PZC
Sportclubs niet blij met drie ton
Mooier kan toch niet
Middelburgse
raadsleden willen
politieke markt
Vissers moeten liggeld betalen in Colijnsplaat
16 t/m 18
foorstel Kapels college verrast voetbal- en korfbalclub onaangenaam
verleg over
Veerhaven
erloopt stroef
van de reepe
0118-419367
Later met pensioen
Werkstraf voor beledigen agenten
Drankrit bij tunnel bestraft
Steroccasionshow
Sturm Auto B.V.
zeeuwse almanak
Lift
Redactie: 0113-315649
^.pzc.nl
-mail;redactie@ pzc.nl
'astbus 31, 4460 AA Goes
^rtentie-exploitatie:
\3ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
'=êuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Sonaal: 020-4562500.
24 juli 2004
editie Bevelanden-Tholen
rfnnr Mieke van der Jaqt
KAPELLE - De voetbalvereni
ging en de korfbalclub van Ka-
pelle zijn niet blij. Volgens
oordvoerder de Jonge van
beide verenigingen zijn de clubs
overvallen door het Kapelse col
lege van burgemeester en wet-
jouders. Dat joeg deze week een
iogel door de kerk in het vraag
stuk over de toekomst van de
sportvelden. De voetbal en de
sorfbal kunnen samen drie ton
irijgen om een nieuwe accom-
godatie te bouwen.
„Veel te weinig", vindt De Jon
ge. De wethouders P. Ganseman
sJ. Herselman doen net of het
gi heel bedrag is, maar het is
=n poging om er voor koopje
anaf te komen. Wij hebben een
ieuwe accommodatie, alleen
oor de voetbal, al eerder op
;00000 euro begroot."
problematiek rond de sport
eden schreeuwde al lange tijd
e een oplossing. De kleedac-
anmodatie van de voetbal is al
tot op de draad versleten,
renals de kantine en de be-
aursruimte. De velden zijn
un renovatie toe en de Kapelse
srfbal, die in Wemeldinge
met spelen en trainen, wil al ja-
anaar Kapelle.
ieel oplossingen zijn de revue
[gepasseerd: verplaatsing naar
ied tussen het spoor en
ïezelinge, een samengaan van
ride verenigingen met de ijs-
aan en nieuwbouw voor de
oetbal alleen. „Wij hebben
altijd loyaal in meege-
rerkt. Vandaar dat het 'bod'
an de gemeente ons onaange-
aam heeft verrast", aldus De
inge
et college heeft besloten het
ERNEUZEN - Rijkswater-
laat wil af van de voormalige
eerhaven in Terneuzen. Maar
eonderhandelingen met de be-
ngrijkste kandidaat voor de
irername, de gemeente, verlo-
en stroef.
«gemeente vreest vooral de fi-
acièle consequenties. Met na-
de ponton en de steigers in
haven zijn al jaren aan ver
toe. Het aanbod van wa-
ïstaat dateert al van ruim een
geleden. De oude ponton
'eek toen al geruime tijd toe te
ijn aan een grondige opknap-
flirt, maar het ontbrak water
aat aan voldoende geld om dat
iud te laten uitvoeren,
indsdien is de financiële posi-
svan de dienst er niet op ver
eerd. Waterstaat wil de hele
ftrhaven overdragen aan de ge
ënte omdat de haven nauwe-
kseen functie vervult die past
»i de kerntaken van de dienst,
^belangrijkste gebruikers zijn
watersportverenigingen,
jaar ook sleep- en bergingsbe-
ijf Multraship en een aantal
«roepsvissers bezetten flink
d ligplaatsen aan de steigers,
ieponton heeft een belangrijke
mctie bij hulpverlening op het
fater; het is één van de weinige
gelijkheden voor de hulpdien-
«fn om direct aan boord van
diepen te stappen.
Khouder A. van Waes staat in
"incipe positief tegenover een
i'ffltuele overname. Hij ziet mo
eheden vooral de recreatie-
functie van de haven (water
wit) verder uit te breiden. Een
Zangrijk deel van de oude
srhaven wordt nu al in beslag
tornen door de pleziervaart.
•n Waes: „We willen bij een
<®tueel verder onderzoek
;ar de gebruiksmogelijkheden
de watersportclubs betrek-
ai- want een verdere uitbouw
natuurlijk erg aantrekkelijk."
Advertentie
SCHQENMQDE I
"astisch afgeprijsd
huidige complex in Kapelle uit
te breiden met 7000 vierkante
meter, zodat de korfbalvereni
ging kan verhuizen. De ijsbaan
blijft waar hij is, dus die doet
niet meer mee. Het korfbalveld
aan de Bonzijweg in Wemeldin
ge kan worden ingevuld met wo
ningbouw en uit de exploitatie
van dat plan kan 300.000 euro
komen voor een nieuw multi
functioneel gebouw voor beide
clubs. Wethouder J. Herselman
snapt niet dat de clubs dat te
weinig vinden. „Daar kun je een
knap huis van wegzetten, dus
moet zo'n accommodatie ook
wel lukken. De clubs zouden de
prijs kunnen drukken met zelf
werkzaamheid." Herselman
zegt er nadrukkelijk bij dat dit
het hoogste bod is, wat de ge
meente betreft.
Kosten
De Jonge is daar nog niet zo ze
ker van. „We zullen de gemeen
te nu eerst eens voorrekenen
wat het gaat kosten als het op
de klassieke manier gaat gebeu
ren: zestig procent voor de ge
meente en veertig procent voor
de club. Dan wordt het voor Ka
pelle duurder en voor ons goed
koper. We leggen ons er in ieder
geval niet zomaar bij neer."
Over de aankoop van 7000 vier
kante meter boomgaard, waar
de uitbreiding met een nieuw
korfbalveld moet komen, is de
gemeente met een fruitkweker
in onderhandeling. Van de aan
leg van een kunsstofgrasveld, in
de korfbalsport min of meer ge
bruikelijk, ziet de gemeente, we
gens te hoge kosten af. Ook de
korfballers zullen het met gras
moeten doen.
(Advertentie)
Moonlight Cruises
7 en 14 augustus 2004
www.rederii-diikhuizen.nl
COLIJNSPLAAT - De gemeente
Noord-Beveland vindt het hoog
tijd worden dat de vissers die
Colijnsplaat als thuishaven heb
ben, nu eens liggeld gaan beta
len.
Hoewel de gemeente voortdu
rend hoge kosten maakt om de
vissershaven in orde te houden,
liggen de boten er al sinds de af
sluiting van het Veerse Gat voor
noppes. Uit een diepgaand on
derzoek is gebleken dat de oor
spronkelijke reden daarvoor, de
compensatie voor de sluiting
van het Veerse Gat, waardoor
de Veerse vissers naar Colijns
plaat moesten verhuizen, al lang
niet meer opgaat.
Van de vissers die indertijd ge
compenseerd zijn, ligt er niet
één meer in Colijnsplaat. De ge
meenteraad stelt donderdag een
verordening vast waarmee in
elk geval een deel van de jaar
lijkse beheerskosten, 60.000 eu
ro, terug kan komen. Vanaf
2005 verwacht. Noord-Beveland
van de vaste ligplaatsen 15.000
euro te vangen en van passanten
10.000 euro. Dit jaar hoeven de
vissers die hun vis in Colijns
plaat laten mijnen, nog niet te
betalen, vanwege de toch al on
zekere toekomst van de vismijn.
Onzeker is overigens wie een
vaste ligplaats in Colijnsplaat
heeft.
N3ZMNH31
aaVA3in083013H3S
Deze zomer volgt de PZC het
Monopoly-spelbord, dat voor
deze gelegenheid een geheel
Zeeuwse invulling heeft ge
kregen.
De dobbelsteen brengt ons
vandaag op vrij parkeren; het
transferium bij Renesse.
Vrij parkeren. Moniek van
Eist uit Utrecht laat die
twee woorden langzaam uit
haar mond komen alsof het om
iets zeer delicaats gaat. Vrij par
keren, herhaalt ze wat zangerig.
„Gewoon zalig zeg." Ze weet
waar ze over praat. Ze woont
namelijk in Utrecht en heeft
een aantal jaren geleden haar
auto noodgedwongen verkocht
omdat parkeren bij haar in de
binnenstad zo goed als onmoge
lijk is. Parkeervergunningen
zijn volgens haar schrikbarend
duur en geven geen enkele ga
rantie op een plekje. En gewoon
parkeren voor de deur kost
maar liefst 2,50 euro per uur.
Samen met haar vriend staat ze
te genieten op het transferium
bij Renesse. Ze heeft net de Vol
vo van hem geparkeerd, 'hele
maal gratis'.
De Utrechtse consultant looft
de initiatiefnemers die jaren
her het idee lanceerden dat acht
jaar geleden resulteerde in het
gigantische parkeerterrein aan
de rand van Renesse. Sinds die
tijd zijn zo'n twee miljoen men
sen daar uit de auto gestapt om
vervolgens met het openbaar
vervoer gratis verder te reizen.
In de meeste gevallen naar een
van de vele stranden. Maar ook
naar Renesse zelf of een van de
andere bezienswaardigheden in
de Schouwse Westhoek. Ook is
het mogelijk om vanaf het trans
ferium alle andere delen van
Schouwen-Diüveland te bezoe
ken. Wie in het bezit is van een
Het vrij parkeren op plus gratis aansluitend vervoer vanaf het transferium in Renesse blijkt al jaren
een sterke troef voor Schouwen-Duiveland. foto Marijke Folkertsma
toeristenpas kan gratis met alle
bussen over het voormalige ei
land reizen.
Rob van Oost is een van die ini
tiatiefnemers. De eigenaar van
camping De Oase noemt het
transferium het mooiste schot
van Schouwen-Duiveland.
„Hebben we precies mee in de
roos geschoten", zegt hij in de
receptie van zijn recreatiebe-
drijf. Hij kan vanuit zijn bu
reaustoel zo het transferium
zien liggen en ziet dat het op de
ze vrijdag langzaam wat voller
wordt. Hij roemt vooral het sys
teem van verkeerafhankelijk
vervoer. „Als het drukker
wordt, komen er meer bussen
om de mensen te vervoeren."
Niemand hoeft lang te wachten.
Van zijn campingklanten krijgt
hij dan ook niets dan lof over
het vervoerssysteem.
De campingeigenaar herinnert
zich maar al te goed de tijd voor
het transferium, toen de kustwe
gen in de Westhoek op zonnige
zomers dagen muur- en muur
vast zaten.
Die situatie was volstrekt on
houdbaar, vervolgt hij. Om die
reden stak een aantal inwoners
van Schouwen de koppen bij el
kaar en kwam op het idee voor
het transferium. De politiek
nam het over en sinds die tijd is
er van verkeersoverlast langs de
kuststrook geen sprake meer.
Vorig jaar boekte het transfe
rium van Renesse zelfs een re
cord. In een seizoen werden
maar liefst 350.000 mensen ver
voerd, zegt Phons Guddeu trots
vanachter de balie in het
VW-kantoor bij het parkeerter
rein. „Hoeveel auto's dat zijn?"
Hij weet het niet, omdat auto's
niet worden geteld. Wel wéét
hij dat het donderdag weer een
ouderwets drukke dag was voor
het transferium. En als vandaag
en morgen de zon schijnt zal het
parkeerterrein ook weer volstro
men.
Jaarlijks worden er in het sei
zoen, van 15 mei tot en met 15
september, ongeveer honderd
duizend auto's geparkeerd en
stappen om en nabij de 275.000
TERNEUZEN - De grijsgroene motor: Zeeland is nog
lang niet uitgewerkt. Dit is het motto van de campagne
die na de zomervakantie van start gaat om Zeeuwen be
wust te maken van de gevolgen van de vergrijzing voor de
arbeidsmarkt. Mensen zullen tot op latere leeftijd dan nu
het geval moeten blijven werken. De campagne is opgezet
door het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Zee
land (RPA). Het RPA waarschuwt dat Zeeland sterker
dan elders wordt geconfronteerd met vergrijzing en ont
groening,
pagina 13
vergrijzing dwingt tot langer werken
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter veroor
deelde gisteren een 32-jarige inwoner van Terneuzen voor
vernielingen en het beledigen van de politie conform de
eis tot vijftig uur werkstraf. De Terneuzenaar schold op
29 november vorig jaar hoofdagenten uit voor klootzak
ken. Op het politiebureau beschadigde de man de 'op-
houdkamer'. Nog geen maand later, op 20 december, ver
nielde de verdachte huisraad (salontafel, glazen, kerst
spullen) van zijn ex-vrouw. Aan het slachtoffer moet de
man 150 euro schade vergoeden.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft
gisteren een twintigjarige Vlissinger voor dronken rijden
een boete van 480 euro opgelegd. In de strafmaat werd
meegewogen dat de drankrijder op 21 december vorig
jaar schade had veroorzaakt op het Tolplein van de Wes-
terscheldetunnel in de gemeente Borsele. Het gedrag van
de Vlissinger viel op toen hij met zijn auto bij het tolpoort-
je gevaarlijk achteruit reed. Uit de blaastest bleek dat hij
twéé keer zoveel alcohol had gedronken als toegestaan.
Advertentie
Geen van de vissers die er meest
al liggen, heeft een toewijzing
door burgemeester en wethou
ders, zoals voorgeschreven is in
een sterk verouderd havenregle
ment.
Noord-Beveland wil nu haven
geld invoeren en alle huidige
schepen een officiële vaste lig
plaats aanbieden. Wie zo'n
plaats niet heeft, betaalt een
dag- of weektarief.
foto Willem Mieras
Vandaag zaterdag 24 juli
Vestiging Bergen op Zoom
Mliiiosasli'iiat 50, 4621 NV Bergen op Zoom
lel. 0164 - 25 211 80, fax 0164 - 25 37 12
mensen in de bus. 2003 was
echt een topper. „Dankzij het
fantastische weer", aldus Gud
deu. Op doordeweekse dagen
vervoerden de bussen toen dage
lijks zo'n 10.000 toeristen. Er
waren echter ook topdagen bij
waarbij het dubbele aantal in
de bussen stapte.
Axel Diets en zijn zoon Peter
hebben een rit van bijna drie
uur achter de rug vanuit het
Duitse Kamp-Lintfort nabij
Duisburg. Net als de Utrechtse
Moniek van Eist vindt de Duit
se ingenieur het transferium ge
weldig. Alleen de weg over het
eiland naar Renesse mag wat
breder worden. Want die rit
over dat laatste stukje weg
houdt nog het meeste op.
De bewaking van het transfe
rium is dit jaar verscherpt. Dat
heeft al geleid tot meer aanhou
dingen. Van Oost vertelt dat
wat hem betreft vanaf het ko
mende seizoen de parkeerwach
ters ook moeten controleren of
er mensen illegaal in campers
slapen op het transferium of op
een van de andere parkeerterrei
nen. Voor de politie heeft dat
geen prioriteit, zegt hij. De on
dernemer vindt echter dat zulke
illegale slapers gewoon moeten
worden beboet. „Als de politie
wegens gebrek aan mankracht
geen tijd heeft moeten anderen
optreden."
Anita de Regt uit Goes maakt al
zeven jaar gebruik van het
transferium en noemt het gratis
parkeerterrein en het gratis
natransport 'gewoon ideaal'. Bo
vendien is het vervoer in de bus
naar het strand gezellig, vult ze
aan. Haar kinderen maken in
de bus op weg naar het strand
vaak contact met anderen zodat
ze, zodra ze op de plaats van be
stemming aankomen, al speelka
meraadjes hebben. „Mooier kan
toch niet."
Emile Calon
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Bewoners
moeten meer betrokken worden
bij de lokale politiek. Een aan
tal Middelburgse raadsleden wil
daarom anders werken. De tradi
tionele commissie- en raadsver
gaderingen zouden moeten ver
vallen. In plaats daarvan moet
er een politieke markt komen.
Het idee is afkomstig uit Alme-
re, waar sinds het begin van dit
jaar wekelijks een politieke
markt wordt gehouden. Een de
legatie van Middelburgse raads
leden is onlangs in Almere op be
zoek geweest. Ze zijn enthou
siast teruggekeerd. De politieke
markt in Almere bestaat uit een
aantal onderdelen. Aan het be
gin van de avond worden op een
informele manier onderwerpen
behandeld. Bewoners, raadsle
den en collegeleden kunnen on
derwerpen aandragen. Daarna
wordt er gedebatteerd en wor
den er knopen doorgehakt.
„De besluitvorming gaat sneller
en het is voor het publiek aan
trekkelijker", vindt PvdA-raads-
lid R. Bielok. „Nu zit het pu
bliek soms al om half acht op de
tribune, terwijl het onderwerp
waar men voor komt pas om elf
uur wordt behandeld. Ik kan me
voorstellen dat je dan gillend
wegloopt. Als raadslid zou je
dat misschien ook wel willen,
maar dat kan niet. Met zo'n poli
tieke markt kan een raadslid
ook beter tot zijn recht komen."
In Almere kunnen bewoners een
onderwerp op de agenda zetten
door vijftig handtekeningen op
te halen. De onderwerpen wor
den besproken in kleinere ka
mers. „Een soort huiskamer. In
Middelburg is het nu niet echt
uitnodigend om in te spreken,
daar wel. Wij hebben allerlei re
gels voor insprekers." J. van
Nieuwenhuizen (GroenLinks)
deelt het enthousiasme van Bie
lok. „In plaats van 85 keer verga
deren ze in Almere nog maar 35
keer per jaar, met hetzelfde re
sultaat. Als raadslid houd je tijd
over voor andere dingen."
CDA-fractievoorzitter J. Kodde
is voorzichtiger. „Ons voorstel
is om met zijn allen nog een
keer naar Almere te gaan en om
goed te bekijken wat de conse
quenties zijn." Kodde vindt nét
als zijn collega's dat er iets moet
veranderen. „De huidige situa
tie is niet bevredigend. We wil
len dat politiek levendiger
wordt en dichter bij de burger
komt. Dat schijnt in Almere te
lukken."
Dit; najaar experimenteert de
Middelburgse raad al met een
nieuwe vorm van debatteren.
Commissievergaderingen wor
den nu officieel gebruikt om in
formatie uit te wisselen. In de
praktijk komt het er vaak op
neer dat een discussie tweemaal
wordt gevoerd: één keer in de
vergadering van commissie en
één keer in de gemeenteraads
vergadering. Vanaf september
wordt de politieke discussie in
commissieverband gevoerd. „Ik
kan me voorstellen dat we daar
na nog een stap zetten naar het
Almeerse model", aldus Pv-
dA-fractievoorziter S. Szarafins-
ki.
Tijdens de opnames voor de
film Joyride aan een industrie
weg in Sluiskil kreeg een pi
kant geklede actrice de op
dracht te doen alsof ze een lift
wilde. Ze wreef daarom tij
dens de opnames eens sen
sueel door haar blonde haar
dos en floepte het duimpje om
hoog. Vrachtwagens remden
af om dit moois eens goed te
kunnen bekijken, maar lieten
haar desondanks langs de
kant van de weg staan. Een
passerende wielrenner had
ook al geen oog voor de actri
ce. Maar dat was logisch: hij
had toch geen bagagedrager.
iX8-*K-t5|