Beroofd van vrijheid en troost Ik ben graag onder de paradijsvogels van de samenleving PZC W5 Jaar van het Zeeuwse Slavernijverleden zaterdag 3 juli 2004 Interieur van een slavenschip. Uit: J.M. Rugendas, Voyage pittoresque dans le Bresil, 1835. afbeelding Koninklijk Huis Archief een buitgemaakt Portugees schip. Sla venhandel en slavernij, dat waren ver werpelijke activiteiten waarmee de Spaanse en Portugese rooms-katholie- ke vijanden zich bezighielden. Het cal vinistische Nederland moest zich daar verre van houden, tot de economische noodzaak daar was. Met de verovering van een groot deel van Brazilië op de Portugezen tussen 1630 en 1635 ontdekten ook Nederlan ders dat het 'zinnig' was slaven in te zetten op suikerplantages. De Neder landse moraal paste zich feilloos aan, met dank aan onder anderen de Zierik- zeese predikant Godfried Cornelis- zoon Üdemans. Zolang het om heide nen ging, stelde Udemans in 1640, mochten Nederlandse handelsmaat schappijen 'gerust' aan slavenhandel deelnemen. Bekeerden de slaven zich, dan moesten ze na zeven jaar worden vrijgelaten. Nederlanders hebben in die tijd nooit zo'n grote bekeringsdrift tentoongespreid. Een dominee in Paramaribo die later voorstelde om slaven te kerstenen, kon .direct vertrekken. Grote diverije Niet iedereen ging overigens met de nieuwe tijdgeest mee. Bernard Smyte- gelt, in orthodox christelijke kringen nog steeds in hoog aanzien, preekte vanaf de kansel in Middelburg tegen slavernij. Hij noemde slavenhandel 'grote diverije' en stelde dat Afrika nen 'diefelijk ontstolen' zijn aan hun land. De Leidse hoogleraar Piet Em mer in zijn vier jaar geleden versche nen standaardwerk De Nederlandse slavenhandel 1500-1850: 'Pikant is dat Smytegelt in zijn standplaats Mid delburg heel wat gemeenteleden on der zijn gehoor moet hebben gehad die hun brood direct of indirect in de ze nering verdienden. Maar liefst drie kwart van de Nederlandse slavensche pen vertrok na 1730 uit Middelburg en Vlissingen.' Het Vergenoegen - de naam alleen al - was één van die sla venschepen, waarvan in het archief van de Middelburgse Commercie Com pagnie (MCC) de logboeken en andere documenten bewaard zijn gebleven. „Een uniek archief", stelt Koops van het Zeeuws Archief niet zonder trots, „vierenzeventig meter lang. Uitrustin gen van schepen bij vertrek uit Mid delburg, reisverslagen, opbrengsten van veilingen van slaven, gegevens over uit Suriname en andere Zeeuwse kolonies meegebrachte goederen, alles is daarin terug te vinden. Het MCC-ar- chief is het gestolde slavernijverle den." Iets van dat verleden is de ko mende maanden in de expositieruimte van het Zeeuws Archief te zien, op een tentoonstelling waarin een reis van Het Vergenoegen de rode draad is. De expositie is een onderdeel van de activiteiten in het kader van het Jaar van het Zeeuwse Slavernijverle den. In de expositieruimte vertellen originele documenten het verhaal van .één van de vele Middelburgse sla venschepen aan het einde van de acht tiende eeuw. Zo laat een officieel pa pier zien dat de kapitein van Het Ver genoegen, Robbert Goodwill, gerech tigd was in slaven te handelen, want alles was 'netjes' en officieel geregeld. Via een internetsite is de geschiedenis van het slavenschip te volgen. En twee verkorte tv-documentaixes van Teleac laten een modern, levendig beeld van de slavenhandel zien. „We proberen zo", zegt Koops, „een zo breed mogelijk publiek, zeker ook kin deren, aan te spreken." Geketende negerin Het pronkstuk van de expositie is een houtsnijwerk, een beeld van een geke tende negerin. Zo gingen ze aan boord, als ze waren afgeleverd door Afrikaanse slavenhandelaren. Slaver nij was in Afrika 'gebruikelijk'. Oor logsgevangenen deden dienst als sla ven. Zij maakten deel uit van de krijgsbuit. Voor de slavenhandel von den ook ontvoeringen plaats, want in de zeventiende en achttiende eeuw hadden de Engelsen, Fransen, Portuge zen én Nederlanders constant behoef - Handel is handel, maar in mensen handelen, dat gaat te ver. Zo dachten de Zeeuwse machthebbers er eind zestiende eeuw nog over. Zij he ten slaven op een in 1596 buit gemaakt Portugees schip in Middelburg 'gewoon' vrij. Nog geen veertig jaar later kwam een groot deel van het huidige Brazilië in Nederlandse han den. Arbeidskrachten waren nodig. Waar haalden de Neder landers, met voorop Zeeuwse reders, die vandaan? Uit Afri ka. Het mocht opeens, slaven handel en slavernij. En, beweer de een Middelburgse scheeps arts veel later, Afrikaanse sla ven waren beter af dan thuis. Overzicht activiteiten in het kader van het Jaar van het Zeeuwse slavernijverleden: Zeeuws Archief, Middel burg, speurtocht voor kinderen door de Middelburgse bin nenstad waar veel herinnert aan het Zeeuwse slavernijver leden, verkrijgbaar voor 2,50 euro, tot en met 1 juli 2005; Zeeuwse scholen, lesprogramma van vijf pabo-studenten over slavernijverleden, project met verhalen over de slim me West-Afrikaanse spin Anansi en literaire tocht Suri naamse en Antilliaanse schrijver, september 2004 tot juni 2005; Zeeuwse bibliotheek, lezingencyclus, november 2004 tot juni 2005; Vlissingen, veraardiging van muurschildering als aanden ken aan het Zeeuwse slavernijverleden, mei 2005; Vlissingen, bevrijdingsfestival, muziek, Slave to the Rhy thm, 5 mei 2005; Middelburg, wetenschappelijk congres 'Slavernij van bin nenuit', 22-24 juni 2005. Middelburg, Balans, onthulling slavernij monument en te vens afsluiting van het Jaar van het Zeeuwse Slavernijver leden, 1 juli 2005. Voor meer en actuele informatie: www.zeeuwsslavemijver- leden.nl Roelof Koops, directeur van het ZeeuWsArchief, voelt weerzin als hij dat-goor,t.opmerkingen leest. In de expositieruimte van het Zeeuws Ar chief aan het Hofplein in de Middel burgse binnenstad toont hij een log boek van slavenschip Het Vergenoe gen „Zie je die twee tekeningen", wijst hij in de kantlijn van het log boek aan, „de éne afbeelding is van een matroos en de andere van een slaaf. Allebei zijn ze - onderweg van Afrika naar Zuid-Amerika - overle den. De matroos heeft een naam, Wil lem van Heumen, de slaaf alleen een nummer. De matroos is afgebeeld met twee vleugeltjes aan zijn hoofd. Slaaf nummer zevenentwintig heeft geen vleugeltjes. Dat zegt echt zóveel: die matroos is opgestegen ten hemel, de Afrikaanse slaaf niet." En waarom niet? Koops geeft het antwoord. „Die Afrikaanse slaaf was geen christen. En omdat Afrikanen geen christenen waren, konden Europeanen hun han den in onschuld wassen. De Afrika nen waren heidenen en mochten dus worden verhandeld." In 1596 dachten Zeeuwse machthebbers daar nog ge heel anders over. Zij lieten in Middel burg honderddertig slaven en slavin nen vrij, die waren aangetroffen op te aan arbeiders voor hun Zuid-Ameri kaanse gebiedsdelen. De sterfte onder slaven op plantages was groot. Twaalf miljoen Afrikanen zijn in vier eeuwen naar Amerika gebracht, heeft histori cus Emmer berekend, van wie er zes honderdduizend met Nederlandse schepen zijn getransporteerd. Emmer heeft tot ergernis van Zeeuws Archief-directeur- Koops nogal de nei ging dat aantal en de betekenis van de Europese slavenhandel te relativeren. Van een dramatische invloed op de be volkingsopbouw van Afrika was vol gens de Leidse hoogleraar geen spra ke. De omstandigheden aan boord van slavenschepen waren slecht. Meer dan één op de tien slaven overleefde de overtocht niet, maar, stelt Emmer, 'een mensenleven was vroeger veel minder waard dan nu en dat was niet alleen het geval in Afrika'. Ook veel Europese zeevarenden kwamen om op verre reizen. 'En', geeft Emmer in zijn boek over de Nederlandse slavenhan del aan, 'per persoon was - op sla venschepen - ongeveer dezelfde ruim te beschikbaar als voor een eco- nomy-classpassagier in een Boeing 747.' Om direct toe te voegen: 'Een vliegreis zonder tussenlanding duurt hoogstens tien tot twaalf uur en een slavenreis nam minimaal een maand in beslag.' In verzet Koops ergert zich aan het door Em mer opgeroepen beeld, omdat hij sterk redeneert vanuit het blanke Eu ropa. „In Afrika was slavernij, maar slaven maakten daar wel onderdeel uit van een samenleving. En ze gingen in tegenstelling tot Europese zeelui niet uit vrije wil weg." Het is nauwelijks bekend hoe Afri kaanse slaven hun lot hebben ei-varen. Een teken aan de wand is dat slaven op ongeveer 300 van de 1.500 sla ven- reizen onder Nederlandse vlag in ver zet kwamen. Weinig slaven hebben iets op schrift achtergelaten. Een uit zondering is Equiano. Hij werd rond 1760 op tienjarige leeftijd uit zijn dorp ontvoerd, belandde in West-In- dië, en ging later na zijn vrijlating naar Engeland. Hij speelde een belang rijke rol in de anti-slavernijbeweging die in Nederland nauwelijks heeft be staan, maar in Engeland groot was. Equiano zette zijn belevenissen op pa pier. Hij was met zijn zus gekidnapt, maar, schrijft hij. 'wij werden spoedig beroofd van zelfs die kleine troost om samen te huilen'. Ze werden van el kaar gescheiden. 'Ik jammerde en huil de voortdurend,' Zulke verhalen verdienen aandacht om ook het Zeeuwse slavernijverleden breed onder de aandacht te brengen, vindt Koops. „Want de Europese sla venhandel mag voorbij zijn, de uitbui ting van mensen is van alle tijden, ook in deze tijd, met kinderarbeid, ge dwongen prostitutie." Aan excuses voor de slavenhandel heeft de directeur van het Zeeuws Ar chief geen behoefte. „Het gaat er veel meer om dat dit verleden wordt be sproken én er erkenning komt voor wat er is gebeurd." Harmen van der Werf Zeeuws Archief, Hofplein 16, Middel burg, expositie Geboeid door het Zeeuwse slavernijverleden, tot 8 ja nuari 2005, geopend van dinsdag tot en met zaterdag 9.00-17.00 uur (in de maanden juli en augustus op zaterdag gesloten). Het voormalig West-Indisch Huis (rechts met uitbouw) op de hoek Lange Delft-St. Janstraat in Middelburg; hier was een kantoor gevestigd van een van de maat schappijen die handelden in slaven. afbeelding Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap Niks mis met sentiment, vindt Joris Linssen. Als punkertje genoot hij al van Hazes en als Ome Cor introduceerde hij de smartlap in de linkse kerk. Behalve muzi kant is Linssen televisieman. Chauffeur bij Taxi, presentator van Brok In De Keel, re gisseur van De Mensen Van... Joris Linssen ,.Als scholier dacht ik dat de revolutie wel een paar dooien mocht kosten. Ik had zo'n hekel aan structuren en systemen. Ik was anarchist. Ik voel me nog steeds solidair met de zwakken in de samenleving en ik heb nog steeds een gloeiende hekel aan pre tenties. Ik ben een stuk pragmatischer nu, ik heb leren relativeren. Een vriend van me keerde terug uit Cuba en die verhalen logen er niet om. Hij was daar volledig afgeknapt op het linkse ide aal. Toen ik zelf in Oost-Berlijn werd be keurd omdat ik schuin de straat overstak, dacht ik: m'n mg op met die heilstaat." - Waren het daden of bleef het bij woorden? ,.In m'n vijfde jaar atheneum ben ik van school gegaan om te protesteren tegen het systeem. Ik was ook kwaad omdat ik in de schoolkrant niet mocht schrijven wat ik wil de. Dat was dus censuur, volgens mijn vrienden en mij. We zouden een daad stel len: van school af! Verdomd, ik gooide op mijn laatste schooldag nog een rookbom naar binnen ook en liep met zo'n zakdoek voor m'n kop. Het zag er bijzonder revolu tionair uit. Dat was vrijdag. Op maandag kwam ik er achter dat al m'n kameraden weer keurig in de klas zaten. Zij wel." „Ik was punk. Toen ik begon in te zien dat de revolutie niet de juiste weg is, wist ik ei genlijk ook dat punk niks met vrijheid te maken heeft, maar juist alles met structu ren. Haardracht, kleren, schoenen, muziek, er viel niks te kiezen. Het moest zo en niet anders. Dat was pas beklemmend. Nie mand mocht weten dat dat kleine anarchis tische punkertje thuis op zijn slaapkamer stiekem André Hazes draaide. Sentiment heb ik altijd lekker gevonden. Als kind van acht probeerde ik zo zielig op de piano te pingelen dat ik er zelf van moest huilen. Nu is de smartlap in alle lagen geaccepteerd, maar twintig jaar terug geneerde progres sief Nederland zich dood. Veel mensen ha len de schade in omdat ze het vroeger niet mooi mochten vinden." - Mede dankzij Ome Cor. „Het begon in 1990 als parodie. Ik zong met pathos en overdreven vibrato, maar ik ge loofde er óók in. Ik zag die dubbelhartig heid terug in de zaal. Zong ik De Vlieger van Hazes, dan jankte de ene helft en zat de andere helft zich te bescheuren. Die pasti che was een middel." „Dertien jaar hebben we het gedaan, Fedor van Rossem als Lex de Lange achter het wonderorgel en ik als Ome Cor. Camp in Pa- Joris Linssen: ,,Als scholier dacht ik dat de revolutie wel een paar dooien mocht kos ten." foto GPD radiso, Melkweg en Tivoli. Het eindigde in theaters met onze revue van 35 man. Den- nie Christian, Jacques Herb, we stonden sa men op te treden met de artiesten die we pa rodieerden." „Voor je het weet ben je dus zelf die schnabbelkoning. De angel was er uit. Niemand sprak nog van parodie. Ik maakte op het podium een foute grap over Marokkanen. Stapt er na die show iemand op me af, die mij op de schouders slaat: 'Ein delijk eens iemand die het zégt'. Toen dacht ik: ho even." - Nog steeds geëngageerd? „Hoe ouder ik word, hoe meer engagement ik voel. Ik heb iets met mensen die in de hoek zitten waar de klappen vallen. Wat dat betreft is het goed voor de NCRV te wer ken. Alle ruimte voor human interest-pro gramma's. Dokument, Man Bijt Hond, Taxi, Rondom Tien, De Mensen Van dat zijn toch authentieke programma's. De NCRV staat voor solidariteit en compassie en al lang niet meer voor oud-Hollandse truttigheid" - Waarom willen mensen hun verhaal aan jou kwijt? „Mensen kunnen alles tegen me zeggen. Ik veroordeel nooit en ik luister graag. Ik houd van informeel. Bij Taxi hoor je in tien minuten soms meer dan in tien maanden van je beste vriend. De ultieme formule. In de beslotenheid van zo'n auto je geheim ver klappen aan een man die je toch nooit meer ziet." - Je maakt wat mee. „Veel prostitutieritten. Nee..., die geven nooit toestemming voor uitzending. Die me vrouw met die blind date wel, die zat eerst nergens mee. Ze had contact gemaakt op in ternet. In Aerdenhout zou een rijke man haar naakt in bed opwachten. Met cham pagne. Dat leek haar toch zo opwindend. Hoe dichter we de eindbestemming nader den, hoe zenuwachtiger ze werd. Ik ook! Ik maar vragen: zal ik niet even met je meelo pen als je aanbelt? Ben je niet te goed van vertrouwen? Dadelijk staan er zeven lelijke dwergen je achter die deur op te wachten. Dat vond ze nou juist de kick. Uiteindelijk is de rit niet op tv geweest. Ze was een al leenstaande moeder met twee jonge kinde ren. Dat hoorde ik pas toen we om toestem ming voor uitzending vroegen. Ze twijfelde. Ze was toch wel bang dat haar kinderen ge pest zouden worden door haar gedrag op tv. Toen hebben wij de knoop maar doorge hakt. Kijkcijfers zijn ondergeschikt aan wat je teweeg kunt brengen in een gezin." - Met de kracht van het medium kun je ook de goede zaak dienen. „Ik maakte een rit met Walid. Elf jaar. Met oma gevlucht uit Somalië. Ouders spoor loos. Kortom: een getraumatiseerd jochie dat mij in die taxi met tranen in z'n ogen vertelde dat hij binnen vier weken zou wor den uitgezet. Dan wil ik mijn bekendheid graag in de strijd wei-pen. De NCRV werd na de uitzending platgebeld. Duizenden steunbetuigingen. Die heb ik samen met Walid op het Binnenhof aan minister Ver donk aangeboden. Ze nam het smeekschrift in ontvangst, schudde Walid de hand en wenste hem heel veel geluk in zijn verdere leven, waar ook ter wereld. Hoe het nou kwam dat Walid in deze situatie verzeild was geraakt? Dat moest hij maar aan zijn ouders vragen... Verdonk is wel conse- quént. Dat moet ik haar nageven. Gefelici teerd! Dat een volwassen vrouw zo hard te gen een kind kan zijn gaat mijn voorstel lingsvermogen te boven. Mag ik hier het woord schrijnend gebruiken? Ja, hè? Nou lees ik net in de krant dat vluchtelingen uit Noord-Somalië een jaar uitstel hebben ge kregen. Dus ook Walid mag nog even blij ven Ik laat die jongen niet meer in de steek. Ik ga geregeld bij hem en zijn oma in Groningen langs. Als hij volgend jaar als nog wordt uitgewezen, ga ik persoonlijk controleren of hij niet in de shit terecht komt." „Ik voel me betrokken bij mensen. Om dat engagement is het mij misschien wel te doen. Mensen aan de rafelrand van het be staan vind ik veel en veel interessanter dan die opgedofte poseur of betweter. Ik gruw van pretenties. Mijn oudste dochter van tien heeft precies hetzelfde als ik. Ook zij verkeert het liefst onder de paradijsvogels van onze samenleving." „Mijn werk is heerlijk. Zingen, muziek ma ken, tv-programma's bedenken, intensief met mensen praten. Na de zomer komt er weer een nieuwe De Mensen VanDit keer over De Uitvaart. Aan De Mensen Van- De Thuiszorg heb ik veel voldoening be leefd. Weet je dat veel mensen zich naar aanleiding van die afleveringen hebben aan gemeld voor een opleiding in de thuiszorg?" Martin Donker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 31