PZC Hij leeft dan ook in een papieren wereld Bush zaagt aan de tulband van Bin Laden A k2 Koenigs Collectie eindelijk terug k3; Jazz vraagt vele ontberingen u 2 Gemene meiden op de highschool edactie bijlagen: 0113-315680 ww.pzc.nl .mail:redactie@ pzc.nl 3Stbus31,4460 AA Goes dvertentie-exploitatie: oord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; oeuws-Vlaanderen: 0114-372770; ationaal: 020-4562500. roensdag 7 juli 2004 Tn een grote zaal van het Van Abbemu- Lseum in Eindhoven is de enorme set opge duwd van de performance Piccadilly Cir- van Paul McCarthy, zoals die vorig jaar 1 Londen werd uitgevoerd. "reaus, tafels en stoelen staan hoog opge- Hoofdpersonen zijn de koppen van Psn, de Engelse koningin en Osama Bin acleri. Op de wanden in het museum wor- e met acht camera's vastgelegde vi- e°s van de performance geprojecteerd. publiek staat tussen de attributen, aar het is verboden op de vloerbedekking zwartwit tegels te lopen die gebruikt en bij de performance en met verf zijn jpeurd. iccadilly Circus is het spectaculairste on- .!*eyan de tentoonstelling van Paul Mc- Lr.h/ ®alt Lake City, 1945) in het Van Ab- Maar waar McCarthy met zijn perfor r is maar één gast heer bij wie Madon na, Stevie Wonder, Celine Dion en Eminem tege lijk op het podium verschij nen, en dat is Ennio. Sterker, in de show van Ennio keren zelfs Marilyn Monroe, Frank Sinatra en Doris Day terug in de spotlights. Het is dan ook een papieren droomwereld, waarin Ennio leeft. Met niets meer dan een schaar, papier, muziek en zichzelf. Zijn hele theatershow weegt 35 kilo en zit in een leren rugzak, die als het enigszins lukt als handbagage mee het vliegtuig ingaat. Oude kranten en stukken papier zitten er in die rugzak. En wat beschilderd karton. Maar bij Ennio Marchet- to verandert dat op de podia van Londen, Parijs, Berlijn, To kio en New York in een komi sche droomwereld die wordt be volkt door Marilyn Monroe, Ti na Turner, Celine Dion, Edith Piaf, Elvis Presley, Pavarotti, Maria Callas en nog een tiental anderen. Ennio Marchetto (43) uit Vene tië is transformatieartiest en ei genlijk laat het zich nauwelijks beschrijven wat hij doet. Al thans, geen enkele beschrijving doet hem recht. Je moet hem zelf zien. Niet op televisie, maar live. En zelfs dan duurt het een paar minuten voordat tot je doordringt wat er precies ge beurt. Ennio danst namelijk met stukken papier voor zijn lijf en playbackt met zijn rubbersoepe- le mond en rollende ogen de uit gebeelde artiesten op tophits van weleer. Dat klinkt tamelijk armzalig, maar een feit is dat Ennio Marchetto momenteel zó hot is, dat hij aan één stuk door over de hele wereld reist. Tegen gages waar andere artiesten maanden voor werken, doet hij in tachtig minuten zijn show. En overal laat hij een laaiend en thousiast en verbijsterd publiek achter. Ademloos Op een besloten feest vorig jaar in Den Haag was Ennio de hoofdact. Nauwelijks iemand van de 350 gasten had ooit van de man gehoord en toen hij in zijn zwarte maillot opkwam, achter een papieren jurkje met enorme borsten en kartonnen blonde pruik om als Marilyn Monroe I wanna be loved by you te gaan zingen, zag je het ver wende publiek even in elkaar krimpen. „Zo kun je dus ook je geld verdienen", klonk het zachtjes. Maar eer de klok twee minuten verder was, verstomde elke kritiek en zat iedereen ademloos naar het podium te staren. Want Marilyn Monroe verandert moeiteloos in Frank Sinatra of Whitney Houston. Van het topje wordt iets omge klapt, de pruik draait hij om en er staat weer een andere be roemdheid. Zo transformeert Le sley Gore met haar It's my party mance precies heen wil, blijft onduidelijk. De personages maken hoge gillende gelui den, kliederen en kladderen een eind weg. Bush zaagt de tulband weg van Bin Laden - een tulband die overigens de vorm heeft van het Guggenheim museum in New York - en zet vervolgens het broodmes in zijn ei gen kop. De Queen is in de weer mat fallusachtige in strumenten die ze in haar schaamstreek heen en weer beweegt. Typisch McCarthy dus, provocerend, (seksueel) gewelddadig, smerig en wanordelijk. Hoewel McCarthy installaties, sculpturen, tekeningen en video's maakt, is hij in we zen een performancekunstenaar. En perfor mancekunstenaars worden in de kunstwe reld niet helemaal serieus genomen. Hun werk is te vluchtig, hun ideeën te direct. Wellicht is dat ook de reden dat McCarthy pas op latere leeftijd doorbrak; niet toeval- seum of Contemporary Art een schitterend overzicht te zien van die verschillende vi deoinstallaties. In het museum waren de sets nog eens opgebouwd en McCarthy en zijn assistenten smeerden er naar hartelust met verf, etenswaren en god weet wat nog meer. Het is jammer dat het Van Abbe zo weinig installaties op de kop heeft weten te tikken. Naast Piccadilly Circus is er nog wel Tokyo Santa (1996-2004), waar McCarthy mompe lend en kliederend als een schilderende kerstman in de weer is. Maar dat is een per formance zonder al te veel actie en inspira tie. Het Van Abbe heeft de nadruk willen leggen op de tekeningen van Paul Mc Carthy. Volgens curator Eva Meijer-Her- mann geven zijn tekeningen inzicht in zijn manier van werken. Honderden tekeningen van McCarthy worden gepresenteerd. Dat kan dan wel zo zijn, de vraag is toch of de liefhebbers van McCarthy zitten te wach ten op de schetsen. Want de tekeningen zijn voor McCarthy losse invallen die soms lei den tot de installaties. Drie vitrines vol met volgekladderde placemats Sushi Drawings 1993-2003) is gewoon te veel van het goede en verstoort de balans in de expositie. Brain Box Dream Box doet vooral verlan gen naar een goed overzicht in Nederland van al het videowerk. McCarthy's kracht ligt in de video's en de installaties waar de ketchup druipt en rondspuit, zoals het spraakmakende Bossy Burger (1991). Daar in is een nonchalante kok op een waanzinni ge manier in de weer met ketchup, chocola desaus en mayonaise en waarin een kook- sessie uitloopt op een geweldsorgie zonder weerga. McCarthy is wel een moderne Jeroen Bosch genoemd, omdat hij de moderne mens con fronteert met de demonen van de consump tiemaatschappij. McCarthy is de man die wellustig prikt en boort in de mythes die ons een gevoel van veiligheid en geborgen heid moeten geven. Hilarisch en verontrus tend is zijn incestueuze Heidi-performance waar hij met collega en oud-leerling Mike Kelley zijn eigen interpretatie geeft aan de Heidi-mythe. Een ook Popeye en Pinocchio kregen een McCarthy-interpretatie met een hoofdrol voor seks en geweld. Seks en ge weld zijn wel in ruime mate aanwezig in de tekeningen, maar de kwaliteit van die teke ningen rechtvaardigt geen tentoonstelling op deze schaal. Het Van Abbemuseum laat een grote kans liggen. Gerrit van den Hoven Expositie 'Brain Box Dream' van Paul McCarthy in Van Abbemuseum Eindhoven t/m 24 oktober. lig op het moment dat hij zijn performances ging vastleggen met verschillende camera's en geëxposeerd werden in museumzalen in het decor waar ze waren opgenomen. In 2001 was in het New Yorkse New Mu Ennio Marchetto De Italiaanse transformatieartiest Ennio Marchetto. and I cry if I want to moeiteloos in Dolly Parton, die vervolgens met haar Joline overgaat in The se boots are made for walking van Nancy Sinatra. Het zijn vooral kleine grappen die de show zo geraffineerd ma ken, want de fameuze borsten van Dolly Parton worden in een simpele handbeweging de niet minder beroemde knielaarzen van Nancy. En Ennio laat die laarzen nog heen en weer schui ven ook. Verlegen Ennio Marchetto is iemand van weinig woorden. Eigenlijk is hij ronduit verlegen. Als jongeman werkte hij bij zijn vader in het reparatiebedrijf voor espresso machines. „Alles is voor mij be gonnen in 1981, toen ik iets wil de maken voor het carnaval in Venetië. Ik droomde van Mari lyn Monroe, zag mezelf in haar." Diezelfde dag knipte hij zijn eer ste figuur. Dat wil zeggen, als kind knipte Ennio er al driftig op los: Disneyfiguren, popster ren. Een zekere handigheid kon hem niet worden ontzegd. „Op mijn zestiende werkte ik in een winkel waar ze maskers ver kochten. Ik ben altijd gefasci neerd geweest door het carna val, door kostuums. Dat je ie- Edinburgh. In enkele weken tijd creëerden Ennio en Sosthen achttien nieuwe karakters, die ook buiten Italië bekend waren. Zo ontstond d° Britse Queen Eli sabeth die begoh-id door het plechtstatige Britse- volkslied, verandert in een zoekende Fred die Mercury van Queen. Tot op de dag van va-.ó .ag is het een van de hoogtepunten in de show. Op het moment dat de vor stin haar kroon naar voren klapt en een leren nichtenpet verschijnt, ze haar handtasje weggooit en haar snor vast plakt, is de hilariteit compleet. In Edinburgh trad Ennio voor een handvol toeschouwers op, totdat Malcolm Hay van het blad Time Out de show zag en erover schreef. Vanaf dat mo ment was Ennio de Cult-hit van het festival en volgde al spoedig een zegetocht door Engeland en brak hij door op West End. Beatrix „Nog steeds is het Engelse pu bliek mijn grootste fan", zegt hij. „Veel meer dan in Italië." Maar buiten een show met El- ton John en een persoonlijke uit nodiging voor een optreden van prins Charles, mocht Ennio zich inmiddels ook verheugen in een privé-optreden voor de Neder landse koninklijke familie. Ko ningin Beatrix ontbreekt inmid dels dan ook niet in zijn repertoi re. „Ik vraag me wel eens af hoe lang ik hier nog meer door kan gaan. Steeds zeggen we: 'Nog twee jaar', maar dan plakken we er weer twee jaar aan vast. Het blijft heerlijk om in die ma gische doos dat theater heet te werken. Het gaat maar door. Al les bij elkaar heb ik iets van 230 karakters. Van land tot land ver schilt de inhoud van het pro gramma. In Japan hebben ze an dere helden dan in Frankrijk. In een show zitten zo'n vijftig tot honderd figuren. Ik pas het voortdurend aan. En sommige personages verdwijnen op den duur wèer. Maar Marilyn Mon roe zit er altijd in. Daar begin ik elke show mee. Want met haar is alles begonnen." Coos Versteeg Ennio treedt van tot en met 25 juli vrijwel dagelijks (niet op maandag op in het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam. Aanvang 20.15 uur, op de zondagen om 15.00 uur. Voor meer informatie: www.stardustthea- tre.com Paul McCarthy als schilderende kerstman foto Evert-Jan Daniels/GPD mand anders kunt worden dan je bent. In mijn kostuums word ik ineens extrovert, een perfor mer. Dat is een heerlijk iets." Zijn Marilyn Monroe oogstte zo veel succes, dat Ennio op feest jes van vrienden en familie werd gevraagd zijn act te doen. „Jezelf verkleden is de gewoon ste zaak van de wereld in Vene tië. Er wonen bovendien heel veel gekke mensen. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik er gens anders zou leven dan in Ve netië." Lange tijd bleef het tot dit mini- showtje beperkt. Pas jaren later breidde hij zijn repertoire met enkele andere types uit. Het zou echter tot zijn ontmoeting met de Nederlander Sosthen Henne- kam - een mode- en kostuumont werper uit Brabant - duren, eer Ennio een echte theatershow in elkaar zette. De ideeën van En nio en de technische bekwaam heden van Sosthen sloten naad loos op elkaar aan. „Papier is verrukkelijk materiaal, Je kunt er alles mee", zegt hij. „Je neemt wat papier en Sosthen en ik geven het leven." Op toneel laat Ennio zien hoe simpel het eigenlijk is. Hij pakt een rol rood crêpepapier, vouwt het rond zijn nek tot een stola. Daarna zet hij een kartonnen zwarte pruik op zijn hoofd en binnen no time is Ennio een wer kelijk overtuigende Liza Minel- li. De afgelopen drie jaar heeft En nio's loopbaan een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Maar lange tijd bleef het gerom mel in de marge. Pas eind jaren tachtig kreeg hij enige naamsbe kendheid in Italië: op een festi val in Bologna won hij de eerste prijs en hieruit kwamen andere optredens en televisieaandacht voort. De echte doorbraak kwam in het najaar van 1993 op het bekende theaterfestival in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23