Het verhaal achter de mythe De Egelantier is een echte romantische roos PZC Tentoonstelling over Scandinavisch design W19 Post Zitvlak zaterdag 3 juli 2004 Zilveren theepot uit 2002 van Leif Stangebye-Nielsen. foto GPD Scandinavisch design is niet onder één noemer te vangen. Dat laat de ten toonstelling 'Scandinavian Design, het verhaal achter de mythe' in Gent zien. Ze richt de schijnwerper op de wereldwijde invloed van No kia, Ikea en Electrolux. Oprichter Ingvar Kamprad van Ikea drukte het perso neel van het woonwarenhuis een paar jaar geleden op het hart dat het de Scandinavische achtergrond niet moest verloo chenen. Het was het jaar waarin de houten paardjes - symbool ■voor Zweden - in de collectie verschenen. Het jaar ook waarin een deel van de interieur-stoffen een romantische uitstraling kreeg, evenals het meubilair. Wie ooit zo'n typisch Zweeds houten huis van binnen heeft ge zien, weet aan welke stijl Kamp rad refereerde. De vaak schitte rende woningen hébben een lan delijke uitstraling die prettig aansluit bij het bos- en waterrij ke karakter van het land. Alsof de tijd er jarenlang heeft stilge staan. Stockholm Hoofdstad Stockholm laat dan weer een heel ander beeld zien. In het opmerkelijk ontspannen stadshart is de ene na de andere winkel gevuld met tijdloos de sign. En daar openbaart zich het werkelijke designhart van de Zweden. Of, breder getrok ken, dat van de Scandinaviërs. Want Zweden, Noorwegen, De nemarken, IJsland en Finland hebben.de afgelopen eeuw de wereld veroverd met opvallend design. De producten van bedrij ven als Nokia, Electrolux, Bang Olufsen, Ericsson en (vooruit dan) Ikea worden wereldwijd ge roemd vanwege de sobere, func tionele ontwerpstijl. Daarop is de expositie 'Scan dinavian Design, het verhaal achter de mythe' gestoeld. Na Berlijn en Milaan doet de ten toonstelling vanaf 2 juli het De sign Museum Gent aan. De doorbraak van het Scandina visch design dateert van vijftig jaar terug. In 1951 organiseerde een Londens warenhuis onder die noemer een overzichtsten toonstelling. Denemarken, Zwe den, Noorwegen, IJsland en Fin land besloten vervolgens de aan duiding zelf te gebruiken voor een aantal exposities in onder andere de Verenigde Staten, Ca nada en Milaan. Het betekende de doorbraak van onder andere Alvar Aalto, Arne Jacobsen, Georg Jensen, Iitala, Fiskars en Lego. Mede met dank aan Jacqueline Kenne- Robotstofzuiger Trilobite, in 2001 ontworpen. dy die als reclamezuil fungeerde voor de kleurrijke stoffen van het Finse Marimekko en het de sign uit de noordelijke landen roemde. Vijftig jaar geleden dankten de Scandinavische ontwerpen hun populariteit vooral aan de een voud, de functionaliteit en de elegantie, eigenschappen die sa men zouden hangen met de de mocratische cultuur van de noor delijke landen. Het Ikea-princi- pe doet hier opgeld. De mythe wil dat de Scandinaviërs hech ten aan betaalbaar design. In te genstelling tot bijvoorbeeld de Italianen, die aan hun stijlvolle ontwerpen een dermate fors prijskaartje hangen dat het voor de grote massa niet betaalbaar is. Klassiekers Hoewel er zeker overeenkom sten zijn - dankzij Ikea drong het veel gebruikte blonde gre nenhout door in de Nederlandse woonkamer - is het design uit Scandinavië eigenlijk niet on der één noemer te vangen. En dat benadrukken de samenstel lers van de expositie. „De bezoe ker wordt uitgenodigd om de ge varieerde werkelijkheid achter de oude, beperkende clichés te ontdekken", heet het in fraaie bewoordingen. Ontwerpen van Arne Jacobsen, Bekende stoel van Vernon, gemaakt uit één stuk gegoten kunststof. foto GPD Jacob Jensen en Verner Panton zijn uitgegroeid tot klassiekers en nieuwe vormgevers dienen zich nog jaarlijks aan. Maar evenals Nederlandse ontwer pers laten die zich tegenwoordig weinig gelegen liggen aan chau vinistische opvattingen. Ze ont werpen voor de wereld, meer dan in de traditie van het land van herkomst. Met de toenemende globalise ring in het achterhoofd hebben de samenstellers er bewust voor gekozen grenzen te slechten. Uit gangspunt is 'zes memo's voor het volgende millennium', neer gelegd in 1985 door de inmid dels overleden Italaanse schrij ver Italo Calvino. Hij formuleer de een aantal waarden die hij graag mee zou nemen naar het nieuwe millennium. De exposi tie 'Scandinavian Design, het verhaal achter de mythe' geeft dus een overzicht van ontwer pen die ook in de nieuwe eeuw nog niet aan kracht hebben inge boet. Tijdens de expositie in Gent is daarnaast de eigen collectie Scandinavisch design uit het de pot gehaald. Die collectie be staat onder andere uit werk van Alvar Aalto, Verner Panton, glasobjecten van Kosta Boda en zitmeubelen van Peter Opsvik (Stokke). PAUL GEERTS Scandinavian Design, het ver haal achter de mythe. Van 2 juli tot 19 september te zien in De sign Museum Gent, Jan Breydel- straat 5 in Gent. Van dinsdag tot en met zondag geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Entree: 2,50 euro. Tot mei 2006 reist de expo sitie nog naar Praag, Budapest, Glasgow, Riga, Kopenhagen, Go thenburg en Oslo. Informatie: www.scande sign.org of http://design.mu- seum.gent.be Rozen zijn tamelijk gemakke lijk te stekken en nu is het daarvoor de juiste tijd. Maak een mengsel van gelijke hoeveel heden scherp zand en tuinturf, of koop een zakje kant-en-klare stekgrond bij een tuincentrum. Neem jonge stengels, die dit sei zoen gegroeid zijn, en knip ze af vlak onder de stengelverdikking op de plaats waar een blad ont spruit. Doe hetzelfde vlak boven het volgende blad. U heeft nu een stengelstuk met aan de on der- en bovenkant een blad. Ver wijder het onderste blad en duw de stek voor de helft in een bloempot die met stekgrond is gevuld. Van één rozenstengel kunt u meerdere stekken maken, maar het zachte topje is niet geschikt. Dat gooit u weg. Als de bloempot vol is, maakt u de pot-met-stekken kletsnat; het beste gaat dit door de pot in een bakje met water te zetten, zodanig dat het water tot vlak onder de rand komt. Zo sluit de stekgrond zich goed rond de stekken. Laat de pot uitdruipen en trek er een doorzichtige plas tic zak overheen. Zet de pot-met-zak op een lichte en warme plaats, maar niet in de brandende zon. Laat het zaakje niet uitdrogen, maar onder plas tic zal dit ook niet snel gebeu ren. Na een week of twee zullen - als alles goed gaat - uw stek ken geworteld zijn. Het voordeel van deze methode van vermeerderen is dat uw ro zen op hun eigen wortels staan. Rozen die u bij een kweker of een tuincentrum koopt zijn meestal niet gestekt, maar geënt op een onderstam, meestal van Egelantier. En iedereen die ro zen in de tuin heeft kent het ver schijnsel van 'wilde scheuten' - uitlopers van de onderstam die steevast twee keer zo hard groeien als de gewenste roos die erop geënt is. Als je die wilde scheuten niet consciëntieus ver wijdert, dan zal de roos die je ge kocht hebt in korte tijd overwoe kerd worden door de on derstam. Nu kan dat een voordeel zijn, want de Egelantier, Rosa rubigi- nosa, is soms stukken mooier dan de roos die erop geënt is. Bo vendien is het een van de weini ge rozen waarvan niet alleen de bloemen lekker ruiken, maar waarvan ook het blad een karak teristieke geur van appelmoes verspreidt, vooral na een regen bui. Egelantieren bloeien kort, in de tweede helft van mei en de eerste weken van juni, maar in de herfst vallen de struiken nog maals op doordat ze overladen zijn met langwerpige rode bot tels. Daarnaast is de Egelantier na tuurlijk een romantische roos die al sinds oeroude tijden door dichters wordt bezongenfhet was onder een Egelantier dat Beatrijs met haar minnaar af sprak. Nog poëtischer kun je de Egelantier maken door er een losse haag van te planten, door vlochten met kamperfoelie. Zo'n haag neemt flink wat ruim te in beslag, maar in dit geval zou dat geen bezwaar zijn. Wie nog meer kleur wil, zou de zaak nog kunnen opsieren met een sterk groeiende paarse Clema tis, bijvoorbeeld 'Etoile Violet te'. Zo'n romantische haag is niet helemaal zonder onderhoud. Weliswaar hoeft u de rozen niet zorgvuldig te snoeien - dat gaat prima met de heggenschaar - maar toch is het voor het verkrij gen van een dichte haag nodig om de jonge scheuten in het voorjaar horizontaal aan te bin den. Daartoe is het handig om, voordat u de rozenhaag plant, eên frame van oalen en iizèr- De Egelantier. draad neer te zetten waaraan u de rozen kunt aanbinden. En natuurlijk is er geen enkele reden waarom u de Egelantier zou moeten kiezen. Vindt u die te wild, dan zou u ook een haag kunnen maken van stérk puren de struikrozen als 'Penelope' of 'Buff Beauty'. En houdt u niet van doornen, dan leent ook de doornloze roos 'Zéphirine Drou- hin' zich uitstekend voor hetzelf de doel. Romke van de Kaa Centraal stofzuigen is stofzui gen zonder stofzuiger. Net als de elektrische bedrading zijn de buizen in de muur verwerkt. De stofzuigerslang kan op verschil lende plekken worden aangeslo ten. Volgens producent Alto is het voordeel van een dergelijk systeem dat het binnenklimaat in de woning verbetert omdat stofresten niet in het interieur worden geblazen, Het stof wordt namelijk verzameld in een centraal reservoir. Het na deel is dat het systeem moeilijk in bestaande bebouwing te ver werken is. Alto beweert daarvoor met Cen- tix 60 de oplossing te hebben. Volgens het bedrijf is het sys teem 'met wat zelfwerkzaam heid' gemakkelijk te installeren. Dat vergt overigens wel een aar dige verbouwing. Gaat de wo ning toch al op de schop dan kunnen in de muur leidingen worden gefreesd. Minder dras tisch is de ingreep bij recentere woningen die zijn uitgerust met een kanaal waar alle leidingen doorheen lopen. Maar ook dan moet evengoed gebroken wor den. De installatiepakketten - verkrijgbaar vanaf 599,95 euro - zijn bedoeld voor woningen met een oppervlak van 150 of 250 vierkante meter. Informatie: tel. 0184-677200 of www.alto.nl Midden in de bouwput rondom het Centraal Station in Amster dam staat nog één gebouw fier overeind: het oude TPG-ge- bouw. Sinds dit jaar dient het als onderdak voor het Stedelijk Museum dat ook al in de stei gers staat. Op de negende en tiende verdieping is voormalig Pakhuis Amsterdam (zo'n hon derd meter verderop) neergestre ken. Onder de naam Post Am sterdam kan de consument ken nismaken met de collecties van onder meer Arco, Van Besouw, Kendix, De Ploeg, Moroso, Pol- trona Frau en Montis. De ko mende 2,5 jaar kunnen geïnteres seerden er terecht van maandag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 17.00 uur. Zondag is Post Am sterdam geopend van 12.00 tot 17.00 uur. Medio 2006 strijken de exposanten wederom op een nieuwe locatie neer. Post Amsterdam, Oosterdokska- de 5, Amsterdam. Informatie: www.postamsterdam.nl of tel. 020-42 11 033. Volgens Eindhovenaar Leo van Deursen zit tachtig tot negentig procent van de bevolking te veel en verkeerd. Rugklachten kun nen het gevolg zijn. Het zou de Nederlandse samenleving jaar lijks zo'n vijf miljard euro kos ten, stelt hij. Zo'n vijftien jaar geleden kwam hij op het idee om een 'zelf bewegende' stoel te ontwikkelen. Die leidde tot een nieuwe uitvinding. Samen met zijn zoon Dirk ontwikkelde Van Deursen de Torzio, Deze draagbare zitting werkt met behulp van de zogenaamde Rotary Continuous Passive Mot ion technologie (RCPM). Die laat de zitting minder dan een graad naar links en naar rechts draaien. Volgens Dirk van Deur sen, afgestudeerd aan de TU Delft, zorgt dit voor volledige afname van rugklachten tijdens het zitten. „In veel gevallen al binnen het uur." Werkt het sys teem niet, dan kan het binnen dertig dagen worden geruild. De losse zitting (169 euro) kan over al worden gebruikt: op kantoor, thuis of in de auto. Tnfnvmatie- www.tnr?in rom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 45