Dwang en drang zijn in de mode 3ij een pelgrimstocht draait het om de mensen De nieuwe strengheid 23 zaterdag 24 juli 2004 Drugsverslaafden moeten ver plicht afkicken, gedetineer den delen gedwongen hun cel en psychiatrische patiënten moeten tegen hun wil pillen slikken. Dwang en drang worden steeds vaker toegepast bij de bestrij ding van ongerief in de samenle ving. „Een beetje meer Singapo re kan geen kwaad." Soms heb ik er nog nachtmerries van, zegt Wilma. „Ik stam nog uit de tijd dat het makkelijk gebeurde: ge dwongen opnemen en gedwongen me dicatie. Dan kon ik wel schreeuwen: 'nee, nee, nee', maar ze keerden me ge woon op m'n buik en spoten de medi catie in mijn billen." Wilma is één van de vele (ex-)psychiatrische patiënten die bij Stichting Pandora hun vrees uitspreken over de recente verruiming van de wet BOPZ, waardoor dwang- medicatie en gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis sneller kunnen worden toegepast. Stichting Pandora is een belangenorganisatie van mensen met psychische en psy chiatrische problemen. Het gedwongen opnemen en behande len in de psychiatrie is maar één van de voorbeelden van de nieuwe streng heid. De overheid past steeds meer dwang en drang toe, op allerlei gebie den. Drugsverslaafden kicken gedwon gen af in de strafrechtelijke opvang. Scholieren die zich in de klas ernstig misdragen, moeten onder dwang ge- dragslessen volgen in een voorziening buiten de school. Dwang en drang zijn nog maar net in de mode. In de jaren zeventig en tach tig waren die termen taboe. Je had als overheid met je handen van het gezin en het individu af te blijven. 'Dat los sen we samen wel op', of 'Leven en la ten leven', waren het devies. Het was ondenkbaar dat de overheid vaders uit huis haalde nadat ze hun vrouw of kinderen hadden geslagen. „Of het nu om overlast door lawaai, junks of huiselijk geweld ging, de hele samenleving was doordrenkt van een vreemdsoort naïvieteit.'^Directeur van het Sociaal en Cultureel Planbu reau (SCP) Paul Schnabel kan het, de afgelopen drie decennia overziend, niet anders formuleren. „De samenle ving zou zichzelf wel regelen. Zo kon het gebeuren dat er grote flats in de Bijlmer werden neergezet zonder con ciërge. Dat er trams zonder conduc teurs rondreden, dat men dacht dat psychiatrische patiënten gezonder zou den worden als je ze zomaar de samen leving in stuurde." Alleen als er overduidelijk ernstig ge vaar was voor anderen, werd de vrij heid van burgers ingeperkt. Overlast of ergernis was onvoldoende reden, schade voor de eigen gezondheid ook. Nederland was het enige land waar je psychisch zieken wel gedwongen in een psychiatrisch ziekenhuis mocht opnemen, maar niet gedwongen mocht behandelen. Terwijl opname al leen meestal geen zin heeft. Schnabel: „Integriteit en autonomie van de persoon gingen boven alles. Alsof een zwaar psychotische patiënt in vrijheid nog kan beslissen wat voor hem het beste is." Hij vond vijftien jaar geleden al dat het soms beter is om iemand op te nemen. Zonder betut telend te willen zijn, zegt hij tegen mensen die zichzelf ernstig verwaarlo zen: „We willen niet dat u er zo bij loopt en uit vuilnisbakken eet. Daar gaan we wat aan doen." Het verlangen naar een veiliger samen leving weegt voor burgers inmiddels zwaarder dan de vrees voor bevoog ding en verlies van autonomie. Vóór de doorbraak van Pim Fortuyn wilden burgers al dat de overheid vaker in greep, desnoods dwangmiddelen toe paste. Tegenwoordig bindt de Maastrichtse burgemeester Gerd Leers de strijd aan met woonwagenbewoners die jaren lang ongestoord in hun belastingpara dijzen leefden. Paul Schnabel: „En zie, hij wordt door de bevolking op handen gedragen. Natuurlijk moet er hulp worden geboden maar ik zeg wel eens: een beetje meer Singapore kan geen kwaad. Veel mensen zien die stad als een schrikbeeld, maar als ze er eenmaal op bezoek zijn geweest, vinden ze het er toch erg prettig. Die stad is schoon, veilig en welvarend." Amsterdam is nog niet het Singapore van het Westen, maar de kentering is duidelijk. Vorig jaar zetten woningcor poraties 470 overlast veroorzakende huurders uit hun huizen: veertig meer dan het jaar ervoor. Omdat er zo wei nig animo voor inburgeringscursussen was en veel nieuwkomers halverwege afhaakten, worden die eind dit jaar verplicht gesteld. Ook voor oudko- mers. Ook in het strafrecht rukt dwang op. Sommige mensen zijn onge voelig geworden voor normale recht spraak, stelt PvdA-kamerlid en oud-rechter Aleid Wolfsen. „Denk aan junks die dagelijks delicten ple gen voor hun dope. Voor hen is er sinds een paar jaar de Strafrechtelijke Opvang Verslaafden, waarbij ze ver oordeeld worden tot gedwongen af kicken." Daarna worden ze via bege leiding en het aanbieden van een wo ning verleid om ook clean te blijven. Vrije wil De PvdA had lange tijd weinig op met dwangmaatregelen. Maar die tijd is voorbij. Wolfsen: „We zijn gaan erken nen dat je er niet komt door alleen een beroep te doen op de vrije wil van mensen. Dat leidt tot misverstanden, verwaarlozing, groot leed." Als rech ter maakte Wolfsen hartverscheuren de taferelen mee. Kreeg mensen in de rechtszaal van wie hij dacht: was hier maar vroeger ingegrepen. Vaders die hun driftbuien op hun kroost botvier den. Ontspoorde jongeren die een el lendige jeugd hadden gehad. „Het was onbespreekbaar zo'n kind tegen de zin van de ouders onder toe zicht te plaatsen. Of die gewelddadige vader onder dwang uit huis te plaat sen." Wat burgers binnen de gezinssi tuatie allemaal uitvraten was lange tijd privé-domein. Achter de voordeur was het heiligdom, een vrijplaats waar de overheid niets te zoeken had. Nu is dat anders. In Amersfoort gaat de politie in bepaalde probleemwij ken van deur tot deur. Zonder concre te aanleiding, zonder huiszoekingsbe vel, gewoon om eens te inventariseren wat er speelt. De PvdA is nu zo ver dat ze de Strafrechtelijke Opvang Ver slaafden wil uitbreiden naar gokver slaafden en alcoholisten. „Dat is ge lukt", zegt Wolfsen. „Binnenkort ko men er duizend van dat soort opvang plaatsen bijt" De wet wordt op verschillende plaat sen opgerekt. De wet BOPZ (Bijzonde re Opnemingen in Psychiatrische Zie kenhuizen) wordt verruimd met het doel mensen gemakkelijker tegen hun wil te behandelen. „Soms heb je als overheid de plicht om mensen tegen zichzelf te beschermen." Lise Broek aar van Stichting Pandora vindt dat de overheid doorslaat. „Het is niet voor niets dat in de jaren zeventig in de samenleving het besef doordrong niet zomaar voor zijn 'bestwil' ge dwongen mag opnemen of behande len. Het is belangrijk dat er gepraat wordt met psychiatrische patiënten, dat er aandacht wordt besteed aan preventie en zorgvoorzieningen en al ternatieve oplossingen worden ge zocht. Nu zie je dat hulpverleners steeds sneller naar medicijnen grij- pen." In dwang schuilt het gevaar dat men sen op een gegeven moment geen hulp meer durven zoeken. Broekaar: „Uit angst voor gedwongen opname en be handeling." Waarschijnlijk dit najaar al maakt de wet het nog eenvoudiger om mensen gedwongen op te nemen. Met een zogenoemde observatiemach tiging mag iemand straks al worden opgesloten als er een 'ernstig vermoe den' van een psychiatrische stoornis bestaat. „Daarbij zijn wel duidelijke criteria nodig. Anders bestaat het ge vaar dat iedereen die eruit ziet als een zwerver kan worden opgepakt. Dat er beroerd van. „Het baart mij ernsti ge zorgen." Hij is inmiddels 27 jaar werkzaam in een praktijk en signa leert momenteel een sterke hang naar dwang. „Als de overheid vroeger een dwangmaatregel nam, moest die uit voerig beargumenteerd worden. Te genwoordig wordt de 'bewijslast' om gedraaid. Overtuig de mensen er maar van waarom burgerlijke vrijheden niet moeten worden ingeperkt." Het kan toch niet de bedoeling zijn." Pieter van der Kruij s van de Neder landse vereniging van strafrechtadvo caten vindt dat de overheid hard op weg is de rechtsstaat om zeep te hel pen. Het is volgens hem geen bui die wel weer overtrekt als CDA en WD niet meer de dienst uitmaken in dit land. „Al deze dwangmaatregelen wor den in de wet verankerd en die draai je echt niet zomaar terug. Ook niet als we over drie jaar een premier Job Co- hen of een premier Wouter Bos heb ben." De politie die steeds meer bevoegdhe den krijgt, kinderen die hun ouders zo maar aangeven. Van der Kruijs wordt stuit de strafpleiter tegen de borst dat de Tweede Kamer net zo hard mee doet. „Sterker: de Kamer doet er ge rust nog een schep bovenop. Het is een wedloop in strengheid." De aanslagen op het World Trade Cen ter in New York hebben ook aan deze kant van de oceaan veel overhoop ge haald, beseft Van der Kruijs. „Als je tegenwoordig alleen aan terrorisme dénkt, ben je al bijna strafbaar. De angst onder de bevolking voor terroris tische aanslagen maakt wel dat het ka binet al deze maatregelen straffeloos kan nemen. Als er onverhoopt een aan slag in de nabijheid wordt gepleegd, in Londen, Parijs of Amsterdam, dan illustratie Marco Jeurissen/GPD heeft Balkenende helemaal carte blanche." Het kabinet schetst een veel te somber beeld van de veiligheid in de Nederlandse samenleving, vindt hij. „Als de overheid maar op crimina liteit en overlast blijft hameren, denkt uiteindelijk iedereen: oké, pak ze maar hard aan, want daar worden we met z'n allen beter van. Ik vind dat niet goed." Nu er eenmaal een bepaal de stemming heerst, wordt het steeds eenvoudiger om verdachten langer vast te houden. Ook rechters worden beïnvloed door de geluiden in de maat schappij. Er wordt minder kritisch naar bewijslast gekeken. „De positie van het slachtoffer staat centraal, rechters zijn ronduit anti-verdachte." Criticasters van de 'nieuwe streng heid' als Van der Kruijs en Broekaar zijn roependen in de woestijn. Toch vindt ook Aleid Wolfsen dat we niet moeten doorschieten. „Het klimaat is erg van: hoe stoerder hoe beter. We moeten uitkijken dat we niet alle ver worvenheden van onze maatschappij overboord gooien. Wie verdedigt nog de waarde van vrijheid, zelfontplooi ing en de tolerantie voor anders zijn in dit land? Want het gevaar bestaat dat we straks alles gaan aanpakken wat afwijkt van het normale." Frouke Houtman en Paul Koopman 'nhet Spaanse Santiago de Compostela .wordt het druk deze zomer. Het bede- (artsoord verwacht extra pelgrims omdat 14 een heilig jaar is. Wandelen om dich tbij God óf jezelf te komen. jïgend langzaam trek ik me op aan de pnicktafel en krom als een oud vrouwtje Mnpel ik de enkele passen op Spanjes be- pndste pad: de bedevaartsweg naar Santia- ode Compostela. Had ik die blarenpleis- nu maar niet verkeerd geplakt. De tem van Santiago had voor mij - als jaren- ige Spanjeganger - een magische klank. Itüürlijk zou ik daar nog eens heengaan. Kt met de auto of het vliegtuig, maar keu- poals het hoort: te voet. Ooit. ie langverwachte pelgrims wandeling |tom plots dichtbij door een onverwacht |ücht. Onverwacht omdat de e-mail af- pstig was van een vriendin die zich ze ejaar tevoren had gevestigd in de Vere- pe Staten. Wij waren kort voor haar ver- gebrouilleerd geraakt en sindsdien to er stomweg geen contact meer geweest. woonde aan de andere kant van de toan in Boston, dus elkaar bij de super- tkt toevallig tegenkomen lag niet voor band. rt voordat Tecla haar mailtje stuurde, len we telefonisch - met tranen in de van blijdschap - de onzinnige ruzie voorzichtig bijgelegd. Er moest maar gewandeld worden, stelde Tecla vast. J Santiago de Compostela." Dus daar 'en wij enkele weken later: rugzak op ^rug en stevig schoeisel aan onze voe- I Pa voorbereid was vooral Tecla. Aller- Pt omdat zij rechtstreeks van de Griekse eilanden kwam waar zij eindeloze tochten had gelopen in de brandende zon. Ten twee de omdat zij vloeiender Spaans spreekt dan ik en niet onbelangrijk: ze is katholiek opge voed. Ik had twee middagen een ommetje gemaakt en ik spreek twee zinnen brokke lig Spaans. Toch vielen die verschillen grotendeels weg toen wij eenmaal (na een nachtelijke trein reis dwars door Spanje) uitstapten in sta tion Sarria. We zouden iets meer dan hon derd kilometer lopen. De stemming kwam er al meteen goed in toen wij vanaf het treinstation in de vroegte naar hét pad lie pen: de route naar ons bedevaartsoord. 'Buen Camino!', was het eerste dat wij naar ons hoofd kregen geslingerd toen wij het steile paadje betraden. Dé groet die reizi gers gebruiken om elkaar een gezonde door tocht te wensen. Pelgrimsliederen Wie zich werkelijk goed voorbereidt, wist dat natuurlijk al lang. Die weet waar je het best kunt slapen en hoe je je spulletjes droog bij de volgende stopplek krijgt. Die heeft misschien zelfs wel pelgrimsliederen ingestudeerd, reisverslagen van pelgrims gelezen en een Sint Jacobskerk bezocht voorafgaand aan hun tocht om vooraf geze gend te worden. Fijnproevers kiezen een heilig jaar (zoals dit jaar). Die hebben na tuurlijk ook een pelgrimspas, waarmee zij gratis of voor enkele euro's kunnen slapen in speciale herbergen voor pelgrims. Tecla en ik deden niets van dit al. We wis ten nog net dat Sint Jacobus begraven zou liggen in Santiago de Compostela (Santia go is de Spaanse naam van Sint Jacobus) en dat de schelp en het zwaardkruis onlosma Pelgrims bij het beeld van de 'peregrino' in de buurt van O Cebreiro op weg naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela. foto Henk van den Boom/GPD kelijk met de tocht verbonden zijn. Daar mee hield het wel op. Uit religieuze overwe gingen gingen wij ook al niet: strafvermin dering in het vagevuur verwerven achtten wij niet noodzakelijk. En toch. Het doodeenvoudige wandelen maakt iets los. Soms zijn het de ontmoetin gen die je de rillingen over je rug doen lo pen. Een Fransman die wij keer op keer ont moetten, liep voor zijn dochter omdat zij zo lijdt onder de dood van haar moeder die is overreden door een dronkaard. Strompe lend ploegde hij honderden kilometers door en kwam gelijk met ons aan in de kathe draal. Eén vrouw wil met de tocht haar dankbaar heid uiten omdat ze doodziek was geweest en weer beter mocht worden. Een Canadese liep als een kip zonder kop rond, was de vriendin met wie zij zou wandelen de eerste dag al kwijtgeraakt en wenste deze tocht haar ergste vijand niet toe. Een groep Brazi lianen masseerde pijnlijke benen van mede wandelaars en behandelde blaren aan het einde van de dag. „Je moet goed voor jezelf zorgen, anders red je het niet", aldus één van de vrienden. En wij? Voor ons was de wandeling een uit muntende gelegenheid om eens goed bij te praten. Nader tot elkaar te raken. Zeven jaar vallen bij bier en tapas van ons af. Als ik er weer een blaar bij had gekregen, haal de Tecla tijdens een pauze stiekem spullen uit mijn rugzak en propte ze in haar eigen bagage. Tijdens een bezoek aan een piep klein kerkje in Palas de Rei ontdekken wij gelijktijdig tranen op eikaars wangen. Pure vermoeidheid of een louterend moment? Hi larische momenten zijn er ook. Een oud da metje onthaalt ons in haar krakkemikkige huisje. Wij 'moeten' een stuk kaas nemen en een slok van haar drank proeven. Wat een gastvrijheid, zoiets ervaar je in Neder land toch niet meer, denken wij ontroerd. Als we weer door willen lopen, houdt het mensje plots haar hand op en blijft ons wa gend aankijken. „Het is heel dure kaas", zegt ze op meelijwekkende toon. „Die heb ik helemaal in het volgende dorp gehaald. Een bijdrage graag! Achteraf rijst de vraag waarin de magie nou zit. Het geheim lijkt te schuilen in de simpele handeling. Een stap. Nog een stap. Een middeleeuws uitziend dorpje. Een re genbui. De saamhorigheid. Mist die het groene, druipende Galicische landschap nog mysterieuzer maakt. De blijdschap dat de voeten elke ochtend weer voldoende zijn opgeknapt om verder te krabbelen. De aan komst in de kathedraal is ook indrukwek kend: daar ontmoeten pelgrims elkaar en mag iedereen een gouden beeld van de heili ge Jacobus omhelzen. Bovenal draait het bij de pelgrimstocht om de mensen. Man nen en vrouwen - en soms ook kinderen - die stuk voor stuk een bijzonder verhaal te vertellen hebben. Ellen den Hollander

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23