PZC Pleidooi voor breed grondbedrijf Paardenkeuring serieuze zaak W esterscheldetunnel Schippers fel tegen hét alternatief scheiding vaarwegen 13 jyeótival.n Kippenvel van de maori's Wietkwekerij brandt uit Aanhouding wegens bedreiging Blik achterom: auto in sloot Amokmakers aangehouden Terneuzense burgemeester Lonink wil grensoverschrijdende aanpak Telefoontje Redactie: 0113-315649 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. maandag 5 juli 2004 editie Walcheren Transporteurs willen extra korting in Liefkenshoek doorWout Bareman DEINZE - Sinds zaterdag den deren vijftig vrachtwagens over de Vlaamse en Nederlandse we gen met reclame voor de Wester- scheldetunnel achterop. Een knipogende, lonkende vrouw lokt weggebruikers in Vlaanderen en Zuid-West-Ne derland naar de Westerschelde- tunnel met de veelzeggende tekst: 'Volg me.... Ik neem de slimste route!' Op andere vracht wagens prijkt een jongeman. De komende weken worden in weg restaurants en tankstations op de auto(snel)wegen in Vlaande ren, Zeeland, West-Brabant en Zuid-Holland folders uitge deeld met dezelfde tekst. De campagne loopt in elk geval een maand en wordt mogelijk la ter herhaald. De actie van de tunnelexploitant is vooral inge geven door de heraanleg van de Antwerpse Ring. Het doorgaan de verkeer op dat internationale verkeersknooppunt ondervindt daarvan tot november veel hin der. De wegbeheerders in Vlaan deren proberen de weggebrui ker er dan ook van te doordrin- gen dat de keuze voor een alter- I natieve route een logische is. I Eén van die alternatieven is de j Liefkenshoektunnel bij Antwer- pen, maar ook de Westerschelde- j tunnel wil zo'n alternatief zijn. Woordvoerder Ingo de Moor van de Zeeuwse tunnelexploitant: „We willen de mensen bij de keuze van dat alternatief een handje helpen. Daarbij richten we ons vooral op weggebruikers in Vlaanderen en in Zuid- West-Nederland. En natuurlijk maken we geen reclame voor het gebruik van de nu al bijna dichtgeslibde Dammenroute via Walcheren of de Midden-Zee landroute. We wijzen in de eer ste plaats op de verbinding via de N62 in Zeeuws- Vlaanderen en de A58 op Beveland." De Moor gaf zelf, symbolisch, het startsein voor de campagne. Op de parking van de vestiging van het Nederlandse transport bedrijf G. Snel in Deinze kroop hij achter het stuur van zo'n wegreus en gaf - met zijn klein rijbewijs - 'een proppe gas'. Advertentie VOVOW. nazomer 5c aug t/m 12 aept 2004 bel 0900 33 000 33 theater op locatie in Zeeland festivalhart Abdij Middelburg vraag het gratis minizine aan Een traditioneel getatoeëerde maori roept strijdkreten op de boulevard van Vlissingen; het was zaterdag het begin van de ceremonie waarmee maori's tijdens de Tattoo Conventie vriendschap sloten met Zeeland. foto Lex de Meester door Miriam van den Broek VLISSINGEN - Zeeland en Nieuw-Zeeland verenigd. Dat gebeurde zaterdag bij de vijfde editie van de Tattoo Conventie in Vlissingen. Met een indruk wekkende traditionele ceremo nie sloten maori's uit Nieuw- Zeeland, waar tatoeages een belangrijke culturele rol spe len, vriendschap met Zeeland. De ceremonie is geen lachertje, benadrukt organisator Rinus Souisa voor het begin van de openingshandeling. Het is daar om, dat het publiek echt achter het roodwitte afzetlint moet blijven. „Dit is geen toeristen- gebeuren. Het is een Challen ge. En wie tussen de maori's komt, komt er slecht vanaf. Dit is echt widow", zegt Soui sa mysterieus. Dan betreedt een maori met een traditioneel getatoeëerd ge zicht het afgezette gedeelte naast hotel Arion op de boule vard. Hij draagt een spijker broek en heeft blote voeten en een blote bast. Hij zwaait ver vaarlijk met een houten mao- ri-kapmes terwijl hij strijdkre ten roept. Zijn ogen zijn wijd opengesperd en lijken te vlam men. De hand met het kapmes trilt helemaal door de concen tratie. Dan legt hij een klein bundeltje van iets wat op pa pier lijkt, voor de voeten van de delegatie die hem ontvangt. Die delegatie bestaat onder meer uit burgemeester Van Dok van Vlissingen en de am bassadeur van Nieuw-Zee land. Het bundeltje wordt dankbaar aanvaard en opge raapt. Vervolgens komen ande re maori's in beeld die een ver hitte discussie lijken te voeren. Maar voordat het tot een ge vecht komt, sluiten ze vriend schap. Dat doen ze door hun voorhoofden en neuzen tegen elkaar te zetten en samen via de neus in te ademen. „Maori's hebben verschillende manieren om te begroeten", legt Rinus later uit. „Je kan ie mand die je niet mag, begroe ten door beleefd te zijn. Je kan ook iemand begroeten op een manier waarop een vriend schap wordt bezegeld. Door te praten, via die discussie die we zagen, tasten ze af hoe de ver houdingen liggen." Indrukwekkend Na afloop van de ceremonie konden de bezoekers aan de Tattoo Conventie de maori's be groeten. Dat deed ook Leny Marteijn uit Westkapelle. Om de band tussen Zeeland en Nieuw-Zeeland te benadruk ken droeg zij de Zeeuwse kle derdracht. Daaronder heeft zij maori-tatoeages. „Ik vond het indrukwekkend", zegt ze. „De mensen zijn zo lief en zo re laxed. Ik kreeg er gewoon kip penvel van." Nog meer dan andere jaren draaide de conventie niet uit sluitend om hardcore tattoo-fa- naten. Door lezingen was er ook aandacht voor medisch ta toeëren en voor de historie van tatoeages. „Ik weet nog dat ik als klein jongetje bij ons in het dorp iemand zag met een an kertje op zijn arm", zei kunst historicus en presentator van het televisieprogramma Tus sen Kunst en Kitsch, Theo Lau- rentius. „Ik vroeg aan mijn vader wat dat was. Hij zei: 'Jongen, daar moet je niet naar kijken. Dat is slecht volk.' Zestig jaar heb ik dat volgehouden. Tot ik in Mid delburg kwam wonen, in de straat van de studio van Rinus. Al veertig jaar ben ik geïnteres seerd in de tekenkunst uit de zeventiende eeuw. Ik zag het aantal mensen dat die kunst be heerst, achteruit gaan. En in eens zag ik tot mijn grote ver bazing, mensen voor mijn ei gen raam lopen met die kunst op hun lichaamsdelen. Dat de makers van de zeventien- de-eeuwse tekenkunst tegen woordig uit de tattoo-hoek ko men, had ik niet verwacht. Ik heb er veel respect voor gekre gen." WESTDORPE - De brandweer rukte zaterdagavond om- streeks half negen uit voor een brand in een garage aan de Singel in Westdorpe. Omdat ook het woonhuis gevaar liep, vroeg het korps van l' Westdorpe assistentie van het korps Sas van Gent. In del garage trof de brandweer een wietkwekerij aan; Die ging j, in vlammen op. Omstreeks kwart over negen was de brandweer het vuur meester. De hoogwerker, die uit Terneuzen op weg was 1 naar de brand, keerde halverwege de rit terug in verband j met een brandmelding aan de gevel van een hotel in de !-! Nieuwstraat in Terneuzen. Er had, zo bleek later, een bloembak vlam gevat. Dat j brandje was snel geblust. GOES - De politie heeft gistermiddag rond één uur een 22-jarige man zonder vaste woon -of verblijfplaats we- 'j gens bedreiging aangehouden in de Anthony Edenlaan in Goes. De man wordt ervan verdacht even daarvoor de ruit van een woning in de straat te hebben vernield en diverse per- sonen die zich in de woning bevonden, te hebben be- j dreigd. De aanleiding voor de vernieling en bedreiging i lag in de relationele sfeer. NOORDWELLE - Aan de Bouwmansweg in Noordwelle is zaterdagmiddag rond half twee een auto in de sloot be land. De 39-jarige bestuurster was afgeleid doordat ze naar haar achter in de auto zittende kind keek. Daardoor raak te het voertuig te veel aan de rechterkant van de weg. De vrouw verloor de macht over het stuur en belandde in de sloot. Niemand raakte gwond. Tegen de vrouw is pro ces-verbaal opgemaakt. MIDDELBURG - Twee mannen van 28 jaar uit Oost-Sou burg en uit Goes zijn zaterdagochtend aangehouden voor vernieling van auto's en het niet opvolgen van een politie- bevel. De Souburger werd rond half vijf 's ochtends op heter daad betrapt toen hij in de Vlissingsestraat in Middel burg tegen buitenspiegels van auto's trapte. Toen de poli tie hem aanhield, ging de Goesenaar zich er mee be moeien. Hij luisterde niet naar het bevel om weg te gaan. Daarop werd ook hij aangehouden. Ze kregen allebei een pro ces-verbaaL doorWout Bareman TERNEUZEN - De Algemene Schippers Vereeniging (ASV) voelt niets voor de scheiding van zee- en binnenvaart op de Westerschelde. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat beschouwt dat als een betere maatregel dan een snelheidsbeperking voor zee schepen. En daarvan blijft de schippersorganisatie nu juist fer vent voorstander. De minister heeft maanden gele den een projectgroep aan het .werk gezet, die haar moet advi seren over veiligheidsmaatrege len op de Westerschelde. Die neigt volgens Peijs naar het scheiden van de verkeersstro men. In die richting tendeert ook haar beleid. Maar de ASV wijst de scheiding resoluut van de hand. Zeker het argument van de zeevaart dat schepen een flinke snelheid moeten houden om manoeuvreerbaar te blijven, doet de organisatie af als larie. „Dat zou betekenen dat loodsen en gezagvoerders willens en we tens met onmanoeuvreerbare schepen varen en dan zouden al le veiligheidsaspecten moedwil lig worden genegeerd." Daarbij zouden ook de kosten van sleep- bootassistentie meespelen. Maar die kostenfactor mag geen rol spelen als de veiligheid van de scheepvaart in het geding is. Ook de suggestie dat de binnen vaart de hand best in eigen boe zem mag steken, wijst de ASV in een schriftelijke reactie ver ontwaardigd van de hand. Van 'onvoorbereid en nochalant' va ren is absoluut geen sprake. Het ASV-bestuur in de brief aan Pe ijs: „Al onze leden zijn bevaren mensen met kasten vol vaarbe wijzen, Rijnpatenten, ADNR-di- ploma's, certificaten en radardi ploma's. Ze zijn medisch ge keurd en gecertificeerd van top tot teen, varend met binnensche pen die tegenwoordig beter drij vende certificaten kunnen wor den genoemd. Mensen die door jarenlange praktijkervaring zich zeer goed bewust zijn van de risico's op de Westerschelde. Het is juist vanwege de praktijk dat wij u attent maken op de problematiek." Waterpolitie De schippersorganisatie is be nieuwd naar de uitkomsten van een risico-analyse, waarvan de ASV aanneemt dat die ongetwij feld is uitgevoerd, al was het maar met het oog op de uitdie ping van de Westerschelde. De schippers willen ook weten wel ke bevoegdheden de waterpoli tie heeft, want ook daarover be staat onduidelijkheid. De poli tie zou niet kunnen optreden te gen snelheidsovertreders in ver band met het oude verdrag van vrije doorvaart. Het ASV-be stuur besluit de brief met de vaststelling dat de publiciteit die voortkwam uit de klachten over de hoge vaarsnelheden op de Westerschelde, toch wel iets heeft opgeleverd: sindsdien is er sprake van betere communica tie tussen zee- en binnensche pen en worden vaarsnelheden aangepast, zodat gevaarlijke golfslag achterwege blijft. Waar uit de ASV concludeert dat een veilige vaart kennelijk wel dege lijk mogelijk is. zeeuwse almanak Verwensingen mompelend leg de hij de telefoon neer. Voor de zoveelste keer die zaterdag avond - intussen was het al twee uur 's nachts - had hij ge probeerd deel te nemen aan het PZC-Tourspel. Via inter net lukte het niet, en via de te lefoon dus ook niet. De volgende morgen pakte zijn vrouw de telefoon van het bureau. En zag op het scherm de seconden van een wel héél lang telefoongesprek voorbijtikken.... Vuriger dan ooit hoopt die Vlissinger nu dat hij de pot wint. Intussen leert hij, bij wijze van boetedoening, de ge bruiksaanwijzing van de nieu we telefoon uit zijn hoofd. doorWout Bareman TERNEUZEN - Een deel van de braakliggende industriegrond op de Axelse Vlakte en (straks) op de westelijke oever van het Kanaal Gent-Terneuzen zou moeten worden ondergebracht in een grensoverschrijdende be- heersmaatschappij. Daarin kun nen de gezamenlijke Kanaalzo negemeenten participeren, Gent en Terneuzen voorop. Die grond zou dan wel eerst moeten worden 'losgeweekt' bij de Exploitatie Maatschappij Schelde-Maas (ESM), waarin ha venschap Zeeland Seaports en het Havenbedrijf Rotterdam nauw samenwerken. Eventuele grondtransacties op de Axelse Vlakte en in de aangrenzende Autrichepolder worden nu afge handeld door ESM. De gronden op de westelijke kanaaloever, tussen het sluizencomplex bij Terneuzen en de brug van Sluis kil, zijn nu nog in bezit van ver schillende grondeigenaren. Burgemeester J. Lonink van Ter neuzen: „Je moet je straks als ge meente afvragen of je die grond straks in eigen beheer uitgeeft of dat je ze, naar goed gebruik, inbrengt bij het havenschap en mogelijk dus bij ESM. Een deel van de honderden hectaren op de Axelse Vlakte zou je ook in zo'n beheersmaatschappij kun nen inbrengen. Op die manier omzeil je mogelijk de beperkin gen die de Vlaamse en Neder landse overheid verbinden aan grensoverschrijdende bestuurs structuren. Het is een bekend verhaal: de Vlaamse havens hou den angstvallig de deur dicht en eigenlijk doet 'Den Haag' het zelfde. Dat moeten we doorbre ken." Lonink heeft de afgelopen maanden plannen ontwikkeld voor een veel nauwere en vooral ook bredere samenwerking tus sen alle gemeenten in de Kanaal zone. Naast Gent en Terneuzen zijn dat in elk geval Evergem en Zelzate. „Uitgangspunt is natuurlijk de geografische eenheid die er van oudsher is. In het verleden werd regelmatig gepoogd een vaste overlegstructuur te creëren, maar dat bleek al te afhankelijk van personen. We moeten nu proberen die structuur neer te zetten zonder die afhankelijk heid." Hij vindt dat niet meer dan logisch. Immers, zaken als ruimtelijke ordening, milieu, natüürlijk economie (niet alleen de haven ook het midden- en kleinbedrijf) en onderwijs schreeuwen om samenwerking. „Neem alleen al het waagstuk van de slibberging. In de Koe- gorspolder komt het niet van de grond, maar net over de grens is het volop in studie. Daar kun je op inhaken. De arbeidsmarkt, net zo. Als gezamenlijke Kanaal zonegemeenten kun je mogelijk de verschillen in regelgeving lan delijk aankaarten en wegpoet sen." Werkgelegenheid Lonink haast zich te verklaren dat het enkel en alleen om eigen gedachtengoed gaat; het is zeker nog geen collegestandpunt. „Maar ik zie de economische ontwikkeling, ik zie dat de werk gelegenheid afkalft en dat de be volkingsprognoses verre van roodkleurig zijn. Dat vraag om een onorthodoxe aanpak. We moeten de bakens verzetten en daar niet te lang mee wachten." De inbreng van grond op de Axelse Vlakte in een grensover schrijdende beheersmaatschap pij is onorthodox, beseft hij. „Maar het heeft toch vriend en vijand verbaasd dat die honder den hectaren zonder slag of stoot werden overgeheveld naar ESM? Ik zeg: geef ze in handen van een - noem het - een interge meentelijke beheersautoriteit en je boekt waarschijnlijk sneller succes." Een merrie en een veulen worden voor het oog van de jury geleid op Wanege De Eendracht in Vrouwenpolder. foto Lex de Meester door Miriam van den Broek VROUWENPOLDER - Ruim honderd paar den en veulens zijn zaterdag in Vrouwenpol der gekeurd door de jury van de Koninklij ke Vereniging Warmbloed Paardenstam boek Nederland (KWPN). Wie voldoet aan de strenge eisen wordt opgenomen in het stamboek of het veulenboek. De paarden met de meeste punten gaan door naar de na tionale keuring voor extra predikaten. De keuring is een serieuze aangelegenheid. Hobbyisten zijn hier weinig te vinden, legt adjunct-directeur René van der Kuil van de KWPN uit. „Het zijn vooral de serieuze fok kers." Want - hoewel weinig fokkers het hardop willen zeggen - er is met de keuring geld te verdienen. Hoe meer punten een paard krijgt, zoveel beter is het paard of de nakomeling te verkopen. Daarnaast bewij zen de prestaties van de nakomelingen of hun vader de KWPN-fokkerij naar een ho ger niveau tilt. Bij de regionale keuring in Vrouwenpolder worden voornamelijk de driejarige merries, hengstveulens en merrieveulens aan de kriti sche blik van de jury onderworpen. „In de winter houden we meestal de hengstenkeu- ring en vanaf mei doen we de merries en de veulens", zegt Van der Kuil. „De bedoeling is de betere paarden te onderscheiden van het gros." De paarden kunnen alleen gekeurd worden als de vader in het stamboek staat. De jury let onder meer op het uiterlijk van het paard, de manier van bewegen en de geneti sche aanleg. Veulens die goed scoren krij gen een vermelding in het veulenboek. Als ze drie jaar oud zijn en dus zijn uitgegroeid, kunnen ze gekeurd worden voor het stam boek. Wie het echt heel goed doet, krijgt het predi kaat 'ster'. Het nog hogere predikaat 'keur' kan gegeven worden aan merries die een veulen op de wereld hebben gezet en die het ook nog eens goed doen onder het zadel. Het fokken van goede KWPN-paarden is niet eenvoudig, zegt Van der Kuil. „Het is geen kwestie van de hengst met de beste papie ren uit te kiezen", vertelt hij. „Je probeert een combinatie te zoeken; een hengst die ge netisch gezien de mindere kwaliteiten van de merrie aanvult. Maar je weet uiteraard nooit exact welke genen het veulen mee krijgt." Eén van de deelnemers is Ben van Terheij- den uit Moerstrate. Hij laat zijn hengstveu len Zikani zien. Normaal had hij niet mogen meedoen aan de Zeeuwse keuring, maar door een uitzondering, kon het toch nog. Hij vertelt net als de andere deelnemers dat hij meedoet omdat hij zijn veulen wil laten op nemen in het veulenboek. Uiteindelijk wil hij het best hardop zeggen. „Dan is hij beter verkoopbaar."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 9