige kandidaat stelde voor het burgemeesterschap van de chique Parijse voorstad Neuilly. Het was in dezelfde tijd dat de toenmalige premier Chirac de leiding in handen nam van de gaullistische partij. Chirac was onder de indruk van de werk lust en het politieke talent van Sarkozy en hield hem jarenlang de hand boven het hoofd. Maar Sarkozy heeft een eigen schap die hem eigenlijk onge schikt zou moeten maken voor een toppositie in de politiek. Hij is eigenwijs, gaat zijn eigen gang en zet daarvoor zelfs oude bondgenootschappen op het spel. Toen in 1995 in de toenma lige RPR de strijd ontbrandde wie de kandidaat voor het presi dentschap zou zijn, koos Sarko zy zonder aarzelen de kant van de toenmalige premier Édouard Balladur. Hij liet Chirac, toen burgemeester van Parijs, zak ken als een baksteen. Dat heeft Sarkozy geweten. Chi rac mobiliseerde de partij, sleep te de kandidatuur in de wacht en won vervolgens de verkiezin gen. Jarenlang werd Sarkozy daarna als een melaatse behan deld. „Ik heb overal littekens. Ik ben geïsoleerd, opgegeven en uit gefloten. Maar ik koester geen wrok. Als je het ver wilt schop pen moet je je niet door tegensla gen uit het veld laten slaan",- blikt hij terug. Twee jaar geleden benoemde die zelfde Chirac de ex-paria tot mi nister van Binnenlandse Zaken als het gaullistische antwoord op Jean-Marie Le Pen van het Front National Het Front had de socialist Lionel Jospin de foto Philippe Wojaze/GPD weg naar de tweede ronde ver sperd met een keiharde campag ne tegen de onveiligheid op straat. Platteland Sarkozy begreep wat er van hem verlangd werd. Hij was van het begin af aan nauwelijks op zijn ministerie, maar hij ging zo vaak hij kon op werkbezoek. Niet bij de hoofdcommissaris sen in de grote steden maar in de politiebureaus in de voorste den en bij de gendarmes op het platteland. Niet op de grote con gressen waar getheoretiseerd werd over de bestrijding van de criminaliteit, maar bij de fami lies van de slachtoffers. Hij eiste meer arrestaties en meer opgeloste zaken. Hij joeg agenten de straat op en ontsloeg hoofdcommissarissen die er met de pet naar gooiden. De menin gen lopen uiteen of het pro- ject-Sarkozy is geslaagd. Welis waar steeg het aantal gearres teerde kleine boeven drastisch, maar Amnesty International klaagt over de stijging van het aantal klachten over buitenspo rig geweld bij de aanhoudingen. Superminister Wat heeft Chirac bewogen om Sarkozy te benoemen tot 'super minister' van Financiën, Econo mische Zaken en Industrie? De politieke waarnemers in Parijs zijn er nog steeds niet uit. Wan- rleer het zijn bedoeling was ge weest om Sarkozy uit de schijn werpers te halen, dan is nu al duidelijk dat dit volstrekt an ders is uitgepakt. Al was het maar omdat de minister zich meer internationaal laat gelden dan op Binnenlandse Zaken. Sarkozy heeft zijn hele leven de zelfde strategie toegepast: als je geen doelwit wilt zijn. dan moet je zorgen dat je zelf als eerste schiet. Vanaf het begin lanceer de hij een stroom ideeën en voor stellen. Rijp en groen, door dacht of luchtballon - het maak te niet uit. Wel zorgde hij er voor dat er altijd een plan was dat het grote publiek zou aan spreken. Sarkozy bedrijft politiek op een on-Franse manier. „Zijn geheim is dat hij geen geheimen lijkt te hebben. Hij spreekt recht voor zijn raap, heeft op alle vragen een antwoord en is niet bang om risico's te nemen", reageert een politieke analist. Zelf zegt hij: „Als zich een probleem voor doet, dan kun je twee dingen doen: je kunt het probleem nege ren of je gaat het oplossen. Ik kies voor het laatste." Dat hij daarbij vaak tegen zere benen schopt, neemt hij op de koop toe. Wanneer Sarkozy ooit president wordt, dan krijgt Europa te ma ken met een Frankrijk dat in niets meer lijkt op het land van De Gaulle, Mitterrand en Chi rac. Gezien zijn woede-uitbars ting tijdens het tv-interview op de Quatorze Juillet is de presi dent zich daarvan bewust. GPD Na de PvdA, de SP en Groenlinks wil nu ook het CDA de koe terug in de wei. Het chris ten-democratische Tweede-Kamerlid Ats- ma zal het parlement voorstellen, boeren extra te belonen als Ze hun koeien buiten laten lopen. De Europese regels tegen de overbemesting van landerijen stimuleren hen om de dieren op stal ti houden. Dit schijnt niet te stroken met het ideaal beeld van het Nederlandse landschap. Daanc hoort kennelijk de koe. Voor het gemak vergeten CDA en oppositie de varkens en de kippen, die ooit even vanzelfsprekend buiten waren te vinden, maar inmiddels massaal een miserabel leven lei den in de hallen van de bio-industrie. Waarom nu! juist de koe dit lot wel zou moeten ontlopen, is on- duidelijk. In plaats van het vooruitzicht van extra inkomsten voor de boeren die goed voor hun dieren zorgen, is het veel effectiever om de portemonnee te raken van hen die dat nalaten. Zeker als zo'n waarschu wing van de consument komt. En nu langzamer hand begint door te dringen, dat het oer-Holland se weiland vol zwartbonte beesten eigenlijk me meer is dan de smerige mestverspreider van d» melkveehouder, en dat melk helemaal niet móet heeft de consument eerder reden om de boer te straffen, dan om hem te belonen. Tot nu toe blijft zo'n duidelijk signaal echter ach terwege. Het lot van de koe en de vervuiling dooi de boer laten de gemiddelde consument koud. Dit kan Atsma toch niet zijn ontgaan. Daarom 1 zijn plan voor een kopje op de melkprijs of ea rechtstreekse subsidie uit een van de Europese po:- jes, veel weg van een bokkensprong om de 'oi wenste' gevolgen van Europese maatregelen in het eigen politieke voordeel om te buigen. In plaats van echt begaan met het lot van dieren lijkt eerder gewoon de Nederlandse melkveehouden een extra centje toe te willen stoppen. Zo bedient het CDA zijn agrarische achterban. Wie de dolle vreugde heeft gezien van runden die na een lange winter eindelijk weer buiten mo gen, zal wel enige sympathie voelen voor het voor stel. Maar wie de dieren ook steeds opnieuw mei barstensvolle uiers heeft zien sjokken, weet dat er aan hun bestaan als productiemiddel, in de weioi in de stal, weinig meer is te redden. Atsma's idee brengt mogelijk wat koeien terug m het groen. Maar de idylle van tevreden grazende dieren in een onbesmet landschap ligt ver a ons. door Hans Jacobs Het verschil in strafmaat tus sen Thailand en Nederland bemoeilijkt de uitvoering van het gevangenenruil-verdrag 'Wots'. Daarom heeft minister Donner van Justitie lang geaar zeld alvorens in te stemmen met het sluiten van het verdrag. Het Wots-verdrag regelt dat Thaise strafvonnissen onder be paalde voorwaarden in Neder land kunnen worden uitgezeten. Het struikelblok is het verschil in strafmaat tussen beide lan den. „Dat kan in sommige geval len overbrenging bemoeilijken of zelfs onmogelijk maken", al dus Donner eerder dit jaar in een brief aan de Tweede Kamer. Een goed voorbeeld is Machiel Kuijt uit Amsterdam. Indien hij met in hoger beroep door het Thaise Hooggerechtshof wordt vrijgesproken, dan komt hij vol gend jaar april als een van de eersten in aanmerking om onder de voorwaarden van het verdrag te vragen om overplaatsing. Hij kan dan het resterende deel van zijn straf in eigen land uitzitten. De vraag is echter wat die straf moet zijn. De hoogste maximum straf voor een 'enkel drugsde lict' is in Nederland twaalf jaar. De veroordeelde zit in de prak tijk - wegens 'goed gedrag' - dan acht jaar vast, even lang als tot levenslang veroordeelden in Thailand moeten zitten voordat ze kunnen vragen om overplaat sing. Bij aankomst in Nederland is er dan geen restant straf meer. Volgens het Nederlandse recht zou de gevangene onmid dellijk moeten worden vrijgela ten, maar dat staan de Thai niet toe. Tegelijkertijd keurde Don ner het af, dat iemand die in Thailand is veroordeeld langer moet zitten voor hetzelfde ver grijp als iemand die in Neder land is gestraft. Donner waar schuwt dat Nederland niet al tijd kan meewerken aan het ver zoek om overplaatsing. Of dat ook zou kunnen betekenen dat Nederland een verzoek van de Amsterdammer afwijst, kon Jus titie gisteren niet zeggen. Schudden „Hoe ze het oplossen weet ik niet", zegt Machiel Kuijt zelf. Hij houdt in elk geval rekening met celstraf in eigen land. „Als ze me direct vrijlaten, dan kun nen de anderen het schudden." Makkelijker wordt het voor Jus titie wanneer iemand meerdere veroordelingen heeft en ook de Nederlandse straf langer zou zijn. Zeg zestien jaar. 'Dan is er nog een behoorlijk restant', al dus Donner. En ook bij gevange nen die in Thailand geen levens lang hebben gekregen, maar wel meer dan twaalf jaar, is er geen probleem. Die komen na vier jaar in aanmerking voor over plaatsing. Ook dan is er nog 'ruimte'. GPD Machiel Kuijt, derde van links, tijdens zijn voorgeleiding in Bangkok in 1997 re buitenlanders opgepakt met 940 gram heroïne. Hij werd met twee ande archieffoto GPD Wat is er toch gebeurd met die goeie, oude, betrouwbare Hollan dei's? Het begint zelfs tot het buiten land door te dringen dat er achter de dijk iets loos is. Vorige week nog vroeg het gezagheb bende Britse tijdschrift The Economist zich hardop af wat er in vredesnaam met die 'good old reliable Dutch' aan de hand is. En dat onder de kop: 'Dutch distemper', wat zich misschien wel het best laat vertalen met een grondige schoonmaakbeurt, te vergelijken met het witten van de keuken. De aanleiding voor die verbaasde vraag naar de Hollandse gemoedsge steldheid is het Nederlandse voorzitter schap van de Europese Unie. Hoe kan het nou dat het eens zo Europees gezin de Nederland, één van de grondleggers van de Europese eenwording, een land dat altijd in de Europese kopgroep te vinden was, onder het trio Balkenende, Bot en Zalm in euroscepsis bijna niet meer onder doet voor de Britten? Het is volgens het blad geen incident. De 'nieuwe stemming' in Holland gaat grotendeels terug op Pim Fortuyn, die twee jaar geleden een 'politieke revolu tie' heeft losgewoeld, meent The Econo mist. 'In het post-Fortuvn tijdperk zijn politici meer de oude Hollandse zeker heden over alles en nog wat ter discus sie gaan stellen. Van de deugden van de multiculturele samenleving tot de voor delen van consensusdemocratie.' Ja, het gaat hard. In nog geen drie jaar tijd is er in Nederland zo veel veran derd dat het land bijna niet meer te ver gelijken valt met de gezapige, matte zelfvoldaanheid die de nadagen van Paars kenmerkte. Wie achterom kijkt, kan zich alleen maar verbazen over het tempo waarmee oude zekerheden zijn afgedankt. En dan gaat het niet alleen over geves tigde. schijnbaar onwrikbare opvattin gen over kwesties als immigratie, inbur gering of criminaliteitsbestrijding. Nee, die verandering steekt veel cïieper. En raakt zelfs aan iets dat nog niet zo lang geleden als een Nederlandse cul- tuurtrek bij uitstek gold: het poldermo del. Of, zoals The Economist het noemt, het consensusbestuur. Een jaar of tien geleden stelde Neder land zich ten voorbeeld aan de wereld. Met name de manier waarop het zich zelf regeerde: via overleg, via compro mis en consensus, via schikken en plooien. Dankzij die polderdemocratie had het de economische crisis van de jaren zeventig en tachtig onder de knie gekregen. Dankzij het befaamde Ak koord van Wassenaar had het een natio nale sanering in gang gezet. Dankzij Lubbers' soms onnavolgbare bemidde lingskunsten - onder Paars tot systeem verheven - werkte het eendrachtig aan meer welvaart en meer welzijn, Er verschenen boekjes over het 'Neder landse wonder', het buitenland kwam bewonderend in de polder kijken, Duitsland probeerde het Hollandse suc ces na te apen en premier Kok mocht op een gegeven moment zelfs bij presi dent Clinton en andere wereldleiders het poldermodel komen uitleggen. Datzelfde bejubelde poldermodel is in diskrediet geraakt. Zonder veel aarze ling koerst de regering aan op oorlog met de vakbonden, minister De Geus ontziet het zelfs niet zijn eigen CNV op de tenen te gaan staan, FNV-voorzitter De Waal slaat taal uit die zijn voorgan gers de kop zou hebben gekost. Zelfs de werkgevers beginnen onrustig te schui felen. Het kabinet maakt er geen geheim van dat het af wil van de polderdemocratie. Iemand als minister Brinkhorst roept tegen iedereen die het maar horen wil dat die 'gesloten cultuur' moet worden opengebroken: 'polderdenken is geen optie in Europa'. Ook op andere fronten heeft het harmo niemodel afgedaan. Minister De Graaf werkt aan een reeks 'vernieuwingen' die het traditionele bestuursmodel van schikken en plooien onder grote druk zetten. Een rechtstreeks gekozen burge meester betekent het onherroepelijke einde van een bestuurscultuur van bur gervaders en andere gemoedelijke re genten. Het referendum maakt het lasti ger compromissen-met-voor-ie- der-wat-wils te sluiten. En districtsge- wijze parlementsverkiezingen verscher pen tegenstellingen. Het is meer dan zo maar een hobby van D66. Het past in een patroon, bijna een roeping om niet in consensus te blijven steken. Zelfs aan de manier waarop mi nisters als Donner, Hoogervorst en Ver donk in de Tweede Kamer staan, valt een hang naar daadkracht af te lezen. Dat 'doorpakken' - het woord is van premier Balkenende - begint een pro ject op zichzelf te worden. Het is slechts het topje van de ijsberg. Heel Nederland is in een anti-polder stemming geraakt. Consensus is 'uit', slagkracht is een bestuurlijk mode woord geworden. Overleg begint op een zwaktebod te lijken. Gedogen is vies. En wie niet horen wil, die moet maar voelen. Bestuurders laten zich graag afschilde ren als doeners, als krachtpatsers. Bur gemeesters en wethouders niet minder dan ministers of staatssecretarissen. De Tweede Kamer loopt er, net als me nig gemeenteraad, op een holletje ach ter aan. En de toonhoogte loopt op. De politiek-bestumiijke stijl krijgt steeds meer trekken van een straatvech terscultuur, waarvoor niet alleen de oude garde - Hans Dijkstal (WD), Bert de Vries (CDA) - zich steeds openlijker begint te schamen. Schiet Nederland niet een beetje door? Zeker, die polderdemocratie had een heleboel gebreken. Het ging er vaak stroperig toe, het was niet altijd even doorzichtig en soms zelfs ronduit saai. Onder Paars werd het synoniem voor stagnatie, voor afwachten, voor niks doen. Maar dat is één kant van de me daille. Het poldermodel heeft ook veel stabiliteit opgeleverd. En - wat belang rijker is - veiligheid, zekerheid en wel vaart. Het heeft Nederland ook in de wereld een ïjzersterke reputatie opgele verd: 'good old reliable Dutch'. Ja, The Economist heeft de 'Dutch dis temper' haarscherp geanalyseerd. Zou het toeval zijn dat 'distemper' ook een lelijke, gemene, besmettelijke honden ziekte is? DR. JOHN - De chef van de Westduitse geheime politie, dr. Otto John, is terecht. John werd al vier dagen vermist, maar meldde zich gisteren voor de Oostduitse radio. Hij zei dat hij naar het oosten is ge gaan, als gebaar om alle Duit sers op te roepen zich te wij den aan de hereniging van Duitsland. Hij betreurt dat Duisland voorgoed verdeeld dreigt te blijven door het con flict tussen oost en west. OVERLEG - Nieuw overleg met de vier grote mogendhe den (Amerika, Engeland, Frankrijk en de Sovjet-Unie) is zinloos als Rusland niet snei zijn houding verandert. Da! heeft de Amerikaanse minisie van Buitenlandse Zaken Fos ter Dulles laten weten. Dulls geeft de Sovjet Unie er de schuld van dat er geen vooruit gang is geboekt tijdens het be sloten overleg over ontwape ning en atoomenergie, dat afge lopen dagen plaatsvond in Lor den. WEER REGEN - De natte pe riode is nog niet voorbij. Voor dit weekeinde wordt weer re gen voorspeld. Het KNMI heeft tot nu toe slechts één zo merse dag waargenomen. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationpark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454647 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen: 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag) per maand: 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar: €217.00 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maandvoc het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,20 zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regeler voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax: (0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concem DerW* aan ons verstrekte gegevens hebben wi| opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensteneer" i titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig n Als u irifiehjk melden bi Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4