•zc lechts een nkele lijn Omgord mijo Heer, met de gordel van zuiverheid Gijs Scholten van Aschat 24! Petrarca op de Mont Ventoux 27 Terugblik op Audrey Hepburn loetje bijlagen: 0113-315680 n. pzc.nl Jfedactiefepzc.nl jus31/4460 AA Goes «rtentie-exploitatie. Jan Midden-Zeeland: 0113-315520; ïS-Vlaanderen: 0114-372770; iaal: 020-4562500. oensdag 14 juli 2004 Egidius Kwartet in Grote Kerk Veere >o i ij kreeg onlangs de prestigieuze Van Dalsum-toneel- ring, uit handen van collega-acteur en goede vriend Pierre Bokma. Behalve acteur is Gijs Scholten van Aschat (44) regisseur en schrijver. En als hij er tijd voor kon vrijmaken, deed hij misschien nog wel veel meer. Waarmee we meteen zijn aangeland bij de kern. „Want dat is dus het probleem: ik wil te veel dingen tegelijkertijd doen." In juni heeft u avond aan avond op de planken gestaan, terwijl u overdag workshops gaf en ook al schreef aan uw nieuw ste stuk voor Orkater. Beetje veel allemaal. „Dat is ook mijn probleem: dat ik van mezelf zo veel moet. Als ik dat nou eens zou kunnen ver anderen! Ik heb in mijn hoofd altijd een heleboel plannen en ideeën, ik wil mijn grenzen blij ven verleggen. Als ik rust neem, moet ik dat voor mijn gevoel al lemaal stopzetten. Ik ben bang dat ik niet met alles klaar kom en dan voel ik me schuldig." Is dat niet vermoeiend „Ja, ik moet mezelf eigenlijk dwingen alles los te laten. Maar het probleem is dat ik alles wat ik doe, zo leuk vind. Ik kan moei lijk nee zeggen als mensen mij iets vragen. Daarbij moet ik ook nog geld verdienen. Want het is bij het toneel allemaal wel leuk, maar zoals Johan Cruijf altijd zegt: ik krijg er bij de bakker geen brood voor. Dus spreek ik ook commercials in om te overle- U heeft al zo veel prijzen en on derscheidingen ontvangen. Wat wilt u nog bereiken als acteur? „Ik heb vele dromen, maar die hou ik voor mezelf, anders spat ten ze uit elkaar. Vroeger was ik heel erg bezig mezelf te bewij zen. Nu is dat minder nodig. Ik wil gewoon plezier hebben en leuke dingen doen: veel verschil lende interessante projecten, waarvan ik denk dat ze goed worden." Maar u heeft ook gezegd dat u James Bond wilt spelen. „Dat wil ik nog steeds! Ik ben er alleen nog nooit voor gevraagd. Maar ik zou het meteen doen, het lijkt me geweldig." Zijn er rollen waarmee u moeite heeft? „Voor een echt realistische rol op toneel ben ik de laatste jaren huiverig geworden. Het mooie aan toneel vind ik juist dat je met niks alles kunt suggereren en dat je een verhaal op heel veel manieren kunt vertellen. Dus het hoeft helemaal niet rea listisch te zijn." Maar verder kunt u alles spe len? Zou u iemand zoals George W. Bush neer kunnen zetten, ie mand van wie u helemaal geen fan bent? „Ja hoor. Sterker nog: ik speel liever onsympathieke dan sym pathieke personages. Maar sym pathie hebben voor een persona ge is iets anders dan die figuur in werkelijkheid sympathiek vinden." Wat is het verschil? „Bush vindt zichzelf geen lui. Hitier vond zichzelf denk ik ook geen lui, al was hij de ergste man op aarde. Als acteur ben ik verantwoordelijk voor mijn per sonage. Daar moet ik voor staan, wie het verder ook is." Ander voorbeeld dan: zou het u gemakkelijk afgaan een vracht wagenchauffeur te spelen? „Nou nee, niet gemakkelijk. Dat heb ik niet aan me hangen. Kunt u dat niet of wilt u het niet? „Ik denk niet dat ik het echt kan. Het lijkt me wél interes sant een man te spelen die gestu deerd heeft, gefaald heeft, aan lager wal is geraakt en vracht wagenchauffeur is geworden. Een man die zich heeft aange past aan die wereld. Die erin thuis is geraakt. Dat kan ik spe len, dat weet ik zeker." U heeft een bankiersachter grond, is het niet? „Ja, dat klopt. En je blijft zien dat ik het ben die het speelt. Dat is voor film of televisie niet handig, want dan moet het rea listisch zijn. Maar voor theater is het helemaal niet erg te zien dat iemand iets speelt; daar gaat het om het verhaal dat je vertelt. Dat is het leuke aan theater: eerst komt de heks bin nen, dus dan speel ik de heks. Maar dan verander ik ineens in een vrachtwagenchauffeur en dan zeg ik, met zo'n verdraaide stem: 'Geef mij eens een biertje? Hee, kom op nou!En dan denkt het publiek: ja, dat is een vracht- wagenchaufeur. Dat komt door dat ze mij dan dat verhaal zien vertellen." Wat houdt u als acteur van een goede prestatie af? „Chaos voordat ik op moet. Ik moet bij grote rollen altijd de rust hebben om me voor te berei den. Ik moet de overgang maken van de wereld van alledag naar de avond dat ik moet spelen. Daar moet niemandsland tussen zitten: even leeg zijn, om me weer op te kunnen laden." „En niet al te uitgebreid eten van tevoren. Want dan gebeurt er te veel. Ik moet het moment aankunnen dat ik het toneel op moet." We moesten laatst in Gronin gen spelen. Toen had ik eerst een interview, daarna een voor bespreking en vervolgens moest ik op. Ik raakte in paniek." „Als acteur ben ik verantwoordelijk voor mijn personage. Daar moet ik voor staan." En dan moet u toch dat podium op. „Ja, daar moet ik dan doorheen. Na een kwartiertje zakt de pa niek, dan zit ik weer in het stuk. Het publiek merkt er niks van, maar mijn collega's wel." U heeft er nooit een geheim van gemaakt dat u vroeger ernstig aan faalangst leed. „Klopt. En in Groningen kwam die faalangst weer even boven. Ik heb het voor een groot gedeel te onder controle. Maar af en toe moet ik dat gevecht weer zien te winnen en me er over heen zetten. Als ik dan eenmaal •weer lekker heb gespeeld, ben ik alles weer vergeten." Nog andere valkuilen? „Soms moet ik uitkijken dat ik het stuk niet dichtsmeer. Dan valt er weinig te raden en laat ik te weinig over aan de verbeel ding van het publiek. Zoals een schilder soms te veel kleur ge bruikt, speel ik dan als acteur te duidelijk, vul ik te veel zelf in." „Ik wil spelen zoals Matisse schildert. Een schets is het mooist. Een paar lijnen, klaar. Hoe groter je talent, hoe minder je nodig hebt. Maar soms wil ik te veel doen, dan vertrouw ik foto Mark Kohn/GPD niet genoeg op wat er al is, op wat ik al kan." En dat zegt u na al die prijzen, al die erkenning. „Maar dit is iets wezenlijks! Heel veel mensen hebben er last van." Het vertrouwen komt naarmate je ouder wordt, het komt bij mij ook wel. Het lukt me steeds beter. Maar niet al tijd." Volgens Peter Blok zijn de men sen met wie u speelt belangrij ker voor u dan wie u speelt. „Ja, dat is ook iets van de laat ste jaren. Dat is zo fijn aan Orka ter. Zoals Ajax mijn voetbal- thuis is, is Orkater mijn theater- thuis. Ik vind het een heel mooie club. We hebben daar een ge deelde verantwoordelijkheid. Heel hecht. Ik krijg daar alle ruimte, terwijl ik ook sterk het gevoel heb dat ik beschermd word." Beschermd door wie? „Door de mensen om me heen. Kijk, ik heb net een veertien daagse workshop gegeven aan acteurs, actrices, componisten, muzikanten, schrijvers en regis seurs. Aan het einde gaven we een presentatie en dan komt ie dereen van Orkater kijken. Ook de mensen van de administratie en de publiciteit. En als ik dan Theo, de timmerman, ertussen zie zitten, denk ik: ja, dit is het gezelschap waar ik bij wil ho ren. Want ook Theo is one of the guys. Bij Orkater word ik ge traind niet vanuit mijn ego te denken, maar vanuit het grote geheel." Gaat dat u gemakkelijk af? Aarzelend: „Ja... nou ja... gemak kelijker dan ik dacht. Ik heb na tuurlijk wel een groot ego en ik wil van alles. Maar ik merk dat ik de meeste bevrediging vind in de momenten waarin ik een ge voel van saamhorigheid heb." Welke plek neemt u in zo 'n sa menwerking het liefst in? „In het begin ben ik een ideeën- brenger en organisator: audities organiseren, mensen bij elkaar zoeken. Als alles op de rails staat, beginnen de repetities en dan doe ik mee als acteur. Dan ga ik lekker klooien." Ik bedoelde meer: hoe gedraagt u zich in een groep? Dominant, of... (Stilte) „Dat weet ik eigenlijk niet. Nou ja, ik ben niet iemand die zichzelf wegcijfert. Ik laat wel mijn mening horen en ik pro beer grapjes te maken en gein te trappen." Peter Blok zegt dat hij u gere geld moet terugfluiten. „Dat is als we samen op de vloer staan. Als ik weer te veel doe, of te veel wil. Als ik geen maat houd. Als ik overambitieus ben. Bij The Prefab Four - dat ik zelf had geschreven - voelde ik, ter wijl ik zelf aan het spelen was, te veel verantwoordelijkheid voor het geheel. Ik wilde bijvoor beeld meer tempo in het spel en daar zette ik te veel druk op. Maar dat werkt dus averechts. Want je kunt niet én spelen én regisseur zijn. Dus heb ik tegen de regisseur gezegd: tot vier uur ben ik gewoon de acteur en na vier uur kun je me als schrijver aanspreken." U bent nu een stuk voor Orkater aan het schrijven: De kortste eeuw. Wordt dat een tragikome die, net zoals The prefab four? „Weet ik nog niet. Het is wel mijn bedoeling dat genre los te laten en iets meer mijn fantasie de vrije loop te laten. Het moet ook wat minder realistisch wor den, allemaal." Ik denk dat ik mezelf als schrijver meer moet gunnen, dat ik er meer de tijd voor moet ne men." Hilde Breunissen A Is jochie loog componist Henny Vrien- *lten tijdens de biecht altijd dat zijn eni- ie was geweest dat hij weer aan de ^kerpot had gezeten. Als boetedoening vol rond het bidden van vier 'Onze Vaders' en «ie 'weesgegroetjes', waarna hij, verlost Me zonden, een stuk lichter de kerk ver- Jt. Vrienten vertelt deze anekdote tijdens .audiotour waarmee bezoekers van de ex- Pus'tie Van Doop tot Dood' met mijmerin- Pover het rijke roomse leven worden ver maakt. Ikeraa van deze tentoonstelling in museum |®stelkring, Ons' Lieve Heer op Solder in •^sterdam zijn de zeven sacramenten. Dat rfde 'zichtbare' handelingen doop, vorm- !.a®nvaarding van het priesterschap, hu- eucharistie, biecht en oliesel waar- 16 gewone' rooms-katholieke gelovigen ^btsdragers sinds de twaalfde eeuw in juuiact met de onzichtbare werkelijkheid £™en. Volgens de rooms-katholieke leer is 'vige door dit hechte bouwwerk van te tot graf verzekerd van de genade bovennatuurlijke hulp van God. °t museum opende in 1888 zijn deuren in 1 Zeventiende-eeuwse woonhuis waar Het huwelijk, achter glas schildering circa 1800 koopman Jan Hartman op zolder een schuil kerk inrichtte. Dat was noodzakelijk omdat de protestantse machthebbers van de Repu bliek der Zeven Nederlanden de rooms-ka tholieke eredienst alleen tolereerden zolang die vanaf de straat onzichtbaar bleef. Huis en kerk zijn zó fraai bewaard gebleven dat een bezoek aan dit museum op de Amster damse Wallen ook voor onkerkelijken en protestanten altijd de moeite waard is. De informatie die tijdens de audiotour bij deze speciale expositie wordt verstrekt is echter zó gedetailleerd dat niet-katholieken er wijs aan doen zichzelf te beperken. Want wie zich zonder roomse wortels voorneemt naast de toelichting van Henny Vrienten ook die van onder anderen hoogleraar Henk van Os, priester Bart Verreijt, Rijksprenten- kabinet-hoofd Ger Luijten, fotograaf Peter Mookhoek en lerares Germa Harmsen te be luisteren, krijgt onvermijdelijk last van ver moeidheid. Dat effect wordt nog eens ver sterkt door de vele feiten in de brochure waarmee de bezoeker met zijn koptelefoon op pad wordt gestuurd. Wat is bijvoorbeeld een cingel? Dat is 'een lang dubbel geslagen koord om de albe op te schorten'. Een albe blijkt een lang wit lin nen priesterkleed tot op de voeten dat voor deugdzaamheid en reinheid staat. De cingel staat voor 'priesterlijke zuiverheid' en de priester dient bij het omslaan te bidden: „Omgord mij, o Heer, met de gordel van zui verheid en doof uit in mijn lenden de gevoe lens van wellust, opdat in mij blijve de deugd van vastbeheerste kuisheid." Pepermuntjes Maar toets tijdens de audiotour vooral wél alle nummers in waarin 'gewone' gelovigen aan het woord komen. Ze blikken met hu mor, zelfspot en af en toe ontroerende wee moed terug op cle tijd dat de zekerheden van het rooms-katholicisme (en andere ge loofsrichtingen) in Nederland nog niet aan erosie onderhevig waren. De vader van Henny Vrienten loog desge vraagd tegen zijn kinderen altijd dat hij al 's ochtends om vier uur bij de paters was ge weest, maar eenmaal ziek geworden ging hij tot verbazing van zijn zoon toch naar de zie kenhuiskapel. „Voor je weet maar nooit", verklaarde hij en zijn zoon hoopt dat God zijn ziel nu toch een beetje rust geeft. Vrienten ging naar het seminarie omdat hij missionaris wilde worden: „Dat is niet hele maal gelukt, want een paar jaar later gin gen mijn hormonen wei'ken. En daar dank ik God voor op mijn knieën." Het sacrament van het huwelijk liet hij aan zich voorbij gaan („Ik koos ervoor in zonde te leven") en hij vermoedt dat hij aan het slot van zijn le ven dan ook zeker niet in aanmerking zal ko men voor het Heilig Oliesel. Peter Mookhoek vertelt vermakelijk over de overgave waarmee hij met zijn vriendje priestertje speelde op zolder. De zusters van het vriendje waren de gelovigen maar wer den al gauw onrustig omdat ze zin hadden in de pepermuntjes die dienst deden als hos ties. Germa Harmsen vertelt over haar be zoeken aan het 'Lof' (geen sacrament, maar een soort feestelijk tussendoortje): „Als ik ging, wilde ik iets krijgen uit de hemel." Met verbluffende snelheid citeert ze een aan tal gebeden: „Die heb ik al 45 jaar niet meer gepraktiseerd, maar ik weet ze nog steeds." Vruchtbaar Ook aanwezig zijn de twee enorme kande laars uit de Amsterdamse St. Nicolaaskerk die tijdens de huwelijken van Wil- lem-Alexander en Maxima en Friso en Ma- bel in de kerk stonden. Aangestoken zijn het net vlammende stammen in bloei en dat is een leuke symboliek, concludeert Henk van Os. Als enige 'grensoverschrijdende' ker kelijke attributen symboliseren ze op deze expositie de aardverschuiving in kerkelijk Nederland die het mogelijk maakte dat zelfs een kroonprins uit het protestantse Oranjehuis probleemloos met een rooms-ka tholieke vrouw trouwde. Museum Amstelkring, Ons' Lieve Heer op Solder heeft met externe deskundigen een methode ontwikkeld voor het verzamelen en doorgeven van verhalen van bezoekers om zo de betrokkenheid bij exposities te ver groten. De bezoekers kunnen aan het slot ei gen herinneringen intikken op een beeld scherm en ter plekke ook een foto van bij voorbeeld een bidplaatje laten maken. Met verhalen over klevende hosties en misboek jes voor kinderen met een systematische op somming van fouten, blijkt deze aanpak vol gens woordvoerder Thijs Boers zo vrucht baar dat ook andere musea daar in de toe komst baat bij kunnen hebben. Frangoise Ledeboer Expositie: Van Doop tot Dood - Museum Amstel kring, Ons' Lieve Heer op Solder Amsterdam (Oudezijds Voorburgwal 40), t/m 3 oktober. Geo pend maandag t/m zaterdag 10.00 tot 17.00 uur, zon- en feestdagen 13.00 tot 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23