Snel onderzoek kust nodig PZC PZC Noodstop maakt het net wat echter Verzet in Hulst tegen verhogen geluidswal lit® i Belgische Spoorwegen aast op Kanaalzone Terneuzen mag onderhoud niet laten verslonzen Resultaat horkenlij n valt tegen Bankoverval in Vlissingen blijkt loos alarm 11 Speciale bus naar Gentse Feesten LPF is autootje pesten beu VVD tegen bouw in Spuikompark Commissie wil meer spoed in aanpak zwakke dijkvakken Hnnr Euqène Verstraeten TERNEUZEN - Een bezuini ging op de post 'onderhoud kapi taalsgoederen' mag geen af breuk doen aan het onderhouds- niveau van wegen, openbare ver lichting, openbaar groen en rio leringen. De Terneuzense WD- fractie stelt dat in de algemene beschouwingen bij het beleids programma 2005-2008. MIDDELBURG - Het loopt (nog) niet storm bij de interne telefoonlijn waarmee Zeeuwse politie mensen buiten diensttijd verkeersovertredingen kun nen doorgeven. I In een maand tijd zijn vol- gens een politiewoordvoer- der zo'n twintig meldingen gedaan via de zogenoemde horkenlijn. Politiemensen met opsporingsbevoegd heid kunnen op die lijn uit gesproken lomp verkeersge- 1 drag van weggebruikers I doorgeven. Justitie zorgt vervolgens dat de overtre der zo snel mogelijk een be keuring of proces-verbaal in de bus krijgt. De horkenlijn is elders in I Nederland tamelijk succes vol. Volgens politiewoord voerder Van Mourick wor- I I den in andere regio's jaar- 1 lijks tussen de vijf- en zes- 1 honderd extra bekeuringen I voor verkeers overtredin- - gen uitgeschreven. Hij i schrijft het tegenvallende r resultaat van de Zeeuwse r horkenlijn toe aan de nieuwheid van het feno- meen binnen het Zeeuwse politiekorps. „We zijn van plan het intern nog eens wat beter onder de aan- dacht te brengen", zo zegt Van Mourick. Geslaagd Petra Paliwoda uit Hulst is aan de Uni- vetsiteit van Tilburg afgestudeerd in de lichting kinder-en jeugdpsychologie. VLISSINGEN - De politie Zee land had gisteren drie uur lang Bel vermoeden dat de ABN-Am- ro-bank op het Stadhuisplein in Vlissingen was overvallen, maar Bet was loos alarm. De omgeving van de bank was j afgezet vanaf kwart voor negen 's ochtends tot het moment dat j Bet arrestatieteam naar binnen was gegaan en niemand had aan- j getroffen. Rond kwart voor ne- gen was alarm geslagen, toen 1 twee medewerksters het idee kregen clat er iemand in de bank I was of was geweest. Die getuigenissen waren voor de j politie voldoende om alle voor- j zorgsmaatregelen voor een inval in de bank te treffen. „Dit zijn belangrijke kerntaken van de gemeente", stellen de li beralen. De fractie wijst erop dat de groenvoorziening rond het nieuwe gebouw van Toonbeeld er 'abominabel' uitziet: „Wanneer wordt dit aangepakt? Ook uit Sas van Gent en de voormalige gemeen- door René van Stee SLUIS - De studie naar zwakke schakels in de Nederlandse kust moet in West-Zeeuws-Vlaande- ren versneld worden uitgevoerd. Dat vindt de Gebiedscommissie West-Zeeuws-Vlaanderen. Evenals het kustgebied van Zuidwest-Walcheren en zes an dere delen van de Nederlandse kust, is het kustvak Bres- kens-Het Zwin aangewezen om door Sheila van Doorsselaer HULST - Bijna alle inwoners van de Saxhavenstraat in Hulst zijn fel gekant tegen de verho ging en verbreding van de ge luidswal in hun 'achtertuin'. De gemeente zegt dat de bewoners door de wal minder last hebben van verkeersherrie, de omwo nenden beweren het tegendeel. Een bezwaarschrift van omwo nenden baatte niet. Momenteel wordt gewerkt aan de geluidswal langs de N60, tus sen de Oude Zoutdijk en de Hulsternieuwlanddijk. De- wal ligt achter de tuinen aan de Sax havenstraat in de wijk die in de volksmond de Goudkust wordt genoemd. Volgens gemeentewoordvoer ster M. van Bunder verhoogt de gemeente in eerste instantie de geluidswal om overtollige grond kwijt te kunnen. Daarnaast meent Hulst dat de verkeers drukte op de N60 tot 2010 flink zal toenemen. Hoewel de Iiuls- terweg (zoals de N60 ook wordt genoemd) sinds het opheffen van de veerverbinding Perk- polder-Kruiningen minder ver te Axel ontvangen wij veel klachten." De VVD stemt overigens in met de door B en W voorgestelde maatregelen om het begrotings tekort voor volgend jaar aan te pakken. Ondanks die maatrege len blijft er nog een gat over van 122.000 euro. De VVD stelt voor bij voorrang te worden ver sterkt. Dat is nodig in verband met de voorziene zeespiegelstij ging en de hevige kracht van de golfslag. Inmiddels heeft het Rijk drie miljoen euro beschikbaar ge steld, waarmee de studie naar mogelijkheden van kustverster- king in Zeeland wordt uitge voerd. Dit traject loopt tot en met 2007. De gebiedscommissie wil niet zo lang wachten. Minister Dekker keer krijgt te verwerken, wijzen prognoses uit dat het aantal voertuigen fors zal toenemen. Hulst beroept zich" op tellingen die verricht zijn in het kader van de rondweg om Terhole. Het verhogen en verbreden van de wal moet geluidshinder tegen gaan. Uitzicht „Maar dat doet het dus niet", zegt J. de Moor, bewoner van de Saxhavenstraat. De geluidswal is in 1994 aangelegd met grond die vrijkwam door de recon structie van de Wilhelmina- straat in Sint Jansteen. De wal was eerst drie meter hoog en wordt nu met een meter opge hoogd. „Toen die geluidswal er nog niet- lag, hadden we een prachtig weids uitzicht en niet eens last van verkeerslawaai", zegt De Moor, „Sinds die wal dat tekort direct 'af te serveren' door een deel van het rekening overschot 2003 te gebruiken. De rest van het overschot zou dan aan de reserve moeten worden toegevoegd om een aantal zaken te verwezenlijken die op de wachtlijst staan. „De tweede fa se Scheldeboulevard heeft voor van Vrom heeft recentelijk veer tien voorbeeldprojecten voor re gionale ontwikkelingsplanlogie aangewezen. Vliegende start Eén daarvan is de kust van West- Zeeuws-Vlaanderen. De bedoeling is met de voorbeeld projecten een vliegende start te maken, waardoor ze sneller in de uitvoeringsfase raken. Dit uit gangspunt biedt volgens de ge biedscommissie kansen om de zijn we ons uitzicht kwijt en ho ren we het verkeer juist wél voorbij razen. Het geluid gaat over de wal heen. Het gras absor beert het geluid absoluut niet." ons een hoge prioriteit", aldus de fractie. De liberalen stellen opnieuw voor om volgend jaar tien pro cent van de gemeentelijke gebou wen af te stoten. De opbrengst wil de fractie gebruiken voor een versnelde afschrijving, waar door de structurele lasten dalen, planstudie in een beduidend ho gere versnelling te krijgen. West-Zeeuws-Vlaanderen heeft al lang gewacht op het gebieds- plan Natuurlijk Vitaal. „Dat plan is er nu eindelijk. Het waagt echter wel erg veel van het geduld van alle betrokkenen om nu nog eens te wachten tot dat in 2007 de integrale planstu die naar de manier van kustver- sterking is afgerond." Met de aanwijzing door het mi nisterie van Vrom verwacht de Het initiatief om de geluidswal te versterken kwam niet van de Goudkust-bewoners, maar van de gemeente zelf. Volgens De Moor zijn negen van de elf Sax en voor incidentele uitgaven. De WD zegt 'pertinent' tegen het voorstel van de PvdA te zijn om meer ozb-opbrengsten bij de bedrijven te halen. „Een derge lijke lastenverzwaring is vol strekt niet in overeenstemming met de landelijke inspanningen om de lastendruk voor het be drijfsleven te beperken en daar mee de economische dynamiek te vergroten." gebiedscommisie een eigen, snel ler traject te bedenken voor de planstudie in West-Zeeuws- Vlaanderen. „Daardoor is het mogelijk dat we sneller weten waar we aan toe zijn." De gebiedscommissie vindt dat de planstudie voor de kust van Zuidwest-Walcheren in haar ei gen tempo kan worden afgewik keld. Daardoor kan wellicht ook worden geprofiteerd van erva ringen die in West-Zeeuws- Vlaanderen worden opgedaan. havenstraatbewoners tegen de werken aan de geluidswal. Ze dienden een bezwaarschrift in dat door de gemeente werd afge wezen. De werken aan de wal gaan door. Destijds in 1994 kwa men ook bezwaren binnen tegen de aanleg van de geluidswal. Volgens De Moor is er een bijko mende reden waarom de omwo nenden niet willen dat de ge luidswal wordt verhoogd en ver breed. „Omdat het loopvlak bre der wordt, is het natuurlijk leuk om daar je hond uit te laten. Daar gaat onze privacy, je kan zo in onze tuinen kijken." Van Bunder meent echter dat het met het verlies van privacy wel meevalt. „Gezien de begroei ing ter plaatse, hoge bomen, is daar geen sprake van." De grond die nu wordt aange wend voor de versteviging van de geluidswal is afkomstig van het gemeentelijk gronddepot aan de Zoutestraat in Hulst. De Moor uit zijn twijfels of de grond wel zo zuiver is. Volgens Van Bunder hoeft hij zich daar geen zorgen over te maken. „De grond is afkomstig uit diverse re constructies en is schoon. We hebben een milieurapportage." door Wout Bareman TERNEUZEN - De Belgische Spoorwegen (NMBS) lonkt naar het goederenvervoer op de Dow-spoorlijn tussen Terneu zen en Gent. Nu al verzorgen loc's van de NMBS het vervoer van goederentreinen van en naar Zeeuws-Vlaanderen tussen het rangeerterrein Gent-Voorha ven en de grens bij Zelzate. Het vervoer op Zeeuws-Vlaams grondgebied is in handen van Railion, het grootste railtrans portbedrijf van Nederland. Het heeft als grootste klanten Dow Benelux en Yara, het vroegere Hydro Agri Sluiskil. Staalbe drijf Outokumpu op de Axelse Vlakte 'huurt' voor goederenver voer per spoor een kleinere spe ler op de internationale markt in: DLCargo (Dillen&LeJeune) uit Antwerpen. Directeur M. Descheemaecker van de vrachtdivisie van NMBS maakte de belangstelling voor het goederenvervoer op het Zeeus-Vlaamse spoor bekend bij de officiële ingebruikname van de omgelegde spoorlijn 55, westelijk van het Kanaal Gent-Terneuzen. Die spoorlijn (de Dow-lijn) moest over een agenda STREEKACTIVITEITEN AXEL - Gregoriuscentrum, 13.30 uur: Biljarten en jokeren; De Halle, 14.00 uur: Kaarten, biljarten en koersbal; Tref punt, 13.00 uur: Kaarten, biljarten en sjoelen; CLtNGE - Café de Troubadour, 14.00 uur: Kaarten; GRAAUW - Gemeenschapshuis, 13.15 uur: Jokeren; HOEK - De Lovenhoek, 9.30 uur: Gym nastiek; 13.30 uur: Biljarten, kaarten en handwerken; HULST - De Lieve, 9.30 uur: Volksdan sen; 13.00 uur: Biljarten; 13.30 uur: Kaar ten bieden en jokeren; Den Dullaert, 13.30 uur: Bridge; KOEWACHT - De Vlaschaard, 13.00 uur: Biljarten; 13.45 uur: Gymnastiek; NIEUW-NAMEN - Café St.Cecilia, 20.00 uur: Kaarten; SAS VAN GENT - De Speye, 14.00 uur: sjoelen, kaarten en handvaardigheden; De Roselaer, 15.30 uur: Crea- en techni- ka 10 club voor jeugd van 9 tot 12 jaar; ST.JANSTEEN - De Warande, 13.00 uur: Biljarten; TERNEUZEN - De Veste, 10.30 uur: Gymnastiek; 13.30 uur: Handwerken en biljarten; Buurthuis de Hoeve, 9.30 uur: Yoga; 13.30 uur: Biljarten; VOGELWAARDE - 't Gelaag, 13.30 uur: Kaarten; ZAAMSLAG - Dorpshuis, 9.30 uur: Gymnastiek; 13.00 uur: Kaarten en bil jarten; 14.00 uur; Sjoelen; lengte van 8,9 kilometer worden verlegd van het kanaal naar de R4 tussen Zelzate en Gent in ver band met de aanleg van het Klui zendok bij Evergem. Deschee maecker bevestigde gisteren via een woordvoerder dat een proce dure is gestart voor het binnen halen van een veiligheidsattest voor verschillende spoortrajec ten in Zuid-Nederland, waaron der het Zeeuws-Vlaamse deèl van lijn 55. Woordvoerder R. Pacquyt van de NMBS: „Hét zou betekenen dat we onze ei gen locomotieven kunnen inzet ten op de volle lengte van de lijn tussen Terneuzen en Gent en dat er bij de grens niet langer van loc's hoeft te worden gewis seld. In Frankrijk zijn dezelfde procedures gestart, zodat we ih de toekomst mogelijk t rei nep van Dow en andere klanten uit Zeeuws-Vlaanderen tot ver in Frankrijk kunnen brengen. Voor de klant kan dat natuur lijk uiterst aantrekkelijk zijn." De aanvraag van een veiligheids attest voor buitenlandse spooï- wegactiviteiten past in de libera lisering van de Europese regelge ving. Woordvoerder J. Rebbers van Railion is zich bewust van 'kapers op de kust'. Samenwerking Maar volgens hem is er niet al leen sprake van gezonde concur rentie, maar wordt er ook wel degelijk samengewerkt. Dat is onder meer het geval op het tra ject Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen, Gent. Op die route rijden over en weer Belgische ep Nederlandse treinen. Rebbers: „Ik weet zeker dat de kwaliteit van ons product door de concurrentie verbetert. De tijd van monopolies is voorgoed voorbij. Frustrerend is wel dat wij in Nederland nauwelijks drempels opwerpen voor buiten landse railtransporteurs, terwijl België dat bijvoorbeeld nadruk kelijk wél doet." Railion zal zich niet zonder slag of stoot van grote klanten als Dow laten beroven. „Het is voor ons een, wat wij noemen, sleutelklant. We doen onze stinkende best om het Dow naar de zin te maken. De twintig mensen van Railion in de Kanaalzone vormen wat hun inzet betreft een voorbeeld voor de rest van Nederland." Dow en andere bedrijven in de Kanaalzone zijn jaarlijks goéd voor het vervoer van ongeveer één miljoen ton lading. Redactie ZEEUWS-VLAANDEREN I Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 I 4530 AC terneuzen Tel: 0115-645769 Fax:0115-645742 I E-mail: redtern@pzc.nl Gonny van Gremberghe (chef) Wout Bareman Raymond de Frel I René Hoonhorst René van Stee Frits Bakker (sport) Baudeloo16 Postbus 62 4560 AB hulst Tel: (0114)372776 Pax; (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Sheila van Doorsselaer centrale redactie Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail; redactie@pzc.nl internet 'Www.pzc.nl E-mail; web@pzc.nl Bezorgklachten: .0800-0231 231 °P maandag t/m vrijdag ge- I Arende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur (Advertentie) OOSTBURG, 0117-452279, NIEUVEL7WEG 56, dinsdag 6 juli 2004 Scholieren zien, horen en ruiken in Breskens hoe lang het duurt voordat een auto tot stilstand is gekomen. door Raymond de Frel BRESKENS - Een dode hoek is een hoek waar doden kunnen vallen. En als jij de chauffeur niet ziet, ziet de chauf feur jou ook niet. Simpeler kan niet, ef fectiever evenmin. Een lesje verkeersvei ligheid voor basisscholieren op de afge sloten toegangsweg tot het voormalige auto veer in Breskens. Daar krijgen kinderen uit groep zes van verschillende basisscholen in West-Zeeuws-Vlaanderen tot en met woensdag een half uur spektakel voor geschoteld. Vette remsporen van voort gaande lessen maken al indruk, maar een 'live' noodstop van een auto en vrachtwagen, die met vijftig kilometer per uur op je afkomen: dat is ronduit spannend. Het verkeersveiligheidspro- ject Duurzaam Veilig Verkeer West-Zeeuws-Vlaanderen houdt voor de derde keer een praktijkles, om te la ten zien hoe ver een personenauto en vrachtwagen doorglijden bij een nood stop. En om een voorbeeld bij het pa pier te voegen, wordt ook nog even bij de vrachtwagen van Johan Kesteloo naar de dode hoek gezocht. Jan de Jon ge heeft het een maand geleden alle maal al eens uitgelegd in de klas, maar in de praktijk komt het toch allemaal net even wat levendiger over. De eerste middaggroep is een twintigtal leerlingen van de openbare basisschool in Cadzand. „Wat is het verschil tussen de remweg van een auto die dertig kilo meter per uur rijdt en één die vijftig ki lometer rijdt?", probeert De Jonge het geheugen van de kinderen op te frissen. Zijn vraag blijkt een inkopper. Twintig vingers gaan de lucht in. „Ja, dat is er goed ingepompt, hè?", grapt hij. „Het gaat er om dat ze zich bewust zijn van eventuele gevaren. Daarom laat ik ze al tijd zelf naar oplossingen zoeken", ver telt De Jonge als Kesteloo uitlegt dat de dode hoek niet voor niets zo heet. Een paar tellen later spoeden de kinde ren zich achter een witte lijn. Kesteloo heeft de motor gestart. Nu is het tijd voor het echte werk. Nee, toch nog niet... De Jonge kruipt eerst nog in een Ford Ka. Eén van de leerlingen heeft een pilon neergeplant, een kleine tien meter van de stopstreep. Daar zal de wagen onge veer stoppen, denken de scholieren. Een andere pilon stelt een overstekende voetganger voor. Met dertig kilometer per uur loopt het nog net goed af, maar met vijftig kilometer zou het leed in werkelijkheid niet te overzien zijn. Dan de vrachtwagen. Nina Notenboom volgt de aanwijzingen van haar klasge noten op. „Verder die pilon, nog ver der!" Die laatste verplaatsing blijkt be- foto Wim Kooyman slissend. Op 2.38 meter van de zoge naamde voetganger komt de vrachtauto tot stilstand. „Het klinkt hard, maar dat is 2.38 meter verschil tussen leven en dood. Hebben we de boodschap be grepen?", roept De Jonge. Het ant woord laat zich raden. „Deze kinderen zijn op een leeftijd geko men dat ze snappen wat het verhaal in houdt. De kracht van deze praktijkles schuilt in de eenvoud. Inzichtelijk ma ken wat in de klas is verteld. Kijk, deze vrachtwagen heeft een dodehoekspie gel. Dat werkt in 95 van de 100 keer. Maar wanneer niet? Juist, als er een kleintje naast de auto staat. Dat leg je daarom even uit", aldus De Jonge, die fulltime bezig is als 'schoolagent', Tijd voor een praatje is er niét meer. Het veerplein wordt overgestoken door de volgende groep leerlingen en moe ders van de Aardenburgse Vorsterman van Oyenschool. „Gaan jullie om te be ginnen eens achter de witte lijn staan. En, die hele oude meisjes - de moeders - mogen ook meedoen, hoor! TERNEUZEN - Vervoersmaatschappij Connexxion zet dit jaar opnieuw een speciale bus in voor het vervoer van Zeeuws-Vlamingen naar de Gentse Feesten. Die beginnen op zaterdag 17 juli en duren tot en met maandag 26 juli. Net als de voorgaande jaren vertrekt de speciale Gentse Feestenbus vanuit Hulst en rijdt vervolgens via Axel, Westdorpe en Sas van Gent naar Gent. Passagiers uit Ter neuzen kunnen met de lijndienst naar Sas van Gent waar ze kunnen overstappen op de speciale bus. Nieuw is dat passagiers vanuit West-Zeeuws-Vlaanderen nu ook met de bus naar de Gentse Feesten kunnen. In de richting Gent, en ook voor de terugrit om acht uur 's avonds, kan gebruik worden gemaakt van de lijndienst. Voor de terugrit om 0.15 uur en 3.00 uur wordt een specia le bus ingezet, die via Sas van Gent, Terneuzen-bussta- tion, Hoek, Biervliet, IJzendijke naar Breskens, Oostburg en Aardenburg rijdt. De dienstregeling is ook te bekijken op www.con- nexxion.nl. TERRNEUZEN - De Terneuzense LPF-fractie is tegen een verhoging van de parkeertarieven in de Terneuzense binnenstad. Een verhoging van de tarieven zou de gemeen te 50.000 euro opleveren. „Maar autootje pesten zijn wie als LPF beu", zo stelt de fractie in de algemene beschou wingen bij het gemeentelijk beleidsplan 2005-2008. De LPF stelt voor het gemeentelijk infobulletin af te schaf fen. Dat brengt eveneens 50.000 euro op. Volgens LPF-raadslid C. Freeke wordt het blaadje slecht gelezen en surfen mensen net zo gemakkelijk naar de gemeentelij ke website. Met een extra verhoging van de huurtarieven voor de sportaccommodaties wil de LPF wel instemmen. „Maar dan wel de accommodatie van bijvoorbeeld W Biervliet op korte termijn vernieuwen." Volgens de LPF heeft de gemeente zoveel reservepotjes dat de financiële positie helemaal niet zo slecht is als B en W laten doorschemeren. De LPF wil over die reserves dui delijk geïnformeerd worden. „Het is een feit van algemé ne bekendheid dat gemeenten zich armer voordoen, ten einde belastingverhogingen bij de gemeenteraad geaccep teerd te krijgen." TERNEUZEN - De Terneuzense WD-fractie is tegen de bouw van een woonzorgcentrum in het Spuikompark in Philippine. Dat zegt de partij in haar algemene beschou wingen bij het gemeentelijk beleidsplan 2005-2008. D.e plannen voor het woonzorgcentrum zijn nogal omstreden. De woningbouwvereniging en B en W van Terneuzen kie zen voor de locatie in het Spuikompark. Omwonenden en de dorpsraad Philippine zijn daar echter fel tegen. De WD-fractie wijst erop dat de raad van de voormalige gemeente Sas van Gent al een afwijzend besluit heeft ge nomen over de locatie Spuikompark. „Reeds eerder werd woningbouw niet toegestaan. Gezien het feit dat er geen nieuwe argumenten zijn, respecteren wij het toenmalig ge nomen besluit", aldus de VVD. In de algemene beschouwingen pleit de WD ook voor een structurele subsidie voor de ijsbaan op de Markt in Ter neuzen. Verder willen de liberalen dat de horeca in het sportpark Oude Vaart wordt geprivatiseerd of verpacht. „De overheid is niet in staat om de horeca exploitabel te maken", vindt de WD.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 43