PZC GS gooien alle wapens in de strijd Marktpositie WCT sterker Drie pijlers voor toekomst van Zeeland Ruimte genoeg in groenblauwe oase Verontwaardiging Vlaams wegenvignet door groei containervaart over voornemen IpfiÉlif 15 Provincie zet 53 projecten op stapel om werkloosheid te stoppen Boete voor drugs Helft nieuwbouw in steden Jongens mishandeld in Renesse Boetes voor brokkenmaker Toonbeeld verliest aan België Fietstocht langs Westerschelde Motorsport gehandicapten woensdag 21 juli 2004 jonrRinus Antonisse MIDDELBURG - Vlak voor de zomervakantie heeft het dage lijks provinciebestuur voor de toekomst van Zeeland drie be langrijke besluiten genomen. De hoofdlijnen voor het Omgevings plan Zeeland en het So- ciaal-Economisch Beleidsplan zijn vastgesteld. Het plan voor dé Westerschelde Container Ter- roinal (WCT) gaat, licht aange past, in de herkansing. De besluiten zijn tegelijk geno men, omdat sprake is van samen hang. Rode draad is het bevorde ren van de Zeeuwse economie. Provinciale Staten kunnen er ko mende maanden over nadenken. Na de zomervakantie moeten ze zich erover uitspreken. Voor het sociaal-economisch be leidsplan gaat het om een eerste stap. Als er overeenstemming is over de hoofdlijnen ('beslispun ten' genaamd) volgt uitwerking in het beleidsplan. De Staten commissie Economie en Mobili teit praat er 6 september over, de Staten op 8 oktober. In de cember moet er dan een ont- werp-beleidsplan liggen. Het omgevingsplan doorloopt een vergelijkbare route. Dis cussie over de hoofdlijnen in de Statencommissie Ruimte van 10 september, behandeling in de Staten op 8 oktober. Het ontwerpplan, waarin meer in detail staat wat met de Zeeuwse ruimte gebeurt, verschijnt pas zomer 2005. Eén jaar later moe ten de Staten het eerste omge vingsplan Zeeland vaststellen. Het besluit om een nieuwe pro cedure voor de Westerschelde Container Terminal te beginnen is 8 september aan de orde in de Statencommissie ecologie en wa ter. Voor de behandeling in de Staten wordt op 7 oktober een extra vergadering belegd. Als de Staten positief beslissen, wordt daarna een agenda opge steld voor de uitwerking van het nieuwe containerplan, met inbe grip van een tijdplanning. Ervan uitgaande dat de procedu re voor herziening van het streekplan in 2005 start, duurt het ongeveer twee jaar voordat de aanleg van de WCT kan be ginnen. Voor de bouw is onge veer drie jaar nodig. De inge bruikname van de WCT is niet eerder dan in 2010 te verwach ten. rfnnr Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De strijd te gen de werkloosheid is alleen te «innen door op alle fronten het gevecht aan te gaan. Dat bete kent tegelijkertijd investeren in enniimte bieden aan ontwikke ling van havens, landbouw, vis serij, toerisme, midden- en klein bedrijf en gezondheidszorg. Gedeputeerde Staten schrijven dat in een aanzet voor het so ciaal-economisch beleidsplan Het stuk beschrijft wat naar hun mening nodig is om de Zeeuwse economie van 2005 tot een opkikker te geven. Drie varianten zijn bekeken: i waarin de economie voort kabbelt zoals nu, één waarin be perkt extra geld wordt gestoken en één waarin alle wapens in de strijd worden" gegooid. Die va riant verkiezen GS boven de eer ste twee. Toch is economische groei geen doel op zich, stellen ze. Meer ba nen zijn nodig, wil de werkloos- MIDDELBURG - Een 35-jarige inwoner van Goes is gisteren door de politierechter in Middel burg voor het bezit van hennep planten veroordeeld tot 120 eu roboete. Bij de Goesenaar wer den op 19 mei dit jaar in zijn wo ning acht hennepplanten aange troffen. Dat is twee meer dan is istaan. De man had ver klaard de softdrugs te hebben geteeld voor eigen gebruik. heid (nu 7 procent, bijna 12.000 mensen) niet verder oplopen, ze ker niet als het aantal mensen dat kan werken toeneemt (door bevolkingstoename). Verder trekken dagelijks 20.000 Zeeuw en naar buiten de provincie om te werken. GS gaan ervan uit dat die mensen liever dichterbij huis zouden willen werken. Ook daarom moet het aantal banen stijgen. De extra economische groei hoeft niet op gespannen voet te staan met de Zeeuwse kenmer ken rust, ruimte en groen, aldus GS. Uit metingen blijkt dat de groei van 1995 tot 2003 niet of nauwelijks negatieve gevolgen heeft gehad op de omgeving. In de aanzet tot het economisch beleidsplan staan 53 projecten opgesomd om de economie op te vijzelen. Ze zorgen tot 2015 voor bijna 7900 extra banen (to taal: 169.000). Aanleg van de Westerschelde Container Terminal (WCT) biedt de havens toekomst, staat in het beleidsplan. Ze worden dan een belangrijk knooppunt in intercontinentale logstieke netwerken. Zonder de WCT ko men er hooguit kleinere termi nals, waar minder mensen kun nen werken. De havens hebben nog meer toe komst als ze Europese draai schijf worden van overslag- en handelsbedrijven van granen, fruit(sappen). vlees en vis (Food- port Zeeland). Campings Toerisme krijgt nadrukkelijk meer ruimte dan voorheen. Cam pings en bungalowparken mo gen uitbreiden en nieuwe mogen worden aangelegd. Er komen watersportboulevards, meer jachthavens, (kleinschalige) dag attracties en een tophotel (de plek is afhankelijk van de geïn teresseerde keten). De kwaliteit van campings en bungalowpar ken moet omhoog, evenals de kwaliteit van ondernemers. Om files te voorkomen, kunnen toe risten hun auto's neerzetten in transferia. Met de oprichting van een planontwikkelingsmaat schappij moeten nieuwe initia tieven het licht zien. De zorgeconomie komt volop in de schijnwerpers te staan. Het bouwen van grote zorgcentra voor mensen van buiten de pro vincie verdient niet de voor keur. Wel is er ruimte voor woonzorgcomplexen voor de Zeeuwse bevolking. Daarbij kunnen enkele particuliere kli nieken mensen van buiten Zee land aantrekken. Extra woning bouw moet meer mensen verlei den in Zeeland te gaan wonen. Voor de landbouw moet een ont wikkelingsfonds komen, met geld van overheden en bedrijfsle ven. Daaruit kunnen grote nieu we initiatieven worden betaald. In een agroproductiepark moe ten grondstoffen worden gepro duceerd voor voedings- en far maceutische industrie. De visserij krijgt een kenniscen trum voor duurzame kweek, zil te teelten en toepassingen van zoutgewassen in voedsel en me dicijnen. MIDDELBURG - De helft van de nieuwe woningen in Zeeland moet in de vier steden komen. Het bouwprogram ma hiervoor geeft de provincie volledig vrij. Wel dient meer rekening te worden gehouden met de woonwensen van de burgers. De andere helft van de nieuwbouw kan in de dorpen komen én in het landelijk gebied. Bouwplan nen in het buitengebied dienen wel bijzonder te zijn (lab- delijk wonen, ouderenhuisvesting, deeltijd-bewoning) en aansluiten op de historische bebouwingspatronen in de provincie. Gemeenten kunnen niet volop uitbreidingswij ken realiseren. Vijftig procent van de nieuwbouw moet binnen bestaand gebied neergezet worden, ofwel gaten op vullen. Het dagelijks provinciebestuur wil dit woonbeleid opnemen in het nieuwe Omgevingsplan Zeeland. RENESSE - Twee jongens, van 16 en 17 jaar, uit het Gel derse Oosterhout zijn in de nacht van maandag op dins dag in Renesse mishandeld. De jongens stonden op de Zeeanemoonweg te wachten op een taxi, toen ze gezél- schap kregen van een tiental mannen, met wie ze eerder op de avond een woordenwisseling hadden gehad. Twee mannen uit dat groepje begonnen de jongens zonder ver dere aanleiding te slaan en schoppen. De jongens liepen daarbij verwondingen op aan hun neus, gebit en rug. De slachtoffers hebben bij de politie aangifte gedaan. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter F. van Hemert-Meeuwis veroordeelde gisteren een 59-jarige in woner van Terneuzen voor het doorrijden na een aanrij ding conform de eis tot 485 euro boete. In de strafmaat werd meegenomen dat de man geen rijbewijs heeft. De Terneuzenaar reed 27 november vorig jaar met zijn be stelauto in de Korte Kerkstraat over een terras van eèn Grieks restaurant. Zonder zich te bekommeren om de schade reed hij door. De bestuurder van een vrachtwagen noteerde het kenteken van de brokkenpiloot. Uit het straf blad bleek dat hij al eerder voor het rijden zonder rijbe wijs was veroordeeld. TERNEUZEN - Veel cursisten van Toonbeeld, het Temeu- zense instituut voor kunstzinnige vorming, hebben voor het nieuwe seizoen de wijk genomen naar België. Het Ter- neuzense WD-raadslid W. Broekhuysen schrijft dat aan burgemeester en wethouders. Hij vraagt het college als nog af te zien van de forse tariefstijgingen en een kortings regeling toe te passen om 'te redden wat er te redden valt'. De WD-fractie wil van burgemeester en wethou ders weten hoeveel cursisten er volgend seizoen minder zijn dan vorig jaar en hoeveel geld daarmee gemoeid is. „Tijdens de raadsvergadering, waarin de fatale beslissing is gevallen om gigantische prijsverhogingen toe te passen, heeft onder andere de .WD gewaarschuwd voor een ern stige teruggang van het aantal cursisten", herinnert Broekhuysen. „Uit diverse reacties is ons gebleken dat de- j ze voorspelling (helaas) is uitgekomen." Directeur A. Soet van Toonbeeld zegt nog niet alle cijfers voor het nieuwe seizoen op een rijtje te hebben. „Maar uit wat ik zo links en rechts hoor denk ik dat Broekhuysen in derdaad voor een groot deel gelijk zal krijgen." HULST - Tourclub Hulst houdt zondag 22 augustus de jaarlijk se Westerscheldetocht. De ge heel uitgepijlde tocht kan op ei gen gelegenheid en in eigen tem po worden gereden. De vernieuwde route gaat over de landelijke polderwegen van Dost- en Midden-Zeeuws-Vlaan- deren. De tocht voert ook langs de Schelde, zowel binnen- als buitendijks. De afstand be draagt honderd kilometer. De fietsers kunnen starten tus sen 08.00 en 09.30 uur bij ca- 'é-restaurant Isegrim aan de Absdaalseweg in Hulst. In dit restaurant kan ook worden afge stempeld voor de sterrit. Investeren in watersportboulevards en het uitbreiden van het aantal jachthavens staan op de lijst van investeringen die de provincie wil doen om de economie een impuls te geven. foto Camile Schelstraete door Raymond de Frel TERNEUZEN - Zeeuwse trans portbedrijven reageren veront waardigd op het voornemen van de Vlaamse regering om buiten landers in de toekomst een «tra belasting te laten betalen voor het gebruik van Vlaamse wegen. De christen-democratische CD&V, de sociaal-democrati sche SP-A en de liberale VLD werden het maandagnacht eens Over het regeerakkoord. Daarin slaat dat de regering streeft "aar de invoerring van een we genvignet. Dit als vervanging van de verkeersbelasting, zodat voortaan iedereen - dus ook bui tenlanders - betaalt voor het ge bruik van de Vlaamse wegen. Hoeveel het zal kosten om op een Vlaamse weg te mogen rij den, is nog onduidelijk. Ook is oog niet bekend wat de maatre gel zal betekenen voor vrachtwa gens. De Nederlandse verladersorgani- ^atie EVO wijst erop dat 'fuckers nu al een eurovignet moeten hebben voor zes Europe se landen, waaronder België. Hen mogelijke dubbele belas- tog kan op fel verzet rekenen van Nederlandse bedrijven, waarschuwt EVO. Verschillende Zeeuwse trans portbedrijven sluiten zich volle dig bij die gedachte aan. „We be talen toch nu ook al extra voor dat eurovignet? Hier zijn wij na tuurlijk niet blij mee", aldus B. Bijman van het gelijknamige transportbedrijf in Axel. „Dit is het zoveelste vignet", reageert directeur A. Meertens van Ver- brugge Internationale Wegtrans porten in Terneuzen. „Het Euro pees vignet kost jaarlijks al der tienhonderd euro per auto. Wij hebben tweehonderd vrachtwa gens rijden, dus reken maar uit. Ik vrees daarom dat deze nieu we heffing een flinke kostenpost zal zijn. Na Duitsland (waar vijf tien eurocent per gereden kilo meter moet worden betaald) en Oostenrijk, is dit waarschijnlijk weer een nieuwe aanslag op de financiën. Dit mag niet zomaar doorgaan", aldus Meertens, Verbetering C. Spruyt van het gelijknamige transportbedrijf in Middelburg maakt regelmatig gebruik van de Vlaamse wegen. „Het wordt er op deze manier niet beter op. Ik wil best betalen, maar dan moet er wel verbetering komen. Denk bijvoorbeeld aan een vrachtwagenstrook. Als het geen voordelen oplevert, dan moeten we het er niet bij laten zitten." S. Fieret van Fieret-Dekker en Zoon Transportbedrijf in Oost burg pleit voor een snelle reac tie richting de Vlaamse rege ring. „De bonden zijn vaak een beetje laks, ze moeten nu gelijk actie ondernemen." door Ben Jansen MIDDELBURG - De ontwikke lingen in de containervaart on derstrepen de wenselijkheid van de Westerschelde Container Ter minal (WCT). Rederijen blijven in rap tempo steeds grotere sche pen bouwen om in containers verpakte vracht van en naar de groeimarkten in Azië te vervoe ren. Die grotere schepen hebben diep water nodig aan de kaden waar ze afmeren. Was de WCT vijf jaar geleden, bij de bekendmaking van de plannen al een goede zet, de toe name van de vraag naar contai- neroverslagcapaciteit maken de potenties van een containerter- minal in Vlissingen-Oost alleen maar groter. Dat constateert adviesbureau Ocean Shipping Consultants, dat bij de aanvankelijke opzet al een marktverkenning heeft uitgevoerd. Uit een aanvullende analyse van het bureau blijkt dat de behoefte aan een conlai- nerterminal die pal aan diep vaarwater ligt, alleen maar is toegenomen. Tegenstanders van de WCT be weerden twee jaar geleden dat het met het oog op de vele plan nen voor containerterminals in Noordwest-Europa zeer onver standig zou zijn er in Vlissingen een aan toe te voegen. Onder hen was oud-hoogleraar en columnist A. Heertje, die Rederijen blijven in rap tempo steeds grotere containerschepen bou wen. foto Peter Nicolai door actiegroep Redt de Kaloot in de arm was genomen. Verwij zend naar de verlaten Ceres Pa ragon containerterminal in Am sterdam betoogde hij dat het van onbezonnenheid zou getui gen de natuurwaarden van de Kaloot op te offeren voor een WCT Behoefte De nieuwste analyse van Ocean Shipping Consultants geeft te zien dat niets erop wijst dat de vraag naar en het aanbod van containeroverslag capaciteit ern stig uit elkaar lopen. Vooral in de kuststrook van Duinkerken tot Amsterdam neemt de behoef te aan overslagmogelijkheden toe. Het gebied Antwerpen-Rot- terdam spant daarin de kroon. In beide havens groeit de contai neroverslag jaarlijks met meer dan 10 procent. En tussen deze havens is nu juist Vlissingen ge situeerd, welgelegen aan diep vaarwater. Volgens Ocean Shipping Consul tants kan de aanleg van de WCT aanvullende mogelijkheden bie den om sterke punten van de Antwerpse haven de koppelen aan vervoersstromen van en naar Azië. Daarnaast is een con- tainterterminal in Vlissin gen-Oost een aanvulling op - en geen concurrentie voor - de uit breidingsplannen van Rotter dam (Tweede Maasvlakte en Eu- romax). Het is alleen jammer dat de WCT-plannen vertraging heb ben opgelopen. Als de container- terminal in Vlissingen-Oost doorgaat, begint de overslag van de laadkisten op een mo ment dat de Euromax-terminal enkele jaren in bedrijf is. In de oorspronkelijke tijdsplanning zat de WCT daar juist een paar jaar voor. Naai' de mening van Ocean Shipping Consultants is de WCT tegen 2010, wanneer de behoefte aan terminals voor zeer grote containerschepen al leen maar verder is toegenomen, het enige alternatief voor de dan nog niet voltooide container- terminal op de Tweede Maas vlakte. Kleiner Een locatiestudie van Royal Has- koning wijst uit dat een contai nerterminal voor de grootste schepen, die 12.500 containers van 20 voet (TEU) kunnen mee nemen, alleen op de beoogde plek aan de Kaloot kan worden aangelegd. Voor een kleinere ter minal voor schepen tot 4300 TEU zijn meer plaatsten ge schikt, zoals de Braakman, de veerhavens van Kruimngen en Perkpolder, de Pas van Rilland, de buitenhaven van Temeuzen en verscheidene havens in Vlis- singen-Oost. De keuzemogelijkheden nemen nog verder toe als zou worden in gezet op overslag van containers die per kustvaarder (schepen tot 2000 TEU) worden vervoerd. door Maurits Sep MIDDELBURG - Thijs Kramer voelt zich niet de waakhond van rust en ruimte in Zeeland. De ge deputeerde voor natuur, land schap en water vertrouwt erop dat zijn collega's werken en wo nen veel meer ruimte kunnen ge ven zonder de groenblauwe oase aan te tasten. „De vraag is voor al: wat doe je waar en onder wel ke voorwaarden." Het provinciebestuur kiest voor een dynamische groei van de economie. Havens, toerisme, landbouw, visserij, midden- en kleinbedrijf én de zorg krijgen allemaal meer ruimte. „Maar al leen als dat geen afbreuk doet aan de Zeeuwse kwaliteiten", waarschuwt Kramer. Die kwaliteiten zijn rust, ruim te, duisternis, landschap, na tuur en water. Daar hoeft hij niet extra streng op te letten, al le gedeputeerden onderkennen het belang van de groenblauwe oase. benadrukte Kramer gister avond op een persconferentie over het sociaal-economisch be leidsplan en het integraal omge vingsbeleid. Harry van Waveren (ruimtelijke ordening): „We gaan niet over van een beleid waarin heel wei nig kan naar een beleid waarin alles maar moet kunnen. Niet al les kan overal." Toine Poppelaars (landbouw, visserij, vitaal platteland): „Het wordt geen cumulatie, geen stapeling. We gaan ook sane ren en inbreiden. Als je vier hui zen sloopt en er zeven terugzet, kun je meer mensen kwijt op de zelfde ruimte. Er is ook nog vol doende ruimte voor economi sche impulsen zonder afbreuk te doen aan de Zeeuwse kwalitei ten." Gert de Kok (economie) kan het zich bovendien niet veroorloven sommige sectoren in de steek te laten, herhaalde hij meermalen. „Zelfs als we de economie breed ondersteunen, komen we nog maar aan 0,4 procent groei per jaar. Landelijk is dat 0,8 pro cent." Geloofwaardig Dan nog is het tweesporenbe leid (economische ontwikkeling in de havens en de vier steden naast behoud van rust en ruim te) geloofwaardig, vinden Gede puteerde Staten. Poppelaars: „Er blijft voldoen de ruimte over in de groenblau- we oase." Kramer: „Er is zelfs meer moge lijk dan we tot nu toe hebben toegestaan. We trekken de lijn van de gebiedsgerichte aanpak door die we hebben ingezet in West-Zeeuws-Vlaanderen en op Schouwen." Kwaliteitsverbetering van de re creatie leidt bijvoorbeeld niet au tomatisch tot meer toeristen, nu anceerde Kramer. En een goed kampeerterrein staat niet gelijk aan afbreuk van het landschap. Het principe rood-voor- groen moet daarbij helpen: wie zijn camping met één hectare wil uit breiden, moet twee hectare na tuur aanleggen. Er komen ook i geen nieuwe dorpen, maar de wo- i ningbouw wordt beperkt tot uit breiding van steden en dorpen. Evenwicht, daar draait het vol gens de gedeputeerden om. Ba lans tussen peopleplanet, pro fit, ofwel: mens, welvaart en landschap. Al is de volgorde in de beleidsnota's veranderd en staat consequent profit voorop. WESTDORPE - Onder het mot to 'Sporten in een sociale rol' laat motorcrossclub Finlandcir- cuit in Westdorpe maandag 2 au gustus een groep van 47 verstan delijk gehandicapten kennisma ken met de motorsport. Chauffeurs van zijspannen en jeeps rijden stapvoets over het circuit met de pupillen van de Okkernoot uit Schoondijke en Tragel uit Clinge. Aan de start komen bekende motorsporters, zoals Jan Goethals met co-pi- loot Dimitri van Deursen, zeven voudig Nederlands kampioen Jan Bakens, Danny van Houte met co-piloot Martin van Parijs. Ook Leon Sagert is van de partij met een speciale zijspancombi- natie die voorzien is van een comfortabele stoel om nog beter te kunnen genieten van een rit over het parcours. Totaal staan omm 18.00 uur twaalf zijspan nen aan de start. Ook de Gene ral Armv Green Foundation (GAF) uit Westdorpe werkt mee en stelt vier jeeps ter beschik king. Voor de allerkleinsten staat er een springkasteel bij het circuit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 15