zc Zeeuwse centra minder in trek Staalhandel zit in de problemen Vakcentrales bereiden hete herfst voor Tasje, hemdje en autootje Huiseigenaar zit krap bij kas Steeds minder mensen winkelen in binnensteden van Goes en Middelburg ebruik van (Hegale software afgenomen Op eenzame hoogte Zeeuw frituurt minst verantwoord Hond vaker verzekerd dan kat Eerste Europese klant Dreamliner Minder omzet industrie act;e: 0113-315649 pzc.nl redactie@pzc.nl tbus 31,4450 AA Goes ertentie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520; uws-Vlaanderen: 0114-372770; Paai: 020-4562500. onderdag 8 juli 2004 j. pnr.lsffrev Kutterink OES - Een dagje winkelen in entra van steden is uit de mo er Liever doen mensen gericht ankopen in grote winkelcentra uiten de stad. Ondanks investe- ingen in de binnensteden van joes en Middelburg is het aan- jl mensen dat er aankopen loet gekelderd. lat blijkt uit metingen van pas- jntenaantallen door onder- jeksbureau Locatus uit Woer- |en, In drie jaar tijd is het aan- il mensen dat wekelijks in joes of Middelburg winkelt met (jnduizenden omlaag gegaan. (2001 winkelden er per week lg 162,800 mensen in Goes. )it jaar is dat gedaald tot 27100 (-35.700). In Middel- iurg is de schade minder groot, naar nog steeds aanzienlijk, laar daalde het aantal bezoe- ers van 171.000 in 2000 tot 50.4 0 0 in 2003 (-20.600). an Vlissingen en Terneuzen ijn geen vergelijkingen ge naakt, omdat het bureau daar 5 afgelopen jaren slechts één eer het aantal passanten heeft leid. De telling in Vlissingen ateert van 2002, en komt uit op 62.800. Het centrum van Ter- euzen werd datzelfde jaar be- bcht door 92.900 mensen. lecessie ie onderzoekers van Locatus tellen vast dat de dalende tend overal in Nederland waar- èembaar is. In sommige steden ide schade groter dan in ande- e, „Dat heeft te maken met uit leidingen of vernieuwingen in inkelcentra", zegt Patrick van èalkwijk, accountmanager ij Locatus. „We zien dat ver- (EN HAAG - Het gebruik van legale software is in Neder- id opnieuw afgenomen. Vorig ir was eenderde van de com- (terprogramma's illegaal, het iar daarvoor was dat 36 pro tent, Dat meldde de brancheor ganisatie Business Software Al- |ance (BSA) gisteren op basis "van onderzoek van het Ameri kaanse ICT-onderzoeksbureau Jdc. W Nederland loopt het bedrijfs leven ongeveer 470 miljoen euro is door het gebruik van pira- iversies van onder meer Win- lows XP en Adobe. Het gebruik jan illegale programma's in Ne- jérland ligt iets onder het ge- "iddelde van de EU. In alle EU-software is 37 pro sit illegaal, wat neerkomt op 8 nljard euro aan gederfde in- fomsten voor softwarebedrij- gn. get gebruik van piraten- itware is schadelijk voor de softwarebedrijven. Zij •en inkomsten mis die ze an- irs in ontwikkeling van nieu- "e producten hadden gesto- aldus een woordvoerder in brancheorganisatie BSA. de woordvoerder noe- ;n vooral veel kleine bedrij en de hoge softwareprijzen als ^den voor bet gebruik van ille- de producten. jw^Iaar als je de kosten voor soft ware afzet tegen de jaarkosten pti een medewerker, dan is dat verwaarloosbaar klein." ANP schijnsel zich voordoen bij bij voorbeeld Amersfoort waar een nieuw deel aan het centrum is gebouwd." Naar exacte verkla ringen voor de dalende trend doet Locatus geen onderzoek. Maar de onderzoekers denken dat de economische' recessie slechts ten dele invloed heeft op de cijfers. „We hebben hier te maken met een algehele maat schappelijke ontwikkeling. We zien de bezoekersaantallen van binnensteden al sinds 1999 da len." In Amsterdam bijvoorbeeld ont vangen de centrumwinkeliers te genwoordig 40.000 bezoekers minder per week dan twee jaar geleden. Vergeleken met andere steden valt de schade daar nog mee. In Groningen komen iedere week bijna een kwart minder mensen naar de binnenstad dan twee jaar terug. Het wekelijkse bezoekersaantal daalde van 820.000 naar 632.000. In Rotter dam is de daling ruim 100.000 en in Utrecht ruim 150.000. De hoofdoorzaak van het da lend aantal is dat mensen an ders omgaan met hun vrije tijd, denken de onderzoekers. Het dagje winkelen wordt minder populair. Daarentegen doen mensen steeds vaker gericht aan kopen. Gemakkelijke bereik baarheid speelt daarbij een gro te rol. Vandaar dat consumen ten steeds vaker hun heil zoeken bij grote centra aan de rand van steden. Niet willekeurig Ondanks die trend investeren ge meentebesturen veel geld in het opknappen van binnensteden. Middelburg heeft het winkelge bied herstraat en voorzien van nieuw straatmeubilair. Kosten: 5,7 miljoen euro. Goes is recent begonnen met eenzelfde opera tie. In het kader van het Masterplan Binnenstad worden de winkel straten en de pleinen in de Goe- se binnenstad de komende jaren vernieuwd. Kosten: 9,3 miljoen euro. Locatus verricht periodie ke metingen. Daarbij worden ook de omzetcijfers en bezoeker saantallen die winkels zelf leve ren in ogenschouw genomen. Van Schalkwijk: „We meten be zoekersaantallen niet zomaar willekeurig. Het kan slechts op vier zaterdagen per jaar. We me ten niet in de zomer, of in de feestmaand december. Ook hou den we rekening met vei'koopac- ties van grote ketens, zoals het prijzencircus. Op basis van de bezoekersaantallen en de cijfers die we van winkeliers krijgen, kunnen we een berekening ma ken voor een hele week." pagina 23 veel winkels staan leeg André de Jonge;kleine boodschap in een melkpak door Jeroen Jumelet GOES - Een klim van dertig meter over een klein laddertje. Een luikje door en dan ben je er; op de werkplek van toren- kraanmachinist André de Jonge aan de Evertsenstraat in Goes. Midden in de cabine van ongeveer twee en een halve vierkante meter staat de stoel waarop hij de hele dag door brengt. Rondom ramen die een prachtig uitzicht bieden over Goes en omstre ken. Zachtjes deint de kraan op de wind. „Zeeziek word ik daar niet van, ik ben het gewend", zegt de 25-jarige De Jonge. 's Ochtends vroeg klimt De Jonge naar boven om voor het eind van de dag niet meer naar beneden te komen. „Voor ik weer 's beneden sta, ben ik tien minu ten verder." De kleine boodschap doet de kraanmachinist bij gebrek aan een toilet daarboven dan ook in een oud melkpak. „Als het vol is, gooi ik het naar beneden." De grote boodschap houdt hij de hele dag op, zijn lichaam is er inmiddels aan gewend dat daar mid den op de dag geen mogelijkheid voor is. Meestal heeft De Jonge het de hele dag druk. „Er moet van alles verplaatst of geplaatst worden, dat gaat continu door." Als er even niks te doen is, leest hij wat of kijkt hij in het rond met zijn verrekijker. „Er is veel te zien hoor, je foto Willem Mieras kijkt overal zo naar binnen." Met twee joysticks bedient De Jonge de enorme kraan. Op een computer kan hij zien of de kraan de last aankan die hij optilt. Langzaam draait de kraan in het rond. Via een mobilofoon houdt hij contact met de mensen op de grond. „Zij vertel len me wat ik moet doen." Dat contact is dan ook het enige wat D7e Jonge met de buitenwereld heeft. „Dat is niet een zaam hoor, ik ben het helemaal gewend. En ik heb mijn radio ook nog." door Jeffrey Kutterink GOES - De prijs van staal is het afgelopen half jaar met min stens 40 procent gestegen (afhan kelijk per product). Nu lijkt de markt zich echter (even) te stabi liseren. Regionaal zitten met na me afnemers van staal in de pro blemen. Staalhandelaren en -afnemers hebben grote last van de sterk stijgende prijzen. Doordat Chi na veel schroot en ertsen koopt, ontstaat op de Europese markt een tekort en schieten de prijzen omhoog. Met grote gevolgen voor lokale bedrijven en de werkgelegenheid. Per 1 april zijn de staalprijzen met min stens 40 euro per ton gestegen. De prijsopdrijving wordt vooral veroorzaakt door de voortdu rend stijgende vraag naar staal en ijzererts in China. „Toch lijkt de markt zich te stabiliseren", zegt CNV-bestuurder H. van Beers. „We zien vooral proble men ontstaan bij afnemers van staal die offertes over een lange re tijd hebben lopen. Afnemers moeten vaak meer betalen dan in het contract is afgesproken. Vandaar dat ze proberen con- .tracten open te breken, maar dat lukt vaak niet. De vraag voor een ondernemer is dan: neem ik mijn verlies of zet ik- mensen op straat." Staalhande- laar A. van Wijnen uit Wol- phaartsdijk bevestigt dat. Al is hij er niet gerust op. „De paniek die er was, heeft plaats gemaakt vooor gelatenheid. Negentig pro cent van de afnemers sluit nu contracten die uitgaan van de prijs van vandaag de dag. Dat neemt niet weg dat afnemers met oude contracten flinke klap pen hebben opgelopen." TXri is geen auto, het is een stijl van AXleven", zegt de Miniman. „Daar- W "ebben we geen autojournalisten Wtgenodigd maar lifestylejournalis- ten." |!j wist niet dat ik dat was. Toen ik de •Wtnodiging ontving dacht ik nog: einde lek ik ben autojournalist. Had ik altijd willen worden. Autojournalisten mo gen mee op verre reizen naar onherberg- T®e gebieden waar ze de nieuwste mo dellen van een autofabrikant van een af mogen gooien. Bovendien rij den ze om hun huis heen altijd gratis in Weuwe auto's om zich een goed oordeel e unnen vormen voordat ze er over ^rijven. Mijn droom. J1 opeens kwam hij uit, dacht ik. De Worteur nodigde mij uit voor de P rspresentatie van de Mini cabrio. en auto, ik ben autojournalist gewor- den! Het kwam dus hard aan toen de Miniman mij uitmaakte voor lifestyle- journalist. Een cabrio is een auto met een pet op die af kan. En meer dan een auto een stijl van leven. De Miniman wees naar een paspop met een klein groen hemdje aan. Mini is een nieuwe kledinglijn ook. Op het kleine groene hemdje was het woord Mini geborduurd. Net als op een poezelig roze damestasje. Tasje, hemdje en autootje, men moet het zien als een geheel, als het leven zelf eigen lijk. Het was in hartje Amsterdam, een uit gelezen plek om een nieuwe auto te pre senteren. Lachend kwamen proel'rij- ders terug met verhalen over hoe lang ze op de gracht achter een verhuiswa gen stil hadden gestaan. Leefstijljour nalisten doen inderdaad iets heel an ders met een auto. Het zijn bijna alle maal vrouwen. Per twee personen krijgen we een cab rio voor een proefrit van een uur. Leg gen ze hem in een scherpe bocht en kij ken ze hoe de auto zich gedraagt? Doen ze de beruchte elandproef waarbij wel eens een Mercedes omviel? Geen spra ke van. Ik vraag na afloop aan damescollega's van vrouwenbladen en hebzuchtrubrie ken naar hun ervaringen. De Mini cab rio wordt gewaardeerd. Want, zegt een van hen, je haar blijft gewoon goed zit ten. „Ik ben er eerst mee langs mijn vriend je gereden om hem te laten zien en toen zijn we naar de redactie gegaan om col lega's gek te maken en toen zijn we er mee door de PC Hooftstraat gaan rij den, helemaal leuk, iedereen keek naar ons." „Deze cabrio is een auto voor leu ke mensen", zegt een van hen, „in ande re cabrio's zie je geen leuke mensen, al tijd vervelende." Zoiets staat nou nooit eens in een auto blad, alleen maar gezeur over de cilin derinhoud. De Miniman legt me uit dat het een nieuwe internationale aanpak is. Minder werken met de traditionele autojournalistielc en auto's meer als 'to tale beleving' positioneren. En daar hebben ze mij voor nodig. We gaan bami kopen, zeg ik. Mijn chauffeur knikt. Ik moet mijn Mini cab rio voor de proefrit delen met een jonge man die zo te zien nog maar net zijn rij bewijs heeft. Of hij ook leefstijljourna list is. Nee filmster, zegt hij. Binnen kort wordt hij beroemd, in september komt een Nederlandse ridderfilm uit. Mijn chauffeur speelt de hoofdrol. WOERDEN - Snackbars en cafetaria's in de provincie Zeeland maken het minst gebruik van het gezondere vloei bare frituurvet (6 procent). In de provincies Friesland en Zuid-Holland is de kans op een verantwoord patatje het grootst. Hier gebruikt 16 procent van de ondernemers vloeibaar vet. Steeds minder snackbars gebruiken het on gezondere vaste frituurvet. Dat heeft het voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) gisteren laten weten. Vloeibaar frituurvet is gezonder dan de vaste variant, omdat de onverzadigde vetten in vloeibaar vet het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. ANP ALKMAAR - Honden zijn vaker verzekerd tegen ziekte kosten dan katten. Slechts 14.000 van de 2,5 miljoen kat ten in Nederland krijgen een behandeling door de dieren arts vergoed. Van de 1,5 miljoen honden zijn er ruim 36.000 verzekerd tegen ziektekosten. Steeds meer mensen sluiten een derge lijke verzekering af. Dat heeft dierverzekeraar Dier Zorg, een dochterbedrijf van SNS Reaal, gisteren laten weten. Omgerekend is 0,6 procent van de katten en 2,4 procent van de honden verzekerd tegen medische ingre-^ pen. ANP SEATTLE - Het Amerikaanse vliegtuigbouwconcern Boeing heeft de eerste Europese klanten binnengehaald voor zijn nieuwe toestel 7E7 Dreamliner. Het gaat om twee kleine luchtvaartmaatschappijen, het Britse First Choice Airways en het Italiaanse Blue Panorama. Zij wil len in totaal tien vliegtuigen afnemen. De definitieve contracten moeten nog worden getekend, aldus Boeing gisteren. De toestellen vertegenwoordigen een catalogus waarde van 1,2 miljard dollar. De 7E7 Dreamliner gebruikt volgens Boeing 20 procent minder brandstof dan de huidige toestellen met een vergelijkbare grootte. Het Amerikaanse vliegtuig biedt daarnaast meer comfort voor de passagiers. ANP VOORBURG - De Nederlandse industrie heeft in mei 1 procent minder omzet geboekt in vergelijking met dezelf de periode een jaar eerder. In Nederland zette de indus trie 2 procent minder om, maar de industriële export steeg juist met 1 procent, zo blijkt uit gisteren gepubli ceerde voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). ANP Jij mag rijden, ik hoef niet, als ik onder weg maar even de supermarkt in kan voor een pak bami, zeg ik. Hij is blij dat het hele uur het stuur voor hem is. We kregen een Mini Cooper mee van 25 duizend euro. Een cabrio met airco. Mijn chauffeur legt de auto in de bocht, zegt dat hij goed blijft liggen en rijdt mij harder dan mag naar een ClOOO-supermarkt aan de rand van de stad. Want daar is de bami te koop die ik nodig heb. De filmster en ik doen onderweg toch ook aan wat pure autojournalistiek. We voelen met een hand achter ons hoe veel ruimte er is. De achterbank van de Mini is alleen geschikt voor mensen zonder benen. Maar plek zat voor mijn pak bami. Met die bami is iets bijzon ders. Kom ik op terug. Wouter Klootwijk door Jeffrey Kutterink GOES - De vakcentrales FNV en CNV bereiden in Zeeland ac ties voor tegen tal van kabinets plannen. Behalve bedrijfsbezoe ken en bijeenkomsten, is het de bedoeling 2 oktober uit te roe pen tot landelijke actiedag Het grote probleem is dat nog maar weinig mensen door heb ben wat hun boven het hoofd hangt, zeggen de regiobestuur ders Henk van Beers (CNV) en Pieter Hazelager (FNV). Die informatie-achterstand bij leden willen ze de komende maanden wegwerken. Vanaf sep tember volgen grote (protest)bij- eenkomsten en krijgen werkge vers de prQblemen op hun bord voorgeschoteld. FNV en CNV maken gezamenlijk afspraken over hoe te reageren op de kabi netsplannen. „De tijd is voorbij dat iedereen op de Dam gaat staan te schreeuwen", zegt Haze lager. „Maar we laten ons niet naar de slachtbank leiden." Zowel Hazelager als Van Beers bevestigt dat de kabinetsplan nen nog weinig leven op de werkvloer. „Ik legde de plannen deze week uit aan personeel van Pechiney. Als je dan in hoofdlij nen vertelt wat er gaat gebeu ren, worden mensen boos, zelfs emotioneel. Het lastige is dat je het één nauwelijks hebt uitge legd, of je moet uit de krant al weer een nieuw kabinetsplan vernemen." Tot de verbazing van CNV-be stuurder H. van Beers is het lan ge tijd stil gebleven onder (ka derleden. Van Beers zit namens de regio Zeeland en West-Ijha- bant in het landelijk actiecomi té van het CNV. „We spreken in middels over de ellende van Bal kenende. Want er komt elke dag wel weer een maatregel bij; de plannen voor het pre-pensioen, de 40-urige werkweek, de dis cussie over de wao, het snijden in de hoogte en duur van de ww en het inleveren van de ontslag vergoeding. Ook wordt er ge tornd aan de wet op de onderne mingsraden. In een jaar tijd gaat verloren wat in 40 jaar is opgebouwd. Langzaamaan gaan mensen zich dat realiseren." Veel mensen vinden het nog een ver-van-mijn-bed-show, erkent Van Beers. „Het is- ook een rot- tijd. Mensen maken zich nu, te recht, druk om hun vakantie en of hun caravan goed is inge pakt. Maar als ze terugkomen, zullen ze het wel gaan merken." De vakcentrales bereiden samen een herfstoffensief voor. Hoe dat eruit gaat zien, kan Van Beers nog niet zeggen. „We zijn daarover nog volop in gesprek." Intensieve voorlichtingscampag nes van zowel FNV als CNV moeten de eigen leden in elk ge val op de hoogte brengen. Van Beers: „Er komen themapamflet ten en een speciaal nummer van het vakbondsblad." Na de vakantie gaan vakbonds bestuurders de straat op en be drijven in. „We zullen onder an dere bedrijven bezoeken. Waar we niet binnenkomen gaan we buiten staan." Van Beers: „Iedereen krijgt er op een of andere manier mee te maken. Of mensen voelen het in hun portemonnee of ze moeten langer gaan werken." Onrustig Werkgevers krijgen de gevolgen op hun bord aan de cao-onder handelingstafel. Zeeuwse werk gevers worden wat onrustig. In het midden- en kleinbedrijf (90 procent van het Zeeuwse be drijfsleven) wordt voor ar beidsonrust gevreesd. „Als we met werkgevers in de regio pra ten, proberen ze er achter ko men wat de vakbonden gaan doen", zegt Van Beers. Dat de arbeidsverhoudingen ver anderen is wel duidelijk. „Werk gevers snappen er geen zak van. Ze hebben niet eens door dat de plannen ook hen raken. Veel be drijven maken bij reorganisa ties gebruik van ouderenregelin- gen. Ze staan er niet bij stil dat die als gevolg van kabinetsplan nen niet meer betaalbaar zijn." Hazelager: „Dat levert bij veel bedrijven in Zeeland grote pro blemen op vanwege de vergrij zing. Werkgevers blijven zitten met ongemotiveerde mensen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21