PZC Met de neus op de zee gedrukt Antwer Vier kilometer traditionele zeilschepen 22 De betrokkenheid van Mabel 24 Jerry is een wandelende tijdbom 25 1 Kindsoldaten in Oeganda Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl tjnail:redactie@pzc.nl postbus 31.4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Moord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7f«jws-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. zaterdag 17 juli 2004 [ft El 9i Breda [Singel [ft E17l6ent ft E34 Eindhoven ftE313j Hasselt [ftE19[Brussel Ze vechten erom, de havensteden. Antwerpen is volgende week aan de beurt. Tegen de tachtig grote en kleinere zeilschepen meren af in het Bonapartedok en aan de Schelde- kaaien, in het hart van een stad waar van de ringweg overhoop ligt. De orga nisatie verwacht desondanks één mil joen bezoekers. Khersones Kruzenshtern Voetgangers tunnel St.-Anna./ Grote Markt i Kathedraal Sorlandet Centraal station e Oud-zeeloods Albert Veldkamp: „Je moet kunnen spelen met l zo'n zeilschipfoto Ruben Oreel Dar Miodziezy W Kadenummer inimn metro Oud-zeeloods Albert Veldkamp heeft van uit zijn appartement aan de Vlissingse boulevard een schitterend uitzicht over de Westerschelde. Volgende week woensdag ko men ze allemaal voorbij, de twee-, drie- en viermasters. Op weg naar Antwerpen. „Het zal wel druppelsgewijs gaan. En wie weet, zijn de eerste er dinsdag al." Veldkamp (78) is een groot liefhebber van - wat heet - de kathedra len van de zee. Als vrijwillig schipper heeft hij jarenlang op de eerste Eendracht gevaren, hét Nederlandse zeilschip, een tweemaster. En nog steeds, als hij de kans krijgt, vaart hij mee. Veldkamp klimt óndanks zijn leeftijd rus tig het want in, om de zeilen los te maken en te zetten of te strijken. „Nooit moeite mee gehad, nu ook niet." Van vrijwel alle schepen die donderdag 22 en vrijdag 23 juli van tien uur 's morgens tot zes uur 's avonds in Antwerpen te bezichtigen zijn, kent hij de geschiedenis. „De Sedov, een viermaster, was vroeger de Magdalene Vin nen, een Duits schip van oorsprong. De Ge orge Stage is een heel lief Deens schip, waarop jongeren tussen zestien en twintig jaar leren varen. En de Kruzenshtern, met 3.400 vierkan te meter zeil, is een schip van de roemruchte Duitse rederij Laeisz, en sinds het einde van de oorlog in Russische handen." Vooral aan de oude, verdwenen Sovjet-Unie is het volgens Eendracht Alexander Von Humboldt Veldkamp te danken dat er nog zoveel oude drie- en viermasters over zijn. De Russen na men na 1945 nogal wat zeilschepen uit Duits land mee als oorlogsbuit. Ze zorgden er goed voor, vindt de Vlissinger. „Vooral omdat ze zich realiseerden dat ook moderne zeelui moe ten leren omgaan met de elementen. Waar doe je dat beter dan op een zeilschip Wie zeilt, wordt met zijn neus op de zee gedrukt. Dat blijft nodig, ondanks alle moderne appara tuur. Omgaan met stroming, lij maken, al zei lend leer je dat het best. De scheepvaart is ver anderd, de zee is dat niet." Roebels Na de omwenteling in Rusland hebben de Se dov, Kruzenshtern en Mir - om enkele klinken de namen te noemen - het moeilijk gehad. Zee vaartscholen hadden roebels, maar die waren in het buitenland niks waard. En de betalin gen uit Moskou stokten. De Mir, een Russische driemaster die ook naar Antwerpen komt, kwam vier jaar geleden niet eens naar Sail Am sterdam. Uit angst voor inbeslagname. „We hebben die tijd gelukkig gehad", zegt Veld kamp. „Als vanouds wordt er door havenste den om die schepen gevochten. Ze hebben er veel voor over." Al weet hij niet of en wat zij betalen. „Proviand krijgen ze ze ker." Antwerpen mag tegen de tachtig zeilschepen, grote en kleinere, verwelkomen. Vier kilome ter aan tallships strekt zich volgende week langs de Scheldekaaien en het Bonapartedok uit, met aan boord vierduizend kadetten en vierhonderd officieren van veertig verschillen de nationaliteiten. De Vlaamse havenstad is even het epicentrum van de oude zeilvaart, met dank aan Sail Training International. De in Engeland gevestigde organisatie heeft Ant werpen uitverkoren tot eerste startplaats van de Tall Ships Race 2004, dé wedstrijd voor tra ditionele zeilschepen die jaarlijks wordt ge houden in de Europese wateren. Een mooier evenement dan de Tall Ships Race kan Veldkamp zich nauwelijks voorstellen. Zelden komen zoveel zeilschepen bij elkaar. En, het belangrijkste in zijn ogen, de helft van de opvarenden moet tijdens de race uit jonge ren bestaan, van vijftien tot zesentwintig jaar. „De helft moet nieuwkomer zijn. Zeilervaring wordt niet eens gevraagd." Zelf is Veldkamp in 1995 meegeweest met de Sedov. „Torenhoge masten heeft dat schip. Vroeger zaten er dertig man op, om salpeter - een landbouwmeststof - uit Chili naar Europa te brengen. Nu varen ze met tweehonderd trai nees. Elke mast heeft een eigen wacht." Nederland weet zich in Antwerpen en in de Tall Ships Race 2004 vertegenwoordigd door in elk geval de tweede Eendracht uit 1989 en de Swan Fan Makkum uit 1993. De Eendracht wordt de laatste jaren, tot groot genoegen van Veldkamp, meer gebruikt voor trainingsreizen van leerlingen van zeevaartscholen, met voor op een belangrijke sponsor, het Scheepvaart en Transportcollege in Rotterdam. Over de Swan Fan Makkum kan Veldkamp kort zijn: „De grootste concurrent voor de Eendracht bij het werven van passagiers in Nederland, en - eerlijk is eerlijk - dat schip, een tweemaster, zeilt geweldig." Op weg naar Antwerpen zal daar weinig van te merken zijn. Zeker voor grotere schepen is de Westerschelde geen gemakkelijk te bezei len vaarwater, met de vele bochten en de gewo ne zeescheepvaart die altijd moet doorgaan. Alle tall ships hebben motoren. Bij de bouw in 1921 kreeg de Sedov als Mag dalene Vinnen zelfs al een hulpmotor aan boord van vijfhonderd pk. Voor de zekerheid. Slecht bereikbaar Antwerpen zal voor de zeilschepen nog een verhoudingsgewijs gemakkelijk bereikbare be stemming zijn. Voor de één miljoen bezoekers die de organisatie van Tallships Antwerpen 2004 verwacht, ligt dat een tikkeltje anders. De ringweg om Antwerpen ligt overhoop in verband met ingrijpende werkzaamheden aan het wegdek. De stad is al slecht bereikbaar en met de voorspelde aanloop van scheepsliefheb- bers wordt dat er niet beter op. Zo zijn de we gen langs de Scheldekaaien voor alle verkeer afgesloten. Wie aan de linkeroever van de Schelde woont, bijvoorbeeld in Zeeuws-Vlaan- deren, boft nog. Die kan zijn auto waarschijn lijk kwijt op korte afstand van de Schelde kaaien en door een voetgangerstunnel onder de Schelde naar de stadskant lopen. Aan de stadskant, op de rechteroever, ligt dat niet zo eenvoudig. Om een ware verkeerschaos te voorkomen, wordt aangeraden gebruik te ma ken van parkeerterreinen aan de rand van de stad en daarna de bus of de tram te nemen. Veel extra diensten worden gereden, ook na het slotevenement volgende week vrijdaga vond, als Tallships Antwerpen om kwart over elf eindigt met het vuurwerkspektakel 'vuur op het water' op de Schelde. Het echte spektakel speelt zich een dag latei- af op de Schelde, als de bijna tachtig zeilsche pen uit Antwerpen in een parade de stad om drie uur 's middags verlaten. Op de Wester schelde zet zich die uittocht voort. Zo profi teert Zeeland volop mee van het Antwerpse zeilfeest. Alle deelnemers aan de Tall Ships Ra ce 2004 - waar alles tenslotte om begonnen is - moeten zondag 25 juli voor de Vlaamse kust klaar liggen voor de start van de eerste etappe naar het Deense Aalborg. De tweede etappe gaat van Aalborg naar Stavanger in Noorwe gen en de laatste, van 10 tot 15 augustus, van Stavanger naar het Duitse Cuxhaven. In 2006 is Antwerpen alweer aan de beurt voor een volgend zeilschipevenement. De Tall Ships Race wordt dat jaar voor de vijftigste achtereenvolgende keer gehouden. Antwerpen is de laatste aankomsthaven over twee jaar. Eén geruststelling: tegen die tijd moet de ring om de stad als nieuw zijn. En gaat het dan nooit vervelen, die zeilsche pen? Bij oud-zeeloods Veldkamp zeker niet. Zeilen is zijn lust en zijn leven. „Je bent ervan bezeten. Als je eenmaal zeilt, vallen alle zor gen van je af. Je bent één met de elementen." Hij herinnert zich een reis van Scheveningen naar Las Palmas met de Eendracht. „Je moet kunnen spelen met zo'n zeilschip. Je moet we ten wat je wel en niet kunt doen. En heb je een lange reis als naar Las Palmas voltooid, dan geeft dat voldoening. Je hebt weer iets gepres teerd." Harmen van der Werf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21