Ik doe nog altijd rare dingen We moeten de echte passie kunnen blijven voelen Pracht uit Brussel Niet altijd magisch Historisch epos Maarten 't Hart 25 Van Dik Hout neemt sabbatsjaar woensdag 21 juli 2004 et de nodige zelf spot beschrijft Maarten 't Hart (59) in zijn boeken heel wat eigen belevenissen. Ook zijn nieuwste roman Lotte Weeda bevat meer autobiografische gegevens dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Ken u zelve. Een teken van wijsheid?, vraagt Maarten 't Hart zich af. „Het zal best, maar ik ben bijna zestig en ik ken mezelf nog steeds niet. Ik doe nog altijd rare dingen waar van ik niet begrijp waarom. Met de ophef die ik een paar maan den geleden creëerde over het feit dat ik me moest legitimeren om me voor de Europese verkie zingen in te laten schrijven voor de kieslijst van de Partij voor de Dieren verbaasde ik mezelf nog het meest. Dat ik zo onwrikbaar op mijn principes ging staan, ge beurde echt niet met voorbe dachten rade. Het was een koud kunstje geweest om tijdig een paspoort aan te vragen en lijst trekker Marianne Thieme was alleszins bereid om dat voor me te betalen, dus dat was het punt niet." „Terugblikkend denk ik dat mijn boze reactie eerder terug te voeren was op het dubbele ge voel dat ik over dat lijstduwer schap had. Zelf was ik helemaal niet van plan om me daarvoor beschikbaar te stellen, maar ik had me laten overhalen door Mensje van Keulen. Dan breekt het me later op dat ik ja heb ge zegd, terwijl ik eigenlijk zelf mijn bedenkingen had." „Hoewel ik ook koppig en tegen draads kan zijn, zie ik het als één van mijn zwakheden dat ik doorgaans veel te lang probeer aardig en voorkomend te blij ven. Ik ben overigens niet meer zo dol op het maken van vijan den. Je ligt er alleen maar wak ker van doordat je voortdurend probeert te bedenken hoe je met verfijnde methodes die ander kunt schaden. Er gaat akelig veel tijd en energie in zitten. Ik spreek uit ervaring, want vroe ger kon ik mijn pen nog wel eens in gif dopen. De vervelende consequentie daarvan is echter dat je opponent vroeg of laat te rugslaat. En klappen incasse ren, daar ben ik niet zo goed in. Dan ben ik liever maar wat min der scherp." „Dat risicomijdende gedrag was vast niet wat Nietzsche voor ogen had, toen hij pleitte voor een groots en meeslepend leven, maar in dat opzicht voel ik me dan ook meer verwant met Scho penhauer. Hij hamei-de erop dat je het beste thuis kunt blijven om alle gevaren te ontlopen. Een advies waar ik me helemaal in kan vinden. Ik hoef niet de wereld over te reizen op zoek naar inspiratie, want die vind ik hier ook in Warmond." Zijn nieuwe roman Lotte Weeda speelt zich inderdaad af in het Zuid-Hollandse dorpje waar 't Hart woont. Het kost de lezer waarschijnlijk weinig moeite in de ik-figuur de schrijver zelf te herkennen. De fotografe die in het boek een belangrijke rol speelt, bestaat echt en dat geldt ook voor de twee fotoboeken vol portretten van mensen die kort nadat ze waren vereeuwigd het hoekje om gingen. Fotoboek „Er zitten altijd veel autobiogra fische details in mijn boeken. De bewoners van Warmond raakten in rep en roer toen bleek dat het fotoboek waar veel dorpelingen in afgebeeld staan, steeds meer op een uit- vaartregister ging lijken. De één na de ander liet het leven. Statis tisch gezien is dat niet zo vreemd wanneer je bedenkt dat de meeste personen behoorlijk op leeftijd waren. Het blijft op merkelijk dat ook de jongere mensen die in het fotoboek staan, inmiddels bijna allemaal ter ziele zijn." „Zelf sta ik er ook in. Angst is besmettelijk. Dus op een gege ven moment werd ik daar ook een beetje onrustig van. De ver klaring die in het dorp de ronde deed, dat het om zwarte magie, oftewel goena goena zou gaan, neem ik niet serieus. Ik geloof eerder in toeval dan in mystiek. Hoe amusant het misschien ook is om te praten over buitenzin tuiglijke verschijnselen, zodra je daar echt waarde aan gaat toe kennen, ben je mijns inziens be- zig met zelfbedrog." Of zijn amoureuze escapades in Lotte Weeda ook op realiteit ge baseerd zijn, laat 't Hart graag in het midden. Mocht het om au tobiografische belevenissen gaan dan zijn ze in elk geval niet recent. De periode waarin de auteur regelmatig verliefd werd op vrouwen met wie hij soms zelfs nog geen woord ge wisseld had, ligt al minstens vijf jaar achter hem. Is er bij hem be wust een knop om gegaan of is het gewoon een kwestie van een verminderd libido? „Op mijn leeftijd is seks uiter aard niet meer zo belangrijk als toen ik achttien was, maar dat neemt niet weg dat ik het nog altijd een uiterst vervullende be zigheid vind. Erotiek is echter niet iets dat mijn denken be heerst. Van alle vrouwen en meisjes die ik tegenkom, is er op cd Maarten 't Harts nieuwe roman speelt zich af in zijn woonplaats: „Ik hoef niet de wereld over te reizen op zoek naar inspiratie, want die vind ik hier ook in Warmond." foto Bert Nïenhuis/GPD zijn hoogst een half procent waar ik mee naar bed zou wil len. Of misschien zelfs nog wel minder." „In het uitzonderlijke geval dat een dergelijk verlangen de kop op steekt, zal ik weinig actie on dernemen om die hunkering te stillen. Ik heb aan den lijve on dervonden hoeveel nadelen er aan zo'n amoureus uitstapje kle ven. Je fantasie gaat al snel met je op de loop doordat je de wer- kelijkheid door een roze bril nu eenmaal vertekend waarneemt. Ik vrees dat het niet pessimis tisch, maar gewoon realistisch is om te stellen dat als een ro mantisch ideaalbeeld te mooi lijkt om waar te zijn, dat meest al ook zo is." Veelwijverij Ooit schreef hij: 'Er is geen spra ke van dat je met één vrouw je verlangen naar allen kunt stil len. Juist door het huwelijk ga je veel hartstochtelijker naar an deren verlangen. Alsof je door de Hof van Eden loopt en van alle bomen niet pukken mag op één na.' „Dat zou ik nu zo niet meer zeggen. Ik geloof er niet meer in dat veelwijverij de idea le manier is om van de volheid van het leven te proeven. Tenzij je daarvoor wilt betalen met een navenante hoeveelheid pijn en verdriet. In mijn omgeving heb ik meer dan eens gezien hoeveel leed en ellende een echtschei ding aanricht. Door met dezelf de persoon getrouwd te blijven, houd je een hoop sores buiten de deur." „Mijn vrouw Hanneke zal me nooit kwetsen. Het is een buiten gewoon lief mens. Door en door integer. Zoals veel vrouwen zich dat bij hun partner voornemen, dacht ook zij dat ze er met een beetje goede wil wel in zou sla gen om mij om te vormen naar haar ideaalbeeld. Maar dat bleek al snel een vruchteloos streven. Onbegonnen werk. Sinds ze dat inzag, geeft Hanne ke me het gevoel dat ik mag zijn wie ik ben. Al klaagt ze nog wel eens dat ze eigenlijk een onbe storven weduwe is die overal al leen naartoe moet. Ze beseft ech ter ook wel dat ze bij menige ge legenheid zonder mijn gezel schap beter af is. Ik heb af en toe wel last van een schuldge voel dat ik in ons huwelijk te kort schiet, maar ik zou niet goed weten wat ik er aan zou kunnen veranderen. Hanneke heeft een veel drukker sociaal leven dan ik. Als ik haar zou ver gezellen naar etentjes, weet ik zeker dat ik haar plezier eerder zou vergallen dan vergroten, want ik heb een bloedhekel aan dat soort sociale verplichtingen. Wanneer ik ergens ben waar ik me niet op mijn gemak voel, word ik kribbig. Hoewel ik goed kan liegen, ben ik nu eenmaal geen acteur die op een geloof waardige manier kan doen alsof hij iets leuk vindt als dat niet zo is." „Nee, ook niet uit liefde. Ik be twijfel trouwens of dat liefde zou zijn. Het is sowieso ondoen lijk een definitie van liefde te ge ven. Dat raadselachtige, onbe grijpelijke gevoel laat zich niet analyseren. Wat me wel opvalt, is dat anders dan bij de genegen heid tussen twee mensen, de lief de tussen mens en dier onver woestbaar is. Als ik eerlijk ben, houd ik van niets en niemand zo veel als van mijn hond. En dat is helemaal niet zo uitzonderlijk, want als ik zie hoe mijn buur meisjes hun paarden de hele dag door vertroetelen dan kan ik je op een briefje geven dat ze later nooit met hetzelfde geduld en met dezelfde toewijding hun man in de watten leggen." Mieke van Wijk Maarten 't Hart: Lotte Weeda - Uitge verij De Arbeiderspers, 17,95 en €23,95 (geb.). Het boek ligt eind au gustus in de winkel. Met of zonder prijs, de Ko ningin Elisabethwed- strijd, enkele maanden geleden gehouden in Brussel, heeft enke le zangers geïntroduceerd van wie we stellig nog veel zullen ho ren. Iedereen prees het hoge ni veau dit jaar. De twee cd's met opnamen van de voorlaatste ron de en de finale vormen ook een duidelijke afspiegeling daarvan. Met als enige zwakke plek de verplicht gestelde barok-catego- rie bij enkele kandidaten. Want niet iedereen bleek zich daarin thuis te voelen. Zo zoekt de Canadese sopraan Hélène Guilmette (tweede prijs) nogal onbeheerst haar weg door een Handel-aria. Op haar aller mooist is zij echter in de aria van Nannetta uit Verdi's 'Falstaff', een uitvoering die er voor zorgde dat Miranda van Kralingen - zei zij op televisie - door tranen overmand de zaal verliet. Prachtig in alle categorieën is de Poolse Iwona Sobotka (eerste prijs). Verder had de Roemeense Teodora Gheorgiu (vierde prijs) op grond van deze prestaties in Handel en Richard Strauss min stens zo hoog moeten eindigen als de beschaafde, vrij onper soonlijke Belg Shadi Torbey, die derde werd. Een andere grote ontdekking is Diana Axenti (Moldavië), die vooral van een aria uit Rimski-Korsakovs 'Bruid van de tsaar' iets bijzon ders maakt. We kunnen ook weer vaststellen hoe geweldig Mare Soustrot en het orkest van de Koninklijke Muntschouw burg zich geweerd hebben. Een prachtig document, deze uitga ve. Aad van der Ven Koningin Elisabethwedstrijd. Lau reaten en het Symfonieorkest van de Koninklijke Muntschouwburg o.l.v. Mare Soustrot - Ambroisie AMB 9956, 2 cd's, totale speelduur 2.24. Heather Nova heeft zich al tijd opgesteld als het stille, schuchtere meisje dat, ver weg van de gewone civilisatie, op groeide op een boot voor de kust van Bermuda. Die eenvoud komt terug in haar concerten en werkt daar haast magisch. Wie haar ooit live nummers als 'Is land', 'Throwing fire at the sun', 'London Rain' of 'What a fee ling' heeft horen zingen, weet precies hoe bijzonder de sfeer is die zij kan creëren. Dat een concertregistratie op dvd die magie lang niet altijd kan overbrengen, blijkt uit 'Li ve at the Union Chapel', die vo rig najaar in Londen werd opge nomen. Op de één of andere ma nier is die sprookjesachtige een voud op dvd verworden tot een nogal saaie bedoening. Pas in de twee toegevoegde vide oclips en dan vooral in het prachtig gefilmde 'Drink it in', is die magie er weer. Zijzelf is er niet eens in te zien, maar haar stem en de prachtige filmbeel den zorgen ervoor dat iedere fan meteen weer weet wat er tóch zo bijzonder is aan Heather Nova. Hanneke van den Berg Dvd Heather Nova: Live at the Union Chapel - BMG, speelduur 1.00. Extra: muziekvideo's van 'Drink it in' en 'River of life', unrelea- sed track 'Photograph'. Tsjaikovski's Mazeppa door het Marijinski Theater werd eerder door Philips op drie cd's gezet. Nu staat de bijna drie uur durende voorstelling uit 1996 op één dvd-schijfje. Dus de keus is niet moeilijk. Tsjaikovski's historische epos over de legendarische kozakken- leider Mazeppa wordt door de Russen op het toneel gebracht met alle pracht en praal - vooral in de kostuums - die ze in Sint Petersburg tot hun beschikking hebben. Bij alle respect en bewondering voor de wijze waarop een grote traditie in ere wordt gehouden is het overigens moeilijk de ogen te sluiten voor het cli ché-matige acteren. Zo is Viktor Lutsiuk een nogal houterige Andrei, terwijl maar moeilijk valt te geloven in de gekte van Maria (de opera wordt met een waanzinscène afgesloten), uitge beeld door Irina Loskutova. In de zaal valt zoiets minder op dan via het oog van de camera, die de verrichtingen vaak van zeer nabij registreert. Maar dat is nu eenmaal het probleem van de meeste video- en dvd-produc- ties van opera's. In elk geval is het prachtig, dat zulke traditie getrouwe Russische enscenerin gen, met alles er op en er aan, op deze wijze bewaard blijven. De door Irina Molostova geregis seerde productie brengt vooral het "conflict tussen Mazeppa en Kochubey, imposant vertolkt door Nikolai Putlin en Segei Aleksasjkin, sterk naar voren. Verder is het natuurlijk weer een genot te horen wat Gergjev met zijn Petersburgse koor en or kest tot stand brengt. Aad van der Ven Dvd Tsjaikovski: Mazeppa. Solisten, koor en orkest van het Marijinski Theater o.l.v. Valeri Gergjev - Phi lips 074 194-0, speelduur 2.54. Voor wie het gemist heeft: Van Dik Hout heeft dit jaar zijn eerste decennium er- zitten. De populaire nederrockformatie Bat dat met het uitbrengen van de cd Een hndvol Zonlicht, Van Dik Hout '■*94-2004, Live. Op de cd staan live-opna- Ks van een concert in Paradiso, vier nieu- •enummers, waaronder de succesvolle sin- 'Lege Handen', en een bonus-dvd waar- al hun videoclips staan. p* band grijpt het jubileum aan om een sab- ^tsjaar in te lassen. Enkele bandleden zijn 'ineen paar maanden te gaan reizen, anger Martin Buitenhuis gaat het jaar rust pruiken om nieuwe teksten te schrijven. (0nstienjarig bestaan is natuurlijk een flooie aanleiding om die plannen nu écht te gaan verwezenlijken. Het plannen van dit tofdingen is onmogelijk zónder sabbati- Bl Optredens worden al heel lang van tevo- fenvastgelegd en door de drukte van het toe- En wordt het schrijven van nieuw werk een soort-bijzaak. En het is bijna onmogelijk om ^atlanger op vakantie te gaan." 'anaf 5 november is de band echt twaalf banden lang nergens live te zien. Aan het iade van het jaar gaan ze de studio in om nieuwe plaat vast te leggen. Martin: „Ik daar nu al helemaal op gefixeerd en kan naar verlangen om in alle rust aan nieuw ^teriaal te werken. Ik hoop met Sandro wssorgia, gitarist/pianist) een paar hele tooie nummers te gaan schrijven. Daar ligt ^ormij ook nog de uitdaging. Het uiteinde- v<eresultaat in de studio laat zien waar staan in onze ontwikkeling als band." jaren negentig, toen de band begon, gierde ze vooral naar groepen als Pearl Soundgarden en Nirvana om het ge- de 'sound' bij hun nummers te 'verzin- ^•"Als je net begint met het schrijven Van Dik Hout met in het midden zanger Martin Buitenhuis. van eigen liedjes heb je houvast nodig. Hoe moet het liedje klinken? Nu luister ik ook nog wel naar muziek, maar vooral om idee ën op te doen. Voornamelijk klassieke piano muziek, en ook nog steeds wel rock. The Strokes en The White Stripes, dat soort bands vind ik te gek. Omdat ik zelf Neder landstalig schrijf en zing luister ik wel naar andere bands in hetzelfde genre, maar uit eindelijk haal ik daar mijn inspiratie niet vandaan." 'Ontdekker' Daan van Rijsbergen kijkt met genoegen terug op (meer dan) tien jaar Van Dik Hout. „Ik leerde ze kennen toen ze in 1992 een ruimte boekten voor hun eerste de mo in Bananas, mijn opnamestudio in Haar lem. Op Koninginnedag '94 brachten we de single 'Stil in mij' uit en hebben we plug gers op pad gestuurd om het nummer op de radio gedraaid te krijgen. Wekenlang ge beurde er helemaal niets. Totdat Wim Rig- ter twee maanden later in de zomervakantie Arbeidsvitaminen ging presenteren. Hij ken de de jongens uit Haarlem en was groot fan van de band. 'Stil in mij' werd opeens een aantal keer per week gedraaid. En toen Frits Spits daarover heen ook nog eens en thousiast werd, ging het echt goed lopen!" Tien jaar, zeven platen en een nieuwe pla tenmaatschappij later is Van Dik Hout nog steeds één van de populairste en meest ge draaide Nederlandstalige bands van Neder land. Gekoppeld aan het uitbrengen van de nieu we plaat in 2005 zal Van Dik Hout weer gaan toeren. AI tien jaar zien ze dezelfde clubs en veelal dezelfde festivals langsko men. Toch verveelt het niet. Martin Buiten huis: „Nee, je staat toch met nieuwe num mers op het podium, dat houdt het span nend. En we hebben in die tien jaar bijvoor beeld maar één keer een theatertour ge daan. Daar liggen nog nieuwe mogelijkhe den voor ons. Bovendien staan we ieder jaar weer op plekken waar we voorheen nog nooit zijn geweest! Nederland is best groot hoor." Vlaanderen is tot nog toe onontgonnen ge bied voor de band. „We krijgen daar op één of andere manier geen voet aan de grond. Er wordt wel eens gesuggereerd dat het aan mijn accent ligt. Maar goed, daar zouden we dus op dezelfde manier moeten beginnen zo als we dat meer dan tien jaar geleden in Ne derland hebben gedaan. Kleine kroegjes en zalen bespelen en dan langzaam naamsbe kendheid opbouwen. Maar daar hebben we nu echt geen tijd meer voor. We hebben het veel te druk met ons werk in Nederland." De band bestaat al meer dan tien jaar in de zelfde samenstelling. Martin Buitenhuis: „Dat geeft absoluut extra inspiratie, omdat je samen steeds verder komt en steeds meer meemaakt. Dat maakt je samen trots op wat je bereikt hebt en dat verklaart voor een deel ook ons succes. Je weet wat je aan el kaar hebt. We blijven met zijn vijven betrok ken en kritisch op wat we maken, waar we heen willen. We moeten het zelf te gek vin den en de echte passie kunnen blijven voe len. De lat ligt hoog, we sluiten op creatief gebied geen compromissen. Ik zou dat op het podium ook niet kunnen brengen, ik ben een slecht acteur." Met het tienjarig bestaan is een stille wens van Martin Buitenhuis uitgekomen. En hij ziet Van Dik Hout ook nog veel langer door gaan. Lachend: „O ja, minstens zo lang als de Stones!" Rebecca van Vuure

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25