PZC Sportclubs niet blij met drie ton Mooier kan toch niet Middelburgse raadsleden willen politieke markt Vissers moeten liggeld betalen in Colijnsplaat 16 t/m 18 foorstel Kapels college verrast voetbal- en korfbalclub onaangenaam verleg over Veerhaven erloopt stroef van de reepe 0118-419367 Later met pensioen Werkstraf voor beledigen agenten Drankrit bij tunnel bestraft Steroccasionshow Sturm Auto B.V. zeeuwse almanak Lift Redactie: 0113-315649 ^.pzc.nl -mail;redactie@ pzc.nl 'astbus 31, 4460 AA Goes ^rtentie-exploitatie: \3ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; '=êuws-Vlaanderen: 0114-372770; Sonaal: 020-4562500. 24 juli 2004 editie Bevelanden-Tholen rfnnr Mieke van der Jaqt KAPELLE - De voetbalvereni ging en de korfbalclub van Ka- pelle zijn niet blij. Volgens oordvoerder de Jonge van beide verenigingen zijn de clubs overvallen door het Kapelse col lege van burgemeester en wet- jouders. Dat joeg deze week een iogel door de kerk in het vraag stuk over de toekomst van de sportvelden. De voetbal en de sorfbal kunnen samen drie ton irijgen om een nieuwe accom- godatie te bouwen. „Veel te weinig", vindt De Jon ge. De wethouders P. Ganseman sJ. Herselman doen net of het gi heel bedrag is, maar het is =n poging om er voor koopje anaf te komen. Wij hebben een ieuwe accommodatie, alleen oor de voetbal, al eerder op ;00000 euro begroot." problematiek rond de sport eden schreeuwde al lange tijd e een oplossing. De kleedac- anmodatie van de voetbal is al tot op de draad versleten, renals de kantine en de be- aursruimte. De velden zijn un renovatie toe en de Kapelse srfbal, die in Wemeldinge met spelen en trainen, wil al ja- anaar Kapelle. ieel oplossingen zijn de revue [gepasseerd: verplaatsing naar ied tussen het spoor en ïezelinge, een samengaan van ride verenigingen met de ijs- aan en nieuwbouw voor de oetbal alleen. „Wij hebben altijd loyaal in meege- rerkt. Vandaar dat het 'bod' an de gemeente ons onaange- aam heeft verrast", aldus De inge et college heeft besloten het ERNEUZEN - Rijkswater- laat wil af van de voormalige eerhaven in Terneuzen. Maar eonderhandelingen met de be- ngrijkste kandidaat voor de irername, de gemeente, verlo- en stroef. «gemeente vreest vooral de fi- acièle consequenties. Met na- de ponton en de steigers in haven zijn al jaren aan ver toe. Het aanbod van wa- ïstaat dateert al van ruim een geleden. De oude ponton 'eek toen al geruime tijd toe te ijn aan een grondige opknap- flirt, maar het ontbrak water aat aan voldoende geld om dat iud te laten uitvoeren, indsdien is de financiële posi- svan de dienst er niet op ver eerd. Waterstaat wil de hele ftrhaven overdragen aan de ge ënte omdat de haven nauwe- kseen functie vervult die past »i de kerntaken van de dienst, ^belangrijkste gebruikers zijn watersportverenigingen, jaar ook sleep- en bergingsbe- ijf Multraship en een aantal «roepsvissers bezetten flink d ligplaatsen aan de steigers, ieponton heeft een belangrijke mctie bij hulpverlening op het fater; het is één van de weinige gelijkheden voor de hulpdien- «fn om direct aan boord van diepen te stappen. Khouder A. van Waes staat in "incipe positief tegenover een i'ffltuele overname. Hij ziet mo eheden vooral de recreatie- functie van de haven (water wit) verder uit te breiden. Een Zangrijk deel van de oude srhaven wordt nu al in beslag tornen door de pleziervaart. •n Waes: „We willen bij een <®tueel verder onderzoek ;ar de gebruiksmogelijkheden de watersportclubs betrek- ai- want een verdere uitbouw natuurlijk erg aantrekkelijk." Advertentie SCHQENMQDE I "astisch afgeprijsd huidige complex in Kapelle uit te breiden met 7000 vierkante meter, zodat de korfbalvereni ging kan verhuizen. De ijsbaan blijft waar hij is, dus die doet niet meer mee. Het korfbalveld aan de Bonzijweg in Wemeldin ge kan worden ingevuld met wo ningbouw en uit de exploitatie van dat plan kan 300.000 euro komen voor een nieuw multi functioneel gebouw voor beide clubs. Wethouder J. Herselman snapt niet dat de clubs dat te weinig vinden. „Daar kun je een knap huis van wegzetten, dus moet zo'n accommodatie ook wel lukken. De clubs zouden de prijs kunnen drukken met zelf werkzaamheid." Herselman zegt er nadrukkelijk bij dat dit het hoogste bod is, wat de ge meente betreft. Kosten De Jonge is daar nog niet zo ze ker van. „We zullen de gemeen te nu eerst eens voorrekenen wat het gaat kosten als het op de klassieke manier gaat gebeu ren: zestig procent voor de ge meente en veertig procent voor de club. Dan wordt het voor Ka pelle duurder en voor ons goed koper. We leggen ons er in ieder geval niet zomaar bij neer." Over de aankoop van 7000 vier kante meter boomgaard, waar de uitbreiding met een nieuw korfbalveld moet komen, is de gemeente met een fruitkweker in onderhandeling. Van de aan leg van een kunsstofgrasveld, in de korfbalsport min of meer ge bruikelijk, ziet de gemeente, we gens te hoge kosten af. Ook de korfballers zullen het met gras moeten doen. (Advertentie) Moonlight Cruises 7 en 14 augustus 2004 www.rederii-diikhuizen.nl COLIJNSPLAAT - De gemeente Noord-Beveland vindt het hoog tijd worden dat de vissers die Colijnsplaat als thuishaven heb ben, nu eens liggeld gaan beta len. Hoewel de gemeente voortdu rend hoge kosten maakt om de vissershaven in orde te houden, liggen de boten er al sinds de af sluiting van het Veerse Gat voor noppes. Uit een diepgaand on derzoek is gebleken dat de oor spronkelijke reden daarvoor, de compensatie voor de sluiting van het Veerse Gat, waardoor de Veerse vissers naar Colijns plaat moesten verhuizen, al lang niet meer opgaat. Van de vissers die indertijd ge compenseerd zijn, ligt er niet één meer in Colijnsplaat. De ge meenteraad stelt donderdag een verordening vast waarmee in elk geval een deel van de jaar lijkse beheerskosten, 60.000 eu ro, terug kan komen. Vanaf 2005 verwacht. Noord-Beveland van de vaste ligplaatsen 15.000 euro te vangen en van passanten 10.000 euro. Dit jaar hoeven de vissers die hun vis in Colijns plaat laten mijnen, nog niet te betalen, vanwege de toch al on zekere toekomst van de vismijn. Onzeker is overigens wie een vaste ligplaats in Colijnsplaat heeft. N3ZMNH31 aaVA3in083013H3S Deze zomer volgt de PZC het Monopoly-spelbord, dat voor deze gelegenheid een geheel Zeeuwse invulling heeft ge kregen. De dobbelsteen brengt ons vandaag op vrij parkeren; het transferium bij Renesse. Vrij parkeren. Moniek van Eist uit Utrecht laat die twee woorden langzaam uit haar mond komen alsof het om iets zeer delicaats gaat. Vrij par keren, herhaalt ze wat zangerig. „Gewoon zalig zeg." Ze weet waar ze over praat. Ze woont namelijk in Utrecht en heeft een aantal jaren geleden haar auto noodgedwongen verkocht omdat parkeren bij haar in de binnenstad zo goed als onmoge lijk is. Parkeervergunningen zijn volgens haar schrikbarend duur en geven geen enkele ga rantie op een plekje. En gewoon parkeren voor de deur kost maar liefst 2,50 euro per uur. Samen met haar vriend staat ze te genieten op het transferium bij Renesse. Ze heeft net de Vol vo van hem geparkeerd, 'hele maal gratis'. De Utrechtse consultant looft de initiatiefnemers die jaren her het idee lanceerden dat acht jaar geleden resulteerde in het gigantische parkeerterrein aan de rand van Renesse. Sinds die tijd zijn zo'n twee miljoen men sen daar uit de auto gestapt om vervolgens met het openbaar vervoer gratis verder te reizen. In de meeste gevallen naar een van de vele stranden. Maar ook naar Renesse zelf of een van de andere bezienswaardigheden in de Schouwse Westhoek. Ook is het mogelijk om vanaf het trans ferium alle andere delen van Schouwen-Diüveland te bezoe ken. Wie in het bezit is van een Het vrij parkeren op plus gratis aansluitend vervoer vanaf het transferium in Renesse blijkt al jaren een sterke troef voor Schouwen-Duiveland. foto Marijke Folkertsma toeristenpas kan gratis met alle bussen over het voormalige ei land reizen. Rob van Oost is een van die ini tiatiefnemers. De eigenaar van camping De Oase noemt het transferium het mooiste schot van Schouwen-Duiveland. „Hebben we precies mee in de roos geschoten", zegt hij in de receptie van zijn recreatiebe- drijf. Hij kan vanuit zijn bu reaustoel zo het transferium zien liggen en ziet dat het op de ze vrijdag langzaam wat voller wordt. Hij roemt vooral het sys teem van verkeerafhankelijk vervoer. „Als het drukker wordt, komen er meer bussen om de mensen te vervoeren." Niemand hoeft lang te wachten. Van zijn campingklanten krijgt hij dan ook niets dan lof over het vervoerssysteem. De campingeigenaar herinnert zich maar al te goed de tijd voor het transferium, toen de kustwe gen in de Westhoek op zonnige zomers dagen muur- en muur vast zaten. Die situatie was volstrekt on houdbaar, vervolgt hij. Om die reden stak een aantal inwoners van Schouwen de koppen bij el kaar en kwam op het idee voor het transferium. De politiek nam het over en sinds die tijd is er van verkeersoverlast langs de kuststrook geen sprake meer. Vorig jaar boekte het transfe rium van Renesse zelfs een re cord. In een seizoen werden maar liefst 350.000 mensen ver voerd, zegt Phons Guddeu trots vanachter de balie in het VW-kantoor bij het parkeerter rein. „Hoeveel auto's dat zijn?" Hij weet het niet, omdat auto's niet worden geteld. Wel wéét hij dat het donderdag weer een ouderwets drukke dag was voor het transferium. En als vandaag en morgen de zon schijnt zal het parkeerterrein ook weer volstro men. Jaarlijks worden er in het sei zoen, van 15 mei tot en met 15 september, ongeveer honderd duizend auto's geparkeerd en stappen om en nabij de 275.000 TERNEUZEN - De grijsgroene motor: Zeeland is nog lang niet uitgewerkt. Dit is het motto van de campagne die na de zomervakantie van start gaat om Zeeuwen be wust te maken van de gevolgen van de vergrijzing voor de arbeidsmarkt. Mensen zullen tot op latere leeftijd dan nu het geval moeten blijven werken. De campagne is opgezet door het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Zee land (RPA). Het RPA waarschuwt dat Zeeland sterker dan elders wordt geconfronteerd met vergrijzing en ont groening, pagina 13 vergrijzing dwingt tot langer werken MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter veroor deelde gisteren een 32-jarige inwoner van Terneuzen voor vernielingen en het beledigen van de politie conform de eis tot vijftig uur werkstraf. De Terneuzenaar schold op 29 november vorig jaar hoofdagenten uit voor klootzak ken. Op het politiebureau beschadigde de man de 'op- houdkamer'. Nog geen maand later, op 20 december, ver nielde de verdachte huisraad (salontafel, glazen, kerst spullen) van zijn ex-vrouw. Aan het slachtoffer moet de man 150 euro schade vergoeden. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft gisteren een twintigjarige Vlissinger voor dronken rijden een boete van 480 euro opgelegd. In de strafmaat werd meegewogen dat de drankrijder op 21 december vorig jaar schade had veroorzaakt op het Tolplein van de Wes- terscheldetunnel in de gemeente Borsele. Het gedrag van de Vlissinger viel op toen hij met zijn auto bij het tolpoort- je gevaarlijk achteruit reed. Uit de blaastest bleek dat hij twéé keer zoveel alcohol had gedronken als toegestaan. Advertentie Geen van de vissers die er meest al liggen, heeft een toewijzing door burgemeester en wethou ders, zoals voorgeschreven is in een sterk verouderd havenregle ment. Noord-Beveland wil nu haven geld invoeren en alle huidige schepen een officiële vaste lig plaats aanbieden. Wie zo'n plaats niet heeft, betaalt een dag- of weektarief. foto Willem Mieras Vandaag zaterdag 24 juli Vestiging Bergen op Zoom Mliiiosasli'iiat 50, 4621 NV Bergen op Zoom lel. 0164 - 25 211 80, fax 0164 - 25 37 12 mensen in de bus. 2003 was echt een topper. „Dankzij het fantastische weer", aldus Gud deu. Op doordeweekse dagen vervoerden de bussen toen dage lijks zo'n 10.000 toeristen. Er waren echter ook topdagen bij waarbij het dubbele aantal in de bussen stapte. Axel Diets en zijn zoon Peter hebben een rit van bijna drie uur achter de rug vanuit het Duitse Kamp-Lintfort nabij Duisburg. Net als de Utrechtse Moniek van Eist vindt de Duit se ingenieur het transferium ge weldig. Alleen de weg over het eiland naar Renesse mag wat breder worden. Want die rit over dat laatste stukje weg houdt nog het meeste op. De bewaking van het transfe rium is dit jaar verscherpt. Dat heeft al geleid tot meer aanhou dingen. Van Oost vertelt dat wat hem betreft vanaf het ko mende seizoen de parkeerwach ters ook moeten controleren of er mensen illegaal in campers slapen op het transferium of op een van de andere parkeerterrei nen. Voor de politie heeft dat geen prioriteit, zegt hij. De on dernemer vindt echter dat zulke illegale slapers gewoon moeten worden beboet. „Als de politie wegens gebrek aan mankracht geen tijd heeft moeten anderen optreden." Anita de Regt uit Goes maakt al zeven jaar gebruik van het transferium en noemt het gratis parkeerterrein en het gratis natransport 'gewoon ideaal'. Bo vendien is het vervoer in de bus naar het strand gezellig, vult ze aan. Haar kinderen maken in de bus op weg naar het strand vaak contact met anderen zodat ze, zodra ze op de plaats van be stemming aankomen, al speelka meraadjes hebben. „Mooier kan toch niet." Emile Calon door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Bewoners moeten meer betrokken worden bij de lokale politiek. Een aan tal Middelburgse raadsleden wil daarom anders werken. De tradi tionele commissie- en raadsver gaderingen zouden moeten ver vallen. In plaats daarvan moet er een politieke markt komen. Het idee is afkomstig uit Alme- re, waar sinds het begin van dit jaar wekelijks een politieke markt wordt gehouden. Een de legatie van Middelburgse raads leden is onlangs in Almere op be zoek geweest. Ze zijn enthou siast teruggekeerd. De politieke markt in Almere bestaat uit een aantal onderdelen. Aan het be gin van de avond worden op een informele manier onderwerpen behandeld. Bewoners, raadsle den en collegeleden kunnen on derwerpen aandragen. Daarna wordt er gedebatteerd en wor den er knopen doorgehakt. „De besluitvorming gaat sneller en het is voor het publiek aan trekkelijker", vindt PvdA-raads- lid R. Bielok. „Nu zit het pu bliek soms al om half acht op de tribune, terwijl het onderwerp waar men voor komt pas om elf uur wordt behandeld. Ik kan me voorstellen dat je dan gillend wegloopt. Als raadslid zou je dat misschien ook wel willen, maar dat kan niet. Met zo'n poli tieke markt kan een raadslid ook beter tot zijn recht komen." In Almere kunnen bewoners een onderwerp op de agenda zetten door vijftig handtekeningen op te halen. De onderwerpen wor den besproken in kleinere ka mers. „Een soort huiskamer. In Middelburg is het nu niet echt uitnodigend om in te spreken, daar wel. Wij hebben allerlei re gels voor insprekers." J. van Nieuwenhuizen (GroenLinks) deelt het enthousiasme van Bie lok. „In plaats van 85 keer verga deren ze in Almere nog maar 35 keer per jaar, met hetzelfde re sultaat. Als raadslid houd je tijd over voor andere dingen." CDA-fractievoorzitter J. Kodde is voorzichtiger. „Ons voorstel is om met zijn allen nog een keer naar Almere te gaan en om goed te bekijken wat de conse quenties zijn." Kodde vindt nét als zijn collega's dat er iets moet veranderen. „De huidige situa tie is niet bevredigend. We wil len dat politiek levendiger wordt en dichter bij de burger komt. Dat schijnt in Almere te lukken." Dit; najaar experimenteert de Middelburgse raad al met een nieuwe vorm van debatteren. Commissievergaderingen wor den nu officieel gebruikt om in formatie uit te wisselen. In de praktijk komt het er vaak op neer dat een discussie tweemaal wordt gevoerd: één keer in de vergadering van commissie en één keer in de gemeenteraads vergadering. Vanaf september wordt de politieke discussie in commissieverband gevoerd. „Ik kan me voorstellen dat we daar na nog een stap zetten naar het Almeerse model", aldus Pv- dA-fractievoorziter S. Szarafins- ki. Tijdens de opnames voor de film Joyride aan een industrie weg in Sluiskil kreeg een pi kant geklede actrice de op dracht te doen alsof ze een lift wilde. Ze wreef daarom tij dens de opnames eens sen sueel door haar blonde haar dos en floepte het duimpje om hoog. Vrachtwagens remden af om dit moois eens goed te kunnen bekijken, maar lieten haar desondanks langs de kant van de weg staan. Een passerende wielrenner had ook al geen oog voor de actri ce. Maar dat was logisch: hij had toch geen bagagedrager. iX8-*K-t5|

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 47