PZC
Kirsipuu kan nog spurten
Flitsende wieltjes in wolken van stof
PZC
tour
de trance j
Omdat Lance het ook doet
Amai, ik moet naar
de Tour, meiske...
17
Van kilometer
tot kilometer
1
Onverslaanbare Petacchi laat het afweten in eerste Tourrit
f f f
Bettini krijgt eerste bolletjestrui
Meer controles in de Tour
Alleen Boardman sneller
Evenveel Belgen als Nederlanders
Wesemann op non-actief
Euskaltel
schorst
dokter
maandag 5 juli 2004
CHARLEROI - Met de Zwitser
Cancellara in het geel vertrok
de Tourkaravaan gisteren iets
voor half een uit Luik voor de
eerste etappe, die leidde naar
Charleroi.
7 km: de eerste aanval komt van
de Fransman Beneteau, de Duit
ser Voigt en Karsten Kroon.
Niet veel later sluit de Frans
man Dumoulin aan.
15 km: in de eerste klim worden
de koplopers achterhaald. Door
komst Cote de Florzé (4e cat.): 1.
Voigt, 2. Tombak (Est), 3. Betti-
ni (Ita).
16 km kopgroep van vijf ren
ners Voigt. Tombak, Bettini, de
Fransman Renier en de Oosten
rijker Eisel.
21 km: doorkomst Cote de
Awan (4e cat.): 1. Bettini, 2.
Tombak, 3. Renier.
33 km doorkomst Cote de Wer-
bomont (4e cat.): 1. Tombak, 2.
Bettini, 3. Renier. Peloton op
2.30.
101 km: doorkomst Cote de Bor-
lon (3e cat 1. Bettini, 2. Tom
bak, 3. Eisel. Peloton op 2.20.
107 km: doorkomst Cote de
Oquier (4e cat.): 1. Voigt, 2. Tom
bak, 3. Bettini. Eisel is gevallen,
maar zit al weer op de fiets.
114 km: eerste tussensprint: 1.
Eisel, 2. Voigt, 3. Tombak.
131 km: kopgroep ingelopen.
132 km: tweede tussensprint: 1.
Hushovd (Noo), 2. Cancellara, 3.
Ai tor Gonzalez (Spa).
154 km: derde tussensprint: 1.
O'Grady (Aus), 2. Boonen (Bel),
3. Cancellara.
155 km: aanval van de Belg Wau-
ters en de Deen Piil.
177 km: voorsprong tweetal be
draagt 1.50.
192 km: voorsprong loopt terug.
200 km: tweetal ingelopen door
het jagende peloton.
202 km: de Est Jaan Kirsipuu
wint de eerste etappe in de mas
sasprint voor de Australiër McE-
wen en Hushovd. Aart Vierhou
ten 21e) is de eerste Nederlan
der. ANP
door Ad Pertijs
MARC1NELLE - Het bleek
maar weer dat er meer sprinters
in koers zitten dan Alessandro
Petacchi alleen. In Marcinelle,
in de straat (Route de Philipvil-
le) waar Mare Dutroux op num
mer 128 zijn gruvvelkclder had,
spurtte Jaan Kirsipuu gisteren
doodleuk naar de zege.
Voor Robbie McEwen, Thor Hus
hovd en Danilo Hondo. En Pe
tacchi finishte pas als achtste in
de massasprint. Het was de ont
knoping van een etappe, waarin
met name in België het eerste
grote duel tussen Petacchi en de
Vlaamse youngster Tom Boonen
werd verwacht. Sinds de Itali
aan negen ritten won in de Giro
was een aureool van onklopbaar-
heid rond hem ontstaan.
Wie Petacchi klopt, wint een
Touretappe, zo dachten velen.
Maar de Italiaan kon simpelweg
niet uit de voeten met de omstan
digheden in de voorstad van
Charleroi: wind tegen en vals
plat.
Kracht
„Dan komt het niet aan op snel
heid, maar op kracht", zei win
naar Jaan Kirsipuu, de bijna
35-jarige Est die vroeger gold
als een van de kamikazepiloten
in de massaspurt.
Tegenwoordig pakt hij het nood
gedwongen wat anders aan. Hij
laat zich veel meer zien in de
klassiekers en schuwt daarin
ook het harde werk niet. „Even
dacht ik - na een knieoperatie -
dat mijn sprint verdwenen was.
Dat bleek gelukkig niet waar te
zijn. Het is alleen anders gewor
den. De snelheid is er nog wel,
maar ik moet het nu vooral heb
ben van mijn kracht. Als Petac
chi op snelheid ligt, kan ik hem
niet aan. Bij dat soort aankom
sten gokken we zelfs op een an
dere man binnen onze ploeg, op
Jean-Patrick Nazon. Alleen als
de omstandigheden zijn zoals ze
vandaag waren, waag ik mijn
kans." Kirsipuu werd nog het
meest bedreigd door Robbie
McEwen. De sprinter uit de Lot-
to-Domoploeg kwam fel opzet
ten in de laatste honderden me
ters, maar miste de laatste jump
om het af te maken. GPD
ardeTQURop de pzc-sue: www.pzc.nl Jaan Kirsipuu (midden) klopt in de massaspurt twee andere snelle jongens: Thor Hushovd (links) en Robbie McEwen (rechts).
foto Wouter Borre/GPD
CHARLEROI - Paolo Bettini heeft gisteren de eerste bolle-JJ,
tjestrui uitgereikt gekregen. De Italiaan, rijdende voor}! j
Quick Step, verzamelde tijdens de eerste etappe van dejrt
Ronde van Frankrijk (Luik-Charleroi) de meeste punten 1
op de vijf colletjes.
Bettini maakte deel uit van een kopgroep die een maxima-
le voorsprong kreeg van 3.45 minuten. ANP
CHARLEROI - Met opnieuw meer controles gaat de orga
nisatie van de Ronde van Frankrijk ook dit jaar de strijdll
tegen doping aan. Er worden 180 urinetests gehouden enjt*
dertig bloedcontroles. Dagelijks ondergaan zes tot acht
renners een urinetest, onder wie de etappe winnaar en deytf
drager van het geel.
Van de 180 plasjes wordt een honderdtal onderzocht opjD
het gebruik van epo. Vorig jaar werden 142 urinestalen jj|]
onderzocht en waren er nog geen bloedtests. Zowel voor-J-
de start als na de finish kan een renner nu worden ge- rj
vraagd bloed af te geven. ANP
LUIK - Met een gemiddelde snelheid van 53,561 kilome-
ter per uur won Fabian Cancellara zaterdag de proloogJ
van de Ronde van Frankrijk. Het was het op twee na hoog-
ste moyenne ooit gerealiseerd in de Tourproloog. De Brit
Chris Boardman was twee keer sneller.
Snelste prologen Ronde van Frankrijk: 1. Boardman
(Eng) 55,152 km/u in 1994, 2. Boardman 54,194 in 1998,
3. Cancellara (Zwi) 53,561 in 2004, 4. Moreau (Fra) 52,658
in 2001, 5. Boardman 52,560 in 1997, 11. Nijdam (Ned)
51,549 in 1987. ANP
LUIK - Dankzij de komst van Peter Farazijn als vervan-
ger van de geblesseerde Matthew White hebben de Belgen
alsnog net zo veel renners in de Tour als Nederland. Beide j
landen hebben acht vertegenwoordigers in de Tour.
Frankrijk is het best vertegenwoordigd met veertig ren-
ners. De verdeling van de Tourdeelnemers: 1. Frankrijk
40, 2. Spanje 31, 3. Italië 30, 4. Duitsland 15, 5. Australië
9, 6. Nederland, België 8, 8. Verenigde Staten 7, 9. Rus
land, Zwitserland 6, 11. Oostenrijk 5, 12. Denemarken 4, j
13. Estland, Noorwegen, Tsjechië, Zweden 2, 17. Colom
bia, Ierland, Kazakhstan, Litouwen, Luxemburg,
Nieuw-Zeeland, Polen, Portugal, Slovenië, Oekraïne, Ve- 3
nezuela 1. ANP
KUTTIGEN - De Duitse wielrenner Steffen Wesemann is
tien tot twaalf weken uitgeschakeld na een valpartij. De
renner van T-Mobile werd tijdens een training aangere
den door een auto. Wesemann brak daarbij zijn linker- -
hand.
De winnaar van de Ronde van Vlaanderen zal daardoor L
de Olympische Spelen missen. Voor Steffen Wesemann is I
het nog vervelender dat hij ook zal ontbreken bij de twee
komende wereldbekerkoersen: Hamburg en Clasica San I
Sebastian. In het WB-klassement staat de Duitser derde,
achter Davide Rebellin en Michael Boogerd. ANP/SID
Fabian Cancellara, de extase, de emotie en de ontlading na de proloog
door Frits Bakker
LUIK - Voor een bataljon van
camera's ploft een renner neer
op een stoeprand. Over zijn du
re fiets (slordige achtduizend eu
ro) maakt hij zich niet druk.
Bradley McGee is de naam, vo
rig jaar de snelste in de Tourpro
loog, nu met een kleine tien se
conden geklopt. Het zweet gutst
van zijn voorhoofd af, de kuiten
staan strak van de kramp. Hoe
kan zes kilometer hardrijden zo
onmenselijk veel pijn doen.
Hij weet het al: zijn tijd haalt
het in de verste verte niet tegen
•die van Fabian Cancellara. Het
is net geen topdrie, dus een te-
genvalier voor McGee.
Twee meter verderop hangt de
Noorse kampioen Thor Hus
hovd diep over zijn stuur, hééle-
maal uitgeteld, totaal van de
kaart. Het is een mooi shot voor
de camera's, maar veel tijd heb
ben ze met, want daar raast Lan
ce Armstrong al voorbij.
De grijns, vijftig meter voorbij
de finish, is veelzeggend. De mis-
SPORTREDACTIE
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: 0113-315640
Fax:0113-315669
E-mail: sport@pzc.nl
Jan Dagevos (chef)
Frits Bakker
(coördinator zuid)
Koen de Vries
(coördinator midden)
Rudy Boogert
(coördinator noord)
Bauke Boersma
Roeland van Vliet
Barry van der Hooft
CENTRALE REDACTIE
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
sie is geslaagd, de stress van de
nerveuze Tourstart is ineens
weg. Het is alleen nog de kunst
om weg te vluchten voor het le
gertje van verslaggevers dat
hem op de hielen zit. En dat
zo'n tien minuten later ook nog
zijn vriendin Sheryl Crow ont
dekt.
De klok aan de finish spreekt
het verdict uit over zes kilome
ter sprinten door de straten van
Luik. Fabian Cancellara kijkt,
kijkt nog eens en slaat de han
den voor zijn blozende gezicht.
Het staat er echt: hij wint met
een kleine twee seconden voor
sprong op Armstrong...
De 23-jarige Zwitser, die twee
jaar geleden in Goes nog doodge
woon de ZLM Tour reed (en
won), krijgt op slag de roem van
een wereldtopper over zich
heen. Het is prachtig om te zien,
de extase, de emotie en dan de
ontlading.
Angst
De proloog, om het eerste geel
in de Tour, is toch nog een eer
lijk gevecht geworden. Heel de
middag is onder de renners de
angst voor plotselinge regen
buien voelbaar. Zo ver komt het
niet, al ziet het er af ën toe wel
dreigend uit. Zoals bij McGee,
die tegen zeven uur van het
startpodium rijdt. De druppels
sijpelen van zijn snelle helm,
maar gelukkig blijft het verder
droog tijdens zijn race.
De Belgische opening van de
Tour blinkt uit door organisato
rische chaos, maar is sportief ge
zien spectaculair. Met flitsende
wieltjes in wolken van stof, kor
te stukken met kasseien, scher
pe bochten en op de snelle stuk
ken snelheden rond de zestig
per uur. Op het zes kilometer
lange parkoers, tegen het decor
van de grauwe stad, maar in een
bruisend centrum, speelt de
wind met de renners. „Voor de
wind was het lekker rammen",
doet Erik Dekker, één van de
eerste starters, verhaal. „Maar
op het laatst staat hij recht op
kop, dat is slopend."
En al die grauwe stofwolken die
de wind teweeg brengt. Het ren
nerskwartier, dicht bij de start
en finish, heeft zijn tenten opge
slagen in een stadspark waar de
harde windvlagen het zand tus
sen de fietsen blazen. Dat zaait
ook nog eens twijfel over de keu
ze van de wielen.
Lance Armstrong en de meeste
andere toppers raffelen het tijd
rit je af met een dicht achter
wiel, Jan Ullrich rijdt met twee
Fabian Cancellara (rechts) drukt even de hand van Lance Armst
rong voor de start van de eerste etappe. Tom Boonen (midden)
mocht in de witte trui door België rijden. foto Gero Breloer/EPA
open wielen, zoals hij later zegt
uit angst voor de zijwind op het
achterste deel van het parkoers.
Kijken naar de wondere wereld
van al die hypermoderne race
fietsen is bijna net zo mooi als
de proloog zelf. Zijn er nog nieu
we technische snufjes? Henk Re-
mij nsen uit Hoek, distributeur
van Campagnolo: „We doen in
deze Tour een test met een van
de Saeco-renner, met electro-
nisch schakelen, maar het is nog
in een experimenteel stadium.
Het systeem moet eerst feilloos
werken voordat we het in het pe
loton introduceren."
Voor de proloog is dat nog iets
te avontuurlijk. Daar mag niets
misgaan en telt alleen de wet
van de snelste. Het is een race
voor specialisten van het kali
ber McGee, Armstrong en nu
dus ook Cancellara.
Gokje
Meestal ook voor Erik Dekker,
maar dat valt akelig tegen in
Luik. De nationale kampioen
waagt een gokje: hij start net na
de eerste vijf renners, ver voor
de favorieten voor de zege.
Terug van zijn korte tochtje
glundert hij: „Zo, ik heb lekker
droog gereden, nu ga ik een re-
gendans doen." De illusie is snel
voorbij. „Ik héb het al gezien",
zegt hij na een uurtje. „Mijn tijd
is niet meer dan een middenmoo-
tje."
„Het kost zo veel kracht man.
zo'n proloog", hijgt Servais Kna-
ven uit voor de bus van zijn
ploeg. „Ik heb in die zeven minu
ten meer afgezien dan morgen
in vijf uur koers. Het is gelukkig
maar één dag, anders zou ik Al-
pe d'Huez niet eens halen."
Drie uur later blijken het ook
nog anonieme tijden te zijn, die
van Dekker en Knaven. Michael
Boogerd (54e op 27 seconden),
die toch geen tijdrijder met een
reputatie is, doet het zelfs iets
beter. Bram de Groot (37e, op 24
seconden) is de snelste van de
Nederlanders bij Rabobank.
Het wordt de dag van Fabian
Cancellara, de jonge Zwitser,
die in het verslag van de ZLM
Tour op 22 april 2002 nog als
„een spichtig mannetje" wordt
afgeschilderd, maar nu alle gro
ten van de echte Tour achter
zich laat.
Hij viert zijn eerste grote succes
met tranen, als Armstrong al
lang in de bus is weggedoken en
de meeste toeschouwers de tjok
volle binnenstad ontvluchten.
Twee Belgische wielerfans dra
gen bij die aftocht een protest
met zich mee. Ze zijn verbijs
terd door het feit dat de rode
driehoek, voor de laatste kilome
ter, in de rit van zondag op een
steenworp van het huis van
Mare Dutroux is gehangen.
Dat is een schande, vinden ze,
want Charleroi heeft ook zo veel
moois te bieden. De burgemees
ter heeft nog overwogen om het
moordhuis te slopen, maar het
was niet meer te realiseren voor
de komst van de Tour.
De Belgen zullen maar wat blij
zijn dat de karavaan na twee da
gen weer wegtrekt uit de Waal
se gewesten, want als de Tour
dan toch naar België komt, dan
is het maar beter om Vlaande
ren aan te doen.
De berggeiten hebben het moeilijk in
deze Tour. Eerst wordt ze een pro
loog voorgeschoteld. In zes luttele kilome
ters kun je hier zomaar veertig seconden
verliezen. Dat doen ze dan ook bijna alle
maal. Het valt ook niet mee om als licht
gewicht Heras of Menchov met veel min
der spiermassa de benodigde zware ver
zetten rond te draaien.
Ze zijn duidelijk in het nadeel. Zeker als
ze op de lastige punten in het parkoers
weer op gang proberen te komen, zie je
ze worstelen om hun ritme weer te vin
den. Het lukt ze duidelijk niet. De jon
gens die het door hun klinrvermogen nog
spannend kunnen maken deze Tour, ko
men niet voor bij de eerste vijftig of daar
omtrent. Zie maar eens een halve minuut
of meer goed te maken op Ullrich. Nu wil
het geval dat, voordat er ook maar een
klim opdoemt in de Ronde, we al bijna
twee weken verder zijn.
Onze klimmers moeten niet alleen wach
ten voor ze de verloren tijd weer goed
kunnen maken, ze moeten ook nog vre
zen voor nog meer tijdverlies in de vlak
ke aanloop. Wat ze proberen is met een
imitatie van Armstrong zichzelf te hand
haven: de hele ploeg fietst voor in het pe
loton met hun kopman in het midden om
de risico's op valpartijen zoveel mogelijk
te vermijden. Mocht er wel iets gebeuren,
dan heb je meteen je ploegmaten in de
buurt om het recht te zetten. Helaas, je
kunt niet met vijf ploegen van acht ren
ners tegelijk voorin rijden. Zeker niet als
het ook nog gaat regenen en het toch al
erg moeilijk is om gegroepeerd te blijven
rijden. En daar zie je dus gelijk in de eer
ste etappe al dat bij elke schermutseling
en iedere regendrup de slagorde van de
klimmersploegen uiteen geslagen wordt.
Ze rijden binnen de kortste keren kris
kras door de groep, waardoor het erg
moeilijk is elkaar te helpen. Mayo moet
halfkoers zijn ploeg een gat van dertig se
conden dicht laten rijden. En Heras zie
ik ineens met zijn ploegmaten door de
wind naar voren schieten als was het om
zijn sprint voor te bereiden, terwijl het er
alleen maar om blijkt te gaan niet achter
in te fietsen. De echte sprinters hebben
daar een enorme hekel aan. Iedereen ziet
af op dagen als deze met regen. En dus
het onvermijdelijke dichtrijden van ga
ten, maar Mayo, Heras, Menchov en
noem alle podiumkandidaten met klim-
voorkeur maar op, weten maar half waar
ze mee bezig zijn. Ze doen het omdat Lan
ce het ook doet. Maar ze kunnen er niets
van.
Wel leuk trouwens om Sastre en Julich,
twee erkende klimgeiten, bij de eerste
dertig te zien in de massasprint. Maar
voor de komende vlakke etappes zullen
ze in mijn ogen iets anders moeten verzin
nen.
Maarten Ducrot
door Edward Swier
CHARLEROI - Sybille stond za
terdagmiddag als versteend aan
de grond. In de maisvelden rond
leper kreeg Peter Farazijn, het
zal om half twee zijn geweest,
juist een telefoontje. „Amai,
amai, meiske, ik moet naar de
Tour. Ik moet mi naar de Tour."
De avond ervoor hadden Peter
Farazijn en zijn vrouw het juist
eens wat later dan anders ge
maakt. „Eén uur was hij thuis,
da's laat voor een coureur", wist
zijn buurman. Maar waarom
ook niet.
In Boezinge, bij leper, was het
groot feest. De Rally was weer
in het dorp, dat moest gevierd
worden. Farazijn, toch niet opge
nomen in de Tourselectie van
Cofidis, kon even de teugels la
ten vieren. Dacht hij. Een sleu
telbeenbreuk van Matthew Whi
te, bijna 300 kilometer verder
op, tijdens het inrijden voor de
proloog, veranderde echter al
les. Farazijn is er dus toch nog
bij in de Tour. Omdat hij, na een
helse rit dwars door België, net
op tijd was voor de proloog.
Zaterdagmiddag even na vijven
is het een drukte van belang bij
de Cofidis-bus. Manager Alain
Deloeuil ijsbeert rond. Om 17.56
uur moet Farazijn starten. Er
zijn zware onderhandelingen
met de Tourdirectie aan vooraf
gegaan. White was 's morgens
bij de verkenning van het par
koers onderuit gegleden. Het
sleutelbeen van de Australiër
had de val niet overleefd.
Het was de vraag of een ver-van
ger kon worden opgeroepen,
want die renner was immers
nog niet aan een medische con
trole onderworpen. Toen dat ob
stakel was genomen, wachtte de
volgende vraag: wie? Farazijn
woonde simpelweg het dichtst-
bij.
Om tien over is de 'held voor
één dag' ter plaatse. De coureur
neemt zowaar de tijd voor de me
dia. Hij is geen prater, maar ziet
er zelf ook wel de humor van in.
„Je gelooft zo'n telefoontje na
tuurlijk eerst niet. Wie had dat
nu kunnen denken. Ik stond
naar de auto's te kijken, in een
maïsveld bij leper. Met mijn kin
deren. Die vinden dit ook niet
plezant, want we moesten plotse
ling weg. Zij hadden liever nog
even gebleven. Maar ja, de
Tour..."
Farazijn was na het belletje
naar huis gesneld. „Daar heb
ben we hoofdschuddend mijn va
lies gepakt. Dit kan toch niet
waar zijn, zeiden we tegen el
kaar." Sybille nam het stuur,
het werd hun eigen rally. Sybil
le: „We hebben gevlogen. Het is
te hopen dat we niet geflitst
zijn, want we reden wel 180 per
uur."
Farazijn erkent een houten kop
te hebben. „Toch wel een beetje,
want het was laat vrijdaga
vond." De episode-Farazijn
zorgt wel voor een beetje lol bij
Cofidis. Het was een vrolijke
noot na een hoop ellende. Sinds
de Franse politie een inval deed
en Philippe Gaumont een boek
je opendeed over doping binnen
de ploeg, stond de formatie on
der meer een maand buiten com
petitie. Vlak voor de Tour werd
David Millar in de kraag gevat
en weigerde de Tourdirectie Céd-
ric Vasseur. Het uitvallen van
White met de sleutelbeenbreuk
knakte de moraal nog meer.
Tot er, met de entree van Peter
Farazijn in de Tour de France,
eindelijk weer eens wat te la
chen viel. GPD
CHARLEROI - De Spaanse wie
lerploeg Euskaltel heeft ploeg-
arts Jesus Losa voorlopig uit
zijn functie ontheven. Losa, die
niet aanwezig is in de Ronde
van Frankrijk, zou het verboden
dopingmiddel epo hebben ver
strekt aan de Schotse renner Da
vid Millar.
Millar, in dienst van het Franse
Cofidis. werd vorige week twee
dagen verhoord naar aanleiding
van dopingverdenkingen. De
Schotse wereldkampioen tijdrij
den zou hebben toegegeven epo
te hebben gebruikt, waarna hij
meteen niet meer welkom was
in de Tour.
Millar zou de verboden produc
ten hebben gekregen van de in
Valladolid gevestigde arts Jesus
Losa. Euskaltel, dat donderdag
nog voor de Tourstart renner
Gorka Gonzalez kwijtraakte we
gens een te hoge hematocriet-
waarde, besloot daarop Losa te
schorsen. ANP