Afschaffing arbeidstijdverkorting zaait verdeeldheid kustvaart PZC RUDEN RIEMENS mm, zaterdag 3 juli 2004 W2 FOTOGRAFIE Als de ATV-dag wordt afgeschaft zou het gevolg kunnen zijn dat de kinderen af en toe mee moeten naar het werk. foto Harmen de Jong/GPD De ingewikkelde agenda's van tweeverdieners met (jonge) kinderen en talrijke an dere Nederlanders met zorg verplichtingen leunen in ster ke mate op het verschijnsel atv-dagen. Het schrappen van die verlofdagen - de roep om afschaffing van de arbeidstijd verkorting klinkt steeds luider - brengt dit uitgebalanceerde bouwwerkje aan het wanke len. „Ik denk dat mensen zich eerder ziek zullen melden als de atv wordt afgeschaft. Minister Brinkhorst (economi sche zaken) vindt het nogal makkelijk. Als we met z'n allen in dit land wat harder werken, gaat het vanzelf beter. Schaf de arbeidstijd verkorting (atv) van al gauw twaalf dagen per jaar maar af. Lijnrecht te genover hem staat Anita Zeverens (41) uit Venray, werkende moeder met een baan in het bedrijfsleven: „Voor mij is het een ramp als de atv wordt afgeschaft. Het gezinsleven stort dan als een kaartenhuis in el kaar." Ziedaar de twee uitersten van een dis cussie die eind jaren zeventig van de vorige eeuw begon. Er waren toen veel werklozen, vooral jongeren. De economie zat in een dip, als gevolg van de oliecrisis van 1974. Uitzicht op groei was er niet. Er leek maar één mogelijkheid om te voorkomen dat het aantal uitkeringsgerechtig den sterk zou groeien: het bestaande werk verdelen over meer mensen. Dat betekende dus korter werken. Ouderen via goede vertrekregelingen eruit, goedkope jongeren het arbeids proces in. De vakbonden waren be reid looneisen in te ruilen voor werk, werkgevers hoefden geen financiële veer te laten omdat de werknemers korter gingen werken. Behalve de vut (regeling voor ver vroegde uittreding van ouderen) was er de arbeidstijd- of arbeidsduurver korting voor iedereen. Minder uren per week (terug van 40 naar 38, of 36 uur) plus een aantal extra vrije da gen per jaar (tussen 10 en 14, afhan kelijk van de cao). Wat dertig jaar ge leden begon als een economische noodgreep, is in de loop der jaren een maatschappelijk fenomeen gewor den. Voor menigeen is de atv niet meer weg te denken uit het leven. Anita Zeverens hoeft niet na te den ken waarom atv nog steeds noodzake lijk is, ook al komt er een vergrij- zingsgolf aan (met als gevolg een ge brek aan werknemers) en moet de stagnerende economie op gang wor den geholpen. Haar argumenten staan model voor het jonge gezin in de prestatie-maat schappij: „Ik werk vier dagen als lo gistiek medewerker bij een farmaceu tisch bedrijf voor diergeneesmidde len. Maandag is mijn vaste vrije dag, dan zorg ik voor mijn drie jarige zoontje. Die dag doe ik ook bood schappen voor de hele week, het huis houden, de administratie en achter stallige klusjes." Haar atv-dag gebruikt ze voor cala miteiten, bijvoorbeeld als haar zoon tje ziek is. „Maar ook als ik onver wacht moet helpen bij een activiteit op de crèche. Bij ons bedrijf kunnen wij atv opnemen in verlofuren. Dat maakt mij flexibel. Als ik plotseling met mijn zoontje naar de dokter moet, kom ik een paar uur later. Mijn man heeft een drukke baan als hoog leraar bij de Universiteit van Maas tricht, dus ik vang bijna altijd alle ca lamiteiten op." Zij moet er niet aan denken dat zij een aantal dagen per jaar kwijtraakt, als minister Brinkhorst - gesteund door werkgeversvereniging VNO-NCW - zijn zin krijgt. „Ik denk dat de werkdruk enorm toeneemt als de atv wordt afgeschaft. Nu neem ik ook wel eens een atv'tje als ik het ge voel heb dat ik aan mijn taks zit. In een extra lang weekend tank ik weer lekker bij. Als de atv-dag verdwijnt, wordt dat veel moeilijker. Mijn va kantiedagen moet ik dan achter de hand houden voor als er iets met mijn zoontje is en 's zomers wil ik na tuurlijk ook wel een paar weken weg. Uiteindelijk komen we met z'n allen veel meer onder druk te staan. Ik denk dat mensen zich eerder ziek zul len melden als de atv wordt afge schaft." Bij het Centraal Planbureau (CPB) wordt al een tijdje gerekend aan ver schillende modellen voor langer wer ken. Per week, per jaar, per arbeid zaam leven. De vraag is daarbij voor al: wat levert het op? In theorie is lan ger werken economisch voordelig, maar pas op, zegt Jacqueline Timmer huis van het CPB. „Langer werken zal nooit gratis zijn. Dus nemen de kosten voor bedrijven toe." De geschiedenis geeft haar gelijk. De atv en de vut zijn in de afgelopen de cennia 'gekocht' door de vakbonden, in ruil voor af te zien van looneisen. Met andere woorden: terugdraaien van atv leidt tot looneisen - niets komt voor niets in de moderne econo mie, Brinkhorst zijn vadeflandslie- vendheid ten spijt. Het is bovendien de vraag hoe het praktisch zal uitwerken. Aaldert Mel- lema, intensive-care verpleegkundi ge en beleidsmedewerker bij NU'91, de beroepsorganisatie voor verpleeg kundig en verzorgend personeel: „Bij ons is de atv-dag al in 1997 afge schaft. De 36-urige werkweek kwam daarvoor in de plaats. Dat leverde toen vooral op de werkvloer veel pro blemen op. Mensen moesten hetzelf de werk doen in minder uren, er kwam geen extra personeel bij." Vol gens'hem leidt verlenging van de werkweek niet tot meer deelname aan het arbeidsproces zoals het kabi net wil. „In de zorg is dat zeker niet het geval. Bijna negentig procent van het personeel is vrouw, werkt partti me en blijft dat ook zfeker doen. Een voorbeeld: een verpleegkundige met drie kinderen werkt vierentwintig uur in een ziekenhuis. Die andere twee dagen zijn volgepland met acti viteiten voor het gezin. Moeder moet mee naar zwemles, de sportclub, het kinderfeestje of helpt als leesmoeder op school. Het hele gezinsleven is in gericht op deeltijdwerk, dat gaan mensen echt niet veranderen." Tegenover deze geluiden staan ook andere. Het onderwijs bij voorbeeld neemt liever vandaag dan morgen af scheid van de atv-dagen. „Wij zijn er niet rouwig om", zegt Ton Duif, voor zitter van de Algemene Vereniging voor Schoolleiders, een beroepsvere niging voor directeuren van basis scholen. „Nu zijn het meestal direc teuren die voor de klas gaan staan als een juf of meester een atv-dag op neemt. Organisatorisch is dat altijd lastig, ander werk moet blijven lig gen." Wim Van der Lee, directeur van ba sisschool Koningin Wilhelmina in Ouderkerk a/d IJssel valt hem bij: „In het onderwijs hebben wij twaalf weken vakantie: dat is maar liefst 60 dagen per jaar. Waar kom je dat te genwoordig nog tegen? Daarnaast hebben fulltime-leerkrachten nog 14,5 atv-dagen per jaar. Ik vind het prima om die in te leveren, graag zelfs. In het onderwijs hebben we om de zes a zeven weken vakantie. Even pauze, mooier kan het niet. Dit jaar heb ik mijn atv-dagen laten uitbeta len, het was zo druk op school! De plannen van Brinkhorst verdelen ook het kabinet. „Als een werknemer tien procent meer gaat werken, wil hij ook tien procent meer betaald kn; gen. Dat geld is er op dit moment domweg niet", zei minister De Geus (sociale zaken) vorige week na afloo; van de ministerraad. Daar was voor het eerst gesproken over de Nota voor Groei van Brinkhorst. Premier Balkenende zei boos te zijn dat de voorstellen voor de groeibrief via Brinkhorst naar de media zijn 'ge lekt'. Hij ontkende dat er knallende ruzie is in het kabinet. „Er is verschi van mening, maar ik denk dat we er over ruim een week wel uit zijn." Als het kabinet met een gezamenlijk' standpunt komt, is dat pas het begm van de discussie. Nu het poldermode, flink is ingescheurd en de polarisatie weer voelbaar is in het Nederlandse debat, valt er voor het eerst sinds ja ren aan de cao-tafels weer wat te vet hapstukken over procenten loon. Ee oude vakbondswijsheid is dat 'een dag' ongeveer 0,4 procent loon bete- kent. „Gaan we praten over vijf of tien dagen minder atv?", zegt een er- r varen FNV-bestuurder. „Dat gaat s mijn leden dus geld opleveren. Overigens heeft iedereen in deze dis cussie gelijk. De afgelopen dertig 5 jaar is nimmer aangetoond wat atv 1 nu precies heeft opgeleverd aan extr. c werkgelegenheid of minder werklo- zen. De arbeidsmarkt in Nederland! e een op hoog tempo draaiende carros g sel, waar mensen in- en uitstappen, u Omdat het beter gaat, omdat het b slechter gaat, omdat bedrijven in- j C krimpen of juist uitbreiden. Geenedjk noom die kan zeggen wat hierin he! s aandeel is van arbeidstijdverkorting b Dus zal de discussie uiteindelijk uit- h draaien op de twee basiselementen d van elke gedachtenwisseling over lc werk en inkomen: hoeveel kost hete v hoe blijven bedrijven (inclusief de ti overheid) aantrekkelijk voor (poten! d tiële) werknemers. Zijn mensen sim- n pelweg in staat een baan te combine IS ren met hun gezinsverplichtingen'! U Vooral om dat laatste gaat het. Mins v, ter Brinkhorst mag met zijn interns- o: tionale blik wel denken dat er in Nfttc derland te kort wordt gewerkt, Anit V Zeverens weet uit ervaring dat het-* ni haar huishouden allemaal maar ne: n< loopt. Trek daar de atv uit en de hel bi boel begint te kraken. k; Carine Neefjes R James McGoni£

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 28