Snel onderzoek kust nodig
PZC
PZC
Noodstop maakt het net wat echter
Verzet in Hulst tegen
verhogen geluidswal
lit® i
Belgische Spoorwegen
aast op Kanaalzone
Terneuzen mag onderhoud niet laten verslonzen
Resultaat
horkenlij n
valt tegen
Bankoverval in
Vlissingen blijkt
loos alarm
11
Speciale bus naar Gentse Feesten
LPF is autootje pesten beu
VVD tegen bouw in Spuikompark
Commissie wil meer spoed in aanpak zwakke dijkvakken
Hnnr Euqène Verstraeten
TERNEUZEN - Een bezuini
ging op de post 'onderhoud kapi
taalsgoederen' mag geen af
breuk doen aan het onderhouds-
niveau van wegen, openbare ver
lichting, openbaar groen en rio
leringen. De Terneuzense WD-
fractie stelt dat in de algemene
beschouwingen bij het beleids
programma 2005-2008.
MIDDELBURG - Het
loopt (nog) niet storm bij
de interne telefoonlijn
waarmee Zeeuwse politie
mensen buiten diensttijd
verkeersovertredingen kun
nen doorgeven.
I In een maand tijd zijn vol-
gens een politiewoordvoer-
der zo'n twintig meldingen
gedaan via de zogenoemde
horkenlijn. Politiemensen
met opsporingsbevoegd
heid kunnen op die lijn uit
gesproken lomp verkeersge-
1 drag van weggebruikers
I doorgeven. Justitie zorgt
vervolgens dat de overtre
der zo snel mogelijk een be
keuring of proces-verbaal
in de bus krijgt.
De horkenlijn is elders in
I Nederland tamelijk succes
vol. Volgens politiewoord
voerder Van Mourick wor-
I I den in andere regio's jaar-
1 lijks tussen de vijf- en zes-
1 honderd extra bekeuringen
I voor verkeers overtredin-
- gen uitgeschreven. Hij
i schrijft het tegenvallende
r resultaat van de Zeeuwse
r horkenlijn toe aan de
nieuwheid van het feno-
meen binnen het Zeeuwse
politiekorps. „We zijn van
plan het intern nog eens
wat beter onder de aan-
dacht te brengen", zo zegt
Van Mourick.
Geslaagd
Petra Paliwoda uit Hulst is aan de Uni-
vetsiteit van Tilburg afgestudeerd in de
lichting kinder-en jeugdpsychologie.
VLISSINGEN - De politie Zee
land had gisteren drie uur lang
Bel vermoeden dat de ABN-Am-
ro-bank op het Stadhuisplein in
Vlissingen was overvallen, maar
Bet was loos alarm.
De omgeving van de bank was
j afgezet vanaf kwart voor negen
's ochtends tot het moment dat
j Bet arrestatieteam naar binnen
was gegaan en niemand had aan-
j getroffen. Rond kwart voor ne-
gen was alarm geslagen, toen
1 twee medewerksters het idee
kregen clat er iemand in de bank
I was of was geweest.
Die getuigenissen waren voor de
j politie voldoende om alle voor-
j zorgsmaatregelen voor een inval
in de bank te treffen.
„Dit zijn belangrijke kerntaken
van de gemeente", stellen de li
beralen. De fractie wijst erop
dat de groenvoorziening rond
het nieuwe gebouw van
Toonbeeld er 'abominabel'
uitziet: „Wanneer wordt dit
aangepakt? Ook uit Sas van
Gent en de voormalige gemeen-
door René van Stee
SLUIS - De studie naar zwakke
schakels in de Nederlandse kust
moet in West-Zeeuws-Vlaande-
ren versneld worden uitgevoerd.
Dat vindt de Gebiedscommissie
West-Zeeuws-Vlaanderen.
Evenals het kustgebied van
Zuidwest-Walcheren en zes an
dere delen van de Nederlandse
kust, is het kustvak Bres-
kens-Het Zwin aangewezen om
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Bijna alle inwoners
van de Saxhavenstraat in Hulst
zijn fel gekant tegen de verho
ging en verbreding van de ge
luidswal in hun 'achtertuin'. De
gemeente zegt dat de bewoners
door de wal minder last hebben
van verkeersherrie, de omwo
nenden beweren het tegendeel.
Een bezwaarschrift van omwo
nenden baatte niet.
Momenteel wordt gewerkt aan
de geluidswal langs de N60, tus
sen de Oude Zoutdijk en de
Hulsternieuwlanddijk. De- wal
ligt achter de tuinen aan de Sax
havenstraat in de wijk die in de
volksmond de Goudkust wordt
genoemd.
Volgens gemeentewoordvoer
ster M. van Bunder verhoogt de
gemeente in eerste instantie de
geluidswal om overtollige grond
kwijt te kunnen. Daarnaast
meent Hulst dat de verkeers
drukte op de N60 tot 2010 flink
zal toenemen. Hoewel de Iiuls-
terweg (zoals de N60 ook wordt
genoemd) sinds het opheffen
van de veerverbinding Perk-
polder-Kruiningen minder ver
te Axel ontvangen wij veel
klachten."
De VVD stemt overigens in met
de door B en W voorgestelde
maatregelen om het begrotings
tekort voor volgend jaar aan te
pakken. Ondanks die maatrege
len blijft er nog een gat over van
122.000 euro. De VVD stelt voor
bij voorrang te worden ver
sterkt. Dat is nodig in verband
met de voorziene zeespiegelstij
ging en de hevige kracht van de
golfslag.
Inmiddels heeft het Rijk drie
miljoen euro beschikbaar ge
steld, waarmee de studie naar
mogelijkheden van kustverster-
king in Zeeland wordt uitge
voerd. Dit traject loopt tot en
met 2007.
De gebiedscommissie wil niet zo
lang wachten. Minister Dekker
keer krijgt te verwerken, wijzen
prognoses uit dat het aantal
voertuigen fors zal toenemen.
Hulst beroept zich" op tellingen
die verricht zijn in het kader
van de rondweg om Terhole.
Het verhogen en verbreden van
de wal moet geluidshinder tegen
gaan.
Uitzicht
„Maar dat doet het dus niet",
zegt J. de Moor, bewoner van de
Saxhavenstraat. De geluidswal
is in 1994 aangelegd met grond
die vrijkwam door de recon
structie van de Wilhelmina-
straat in Sint Jansteen. De wal
was eerst drie meter hoog en
wordt nu met een meter opge
hoogd. „Toen die geluidswal er
nog niet- lag, hadden we een
prachtig weids uitzicht en niet
eens last van verkeerslawaai",
zegt De Moor, „Sinds die wal
dat tekort direct 'af te serveren'
door een deel van het rekening
overschot 2003 te gebruiken. De
rest van het overschot zou dan
aan de reserve moeten worden
toegevoegd om een aantal zaken
te verwezenlijken die op de
wachtlijst staan. „De tweede fa
se Scheldeboulevard heeft voor
van Vrom heeft recentelijk veer
tien voorbeeldprojecten voor re
gionale ontwikkelingsplanlogie
aangewezen.
Vliegende start
Eén daarvan is de kust van
West- Zeeuws-Vlaanderen. De
bedoeling is met de voorbeeld
projecten een vliegende start te
maken, waardoor ze sneller in
de uitvoeringsfase raken. Dit uit
gangspunt biedt volgens de ge
biedscommissie kansen om de
zijn we ons uitzicht kwijt en ho
ren we het verkeer juist wél
voorbij razen. Het geluid gaat
over de wal heen. Het gras absor
beert het geluid absoluut niet."
ons een hoge prioriteit", aldus
de fractie.
De liberalen stellen opnieuw
voor om volgend jaar tien pro
cent van de gemeentelijke gebou
wen af te stoten. De opbrengst
wil de fractie gebruiken voor
een versnelde afschrijving, waar
door de structurele lasten dalen,
planstudie in een beduidend ho
gere versnelling te krijgen.
West-Zeeuws-Vlaanderen heeft
al lang gewacht op het gebieds-
plan Natuurlijk Vitaal. „Dat
plan is er nu eindelijk. Het
waagt echter wel erg veel van
het geduld van alle betrokkenen
om nu nog eens te wachten tot
dat in 2007 de integrale planstu
die naar de manier van kustver-
sterking is afgerond."
Met de aanwijzing door het mi
nisterie van Vrom verwacht de
Het initiatief om de geluidswal
te versterken kwam niet van de
Goudkust-bewoners, maar van
de gemeente zelf. Volgens De
Moor zijn negen van de elf Sax
en voor incidentele uitgaven.
De WD zegt 'pertinent' tegen
het voorstel van de PvdA te zijn
om meer ozb-opbrengsten bij de
bedrijven te halen. „Een derge
lijke lastenverzwaring is vol
strekt niet in overeenstemming
met de landelijke inspanningen
om de lastendruk voor het be
drijfsleven te beperken en daar
mee de economische dynamiek
te vergroten."
gebiedscommisie een eigen, snel
ler traject te bedenken voor de
planstudie in West-Zeeuws-
Vlaanderen. „Daardoor is het
mogelijk dat we sneller weten
waar we aan toe zijn."
De gebiedscommissie vindt dat
de planstudie voor de kust van
Zuidwest-Walcheren in haar ei
gen tempo kan worden afgewik
keld. Daardoor kan wellicht ook
worden geprofiteerd van erva
ringen die in West-Zeeuws-
Vlaanderen worden opgedaan.
havenstraatbewoners tegen de
werken aan de geluidswal. Ze
dienden een bezwaarschrift in
dat door de gemeente werd afge
wezen. De werken aan de wal
gaan door. Destijds in 1994 kwa
men ook bezwaren binnen tegen
de aanleg van de geluidswal.
Volgens De Moor is er een bijko
mende reden waarom de omwo
nenden niet willen dat de ge
luidswal wordt verhoogd en ver
breed. „Omdat het loopvlak bre
der wordt, is het natuurlijk leuk
om daar je hond uit te laten.
Daar gaat onze privacy, je kan
zo in onze tuinen kijken."
Van Bunder meent echter dat
het met het verlies van privacy
wel meevalt. „Gezien de begroei
ing ter plaatse, hoge bomen, is
daar geen sprake van."
De grond die nu wordt aange
wend voor de versteviging van
de geluidswal is afkomstig van
het gemeentelijk gronddepot
aan de Zoutestraat in Hulst. De
Moor uit zijn twijfels of de
grond wel zo zuiver is. Volgens
Van Bunder hoeft hij zich daar
geen zorgen over te maken. „De
grond is afkomstig uit diverse re
constructies en is schoon. We
hebben een milieurapportage."
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De Belgische
Spoorwegen (NMBS) lonkt naar
het goederenvervoer op de
Dow-spoorlijn tussen Terneu
zen en Gent. Nu al verzorgen
loc's van de NMBS het vervoer
van goederentreinen van en
naar Zeeuws-Vlaanderen tussen
het rangeerterrein Gent-Voorha
ven en de grens bij Zelzate.
Het vervoer op Zeeuws-Vlaams
grondgebied is in handen van
Railion, het grootste railtrans
portbedrijf van Nederland. Het
heeft als grootste klanten Dow
Benelux en Yara, het vroegere
Hydro Agri Sluiskil. Staalbe
drijf Outokumpu op de Axelse
Vlakte 'huurt' voor goederenver
voer per spoor een kleinere spe
ler op de internationale markt
in: DLCargo (Dillen&LeJeune)
uit Antwerpen.
Directeur M. Descheemaecker
van de vrachtdivisie van NMBS
maakte de belangstelling voor
het goederenvervoer op het
Zeeus-Vlaamse spoor bekend
bij de officiële ingebruikname
van de omgelegde spoorlijn 55,
westelijk van het Kanaal
Gent-Terneuzen. Die spoorlijn
(de Dow-lijn) moest over een
agenda
STREEKACTIVITEITEN
AXEL - Gregoriuscentrum, 13.30 uur:
Biljarten en jokeren; De Halle, 14.00
uur: Kaarten, biljarten en koersbal; Tref
punt, 13.00 uur: Kaarten, biljarten en
sjoelen;
CLtNGE - Café de Troubadour, 14.00
uur: Kaarten;
GRAAUW - Gemeenschapshuis, 13.15
uur: Jokeren;
HOEK - De Lovenhoek, 9.30 uur: Gym
nastiek; 13.30 uur: Biljarten, kaarten en
handwerken;
HULST - De Lieve, 9.30 uur: Volksdan
sen; 13.00 uur: Biljarten; 13.30 uur: Kaar
ten bieden en jokeren; Den Dullaert,
13.30 uur: Bridge;
KOEWACHT - De Vlaschaard, 13.00
uur: Biljarten; 13.45 uur: Gymnastiek;
NIEUW-NAMEN - Café St.Cecilia,
20.00 uur: Kaarten;
SAS VAN GENT - De Speye, 14.00 uur:
sjoelen, kaarten en handvaardigheden;
De Roselaer, 15.30 uur: Crea- en techni-
ka 10 club voor jeugd van 9 tot 12 jaar;
ST.JANSTEEN - De Warande, 13.00
uur: Biljarten;
TERNEUZEN - De Veste, 10.30 uur:
Gymnastiek; 13.30 uur: Handwerken en
biljarten; Buurthuis de Hoeve, 9.30 uur:
Yoga; 13.30 uur: Biljarten;
VOGELWAARDE - 't Gelaag, 13.30
uur: Kaarten;
ZAAMSLAG - Dorpshuis, 9.30 uur:
Gymnastiek; 13.00 uur: Kaarten en bil
jarten; 14.00 uur; Sjoelen;
lengte van 8,9 kilometer worden
verlegd van het kanaal naar de
R4 tussen Zelzate en Gent in ver
band met de aanleg van het Klui
zendok bij Evergem. Deschee
maecker bevestigde gisteren via
een woordvoerder dat een proce
dure is gestart voor het binnen
halen van een veiligheidsattest
voor verschillende spoortrajec
ten in Zuid-Nederland, waaron
der het Zeeuws-Vlaamse deèl
van lijn 55. Woordvoerder R.
Pacquyt van de NMBS: „Hét
zou betekenen dat we onze ei
gen locomotieven kunnen inzet
ten op de volle lengte van de lijn
tussen Terneuzen en Gent en
dat er bij de grens niet langer
van loc's hoeft te worden gewis
seld. In Frankrijk zijn dezelfde
procedures gestart, zodat we ih
de toekomst mogelijk t rei nep
van Dow en andere klanten uit
Zeeuws-Vlaanderen tot ver in
Frankrijk kunnen brengen.
Voor de klant kan dat natuur
lijk uiterst aantrekkelijk zijn."
De aanvraag van een veiligheids
attest voor buitenlandse spooï-
wegactiviteiten past in de libera
lisering van de Europese regelge
ving. Woordvoerder J. Rebbers
van Railion is zich bewust van
'kapers op de kust'.
Samenwerking
Maar volgens hem is er niet al
leen sprake van gezonde concur
rentie, maar wordt er ook wel
degelijk samengewerkt. Dat is
onder meer het geval op het tra
ject Rotterdam, Roosendaal,
Antwerpen, Gent. Op die route
rijden over en weer Belgische ep
Nederlandse treinen.
Rebbers: „Ik weet zeker dat de
kwaliteit van ons product door
de concurrentie verbetert. De
tijd van monopolies is voorgoed
voorbij. Frustrerend is wel dat
wij in Nederland nauwelijks
drempels opwerpen voor buiten
landse railtransporteurs, terwijl
België dat bijvoorbeeld nadruk
kelijk wél doet." Railion zal
zich niet zonder slag of stoot
van grote klanten als Dow laten
beroven. „Het is voor ons een,
wat wij noemen, sleutelklant.
We doen onze stinkende best om
het Dow naar de zin te maken.
De twintig mensen van Railion
in de Kanaalzone vormen wat
hun inzet betreft een voorbeeld
voor de rest van Nederland."
Dow en andere bedrijven in de
Kanaalzone zijn jaarlijks goéd
voor het vervoer van ongeveer
één miljoen ton lading.
Redactie
ZEEUWS-VLAANDEREN
I Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
I 4530 AC terneuzen
Tel: 0115-645769
Fax:0115-645742
I E-mail: redtern@pzc.nl
Gonny van Gremberghe
(chef)
Wout Bareman
Raymond de Frel
I René Hoonhorst
René van Stee
Frits Bakker (sport)
Baudeloo16
Postbus 62
4560 AB hulst
Tel: (0114)372776
Pax; (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Sheila van Doorsselaer
centrale redactie
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail; redactie@pzc.nl
internet
'Www.pzc.nl
E-mail; web@pzc.nl
Bezorgklachten:
.0800-0231 231
°P maandag t/m vrijdag ge-
I Arende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
(Advertentie)
OOSTBURG, 0117-452279, NIEUVEL7WEG 56,
dinsdag 6 juli 2004
Scholieren zien, horen en ruiken in Breskens hoe lang het duurt voordat een auto tot stilstand is gekomen.
door Raymond de Frel
BRESKENS - Een dode hoek is een
hoek waar doden kunnen vallen. En als
jij de chauffeur niet ziet, ziet de chauf
feur jou ook niet. Simpeler kan niet, ef
fectiever evenmin. Een lesje verkeersvei
ligheid voor basisscholieren op de afge
sloten toegangsweg tot het voormalige
auto veer in Breskens.
Daar krijgen kinderen uit groep zes van
verschillende basisscholen in
West-Zeeuws-Vlaanderen tot en met
woensdag een half uur spektakel voor
geschoteld. Vette remsporen van voort
gaande lessen maken al indruk, maar
een 'live' noodstop van een auto en
vrachtwagen, die met vijftig kilometer
per uur op je afkomen: dat is ronduit
spannend. Het verkeersveiligheidspro-
ject Duurzaam Veilig Verkeer
West-Zeeuws-Vlaanderen houdt voor
de derde keer een praktijkles, om te la
ten zien hoe ver een personenauto en
vrachtwagen doorglijden bij een nood
stop. En om een voorbeeld bij het pa
pier te voegen, wordt ook nog even bij
de vrachtwagen van Johan Kesteloo
naar de dode hoek gezocht. Jan de Jon
ge heeft het een maand geleden alle
maal al eens uitgelegd in de klas, maar
in de praktijk komt het toch allemaal
net even wat levendiger over.
De eerste middaggroep is een twintigtal
leerlingen van de openbare basisschool
in Cadzand. „Wat is het verschil tussen
de remweg van een auto die dertig kilo
meter per uur rijdt en één die vijftig ki
lometer rijdt?", probeert De Jonge het
geheugen van de kinderen op te frissen.
Zijn vraag blijkt een inkopper. Twintig
vingers gaan de lucht in. „Ja, dat is er
goed ingepompt, hè?", grapt hij. „Het
gaat er om dat ze zich bewust zijn van
eventuele gevaren. Daarom laat ik ze al
tijd zelf naar oplossingen zoeken", ver
telt De Jonge als Kesteloo uitlegt dat de
dode hoek niet voor niets zo heet.
Een paar tellen later spoeden de kinde
ren zich achter een witte lijn. Kesteloo
heeft de motor gestart. Nu is het tijd
voor het echte werk. Nee, toch nog
niet... De Jonge kruipt eerst nog in een
Ford Ka.
Eén van de leerlingen heeft een pilon
neergeplant, een kleine tien meter van
de stopstreep. Daar zal de wagen onge
veer stoppen, denken de scholieren. Een
andere pilon stelt een overstekende
voetganger voor. Met dertig kilometer
per uur loopt het nog net goed af, maar
met vijftig kilometer zou het leed in
werkelijkheid niet te overzien zijn.
Dan de vrachtwagen. Nina Notenboom
volgt de aanwijzingen van haar klasge
noten op. „Verder die pilon, nog ver
der!" Die laatste verplaatsing blijkt be-
foto Wim Kooyman
slissend. Op 2.38 meter van de zoge
naamde voetganger komt de vrachtauto
tot stilstand. „Het klinkt hard, maar
dat is 2.38 meter verschil tussen leven
en dood. Hebben we de boodschap be
grepen?", roept De Jonge. Het ant
woord laat zich raden.
„Deze kinderen zijn op een leeftijd geko
men dat ze snappen wat het verhaal in
houdt. De kracht van deze praktijkles
schuilt in de eenvoud. Inzichtelijk ma
ken wat in de klas is verteld. Kijk, deze
vrachtwagen heeft een dodehoekspie
gel. Dat werkt in 95 van de 100 keer.
Maar wanneer niet? Juist, als er een
kleintje naast de auto staat. Dat leg je
daarom even uit", aldus De Jonge, die
fulltime bezig is als 'schoolagent',
Tijd voor een praatje is er niét meer.
Het veerplein wordt overgestoken door
de volgende groep leerlingen en moe
ders van de Aardenburgse Vorsterman
van Oyenschool. „Gaan jullie om te be
ginnen eens achter de witte lijn staan.
En, die hele oude meisjes - de moeders -
mogen ook meedoen, hoor!
TERNEUZEN - Vervoersmaatschappij Connexxion zet
dit jaar opnieuw een speciale bus in voor het vervoer van
Zeeuws-Vlamingen naar de Gentse Feesten. Die beginnen
op zaterdag 17 juli en duren tot en met maandag 26 juli.
Net als de voorgaande jaren vertrekt de speciale Gentse
Feestenbus vanuit Hulst en rijdt vervolgens via Axel,
Westdorpe en Sas van Gent naar Gent. Passagiers uit Ter
neuzen kunnen met de lijndienst naar Sas van Gent waar
ze kunnen overstappen op de speciale bus.
Nieuw is dat passagiers vanuit West-Zeeuws-Vlaanderen
nu ook met de bus naar de Gentse Feesten kunnen. In de
richting Gent, en ook voor de terugrit om acht uur 's
avonds, kan gebruik worden gemaakt van de lijndienst.
Voor de terugrit om 0.15 uur en 3.00 uur wordt een specia
le bus ingezet, die via Sas van Gent, Terneuzen-bussta-
tion, Hoek, Biervliet, IJzendijke naar Breskens, Oostburg
en Aardenburg rijdt.
De dienstregeling is ook te bekijken op www.con-
nexxion.nl.
TERRNEUZEN - De Terneuzense LPF-fractie is tegen
een verhoging van de parkeertarieven in de Terneuzense
binnenstad. Een verhoging van de tarieven zou de gemeen
te 50.000 euro opleveren. „Maar autootje pesten zijn wie
als LPF beu", zo stelt de fractie in de algemene beschou
wingen bij het gemeentelijk beleidsplan 2005-2008. De
LPF stelt voor het gemeentelijk infobulletin af te schaf
fen. Dat brengt eveneens 50.000 euro op. Volgens
LPF-raadslid C. Freeke wordt het blaadje slecht gelezen
en surfen mensen net zo gemakkelijk naar de gemeentelij
ke website. Met een extra verhoging van de huurtarieven
voor de sportaccommodaties wil de LPF wel instemmen.
„Maar dan wel de accommodatie van bijvoorbeeld W
Biervliet op korte termijn vernieuwen."
Volgens de LPF heeft de gemeente zoveel reservepotjes
dat de financiële positie helemaal niet zo slecht is als B en
W laten doorschemeren. De LPF wil over die reserves dui
delijk geïnformeerd worden. „Het is een feit van algemé
ne bekendheid dat gemeenten zich armer voordoen, ten
einde belastingverhogingen bij de gemeenteraad geaccep
teerd te krijgen."
TERNEUZEN - De Terneuzense WD-fractie is tegen de
bouw van een woonzorgcentrum in het Spuikompark in
Philippine. Dat zegt de partij in haar algemene beschou
wingen bij het gemeentelijk beleidsplan 2005-2008. D.e
plannen voor het woonzorgcentrum zijn nogal omstreden.
De woningbouwvereniging en B en W van Terneuzen kie
zen voor de locatie in het Spuikompark. Omwonenden en
de dorpsraad Philippine zijn daar echter fel tegen.
De WD-fractie wijst erop dat de raad van de voormalige
gemeente Sas van Gent al een afwijzend besluit heeft ge
nomen over de locatie Spuikompark. „Reeds eerder werd
woningbouw niet toegestaan. Gezien het feit dat er geen
nieuwe argumenten zijn, respecteren wij het toenmalig ge
nomen besluit", aldus de VVD.
In de algemene beschouwingen pleit de WD ook voor een
structurele subsidie voor de ijsbaan op de Markt in Ter
neuzen. Verder willen de liberalen dat de horeca in het
sportpark Oude Vaart wordt geprivatiseerd of verpacht.
„De overheid is niet in staat om de horeca exploitabel te
maken", vindt de WD.