PZC Nieuwe economie biedt veel werk Toevallige ontmoeting met politie Duurzaam Veilig ramp voor schokbrekers Milieufederatie is tegen toekomstschets voor Scheldebekken 15 Strengere eisen in laatste seizoen kokkelvisserij Rapport milieufederatie gaat uit van benutten natuurlijke omgeving onenkanon egen hagel in fruitteelt Geen windmolens bij Perkpolder Drie maanden voor hennepteelt Zeeuwen bij piramideverkoop Dievegges moeten zitten Fietstochten voor ouderen zaterdag 17 juli 2004 u^Harmen van der Werf DEN HAAG - De mechanische jjikkelvisserij moet voor waar schijnlijk het laatste seizoen op kWaddenzee aan strengere ei- voldoen. De kokkelsector tenvacht desondanks nog acht biljoen kilo kokkelvlees te kun nen oogsten. lor vogels moeten meer kok- $s worden gereserveerd, heeft (jet ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit gis teren bekendgemaakt. Dat geldt voor zowel scholeksters als ei- dereènden. De nieuwe eisen zijn gebaseerd op Eva2, de in decem ber gepresenteerde evaluatie van het schelpdiervisserij beleid uit 1993. Ondanks de sterk verhoogde voedselreservering kan de kok- kelvloot op de Waddenzee uit de voeten, stelt secretaris J. Hol- stein van de producentenorgani satie kokkelvisserij. In de Wad denzee ligt een recordhoeveel- heid kokkelvlees, 44 miljoen ki lo, vergelijkbaar met het vorige topjaar 1998. Waarschijnlijk is het de laatste keer dat de mechanische kokkel visserij op de Waddenzee mag worden uitgeoefend. Het kabi net besloot onlangs dat deze ac tiviteit in de Waddenzee moet worden beëindigd, omdat het niet mogelijk zou zijn 'voldoen de snel' over te schakelen op duurzame, ecologisch verant woorde methoden van mechani sche kokkelvisserij. En D66 wil de iets terugzien voor de omme zwaai over gaswinning in de Waddenzee. In het kabinetsbesluit ziet de ac tiegroep Wilde Kokkels een extra reden om bezwaar te ma ken tegen een visvergunning voor de kokkelvloot. Ook de Waddenvereniging en Vogelbe scherming tekenen zo goed als zeker weer beroep aan. Holstein van de kokkelsector houdt daar al rekening mee. „Wij willen ei genlijk het liefst in augustus be ginnen, maar het zal door alle bezwaarmakers wel half septem ber worden." Het verbod op mechanische kok kelvisserij gaat 1 januari 2005 in, als het kabinet zijn zin krijgt. De Tweede Kamer praat er di rect na het zomerreces over en het wachten is op een commissie die zich gaat buigen over een uit koopregeling. De driekoppige commissie moet nog worden be noemd. dnnrRinus Antonisse f,0ES - Nadrukkelijk inzetten j|) de economische kansen van ile Zeeuwse groen-blauwe oase zorgt in 2008 voor ruim duizend nieuwe arbeidsplaatsen. Dat biedt de provincie een betere toekomst dan kiezen voor transport en distributie, waar oor het bijzondere karakter Tan Zeeland ernstig wordt aan past. Dit stelt de Zeeuwse Milieu Fe- teratie op grond van het rap- ;on Licht op Zeeland. Een re- lonaal-economische structuur- tae voor de provincie, in op- Bracht van de ZMF opgesteld door KPMG. Het rapport geeft dat de Zeeuwse economi sche ook zonder Westerschelde Container Terminal gezond kan blijven en sterker kan worden [minder gevoelig voor markt- jchommelingen). i onderzoeker Tom Bode nat het niet om luchtfietserij, Kar om haalbare mogelijkhe id Die zijn met name te vin- ia in de sectoren toerisme en recreatie, cultuur, zorg. indus- cie (vooral voedingsmiddelen), hndbouw en visserij (als basis morde voedingsmiddelenindus- me). De meeste winst voor de icrkgelegenheid zit in de sector handel (406 arbeidsplaatsen), ge- door toerisme (272) en bouwnijverheid (151). Bet rapport geeft concreet aan nieuwe activiteiten moe- b worden ontwikkeld. Er zijn ügen thema's: vernieuwing en uitbreiding Hoor Rob Paardekam van de recreatiebedrijven, meer logeren en kamperen bij de boer, uitbouw van fiets- en wan delroutes, hoogwaardige hotels in Vlissingen en Cadzand, kuur oord in Domburg; uitbreiding van watersport- boulevards in onder meer Sint- Annaland, Goes, Kamperland, Kats en aan het Grevelingen- meer, nieuwe passantenhaven bij de stormvloedkering, stimu leren van de duiksport uitbouw van de streekproduc ten, een keten van Zeeuwse keu ken-restaurants, opzet van een lokale veiling voor streekproduc ten en van een keten van musea die te maken hebben met de agrarische sector; opbouw van de aquacultuur, met kweek van zilte groenten, schelpdieren en vis; ontwikkelen van productie en gebruik van waterstof (onder meer als brandstof, waarvoor de Borsselse kerncentrale is te ge bruiken); grote productiebedrijven moe ten hun deuren (betaald) open stellen voor publiek, verouderde bedrijfsterreinen snel opknap pen, bevorderen van de smaak- en voedingsmiddelenindustrie; extra bouw van hoogstaande appartementen, met name ook voor ouderen, in de grote steden en Domburg, meer woonmoge- lijkheden in het buitengebied; opzetten van een landschappe lijk netwerk met groen-blauwe diensten, met behulp van zes re gionale gebiedsfondsen; ontwikkelen van woonzorg voor ouderen bij boerderijen en van privé-klinieken, gekoppeld aan nieuwe landgoederen (bij voorbeeld de Pluimpot op Tho- len, rond Heinkenszand en Hulst). Naast deze gerichte acties bie den ook culturele activiteiten (met inbegrip van de vernieu wing van musea) en betere ont sluiting van het cultureel erf goed prima kansen, aldus het rapport. Gedurfd ZMF-voorzitter J. van der Doef, die het rapport gisteren in Goes aan gedeputeerde G. de Kok (economie, PvdA) overhandigde, zei dat de ZMF achter de aanbe velingen staat. „Het is een nieu we economie met een gedurfde strategie en wij steken er onze nek voor uit." Directeur M. van Mierlo vindt dat het rapport duidelijk maakt dat ontwikkeling van de groen-blauwe oase wel degelij ke de Zeeuwse economie kan versterken. Zeeland-distributie land is daardoor overbodig. De ZMF gaat samen met anderen nadere acties ondernemen. Hij tekent aan dat een aantal bedrij ven en instellingen enthousiast op het rapport wil inhaken. KRABBENDIJKE - Zeven fruit- hvekers uit Krabbendijke en fngeving hebben een hagelka- con in gebruik genomen. Daar net hopen ze schade aan hun ge- wssen te voorkomen. &t het kanon worden om de ze- éen seconden zogeheten ionise rende schokgolven in de atmo- r'eergeschoten. Een deel van de §oiven wordt teruggekaatst Boor de wolken en ontmoet op Bé terugweg de golven die erna Belucht zijn ingestuurd. Door met elkaar te botsen groeien de schokgolven in bcht en volume. Zo bedekken re een steeds grotere ruimte bo ren het te beschermen gebied. %der wordt een destabilisatie ran ijskristallen veroorzaakt, "aardoor hagelstenen geen wa- iroiamp meer kunnen absorbe- ta of waterdruppeltjes kunnen opnemen. Ze vallen naar bene is en doorkruisen in hun val verstoringszone die door de r&okgolven is veroorzaakt. Daardoor worden de stenen ver splinterd, zodat de hagel uitein delijk als regen of natte sneeuw op de grond komt. Proefjaar Het kanon bestrijkt een gebied van zeventig tot tachtig hectare, zodat het grootste deel van Krabbendijke en Gawege wordt f^chermd De zeven telers heb- óenhet eerste jaar als proefjaar gestempeld en zullen daarna be kken of ze verder gaan met het "jgelkanon. Het afvuren van e® schokgolf veroorzaakt overi gens wel een flinke knal, die in een deel van Krabbendijke goed 'ehoren zal zijn. Hagelbuien zorgen met enige re gelmaat voor forse schade in de fruitteelt. Telers kunnen zich daarvoor verzekeren, maar dat peperduur. In België worden Be zogeheten hagelkanonnen al «]na twintig jaar ingezet. Daar bben fruittelers er goede erva- nngen mee. Zeven telers uit Krabbendijke «oben nu samen een hagelka- *on aangeschaft. Het staat bij ■ogelaar fruitcultures aan de W Rijksweg. Het apparaat *°rdt ingezet als een hagelbui op komst is. Dat kunnen de te- •^zelf waarnemen, maar er is °°k contact met Meteo Consult 'dWageningen. Directeur A. Schol van schadebedrijf Deschatech in Oostburg merkt dat sinds Duurzaam Veilig honderden schokbrekers per jaar vroegtijdig moeten worden vervangen. foto Camile Schelstraete door Ronald Verstraten OOSTBURG - De maatregelen die in West-Zeeuws-Vlaanderen zijn genomen in het kader van Duurzaam Veilig Ver keer zorgen voor veel schade aan auto's. Met name schokbrekers moeten hét ont gelden. Volgens directeur A. Schol van schadebedrijf Deschatech in Oostburg moeten er honderden per jaar vroegtij dig worden vervangen. Leuke business voor zo'n bedrijf, zou je kunnen zeggen. Maar Schol is er eigen lijk helemaal niet blij mee. „Op zo'n ma nier is het niet leuk meer. We krijgen hier regelmatig lease-auto's, waar jaar lijks veel kilometers mee worden gere den, buiten de regio, op snelwegen. Dan is het normaal dat je na zo'n 120.000 ki lometer de schokbrekers moet vervan gen. Maai* tegenwoordig krijgen we veel auto's die alleen hier in de buurt rijden. Bij 60.000 kilometer moeten er al ande re schokbrekers in. Ze zijn dan niet ver sleten, maar gewoon kapot. Een verve lende zaak voor de eigenaar. Soms zit zo'n auto nog in de garantie. Moeten ze gaan uitleggen hoe die schokbrekers ka pot zijn geraakt." Het antwoord op die vraag is eenvoudig. „Ze slaan lek door de grote klappen die ze steeds krijgen door al die verkeers remmers. Dan kun je zeggen: dan rijden ze te hard. Maar sommige remmers zijn gewoon te hoog. Daar is een auto niet op gemaakt." Als een schokbreker breekt, merk je dat al snel. „Hij gaat dan als het ware 'dweilen'. Meestal beperkt het zich niet tot een enkele schokbreker, maar zijn ze alle vier kapot. Met een gemiddel de prijs van honderd euro per stuk is dat een aardige kostenpost. En dan is er nog alle schade die we tegenwoordig zien aan velgen en wieldoppen. Veel auto's hebben lichtmetalen velgen. Die worden krom, door het raken van randen, zoals die van rotondes. Je kunt ze wel weer recht trekken, maar het is toch lullig als een klant met zoiets bij ons komt. En dan heb je nog de banden: daar zijn soms hele hoeken uitgereden. Dan moet je zo'n band in zijn geheel vervangen. Soms zie je ook banden waarvan de hele zijkant is beschadigd. Dat zag je vroeger nooit. Het is allemaal schade die niet zou moeten voorkomen." Niet gecharmeerd Het bedrijf krijgt jaarlijks ruim twee honderd auto's binnen met schade die rechtstreeks het gevolg is van Duur zaam Veilig. Schol is dan ook niet erg gecharmeerd van het project. „Aan de ene kant haalt hel de snelheid er uit. Je kunt niet zeggen dat het er onveiliger mee is geworden. Maar al die hobbels en druppels kosten zowel ondernemers als particulieren een hoop geld." Zo vertelt hij dat vervoerders extra geld vragen voor vervoer naar West- Zeeuws-Vlaanderen „Koeriersdiensten van buiten de regio rekenen een toeslag van twaalf euro per keer, wanneer ze hier onderdelen moeten bezorgen, om dat het ze veel extra tijd kost. Maar je moet maar eens uitrekenen wat het ons kost op jaarbasis." Wat hem betreft was het hele DV-project niet nodig geweest. „Ze hadden gewoon eeh goede weg van Sluiskil naar Sluis moeten leggen en verder van de infrastructuur moeten afblijven. De wegen zoals die er nu liggen, zijn er al driehonderd jaar. Voor mijn part hadden ze in plaats van al die verkeersremmers en veel te kleine rotondes vijftig flitspalen in het gebied neergezet. Dat had de snelheid er ook uitgehaald en was veel goedkoper ge weest. Dat had het nog geen tiende ge kost van het geld dat er tot nu toe in is gestopt." Weinig bekend van extra beveiligingsmaatregelen tegen terrorisme door Emile Calon BORSSELE - Toeval? Volgens de veiligheidsdienst van de kern centrale Borssele en de politie wel. Desondanks reden giste rochtend binnen enkele minu ten een patrouillewagen van de kerncentrale en een politiewa gen de Westerscheldedijk op om poolshoogte te nemen toen een hen onbekende man vanaf die dijk een tiental minuten uitkeek over het complex van de kern centrale. Zowel de bestuurder van de pa trouillewagen als die van de po litiewagen hield bij hoog en laag vol dat de diensten niet extra alert waren in verband met de mogelijke terreurdrei ging voor Zeeland. De medewerker van de EPZ stel de dat zijn dienst altijd alert is, altijd de omgeving van de kern centrale in de gaten houdt. Hij reageerde ontkennend toen hem werd gevraagd of hij bijzondere instructies had in verband met mogelijke terreuracties. De politieman vertelde op zijn beurt dat er niets geheimzinnigs moest worden gezocht achter zijn aanwezigheid daar boven op de Westerscheldedijk. „Wij", en daarbij wees hij zowel op zichzelf als op zijn bijrijder - een lid van de marechaussee - „wij rijden altijd door het Vlis- singse havengebied." Toeval of niet, zelfs in de tijd van de grote demonstraties te gen kernenergie - in de jaren tachtig - waren veiligheidsdien sten nimmer zo snel ter plaatse als gisteren. Volgens de ministers Donner (Justitie) en Remkes (Binnen landse Zaken) zouden radicale moslims het oog hebben laten vallen op doelwitten in Zeeland, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Noord-Brabant. Commissa ris van de koningin W. van Gel der voegde daar donderdaga vond aan toe dat de voor de hand liggende objecten als de kerncentrale, de Westerschelde- tunnel, industriële complexen en de transporten over de Wes terschelde extra in de gaten wor den gehouden. Madrid Bij de Oosterscheldekering was gisterochtend geen spoor van extra waakzaamheid te constate ren. Toeristen en recreanten lie pen rond op het plateau bij het Topshuis zonder zich bewust te zijn van enig gevaar. „Je moet wel heel veel springstof meene men om hier echt veel schade te veroorzaken", stelde J. de Waard uit Culemborg. Als moslimterroristen ooit het plan hebben om in Nederland een aanslag te plegen zullen ze net als op Bali en bij Madrid zo genoemde zachte doelen nemen, voorspelde hij. Dus geen strate gische objecten zoals kerncen trales, pijlerdammen of indus triële complexen. „Ze slaan toe op plaatsen waar ze veel men sen kunnen treffen. Het gaat hen om het psychologisch effect, niet om het strategisch effect", aldus de oud-militair. Hoofdverkeersleider A. van Nas sau van het Westerschelde Coör dinatiecentrum (WCC) in Vlis singen was, zo zei hij desge vraagd, niet geïnformeerd over mogelijke risico's voor het scheepvaartverkeer op de Wes terschelde. Hij vond dat ook niet zo vreemd omdat het WCC gaat over de safety (veiligheid) en niet over de security (beveili ging) op de Westerschelde. De kapitein van de Vlissingse loodsboot Endeavour wist even- HULST - De kans dat in Oost-Zeeuws-Vlaanderen ooit nog windmolens van de grond komen, is zeer gering. Een amendement van het CDA gooit de deur op slot. Een plan voor windmolens in de Hooglandpolder bij Ossenisse is eerder door de raad verworpen. In Perkpolder staan mo menteel nog acht windmolens van dertig meter hoog. In het verleden is bij de gemeente een aanvraag binnengeko men voor de vervanging van deze oude molens door drie windturbines van tachtig meter hoog. Het CDA wil de hui dige hoogte van dertig meter echter zo houden. Voor hoge re molens bestaat in de ogen van de fractie geen maat schappelijk draagvlak en deze molens kunnen een belem mering zijn voor een succesvolle uitvoering van Plan Perk polder. D. Steijaert (CDA) diende donderdagavond in de vergadering van de gemeenteraad een amendement van deze strekking in. Met uitzondering van L. Mangnus (Groot Hontenisse) nam de raad het amendement aan. MIDDELBURG - Een 31-jarige Vlissinger is gisteren in Middelburg wegens hennepteelt en voor het bezit van ne gen gram cocaïne veroordeeld tot drie maanden cel. De man was zelf niet op de zitting omdat hij zich volgens raadsvrouw C. Kouijzer had verslapen. „Hij is buitenge woon hardleers. Straffen imponeren hem niet", verwees Van Unnik naar zijn strafblad. Die mening was ook offi cier van justitie J. Valente toegedaan. Hij eiste naast de drie maanden gevangenisstraf een boete van 3000 euro. Bij een inval in de woning 1 november vorig jaar trof de politie 118 hennepplanten met een gewicht van ruim ze ven kilo aan. ANTWERPEN - Justitie in Antwerpen heeft vrijdag vier Nederlanders, onder wie een inwoner van Vlissingen en een man uit Renesse, aangehouden voor het opzetten van een illegaal systeem van piramideverkoop van goedkope telefoonabonnementen in België. Ook twee Belgen zijn aangehouden in verband met de zaak. Via hun bedrijf ACN verkochten zij goedkope telefoonabonnementen op goedkopere huurlijnen met de medewerking van tussen personen, die per afgesloten contract een commissie moes ten betalen aan degene die hen had aangeworven. Pas als de tussenpersonen een nieuwkomer hadden aangeworven als verkoper, kregen zij zelf betaald. Ondertussen moest elke nieuwe tussenpersoon wel een starterspakket van 549 euro aanschaffen. Dat pakket bestond eigenlijk al leen uit goedkoop promotiemateriaal. ACN organiseerde verkoopavonden, waarbij volgens justitie met agressieve methoden werd gewerkt. Verder zou de hele opzet van het systeem een illegale vorm van piramideverkoop zijn op grond waarvan justitie besloot in te grijpen. ANP MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter G. van Unnik heeft gisteren twee vrouwen uit Vlissingen voor winkeldiefstallen bij verstek veroordeeld tot twee weken cel. De 25-jarige verdachte had ook een personeelslid van een winkel bedreigd. Officier van justitie J. Valente maak te geen onderscheid in de strafmaat, omdat haar 20-jarige kompane een fors strafblad heeft aan vermogensdelicten. Hij eiste tegen het duo twee weken gevangenisstraf. eens niets over extra beveili gingsmaatregelen. Als die gel den voor het scheepvaartver keer, is hij daarvan op de hoog te, zei hij gisteren vanaf de ach terplecht van zijn schip terwijl hij met een boterham in de hand wachtte op een loods. In - en in de buurt van - de Wes- terscheldetunnel was gisteren niets te zien van extra veilig heidsactiviteiten. Datzelfde gold voor de bedrijven in Vlissin- gen-Oost en Terneuzen. Zo op het oog werden overal de norma le poortcontroles gehouden. De kaartjescontroleur van het fiets-voetveer Vhssingen-Bres- kens was naar eigen zeggen ook niet geïnstrueerd over extra vei ligheidsmaatregelen. „Ik weet van niets." Hij wees met zijn hand over zijn schouder rich ting het oosten. „Als terroristen toeslaan, doen ze het daar. Dan pakken ze de kerncentrale." door Rinus Antonisse GOES - Volgens de Zeeuwse Mi lieu Federatie is de Ontwikke- lingsschets voor het Scheldebek ken vooral een besluit over ver dere verdieping van de Wester schelde. Alleen in de kantlijn worden wat afspraken over de natuur gemaakt. Voor de ZMF is dat onverteerbaar. Wanneer de Ontwikkelings- schets, die medio september uit komt, niet evenwichtiger wordt, kan de natuurbescherming er niet mee instemmen, stelt ZMF-medewerker V. Klap in het blad Wantij. „Ons rest wei nig anders dan de rol van hinder macht." De Ontwikkelingsschets 2010 wordt voorbereid door het amb telijk bureau Proses en dient een pakket maatregelen te bevat ten voor de veiligheid, de toegan kelijkheid en de natuur in het hele Scheldebekken. De bedoe ling is dat Nederland en Vlaan deren er eind 2004 een besluit over nemen. Aan Vlaamse zijde gaat het er vooral om de weg vrij te maken voor een verdere (derde) verdie ping van de vaargeul in de Wes terschelde en dan wel zo snel mogelijk. Afgesproken is echter dat het niet alleen om de toegan kelijkheid (ofwel nieuwe verdie ping) mag gaan. Via het zogeheten Overleg Advi serende Partijen (OAP) is de na tuurbescherming (dus ook de ZMF) betrokken bij de voorbe reidingen. Het oordeel van de milieufederatie over wat er tot nu toe op tafel is gekomen, is per saldo negatief, ook al heb ben de vele onderzoeken zinvol le nieuwe kennis opgeleverd. Zo lijkt de nadelige invloed van een derde verdieping minder groot dan steeds is gedacht en kan een uitgekiende stort van baggerspecie gunstig uitwerken op de rivier. Die gegevens zijn weliswaar alle gunstig voor de Vlaamse verdiepingswensen, maar Klap constateert dat .het omzetten van die positieve resul taten in een samenhangend pak ket van maatregelen 'volstrekt onvoldoende' is. Verliezer Van de toegezegde gelijke behan deling van de onderwerpen vei ligheid, toegankelijkheid en na tuur is geen sprake, meent Klap, Het gaat eerst en vooral om de toegankelijkheid, 'met het the ma natuurlijkheid als gevreesde verliezer'. Het afwijzende oordeel van de ZMF geldt met name het deel van de Ontwikkelingsschets dat betrekking heeft op Zeeland. In Vlaanderen is de situatie positie ver, stelt Klap, omdat veiligheid en natuur daar beter combine- ren. Voor de natuurbescherming is. een schets zonder afspraken over de natuurontwikkeling in de Westerschelde onaanvaard- baar. „Als de schets niet even wichtiger wordt, zal de ZMF niet instemmen", stelt Klap. OOSTBURG - De Stichting Wel zijn voor Ouderen (SWO) Axel, Hontenisse en de Stichting Wel zijn (SW) West-Zeeuw-Vlaande ren houden deze en volgende inaand onder de noemer Route 55 een aantal fietstochten. Het doel is ouderen meer te la ten bewegen in de zomer, het be- vorderen van contacten en 'het 1 verstrekken van informatie over de streek. In de route zijn ver- schillende stopplaatsen opgeno men, waarbij nieuwe ontwikke lingen op het terrein van wonen, ontspanning en veiligheid onder de aandacht worden gebracht. De lengte van de route is 25 tot 30 kilometer. Inschrijven staat open voor alle leeftijden. In schrijven bij SWO in Klooster- zande. Hulst en Axel en bij SW in Oostburg. Route 55 wordt ge- reden op donderdag 22 juli in Axel, 29 juli in Kloosterzande en 5 augustus in Oostburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 15