PZC
Pleidooi voor breed grondbedrijf
Paardenkeuring serieuze zaak
Schippers fel tegen
scheiding vaarwegen
Westerscheldetunnel
hét alternatief
13
voww.
nazomer
testival.nl
Kippenvel van de maori's
Wietkwekerij brandt uit
Aanhouding wegens bedreiging
Blik achterom: auto in sloot
Amokmakers aangehouden
Terneuzense burgemeester Lonink wil grensoverschrijdende aanpak
Redactie: 0113-315649
www.pzc.nl
E-mail: redactie pzc. n I
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
maandag 5 juli 2004
editie Schouwen-Duiveland
Transporteurs
willen extra
korting in
Liefkenshoek
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844-1998
de Zeeuwse tunnelexploitant:
„We willen de mensen bij de
keuze van dat alternatief een
handje helpen. Daarbij richten
we ons vooral op weggebruikers
in Vlaanderen en in Zuid-
West-Nederland. En natüürlijk
maken we geen reclame voor
het gebruik van de nu al bijna
dichtgeslibde Dammenroute via
Walcheren of de Midden-Zee
landroute. We wijzen in de eer
ste plaats op de verbinding via
de N62 in Zeeuws- Vlaanderen
en de A58 op Beveland."
De Moor gaf zelf, symbolisch,
het startsein voor de campagne.
Op de parking van de vestiging
van het Nederlandse transport
bedrijf G. Snel in Deinze kroop
hij achter het stuur van zo'n
wegreus en gaf - met zijn klein
rijbewijs - !een proppe gas'.
(Advertentie)
5causI/i"2SePt20o'<
bel cgoo 33 oco 33
theater op locatie in Zeeland
festivalhart Abdij Middelburg
vraag het gratis minizine aan
Een traditioneel getatoeëerde maori roept strijdkreten op de boulevard van Vlissingen; het was zaterdag het begin van de ceremonie
waarmee maori's tijdens de Tattoo Conventie vriendschap sloten met Zeeland. foto Lex de Meester
door Miriam van den Broek
VLISSINGEN - Zeeland en
Nieuw-Zeeland verenigd. Dal
gebeurde zaterdag bij de vijfde
editie van de Tattoo Conventie
in Vlissingen. Met een indruk
wekkende traditionele ceremo
nie sloten maori's uit Nieuw-
Zeeland, waar tatoeages een
belangrijke culturele rol spe
len, vriendschap met Zeeland.
De ceremonie is geen lachertje,
benadrukt organisator Rinus
Souisa voor het begin van de
openingshandeling. Het is daar
om, dat het publiek echt achter
het roodwitte afzetlint moet
blijven. „Dit is geen toeristen-
gebeuren. Het is een Challen
ge. En wie tussen de maori's
komt, komt er slecht vanaf.
Dit is echt widow", zegt Soui
sa mysterieus.
Dan betreedt een maori met
een traditioneel getatoeëerd ge
zicht het afgezette gedeelte
naast hotel Arion op de boule
vard. Hij draagt een spijker
broek en heeft blote voeten en
een blote bast. Hij zwaait ver
vaarlijk met een houten mao-
ri-kapmes terwijl hij strijdkre
ten roept. Zijn ogen zijn wijd
opengesperd en lijken te vlam
men. De hand met het kapmes
trilt helemaal door de concen
tratie. Dan legt hij een klein
bundeltje van iets wat op pa
pier lijkt, voor de voeten van
de delegatie die hem ontvangt.
Die delegatie bestaat onder
meer uit burgemeester Van
Dok van Vlissingen en de am
bassadeur van Nieuw-Zee
land. Het bundeltje wordt
dankbaar aanvaard en opge
raapt. Vervolgens komen ande
re maori's in beeld die een ver
hitte discussie lijken te voeren.
Maar voordat het tot een ge
vecht komt, sluiten ze vriend
schap. Dat doen ze door hun
voorhoofden en neuzen tegen
elkaar te zetten en samen via
de neus in te ademen.
„Maori's hebben verschillende
manieren om te begroeten",
legt Rinus later uit. „Je kan ie
mand die je niet mag, begroe
ten door beleefd te zijn. Je kan
ook iemand begroeten op een
manier waarop een vriend
schap wordt bezegeld. Door te
praten, via die discussie die we
zagen, tasten ze af hoe de ver
houdingen liggen."
Indrukwekkend
Na afloop van de ceremonie
konden de bezoekers aan de
Tattoo Conventie de maori's be
groeten. Dat deed ook Leny
Marteijn uit Westkapelle. Om
de band tussen Zeeland en
Nieuw-Zeeland te benadruk
ken droeg zij de Zeeuwse kle
derdracht. Daaronder heeft zij
maori-tatoeages. „Ik vond het
indrukwekkend", zegt ze. „De
mensen zijn zo lief en zo re
laxed. Ik kreeg er gewoon kip
penvel van."
Nog meer dan andere jaren
draaide de conventie niet uit
sluitend om hardcore tattoo-fa-
naten. Door lezingen was er
ook aandacht voor medisch ta
toeëren en voor de historie van
tatoeages. „Ik weet nog dat ik
als klein jongetje bij ons in het
dorp iemand zag met een an
kertje op zijn arm", zei kunst
historicus en presentator van
het televisieprogramma Tus
sen Kunst en Kitsch, Theo Lau-
rentius.
„Ik vroeg aan mijn vader wat
dat was. Hij zei: 'Jongen, daar
moet je niet naar kijken. Dat is
slecht volk.' Zestig jaar heb ik
dat volgehouden. Tot ik in Mid
delburg kwam wonen, in de
straat van de studio van Rinus.
Al veertig jaar ben ik geïnteres
seerd in de tekenkunst uit de
zeventiende eeuw. Ik zag het
aantal mensen dat die kunst be
heerst, achteruit gaan. En in
eens zag ik tot mijn grote ver
bazing, mensen voor mijn ei
gen raam lopen met die kunst
op hun lichaamsdelen. Dat de
makers van de zeventien-
de-eeuwse tekenkunst tegen
woordig uit de tattoo-hoek ko
men, had ik niet verwacht. Ik
heb er veel respect voor gekre
gen."
zeeuwse almanak
Telefoontje
Verwensingen mompelend leg
de hij de telefoon neer. Voor
de zoveelste keer die zaterdag
avond - intussen was het al
twee uur 's nachts - had hij ge
probeerd deel te nemen aan
het PZC-Tourspel. Via inter
net lukte het niet, en via de te
lefoon dus ook niet.
De volgende morgen pakte
zijn vrouw de telefoon van
het bureau. En zag op het
scherm de seconden van een
wel héél lang telefoongesprek
voorbijtikken....
Vuriger dan ooit hoopt die
Vlissinger nu dat hij de pot
wint.
Intussen leert hij, bij wijze
van boetedoening, de ge
bruiksaanwijzing van de nieu
we telefoon uit zijn hoofd.
WESTDORPE - De brandweer rukte zaterdagavond om
streeks half negen uit voor een brand in een garage aan
de Singel in Westdorpe.
Omdat ook het woonhuis gevaar liep, vroeg het korps van
Westdorpe assistentie van het korps Sas van Gent. In de
garage trof de brandweer een wietkwekerij aan. Die ging
in vlammen op.
Omstreeks kwart over negen was de brandweer het vuur
meester. De hoogwerker, die uit Terneuzen op weg was
naar de brand, keerde halverwege de rit terug in verband
met een brandmelding aan de gevel van een hotel in de
Nieuwstraat in Terneuzen.
Er had, zo bleek later, een bloembak vlam gevat. Dat
brandje was snel geblust.
GOES - De politie heeft gistermiddag rond één uur een
22-jarige man zonder vaste woon -of verblijfplaats we
gens bedreiging aangehouden in de Anthony Edenlaan in
Goes.
De man wordt ervan verdacht even daarvoor de ruit van
een woning in de straat te hebben vernield en diverse per
sonen die zich in de woning bevonden, te hebben be
dreigd. De aanleiding voor de vernieling en bedreiging
lag in de relationele sfeer.
NOORDWELLE - Aan de Bouwmansweg in Noordwelle
is zaterdagmiddag rond half twee een auto in de sloot be
land.
De 39-jarige bestuurster was afgeleid doordat ze naar
haar achter in de auto zittende kind keek. Daardoor raak
te het voertuig te veel aan de rechterkant van de weg. De
vrouw verloor de macht over het stuur en belandde in de
sloot. Niemand raakte gwond. Tegen de vrouw is pro-
ces-verbaal opgemaakt.
MIDDELBURG - Twee mannen van 28 jaar uit Oost-Sou
burg en uit Goes zijn zaterdagochtend aangehouden voor
vernieling van auto's en het niet opvolgen van een politie-
bevel.
De Souburger werd rond half vijf 's ochtends op heter
daad betrapt toen hij in de Vlissingsestraat in Middel
burg tegen buitenspiegels van auto's trapte. Toen de poli
tie hem aanhield, ging de Goesenaar zich er mee be
moeien.
Hij luisterde niet naar het bevel om weg te gaan. Daarop
werd ook hij aangehouden. Ze kregen allebei een pro
ces-verbaal.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De Algemene
Schippers Vereeniging (ASV)
voelt niets voor de scheiding
van zee- en binnenvaart op de
Westerschelde.
Minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat beschouwt dat als
een betere maatregel dan een
snelheidsbeperking voor zee
schepen. En daarvan blijft de
schippersorganisatie nu juist fer
vent voorstander.
De minister heeft maanden gele
den een projectgroep aan het
werk gezet, die haar moet advi
seren over veiligheidsmaatrege
len op de Westerschelde. Die
neigt volgens Peijs naar het
scheiden van de verkeersstro
men. In die richting tendeert
ook haar beleid. Maar de ASV
wijst de scheiding resoluut van
de hand. Zeker het argument
van de zeevaart dat schepen een
flinke snelheid moeten houden
om manoeuvreerbaar te blijven,
doet de organisatie af als larie.
„Dat zou betekenen dat loodsen
en gezagvoerders willens en we
tens met onmanoeuvreerbare
schepen varen en dan zouden al
le veiligheidsaspecten moedwil
lig worden genegeerd." Daarbij
zouden ook de kosten van sleep-
bootassistentie meespelen. Maar
die kostenfactor mag geen rol
spelen als de veiligheid van de
scheepvaart in het geding is.
Ook de suggestie dat de binnen
vaart de hand best in eigen boe
zem mag steken, wijst de ASV
in een schriftelijke reactie ver
ontwaardigd van de hand. Van
'onvoorbereid en nochalant' va
ren is absoluut geen sprake. Het
ASV-bestuur in de brief aan Pe
ijs: „Al onze leden zijn bevaren
mensèn met kasten vol vaarbe
wijzen, Rijnpatenten, ADNR-di-
ploma's. certificaten en radardi
ploma's. Ze zijn medisch ge
keurd en gecertificeerd van top
tot teen, varend met bihnensche-
pen die tegenwoordig beter drij
vende certificaten kunnen wor
den genoemd. Mensen die door
jarenlange praktijkervaring
zich zeer goed bewust zijn van
de risico's op de Westerschelde.
Het is juist vanwege de praktijk
dat wij u attent maken op de
problematiek."
Waterpolitie
De schippersorganisatie is be
nieuwd naar de uitkomsten van
een risico-analyse, waarvan de
ASV aanneemt dat die ongetwij
feld is uitgevoerd, al was het
maar met het oog op de uitdie
ping van de Westerschelde. De
schippers willen ook weten wel
ke bevoegdheden de waterpoli
tie heeft, want ook daarover be
staat onduidelijkheid. De poli
tie zou niet kunnen optreden te
gen snelheidsovertreders in ver
band met het oude verdrag van
vrije doorvaart. Het ASV-be
stuur besluit de brief met de
vaststelling dat de publiciteit
die voortkwam uit de klachten
over de hoge vaarsnelheden op
de Westerschelde, toch wel iets
heeft opgeleverd: sindsdien is er
sprake van betere communica
tie tussen zee- en binnensche
pen en worden vaarsnelheden
aangepast, zodat gevaarlijke,
golfslag achterwege blijft. Waar
uit de ASV concludeert dat een
veilige vaart kennelijk wel dege
lijk mogelijk is.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Een deel van de
braakliggende industriegrond
op de Axelse Vlakte en (straks)
op de westelijke oever van het
Kanaal Gent-Terneuzen zou
moeten worden ondergebracht
in een grensoverschrijdende be-
heersniaatschappij. Daarin kun
nen de gezamenlijke Kanaalzo
negemeenten participeren, Gent
en Terneuzen voorop.
Die grond zou dan wel eerst
moeten worden 'losgeweekt' bij
de Exploitatie Maatschappij
Schelde-Maas (ESM), waarin ha
venschap Zeeland Seaports en
het Havenbedrijf Rotterdam
nauw samenwerken. Eventuele
grondtransacties op de Axelse
Vlakte en in de aangrenzende
Autrichepolder worden nu afge
handeld door ESM. De gronden
op de westelijke kanaaloever,
tussen het sluizencomplex bij
Terneuzen en de brug van Sluis
kil, zijn nu nog in bezit van ver-
ischillende grondeigenaren.
Burgemeester J. Lonink van Ter
neuzen: „Je moet je straks als ge
meente afvragen of je die grond
straks in eigen beheer uitgeeft
of dat je ze, naar goed gebruik,
inbrengt bij het havenschap en
mogelijk dus bij ESM. Een deel
van de honderden hectaren op
de Axelse Vlakte zou je ook in
zo'n beheersmaatschappij kun
nen inbrengen. Op die manier
omzeil je mogelijk de beperkin
gen die de Vlaamse en Neder-
landse overheid verbinden aan
grensoverschrijdende bestuurs
structuren. Het is een bekend
verhaal: de Vlaamse havens hou
den angstvallig de deur dicht en
eigenlijk doet 'Den Haag' het
zelfde, Dat moeten we doorbre
ken." Lonink heeft de afgelopen
maanden plannen ontwikkeld
voor een veel nauwere en vooral
ook bredere samenwerking tus
sen alle gemeenten in de Kanaal
zone. Naast Gent en Terneuzen
zijn dat in elk geval Evergem en
Zelzate.
„Uitgangspunt is natuurlijk de
geografische eenheid die er van
oudsher is. In het verleden werd
regelmatig gepoogd een vaste
overlegstructuur te creëren,
maar dat bleek al te afhankelijk
van personen. We moeten nu
proberen die structuur neer te
zetten zonder die afhankelijk
heid." Hij vindt dat niet meer
dan logisch. Immers, zaken als
ruimtelijke ordening, milieu,
natüürlijk economie (niet alleen
de haven ook het midden- en
kleinbedrijf) en onderwijs
schreeuwen om samenwerking.
„Neem alleen al het vraagstuk
van de slibberging. In de Koe-
gorspolder komt het niet van de
grond, maar net over de grens is
het volop in studie. Daar kun je
op inhaken. De arbeidsmarkt,
net zo. Als gezamenlijke Kanaal
zonegemeenten kun je mogelijk
de verschillen in regelgeving lan
delijk aankaarten en wegpoet
sen."
Werkgelegenheid
Lonink haast zich te verklaren
dat het enkel en alleen om eigen
gedachtengoed gaat; het is zeker
nog geen collegestandpunt.
„Maar ik zie de economische
ontwikkeling, ik zie dat de werk
gelegenheid afkalft en dat de be
volkingsprognoses verre van
rooskleurig zijn. Dat vraag om
een onorthodoxe aanpak. We
moeten de bakens verzetten en
daar niet te lang mee wachten."
De inbreng van grond op 'de
Axelse Vlakte in een grensover-
schi-ijdende beheersmaatschap
pij is onorthodox, beseft hij.
„Maar het heeft toch vriend en
vijand verbaasd dat die honder
den hectaren zonder slag of
stoot werden overgeheveld naar
ESM? Ik zeg: geef ze in handen
van een - noem het - een interge
meentelijke beheersautoriteit en
je boekt waarschijnlijk sneller
succes."
door Miriam van den Broek
VROUWENPOLDER - Ruim honderd paar
den en veulens zijn zaterdag in Vrouwenpol
der gekeurd door de jury van de Koninklij
ke Vereniging Warmbloed Paardenstam
boek Nederland (KWPN). Wie voldoet aan
de strenge eisen wordt opgenomen in het
stamboek of het veulenboek. De paarden
met de meeste punten gaan door naar de na
tionale keuring voor extra predikaten.
De kerning is een serieuze aangelegenheid.
Hobbyisten zijn hier weinig te vinden, legt
adjunct-directeur René van der Kuil van de
KWPN uit. „Het zijn vooral de serieuze fok
kers." Want - hoewel weinig fokkers het
hardop willen zeggen - er is met de keuring
geld te verdienen. Hoe meer punten een
paard krijgt, zoveel beter is het paard of de
nakomeling te verkopen. Daarnaast bewij
zen de prestaties van de nakomelingen of
hun vader de KWPN-fokkerij naar een ho
ger niveau tilt.
Bij de regionale keuring in Vrouwenpolder
worden voornamelijk de driejarige merries,
hengstveulens en memeveulens aan de kriti
sche blik van de jury onderworpen. „In de
winter houden we meestal de hengstenkeu-
ring en vanaf mei doen we de merries en de
veulens", zegt Van der Kuil. „De bedoeling
is de betere paarden te onderscheiden van
het gros."
De paarden kunnen alleen gekeurd worden
als de vader in het stamboek staat. De jury
let onder meer op het uiterlijk van het
paai'd, de manier van bewegen en de geneti
sche aanleg. Veulens die goed scoren krij
gen een vermelding in het veulenboek. Als
ze drie jaar oud zijn en dus zijn uitgegroeid,
kunnen ze gekeurd worden voor het stam
boek.
Wie het echt heel goed doet, krijgt het predi
kaat 'ster'. Het nog hogere predikaat 'keur'
kan gegeven worden aan merries die een
veulen op de wereld hebben gezet en die het
ook nog eens goed doen onder het zadel. Het
fokken van goede KWPN-paarden is niet
eenvoudig, zegt Van der Kuil. „Het is geen
kwestie van de hengst met de beste papie
ren uit te kiezen", vertelt hij. „Je probeert
een combinatie te zoeken; een hengst die ge
netisch gezien de mindere kwaliteiten van
de merrie aanvult. Maar je weet uiteraard
nooit exact welke genen het veulen mee
krijgt."
Eén van de deelnemers is Ben van Terheij-
den uit Moerstrate. Hij laat zijn hengstveu
len Zikani zien. Normaal had hij niet mogen
meedoen aan de Zeeuwse keuring, maar
door een uitzondering, kon het toch nog. Hij
vertelt net als de andere deelnemers dat hij
meedoet omdat hij zijn veulen wil laten op
nemen in het veulenboek. Uiteindelijk wil
hij het best hardop zeggen. „Dan is hij beter
verkoopbaar."
doorWout Bareman
DEINZE - Sinds zaterdag den
doren vijftig vrachtwagens over
de Vlaamse en Nederlandse we
gen met reclame voor de Wester
scheldetunnel achterop.
Een knipogende, lonkende
vrouw lokt weggebruikei's in
Vlaanderen en Zuid-West-Ne
derland naai' de Westerschelde
tunnel met de veelzeggende
tekst: 'Volg me.... Ik neem de
slimste route!' Op andere vracht
wagens prijkt een jongeman. De
komende weken worden in weg
restaurants en tankstations op
de auto(snel)wegen in Vlaande
ren. Zeeland, West-Brabant en
Zuid-Holland folders uitge
deeld met dezelfde tekst.
De campagne loopt in elk geval
een maand en wordt mogelijk la
ter herhaald. De actie van de
tunnelexploitant is vooral inge
geven door de heraanleg van de
Antwerpse Ring. Het doorgaan
de verkeer op dat internationale
verkeersknooppunt ondervindt
daarvan tot november veel hin
der De wegbeheerders in Vlaan
deren proberen de weggebrui
ker er dan ook van te doordrin
gen dat de keuze voor een alter
natieve route een logische is.
Eén van die alternatieven is de
Liefkenshoektunnel bij Antwer
pen. maar ook de Westerschelde
tunnel wil zo'n alternatief zijn.
Woordvoerder Ingo de Moor van
Een merrie en een veulen worden voor het oog van de jury geleid op
manege De Eendracht in Vrouwenpolder. foto Lex de Meester