PZC
GS gooien alle wapens in de strijd
Marktpositie WCT sterker
Drie pijlers voor toekomst van Zeeland
Ruimte genoeg in
groenblauwe oase
Verontwaardiging
Vlaams wegenvignet door groei containervaart
over voornemen
IpfiÉlif
15
Provincie zet 53 projecten op stapel om werkloosheid te stoppen
Boete voor drugs
Helft nieuwbouw in steden
Jongens mishandeld in Renesse
Boetes voor brokkenmaker
Toonbeeld verliest aan België
Fietstocht langs
Westerschelde
Motorsport
gehandicapten
woensdag 21 juli 2004
jonrRinus Antonisse
MIDDELBURG - Vlak voor de
zomervakantie heeft het dage
lijks provinciebestuur voor de
toekomst van Zeeland drie be
langrijke besluiten genomen. De
hoofdlijnen voor het Omgevings
plan Zeeland en het So-
ciaal-Economisch Beleidsplan
zijn vastgesteld. Het plan voor
dé Westerschelde Container Ter-
roinal (WCT) gaat, licht aange
past, in de herkansing.
De besluiten zijn tegelijk geno
men, omdat sprake is van samen
hang. Rode draad is het bevorde
ren van de Zeeuwse economie.
Provinciale Staten kunnen er ko
mende maanden over nadenken.
Na de zomervakantie moeten ze
zich erover uitspreken.
Voor het sociaal-economisch be
leidsplan gaat het om een eerste
stap. Als er overeenstemming is
over de hoofdlijnen ('beslispun
ten' genaamd) volgt uitwerking
in het beleidsplan. De Staten
commissie Economie en Mobili
teit praat er 6 september over,
de Staten op 8 oktober. In de
cember moet er dan een ont-
werp-beleidsplan liggen.
Het omgevingsplan doorloopt
een vergelijkbare route. Dis
cussie over de hoofdlijnen in de
Statencommissie Ruimte van 10
september, behandeling in de
Staten op 8 oktober. Het
ontwerpplan, waarin meer in
detail staat wat met de Zeeuwse
ruimte gebeurt, verschijnt pas
zomer 2005. Eén jaar later moe
ten de Staten het eerste omge
vingsplan Zeeland vaststellen.
Het besluit om een nieuwe pro
cedure voor de Westerschelde
Container Terminal te beginnen
is 8 september aan de orde in de
Statencommissie ecologie en wa
ter. Voor de behandeling in de
Staten wordt op 7 oktober een
extra vergadering belegd.
Als de Staten positief beslissen,
wordt daarna een agenda opge
steld voor de uitwerking van het
nieuwe containerplan, met inbe
grip van een tijdplanning.
Ervan uitgaande dat de procedu
re voor herziening van het
streekplan in 2005 start, duurt
het ongeveer twee jaar voordat
de aanleg van de WCT kan be
ginnen. Voor de bouw is onge
veer drie jaar nodig. De inge
bruikname van de WCT is niet
eerder dan in 2010 te verwach
ten.
rfnnr Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - De strijd te
gen de werkloosheid is alleen te
«innen door op alle fronten het
gevecht aan te gaan. Dat bete
kent tegelijkertijd investeren in
enniimte bieden aan ontwikke
ling van havens, landbouw, vis
serij, toerisme, midden- en klein
bedrijf en gezondheidszorg.
Gedeputeerde Staten schrijven
dat in een aanzet voor het so
ciaal-economisch beleidsplan
Het stuk beschrijft wat naar
hun mening nodig is om de
Zeeuwse economie van 2005 tot
een opkikker te geven.
Drie varianten zijn bekeken:
i waarin de economie voort
kabbelt zoals nu, één waarin be
perkt extra geld wordt gestoken
en één waarin alle wapens in de
strijd worden" gegooid. Die va
riant verkiezen GS boven de eer
ste twee.
Toch is economische groei geen
doel op zich, stellen ze. Meer ba
nen zijn nodig, wil de werkloos-
MIDDELBURG - Een 35-jarige
inwoner van Goes is gisteren
door de politierechter in Middel
burg voor het bezit van hennep
planten veroordeeld tot 120 eu
roboete. Bij de Goesenaar wer
den op 19 mei dit jaar in zijn wo
ning acht hennepplanten aange
troffen. Dat is twee meer dan is
istaan. De man had ver
klaard de softdrugs te hebben
geteeld voor eigen gebruik.
heid (nu 7 procent, bijna 12.000
mensen) niet verder oplopen, ze
ker niet als het aantal mensen
dat kan werken toeneemt (door
bevolkingstoename). Verder
trekken dagelijks 20.000 Zeeuw
en naar buiten de provincie om
te werken. GS gaan ervan uit
dat die mensen liever dichterbij
huis zouden willen werken. Ook
daarom moet het aantal banen
stijgen.
De extra economische groei
hoeft niet op gespannen voet te
staan met de Zeeuwse kenmer
ken rust, ruimte en groen, aldus
GS. Uit metingen blijkt dat de
groei van 1995 tot 2003 niet of
nauwelijks negatieve gevolgen
heeft gehad op de omgeving.
In de aanzet tot het economisch
beleidsplan staan 53 projecten
opgesomd om de economie op te
vijzelen. Ze zorgen tot 2015
voor bijna 7900 extra banen (to
taal: 169.000).
Aanleg van de Westerschelde
Container Terminal (WCT)
biedt de havens toekomst, staat
in het beleidsplan. Ze worden
dan een belangrijk knooppunt
in intercontinentale logstieke
netwerken. Zonder de WCT ko
men er hooguit kleinere termi
nals, waar minder mensen kun
nen werken.
De havens hebben nog meer toe
komst als ze Europese draai
schijf worden van overslag- en
handelsbedrijven van granen,
fruit(sappen). vlees en vis (Food-
port Zeeland).
Campings
Toerisme krijgt nadrukkelijk
meer ruimte dan voorheen. Cam
pings en bungalowparken mo
gen uitbreiden en nieuwe mogen
worden aangelegd. Er komen
watersportboulevards, meer
jachthavens, (kleinschalige) dag
attracties en een tophotel (de
plek is afhankelijk van de geïn
teresseerde keten). De kwaliteit
van campings en bungalowpar
ken moet omhoog, evenals de
kwaliteit van ondernemers. Om
files te voorkomen, kunnen toe
risten hun auto's neerzetten in
transferia. Met de oprichting
van een planontwikkelingsmaat
schappij moeten nieuwe initia
tieven het licht zien.
De zorgeconomie komt volop in
de schijnwerpers te staan. Het
bouwen van grote zorgcentra
voor mensen van buiten de pro
vincie verdient niet de voor
keur. Wel is er ruimte voor
woonzorgcomplexen voor de
Zeeuwse bevolking. Daarbij
kunnen enkele particuliere kli
nieken mensen van buiten Zee
land aantrekken. Extra woning
bouw moet meer mensen verlei
den in Zeeland te gaan wonen.
Voor de landbouw moet een ont
wikkelingsfonds komen, met
geld van overheden en bedrijfsle
ven. Daaruit kunnen grote nieu
we initiatieven worden betaald.
In een agroproductiepark moe
ten grondstoffen worden gepro
duceerd voor voedings- en far
maceutische industrie.
De visserij krijgt een kenniscen
trum voor duurzame kweek, zil
te teelten en toepassingen van
zoutgewassen in voedsel en me
dicijnen.
MIDDELBURG - De helft van de nieuwe woningen in
Zeeland moet in de vier steden komen. Het bouwprogram
ma hiervoor geeft de provincie volledig vrij. Wel dient
meer rekening te worden gehouden met de woonwensen
van de burgers. De andere helft van de nieuwbouw kan in
de dorpen komen én in het landelijk gebied. Bouwplan
nen in het buitengebied dienen wel bijzonder te zijn (lab-
delijk wonen, ouderenhuisvesting, deeltijd-bewoning) en
aansluiten op de historische bebouwingspatronen in de
provincie. Gemeenten kunnen niet volop uitbreidingswij
ken realiseren. Vijftig procent van de nieuwbouw moet
binnen bestaand gebied neergezet worden, ofwel gaten op
vullen. Het dagelijks provinciebestuur wil dit woonbeleid
opnemen in het nieuwe Omgevingsplan Zeeland.
RENESSE - Twee jongens, van 16 en 17 jaar, uit het Gel
derse Oosterhout zijn in de nacht van maandag op dins
dag in Renesse mishandeld. De jongens stonden op de
Zeeanemoonweg te wachten op een taxi, toen ze gezél-
schap kregen van een tiental mannen, met wie ze eerder
op de avond een woordenwisseling hadden gehad. Twee
mannen uit dat groepje begonnen de jongens zonder ver
dere aanleiding te slaan en schoppen. De jongens liepen
daarbij verwondingen op aan hun neus, gebit en rug. De
slachtoffers hebben bij de politie aangifte gedaan.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter F. van
Hemert-Meeuwis veroordeelde gisteren een 59-jarige in
woner van Terneuzen voor het doorrijden na een aanrij
ding conform de eis tot 485 euro boete. In de strafmaat
werd meegenomen dat de man geen rijbewijs heeft.
De Terneuzenaar reed 27 november vorig jaar met zijn be
stelauto in de Korte Kerkstraat over een terras van eèn
Grieks restaurant. Zonder zich te bekommeren om de
schade reed hij door. De bestuurder van een vrachtwagen
noteerde het kenteken van de brokkenpiloot. Uit het straf
blad bleek dat hij al eerder voor het rijden zonder rijbe
wijs was veroordeeld.
TERNEUZEN - Veel cursisten van Toonbeeld, het Temeu-
zense instituut voor kunstzinnige vorming, hebben voor
het nieuwe seizoen de wijk genomen naar België. Het Ter-
neuzense WD-raadslid W. Broekhuysen schrijft dat aan
burgemeester en wethouders. Hij vraagt het college als
nog af te zien van de forse tariefstijgingen en een kortings
regeling toe te passen om 'te redden wat er te redden
valt'. De WD-fractie wil van burgemeester en wethou
ders weten hoeveel cursisten er volgend seizoen minder
zijn dan vorig jaar en hoeveel geld daarmee gemoeid is.
„Tijdens de raadsvergadering, waarin de fatale beslissing
is gevallen om gigantische prijsverhogingen toe te passen,
heeft onder andere de .WD gewaarschuwd voor een ern
stige teruggang van het aantal cursisten", herinnert
Broekhuysen. „Uit diverse reacties is ons gebleken dat de- j
ze voorspelling (helaas) is uitgekomen."
Directeur A. Soet van Toonbeeld zegt nog niet alle cijfers
voor het nieuwe seizoen op een rijtje te hebben. „Maar uit
wat ik zo links en rechts hoor denk ik dat Broekhuysen in
derdaad voor een groot deel gelijk zal krijgen."
HULST - Tourclub Hulst houdt
zondag 22 augustus de jaarlijk
se Westerscheldetocht. De ge
heel uitgepijlde tocht kan op ei
gen gelegenheid en in eigen tem
po worden gereden.
De vernieuwde route gaat over
de landelijke polderwegen van
Dost- en Midden-Zeeuws-Vlaan-
deren. De tocht voert ook langs
de Schelde, zowel binnen- als
buitendijks. De afstand be
draagt honderd kilometer.
De fietsers kunnen starten tus
sen 08.00 en 09.30 uur bij ca-
'é-restaurant Isegrim aan de
Absdaalseweg in Hulst. In dit
restaurant kan ook worden afge
stempeld voor de sterrit.
Investeren in watersportboulevards en het uitbreiden van het aantal jachthavens staan op de lijst van investeringen die de provincie wil doen om de economie een impuls te
geven. foto Camile Schelstraete
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Zeeuwse trans
portbedrijven reageren veront
waardigd op het voornemen van
de Vlaamse regering om buiten
landers in de toekomst een
«tra belasting te laten betalen
voor het gebruik van Vlaamse
wegen.
De christen-democratische
CD&V, de sociaal-democrati
sche SP-A en de liberale VLD
werden het maandagnacht eens
Over het regeerakkoord. Daarin
slaat dat de regering streeft
"aar de invoerring van een we
genvignet. Dit als vervanging
van de verkeersbelasting, zodat
voortaan iedereen - dus ook bui
tenlanders - betaalt voor het ge
bruik van de Vlaamse wegen.
Hoeveel het zal kosten om op
een Vlaamse weg te mogen rij
den, is nog onduidelijk. Ook is
oog niet bekend wat de maatre
gel zal betekenen voor vrachtwa
gens.
De Nederlandse verladersorgani-
^atie EVO wijst erop dat
'fuckers nu al een eurovignet
moeten hebben voor zes Europe
se landen, waaronder België.
Hen mogelijke dubbele belas-
tog kan op fel verzet rekenen
van Nederlandse bedrijven,
waarschuwt EVO.
Verschillende Zeeuwse trans
portbedrijven sluiten zich volle
dig bij die gedachte aan. „We be
talen toch nu ook al extra voor
dat eurovignet? Hier zijn wij na
tuurlijk niet blij mee", aldus B.
Bijman van het gelijknamige
transportbedrijf in Axel. „Dit is
het zoveelste vignet", reageert
directeur A. Meertens van Ver-
brugge Internationale Wegtrans
porten in Terneuzen. „Het Euro
pees vignet kost jaarlijks al der
tienhonderd euro per auto. Wij
hebben tweehonderd vrachtwa
gens rijden, dus reken maar uit.
Ik vrees daarom dat deze nieu
we heffing een flinke kostenpost
zal zijn. Na Duitsland (waar vijf
tien eurocent per gereden kilo
meter moet worden betaald) en
Oostenrijk, is dit waarschijnlijk
weer een nieuwe aanslag op de
financiën. Dit mag niet zomaar
doorgaan", aldus Meertens,
Verbetering
C. Spruyt van het gelijknamige
transportbedrijf in Middelburg
maakt regelmatig gebruik van
de Vlaamse wegen. „Het wordt
er op deze manier niet beter op.
Ik wil best betalen, maar dan
moet er wel verbetering komen.
Denk bijvoorbeeld aan een
vrachtwagenstrook. Als het
geen voordelen oplevert, dan
moeten we het er niet bij laten
zitten."
S. Fieret van Fieret-Dekker en
Zoon Transportbedrijf in Oost
burg pleit voor een snelle reac
tie richting de Vlaamse rege
ring. „De bonden zijn vaak een
beetje laks, ze moeten nu gelijk
actie ondernemen."
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De ontwikke
lingen in de containervaart on
derstrepen de wenselijkheid van
de Westerschelde Container Ter
minal (WCT). Rederijen blijven
in rap tempo steeds grotere sche
pen bouwen om in containers
verpakte vracht van en naar de
groeimarkten in Azië te vervoe
ren. Die grotere schepen hebben
diep water nodig aan de kaden
waar ze afmeren.
Was de WCT vijf jaar geleden,
bij de bekendmaking van de
plannen al een goede zet, de toe
name van de vraag naar contai-
neroverslagcapaciteit maken de
potenties van een containerter-
minal in Vlissingen-Oost alleen
maar groter.
Dat constateert adviesbureau
Ocean Shipping Consultants,
dat bij de aanvankelijke opzet
al een marktverkenning heeft
uitgevoerd. Uit een aanvullende
analyse van het bureau blijkt
dat de behoefte aan een conlai-
nerterminal die pal aan diep
vaarwater ligt, alleen maar is
toegenomen.
Tegenstanders van de WCT be
weerden twee jaar geleden dat
het met het oog op de vele plan
nen voor containerterminals in
Noordwest-Europa zeer onver
standig zou zijn er in Vlissingen
een aan toe te voegen.
Onder hen was oud-hoogleraar
en columnist A. Heertje, die
Rederijen blijven in rap tempo steeds grotere containerschepen bou
wen. foto Peter Nicolai
door actiegroep Redt de Kaloot
in de arm was genomen. Verwij
zend naar de verlaten Ceres Pa
ragon containerterminal in Am
sterdam betoogde hij dat het
van onbezonnenheid zou getui
gen de natuurwaarden van de
Kaloot op te offeren voor een
WCT
Behoefte
De nieuwste analyse van Ocean
Shipping Consultants geeft te
zien dat niets erop wijst dat de
vraag naar en het aanbod van
containeroverslag capaciteit ern
stig uit elkaar lopen. Vooral in
de kuststrook van Duinkerken
tot Amsterdam neemt de behoef
te aan overslagmogelijkheden
toe. Het gebied Antwerpen-Rot-
terdam spant daarin de kroon.
In beide havens groeit de contai
neroverslag jaarlijks met meer
dan 10 procent. En tussen deze
havens is nu juist Vlissingen ge
situeerd, welgelegen aan diep
vaarwater.
Volgens Ocean Shipping Consul
tants kan de aanleg van de WCT
aanvullende mogelijkheden bie
den om sterke punten van de
Antwerpse haven de koppelen
aan vervoersstromen van en
naar Azië. Daarnaast is een con-
tainterterminal in Vlissin
gen-Oost een aanvulling op - en
geen concurrentie voor - de uit
breidingsplannen van Rotter
dam (Tweede Maasvlakte en Eu-
romax).
Het is alleen jammer dat de
WCT-plannen vertraging heb
ben opgelopen. Als de container-
terminal in Vlissingen-Oost
doorgaat, begint de overslag
van de laadkisten op een mo
ment dat de Euromax-terminal
enkele jaren in bedrijf is. In de
oorspronkelijke tijdsplanning
zat de WCT daar juist een paar
jaar voor. Naai' de mening van
Ocean Shipping Consultants is
de WCT tegen 2010, wanneer de
behoefte aan terminals voor
zeer grote containerschepen al
leen maar verder is toegenomen,
het enige alternatief voor de
dan nog niet voltooide container-
terminal op de Tweede Maas
vlakte.
Kleiner
Een locatiestudie van Royal Has-
koning wijst uit dat een contai
nerterminal voor de grootste
schepen, die 12.500 containers
van 20 voet (TEU) kunnen mee
nemen, alleen op de beoogde
plek aan de Kaloot kan worden
aangelegd. Voor een kleinere ter
minal voor schepen tot 4300
TEU zijn meer plaatsten ge
schikt, zoals de Braakman, de
veerhavens van Kruimngen en
Perkpolder, de Pas van Rilland,
de buitenhaven van Temeuzen
en verscheidene havens in Vlis-
singen-Oost.
De keuzemogelijkheden nemen
nog verder toe als zou worden in
gezet op overslag van containers
die per kustvaarder (schepen tot
2000 TEU) worden vervoerd.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Thijs Kramer
voelt zich niet de waakhond van
rust en ruimte in Zeeland. De ge
deputeerde voor natuur, land
schap en water vertrouwt erop
dat zijn collega's werken en wo
nen veel meer ruimte kunnen ge
ven zonder de groenblauwe oase
aan te tasten. „De vraag is voor
al: wat doe je waar en onder wel
ke voorwaarden."
Het provinciebestuur kiest voor
een dynamische groei van de
economie. Havens, toerisme,
landbouw, visserij, midden- en
kleinbedrijf én de zorg krijgen
allemaal meer ruimte. „Maar al
leen als dat geen afbreuk doet
aan de Zeeuwse kwaliteiten",
waarschuwt Kramer.
Die kwaliteiten zijn rust, ruim
te, duisternis, landschap, na
tuur en water. Daar hoeft hij
niet extra streng op te letten, al
le gedeputeerden onderkennen
het belang van de groenblauwe
oase. benadrukte Kramer gister
avond op een persconferentie
over het sociaal-economisch be
leidsplan en het integraal omge
vingsbeleid.
Harry van Waveren (ruimtelijke
ordening): „We gaan niet over
van een beleid waarin heel wei
nig kan naar een beleid waarin
alles maar moet kunnen. Niet al
les kan overal."
Toine Poppelaars (landbouw,
visserij, vitaal platteland): „Het
wordt geen cumulatie, geen
stapeling. We gaan ook sane
ren en inbreiden. Als je vier hui
zen sloopt en er zeven terugzet,
kun je meer mensen kwijt op de
zelfde ruimte. Er is ook nog vol
doende ruimte voor economi
sche impulsen zonder afbreuk te
doen aan de Zeeuwse kwalitei
ten."
Gert de Kok (economie) kan het
zich bovendien niet veroorloven
sommige sectoren in de steek te
laten, herhaalde hij meermalen.
„Zelfs als we de economie breed
ondersteunen, komen we nog
maar aan 0,4 procent groei per
jaar. Landelijk is dat 0,8 pro
cent."
Geloofwaardig
Dan nog is het tweesporenbe
leid (economische ontwikkeling
in de havens en de vier steden
naast behoud van rust en ruim
te) geloofwaardig, vinden Gede
puteerde Staten.
Poppelaars: „Er blijft voldoen
de ruimte over in de groenblau-
we oase."
Kramer: „Er is zelfs meer moge
lijk dan we tot nu toe hebben
toegestaan. We trekken de lijn
van de gebiedsgerichte aanpak
door die we hebben ingezet in
West-Zeeuws-Vlaanderen en op
Schouwen."
Kwaliteitsverbetering van de re
creatie leidt bijvoorbeeld niet au
tomatisch tot meer toeristen, nu
anceerde Kramer. En een goed
kampeerterrein staat niet gelijk
aan afbreuk van het landschap.
Het principe rood-voor- groen
moet daarbij helpen: wie zijn
camping met één hectare wil uit
breiden, moet twee hectare na
tuur aanleggen. Er komen ook i
geen nieuwe dorpen, maar de wo- i
ningbouw wordt beperkt tot uit
breiding van steden en dorpen.
Evenwicht, daar draait het vol
gens de gedeputeerden om. Ba
lans tussen peopleplanet, pro
fit, ofwel: mens, welvaart en
landschap. Al is de volgorde in
de beleidsnota's veranderd en
staat consequent profit voorop.
WESTDORPE - Onder het mot
to 'Sporten in een sociale rol'
laat motorcrossclub Finlandcir-
cuit in Westdorpe maandag 2 au
gustus een groep van 47 verstan
delijk gehandicapten kennisma
ken met de motorsport.
Chauffeurs van zijspannen en
jeeps rijden stapvoets over het
circuit met de pupillen van de
Okkernoot uit Schoondijke en
Tragel uit Clinge. Aan de start
komen bekende motorsporters,
zoals Jan Goethals met co-pi-
loot Dimitri van Deursen, zeven
voudig Nederlands kampioen
Jan Bakens, Danny van Houte
met co-piloot Martin van Parijs.
Ook Leon Sagert is van de partij
met een speciale zijspancombi-
natie die voorzien is van een
comfortabele stoel om nog beter
te kunnen genieten van een rit
over het parcours. Totaal staan
omm 18.00 uur twaalf zijspan
nen aan de start. Ook de Gene
ral Armv Green Foundation
(GAF) uit Westdorpe werkt mee
en stelt vier jeeps ter beschik
king. Voor de allerkleinsten
staat er een springkasteel bij
het circuit.