Nieuwe economie biedt veel werk
Toevallige ontmoeting met politie
Duurzaam Veilig ramp voor schokbrekers
Milieufederatie is
tegen toekomstschets
voor Scheldebekken
15
Strengere eisen in laatste seizoen kokkelvisserij
lapport milieufederatie gaat uit van benutten natuurlijke omgeving
onenkanon
egen hagel
n fruitteelt
Geen windmolens bij Perkpolder
Drie maanden voor hennepteelt
Zeeuwen bij piramideverkoop
Dievegges moeten zitten
Fietstochten
voor ouderen
zaterdag 17 juli 2004
pgrHarmei
n van der Werf
pj HAAG - De mechanische
kkelvisserij moet voor waar
lijk het laatste seizoen op
ffaddenzee aan strengere ei-
voldoen. De kokkelsector
macht desondanks nog acht
Ijoenkilo kokkelvlees te kun-
oogsten.
0r vogels moeten meer kok-
^ordèD geresei-veerd. heeft
i ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit gis
teren bekendgemaakt. Dat geldt
voor zowel scholeksters als ei-
dereenden. De nieuwe eisen zijn
gebaseerd op Eva2, de in decem
ber gepresenteerde evaluatie
van het schelpdiervisserijbeleid
uit 1993.
Ondanks de sterk verhoogde
voedselreservering kan de kok-
kelvloot op de Waddenzee uit de
voeten, stelt secretaris J. Hol-
stein van de producentenorgani
satie kokkelvisserij. In de Wad
denzee ligt een recordhoeveel-
heid kokkelvlees, 44 miljoen ki
lo, vergelijkbaar met het vorige
topjaar 1998.
Waarschijnlijk is het de laatste
keer dat de mechanische kokkel
visserij op de Waddenzee mag
worden uitgeoefend. Het kabi
net besloot onlangs dat deze ac
tiviteit in de Waddenzee moet
worden beëindigd, omdat het
niet mogelijk zou zijn 'voldoen
de snel' over te schakelen op
duurzame, ecologisch verant
woorde methoden van mechani
sche kokkelvisserij. En D66 wil
de iets terugzien voor de omme
zwaai over gaswinning in de
Waddenzee.
In het kabinetsbesluit ziet de ac
tiegroep Wilde Kokkels een
extra reden om bezwaar te ma
ken tegen een visvergunning
voor de kokkelvloot. Ook de
Waddenvereniging en Vogelbe
scherming tekenen zo goed als
zeker weer beroep aan. Holstein
van de kokkelsector houdt daar
al rekening mee. „Wij willen ei
genlijk het liefst in augustus be
ginnen, maar het zal door alle
bezwaarmakers wel half septem
ber worden."
Het verbod op mechanische kok
kelvisserij gaat 1 januari 2005
in, als het kabinet zijn zin-
krijgt.
De Tweede Kamer praat er di
rect na het zomerreces over en
het wachten is op een commissie
die zich gaat buigen over een uit
koopregeling. De driekoppige
commissie moet nog worden be
noemd.
^rRinus Antonisse
DES - Nadrukkelijk inzetten
de economische kansen van
Zeeuwse groen-blauvve oase
Kim 4'
8 voor ruim duizend
euwe arbeidsplaatsen. Dat
edt de provincie een betere
ekomst dan kiezen voor
jnsport en distributie, waar-
lor het bijzondere karakter
i Zeeland ernstig wordt aan-
it stelt de Zeeuwse Milieu Fe-
jatie op grond van het rap-
ït Licht op Zeeland. Een re-
naal-economische structuur-
re voor de provincie, in op
ioid van de ZMF opgesteld
or KPMG. Het rapport geeft
dat de Zeeuwse economi
se ook zonder Westerschelde
Mtainer Terminal gezond kan
jjven en sterker kan worden
iinder gevoelig voor markt-
ïönunelingen).
[gens onderzoeker Tom Bode
iathet niet om luchtfietserij,
sar om haalbare mogelijkhe
id Die zijn met name te vin-
in in de sectoren toerisme en
creatie, cultuur, zorg, indus-
(vooral voedingsmiddelen),
ndbouw en visserij (als basis
Brdevoedingsmiddelenindus-
e) De meeste winst voor de
(gelegenheid zit in de sector
lel (406 arbeidsplaatsen), ge-
igd door toerisme (272) en
Wjverheid (151).
rapport geeft concreet aan
Ike nieuwe activiteiten moe-
worden ontwikkeld. Er zijn
jen thema's:
yemieuwing en uitbreiding
or Rob Paardekam
EABBENDIJKE - Zeven fruit-
rekers uit Krabbendijke en
Dgeving hebben een hagelka-
wn in gebruik genomen. Daar-
Ke hopen ze schade aan hun ge
nassen te voorkomen.
fethet kanon worden om de ze-
a seconden zogeheten ionise-
eöe schokgolven in de atmo-
eergeschoten. Een deel van de
liven wordt teruggekaatst
lor de wolken en ontmoet op
terugweg de golven die erna
liuchtzijn ingestuurd.
met elkaar te botsen
wien de schokgolven in
racht en volume. Zo bedekken
ieen steeds grotere ruimte bo-
het te beschermen gebied.
Ier wordt een destabilisatie
an ijskristallen veroorzaakt,
'aardoor hagelstenen geen wa
rneer kunnen absorbe-
of waterdruppeltjes kunnen
pnemen. Ze vallen naar bene
en en doorkruisen in hun val
a verstoringszone die door de
"ven is veroorzaakt,
aardoor worden de stenen ver
sierd, zodat de hagel uitein-
akjk als regen of natte sneeuw
P de grond komt.
Proefjaar
fe kanon bestrijkt een gebied
zeventig tot tachtig hectare,
fldat het grootste deel van
krabbendijke en Gawege wordt
Kchermd. De zeven telers heb-
enhet eerste jaar als proefjaar
Nèmpeld en zullen daarna be-
pjken of ze verder gaan met het
lagelkanon. Het afvuren van
®n schokgolf veroorzaakt overi
gens wel een flinke knal, die in
®n deel van Krabbendijke goed
horen zal zijn.
hagelbuien zorgen met enige re-
elmaat voor forse schade in de
•airteelt. Telers kunnen zich
larroor verzekeren, maar dat
peperduur. In België worden
^zogeheten hagel kanonnen al
twintig jaar ingezet. Daar
^en fruittelers er goede erva
ren mee.
feta telera uit Krabbendijke
hebben nu samen een hagelka-
Dön aangeschaft. Het staat bij
•laar fruitcultures aan de
'"e Rijksweg. Het apparaat
)fdt ingezet als een hagelbui
jjPkomst is. Dat kunnen de te-
zelf waarnemen, maar er is
van de recreatiebedrijven, meer
logeren en kamperen bij de
boer, uitbouw van fiets- en wan
delroutes, hoogwaardige hotels
in Vlissingen en Cadzand, kuur
oord in Domburg;
uitbreiding van watersport
boulevards in onder meer Sint-
Annaland, Goes, Kamperland,
Kats en aan het Grevelingen-
meer, nieuwe passantenhaven
bij de stormvloedkering, stimu
leren van de duiksport;
uitbouw van de streekproduc
ten, een keten van Zeeuwse keu
ken-restaurants, opzet van een
lokale veiling voor streekproduc
ten en van een keten van musea
die te maken hebben met de
agrarische sector;
opbouw van de aquacultuur,
met kweek van zilte groenten,
schelpdieren en vis;
ontwikkelen van productie en
gebruik van waterstof (onder
meer als brandstof, waarvoor de
Borsselse kerncentrale is te ge
bruiken);
grote productiebedrijven moe
ten hun deuren (betaald) open
stellen voor publiek, verouderde
bedrijfsterreinen snel opknap
pen, bevorderen van de smaak-
en voedingsmiddelenindustrie;
extra bouw van hoogstaande
appartementen, met name ook
voor ouderen, in de grote steden
en Domburg, meer woonmoge-
lijkheden in het buitengebied;
opzetten van een landschappe
lijk netwerk met groen-blauwe
diensten, met behulp van zes re
gionale gebiedsfondsen;
ontwikkelen van woonzorg
voor ouderen bij boerderijen en
van privé-klinieken, gekoppeld
aan nieuwe landgoederen (bij
voorbeeld de Pluimpot op Tho-
len, rond Heinkenszand en
Hulst).
Naast deze gerichte acties bie
den ook culturele activiteiten
(met inbegrip van de vernieu
wing van musea) en betere ont
sluiting van het cultureel erf
goed prima kansen, aldus het
rapport.
Gedurfd
ZMF-voorzitter J. van der Doef,
dié het rapport gisteren in Goes
aan gedeputeerde G. de Kok
(economie, PvdA) overhandigde,
zei dat de ZMF achter de aanbe
velingen staat. „Het is een nieu
we economie met een gedurfde
strategie en wij steken er onze
nek voor uit."
Directeur M. van Mierlo vindt
dat het rapport duidelijk maakt
dat ontwikkeling van de
groen-blauwe oase wel degelij
ke de Zeeuwse economie kan
versterken. Zeeland-distributie-
land is daardoor overbodig. De
ZMF gaat samen met anderen
nadere acties ondernemen. Hij
tekent aan dat een aantal bedrij
ven en instellingen enthousiast
op het rapport wil inhaken.
Directeur A. Schol van schadebedrijf Deschatech in Oostburg merkt dat sinds Duurzaam Veilig honderden schokbrekers per jaar vroegtijdig moeten worden vervangen.
foto Camile Schelstraete
door Ronald Verstraten
OOSTBURG - De maatregelen die in
West-Zeeuws-Vlaanderen zijn genomen
in het kader van Duurzaam Veilig Ver
keer zorgen voor veel schade aan auto's.
Met name schokbrekers moeten het ont
gelden. Volgens directeur A. Schol van
schadebedrijf Deschatech in Oostburg
moeten er honderden per jaar vroegtij
dig worden vervangen.
Leuke business voor zo'n bedrijf, zou je
kunnen zeggen. Maar Schol is er eigen
lijk helemaal niet blij mee. „Op zo'n ma
nier is het niet leuk meer. We krijgen
hier regelmatig lease-auto's, waar jaar
lijks veel kilometers mee worden gere
den, buiten de regio, op snelwegen. Dan
is het normaal dat je na zo'n 120.000 ki
lometer de schokbrekers moet vervan
gen. Maar tegenwoordig krijgen we veel
auto's die alleen hier in de buurt rijden.
Bij 60.000 kilometer moeten er al ande
re schokbrekers in. Ze zijn dan niet ver
sleten, maar gewoon kapot. Een verve
lende zaak voor de eigenaar. Soms zit
zo'n auto nog in de garantie. Moeten ze
gaan uitleggen hoe die schokbrekers ka
pot zijn geraakt."
Het antwoord op die vraag is eenvoudig.
„Ze slaan lek door de grote klappen die
ze steeds krijgen door al die verkeers
remmers. Dan kim je zeggen: dan rijden
ze te hard. Maar sommige remmers zijn
gewoon te hoog. Daar is een auto niet op
gemaakt." Als een schokbreker breekt,
merk je dat al snel. „Hij gaat dan als het
ware 'dweilen'. Meestal beperkt het zich
niet tot een enkele schokbreker, maar
zijn ze alle vier kapot. Met een gemiddel
de prijs van honderd euro per stuk is dat
een aardige kostenpost. En dan is er nog
alle schade die we tegenwoordig zien
aan velgen en wieldoppen. Veel auto's
hebben lichtmetalen velgen. Die worden
krom, door het raken yan randen, zoals
die van rotondes. Je kunt ze wel weer
recht trekken, maar het is toch lullig als
een klant met zoiets bij ons komt. En
dan heb je nog de banden: daar zijn
soms hele hoeken uitgereden. Dan moet
je zo'n band in zijn geheel vervangen.
Soms zie je ook banden waarvan de hele
zijkant is beschadigd. Dat zag je vroeger
nooit. Het is allemaal schade die niet
zou moeten voorkomen."
Niet gecharmeerd
Het bedrijf krijgt jaarlijks ruim twee
honderd auto's binnen met schade die
rechtstreeks het gevolg is van Duur
zaam Veilig. Schol is dan ook niet erg
gecharmeerd van het project. „Aan de
ene kant haalt het de snelheid er uit. Je
kunt niet zeggen dat het er onveiliger
mee is geworden. Maar al die hobbels
en druppels kosten zowel ondernemers
als particulieren een hoop geld."
Zo vertelt hij dat vervoerders extra geld
vragen voor vervoer naar West-
Zeeuws-Vlaanderen „Koeriersdiensten
van buiten de regio rekenen een toeslag
van twaalf euro per keer, wanneer ze
hier onderdelen moeten bezorgen, om
dat het ze veel extra tijd kost. Maar je
moet maar eens uitrekenen wat het ons
kost op jaarbasis." Wat hem betreft was
het hele DV-project niet nodig geweest.
„Ze hadden gewoon een goede weg van
Sluiskil naar Sluis moeten leggen en
verder van de infrastructuur moeten
afblijven. De wegen zoals die er nu
liggen, zijn er al driehonderd jaar. Voor
mijn part hadden ze in plaats van al
die verkeersremmers en veel te kleine
rotondes vijftig flitspalen in het gebied
neergezet. Dat had de snelheid er ook
uitgehaald en was veel goedkoper ge
weest. Dat had het nog geen tiende ge
kost van het geld dat er tot nu toe in is
gestopt."
Weinig bekend van extra beveiligingsmaatregelen tegen terrorisme
contact met Meteo Consult
'ageningen.
door Emile Calon
BORSSELE - Toeval? Voigens
de veiligheidsdienst van de kern
centrale Borssele en de politie
wel. Desondanks reden giste
rochtend binnen enkele minu
ten een patrouillewagen van de
kerncentrale en een politiewa
gen de Westerscheldedijk op om
poolshoogte te nemen toen een
hen onbekende man vanaf die
dijk een tiental minuten uitkeek
over het complex van de kern
centrale.
Zowel de bestuurder van de pa
trouillewagen als die van de po
litiewagen hield bij hoog en
laag vol dat de diensten niet
extra alert waren in verband
met de mogelijke terreurdrei
ging voor Zeeland.
De medewerker van de EPZ stel
de dat zijn dienst altijd alert is,
altijd de omgeving van de kern
centrale in de gaten houdt. Hij
reageerde ontkennend toen hem
werd gevraagd of hij bijzondere
instructies had in verband met
mogelijke terreuracties.
De politieman vertelde op zijn
beurt dat er niets geheimzinnigs
moest worden gezocht achter
zijn aanwezigheid daar boven
op de Westerscheldedijk. „Wij",
en daarbij wees hij zowel op
zichzelf als op zijn bijrijder -
een lid van de marechaussee -
„wij rijden altijd door het Vlis-
sing'se havengebied."
Toeval of niet, zelfs in de tijd
van de grote demonstraties te
gen kernenergie - in de jaren
tachtig - waren veiligheidsdien
sten nimmer zo snel ter plaatse
als gisteren.
Volgens de ministers Donner
(Justitie) en Remkes (Binnen
landse Zaken) zouden radicale
moslims het oog hebben laten
vallen op doelwitten in Zeeland.
Noord-Brabant, Zuid-Holland
en Noord-Brabant. Commissa
ris van de koningin W. van Gel
der voegde daar donderdaga
vond aan toe dat de voor de
hand liggende objecten als de
kerncentrale, de Westerschelde-
tunnel, industriële complexen
en de transporten over de Wes
terschelde extra in de gaten wor
den gehouden.
Madrid
Bij de Oosterscheldekering was
gisterochtend geen spoor van
extra waakzaamheid te constate
ren. Toeristen en recreanten lie
pen rond op het plateau bij het
Topshuis zonder zich bewust te
zijn van enig gevaar. „Je moet
wel heel veel springstof meene
men om hier echt veel schade te
veroorzaken", stelde J. de
Waard uit Culemborg.
Als moslimterroristen ooit het
plan hebben om in Nederland
een aanslag te plegen zullen ze
net als op Bali en bij Madrid zo
genoemde zachte doelen nemen,
voorspelde hij. Dus geen strate
gische objecten zoals kerncen
trales, pijlerdammen of indus
triële complexen. „Ze slaan toe
op plaatsen waar ze veel men
sen kunnen treffen. Het gaat
hen om het psychologisch effect,
niet om het strategisch effect",
aldus de oud-militair.
Hoofdverkeersleider A. van Nas
sau van het Westerschelde Coör
dinatiecentrum (WCC) in Vlis
singen was, zo zei hij desge
vraagd, niet geïnformeerd over
mogelijke risico's voor het
scheepvaartverkeer op de Wes
terschelde. Hij vond dat ook
niet zo vreemd omdat het WCC
gaat over de safety (veiligheid)
en niet over de security (beveili
ging) op de Westerschelde.
De kapitein van de Vlissingse
loodsboot Endeavour wist even-
HULST - De kans dat in Oost-Zeeuws-Vlaanderen ooit
nog windmolens van de grond komen, is zeer gering. Een
amendement van het CDA gooit de deur op slot. Een plan
voor windmolens in de Hooglandpolder bij Ossenisse is
eerder door de raad verworpen. In Perkpolder staan mo
menteel nog acht windmolens van dertig meter hoog. In
het verleden is bij de gemeente een aanvraag binnengeko
men voor de vervanging van deze oude molens door drie
windturbines van tachtig meter hoog. Het CDA wil de hui
dige hoogte van dertig meter echter zo houden. Voor hoge
re molens bestaat in de ogen van de fractie geen maat
schappelijk draagvlak en deze molens kunnen een belem
mering zijn voor een succesvolle uitvoering van Plan Perk
polder. D. Steijaert (CDA) diende donderdagavond in de
vergadering van de gemeenteraad een amendement van
deze strekking in. Met uitzondering van L. Mangnus
(Groot Hontenisse) nam de raad het amendement aan.
MIDDELBURG - Een 31-jarige Vlissinger is gisteren in
Middelburg wegens hennepteelt en voor het bezit van ne
gen gram cocaïne veroordeeld tot drie maanden cel. De
man was zelf niet op de zitting omdat hij zich volgens
raadsvrouw C. Kouijzer had verslapen. „Hij is buitenge
woon hardleers. Straffen imponeren hem niet", verwees
Van Unnik naar zijn strafblad. Die mening was ook offi
cier van justitie J. Valente toegedaan. Hij eiste naast de
drie maanden gevangenisstraf een boete van 3000 euro.
Bij een inval in de woning 1 november vorig jaar trof de
politie 118 hennepplanten met een gewicht van ruim ze
ven kilo aan.
ANTWERPEN - Justitie in Antwerpen heeft vrijdag vier
Nederlanders, onder wie een inwoner van Vlissingen en
een man uit Renesse, aangehouden voor het opzetten van
een illegaal systeem van piramideverkoop van goedkope
telefoonabonnementen in België. Ook twee Belgen zijn
aangehouden in verband met de zaak. Via hun bedrijf
ACN verkochten zij goedkope telefoonabonnementen op
goedkopere huurlijnen met de medewerking van tussen
personen, die per afgesloten contract een commissie moes
ten betalen aan degene die hen had aangeworven. Pas als
de tussenpersonen een nieuwkomer hadden aangeworven
als verkoper, kregen zij zelf betaald. Ondertussen moést
elke nieuwe tussenpersoon wel een starterspakket van
549 euro aanschaffen. Dat pakket bestond eigenlijk al
leen uit goedkoop promotiemateriaal. ACN organiseerde
verkoopavonden, waarbij volgens justitie met agressieve
methoden werd gewerkt. Verder zou de hele opzet van het
systeem een illegale vorm van piramideverkoop zijn op
grond waai-van justitie besloot in te grijpen. ANP
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter G. van
Unnik heeft gisteren twee vrouwen uit Vlissingen voor
winkeldiefstallen bij verstek veroordeeld tot twee weken
cel. De 25-jarige verdachte had ook een personeelslid van
een winkel bedreigd. Officier van justitie J. Valente maak
te geen onderscheid in de strafmaat, omdat haar 20-jarige
kompane een fors strafblad heeft aan vermogensdelicten.
Hij eiste tegen het duo twee weken gevangenisstraf.
eens niets over extra beveili
gingsmaatregelen. Als die gel
den voor het scheepvaartver
keer, is hij daarvan op de hoog
te, zei hij gisteren vanaf de ach
terplecht van zijn schip terwijl
hij met een boterham in de hand
wachtte op een loods.
In - en in de buurt van - de Wes-
terscheldetunnel was gisteren
niets te zien van extra veilig
heidsactiviteiten. Datzelfde
gold voor de bedrijven in Vlissin-
gen-Oost en Terneuzen. Zo op
het oog werden overal de norma
le poortcontroles gehouden.
De kaartjescontroleur van het
fiets-voetveer Vlissingen-Bres-
kens was naar eigen zeggen ook
niet geïnstrueerd over extra vei
ligheidsmaatregelen. „Ik weet
van niets." Hij wees met zijn
hand over zijn schouder rich
ting het oosten. „Als terroristen
toeslaan, doen ze het daar. Dan
pakken ze de kerncentrale."
door Rinus Antonisse
GOES - Volgens de Zeeuwse Mi
lieu Federatie is de Ontwikke-
lingsschets voor het Scheldebek
ken vooral een besluit over ver
dere verdieping van de Wester
schelde. Alleen in de kantlijn
worden wat afspraken over de
natuur gemaakt. Voor de ZMF
is dat onverteerbaar.
Wanneer de Ontwikkelings-
schets, die medio september uit
komt, niet evenwichtiger wordt,
kan de natuurbescherming er
niet mee instemmen, stelt
ZMF-medewerker V. Klap in
het blad Wantij. „Ons rest wei
nig anders dan de rol van hinder
macht."
De Ontwikkelingsschets 2010
wordt voorbereid door het amb
telijk bureau Proses en dient
een pakket maatregelen te bevat
ten voor de veiligheid, de toegan
kelijkheid en de natuur in het
hele Scheldebekken. De bedoe
ling is dat Nederland en Vlaan
deren er eind 2004 een besluit
over nemen.
Aan Vlaamse zijde gaat het er
vooral om de weg vrij te maken
voor een verdere (derde) verdie
ping van de vaargeul in de Wes
terschelde en dan wel zo snel
mogelijk. Afgesproken is echter
dat het niet alleen om de toegan
kelijkheid (ofwel nieuwe verdie
ping) mag gaan.
Via het zogeheten Overleg Advi
serende Partijen (OAP) is de na
tuurbescherming (dus ook de
ZMF) betrokken bij de voorbe
reidingen. Het oordeel van de
milieufederatie over wat er tot
nu toe op tafel is gekomen, is
per saldo negatief, ook al heb
ben de vele onderzoeken zinvol
le nieuwe kennis opgeleverd.
Zo lijkt de nadelige invloed van
een derde verdieping minder
groot dan steeds is gedacht en
kan een uitgekiende stort van
baggerspecie gunstig uitwerken
op de rivier. Die gegevens zijn
weliswaar alle gunstig voor de
Vlaamse verdiepingswensen,
maar Klap constateert dat het,
omzetten van die positieve resul-
taten in een samenhangend pak
ket van maatregelen 'volstrekt'
onvoldoende' is.
Verliezer
Van de toegezegde gelijke behan
deling van de onderwerpen vei
ligheid, toegankelijkheid en na
tuur is geen sprake, meent Klap.
Het gaat eerst en vooral om de
toegankelijkheid, 'met het the
ma natuurlijkheid als gevreesde
verliezer'.
Het afwijzende oordeel van de
ZMF geldt met name het deel
van de Ontwikkelingsschets dat
betrekking heeft op Zeeland. In
Vlaanderen is de situatie positie
ver, stelt Klap, omdat veiligheid
en natuur daar beter combine
ren.
Voor de natuurbescherming is
een schets zonder afspraken
over de natuurontwikkeling in
de Westerschelde onaanvaard
baar. „Als de schets niet even
wichtiger wordt, zal de ZMF
niet instemmen", stelt Klap.
OOSTBURG - De Stichting Wel
zijn voor Ouderen (SWO) Axel,
Hontenisse en de Stichting Wel
zijn (SW) West-Zeeuw-Vlaande-
ren houden deze en volgende
maand onder de noemer Route
55 een aantal fietstochten.
Het doel is ouderen meer te la
ten bewegen in de zomer, het be
vorderen van contacten en het
verstrekken van informatie over
de streek. In de route zijn ver
schillende stopplaatsen opgeno
men, waarbij nieuwe ontwikke
lingen op het terrein van wonen,
ontspanning en veiligheid onder
de aandacht worden gebracht.
De lengte van de route is 25 tot
30 kilometer. Inschrijven staat
open voor alle leeftijden, In
schrijven bij SWO in Klooster-
zande, Hulst en Axel en bij SW
in Oostburg. Route 55 wordt ge
reden op donderdag 22 juli in
Axel, 29 juli in Kloosterzande
en 5 augustus in Oostburg.