Campagne rond verkeersregels
Provincie weet van geen ereschuld
Gemeenten hechten
aan behoud van
schoolbegeleiding
15
EPZ moet uitspraak Kamer over afval serieus nemen
Verschillen in Belgische en Nederlandse voorschriften krijgen aandacht
Cios begint met
opleiding tot
zwemtrainer
Classic Fever is
irimeur van
'estival Pastorale
Minder klachten over vliegveld
Cheque voor People's Trust
Timmerman uit vliegveldcommissie
Doorrijden na ongeval bestraft
Trap tegen auto
zaterdag 3 juli 2004
?or Harmen van der Werf
EN HAAG - EPZ, de eigenaar
in de kerncentrale Borssele,
jet er goed aan de discussie in
Tweede Kamer over het op-
erken van kernafval zeer se-
eus te nemen.
L. Spies heeft
gisteren laten weten in reac-
e op de mededeling van EPZ
het opwerkingscontract met
Franse Cogéma al is ver-
lengd. Van de hand van Spies
nam het parlement donderdaga
vond laat eensgezind een motie
aan. Het kabinet wordt daarin
onder meer gevraagd er bij EPZ
op aan te dringen geen defini
tief besluit te nemen over de op
werking van kernafval. De
Tweede Kamer wil eerst de wet
geving aanpassen om meer
greep te krijgen op wat er met
het afval gebeurt en alternatie
ven voor opwerking onderzoe
ken.
EPZ maakte bekend al in fe
bruari te hebben meegedeeld
aan staatssecretaris Van Geel
van Milieu dat het opwerkings
contract met Cogéma is ver|
lengd. „De handtekeningen zijn
gezet", aldus een woordvoerster
van EPZ. Voor welke periode is
getekend, vertelde ze niet. „Dat
doen wij nooit, maar het is in
elk geval tot ver in het volgende
decennium." Dus ver na het jaar
tal 2010.
PvdA-Kamerlid D. Samsom
trok deze mededeling in twijfel.
„Als EPZ dat contract had ver
lengd, had Cogéma dat direct
naar buiten gebracht. En dat is
niet gebeurd. De Fransen zitten
te springen om werk." Spies
(CDA) was minder stellig. ,,Wij
weten niet wat EPZ precies
heeft gedaan. EPZ hoeft ons dat
ook niet te vertellen, Maar als
het bedrijf zichzelf heeft ver
plicht, heeft het een zeker risico
genomen. Wij gaan tenslotte als
Tweede Kamer nog discussiëren
over de wenselijkheid van het
opwerken van kernafval, waar
bij wij rekening willen houden
met het milieu, de veiligheid, de
verspreiding van kernwapens
en ook de kosten."
Vooral de kosten wegen zwaar
door bij EPZ. Opwerken van af
val is goedkoper dan direct op
slaan bij de Covra in Borssele.
Spies wilde niet ingaan op de
vraag, of zij er iets voor voelt
EPZ financieel tegemoet te ko
men. „Het is heel gevaarlijk
daar' momenteel al een uit
spraak over te doen."
oor Ben Jansen
anna ter muiden - Zee-
en Vlaanderen zijn gisteren
informatiecampagne begon-
om misverstanden over el-
verkeersregels aan te pak-
In de grensstreek staan gro-
reclameborden die er de aan
op vestigen dat sommige
joorschriften aan weerszijden
jan de grens nét even anders
ij n.
Vie bij een verkeerslicht in Ne
erland groen licht heeft om
bksaf te slaan, weet zich er re-
felijk van verzekerd dat hij vrij
[aan heeft. In België moet in die
|tuatie rekening worden gehou-
len met tegemoetkomend ver
leer dat voorrang heeft. Een
In rechts komende automobi-
ist verliest in België het recht
lp voorrang als hij vóór het op-
jijden van de kruising even stil
reeft gestaan. In Nederland
leeft verkeer van rechts op een
felijkwaardige kruising altijd
joorrang.
5e campagne belicht deze en an-
(ere verschillen tussen de ver
keersregels in beide landen. Ge
ileken is dat deze verschillen
>ij veel weggebruikers niet be-
end zijn. Een analyse van ver-
eersongelukken in de grens-
.reek heeft te zien gegeven dat
lisverstanden over deze regels
eens de oorzaak zijn van
ngelukken.
Dp de reclameborden in de
grensstreek prijken de ge
zichten van Anita Witzier en
Marcel Vanthilt, de presenta
torsvan het Nederlands-Vlaam-
SOES - Het Cios in Goes begint
n september 2005 met een oplei-
ling tot zwemtrainer. Het gaat
mi een deeltijdopleiding die één
aar duurt.
)e opleiding is een samenwer
king met de Koninklijke Neder-
idse Zwembond (KNZB). Die
idt momenteel zo'n 475 cursis-
§n per jaar op, maar heeft be-
oefte aan meer opleidingscapa-
iteit om zo tegemoet te komen
an de grote waag van zwemver-
pigingen. Bovendien is er veel
raag naar opleidingen volgens
e structuur van het deeltijd
lbo
toes is één van de vijf Cios'en
ie de nieuwe opleiding gaat ver-
brgen. De andere scholen zijn
ie in Arnhem, Haarlem, Hee
mveen en Sittard. De KNZB
al haar cursisten vanaf seplem-
èr 2005 doorverwijzen. De
bnd en het Cios zien samen toe
p de kwaliteit van het onder
lijs. Het komende jaar zullen
gezamenlijk de leerstof voor
Inieuwe opleiding schrijven.
IISSE - Het festival Pastorale
iNisse presenteert zaterdag 10
tli Classic Fever, een nieuw
fovinciaal °pen podium voor
ance- en muziekacts die niet
ij het popgenre horen.
astorale heeft hiermee de pri-
leur voor Zeeland. Het open po-
ium Classic Fever begint om
i.30 uur en wordt geopend
oor geduputeerde H. van Wave-
?n. Ongeveer vijftien jonge ta-
inten brengen klassieke, we-
ïld-, en folkmuziek,
astorale begint vrijdag 9 juli.
1 de Grote Kerk aan het dorp-
pin begint om 19.30 uur een
perican Rootsavond. Verschil-
mde muziekstijlen komen aan
od. Er zijn onder meer optre-
ens van de groepen Colla Voca
f Hoots. De avond wordt afge-
pten door Danny Vera. Naast
assic Fever is er op zaterdag
'L een gevarieerd pro-
ptfonia. Om 16.30 uur treedt
enn\ Kuhr op het plein op. Ver-
?r zijn er optredens van onder
|er het Schelde Loodsenkoor,
ft exotische El Sueho Bonito
I de Keltisch georiënteerde
foep Triskell. De concerten
M|n op het plein rond de kiosk.
se tv-programma Tien voor taal.
Aan dit programma is ook de ti
tel van de campagne ontleend:
Spreken we dezelfde taal in het
verkeer?
Witzier en Vanthilt waren gis
teren van de partij bij de pre
sentatie van de actie, net over
de grens bij St. Anna ter
Muiden. Gouverneur Paul
Breyne van West-Vlaanderen
zei hij deze gelegenheid dat het
voor de hand ligt binnen de
Europese Unie verkeersregels
op elkaar af te stemmen. Dit is
een streven dat evenwel veel uit
houdingsvermogen vergt.
Minder brokken
Breyne onderstreepte dat niet
kan worden gewacht op een Eu
ropees verkeersreglement: „Het
ongevalspercentage in de grens
streek moet omlaag. Er moeten
aan weerszijden van de grens
minder brokken worden ge
maakt in het verkeer." En hij
produceerde een alternatieve
slogan voor de campagne: „Een
gewaarschuwde grensreiziger
telt voor twee."
Eén van de verschillen tussen de
verkeersregels is dat een groep
fietsers van vijftien personen of
meer in België van de gewone
rijbaan gebruik mag maken. In
Nederland is zo'n groep aan
gewezen op het fietspad. De
Zeeuwse gedeputeerde Toine
Poppelaars gebruikte dit voor
beeld om te onderstrepen dat
verkeersregels ook de culturele
verschillen tussen landen weer
spiegelen: „In België heeft een
wielrenner een andere status."
Poppelaars zei te hopen dat de
campagne vooroordelen uit de
weg ruimt, zoals de misvatting
dat een groot deel van de ver
keersongelukken in
Zeeuws-Vlaanderen wordt ver
oorzaakt door Belgische automo
bilisten die te veel alcohol heb
ben gedronken.
De reclameborden met Witzier
en Vanthilt verwijzen naar de
websites www.grensverkeer.nl
en www.grensverkeer.be. Ook
worden folders verspreid. De
campagne is opgezet bij wijze
van proef. Deze zomer beperkt
de actie zich in Nederland tot
Zeeuws-Vlaanderen. In andere
Nederlands-Vlaamse grensre
gio's bestaat er veel belangstel
ling voor. Te denken valt ook
aan dergelijke campagnes voor
de grensgebieden Neder-
land-Duitsland en België-Frank-
rijk.
Gouverneur Paul Breyne van West-Vlaandcren, de presentatoren Marcel Vanthilt en Anita Witzier van Tien voor taal en de Zeeuwse gedeputeerde Toine Poppelaars (vlnr)
waren gisteren bij het begin van de actie waarmee de verschillen tussen Belgische en Nederlandse verkeersregels duidelijk worden gemaakt. foto Peter Nicolai
door Eugène Verstraeten
SAS VAN GENT - Gedeputeer
de Staten kunnen zich niets
meer herinneren van een 'ere
schuld' aan Sas van Gent. Burge
meester J. Lonink van Terncu-
zen zei dal deze week in de com
missie Bestuur en Middelen,
naar aanleiding van vragen
door R. Bruggeman (CDA).
Het raadslid wees er op dat de
GS destijds hebben aangegeven
wel iets voor Sas van Gent te
willen doen, nadat ze de komst
van een outletcentrum hadden
getorpedeerd. Volgens Brugge
man is het nu de tijd om de pro
vincie aan die ereschuld te herin
neren. Met bijdragen van de pro
vincie zouden er zaken in het ka
der van Vitaal Sas van Gent kun
nen worden aangepakt. Ook is
er, zo opperde Bruggeman, wel
Europees geld los te krijgen. Lo
nink wees er op dat er inmiddels
een ander college van GS is aan
getreden. „En dat erkent niet
dat er een ereschuld naar Sas
van Gent toe ligt", aldus Lo
nink.
Subsidie
Volgens wethouder J. van
Schaik is er wellicht wel wat
subsidie los te peuteren, maar
die moet dan gekoppeld zijn aan
thema's als plattelandsontwik
keling of grensoverschrijdende
activiteiten. „Met de provincie
is afgesproken dat we eerst met
projecten moeten komen en dat
dan gekeken wordt of we er sub
sidie voor kunnen krijgen", al
dus Van Schaik. Dat valt vol
gens de wethouder nog niet
mee. ,.Of die projecten die we
uitvoeren zijn kostendekkend,
of ze hebben niets te maken met
Vitaal Sas."
B en W hebben begrepen dat de
provincie wellicht iets toe wil
schuiven voor de realisering van
een bedrijventerrein. „Daar
gaan we nu mee aan de slag."
In het kader van Vitaal Sas is er
op dit moment discussie over
het wel of niet verhuizen van de
bibliotheek uit de Speye naar
een toekomstige brede school.
„In dat geval mist de Speye die
huuropbrengsten. Worclt clat ge
compenseerd?", wilde W. Broek-
huysen (WD) weten. „Jazeker",
benadrukte Van Schaik. „Als de
bibliotheek uit de Speye naar de
brede school vertrekt mag dat
geen gevolgen hebben voor de
Speye, en andersom ook niet.
Het realiseren van de doelstel
ling staat voorop en als dat ten
koste van de Speye gaat, com
penseren we dat."
COR DE JONGE
ARNEMUIDEN - Vliegveld Midden-Zeeland krijgt min
der klachten van omwonenden dan vorig jaar. In de eer
ste zes maanden van dit jaar is één echte klacht binnenge
komen. Een tweede klacht wordt nog beoordeeld. In heel
2003 werd zes keer geklaagd over het vliegveld. Directeur
P. Geysen beseft dat er het komende half jaar klachten bij
kunnen komen. Toch is hij tevreden over de tussenstand.
De voorlopige daling is volgens hem te danken aan de
strenge aanwijzingen die piloten meekrijgen. Zij moeten
na het opstijgen zo snel mogelijk afbuigen, zodat ze niet
over camping De Witte Raaf en over de Oranjeplaat vlie
gen. Om het gedrag van piloten nog verder te beïnvloeden
zal in het gebouw van de luchthavenmeester een bord
worden geplaatst met het aantal klachten dat tot dat mo
ment is binnengekomen. Ook zal hij omwonenden nog eer
der gaan informeren over activiteiten op het vliegveld.
„Dat neemt weer een deel van het verrassingseffect weg."
GOES - Tijdens de diplomauitreiking op het Sint-Willi-
brordcollege in Goes heeft het zogeheten meidenelftal
van de school gisteravond een cheque van 13.000 euro uit
gereikt aan Toos Verdegem van de stichting People's
Trust, die strijdt tegen de kinderprostitutie in India. De
elf meiden hebben het geld verzameld door het hele jaar
door diverse activiteiten te organiseren. De school heeft
de Nationale commissie voor internationale samenwer
king en duurzame ontwikkeling gevraagd het bedrag te
verdubbelen en heeft goede hoop dat dit gebeurt.
ARNEMUIDEN - Wendy Marteijn-Hulsteijn uit Amemui-
den wordt de nieuwe woordvoerder voor de omwonenden
van vliegveld Midden-Zeeland. De docente Engels op de
Christelijke Scholengemeenschap Walcheren in Middel
burg volgt Janke Timmerman-de Vries op, die gisteren na
12,5 jaar is teruggetreden uit de commissie 28 voor de
luchtvaart. Timmerman-de Vries kreeg bij haar vertrek
veel complimenten van de mensen die ze zo vaak hard
aanpakte. Vliegvelddirecteur P. Geysen zei dat hij de
vruchten plukt van haar inspanningen voor bijvoorbeeld
een klachtenregeling, die hij 'een gouden instrument'
noemde. Net als Geysen zeiden wethouder A. van 't West
einde van Middelburg en gedeputeerde J. Suurmond dat
zij Timmermans dossierkennis en duidelijke stellingna-
mes zullen missen. „Elke organisatie heeft een luis in de
pels nodig", zei Van 't Westeinde. „Het was dikwijls
kwaad kersen eten met de directie van het vliegveld",
blikte Timmerman-de Vries terug. Maar het gaat nu veel
beter, besloot ze. En wat ze in 12,5 jaar niet heeft gedaan,
wil ze nu wel: „Ik wil graag één keer zondigen en een
rondvlucht maken." Geysen nodigde haar direct uit.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft
gisteren een 37-jarige Amsterdamse voor het doorrijden
na een ongeval dertig uur werkstraf en zes maanden rij
ontzegging, waarvan de helft voorwaardelijk, opgelegd.
De vrouw reed op 31 maart op de Nieuwe Kooiweg in Zie-
rikzee met haar auto met 70 kilometer per uur door rood
licht. Een botsing met een brommer was onvermijdelijk.
De verdachte reed daarna door.
door Rolf Bosboom
HEINKENSZAND - De meeste
Zeeuwse gemeenten zijn bereid
bij te dragen aan de instandhou
ding van de schoolbegeleiding.
Ook de scholen zelf willen niet
al te veel veranderen aan de hui
dige situatie.
Onderwijsbegeleidingsdiensten
bieden scholen extra deskundig
heid, bijvoorbeeld bij leerlingen
met problemen, personeelson-
dersteuning en onderwijsver
nieuwing.
De voornaamste onderwijsbege
leidingsdienst in de provincie is
het Regionaal Pedagogisch Cen
trum Zeeland (RPCZ). In minde
re mate doen Zeeuwse scholen
een beroep op het Begeleidings
centrum Gereformeerd School
onderwijs, het Kersten Onder
wijs Centrum en de begeleidings
dienst voor Vrije Scholen.
In de huidige situatie ontvangen
gemeenten geld van het Rijk om
in te zetten voor schoolbegelei
ding op basisscholen. Daarnaast
leggen ze zelf een bedrag bij.
Dat stelsel verandert volgend
jaar augustus ingrijpend: het
rijksgeld gaat rechtstreeks naar
de schoolbesturen, die zelf bepa
len wat ze ermee doen. Gemeen
ten mogen hun subsidies afbou
wen.
Enquête
De Zeeuwse gemeenten willen
proberen één lijn te trekken als
het gaat om de toekomst van de
schoolbegeleiding. Daarvoor is
een ambtelijke werkgroep ge
vormd, die onder meer een en
quête heeft gehouden onder alle
basisscholen.
Het ziet emaar uit dat het de ge
meenten grotendeels lukt om
een gezamenlijk standpunt in te
nemen, zegt de Borselse onder
wijswethouder F. Tollenaar, die
optreedt als woordvoerder. „We
zijn van mening dat we een geza
menlijke verantwoordelijkheid
hebben. Daarom zijn we in gro
te meerderheid bereid om mini
maal hetzelfde bedrag als de
scholen te besteden aan school
begeleiding en daarvoor een in
tentieovereenkomst af te slui
ten."
Voorwaarde is wel is dat de
scholen het geld dat ze voortaan
zelf krijgen, ook daadwerkelijk
besteden aan onderwijsbegelei
ding en dat ze zeker tot 2008 de
diensten inkopen bij de huidige
instanties. Toenemende concur
rentie moet zorgen voor een goe
de verhouding tussen prijs en
kwaliteit.
Markt
Overigens is het geen unaniem
standpunt van de Zeeuwse ge
meenten. Volgens Tollenaar, die
geen namen wil noemen, denken
er voorlopig drie anders over.
Twee ervan willen de toekomsti
ge situatie vooral aan de markt
overlaten.
Volgens de Borselse wethouder
is er geen reden om de huidige
opzet van de onderwijsbegelei
ding ingrijpend te veranderen.
„Een bestaande infrastructuur
moet je alleen overboord zetten
als deze niet goed werkt."
Uit de enquête onder de scholen
blijkt er momenteel weinig onte
vredenheid te heersen. De scho
len zijn in het algemeen goed te
spreken over de onderwijsbege
leidingsdiensten. De meeste
uren worden ingezet voor de in
dividuele begeleiding van leer
lingen.
Bijna tweederde van de scholen
wil het geld dat zij voortaan zelf
krijgen volledig inzetten voor
onderwijsbegeleiding; de rest
doet dat gedeeltelijk of weet het
nog niet. Opvallend is dat vier
scholen zeggen het in de toe
komst helemaal zonder onder
steuning te kunnen stellen.
Directeur B. de Reu van het RP
CZ is 'op zich tevreden' over de
uitkomsten van de enquête en
de voorlopige stellingname van
de gemeenten. Die bieden vol
gens hem een goed uitgangspunt
voor het behoud van de onder
wijsbegeleiding.
GOES - Een 21-jarige automobi
liste uit Goes heeft gisteren aan
gifte gedaan van vernieling aan
haar personenauto.
De vrouw zat in haar auto op de
Grote Markt in haar woonplaats
te wachten op een familielid die
in een conflict verwikkeld was
met een bekende. Toen het fami
lielid samen met een vriend in
de auto was gestapt, gaf de be
kende een trap tegen de auto,
die daardoor beschadigd raakte.