Assepoester onder de wijnen Vinum Clarum Yellow in Cadzand-Bad varieert op klassiek en modern Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Moord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 3 juli 2004 Niet alleen qua kleur ook wat betreft bereiding zit rosé tussen rode en witte wijn in. Net als rode wijn wördt ook rosé alleen van blauwe druiven gemaakt. Die blauwe druiven danken hun kleur aan de schil, hun vruchtvlees is kleurloos. Voor rosé worden die druivenschillen een dag of twee meegeweekt in de gekneusde massa om een ro ze tint te krijgen. Heeft het sap de gewenste kleur, helder en licht of wat donkerder, dan worden de schillen van het sap gescheiden en kan de vergisting beginnen. Wordt tot zover de bereiding van rode wijn gevolgd, na de scheiding van sap en schillen wordt rosé verder als witte wijn bereid. Dat rosé een mengelmoes van rode en witte wijn zou zijn is dus een fabeltje. Het mengen van rood en wit is in de meeste Europese gebieden zelfs bij wet verboden. Enige uitzondering is de Champagne. Om tot een 'goddelijke roze bubbel' te komen, is men gen noodzakelijk. Daarbij worden de witte basiswij nen naar smaak gekleurd met een pinot noir. 'Rosé' heet het boekje van de vinologen Cees van Casteren en Magda van der Rijst. Het is een handige gids die vooral bedoeld is om liefhebbers op weg te helpen in het maken van de juiste keuzes uit het enorme assortiment rosés. Want rosé komt tegen woordig in honderden verschillende smaken en soor ten. Beide auteurs proefden volop voor en kwamen tot een verdeling in vijf categoriën: van frisse en fruitige aperitief rosés, via halfzoete feestrosés en middel zware kruidige lunchrosés tot droge volle houtgerijp- te dinerrosés en rosés met bubbels. Ze beschrijven de belangrijkste druivensoorten die aan de basis staan van deze verschillende smaken, de landen van her komst en de geschiedenis. Ook geven ze enkele tips voor smakelijke combinaties van bepaalde gerechten en uiteenlopende rosés. Handig is de lange lijst proefnotities met prijzen en importeurs. Rosédoor Cees van Casteren en Magda van der Rijst, uitgeverij Het Spectrum, 12,95 Roze wijn is eeuwenoud. Hoe oud precies weet nie mand, maar feit is dat rosé eigenlijk de voorloper is van de rode wijn die wij nu kennen. Wijnmakers in de Middeleeuwen hadden namelijk nog geen weet van de geheimen van het lange inweken. Hun rode wijn was daardoor bleek van kleur. Met name de wij nen uit de Bordeaux, toen al exportcentrum voor grote delen van Europa, stonden daarom bekend als vinum clarum, vin dar of clairet. Het stiefzusje van de mooiste rode wijnen en het achternichtje van de meest frisse witte wijnen. Dat is rosé. Lange tijd moesten wijnkenners weinig hebben van het bleke goedje. Maar daarin is de laatste jaren veel veranderd. op de markt herkenbaar. En de smaak van de consument volgde nog weer een paar jaar later. Maar eind jaren negen tig bleek iedereeen er klaar voor. De opmars van de nieu we, kwalitatief hoogwaardige rosés, veel droger maar nog al tijd ff is, kon beginnen. Rosé is volwassen geworden en wordt inmiddels ook in kennerskringen hoog gewaar deerd. Niets frisser dan een ro sé op een zonnige zomerse dag. Niets makkelijker te com bineren met zowel zilte als kruidige maaltijden of vers ge brand barbequevlees. En het moet gezegd, het zijn opnieuw vooral jongeren tot 34 jaar die de rosé omarmen; op het strand, het terras, in restaurants maar ook thuis. Een gegeven dat de traditione le wijnhandel'met argusogen bekijkt, gelet op het wat be daagde en chique imago dat nog altijd aan wijn kleeft. Toch mogen ze zich vooral ge lukkig prijzen met de Asse poester onder de wijnen. Want wie Assepoester heeft, heeft de toekomst. Voor je het weet is ze konin gin. Door ANGEL1QUE SPANINKS Of het de aloude Mateus rosé is, waarvan Barend, Van Dorp en hun sportieve gasten iede re avond een paar glaasjes wegspoelen in hun Portugese voetbalvilla, laat RTL4 uit com mercieel oogpunt liever in het midden. Maar dat het frisroze vocht uit van die typisch Por tugese buikflesjes vloeit, kan iedereen zien. En het smaakt de heren blijkbaar goed. Portugal mag dan de baker mat van 's werelds bekendste rosé zijn, Frankrijk is al eeu wen 's werelds grootste ro- sé-producent. En Nederland? Nederland gaat deze zomer op nieuw om voor de Assepoes ter onder de wijnen. Want ook hier is rosé, na jarenlang verguisd te zijn, inmiddels niet meer weg te denken van trendy terrassen. De hete zomer van 2003 mar keerde de definitieve terug keer van rosé. Dat blijkt uit cij fers van het Productschap Wijn in samenwerking met marktonderzoeker ACNielsen. Zo werd er in de supermark ten ten opzichte van 2002 ze ventig procent meer rosé ver kocht. Van de hele wijnpias die Nederland jaarlijks weg drinkt was 7,3 procent roze van kleur, tegen 4,6 procent in 2002. Omgerekend bete kent dat een dikke 10,5 mil- joen flessen. Met een torenho ge piek in de tropische maand augustus. Toch beperkt de consumptie van rosé zich steeds minder al leen tot de zomer. Ook dat bleek vorig jaar duidelijk. Want na de piek in augustus bleef de rosé consumptie twee keer zo hoog als het jaar daar voor, zelfs in december. En het echte rosé-seizoen strekt zich volgens kenners inmid dels uit van april tot oktober. Provence Maar niet alleen het seizoen is uitgerekt, ook het aanbod aan rosés is in enkele jaren tijd enorm verbreed. Honderden verschillende soorten en sma ken zijn er inmiddels in om loop. Van Argentinië tot Zuid-Afrika en van Califomië tot Griekenland en Oosten rijk, allemaal produceren en exporteren ze rosés. Maar de grootste producent, exporteur én consument blijft toch Frankrijk. Daar wordt, in ie der geval in het warme Pro- vencaalse zuiden, van oudsher tijdens de zomer maanden rosé zelfs geprefe reerd boven rode én witte wijn. Omdat het nu eenmaal frisser is en fruitiger, en in al le mogelijke varianten te krij gen is van licht zoet tot strak droog. Voeg daarbij nog wat roze champagnes en een enke le roze dessertwijn en het aan bod is compleet. Dit brede assortiment laat zich overigens niet alleen bij de slijters gelden, maar zie je ook terug in de supermarkt. Waarbij het opmerkelijk mag heten dat daar voor een fles rosé gemiddeld meer wordt neergeteld dan voor een fles rode of witte wijn. Zuurtjes water Heel anders was dat in de ja ren zeventig en tachtig. Niet alleen waren er toen niet meer dan een handvol ver schillende rosés in omloop, ze waren ook goedkoop. Popu lair waren toen vooral de buik flesjes en kruikjes Mateus en Rosé d'Anjou. Merken die vol gens kenners niet meer boden dan bleek en mierzoet zuur tjeswater, dat met name door studenten en huisvrouwen werd weggeslobberd. Van een modieuze hype zoals nu, was toen dan ook geen sprake. Het enige pluspunt was dat menig een via de roze wijn ook een beetje rode wijn leerde drin ken. Neemt niet weg dat gebrek aan kwaliteit en een voorkeur voor een meer neutrale, min der zoete smaak de vraag naar rosé plots enorm deed kelde ren. Werden er in 1981 nog 6,7 miljoen flessen geïmpor teerd, in 1982 waren dat er nog maar 3,3 miljoen. Reden voor de wijnboeren uit het Franse Anjou, met diverse wijnboeren uit Spanje in hun voetsporen, om hun rosé een flinke kwaliteitsimpuls te ge ven. Het effect daarvan was echter pas na een jaar of tien door Rien van Reems De naam is Engels, de uitba ters zijn twee jonge Zeeuws-Vlamingen, de rubrie ken op de kaart zijn ook in het Engels en de gerechten zijn een mix van alles en nog wat: Yellow, food beverage, in Cadzand-Bad mikt op jong en oud, toerist, passant en mensen in de wijde regio. Afgelopen maand hebben Sandra Albregtse en Marco Hoogesteger hun droomzaak aan de Boulevard de Wielin gen geopend. Sandra wist het direct, zo'n mooie zaak, dat was precies wat zij wilde. Marco heeft er een paar on rustige nachten door gehad, maar samen hebben zij de knoop snel doorgehakt. Hun oude restaurant Marco Polo in Breskens konden zij overdragen aan een broer van Marco, die op dezelfde voet verder gaat. Over één ding waren zij het roerend eens; het moest alle maal heel anders worden. Een eetgelegenheid waar ie dereen zich thuis zou voelen, met een uiteenlopende keus voor elk budget. Het pand had voor dat doel een Wat te hoge drempel, de uitstraling was aan de dure kant. De verfkwast bracht soulaas, Sandra en Marco za gen in Brugge een zaak met de naam Red en dat bracht hen op een andere warme kleur: geel. Verder haalden zij hun inspi ratie overal vandaan. De me nukaart bestaat uit een aan tal omslagkaarten op een per spex houder op tafel. Fris dranken vind je onder COLD en sterke dranken onder SHORT. De aperitieven zijn verzameld in de rubriek BE FORE en de warme dranken onder HOT. Ik kies uit LONG een sangria (€3,50) en Yellow garneert dat Spaanse vakan tiedrankje met sinaasappel- schijfjes, kiwi, aardbei en ba naan. Campari jus of soda, gin met tonic en vodka met jus of tomatensap (allemaal 4,50) is ook mogelijk. De kofïielikeurtjes en digestie- ven staan onder AFTER. Bij de SMALL DISHES tref ik een pom me de terre Yellow ofwel een warme aardappel met gerookte zalm en grijze garnalen (€11,-) en homema de sushi nori (€2,- per rolle tje) en dat zijn dus zelfge maakte Japanse sushi. Oes ters verkoopt Yellow per stuk (€1,-) als dat niet gastvrien- delijk is. De verzameling klei ne gerechtjes is wel heel in ternationaal, calamari ffitti (€4,-) zijn gefrituurde inktvis ringetjes en voor de kleintjes is er een 'kid plate', ofwel pa tat, appelmoes en mini-sch nitzel (€5,-). Het kan nog kleiner: VERY SMALL met pringles original (€2.-), ansjovis in zuur (€3,-) en sandwiches van €5,- tot €9.-. De visgerechten heten bij Yel low FISH DISHES en het leu ke is dat je een kleine of een grote portie kunt kiezen, uit gezonderd de fish 'n chips, in bierbeslag gefrituurde kabel jauw met verse frieten, die 10,- kost. Maar bijvoorbeeld een ovenschotel van diVERSE soorten visfilet in witte wijn saus kost in kleine uitvoering €7,- en groot €11,-. Suze Kei's pakketje van vis 8,- of 13,-), is een recept van Suze Baas, Sandra's grootmoeder en in vissersdorp Breskens heet Baas gewoon Kei. Ik kies fruits de nier, een assorti ment van zeevruchten op een bed van gemalen ijs, dat als hoofdgerecht voor 24,- op de kaart staat, als voorge recht voor €16,-. De oesters zijn vanwege mijn allergie weggelaten, maar op het ijs ligt een kleurrijke ver zameling schelp- en schaal dieren: langoustines, scampi, gamba's, versgekookte krab- bepoten en wulken. Lekker pulken in de zon. Er staan meer van die lekke re zomergerechten op de kaart, zoals langoustientjes met zelfgemaakte mayonaise (€13,- en €22,-) en pittige gam ba's in een red hot chili saus (€10,- en €15,-). Bij de MEAT DISHES bestaht de mogelijkheid van kleinere porties niet. Ook hier leuke creaties, presentatie heeft een pré. Tripel schnitzel is een stapeltje van drie var kensschnitzels (€11,-) en lazy cook staat voor drie biefstuk jes op een hete steen (€13,-). Boeuf Bourguignon is Vlaam se stoverij in Trappist met Vlaamse frieten (€10,-). Mijn coq au vin is een moder ne variatie op een klassiek ge recht. Een half kipje, perfect gebraden, vormt een gouden eiland in een meer van rode wijnsaus met daarin gestoof de aardappelen en uien. Op de rand van het bord grove Vlaamse frieten in kartonnen bakje en een spies met groen ten. Tot slot alle lof voor het toet je van Sandra (die in de keu ken staat) want haar tirami- su, opgediend in een weck- potje, is verrukkelijk, niet mierzoet en met een vleugje Amaretto en Koffie Kaatje een streling van de tong. Yellow food beverage Boulevard de Wielingen 33 4506 JJ Cadzand-Bad Tel. 0117-396308 www.thisisyellow.nl Gesloten op maandag Keuken open vanaf 11.30 uur Creditcards: Visa, Eurocard en pin Kinderen: echte kindergerechtjes Vegetarisch: 5 gerechten op kaart Rolstoel: invalidentoilet aanwezig Roken: 40 stoelen rookvrij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 51