PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
^ieuw plan containerterminal
=50%
Vlaanderen
dl tolvignet
oor snelwegen
l^jr^de france
Brief duikt na 88 jaar weer op in Oostburg
KORTING
■aiiiaitt
Schroder eert plegers
van aanslag op Hitier
kgelijks provinciebestuur wil herkansing met verkorte kade
Waarschuwing voor gestunt
net voordelige vakanties
Noors zeilschip weer boven water
Leeuw pakt
Utrechtse
Wemeldings stel knapt Wawa op
Provincie geeft economie de ruimte
k
23°
~fi4°
ZW 4
Snel regen
middag vanuit het westen wolkenvel-
n en enkele buien. Matige zuidwestelij-
ïe'wind en rond 23 graden.
(6e jaargang no. 170
oensdag 21 juli 2004
s nummer 1,20
internet: www.pzc.nl
wRinus Antonisse
JDDELBURG - Het dage-
;s provinciebestuur on-
meemt een nieuwe po-
voor aanleg van de
Bterschelde Container
rminal. Het oorspronkelij-
plan is aangepast: met
1600 meter kortere kade
i worden voldaan aan de
iopese natuurregels.
n zeker is of een ingekorte
!T de juridische toets van een
nngende reden van groot
abaar belang' doorstaat. Het
elijks provinciebestuur
lt zelf dat voldoende is aan-
(oond dat een grote terminal
misbaar is voor de toekomst
ide Zeeuwse economie.
jaar is onderzocht of
[herkansing voor de WCT mo-
ijk is. Een containerkade van
10 meter op de Kaloot stuit
op niet te compenseren natuur
verlies. Het gaat dan met name
om waardevolle nieuwe duinvor
ming, die om zeep wordt gehol
pen.
Door de kade te verkleinen kan
de duinvorming toch doorgaan.
Vraagpunt is nog hoe de kade
verkort moet worden: aan een
kant of aan twee kanten. Naar
de meest milieuvriendelijke op
lossing - de beste kansen voor
duinvorming - wordt onderzoek
gedaan.
Kostenonderzoek
Daarnaast wil het dagelijks pro
vinciebestuur via een kosten-ba-
tenonderzoek aantonen dat een
havengebied zonder container-
terminal veel minder bijdraagt
aan de' economie dan met een
grote overslagvoorziening.
Onderzoekbureau Ecorys heeft
al becijferd dat een WCT met
aanvullende activiteiten zorgt
voor 2100 directe en 1450 afge
leide arbeidsplaatsen. Een ac-
NHAAG - De Consumenten-
cd waarschuwt mensen die
internet een vakantie boe-
ivoor stuntaanbiedingen.
ogenschijnlijk zeer goedkope
blijken vaak honderden
o's duurder te zijn dan de
bieder van de reis in eerste
tantie had voorgespiegeld,
bieders van vakanties probe-
minutes zo goedkoop
orPascaleThewissen
USSEL - De Vlaamse rege
lt wil naar Zwitsers voor-
Rld een autobaanvignet invoe
lt vignet moet er voor zorgen
iedereen, ook buitenlandse
(gebruikers, voortaan meebe-
dt aan de Vlaamse infrastruc-
ur. Dat staat in het x-egeer-
koord, dat de nieuwe Vlaam-
minister-president, de chris-
i-democraat Yves Leterme,
üeren heeft gepresenteerd,
invoering van het vignet is
oralsnog een voornemen. Hoe
vignet in praktijk werkt en
weel het moet gaan kosten, is
gonduidelijk.
ivoersorganisaties zijn niet te
[eken over het plan. In Wallo-
wordt gesproken over de in
buig van een kilometerhef-
g. terwijl de landelijke over
wegenbelasting heft.
zitten we met drie ver
diende soorten transportbe-
u"ng opgescheept", voorspelt
Federatie van Belgische
ansporteurs De Vlaamse Au-
Ööpilistën Bond (VAB) staat
stief tegen de invoering van
J vignet. Volgens de VAB is
'koog tijd dat ook buitenland-
hansporteurs meebetalen
ahet onderhouden van de Bel
ize infrastructuur,
kond wijst erop dat een op
vier vrachtwagens die over
Riflg rond Antwerpen den-
die momenteel een grote
bapbeurt ondergaat, uit het
denland komt.
belasting, meer werk,
tief havenbeleid zonder grote
terminal levert 1000 directe en
780 afgeleide arbeidsplaatsen
op. Gewoon doorgaan in de ha
vens op de oude voet komt uit
op hooguit 500 nieuwe arbeids
plaatsen, als er tenminste van
wege de situatie op de energie
markt geen bedrijven vertrek
ken. De kosten-batenanalyse
moet vooral de gunstige effecten
voor het midden- en kleinbe-
mogelijk te laten lijkèn. Maar
dan blijkt bij het boeken van
een bungalow plots dat de aan
geboden prijs per persoon is, ter
wijl in de advertentie leek alsof
het ging om de prijs per huisje.
Ook komen er veelal nog allerlei
bedragen bij. GPD
pagina 3
vakantie van 84 euro kost
in praktijk 1120 euro
meer geld voor de zorg en op
den duur gratis basisonderwijs.
Dat zijn, kort samengevat, de be
langrijkste doelstellingen van
de nieuwe Vlaamse regering van
liberalen, socialisten en chris
ten-democraten.
Vlaams Blok
Die moeten met elkaar in zee
omdat alleen op die manier het
extreemrechtse Vlaams Blok,
dat bij de deelstaatverkiezingen
van 13 juni ruim 24 procent van
de stemmen behaalde, buiten de
deur kan worden gehouden.
De onderhandelingen over een
nieuw regeerakkoord verliepen
moeizaam. Vooral de fiscale am
nestie voor Belgen die zwart
geld op een buitenlandse spaar
rekening hebben staan, zorgde
voor verdeeldheid tussen de par
tijen.
De christen-democratische
CD&V voerde in het verleden
fel oppositie tegen het wetsvoor
stel, maar gooide deze week de
handdoek in de ring.
pagina 15
verontwaardiging over
wegenvignet
V-:
De Mohawk II hangt in de stroppen van de Cormorant.
foto Lex de Meester
door Ron Magnée
VLISSINGEN - Onder het toe
ziend oog van de Noorse kapi
tein S. Daler hebben de ber
gingsbedrijven Multraship uit
Terneuzen en URS uit Antwer
pen gisteravond het gezonken
Noorse zeilschip Mohawk II ge
licht.
Rond de klok van zessen gonst
het al uren van de geruchten
rond het Vlissingse Badstrand.
Elk moment kan het antieke
houten schip boven water wor
den gehaald. Duizenden pas
santen turen naar het water of
er al iets is te zien, maar alleen
het topje van de mast steekt
boven het water uit. Duikers
zijn nog druk bezig de strop
pen onder het schip aan te
brengen.
Even na half zeven geeft de
bergingsinspecteur het sein.
We gaan hijsen. De stroppen
worden langzaam omhoogge
trokken. Gespannen kijkt een
tiental bergingsmedewerkers
op de bok Cormorant naar wat
er gaat gebeuren. Naast de
bok bevindt zich een poli tie-
boot. Schepen van de kust
wacht, Rijkswaterstaat en Mul
traship cirkelen rond de Cor
morant. Om kwart voor zeven
komt een stuk wit zeil naar bo
ven. Opvallend detail: slechts
één mast komt omhoog, ter
wijl het Noorse schip toch
echt een tweemaster is.
Even later is het schip voor
een groot deel uit het water.
Duidelijk is dan waarom
slechts één mast te zien was.
De achtermast van het schip
blijkt finaal door midden ge
knapt. Het zeil is halverwege
gescheurd. Het Noorse zeil
schip hangt om zeven uur tot
bijna z'n kiel uit het water.
Stevig vastgebonden in de
oranje stroppen, met de mach
tige Cormorant op de achter
grond, lijkt de Mohawk II
maar een klein bootje. Aan de
kant van de bok is duidelijk te
zien waar de ARM-20 maan
dag in alle vroegte het schip
raakte. Een gat van ongeveer
een vierkante meter heeft het
schip naar de kelder doen
gaan. Verder ziet de boot er
nog opvallend goed uit.
Kwart over zeven: het schip is
volledig gelicht, en wordt ver
der gereed gemaakt om te wor
den vervoerd naar Schelde-
poort in Vlissingen-Oost. Het
schip Dullaert van Rijkswater
staat komt nog even langszij.
Op het scheepje kijken enkele
Noren toe, onder wie de geëmo
tioneerde kapitein S. Daler
van de Mohawk II. Zijn eerste
indruk is even kort maar
krachtig: „Triest".
drijf in beeld brengen. Het dage
lijks provinciebestuur geeft aan
dat voor een diepzee-terminal
met een kade van 2000 meter in
Zeeland geen andere plaatsen
beschikbaar zijn. Gekeken is on
der meer naar andere plekken
in het Sloegebied, bij Terneuzen
en Kruiningen. Die zijn niet ge
schikt.
Nieuw onderzoek naar de ver-
voersgevolgen van een WCT
wijst uit dat er minder contai
ners per spoor gaan (en meer via
binnenvaart), dan eerst werd
aangenomen. Dit betekent min
der overlast voor de bewoners
langs de spoorlijn. Andere maat
regelen in dit verband: raildem
pers aan de spoorstaven, beton
nen dwarsliggers, geluidsarm
materiaal, snelheidsverlaging,
instellen van een maximum ge
luidsproductie.
Plaatsing van (lage) geluids
schermen wordt overigens niet
uitgesloten. Aanwijzing van de
Sloelijn als geluidsarm-proef
project kan invoering van nood
zakelijke maatregelen versnel
len. Als het fossielenstrand op
de Kaloot onder de kade ver
dwijnt (bij een eenzijdige kade
verkorting), kan compensatie
worden geboden aan de kant
van fort Rammekens.
Gedeputeerde H. van Waveren
(CDA, ruimtelijke ordening) zei
gisteren dat de provincie de juri
dische onzekerheid accepteert,
ervan uitgaande dat de natuur-
schade beperkt kan blijven,
pagina 4
commentaar
pagina 15
marktpositie wet
PARIJS - Een 21-jarige vrouw
uit Utrecht is in het Franse
plaatsje Vacquières in het depar
tement Hérault op het nippertje
aan de dood ontsnapt.
Ze was met een aantal vriendin
nen na afloop van een voorstel
ling van een familiecircus nog
even een kijkje gaan nemen bij
de kooi van een jonge leeuw en
vond het roofdier zo aardig dat
ze hem over de bol wilde aaien.
De leeuw reageerde evenwel des
leeuws en haalde meteen uit. De
Nederlandse toeriste werd ge
raakt in de hals en liep verwon
dingen op aan de pezen van een
van haar polsen. Ze werd met
spoed overgebracht naar het zie
kenhuis in Montpellier waar ze
vandaag in de loop van de dag
zou worden ontslagen.
Volgens een woordvoerder van
de gendarmerie in Vacquières
was de vrouw in gezelschap van
een aantal vriendinnen naar het
circus gegaan en had daar 'de
bloemetjes behoorlijk buiten ge
zet.' Beheerder Ton Geels van
het voornamelijk door Neder
landse toeristen bezochte staca
ravanpark Le Due nuanceert
die uitspraak echter. „Het is
waar dat een aantal bezoekers
van de voorstelling behoorlijk
had gedronken. Het is echter on
duidelijk of ook de vrouw uit
Utrecht, die een van onze gasten
is, daarbij behoorde." GPD
15e ETAPPE
j 1, Armstrong (foto)
4.40.30
2. Basso z.t. I
3. Ullrich
0.03
72. Moerenhout
23.49
ALG. KLASSEMENT
1. Armstrong
67.13.43
2. Basso
1.25
3. Klöden
3.22
70. Boogerd
1.21.05
Meer over de TOUR op de PZC-site: www.p70.nl
Minimal Art van
Donald Judd
Ze trekken veel bekijks met hun opgeknapte Wawa-ca-
ravan uit 1948. Jannie en Wim Zonnevijlle uit Wemel-
dinge proberen hun 'eitje' dan ook zoveel moge
lijk origineel te houden. Ze zijn nu zelfs op zoek
naar authentiek kampeerbestek uit de periode
dat de Wawa werd gebouwd.
De provincie Zeeland wil de economische ontwikkelingen
de ruimte geven. Ook de woningbouw moet minder aan
strakke planologische regels worden gebonden.
Plannen hiervoor maakte het dagelijks provin
ciebestuur gisteren bekend.
Varia: 2; Binnenland: 3; Feiten Meningen: 4: Buiten
land: 5; Economie: 7; Radio Televisie: 9; Zeeland: 11,
13, 15, 16 en 17; Sport: 18, 19 en 21; Kunst: 23, 24 en
25; Uit: 27 en 29.
door Remco Reidinq
BERLIJN - De Duitse bondskan
selier Gerhard Schroder ziet de
plegers van de zestig jaar gele
den mislukte aanslag op Hitier
als patriotten, die probeerden
om Duitsland te redden van een
morele ondergang.
Schroder zei dit gisteren in Ber
lijn bij de plechtige herdenking
van de aanslag van 20 juli 1944,
waarbij ook de Nederlandse pre
mier Jan Peter Balkenende aan
wezig was.
Schroder benadrukte de toene
mende erkenning in Duitsland
voor de officieren onder leiding
van kolonel graaf Claus von
Stauffenberg, die de aanslag te
gen Hitier beraamden.
De groep officieren plaatsen een
bom in de bunker van Hilter, en
hadden ook plannen voor een
staatsgreep.
De bom had niet het gewenste ef
fect, waarna de nazi's honderd
veertig betrokkenen bij de aan
slag ombrachten en nog eens
duizenden sympathisanten ar
resteerden.
Bij zijn toespraak in de 'Bendler-
block', het vroegere hoofdkwar
tier van de Wehrmacht in Ber
lijn, bracht Schroder ook de op
stand van Warschau tegen de na
zi's in herinnering. Deze op
stand voltrok zich kort na de
mislukte aanslag op Hitier, en
werd eveneens wreed neergesla
gen.
„Europa heeft een goede reden
om deze twee data - 20 juli en 1
augustus - te begrijpen en te
eren als vlammende signalen op
de weg naar een echte Europese
gemeenschap met gedeelde
waarden", zei Schroder.
Volgens de Nederlandse pre
mier Balkenende stond de aan
slag niet op zichzelf, maar vorm
de 'een belangrijke schakel in
de toetstandkoming en ontwik
keling van de Europese samen
werking en integratie'. GPD
(Advertentie)
door René van Stee
OOSTBURG - Medewerkers
van de postvestiging in Oost
burg deden gisterochtend een
bijzondere ontdekking. In een
postbak uit Rotterdam troffen
zij een brief aan van 19 juli 1916
(Advertentie)
LUNDIA RUIMT OP:
uit het Normandische Couta-
nees in Frankrijk.
TPG-medewerker Jan van Hane-
ghem vermoedt dat iemand de
brief met bijbehorende envelop
is verloren, omdat ze in een plas
tic mapje zaten. „Opvallend ge
noeg duiken ze 88 jaar later op
bijna dezelfde datum weer op.
De brief is hier trouwens al eer
der geweest, want op de envelop
staat ook een stempel van 26
juli 1916 uit Oostburg."
De brief is geschreven door Os
car Ceuterich. Uit andere stem
pels blijkt het epistel de Bel
gische militaire censuur te zijn
gepasseerd. Vermoedelijk gaat
het dan ook om een militair van
het Belgische leger die tijdens
de Eerste Wereldoorlog in
Frankrijk vocht. Ceuterich was
waarschijnlijk gewondgeraakt,
omdat hij op het moment van
schrijven in het ziekenhuis in
Coutanees verbleef.
De brief is gericht aan Ceute-
richs vriend Joseph Haegeman,
Maagdenburg in Oostburg. De
ze straatnaam bestaat niet,
De brief uit 1916.
foto Peter Nicolai
maar komt dicht in de buurt
van Maagdenberg. Inhoudelijk
stelt het schrijven weinig voor.
Ceutemich laat onder meer we
ten dat hij met smart wacht op
nieuws uit het Zeeuws-Vlaam
se. Ook schrijft hij dat het met
zijn gezondheid slecht gesteld
is.
„Als ik het minste eet, 't is een
stukje brood, eiers of melk, he-
wel eene half uur nadien moet
het er terug uit, dus moet gij mij
niet vragen of ik mager ben",
schrijft hij in een fraai hand
schrift met kroontjespen.
De bijzondere brief gaat bewust
niet naar de afdeling onbestelba
re stukken van TPG of de poli
tie. Van Haneghem: „Anders ver
dwijnt alles toch maar op de gro
te hoop. Misschien wil de eige
naar zijn documentjes wel heel
graag terug. Daar kunnen wij
dan voorzorgen."
Voor automatische incasso stem ik toe in afschrijving v;
(posi)bankrekeningnummm
PZC bv gaat zorgvuldig om met
treft u nadere
8 zmssHssssso1
Noteer u mi| voor een proef-
abonnement van 5 weken
voor €14,50
II geet daarbq éénmalig toestem- j
mmg voor automatische incasso i
van onderstaand rekeningnummer
Iprocf geldt eenmalig binnen zes
J Noteert u mij voor een abon-
nement. De eerste twee
weken ontvang ik de krant j
gratis. Daarna wil ik betalen: j
D per maand met automati- j
sche incasso 19,45)
O per kwartaal met automa-
tische incasso (€56,60).
D per jaar met automatische j
incasso 217,00).
Stuur deze bon naar.
PZC, afdeling lezersservice
Antwoordnummer 713
4460 WB Goes
(postzegel niet nodig) -
of bel gratis:
0800 - 0 231 231